پروژه کارآفرینی بسته بندی خرما با ظرفیت 5000 تن در سال

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 400003358
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۶,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی بسته بندی خرما با ظرفیت 5000 تن در سال

    - 1 مقدمه :

    خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی ، که مواد معدنی بسیاری چون آهن ، پتاسیم ، روی ، منگنز و ویتامینهایA،B وE را داراست . تحقیقات درباره ی خرما  نشان داده که این میوه بهشتی می تواند از بسیاری از سرطان ها مانند سرطان کولون ، معده و غیره پیشگیری کند . یکی از خواص خرما ملین بودن آن است به شرطی که 6 تا 7 عدد خرما را در 2 لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل کنید و بلا فاصله یک یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید . خاصیت دیگر خرما ، خنثی کردن اسید اضافی معده است و از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل درد می شود ، بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می توانید از فرمول چینی ها درطب سنتی چینی استفاده کنید ، بدین طریق که 2 تا 3 عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیاندازید و بعد آن را هم زده و بنوشید . خرما را بعنوان میوه نیز می توانید مصرف کنید .

    خرما برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفید است. سعی کنید به جای قند و شکراز خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید و یا در طباخی از آن استفاده بیشتری ببرید . ورزش کاران به علت فعالیت زیاد به طور حتم باید ازعصرانه ای مقوی که با خرما تهیه شده باشد، استفاده کنند .

    برای مثال خرما و شیر را به همراه نصف فنجان آب آناناس تازه، یک قاشق پودر نارگیل ، و یک قاشق آناناس خرد شده ، در مخلوط کن ریخته و معجون فراهم آمده را میل فرمایید .

    صد گرم خرمای تازه دارای 163 کیلو کالری انرژی ، 9/0 گرم پروتئین ، 3/0 گرم چربی ، 38 گرم گلوسید ،30 میلی گرم فسفر، 3/1 میلی گرم آهن ، 51 میلی گرم کلسیم، 10 میلی گرم ویتامینC می باشد . صد گرم خشک آن دارای 300 کالری انرژی ، 2 گرم پروتئین ، 6/0 گرم چربی ، 73 گرم گلوسید ، 60 میلی گرم گوگرد ، 50 میلی گرم فسفر ، 650 میلی گرم پتاسیم ، 65 میلی گرم منیزیم ، 70 میلی گرم کلسیم ، 2 میلی گرم آهن ، 2/2 میلی گرم نیاسین می باشد. سدیم و ویتامینA آن قابل توجه نیست .

     

    1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    بسته بندی خرما با ظرفیت 5000 تن در سال

     

    محل اجرا :

     

    1 – 3 – مشخصات متقاضیان :

    1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :

    به دلیل فواید بسار زیادی که خرما دارد از جمله :

    ‏1 پایان نگاهداشتن کلوسترول خون و وقایه از گرفتگی رگها. چون خرما حاوی پاکتیین می باشد.‏

    ‏2 از مبتلا شدن به سرطان رودهء بزرگ جلوگیری میکند، از بواسیر بدن را وقایه میکند، مراحل ‏بارداری و ولادت برای زنان آسان میسازد. چون خرما دارای الیاف بسیار مفید و قند برای ‏سرعت هضم می باشد.‏

    ‏3 از کرم خوردگی دندانها جلوگیری میکند. چون دارای مواد فلور است.‏

    ‏4 مانع تسمم میگردد. چون سودیوم، پوتاسیوم و ویتامین های بسیار مفید دارد.‏

    ‏5 از نا توانی و قلت خون «أنیمیا» جلوگیری میکند. چون دارای آهن، جس و ویتامین  B2 ‏است.‏

    ‏6 از نرمی و شگستگی استخوان جلوگیری میکند. چون دارای کلسیوم، فوسفور و ویتامین أ ‏است.‏

    ‏7 برای اشتهاء مفید است و از ضعف ترکیز ذهنی جلوگیری میکند. چون دارای پوتاسیوم است.‏

    ‏8 از ضعف عمومی بدن و خفقان قلب انسان را نگه میدارد. چون دارای مگنیسوم و جس ‏است.‏

    ‏9 برای علاج روماتیزم بهترین دواست. چون دارای پورون است.‏

    ‏10 برای مقابله با سرطان بسیار ضروری می باشد. از جهت آنکه سنیوم دارد. دیده شده است که ‏در مناطق صحرایی که خوراک مردم آن خرما است اصلا مرض سرطان وجود ندارد.‏

    ‏11 برای ضعف جنسی ضروریست. چون دارای پورون و ویتامین أ است.‏

    ‏12 از خشکی جلد، خشکی و سیاهی چشمان و مرض عشایی شبانه جلوگیری میکند.‏

    ‏13 برای جهاز هاضمه و اعصاب مفید است. چون دارای ویتامین أ، إن بی إس، است.‏

    ‏14 از زخم معده و التهاب جلوگیری میکند.‏

    ‏15 مانع مرض لثه میگردد و عضلات را تقویت میکند. چون دارای ویتامین جی است.‏

    ‏16 خرما بهترین خوراکی است که باید برای اطفال .

    و همچنین به دلیل علاقه مردم ایران به خرما و مصرف زیاد آن این طرح دارای توجیه اقتصادی خوبی است.

     

    1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :

    این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

     

    1 – 6  - وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 27 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    خرما از میوه های بسیار مفید است که متاسفانه در برنامه های غذایی ما بطور مرتب قرار ندارد .خرما یکی از پرمصرفترین خوراکیهایی است که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار گذاشته میشود.درخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی و مقدس است که نامش در قرآن مجید 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه های بهشتی می دانند. در دیانت مسیح برگ خرما سنبل و نشانه شهادت و روح شهلایی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند. یک ضرب المثل عربی میگوید: "خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است."

     

    تاریخچه

    خرما میوه قدیمی است، میوه ای که از درختی به عمل میآید که جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش مییابد.عده ای خاستگاه آن را هندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.گفته میشود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد.

     

    ارزش غذائی

    این میوه سر شار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر ، کلسیم ، آهن ، ید و منیزیم میباشد که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارداین میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده . برای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، درد مفاصل ، درمان سینه و ریه مفید است .استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است، این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران میکند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است،به تحرک وا میدارد.خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت میکند و نیروی عمومی بدن را افزایش میدهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه میشود.خرمای ایرانی گونه های متعددی دارد که مصارف هر کدام از آنها متفاوت است، گونه هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، کلوته و  که در میان این گونه ها شاید نام"مضافتی" برای ما از همه آشناتر باشد ، گونه ای از خرما که به شکل رطب در بازارهای داخلی و خارجی با طعمی بسیار دلچسب به فروش میرسد. با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه میخورید، میتوانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.

    افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

     

    مقدار کالری خرما

    بلافاصله بعد از خوردن یک کیلوگرم خرما، 3470 کالری انرژی در بدن تولید می شود. به همین دلیل مصرف خرما در افطار مناسب است، زیرا گرسنگی شما را فرو می نشاند.این مقدار انرژی در مقایسه با سایر میوه ها بسیار بالاست. مقدار انرژی تولید شده در یک کیلو گرم از مواد غذایی زیر به شرح زیر است.زرد آلو (520 کالری) پرتقال (480 کالری) برنج پخته (1800 کالری) نان گندم (2295 کالری) موز (970 کالری)گوشت بدون چربی (2245 کالری) ولی همانطور که گفته شد یک کیلو خرما بیش از 3000 کالری انرژی تولید می کند.15 تا 30 در صد آن را آب تشکیل می دهد . میوه خرما 2 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند. سدیم کمی نیز دارد.

     

    تاثیر خرما بر سلامتی

     

    تاثیر خرما بر سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است.از آنجا که خرما در گروه میوهها طبقه بندی میشوداز فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست.به علاوه خرما به علت چربی کمی که دارد به عنوان ماده غذایی کم چربی در نظر گرفته میشود.به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلی نخواهند داشت ، مگر اینکه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود.بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی است.به گفته دانشمندان مصری ، خوردن 80گرم خرما، 10 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را جبران می کند."نیاسین" برطرف کننده مشکلات گوارشی، روانی و پوستی است.این مقدار خرما همچنین پنج درصد نیاز روزانه به ویتامینهای B1 و B2 را که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند ، تامین میکند.
    فواید خرما

    1- پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیتهای سنگین بسیار مفید است.

    2- خرما الیافی دارد که در کاهش چربی و تامین پروتئین بسیار موثر است.

    3- جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است.

    4- به علت دارا بودن موسیلاژ و مواد پکتیک ، آرام کننده سرفه می باشد، و اثر رفع ناراحتی های سینه دارد. برای این کار از جوشانده 50 گرم در نیم لیتر آب شیرینی تهیه می کنند که برای سینه درد مفید است.

    5- خرما می تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتی های مفاصل موثر باشد.

    6- می گویند جوشانده خرما در شیر سینه را نرم' کلیه ها را درمان 'و از التهاب و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری میکند .

    7- مخلوط خرما با شیر تازه در بالا بردن و تقویت نیروی جنسی بسیار موثر است.

    8- براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه میتواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

    9- در بعضی کتاب های طب سنتی از خرما به عنوان خون ساز یاد شده که برای افراد ضعیف المزاج بسیار مفید میباشد .

    10- خرما اسید اضافی معده را خنثی میکند برای سالمندان و کودکان بسیار سود مند است .

    11- اثرمعجزه آسای هسته خرما، از بین بردن تورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است.

     

    پیشینه کاشت

    درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.

    در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند.

    در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد. خواجه نصیرالدین طوسی فرموده‌است: درخت خرما نزدیکترین تبات به حیوان است.

    اختصاصات عمومی

    گیاهانی به صورت درخت تنه‌ای بدون انشعاب (stipe) ، در انتهای تنه دارای یک دسته برگ با رگبرگهای شاخه‌ای و یا پنجه‌ای هستند. پهنک برگها در طول رگبرگ ثانوی معمولا دارای پارگی و شکافهای طولی عمیق است. گل آذین معمولا به شکل اسپادیس منشعب و به صورت سنبله‌ای مرکب است که بوسیله یک چمچمه مشترک و چمچمه ثانوی پوشیده می‌شود. گلها غالبا تک جنسه دارای 3 کاسبرگ ، 3 گلبرگ ، 6 پرچم و 3 تا برچه هستند.

    این تیره دارای 23 جنس و 1200 گونه است که روی هم رفته تیره‌ای بزرگ و بسیار مشخص را در سراسر مناطق استوایی مرطوب تشکیل می‌دهند. مراکز اصلی انتشار نخلها عبارتند از: آفریقا ، آمازون ، سواحل استوایی آفریقا ، آسیا ، هند و مالزی. تیره نخل در دوره کرتاسه ظاهر شده و در طول دوره گسترش تنوع یافته است.

     

    اختصاصات دستگاه رویشی

    تنه خرما

    تنه‌های راست و استوانه‌ای و به شکل ستون: ارتفاع آنها در نارگیلها گاهی تا 80 متر می‌رسد و در انتها تاجی از برگهای بسیار بزرگ دارند.

    تنه‌های بالارونده یا پیچان: بسیار نرم و قابل انعطاف و طنابی شکل هستند، این ساقه‌ها گاهی بوسیله برگهای خادار به تکیه گاه چسبیده و بالا می‌روند. طول این تنه‌ها که باریک هستند از 100 تا 400 متغیر است.

    تنه‌های تحلیل رفته و کوتاه: در بعضی از نخلها که آنها را نخلهای بدون ساقه هم می‌گویند، طول تنه از چند سانتیمتر تجاوز نمی‌کند.

    تنه یا ساقه‌های منشعب: در این گروه استیپ به معنای واقعی وجود ندارد و این دسته از نخل‌ها بسیار نادرند و ساقه دارای انشعابات دو شاخه‌ای است.

     

    برگ خرما

    تیپ شانه‌ای یا تیپ نخل و نارگیل: در این تیپ شاخکهای برگ نامنظم و غالبا پاره شده‌اند.

    تیپ بادبزنی شکل: در این تیپ ، برگها عمومی پایا هستند و چندین سال روی ساقه باقی می‌مانند. سقوط آنها مانند دو لپه‌ایها به صورت یکپارچه صورت نمی‌گیرد بلکه پایین آنها پاره شده و به صورت رشته‌های فیبری برای مدت طولانی و نامعلوم روی ساقه باقی می‌مانند در اصطلاح لیف خرما را تشکیل می‌دهند.

     

     
    اختصاصات تشریحی

    استیپ خرما با آنکه قطر زیادی دارد، همیشه ساختار اولیه و به عبارت دیگر ساختار اصلی ساقه تک لپه‌ایها را حفظ کرده است. دسته آوندی در حلقه‌های هم مرکز محیطی ساقه بسیار زیاد و کوچک هستند و به علت کمی آوندهای چوبی و نداشتن حلقه اسکلرانشیمی در اطرافشان سختی کمتری دارند. دسته‌های آوندی حاشیه ساقه پس از پس طی چند میانگره به تدریج متوجه بخش مرکزی آن شده و در چند گره بعدی وقتی در مرکز قرار گرفتند با یک خمیدگی متوجه خارج ساقه گردیده وارد برگ می‌شوند. در ساختار برگ هم پارانشیمی یکنواخت وجود دارد و د زیر سطح رویی آنها پارانشیم نرده‌ای دیده نمی‌شود. 

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی بسته بندی خرما با ظرفیت 5000 تن در سال

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت