تحقیق مقاله انواع بیماری ها

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 4204
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۰,۴۰۰ تومان
قیمت: ۷,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: بیماری
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انواع بیماری ها

    مشکلات دهان

    برای مشکلاتی که مختص دندانها می باشند به مبحث 4 ، (مشکلات دندان مراجعه کنید.

    در صورتی که کودک شما از درد دهان دنج می برد یا دارای ناراحتی در دهان یا زبان یا لب ها است ، به این مبحث مراجعه کنید. چون غشا (پوسته) داخلی دهان و پوست لب ها نازک و حساس هستند ، آماده زخم های جزئی و عفونت می باشند. کودکان خردسال چون تمایل دارند اشیاء‌ مختلف را وارد دهانشان نمایند، معمولاً دچار عفونت دهان و لب ها می گردند. آلرژی ها نیز ممکن است باعث تورم دهان یا زبان گردند و ممکن است خطرناک باشند.

    هشدار

    تورم دهان و زبان

    اگر زبان یا دهان کودک شما به طور ناگهانی متورم شد، آمبولانس خبر کنید. تورم ممکن است به سبب عکس العمل آلرژیک شدید باشد. اگر تورم ادامه یابد، ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود که می تواند خطرناک باشد.

    در صورتی که کودک شما در اطراف لب ها دچار خشکی و ترک خوردگی شده باشد:

    آیا نواحی سخت و خشک شده، مانند تاول های ریز به نظر می رسند؟

    دلیل احتمالی: کودک شما ممکن است دچار زخم سرد (cold sores) شده باشد که بوسیله عفونت با ویروس تبخال بوجود می آید. بعد از عفونت اولیه، ویروس تیخال ممکن است برای چندین ماه یا حتی سال باقی بماند و به سبب هوای سرد یا قرار گرفتن در معرض تابش شدید آفتاب فعال گردد.

    اقدام درمانی:‌ این حالت معمولاً به خودی خود برطرف می گردد. البته مصرف کرمهای ضد ویروس می تواند روند بهبودی را تسریع بخشد به خصوص اگر در مراحل اولیه بیماری استفاده گردد. برای جلوگیری از انتشار این ویروس به دیگران،‌ اجازه ندهید کودکتان تا زمان وجود این تاول کسی را ببوسد.

    آیا این نواحی سخت شده دارای پوسته های عسلی رنگ می باشند؟

    درمدت 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید.

    دلیل احتمالی: زرد زخم (Impetigo)، یک عفونت باکتریایی که معمولاً بر روی پوست اطراف دهان بروز می کند، محتمل می باشد.

    اقدام درمانی: پزشک، احتمالاً به شما توصیه خواهد کرد که پوسته ها را با یک پارچه کتانی و آب گرم برطرف کنید. او ممکن است حتی کرمهای آنتی بیوتیک برای مالیدن بر روی آن نواحی یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. تا برطرف شدن عفونت، سعی کنید کودک از حوله جداگانه استفاده کند تا مانع سرایت عفونت گردد. به دلیل مسری بودن این بیماری کودک را از سایر کودکان دور نگهدارید.

    آیا لب ها و پوست اطراف آنها قرمز رنگ و ترک خورده می باشد؟

    دلیل احتمالی:‌ کودک ممکن است دچار لیک اگزما (lick eczema)، که حالتی در اطراف دهان و لب ها به سبب آب دهان (بزاق) یا به دلیل مکیدن بیش از حد انگشتان یا لیسیدن لب ها می باشد، شده باشد.

    اقدام درمانی:‌روزی دو مرتبه کرم های حاوی کورتون را بر روی پوست اطراف لب ، به مدت چند روز بمالید تا تورم کاهش یابد وسپس از ژل پترولیوم (petroleum) برای محافظت پوست استفاده کنید. می توانید عادت مکیدن انگشتان در کودک خود را بوسیله پرت کردن حواس او به موضوع دیگری،‌ کم کم از بین ببرید. البته، حساسیت بیش از حد بر روی عادت کودک ممکن است وضعیت را بدترنماید

    استفراغ در بالغین

    استفراغ اغلب در نتیجه تحریک معده به وسیله عفونت یا زیاد خوردن غذا یا الکل ایجاد می شود اما ممکن است به دنبال اختلال قسمت دیگری از لوله گوارش نیز رخ دهد. گاهی بروز اختلال در اعصاب مغزی یا به هم خوردن مکانیسم تعادل در گوش داخلی می تواند استفراغ ایجاد کند. افرادی که حملات راجعه میگرن دارند با علایم سردرد به همراه تهوع ویا استفراغ آشنا هستند اما درسایر موارد که استفراغ با سردرد شدید با درد شکمی حاد همراه است، توجه فوری طبی لازم است.

     

    هشدار

    خون قرمز یا سیاه در استفراغ

    اگر استفراغ شما حاوی خون بود آمبولانس خبر کنید. استفراغ خونی ممکن است هر کدام از تابلوهای زیر را داشته باشد:

    رگه های خون روشن

    سیاه رنگ شبیه قهوه (coffe grounds)

    لخته های خون

    هشدار

    استفراغ و داروها

    ممکن است استفراغ از جذب داروهای خوراکی پیشگیری کند و باعث کاهش تأثیر آنها شود. اگر شما داروهای ضد حاملگی مصرف می کنید، لازم است علاوه بر قرص ضد حاملگی تا زمانی که استفراغ قطع شود از کاندوم استفاده کنید. اگر از کاری که کرده اید اطمینان ندارید از وسائل ضد حاملگی دیگری استفاده کرده یا با پزشک خود مشورت کنید علاوه بر این در صورتی که هر نوع داروی خوراکی دیگری مصرف می کنید، هنگام استفراغ بایستی با پزشک خود مشورت کنید.

     

    آیا طی روزها یا هفته های گذشته چندین بار استفراغ کرده اید؟

    دلیل احتمالی: حملات تکرار شونده استفراغ ممکن است چندین علت داشته باشد.

    آیا درد شدید و ممتدی در شکم دارید که با استفراغ بهتر نشده است؟

    همین حالا به پزشک مراجعه کنید

    دلیل احتمالی : تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید هیچ چیزی نخورید. ممکن است برای اقداماتی مثل سونوگرافی به بیمارستان فرستاده شوید. در بعضی موارد ممکن است برای تعیین علت درد لاپاراسکوپی (Laparoscopy) انجام شود. اگر درد شدید بیش از 4 ساعت باقی ماند، آمبولانس خبر کنید.

    آیا استفراغ با سردرد همراه است؟

    * آیا درد شدیدی داخل یا اطراف یک چشم دارید؟

    همین حالا به پزشک مراجعه کنید

    دلیل احتمالی: آب سیاه حاد بیماری خطرناکی است که در آن مایع اضافی باعث افزایش فشار داخل چشم می شود و به خصوص اگر سن شما بالای 40 سال باشید، ممکن است وجود داشته باشد. همچنین میگرن یک علت احتمالی استفراغ است.

    اقدام درمانی: اگر پزشک تأیید کند که شما آب سیاه دارید،‌ احتمالاً در بیمارستان بستری می شوید و برای کاهش فشار داخل چشم داروهایی داده می شود. داروها به صورت خوراکی، قطره چشمی و داخل وریدی داده می شوند. وقتی فشار چشم کم شد، برای بهبود تخلیه مایع از چشم احتمالاً عمل جراحی انجام خواهد شد. اگر استفراغ به علت میگرن ایجاد شده باشد، پزشک داروهای ضد استفراغ و احتمالاً مسکن تجویز می کند.

    آیا شما اسهال دارید و یا دمای برنتان 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است؟

    دلیل احتمالی و اقدام درمانی: گاسترو آنتریت (gastroenteritis) (التهاب لوله گوارش که اغلب ناشی از یک عفونت ویروسی است) یا مسمومیت غذایی ، محتملترین علل هستند. سعی کنید به مقدار زیاد مایعات مصرف کنید. این بیماریها معمولاً طی چند روز فروکش می کنند. با این حال اگر استفراغ خای تکرار شونده بیش از 14 ساعت طول بکشد یا علایم دیگری بروز کنند باید به پزشک مراجعه کنید.

    آیا طی چند ساعت اخیر هیچ کدام از علایم زیر را داشته اید؟

    پرخوری

    خوردن مقادیر زیاری غذای ادویه دار یا چرب

    مصرف مقادیر زیاد الکل

    دلیل احتمالی: گاستریت که التهاب مخاط معده است می تواند در نتیجه پرخوری ایجاد شود. به خصوص الکل می تواند مخاط معده را تحریک کند.

    اقدام درمانی: اقدامات خودیاری برای جلوگیری از کم آبی در بالغین را انجام دهید. مایعات مصرف کنید و ممکن است داروهای ضد اسید به تخفیف درد کمک کنند. اگر بعد از پرخوری یا مصرف الکل مرتباً استفراغ می کنید، یا احساس       می کنید کم کردن مصرف الکل برایتان مشکل است با پزشک خود مشورت کنید.

    آیا شما غذایی خورده اید که ممکن است آلوده باشد یا به آن حساسیت داشته باشید؟

    دلیل احتمالی: ممکن است مسمومیت غذایی ناشی از غذاهای آلوده با باکتری یا سم یا حساسیت غذایی ، علت استفراغ شما باشد.

    اقدام درمانی: توصیه های ذکر شده برای پیشگیری از کم آبی را دنبال کنید و برای جلوگیری از تکرار مسمومیت از غذاهای بهداشتی استفاده کنید. اگر استفراغ های تکرار شونده بیش از 24 ساعت طول کشید و یا در صورت ایجاد علایم دیگر به پزشک مراجعه کنید.

    آیا قبل از استفراغ به نظرتان رسید که اجسام دور سر شما می چرخند؟

    طی 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید

    دلیل احتمالی: ممکن است لابیرنتیت وجود داشته باشد. لابیرنتیت التهاب بخشی از گوش داخلی می باشد که مسئول تعادل است و علت آن عفونت ویروسی می باشد.

    اقدام درمانی: درمان خاصی برای لابیرنتیت وجود ندارد. با این حال ممکن است برای کاهش استفراغ ، داروهای ضد استفراغ تجویز شود. وقتی علایم شدید هستند، بایستی دراز بکشید و تا هر قدر که ممکن است در همین حالت بمانید. بیماری به تدریج بهتر می شود اما ممکن است 3-2 هفته طول بکشد.

    آیا شما دارو مصرف می کنید؟

    طی 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید

    دلیل احتمالی و اقدام درمانی: ممکن است تهوع و استفراغ از عوارض جانبی بعضی داروهای تجویز شده باشد. به جز با توصیه پزشک داروهای تجویز شده را قطع نکنید.

    آیا شما حامله اید؟

    اگر با استفاده از این سؤال و جواب ها نتوانستید به تشخیص برسید و استفراغ بیش از 24 ساعت طول کشید به پزشک خود مراجعه کنید.

    خودیاری پیشگیری از کم یآبی در بالغین

    اسهال و استفراغ چون باعث از دست دادن مقادیر زیاد مایعات و املاح از بدن      می شود می تواند کم آبی ایجاد کند. به خصوص افراد پیر، شیر خوران و کودکان نسبت به کم آبی مستعد هستند. اقدامات خودیاری زیر ممکن است در جایگزین کردن آب یا پیشگیری از کم آبی مفید باشند:

     تا موقعی که علایم وجود دارند هر 2-1 ساعت مقداری مایعات بنوشید. از مایعات مثل آب پرتقال رقیق یا چای کم شیرین استفاده کنید.

     یا اینکه از محلول های خوراکی کم آبی (ORS) که بدون نسخه به صورت پودر وجود دارند استفاده کنید.

    اگر اسهال و استفراغی داشتید که بیشتر از 24 ساعت طول کشید یا علایم دیگری ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.

    خودیاری اجتناب از مسمومیت غذایی

    مسمومیت غذایی معمولاً با خوردن غذای آلوده با باکتری یا سم ایجاد می شود و ممکن است با انجام اقدامات زیر از آن اجتناب شود:

    مرتباً سطوح کار در آشپزخانه را با مواد ضد عفونی کننده و آب داغ تمیز کنید.

    لوزالمعده و بیماری آن

    لوزالمعده یا پانکراس، غده‌ای پهن و درازی است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است( تصویر بالا دستگاه گوارش را از قسمت جلوی بدن نشان می دهد و لوزالمعده با رنگ حنایی در آن مشخص شده است). پانکراس هم یک غده درون ریز(غده‌ای که ترشحات آن وارد جریان خون می شوند) و هم یک غده برون ریز(غده‌ای که ترشحات آن به خارج از بدن هدایت می شود) است که آنزیم‌ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند (عمل برون ریز). مجرای پانکراس با اتصال به مجرای صفراوی، به صورت یک منفذ صفرا و شیره‌ی پانکراس را به درون دوازدهه( قسمت فوقانی روده باریک) تخلیه می‌کند.

    التهاب پانکراس (پانکراتیت):

    التهاب پانکراس ناشی از خود هضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس می‌باشد. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم در صورت غذا خوردن تشدید می‌شود). این علایم که تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب می‌باشد، علل گوناگونی دارد؛ از جمله الکلیسم مزمن، بیماری‌های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا،  مصرف بعضی از داروها، بعضی از عفونت‌ها و ... .

    برای درمان پانکراتیت، استراحت لازم است. طی حملات حاد بیماری، نباید هیچ ماده غذایی خورده شود.

    پانکراس آنزیم‌ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند.

    برای آب‌رسانی به‌بیمار از تزریق داخل ورید، استفاده می‌شود. بعد از کنترل درد و تهوع و استفراغ در بیمار،رژیم باید متناسب با تحمل بیمار به سوی مصرف غذاهای آسان هضم و کم چرب گرایش یابد. اگر مواد غذایی در شش وعده مصرف شوند، قابل تحمل‌تر خواهند بود. وقتی فرد بیمار اجازه غذا خوردن یافت، ممکن است مکمل یاری با آنزیم‌های پانکراس برای درمان اسهال چرب ضروری باشد.

    جراحی پانکراس:

    عمل جراحی که اغلب برای درمان سرطان پانکراس صورت می‌گیرد، شامل برداشتن پانکراس و دوازدهه است. ناتوانی ناقص یا کامل پانکراس، متناسب با وسعت قسمت برداشته شده از آن است. اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی پانکراس قرار می‌گیرند، در معرض خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی قرار دارند. برای این بیماران، باید مکمل دهی ویتامین‌ها انجام ‌گیرد.

    * مطالب مرتبط:

     - کبد و بیماری های آن 

     - کیسه صفرا و بیماری های آن

    نقش وراثت در بروز عارضه واریس وریدهای پا وراثت در بروز عارضه واریس وریدهای پا دخالت دارد نتایج مطالعات اخیر پژوهشگران اسکاتلندی بیانگر آن است که ابتلا به واریس وریدهای پا در افرادی که یکی از وابستگان درجه یک آنها به بیماری واریس وریدهای پا دچار بوده است بیش از سایرین است. نتایج بررسیهای محققان دانشگاه ادینبرا روی 1566 فرد 18 تا 64 سال حاکیست افرادی که یکی از وابستگان نزدیک آنها به بیماری واریس وریدهای پا دچار بوده است بیش از سایرین درمعرض ابتلا به این بیماری قرار دارند همچنین ابتلا به این عارضه با طول قد افراد نیز در ارتباط است مشروح این پژوهش در تازه ترین شماره نشریه اپیدمیولوژی بالینی به چاپ رسیده است.

    تواناییهای شگفت مغز انسان مغز افراد حتی در سنین سالمندی نیز قدرت بازتوانی خود را دارد. پژوهشگران دانشگاه ایلنیویز بتازگی با استفاده از روش های تصویر برداران و بررسی بافت مغز گروهی از سالمندان مبتلا به بیماری های مغزی مانند ام اس یا سکته های مغزی دریافتند بافت مغز حتی در سنین سالمندی نیز با بهره گیری از سلول های بخش های دیگر مغز , وظایف سلول های از دست رفته را از سر می گیرد. این در حالی است که پیش از این تصور می شد بافت مغز تنها در سنین کودکی توانایی تطابق با آسیب های ایجاد شده در این بافت را دارد. پژوهشگران امیدوارند با بررسی ساز و کار دقیق تطابق مغز با آسیب های ایجاد شده در این بافت , به روش های موثری برای درمان هر چه سریعتر این ضایعات دست یابند. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انواع بیماری ها

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت