طرح کسب و کار آبلیمو گیری صنعتی

تعداد صفحات: 54 فرمت فایل: word کد فایل: 400003731
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۸,۲۰۰ تومان
قیمت: ۵,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح کسب و کار آبلیمو گیری صنعتی

    تفسیر مشکل

    -چگونه تفسیر مشکل را تحلیل کنیم.

    (1-1) انتخاب موضوع:

    این محصول اکثراً در جلوی مغازه ها و فضاهای بازار مانند کاربرد دارند و بخصوص برای گرفتن آبلیمو و آبغوره از آن استفاده می شود. اکثر مراجعین خانم می باشند. محصول بسیار لخت و عریان می باشند و هیچگونه فرم خاصی برای آن قائل نشده اند و مشکلات زیادی در زمینه طراحی و فرم و آرگونومی ... دارد و چون این محصول، محصولی است که مردم زیاد با آن سر و کار دارند و باعث آلودگی بصری و... می شود می تواند موضوع مناسبی برای پروژه (1) باشد.

    بررسی مفهوم و ضرورت وجودی هر یک از موضوعات مختلف: فلسفه وجودی

    از قدیم مردم خود آبلیموی مورد نیازشان را تهیه می کردند که امروزه این کارها کمتر توسط خود خانواده ها انجام می شود. با پیدایش کارخانه های ابلیمو گیری این خواسته مردم، کاملاً از بین نرفت چون قیمت آبلیموی ساخت کارخانه زیاد است به همین دلید این نیاز به وجود آمد که جایی باشد تا آبلیموی مورد نیاز مردم را در حجم و سرعت زیاد و با قیمت کم تولید کند. از این رو دستگاه های موجود توسط کارگاه های صنعتی کوچک تولید و به بازار عرضه شد.

    قابل ذکر است که مطمئن بودن مردم از کیفیت و تمیز بودن لیمو خود یک نکته مثبت و برتری دهنده نسبت به روش تولید کارخانه ای است.

    از این وسیله برای گرفتن آبلیمو و آبغوره به نسبت تقریباً زیادی استفاده می شود. چون در کشور ما به دلیل حفظ لغت ها و فرهنگ های گذشته عادتاً به مواد طبیعی علاقه دارند پس بنابراین وجود این محصول امری ضروری است و ضرورت آن در جامعه کاملاً حس می شود.

    (3-1) گرد آوری اطلاعات گوناگون پیرامون موضوعات انتخاب شده:

    برای جمع آوری اطلاعات لازم راجع به موضوع انتخاب شده بایستی از طریق مصاحبه و گفتگو با کسانی که مستقیماًبا محصول سرو کار دارند، همچنین با کسانی که به صورت مشتری و به سراغ این محصول می آیند و همچنین از طریق کارخانجات و کارگاههای تولید این محصول و نیز منابع مانند اینترنت و ... استفاده نمود.

    از این دستگاه معمولاًدر فصل تابستان و پائیز که فصل لیمو ترش هستند استفاده می شود ساعت کاری با این دستگاه متغییر است و نمی توان گفت زمان و ساعت شخصی برای کار با دستگاه در طول روز تعیین کرد.

    میزان ابلیموی بدست تقریباًبه ازای هر 1 کیلو لیمو ترش 500 گرم آبلیمو بدست می آید که البته بایستی ذکر شود که آبلیموی بدست آمده تلخ است.

    از کاربران که در مورد مشکلات دستگاه سوال می شود می گفتند که دستگاه هیچ مشکلی ندارد فقط چند سال یک بار بلیرینگ آن باید عوض شود.

    همچنین با توجه به اظهارات کاربران دستگاه هر هفته 2 بار دستگاه را تمیز می کنند در حالیکه دستگاه ظاهری کاملاًکثیف و آلوده دارد.

    گردآوری اطلاعات (آبلیمو گیری)

     (4-1)ثبت درخواست ها و نظرات استفاده کنندگان:

    در این مرحله بایستی با استفاده از روش های مختلف به جمع آوری اطلاعات  کلی درباره موضوع انتخاب شده پرداخت پس بایستی کلیه نظرات استفاده کنندگان و مصرف کنندگان و سازندگان این محصول را از طریق مصاحبه و مشاهده استفاده کرد و ثبت نمود.

    در این قسمت نظرات و خواسته های استفاده کنندگان از این محصول را یادداشت می کنیم.

    بدنه پوشیده تری داشته باشد.

    دستگاه بهداشتی باشد

    خروجی آن متناسب با ظروف باشد.

    ...

    (5-1) پالایش و دسته بندی اطلاعات براساس نوع واهمیت آن:

    در این مرحله بایستی مجموع اطلاعات بدست آمده از محصول را بر اساس انواع آن ها از یکدیگر تفکیک و بترتیب اهمیت یادداشت کنیم- این محصول بدلیل استفاده در فضای آزاد ز لحاظ محیطی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

    بدین صورت که هم محیط بر محصول و هم محیط بر محصول تاثیرات مستقیم دارند و این تاثیرات را نباید نادیده گرفت – همچنین از نظر نیاز نسبتاً نقش مهمی دارند- از نظر استیتیکی نیز اهمیت زیادی دارد و بترتیب باقی وارد از درجه اهمیت پایین تری برخوردار بوده اند.

    (6-1) تدوین اطلاعات پالایش یافته و طبقه بندی شده بر اساس اهداف پروژه:

    با توجه به موارد ذکر شده در قسمت فوق در می یابیم که این محصول از لحاظ محیطی از اهمیتی بالا برخوردار است. سپس نیاز و سپس استیتیک و... پ طراح باید توجه کند که ابتدا به قسمتی که از اهمیت بیشتری برخوردار است بپرداز و فکر خود را به آن قسمت بیشتر از سایر موارد معطوف کند. جنس این محصول بدلیل آنکه از فلز می باشد و معمولاً از آلیاژهای آهن هستند پس بنابراین درمقابل عوامل جوی محیطی مانند باران و... پایداری خوبی ندارند، همچنین تولید پس مانده ها و تفاله های لیمو، غوره نیز می تواند برای محیط مضر باشند.

    و نیز بدلیل آنکه این محصول نیاز جامعه را برطرف می سازد پس اقشار مختلف جامعه با آن سرو کار دارند پس هم از نظر نیاز از اهمیت برخوردار است و هم از نظر زیبایی و استیتیک اهمیت دارند. بدین ترتیب بایستی نیازها را بر طبق اطلاعات و اهمیت آن ها دسته بندی نمود.

    (7-1) تعریف و شرح مشکلات هر یک از موضوعات بر پایه 9 جزء:

    نام تولید: دستگاه آبلیموگیری  

    زمان مکان تحقیق : تبریز – چهار راه طالقانی

    مدت مجاز:  تا زمانیکه دستگاه قابلیت داشته باشد

    مدت زمان استفاده :  حدود 13 سال

    اشکال: 1- ایمنی نبودن  اجزاء اصلی دستگاه آبلیمو گیری اجزاء ورودی و خروجی که شامل محفظه ورودی لوله ها خروجی و ظروف جمع آوری آبلیمو 2-  لرزش شدید دستگاه در هنگام روشن بودن و آبگیری 3-بدلیل جدا نبودن محفظه ورودی از قسمت حلزونی آبلمو گرفته شده ناخالص می باشد و در واقع شامل تفاله های لیمو می باشد همچنین گفتنی است که به دلیل جدا نبودن پوست لیمو ها از لیمو ها آب لیمو تلخ و تیره می باشد. 4- بخش الکتریکی محصول در مجاورت رطوبت قرار داشته و از ایمنی لازم و عایق بودن کافی برخوردار نمی باشد 5-  کلید قطع و وصل برق دتگاه به صورت یکسره بر روی بدنه فلزی نصب شده است که در صورت اتصال خطر آفرین می باشد. 6- عدم ثبات چرخها منجر به حرکت کردن محصول می شود . 7- دهانه خروجی دستگاه غیره مناسب برای ظروف مختلف می باشدو کاربر برای تعویض آنها با مشکل مواجه است .

    وضعیت ثانویه: 1- دستگاه بهداشتی نیست و اطراف آن کثیف می باشد  2-در هنگام استفاده لرزش دارد 3- در هنگام استفاده لرزش دارد  رنگ آن روشن است آبلیموی گرفته شده تلخ است آبلیمو خالص است

    بخش الکتریکی عایق نمی باشد. 5- کلید در جای است قطع و وصل در جایگاه مناسبی قرار ندارد 6-عدم ثبات چرخها منجر به حرکت کردن محصول می شود . 7-  دهانه خروجی دستگاه غیره مناسب برای ظروف مختلف می باشدو کاربر برای تعویض آنها با مشکل مواجه است .

    وضعیت ثانویه: دستگاه تیز و بهداشتی می شود  2-  در هنگام استفاده دیگر لرزش ندارد  3- رنگ آن روشن استآبلیمو ی گرفته شده شده تلخ نیست آبلیمو خالص است 4- عایق می باشد 5- کلید قطع و وصل در جای مناسبی است

    دستگاه ثابت است 7- خروجی دستگاه یا ظروف مختلف مطابقت دارد.

    ایده تبدیل وضعیت اولیه به ثانویه: 1- استفاده از موادی که راحت تمیز می شوند 2- استفاده از عایق های مناسب 3- مکانیزم دستگاه تغییر یابد فشار تیغه بر لیمو قابل تنظیم باشد جدا سازی قسمت الکتریکی از قسمت فنری بدنه

    جدا سازی قسمت الکتریکی از قسمت فنری بدنه 4-  کلید را دریک محفظه عایق قرار دهیم  . 5-کلید را دریک محفظه عایق قرار دهیم  6-چرخ ها بوسیله نگهدارنده ای مانند قفل ثابت می شوند7- خروجی دستگاه متغیر شود ومثلاً خرطومی باشد.

    نوعی ایده به لحاظ تخصص: 1-مهندس مواد – 2 - طراح صنعت 3- مهندسکانیک 4- مهندس الکترونیک

    (8-1) تدوین جدول تفسیر مشکل:

    تدوین اطلاعات 7 مرحله گذشته بیانگر آن است که تحقیقات مسائل مختلفی را در برمی گیرد نتیجتاً همواره فرصت بررسی تمامی بخش های یاد شده برای کسانی که می خواهیم با آن مشاوره داشته باشیم مقدور نمی باشد. بنابراین به منظور ایجاد این امکان، کلیه مطالب فوق را خلاصه کرده ودر جدولی ترتیب اجزاء گفته شده منعکس می کنیم

    (9-1)- اثبات حقیقی بودن مشکل:

    - یکی از مهمترین مشکلاتی که مصرف کننده آبلیمو را را بعبور می کند که باوجود قیمت بالا آبلیمو های ساخت کارخانه جات را مصرف کند و یا با مشکلات فراوان آبلیموگیری را خود انجام دهد، مسئله غیره بهداشتی بودن دستگاه های آبلیموگیری است که با تغییرات کوچکی که در طراحی دستگاه ها انجام می شود تا حدود زیادی این مشکل بر طرف می گردد و مردم را تشویق به روی آوردن بیش از پیش به این دستگاه می کند .

    تلخی آبلیمو نیز از دلایلی است که از این وسایل کمتر استفاده شود اکثر مصرف کننده گان آبلیمو های تهیه شده ، با این دستگاه ها از تلخی آن شکایت می کند. صاحبان این دستگاه ها نیز به تلخی آبلیموی تولید شده اذعان می کند و حتی بعضی از آنان این تلخی را جزء طبیعی آبلیمو و این مشکل را غیره قابل حل می دانند.

    تفاله زیادی که پس از گرفتن آبلیمو در آن می ماند تا حد زیادی از کیفیت آن می کاهد.

    دهانه خروجی مناسب، یکی از ملزومات این دستگاه است که در حال حاضر فاقد آن هستند که این مسأله استفاده کننده گان از این دستگاه را با مشکل دوام می کند. اکثر دستگاه ها فاقد هدایت کننده خروجی هستند کار مجبور می شود خود دست به کار شده و با وسایلی مثل لوله و ...

    این مشکل را حل کند و در دستگاه های که دهانه خروجی بزرگی دارند مجبورند تنها ظرف هایی مثل سطل و ... که دهانه گشاده هستند را زیر خروجی بگذارند.

    (10-1) اثبات تخصصی بودن مشکل:

    تغییر شکل دانه خروجی دستگاه به طوری که مناسب ظرف های مختلف باشد.

    طراحی قطعات به گونه ای که جدول سرهم کردن آنها به راحتی و یا سرعت انجام شود.

    و ..

    که همه این مشکلات در تخصص یک طراح صنعت است.

     

     

     

     

    (12-1) ثبت منابع اطلاعاتی و تخصصین تعیین شده و امکانات مورد نیاز در زمان تحقیق مرحله 2 تا 5:

    پرسش ها و مشاهدات در محل کار با دستگاه و طرح پرسشهایی از کاربران

    عکس،عکسبرداری از دستگاه در محل استفاده

    برای آشنایی با مکانیزم دستگاه و وانتی نکات فنی آگاهی از میزان فشار وارد بر آبلیمو به مهندسین مکانیک احتیاج است و برای انتخاب موارد مورد استفاده برای ساخت قطعات. تعیین نوع رنگ دستگاه و... به کمک مهندسین مواد و متالوژی  نیاز داریم. برای طراحی مکانیزمی کارا و نیز بهبود عمل آبلیمو گیری و جدا سازی تفاله ها از آبلیمو و تخلیه تفاله و ذخیره آبلیمو و... به تخصص طراحی صنعتی نیاز است.

     (13-1) اثبات امکان تحقیق و تحقق بهتر هر یک از موضوعات به کمک نتایج تحقیقات بدست آمده از مراحل قبل:

    با توجه به اطلاعات گردآوری شده و بدست آمده با توجه به تحقیقات مرحله 2 پروسه طراحی و همچنین مراحل3، 4، 5 در مورد محصول مورد نظر ذکر شود وجود اشکالاتی که باعث عدم راحتی کاربر از محصول مورد نظر و ارائه راه حل های بهینه و مناسب و امکان اجرای هر 5 مرحله برای محصول ذکر شده وجود دارد.

    (14-1) انتخاب موضوع اصلی:

    با توجه به تحقیقات لازم و بنابه دلایل اشاره شده از بین موضوع های مطرح شده تنها یک مورد برای تحقیقات مراحل بعدی و تبدیل به یک نمونه اولیه انتخاب شده است که با در نظر گرفتن تحقیقات دو محصول کار دارند. اما تنها بدلیل آنکه موضوع خودروی حمل بار در شهرستان می باشد و دسترسی به آن مشکل است، دستگاه آبلیمو گیری را انتخاب می کنیم.

    (15-1)مواردی که باید بر اساس نتایج تحقیقات بدست آمده در تفسیر شکل بیشتر تحقیق شود.

    بر اساس موارد تدوین شده و نتایج بدست آمده از آن در مرحله دوم می بایست در قسمت آنالیز ساختار و آنالیز مواد و روش های ساخت و بازار تحقیقات وسیع تری صورت گیرد. تا از نکاتی همچون قطعات تشکیل دهنده دستگاه و جنس و انواع موجود آن و رنگ و ... سطید شویم.

     

  • فهرست و منابع طرح کسب و کار آبلیمو گیری صنعتی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت