پروژه کارآفرینی تولید ملامین (با ظرفیت 2000 تن در سال )

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 400003425
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع شیمیایی و پتروشیمی
قیمت قدیم:۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی تولید ملامین (با ظرفیت 2000 تن در سال )

    فصل اول

    کلیات

    1- 1 مقدمه :

    ملامین یک ماده شیمیایی آلی است، که بیش از همه به صورت بلورهای مملو از نیتروژن یافت می‌شود. ملامین به طور گسترده‌ای در تولید پلاستیک‌ها، چسب‌ها، ظرف‌های غذا، قفسه‌‌ها و وایت‌بوردها به کار می‌رود. ملامین نام رایج برای ماده شیمیایی ۲,۴,۶-triamino-۱,۳,۵-triazine است. ملامین یک تریمر (پلیمر سه‌تایی) سیاناماید، با یک چارچوب ۱،۳،۵ تیازینی است و از کربید کلسیم ساخته می‌شود.  ملامین مانند سیانامید از لحاظ جرمی ۶۶ درصد نیتروژن دارد. این ترکیب شیمیایی را با فرمالدئید متراکم می‌کنند تا یک رزین گرماسخت (ترموستینگ) از آن به دست آید. رزین‌های ملامین در کاربردهای بسیاری در صنعت دارند.

     

     

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید ملامین

     

     

    محل اجرا :

     

     

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

     

    1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

    توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که تولید ملامین می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های تولیدی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.

     

    1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

    این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

     

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 15  نفر میباشد .

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    مِلامین، ماده‌ای است با نقطهٔ ذوب ۳۵۴ است. با گرم کردن دی سیان دی آمید به تنهایی یا در مجاورت آمونیاک و یا سایر بازها و در حلال‌های آلی گوناگون ساخته می‌شود.ملامین ماده مهمی در صنعت پلاستیک است و از تراکم آن با متانال و سایر ترکیبات، رزین‌های گرما سخت تهیه می‌شوند که پایداری چشمگیر در برابر گرما و نور دارند.

     

    ملامین و مواد غذایی

    ملامین در سال ۲۰۰۷ در گلوتن گندم و کنسانتره پروتئین برنج صادراتی چین که در تولید غذای حیوانات در آمریکا به کار می‌رود، یافت شد. این آلودگی باعث مرگ شمار زیادی از سگ‌ها و گربه‌ها به علت نارسایی کلیه در آمریکا شد.

    در رسوایی اخیر آلودگی لبنیات در چین با ملامین، آلودگی به ملامین در چندین مارک تجاری متفاوت شیرخشک کودکان، یکی از مارک‌های دسر منجمد ماست و یک مارک قهوه سرد قوطی یافت شد. در همه این فراورده‌ها به احتمال زیاد از اجزایی استفاده شده بود که از شیر آلوده به ملامین به دست آمده بودند.

     

    ملامین و سلامتی انسان

    با اینکه بررسی مستقیمی در مورد تاثیر ملامین بر سلامتی انسان وجود ندارد، داده‌های به دست آمده از مطالعات حیوانی برای پیش‌بینی اثرات ملامین بر سلامتی انسان به کار برد.

    ملامین به تنهایی باعث ایجاد سنگ مثانه در آزمایش بر روی حیوانات شده است. ملامین در ترکیب با اسید سیانوریک، که ممکن است در پودر ملامین یافت شود، ممکن است بلورهایی را تشکیل دهد که به ایجاد سنگ‌ کلیه منجر شود.

    بلورهای کوچک ملامین همچنین ممکن است لوله‌های کوچک درون کلیه را که وظیفه تشکیل ادرار را به عهده دارند، مسدود کند و به نارسایی کلیه و در مواردی به مرگ بینجامد.

    همچنین نشان داده شده است که ملامین دارای در شرایطی معین در حیوانات آزمایشگاهی سرطان‌زا است، اما در مورد که آیا ملامین اثر مشابهی در انسان هم دارد، شواهد قاطعی در دست نیست.

    مسمومیت با ملامین باعث تحریک‌پذیری، ظاهرشدن خون در ادرار، کاهش میزان ادرار یا بندآمدن ادرار، نشانه‌های عفونت کلیه و فشار خون بالا می‌شود.

    بیماران دچار این مسمومیت بر حسب شدت دچار شدن کلیه تحت درمان‌های مختلفی قرار می‌گیرند، از جمله تزریق مایعات داخل ورید و قلیایی کردن ادرار، تصحیح وضعیت الکترولیت و اسید- باز، دیالیز و خارج کردن سنگ با جراحی قرار گیرند.

     

    آزمایش تهیه رزین ملامین – فرمالدئید

    هدف آزمایش

    تهیه پلیمر ملامین

    تئوری آزمایش

     

    بسیاری از واکنش‌های پلیمریزاسیون ، به موادی منجر می‌شوند که در صنعت ، کاربردهای بسیار مهمی دارند. تهیه پلیمر ملامین- فرمالدئید به ماده‌ای منجر می‌شود که روزانه در منزل و بیرون ، بسیار با آن مواجهیم. واکنش پلیمریزاسیون ملامین- فرمالدئید ، یک واکنش پلیمریزاسیون تراکمی می‌باشد.
    اگر در جریان واکنش پلیمریزاسیون ، به همراه پلیمر‌ ، مواد دیگری با اجرام مولکولی پایین تشکیل شوند و تغییر در ترکیب عنصری و ساختمانی پلیمر حاصل شود، پلیمریزاسیون از نوع مرحله‌ای یا تراکمی بوده و منومرهایی که به این ترتیب پلیمریزه می‌شوند، حاوی دو و یا چند گروه عاملی می‌باشند. ملامین یا 2 , 4 , 6 - تری آمینو - 1 , 3 , 5- تری آزید با فرمالدئید می‌تواند در محیط اسیدی یا بازی ، واکنش چند تراکمی انجام دهد و برحسب شرایط تنظیم واکنش ، پلیمر یک‌بعدی یا سه‌بعدی ایجاد کند.

     

    معایب و محاسن ظروف ملامین

    محبوبیت از دست رفته

    این روزها ملامین‌ها از مهجورترین ظروف هستند. باور نمی‌کنید؟ برای تهیه این گزارش با بیش از 10 کارخانه ملامین سازی تماس گرفتیم که همگی یا تعطیل شده بودند و یا تغییر کار بری داده بودند. البته وقتی این ظروف حتی گاهی به سرطان‌زایی متهم می‌شوند -‌هرچند بسیاری از کارشناسان این نظریه را قبول ندارند- چنین چیزی طبیعی است. به هر حال با وجود کاهش تولید ملامین، هنوز هم در اکثر خانه‌ها چند دست بشقاب و کاسه ملامین پیدا می‌شود و خیلی‌ها به عنوان ظروف پیک‌نیک از این جنس استفاده می‌کنند.

    ملامین اولین بار در حدود 45 سال پیش در ایتالیا ساخته شد و حدود 30 تا 35 سال پیش به ایران راه یافت.

    مهندس امینی‌نیا، مدیر یک کارخانه ملامین‌سازی در مورد مزایا و ویژگی‌های ملامین می‌گوید: «این ظروف سبک و قابل حمل هستند، قیمت ارزانی دارند، دیرتر می‌شکنند و برای استفاده در مسافرت و پیک ‌نیک بسیار مناسب هستند.» وی تصریح می‌کند: «اگر فرآیند تولید ظروف ملامین درست و اصولی انجام شود، مقدار لعاب و زمان پخت قطعه کافی باشد، این ظروف مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نمی‌آورند.»

    البته در هنگام مصرف این ظروف هم توجه به چند نکته حائز اهمیت است. امینی‌نیا در این زمینه می‌گوید: «ظروف ملامین را نباید با اجسام خشن مانند سیم ظرف‌شویی شست، چون خش برمی‌دارند. همچنین هنگام بریدن میوه باید مراقب باشید تا چاقوی تیز با ظروف برخورد نکند و باعث از بین رفتن لعاب محافظ نشود که در این صورت میکروب‌ها به راحتی در ظرف نفوذ می‌کنند و در نوبت‌های استفاده بعدی موجب آلودگی غذاها می‌شوند. همچنین مرور زمان ممکن است باعث از بین رفتن کیفیت این ظروف یا لب‌پر شدن آنها شود. به دلیل نفوذ میکروب‌ها، استفاده از ملامین‌های ترک‌دار و کهنه توصیه نمی‌شود.»

    به گفته این تولیدکننده ملامین، وجود مواد اسیدی مانند آب لیمو در ظروف ملامینی مرغوب مشکلی به وجود نمی‌آورد، چون در موِسسه استاندارد، ملامینی می‌تواند مهر قبولی دریافت کند که در آزمایش‌ها، اسید توان نفوذ در آن را نداشته باشد، در غیر این صورت مشخص می‌‌شود که زمان پخت ملامین کافی نبوده و مولکول‌ها کاملاً در هم نیامیخته‌اند و قطعه مذکور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

    در استفاده از ظروف غذاخوری چند نکته مشترک وجود دارد؛ مثلا نداشتن ترک و لب‌پریدگی در مورد کلیه ظروف لازم است. همچنین هنگام خرید ظرف دقت کنید که حتما استاندارد باشد و با استفاده از مجوز وزارت بهداشت تهیه شده باشد. در پشت این‌گونه ظروف (خصوصا ملامین و تفلون) شماره پروانه ساخت حک شده است که تضمین‌کننده کیفیت مواد اولیه ی مورد استفاده در تهیه ظرف و رعایت اصول بهداشتی است.

     

    نظر مخالفین ملامین

    مهندس فرساد، کارشناس بهداشت محیط در این زمینه می‌گوید: «هرچند تا کنون سرطان‌زایی ظروف ملامین مشخص نشده، ولی تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. در ضمن ظروف بهتر و سالم‌تر از ملامین نیز وجود دارد.»

    دکتر کشاورز نیز معتقد است ملامین‌ها قابلیت نگهداری رنگ را ندارند و استفاده از ملامین‌های رنگی برای سلامت مضر است، چون به مرور زمان این رنگ وارد غذاها می‌شود. در تهیه ملامین ممکن است مقداری از مواد اولیه که مونومرهای سمی هستند، باقی بمانند که این مواد هم به مرور وارد غذا می‌شوند و برای سلامت افراد ضرر دارند. از سوی دیگر ماده‌ای که به عنوان براق‌کننده به ظروف ملامین اضافه‌ می‌شود هم ممکن است برای سلامت افراد چندان بی‌ضرر نباشد.»

    خب خوانندگان عزیز، اگر پس از خواندن این متن به هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌اید و نتوانسته‌اید تصمیم بگیرید که با خیال راحت از ملامین‌هایتان استفاده کنید یا به کلی بی‌خیال آنها شوید، ما بی‌تقصیریم!

    هنگام خرید ملامین از استاندارد بودن و حک شماره پروانه بهداشتی ساخت در پشت این ظروف مطمئن شوید. بنابر اعلام معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، همه واحدهای تولیدی ظروف ملامین ملزم به حک این شماره در پشت ظروف هستند. مسئولین وزارت بهداشت در این اعلامیه آورده‌اند: هم‌اکنون ظروفی که با مجوز وزارت بهداشت تهیه می‌شوند، از نظر استانداردهای ملی و بین‌المللی کمترین مشکل را دارند و خطرات جدی مصرف کنندگان را تهدید نمی‌کند.

     

    مجوز های قانونی :

    تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات  بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های تولیدی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

     

    مراحل صدور جواز تاسیس :

    1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .

    2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .

    3-  تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .

    4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مدیریت .

    5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

     

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس                          

    1-   اشخاص حقیقی

    -   تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

    -   حداقل سن 18 سال تمام

    -   دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

     

    2-   اشخاص حقوقی

    -   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )

    -   ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

     

     

    مدارک مورد نیاز:

    1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.

    2-  اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن

    3-  تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

    4-  تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست

    5-  یک قطعه عکس از هریک از شرکاء

    6-  تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی

    7-  پوشه فنردار

    8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

     

    اصلاحیه جواز تاسیس :

    1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

    2-  دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

    3-  دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

    4-  اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

    5-  دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

     

    تعریف:

    پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات  ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

     

    صدور پروانه بهره برداری :

    1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

    3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

    4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

    5-  تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

    6-  صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

     

    مراحل صدور توسعه طرح :

    1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

    2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی تولید ملامین (با ظرفیت 2000 تن در سال )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت