گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان نگهداری فضای سبز

تعداد صفحات: 113 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500002923
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۱۴,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان نگهداری فضای سبز

    مقدمه

    در میان کرات منظومه شمسی کره ای وجود دارد که قدرت خداوند در قالب حیات آشکار نموده است یک کره ای خاکی بستر حیات را برای فراهم آورد و گیاهان سبز را برای ادامه زندگی در قلب خود رویانید . به انسان به عنوان موجودی متفکر مأوی بخشید پس از آغاز حیات از زمین شکل گرفت انسان‌های غارنشین بفکر ساختن خانه افتادند. آنان بار دیگر نیاز به سوی زمین دراز کردند و زمین نیز، به محبت آنها پاسخ داد و این چنین تمدن از دل زمین آغاز شد.

    دیوارهای بلند و قطور «منع» و «مانع» شهرهای قدیم که کوچکتر از روستاهای امروز بودند فروریخت و درهای بزرگ و کوچک که باز شد و باز ماند و از اندیشه پدرانمان گذشت که:

    به دنیایی بی در و دیوار و خانه های یکی شده و آدمهای بیگانه با مرز و در و دیوار می توان رسید.

    اندیشه بی‌راهی نداشتند. پرچین های ساده و کوتاه و سبز و پرگل و گیاه و میوه، با مهربانی هرچه بیشتر و درست تر بگویم با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بود تا اختلافی هرچند کوچک هم پیش نیاید.

    سال و سالیانی گذشت، اما آن دیوار بزرگ گرد شهر را که تکه تکه کرده بودند تا مرزها از میان برود، به میان شهر کشیدند و بتدریج پرچین های پرگل و گیاه به دیوار، و باغهای پر درخت به خانه های چند طبقه بدل شد.

    هنوز مادربزرگها و پدربزرگها داشتند از درختهای سیب و انار و گردو و گلدانهای شمعدانی کنار حوض های بزرگ می گفتند که نه از درخت نشانی ماند و نه از حوضها و شمعدانی ها.

    با پیشرفت علوم پزشکی و آموزش بهداشت و نطفه کشتن بسیاری از بیماریها و به واپس راندن مرگ و افزودن بر فرصت های زندگی و رشد جمعیت نیازهای جدیدی پدید آمد و زمینها از گل و گیاه خالی شد.

    و همه ماتم گرفتیم که پس از این باید در دنیایی سنگی و سیمانی و بیگانه با گل و گیاه زندگی کنیم.

    اگر ماشین‌ها به جنگلها هجوم برده و طبیعت را با جاده و آسمان خراشهایش ویران کرده است و استخراج نفت و ساختن پالایشگاهها و ایجاد کارخانه ها بسیار و بارها کردن مقدار فراوانی سرب و سم و دودهای خفه کننده در فضای شهرها باید راهی برای آشتی کردن با طبیعت – طبیعتی که انسان بخش بزرگی از آنست و هرچه کرده به امید آسان کردن زندگی بوده نه ویران کردنش – یافت. ناچار است که از طبیعت استفاده کند اما تا نهایت ویرانیش نرود، چون دیگر چیزی برای سودآوری و سودبخشی نمی ماند.

    این است که مهندسین طبیعت به یاری زمین آمدند و به جای گردو و بن های چنان عظیم که فرو افتاده است و آسمان خراش های عظیم تری که به آسمان سرکشیده، گل و گیاه را و فضای سبز را جانشین بخشهای ویران شده جنگلها و باغها کردند و به یاری آنان گلستانهای تکه تکه شده جمع آؤری شد و هر تکه در گلدان و گلدانهایی جای گرفت و به آپارتمانها برده شد تا چون همیشه گل و گیاه و انسان به هم برسند و در برابر سنگ و سیمان و آهن تنها نمانند و این نیاز انسان شهرنشین برای بازگرداندن طبیعت سبز به محیط زندگی است، آن طبیعت سبزی که بر اثر گسترش سطوح سخت و خشک شهرها و بزرگراهها و نفوذ تمدن در مناظر آن از میان رفته است.

    من در پارک جمشیدیه از 28 تیرماه مشغول کار شدم و به دلیل علاقه زیاد تا 28 شهوریور ماه مشغول به کار بودم. در واقع بیشتر کار ما متمرکز به گلهای آپارتمانی، تکثیر گلها، مبارزه با آفات و بیماریهای آنها بود. و همچنین در پشت گلخانه زمین چمن و مبارزه با آفات آن و نحوه انتقال گلهای آپارتمانی را به سطح پارک و سرگل زنی – جعبه سازی – مبارزه با آفات و بیماریهای درختان گلابی – سیب را مورد بررسی قرار دادیم. امید است که با کمک شما استاد عزیز بتوانم مدارک خوبی ارائه دهم.

     

    بنام هستی بخش یکتا

    تاریخچه پارک:

    احداث پارک جمشیدیه به همت سازمان و با کوشش مسئولین امر در سال 1356 انجام شد و در سال 1359 به علت نظامی شدن منطقه درب این پارک بسته شد.

    این پارک باغی متعلق به جمشیدیه دولو بوده است که تصمیم بر آن داشت که در این باغ خانه سالمندان احداث نماید ولیکن توسط دفتر شهربانو (فرح پهلوی سابق) این باغ مصادره شد و دستور ساختن پارک صادر شد و طراحی این پارک نیز توسط مهندسین، حضرتی و برقه ای و عراقی انجام شد.

    این پارک تحت پوشش شهرداری منطقه 1 و ناحیه 4 است و مساحت 2m69000 نوع خندق استفاده شده از اراضی پارک (خالصه خریداری، واگذاری، تفرج) که تصرفی است.

    محل کارآموزی: پارک جمشیدیه تحت پوشش ناحیه 4 زمان بهره برداری 1359

    نحوه آبیاری پارک: به صورت بارانی – نهری

    وضعیت کفپوش خیابانهای پارک به صورت سنگفرش

    وضعیت روشنایی پارک: پروژکتور – پایه چراغn150 – تعداد شعله 120

    مساحت پارک 6900 2m                      - چمنکاری 200 2m

    گلکاری 2500 2m                              - معابر 2300 2m

    زمین بازی کودکان 70 2m                            - درختکاری 66200 2m

    مساحت استخر 650 2m                      - ساختمانهای‌اداری250 2m

    رستوران 7 2m                                 - بوفه 9 2m

    نوع حفاظ: نرده ای فلزی                     - آبخوری 5 عدد سنگی

    سطل زباله 60 عدد سنگی                    - قفس پرنده دارد

    تلفن عمومی: یک ععدد جلوی درب شرق - تعداد درب: سه درب ماشین رو به شرق

    (م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت پارک)  یک عدد درب کوچک

    سرویس بهداشتی: سه دستگاه                        شیوه طراحی پارک: سنگی

    مرکز ورزشی دارد                                      نیمکت 20 عدد چوبی – 8 عدد آلاچیق

    مراکز فروش فرهنگی شامل نگارستان، آمفی تأتر

    نمایشگاه یا پارکینگ ندارد

    گلخانه و تولیدات گیاهی دارد

    سیستم پخش صوت دارد (م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت پارک)

    پارک جمشیدیه در محدوده شمال تهران واقع در خیابان شهید باهنر اتست مساحت آن حدود 2m6900 است و در سال 1356 احداث شد و در سال 1359 مورد بهره برداری قرار گرفت. قفس پرندگان و برکه و آلاچیق و خلوتگاه و دریاچه و بازی شطرنج قرار دارد. در غرب پارک رستوران و استخر و دفتر پارک و سرویس های عمومی قرار دارد. در شرق پارک آب نما، زمین بازی قائم کودکان – گلخانه – آبخوری سنگی می باشد – در جنوب پارک موتور برق، آب نما شوفاژخانه (3 دستگاه یکی مربوط به دفتر پارک و یکی مال رستوران و دیگری برای گلخانه است.

    این پارک وسیع و زیبا از شمال به کوه ختم می شود و دارای آب و هوای بسیار خنک و تمیزی است مورد توجه عموم مردم خصوصاً ورزشکاران و هنردوستان می باشد.

    موقعیت جغرافیایی:

    از شمال به کوه کلکچال ختم شده، از سمت جنوب به منظریه ختم شده. از غرب به جاده کلکچال ختم شده از شرق به خ جمشیدیه

    طرح و توسعه: شروع 1376                         5000 2m

    به طور کلی اثرات پارکها از جنبه های مختلف زیباسازی و تفریحی و بهداشتی و اثر مستقیم آنها در سلامتی جهانی، رفع خستگی روحی و جسمی غیرقابل انکار است پارکها و فضای سبز تنها وسیله کاهعش درجه حرارت و بهبود آب و هوا در شهرها به شمار می آیند و اهمیت پارکها در محیط شهری را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

    پارکها به عنوان عنصر اساسی و مهم و شکل دهنده شهرها هستند

    آب و هوای شهر خصوصاً (مناطق اطراف پارک) را بهبود می بخشد

    پارکها بسیاری از نیازهای انسانی اعم از جسمی و روحی را که عامل شهرنشینی به طور گسترده ای آنرا محدود کرده است جبران می نماید

    پارکها در سلامتی و بهداشتی محیط زیست نقش عمده ای را به عهده دارند

    پارکها همراه با سایر مراکز خدماتی موجود در پارک، نظیر کتابخانه، زمین ورزشی و استخر و ... از مراکز تفریحگاهی، و عمومی مردم می باشند.

    بنابراین از نظر اهمیت ویژه و نقش و ارزش پارکها در شهرها سازمان پارکها سعی نموده است خصوصیات و مشخصات پارکها شهرهای تهران (شناسنامه پارک) اصولاً برای عموم که از ذهن می گذرد معلوم باشند. برای جبران کمبودها و توسعه و حفاظت پارکها که نقش ویژه ای برای کشور ما ایران عزیز دارد باشد.

     

    مشکلات:

    یکی از مشکلات عمده پارک کمبود آب می باشد که فاقد لوله کشی است (لوله کشی آب شهر) آب آن از چاه تأمین شده است. و در آبیاری درختان و درختچه ها مشکلاتی ایجاد می شود و با وجود داشتن آب نماها زیبا را به سبک خوبی طراحی شده اند و به علت کمبود آب و آب نما خالی و بدون آب باقی می گذارند.

    در مورد پرسنل و نیروهای انسانی، باغبانهای متخصص کم هستند و جوابگوی پارک نمی باشند و این مسئله از وضعیت پارک کاملاً مشخص است.

    نحوه خروج زباله نیز با مشکلات زیادی همراه است و با تلفن های مکرر (زباله هایی که با فرقون از سطح پارک خارج می شود توسط ماشین شهرداری جمع می شود.

    پارکها برای استفاده عموم مردم می باشند و پارک جمشیدیه با توجه به وسعت و آب و هوای بسیار مناسب و فضای سبز و گونه های گیاهی موجود در آن و نظر به اینکه در مجاورت کوه کلک چال می باشد مورد توجه هنرمندان، ورزشکاران و کلیه اقشار از کودکان و جوانان و افراد مسن می باشد ولی درب این پارک از سال 1359 بسته شده است و بلا استفاده می باشد. و خوب است اقدامات لازم از جانب مسئولین برای باز شدن پارک به عمل آید. (م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت زمانی پارک)

    «پیشنهادات»

    نظارت دقیق مسئوولین پارکها بر بازسازی پارک و طرح پیمان کاران، به نحویکه سریعاً انجام گیرد و پارک برای استفاده عموم باز شود.

    ایجاد و افزایش وسایل سرگرمی کودکان و اختصاص دادن زمین برای فعالیتهای ورزشی

    ایجاد پارکینگ

    علائم راهنمایی برای قسمتهای مختلف پارک

    چمنکاری کردن قسمتهایی از پارک همراه با توسعه گلکاری

    با توجه به موقعیت پارک از نظر منطقه و آب و هوا وسعت آن، ایجاد باغ وحش و افزایش و تنوع پرندگان.

    نگهداری گونه های متنوع به تعداد  بیشتر در گلخانه که از وسعت نسبتاً خوبی برخوردار است

    احداث بوفه پارک

    نگهداری از گیاهان آبزی و جانوران آبزی (با توجه به داشتن برکه و ... دریاچه)

    حفظ و نگهداری و مراقبت پارکها توسط مردم که یکی از مهمترین مسائل می باشد (و تبلیغات در این زمینه از طریق رسانه هیا گروهی و جزوه و کاتالوگ به صورت ساده.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان نگهداری فضای سبز

    فهرست:

    فصل اول

    1

    مقدمه

    1

    تاریخچه محل کارآموزی

    5

    موقعیت جغرافیایی

    7

    طرح و توسعه

    7

    مشکلات

    9

    پیشنهادات

    10

    مراکز فرهنگی

    11

    منابع درآمد پارک

    11

    وضعیت روشنایی

    11

    منابع آب

    12

    سرویس و تجهیزات بهداشتی

    14

    سرویس خدماتی

    14

    امکانات تفریحی کودکان

    14

    امکان خدمات شهری همجوار

    15

    نقشه و مشخصات پارک

    16

    گلکاری و چمنکاری پارک

    17

    وضعیت پرسنلی و نیروی انسانی

    17

    کارهایی که قرار است در پارک انجام شود

    18

    چارت زمانی پارک

    19

    فصل دوم

    20

    موارد مختلف استفاده از چمن

    20

    خاک

    21

    تهیه زمین چمن

    22

    کاشت بذر

    23

    مقدار بذر در واحد سطح

    24

    نگهداری چمن

    24

    تهیه و تازه کردن چمن

    26

    کودپاشی

    26

    آبیاری چمن

    27

    علفهای هرز چمن

    28

    علف کش 2-4D

    29

    علفهای هرز چمن و مبارزه با آنها

    29

    کاربرد تزئیناتی چمن

    21

    بررسی گیاهان در طراحی فضای سبز و مبارزه با آفات آنها

    33

    چنار

    33

    نارون

    34

    فصل سوم

    35

    نگهداری گیاهان

    35

    آبیاری

    35

    کوددهی

    36

    مالچ پاشی

    37

    هرس درختان و درختچه ها

    38

    زمان مناسب هرس

    38

    هرس زمستانه

    38

    هرس تابستانه

    38

    هرس پائیزه

    39

    هرس بهاره

    39

    روش های هرس

    40

    هرس تنک

    41

    هرس سرشاخه

    41

    زمستانگذرانی فضای سبز

    42

    روش کاهش خسارت زمستانی

    42

    بادسوختگی

    43

    کاهش شدید دما

    43

    آفتاب سوختگی

    44

    برآمدن یا آماس کردن خاک

    45

    آسیب ناشی از برف و یخ

    45

    خسارت ناشی از نمک

    46

    خسارت ناشی از برف روبی

    46

    پوسیدگی چمن

    47

    فصل چهار

    48

    آرالیا

    48

    ارکیده

    52

    برگ انجیری

    55

    بگونیا ببری

    60

    پاپیتال

    63

    پاپیتال

    66

    یاس آبی

    68

    داوودی

    72

    دیفن باخیا

    75

    عشقه

    78

    فیکوس

    81

    فیکوس بنجامین

    85

    لیندا

    89

    موز

    95

    نخل مرداب

    97

    یوکا خنجری

    99

    بیماری لکه سیاه گلابی

    102

    بیماری سرطان تنه و شاخه سیب

    107

    منابع و مآخذ

    109

     

    .

    منبع:

    باغبانی تزئینی جلد (2و1) مؤلف: Jack.E.inGEIS مترجمین: مهندس منوچهر پرکان – خیام نولاری تالاری

    طراحی باغ و پارک: تألیف مهندس جمشید حکمتی ناشر: انتشارات فرهنگ جامع

    طراحی باغ و احداث فضای سبز: تألیف مهندس غزاله روحانی انتشارات فرهنگ جامع

    گلکاری و پرورش گیاهان زینتی تألیف دکتر احمد خلیقی انتشارات روزبهان 1374

    گلکاری عملی-غلامرضا وزیرالهی انتشارات ابن سینا 1327

    بیماری سیب و گلابی: ال. جونز ه.س. آلدونیکل – ترجمه دکتر سید محمد اشکان

    بیمایر تاک – راجر پیرسون – آوتیسن ترجمه دکتر سید محمد اشکان

    بیماری درختان میوه در ایران – تألیف دکتر ابراهیم بهرا – محقق موسسه بررسی آفات و بیماری گیاهی

    گلکاری آپارتمانی و مشاور گیاه چند شکلی – نوشته مهندس اسماعیل پیش بین عضو عیأت علمی دانشگاه تهران مجتمع آموزش عالی ابوریحان

    ثابتی حبیب الله 1348 – درختان و درختچه های ایران – چاپ دوم – انتشارات دانشگاه تهران.

    حسنی زاده – حسن 1370- پرورش گل در باغ، خانه، آپارتمان جلد 1 و 2 ناشر مؤلف

    خلیفی، احمد. 1368- گلکاری (پرورش گیاهان زینتی ایران) چاپ سوم – انتشارات روزبهان – تهران

    خرسندی – مرتضی 1370 – روش های تکثیر گیاهان زینتی جلد 1 و 2 نشر دانشگاه شیراز

    شیبانی – حسن 1348 – باغبانی عمومی انتشارات دانشگاه تهران

    مفیدی – علی، 1356 گیاهان خارجی انجمن ملی حفاظت منابع طبیعی و محیط انسانی

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت