طرح توجیهی احداث سالن ورزشی

تعداد صفحات: 37 فرمت فایل: word کد فایل: 400002942
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی ورزشی و تفریحی
قیمت قدیم:۶,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی احداث سالن ورزشی

    مقدمه :

     

    در دنیای امروز بیماری ایدز ، مصرف دخانیات و نبود تحرک و ورزش و سوء تغذیه سلامتی بشر را تهدید می کند . بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهمیت خود را پیدا کند و برای آن برنامه ای داشته باشیم این عارضه های ناخوشایند از بین می روند و یا کمرنگ تر می شوند . زیرا شخص ورزشکار معمولاً سیگاری نمی باشد، به تغذیه سالم اهمیت می دهد و از اعصاب آرامتری برخوردار است ، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانیت است . ورزش باعث زیاد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بیشتر انرژی می گردد تمرینات مرتب ورزشی باعث کم شدن چربی شده و نمی گذارد چاق و بیمار شوید . ورزش پیر شدن و سالمندی را به تأخیر می اندازد . و باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود . همچنین از پوکی استخوان جلوگیری کرده و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می گردد . ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، عروق و سکته  های مغزی را کاهش داده و از افسردگی جلوگیری می کند و روحیه فرد را بالا می برد و در زندگی فردی و اجتماعی و شغلی افراد تأثیرات سازنده ای دارد .

    زیرا ذهن افراد را تقویت کرده و سبب می شود با انگیزه ای قوی بر معضلات و مشکلات فائق آیند . با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سلامت و تندرستی انسان باید به فرهنگسازی ورزشی بیشتر پرداخته شود . از طرف دیگر برای توسعه پایدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ریزی ، مدیریت صحیح و استفاده از فناوری مناسب ، استفاده از منابع انسانی کارآمد در سالنهای ورزشی نیز اهمیت بسیاری دارد . جامعه ای که نیروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد ، این امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه واقعی ، سریعتر گام بردارد و نیز دشمنانش هوس تجاوز به آن جامعه را نخواهند داشت .

    مشخصات مالک طرح کسب و کار

    - الف ) شخص حقیقی :

    1- نام و نام خانوادگی : مهدی حسن زاده

    2- تاریخ تولد : 1361

    3- شماره شناسنامه : 1007

    4- مدرک تحصیلی و رشته : لیسانس تربیت بدنی

    مشخصات مکانی

    - ابعاد مکان: 500 متر مربع

    فضای مستقیم : 300 متر مربع فضای وسایل و دستگاههای ورزشی  ، تجهیزات اداری و تاسیسات

    فضای غیر مستقیم و جانبی : 200 متر مربع فضای سرویس بهداشتی ، تجهیزات

    امدادی ، آتش نشانی ، کمد های لباس ، بوفه مواد  غذایی

    - معیارهای انتخاب مکان : نزدیکی به مکان زندگی , بزرگی فضا نسبت به سایر
    سالن های خصوصی ,  شرایط حمل و نقل آسان برای هنر جویان , پر تردد بودن مکان به

    لحاظ نزدیکی به چهار راه و حاشیه خیابان اصلی

     

    ماموریت و آینده نگری

    دور نمای کسب و کار :

    دور نمای کار یک سالن ورزشی می تواند دستیابی به تجهیزات مدرن روز , استفاده از روشهای کار آمد و بهتر برای گرایش هر چه بیشتر اقشار جامعه به ورزش برای  تامین سلامت روح و جسم آنان باشد .

    تولید یا خدمات کار :

    با توجه به اینکه میدانیم عقل سالم در بدن سالم است تاسیس یک سالن ورزشی با شرایط مطلوب باعث جذب اقشار مختلف مردم به ورزش شود و سلامت روح و جسم آنان را تامین می کند و از طریق شادابی و نشاط به آنها عرضه می شود .

    نیاز سنجی از دیدگاه مشتری :

    با پیشرفت علم و آگاهی هر چه بیشتر مردم به امراض بیماریها مردم در صد آن هستند که از طریق ورزش خود را در برابر انواع بیماریها ایمن سازند بنابر این ورزش نقش و جایگاه بسیار بالایی برای مردم دارد که تاسیس سالن ورزشی این نیاز مهم را برآورده می سازد .

    فرآیند مدیریت تولید

    نوع تولید ات کسب و کار :

    تاسیس یک سالن ورزشی از انواع خدماتی – غیرستقیم است .

     

    چه ارزش را برای مشتریان فراهم می کنید ؟

    افزایش را ندمان کاری برای ورزشکاران , استفاده از مربیان مجرب و با تجربه برای آموزش هر چه بهتر ورزشکاران و نیز مشاوره صحیح ورزشکاران در جهت استفاده

    درست از دستگاه ها و دادن رژیم ها و برنامه های غذایی مناسب به آنان از ارزشهایی است که برای ورزشکاران در یک سالن ورزشی باید فراهم شود .

    ویژگی خاص خدمت :

    ویژگی های خاص خدمت عبارتند از : استفاده از دستگاههای مدرن و با کیفیت , مربیان مجرب و کارآمد , بزرگ بودن سالن و نیز بر خورداری مدیران از روابط اجتماعی بالا و نحوه ی بر خورد صحیح آنان با مراجعان سبب جذب ورزشکاران بیشتر می شود .

    جمعیت شناسی مشتریان :

    کلیه افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند بویژه کودکان و جوانان .

    شناسایی رقبا

        در حال حاضر در سطح شهر سالن های زیادی فعالیت می کنند که هر کدام از آنها        امکانات مخصر فردی ارائه می دهند و مشتریان خاص خود را دارند  شهریه ثبت نام باتوجه به موقعیت مکانی متفاوت است و سطح فرهنگی مردم نیز در این امر می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد .

     

    - مسائل قانونی و حقوقی و موانع کسب و کار :

    عبارتند از :

    1- مربیان حتماً باید دوره آموزشی را گذرانده باشند و دارای کارت مربیگری باشند تا در صورت بروز حادثه بتوانند از بیمه ورزشی جهت درمان ورزشکاران  استفاده کنند .

    2- تجهیزات سالن و افراد ثبت نام شده باید متناسب با متراژ و امکانات آن باشند .( کافی بودن فضای ورزشی )

    3- برای هر ورزشکار کمد مجزایی در نظر گرفته شود .

    4- رعایت بهداشت در سرویس های بهداشتی و حمام .  

    5- به لحاظ جایگاه مکانی باید مکانی در نظر گرفت که رقبای کمتری داشته باشند جمعیت مکان مورد نظر به گونه ای باشد که پیش بینی ثبت نام حداکثر باشد تا سالن دچار بحرانهای مالی نشود .

    هماهنگ نبودن شرایط و وضعیت مکان مورد نظر با اصول و بندهای اماکن و تربیت بدنی از جمله موانع مهم در باشگاه می باشند .

    - تاریخچه گذشته ,  اوضاع  زمان حال , پیش بینی زمان آینده :

    در گذشته ورزش جایگاه چندانی در اذهان عمومی بویژه قشر مونث جامعه نداشت . با گذشت زمان سالن های بسیاری  تاسیس شدند که اغلب مراجعه کنندگان آن قشر

      مذکر بودند . با پیشرفتهای علمی و افزایش سطح فرهنگ جامعه ، ورزش جایگاه               رفیعی پیدا کرد به طور ی که زنان نیز مانند مردان وارد جامعه ورزشی شدند و سالن های جدیدی با دو نوع تجهیزات ، دستگاه ها ، مربیان زن و مرد و ساعات کاری متفاوت تاسیس شدند . با توجه به اینکه در حال حاضر وسایل پیشرفته ورزشی به بازار عرضه شده و در اختیار مردم قرار می گیرند دیگر احتیاجی نیست افراد به سالن های ورزشی مراجعه کنند و با خرید این دستگاه ها میتوانند به این نیاز پاسخ دهند که معمولاً توسط  قشر پر درآمد جامعه انجام می پذیرد .

    قشر کم در آمد جامعه نیز می توانند از امکانات و وسایل ورزشی عمومی که توسط شهرداریها در پارکها ایجاد شده انداستفاده کنند .

     همچنین باخرید دستگاههای ورزشی ارزان و یا استفاده از وسایل ساده ای مانند توپ   فیزیوبال عضلات خود را در منزل تقویت کنند . آموزش های رایگانی که توسط رسانه

    های جمعی( تلوزیون و ماهواره) داده می شود باعث شده که مردم کمتر جذب سالن ها شوند . بنابر این جهت موفقیت کار و تداوم آن در آینده باید مربیان و بدنسازانی را استخدام کرد که بدنسازی و ورزش را با تمام اعضاء به صورت گروهی انجام دهند . مانند ورزش ایروبیک که در عین نشاط و شادابی ، زیبایی اندام را نیز به همراه دارد .

    - تیم مدیریت :

    الف) موفقیت شغلی :

    در سالن های ورزشی معمولاً یک مدیر با چند مربی کار می کند که تمامی اختیارات باشگاه با مدیر است .

     

    ب) شرح وظایف :

    1- هماهنگی مربیان جهت ساعات کلاس آنها  2- ثبت نام مراجعان   3- طبقه بندی کلاسها  4- جمع آوری شهریه ورزشکاران 5- تامین امنیت سالن  6- حذف و اضافه کردن ورزشکار   7- نظارت بر کار مربیان به لحاظ کیفیت کار

        8 - پرداخت حق الزحمه مربیان  9- آماده کردن سالن از لحاظ گرما، سرما، تهویه

     10-  کنترل تجهیزات سالن از قبیل خرابی دستگاه ها ، جعبه کمک های اولیه ، کپسول آتش نشانی ، برق ، گاز، تلفن و...

    ج) میزان مسئولیت :

        یک مدیر از مسئولیت زیادی بر خوردار است و در صورت عدم حضور وی نظم سالن ورزشی بر هم می خورد .

    د) ارتباط کاری :

    مدیر باید با سالن های دیگر در ارتباط باشد تا از موانع پیش بینی نشده از قبل آگاهی داشته باشد و نیز ارتباط کاری خود را با سایر ارگان ها ،  تربیت بدنی هیئت مربوطه و مدیران دیگر باشگاه ها ، کلانتری محل و شهرداری حفظ کند .

    ه) اختیارات :

    اختیارات یک مدیر نباید خللی در کار سالن به وجود آورد مانند دخالت زیاد در کار مربیان که منجر می شود مربی نتواند کار خود را در مسیر ی که می خواهد هدایت کند .

     

    و) تخصص و مهارت :

    مدیران و مربیان باید تخصص و مهارت فنی بالایی داشته باشند تا بتواند بازده کاریخود را پس از اتمام یک دوره کاری به بالاترین سطح برسانند . نقش تجربه و سابقه کاری در این امر مستثنی نیست .

    توصیف کسب و کار :

    تاسیس یک سالن ورزشی نیاز به مؤسس , مدیر و مربیان دارد . یک سالن ورزشی توسط مؤسس تاسیس می گردد . وظایف مؤسس شامل گرفتن مجوز باشگاه ، پیدا کردن مکان مناسب برای سالن مورد نظر متناسب با استاندار های مربوطه می باشد . مدیر سالن ورزشی وظیفه اجاره مکان آماده سازی آن و تهیه تجهیزات مورد نیاز جهت بهره برداری و شروع کار، استخدام مربیان و جذب ورزشکاران را بر عهده دارد . 

    زمان شروع طرح و بهره برداری کسب و کار :

        بهترین زمان برای بهره برداری از طرح زمانی است که تبلیغات راحتر انجام شود و        ثبت نام بیشتری انجام گیرد . (ترجیحاً اوقات فراقت مراجعین مثل فصل تابستان )

    فرصتهای رشد و تهدیدات محیطی کسب و کار :

    در یک سالن ورزشی استفاده ازروشهای جدید جهت تبلیغات می تواند روند خوب و روبه رشدی را فراهم آورد. همچنین استفاده از وسایل و تجهیزات ورزشی مدرن و مربیان مجرب از جمله مربیان تغذیه جهت ارائه برنامه های غذایی به ورزشکاران ، مربیان آسیب شناسی و حرکت درمانی و بدنسازان با تجربه از فرصتهای رشد محسوب می شوند . وجود رقبای زیاد در مکان مورد نظر باعث کاهش مراجعین می شود . همچنین اگرمکان سالن در جایی قرار گیرد که فرهنگ سازی مناسبی در آنجا وجود نداشته باشد سالن با مشکل عدم جذب ورزشکار مواجه خواهد شد .

    اطلاعات و خدمات مشاوره ای کسب و کار :

       خدمات مشاوره ای یک سالن ورزشی می تواند توسط کارشناسان تربیت بدنی و تجربیات مدیران صورت پذیرد.

     تحلیل بازار ارزیابی ریسک

    - پذیرش میزان ریسک :

    با توجه به اینکه ریسک را به عنوان عامل خطر می شناسند یعنی ممکن است باعث انحطات یا موفقیت باشد ، در وهله اول باید ارزش ریسک را بسنجیم وبا بررسی پیامد های ریسک اقدام به آن کنیم. در تاسیس سالن ورزشی این ریسک وجود دارد که با توجه به سرمایه گذاری که برای کار انجام میشود ممکن است سالن با عدم استقبال مواجه شود . بنابراین نیاز به حمایت چند جانبه می باشد تا با مشکل روبرو نشود از جمله:

    حمایت تربیت بدنی جهت گرفتن وام یا حمایت ازسرمایه گذاران آشنا که در صورت عدم استقبال جهت بازپرداخت پول مشکلی وجود نداشته باشد .

    موانع ورود به کار و راه حل های آن :

    بیشترین موانعی که در این کار وجود دارد اعم از :

    1) تأسیس سالن     2) اجاره مکان مورد نظر       

    3) استخدام افراد ( مؤسس ، مدیر و مربیان )

    4) خرید دستگاه های بدنسازی استاندارد

    تأسیس یک سالن زمان زیادی را می طلبد و مشکلاتی را نیز به همراه دارد, بنابر این یک مؤسس باید استقامت کاری بالایی داشته باشد . برخورداری از روابط اجتماعی بالا و آگاهی از تأثیر گفتار و کردار خویش بر دیگران و آشنایی با    ادارات مربوطه می تواند کمک زیادی در روند اخذ مجوز داشته باشد .

     2) تأسیس سالن بستگی به موقعیت مکانی دارد که تمام برنامه ریزی ها بر اساس مکان تأسیس شده انجام می پذیرد . بنابراین باید مکانی انتخاب شود که حدامکان از سالنهای دیگر فاصله زیادی داشته باشد و علاقمندان در آن مکان زیاد باشند . اجاره آن بالا نباشد و نیز مورد تأیید اماکن قرار گیرد که برقراری ارتباط نزدیک با بنگهای املاک کمک زیادی به این موضوع می کنند .

    3) در استخدام افراد باید کسانی را انتخاب کرد که دارای سابقه کاری و تجربه بالایی باشند و به نحوه برخورد با مشکلات کار آگاهی داشته باشند و نیز بتوانند مشکلات و موانع آینده را پیش بینی کنند .

    دستگاه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند باید دستگاه هایی با استاندارد معتبر باشند مثلاً دستگاه های ساخت کشور آلمان و سوئد دارای استانداردهای جهانی می باشند .

    عوامل پشتیبانی قانونی یا سیاسی کسب و کار :

     عوامل پشتیبانی عبارتند از :

    اداره تربیت بدنی استان و شهرستان که تمدید یا ابطال مجوز در دست این ادارات می باشد و نیز حراست تربیت بدنی یکی از مهمترین ارگانهاست و می تواند مشکل آفرین باشد مثلاً در صورت غیرقانونی بودن شیفت کاری سالن ورزشی با مشکل مواجه خواهد شد .

    تأثیر تغییرات تکنولوژی :

    افزایش تکنولوژی باعث بوجود آمدن دستگاه های مدرن تری می شود و به بالا رفتن سطح آگاهی اقشار جامعه کمک زیادی می کند که در نهایت منجر به بهتر شدن کسب و کار خواهد شد . 

  • فهرست و منابع طرح توجیهی احداث سالن ورزشی

    فهرست:

    خلاصه طرح   ..................................................................................................  7

    مقدمه  .............................................................................................................  8

    مشخصات مالک طرح کسب و کار

    - الف ) شخص حقیقی   ...............................................................................  10

    مشخصات مکانی 

    - ابعاد مکان  .................................................................................................  10

    - فضای مستقیم  ..........................................................................................  10 

    - فضای غیر مستقیم و جانبی  ....................................................................  10

    - معیار های انتخاب مکان  .......................................................................... 10

    ماموریت و آینده نگری 

    - دور نمای کسب و کار  ................................................. ............................  11

    - تولید یا خدمات کار  ................................................. ..............................  11

    - نیاز سنجی از دیدگاه مشتری  ................................................................  11

    فرآیند مدیریت تولید

    - نوع تولید ات کسب و کار  ....................................................................  12

    - ارزش  برای مشتریان  .................................................................................  12

    - ویژگی خاص خدمت  ...................................................................................  12

    - جمعیت شناسی مشتریان  ..........................................................................  12

    شناسایی رقبا

    - مسائل قانونی و حقوقی و موانع کسب و کار  ..............................................  12

    - تاریخچه گذشته , اوضاع  زمان حال , پیش بینی زمان آینده  ...................  13

    - تیم مدیریت  ..................................................................................................  14

    توصیف کسب و کار

    - زمان شروع طرح و بهره برداری کسب و کار  ..............................................  15

    - فرصتهای رشد و تهدیدات محیطی کسب و کار  .........................................  15

    - اطلاعات و خدمات مشاوره ای کسب و کار  ..................................................  16

    تحلیل بازار ارزیابی ریسک

    - پذیرش میزان ریسک  ...................................................................................  16

    - موانع ورود به کار و راه حل های آن  ..............................................................  16

    - عوامل پشتیبانی قانونی یا سیاسی کسب و کار  ...........................................  17

    - تأثیر تغییرات تکنولوژی  ...............................................................................  18

    - تأثیر تغییرات فرهنگی ، جمعیتی ، اجتماعی  ..............................................  18

    - بازار کسب و کار  ...............................................................................................  18

    خصوصیات محصول – خدمت

    - ویژگی های خدمت  ..........................................................................................  18

    - نقش خدمت در نزد مشتری  ............................................................................  19

    - اطلاعات فنی و دانش مربوطه  ..........................................................................  19

    تحلیل رقابتی

    - رقبای مستقیم  ....................................................................................................  19

    - تبلیغات رقبا  .......................................................................................................  20

    - نقاط ضعف و قوت  ...............................................................................................  20

    تحلیل جغرافیایی محل کار واستراتژی بازار یابی

    - دلایل انتخاب از دیدگاه مشتری  .......................................................................  21

    - روشهای تبلیغات خدمت  ..................................................................................  21

    - روش قیمت گذاری  ............................................................................................  21

    - روش دریافت و استفاده بازخورد از مشتریان  .................................................  22

    طرح توسعه

    - مطالعات و برنامه ها  ......................................................................................  22

    - میزان دسترسی به تکنولوژی  ......................................................................  22

     

    سازماندهی کسب و کار

    - چارت سازمانی  ......................................................................................... 23

    ملاحظات زیست محیطی

    - استانداردهای کسب و کار  ......................................................................  24

    - مجوزهای مربوطه  ....................................................................................  24

    - موانع و چالشهای مجوز  ..........................................................................  25

    مراحل راه اندازی طرح  ..................................................................................  26

     زمان بندی اجرای طرح  ................................................................................  26

      سرمایه گذاری ثابت  ....................................................................................  27

      هزینه های جاری طرح  .................................................................................  29

    سرمایه در گردش ( 2 ماهه )  .........................................................................  31

    جمع کل سرمایه گذاری طرح  .......................................................................  31

    جدول درآمد طرح  .........................................................................................  31

    تحلیل مالی  ....................................................................................................  32

    پیش بینی مالی طرح .......................................................................................  32

    محاسبه دوره بازگشت سرمایه  ........................................................................  33

    اسبه نقطه سر به سر  ........................................................................................  .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت