طرح توجیهی نمایشگاه بین المللی در سبزوار

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 400003280
سال: قبل از 1390 مقطع: خدماتی دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی گردشگری و توریسم
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی نمایشگاه بین المللی در سبزوار

    اهداف ودلایل توجیهی طرح :

     

    حقیقت این است که وجود محدودیت را نباید با نبود ظرفیت برابر گرفت . اگر ظرفیتها بهره برداری نمی شود به خاطر آن است که با محدودیت ها مبارزه اساسی صورت نگرفته است . تردیدی وجود ندارد که با حذف هر یک از محدودیت ها گنج عظیمی از ظرفیتها به بهره برداری می رسد.

    در این مبارزه شناخت دقیق ، علمی مسائل موجود ، نخستین ضرورتی است که باید به آن دست یافت. آن گاه با تفکیک  مسائل ومشکلات به مهمترین محورهای تخصصی وجستجوی راه حل های مناسب ، سیاستهای تحقیقاتی وبرنامه های پژوهشی را به گونه ای متناسب با شرایط منطقه و منطبق با یک سیستم پایدار تدوین نمود، در این بخش در راستای شناخت موقعیت جغرافیایی منطقه سبزوار ، مهمترین محورها در شرایط محیطی این شهرستان که زمینه های ایجاد نمایشگاه بین المللی سبزوار را فراهم می سازد، به نوعی مورد توجه قرار می گیرد که نشان دهد چگونه ظرفیتها در حصار محدودیتهای محیطی بلااستفاده مانده اند.

     

    الف – موقعیت استراتژیک جغرافیایی :

    قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب وعبور کلیه راههای مهم غرب خراسان از این شهرستان ، سبزوار را به عنوان دهلیز شرق کشور ودومین مرکز انشعاب راههای خراسان بزرگ پس از مشهد تبدیل نموده است.

    قرار گرفتن در مسی ر جاده تهران – مشهد وعبور سالانه 15 میلیون مسافر از این مسیر.

    وجود فرودگاه بین المللی که یکی از مهمترین امتیازات نمایشگاه در این شهرستان می باشد.

    وجود مجهزترین و منظمترین ناوگان مسافربری وحمل ونقل وخدمات شهری بعد از مشهد.

    وجود مراکز علمی از قبیل دانشگاههای تربیت معلم ، علوم پزشکی ، آزاد اسلامی وپیام نور که بعد از مشهد بیشترین دانشجو را در خود جای داده است.

    فاصله بسیار آرمانی وایده آل سبزوار با مرزهای شمالی کشور.

    مستقر شدن صنایع مهم وبزرگ وجمعیتی بالغ بر 2میلیون نفر در حول محور 120 کیلومتری سبزوار ودارا بودن بیشترین جمعیت شهری بعد از مشهد.

    تجاری بودن شهر سبزوار ووجود جمع کثیری از بازرگانان وتجار بزرگ پروانه دار ووجود سرمایه های هنگفت سرگردان در این شهرستان.

    عبور راه آهن تهران – مشهد وهمچنین شروع مطالعات عبور راه آهن جنوب به شمال از تربت حیدریه به مرز باجگیران از مسیر شهرستان سبزوار.

    10-قدمت 5 هزار ساله سبزوار ووجود بیش از 550 اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان

    11-رتبه اول تولیدی وصادراتی در 7 محصول مهم واستراتژیک کشاورزی و دامپروری ووجود معادن غنی وبا ارزش در شهرستان.

     

    لازم به یادآوری است که هر کدام از ظرفیتهای فوق الذکر می توانند دلیلی بر توجیه وجود نمایشگاه دائمی وحتی بین المللی در این شهرستان باشند.

     

    ب – اقتصادی – اجتماعی :

    1- یکی از مهمترین اهداف مشارکت کنندگان در برنامه های نمایشگاهی معرفی تولیدات خود به بازدیدکنندگان می باشد که وجود چنین نمایشگاهی در سبزوار قادر خواهد بود که بجز جمعیت شهرستان سبزوار وشهرهای پیرامون میزبان بیش از 15 میلیون مسافر باشد که از این شهرستان در تردد می باشند.

    2- ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از 70 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی ونیروهای غیر دانشگاهی

    3- ایجاد فرصتهای شغلی مناسب وکسب درآمد مستقیم برای هتل ها ، رستوران ها ، ووسایل حمل ونقل که در کل به سهم خود ، تولید کنندگان ثروت چشمگیری می باشند.

    4- ایجاد اشتغال مولد برای جوانان از طریق کمک به شرکتهای کوچک ومتوسط به گونه ای که نمایشگاهها سکوی پرتاب شناخته شده ای برای محصولات جدید آنها می باشند که در زمانی کوتاه می توان با آخرین دستاوردها ونوآوریها آشنا شد.

    5- کسب موفقیت صنعتی وتجاری در بازارهای جدید ، به طوری که نمایگشاه را به عنوان کاتالیزورزی مستقیم برای رشد وتوسعه صنعتی وتجاری معرفی می کند.

    6- کاهش ضریب مهاجرت متخصصین وتحصیلکردگان از طریق ارتقاء فرهنگ بکارگیری این قشر از جامعه در واحدهای صنعتی.

     

    ج – فرهنگی :

    ایجاد محیطی تفریحی وزیبا با احداث باغ ایرانی ، برای استفاده مجاوران وزائران امام رضا (ع) از طبیعت آن.

    تشویق پژوهشگران سبزواری به گزینش اولویت های پژوهشی وایجاد شبکه متخصصان کشور از طریق برنامه های تخصصی نمایشگاه برای توسعه شهرستان.

    موقعیت مناسب برای سرمایه گزاران ، تجار ، فارغ التحصیلان دانشگاهی ومتخصصین شهرستان در خصوص الگو برداری ، راهنمایی وآشنایی با چالش های موجود در بازار سرمایه وصنعت با کسانی که ملاقات با آنها در محیط خارج از نمایشگاه دشوار است.

    بالا بردن روحیه تلاش وکوشش وانگیزه ی کار گروهی بین نیروهای متخصص وفارغ التحصیلان دانشگاهها واستفاده از قدرت مهارت وقابلیت های آنها ودر واقع فکر در برابر سرمایه.

    کوتاه نمودن دست واسطه ودسترسی آسان بازدیدکنندگان به محصولات مورد نیاز خود از طریق عرضه مستقیم تولیدات شرکت کنندگان در نمایشگاه.

    معرفی قابلیت های بالقوه فرهنگی ، گردشگری ، صنعتی وبه ویژه صادراتی شهرستان سبزوار.

    برگزاری سمینارهای تخصصی وکنفرانس های مختلف در جهت سوق دادن سرمایه داران سبزوار از تفکر جزیره ای به سمت تفکر زنجیره ای برای حضور فعال در توسعه پایدار شهرستان.

    ارتقاء پروفایل شهر/ منطقه : جایگاه ومکان نمایشگاه نه تنها به توسعه ی شهرستان بلکه می تواند به قطب جاذب و اعتبار مبلمان شهری بیفزاید.

     

    محل احداث نمایشگاه :

    در خصوص انتخاب مکان نمایشگاه باید به عوامل مهمی توجه نمود که نه تنها در شروع فعالیت برنامه های نمایشگاه ، بلکه در ادامه فعالیت ، با مشکلات عدیده ای که  برخی از نمایشگاه های بین المللی با آن درگیر می باشند ، مواجه نگردد. زیرا با تحولاتی که بخصوص در دهه اخیر در مفاهیم ونحوه استفاده از کاربریها اتفاق افتاده ، هیچ زمانی مانند امروز نقش فضای بین المللی به عنوان تنها کاربری شهری که به طور جامع بتواند جواب گوی علمی ، فرهنگی، اقتصادی واوقات فراغت شهروندان باشد ، نمایان نبوده است.

    نمایشگاه بین المللی در سطح جهان ، تنها عرصه فروش کالا ومحصولات صنعتی نیستند ، بلکه در برگیرنده انوااع فعالیت های هنری ، فرهنگی نیز می باشند.

     

    به طور کلی فعالیتهای نمایشگاه نه تنها با عث تحرک اقتصاد ملی ، گسترش ارتباطات علمی و تکنولوژی با سایر مناطق کشور وحتی کشورهای خارجی می شود، بلکه رونق اقتصاد شهری را نیز به دنبال خواهد داشت.

    در این راستا کاربریها وشهرها در یک رابطه تنگاتنگ دائماً محتوی وشکل عملکردی خود را با یکدیگر وفق می دهند واز سوی دیگر به موازات توسعه شهرها وافزایش جمعیت ، ابعاد هرچه سریعتری به خود می گیرند.

    این قطب چند عملکردی مانند سایر کاربریهای بزرگ شهری که نشانه شخصیت واعتبار شهر می باشند ، در تولید سفر و ایجاد ترافیک موثر است. با این وجود مکان یک نمایشگاه نباید آنقدر دور از شهر قرار بگیرد که غیر قابل دسترس عموم باشد ویا آنقدر نزدیک که در بافت سنگ وآهن وچوب شهر پنهان گردیده ودسترسی به آن سخت گردد.

    بنابراین ویژگی هایی که مکان یک نمایشگاه باید داشته باشد تا بتواند در مدت زمان کوتاهی به اهداف تعیین شده خود دست یابد، می توان به اختصار در ذیل برشمرد:

    قرار گرفتن در مهمترین مسیر مواصلاتی شهرستان.

    اتصال انشعاب راههای بین شهری شهرستان بدون ورود به ترافیک شهری برای رسیدن به نمایشگاه.

    دسترسی آسان به خدمات شهری از قبیل هتلها ، مسافرخانه ها ، ترمینال مسافربری وباربری.

    دسترسی آسان مسافران وسایل نقلیه عمومی وشخصی به نمایشگاه.

    دسترسی آسان مسافران هوایی به نمایشگاه

    عدم تراکم جمعیتی در اطراف نمایشگاه در سالهای آتی.

    وجود فضای مناسب وباز برای ایجاد محیطی سرسبز وزیبا برای شرکت کنندگان وبازدید کنندگان.

  • فهرست و منابع طرح توجیهی نمایشگاه بین المللی در سبزوار

    فهرست:

    اهداف و دلایل توجیهی طرح

    الف : موقوعیت استراتژیک جغرافیایی

    ب : اقتصادی – اجتماعی

    ج : فرهنگی

     

     

    محل احداث نمایشگاه

    محدوده پیشنهادی مکان نمایشگاه

    تصاویری از محدوده پیشنهادی مکان نمایشگاه

    بر آورد هزینه پیش بینی شده

    پیش بینی منابع تامین هزینه

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت