تحقیق مقاله تربیت

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 3736
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم تربیتی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: تربیت
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تربیت

    انسان موجودی متعهد و مسئول است واین مسئولیت او بخاطر بکار گیری عقل است و برای انسان ضروری است که مسئولیت های خود را بشناسد و آنها را به مرحله اجرا و عمل برساند.از جمله مسئولیت هایی که اسلام به آن تأکید دارد مسئولیت پدر و مادر است. در اسلام پدر دارای مقام ارجمند و چهره ای برجسته و مورد احترام است و شأن پدر پس از شأن خدا ذکر شده است. احترامی که برای پدر ذکر شده بخاطر لیاقت او و انجام وظیفه پدری می باشد.پدر در رابطه با فرزند از طریق وراثت و محیط اثر می گذارد و بخاطر اینکه از این دو کانال اثر گذار می باشد باید مراقب رفتار و اعمال خود باشد.

    به امید روزی که تمام پدران جامعه اسلامی ، رعایت مواردی را که قبل از انعقاد نطفه ، زمان جنینی و...می باشد را رعایت کرده تا نسلی سالم را تحویل جامعه دهند.

     بخش اول :  تربیت

     فصل اول : معنای تربیت

    برای واژه تربیت معانی گوناگونی در فرهنگ لغات ذکر شده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

                   تربیت: پروردن، پروراندن ، آداب و اخلاق را به کسی آموختن ، پرورش  

                  تربیت: پروراندن ، پرورش دادن ، ادب و اخلاق را به کسی آموختن و یاد دادن

                  تربیت: تهذیب ،ادب آنچه که در همه لغت نامه ها و فرهنگ های لغت در معنای تربیت ذکر شده است ، همان  پرورانیدن و ادب و اخلاق را به کسی یاد دادن می باشد.

       فصل دوم :هدف تربیت  

     هدف از تربیت ،همان پاک تربیت کردن فرزند است. یعنی کودک را بگونه ای تربیت کنیم تا بتواند به راه صحیح قدم گذاشته و باعث شود برای پدر و مادرش در دنیا و آخرت مفید باشد.اگر فرزند را صحیح تربیت کنیم، برای پدر و مادر نوعی باقیات الصالحات است و چراغ این باقیات هرگز خاموش نمی شود.

      فصل سوم : اهمیت فرزند برای خانواده

    وجود فرزند برای خانواده نعمتی است که زن و مرد را به هم نزدیک کرده ،کانون گرم خانوادگی را با نشاط و شاد می کند.اختلافات و نابسامانی های خانوادگی را از بین برده و روزهای بلند والدین را به روزهای کوتاه تبدیل می کند.

    وجود فرزند سبب تعادل خانواده می شود. البته این تعادل زمانی محسوس می شود که تعداد فرزندان از یک و دو متجاوزنباشد . وجود فرزند ضامن تلاش والدین و مایهء امید و دلگرمی و شور و نشاط آنهاست. اگر فرزند نباشد ، زن و شوهر به چه امیدی تلاش کنند؟ میزان کوشش زن و شوهر ، وقتی فرزندی نداشته باشند به حدی است که تنها خود را شاداب نگه دارند آن هم با حالتی یأس آمیز. هنگامی که فرزند تلاش پدر و مادر را استفاده می کند ، برای والدین اجر و پاداش به حساب می آید.

      فصل چهارم : چرا در امر تربیت به خانواده توجه شده است ؟

    آدمی در محیطی به نام خانه و خانواده پا به عرصهء وجود می گذارد و در آن محیط در کنار سایر افراد پرورش یافته و بزرگ می شود. از طرف دیگر ثابت شده است که هر فردی دارای ظرفیت و استعداد ذاتی می باشد که از پدر و مادر ارث می برد و تحت تأثیر و نفوذ عوامل مختلف محیطی قرار گرفته و تربیت می شود.

    به عبارت دیگر : مجموعه استعدادها و توانائیهای ارثی و تأثیرات تربیتی گرفته شده از محیط، شخصیت فرد را می سازد. در تشکیل شخصیت و تربیت انسان ها، خانواده بزرگترین نقش را ایفا می کند، بخاطر همین در امر تربیت به خانواده توجه شده است.

     بخش دوم :  اقسام تربیت

    به عقیدهء علمای تربیت ، دو نوع  تربیت داریم:

     الف) عمدی     ب) غیر عمدی.

    الف) تربیت عمدی : در این نوع تربیت فرد یا افرادی شیوهء خاصی از تربیت را دربارهء فردی اعمال می کنند.مثلاً وقتی که مادر دست کودک خود را گرفته و به آرامی به او راه رفتن یاد می دهد، می گویند:مادر او را در امر راه رفتن تربیت کرد.

    ب) تربیت غیر عمدی: به تربیتی گفته می شود که بدون طرح و نقشهء قبلی انجام گیرد. مثلاًوقتی که کودک نزاع و درگیری را می بیند به طور ناخواسته تهاجم و پرخاشگری را یاد می گیرد.

    برخی از روانشناسان برای تربیت تقسیم دیگری بیان کرده اند ، این گروه تربیت را به دو دستهء تربیت جنسی و تربیت مذهبی تقسیم کرده اند:

    الف) تربیت جنسی : چنین به نظر می رسد که غریزهء جنسی مربوط به دوران بلوغ است ،اما در واقع این موضوع از خردسالی همراه با کودک بوده و کودک همواره نیازمند تربیت و هدایت است.گواه این موضوع وجود نوجوانان نابالغی است که به انحرافات جنسی گرایش پیدا کرده اند. رغبت به خودنمایی، لذت بردن از نوازش، لمس اعضای بدن و...همه ازنشانه های غریزهء جنسی در فرد است.

    البته اوج این حالت در سن بلوغ است، ولی آغاز آن در سن 6-5 سالگی می باشد.در سن 6-5 سالگی کودک سؤالاتی را نسبت به اعضای بدن خود از پدر و مادر می پرسد و آنها نیز باید جواب قانع کننده ای را به او بدهند و او را با مسائلی که برایش اتفاق می افتد، آشنا سازند.اسلام غریزهء جنسی را پلید نمی داند بلکه آن را عاملی برای استحکام زندگی زناشویی، نعمت و موهبت الهی و بقای نسل آدمی می داند.

    حال این سؤال مطرح می شود که والدین چه راهکارهایی را برای تربیت جنسی باید انجام دهند؟

    از جمله راهکارهایی که والدین می توانند انجام دهند عبارتند از:

     مادران در هنگام نظافت بچه ها به این نکته توجه داشته باشند که در حضور کودک دیگر نباشد.

                 نباید از زمان کودکی، با اندام های تناسلی و حتی ران های بچه بازی کرد.

                 نباید کودک را با کودکان دیگر در محیط های خلوت تنها گذاشت.

                 پدر یا سایر بزرگترها نباید دختر بچه 6ساله به بالا را روی زانوی خود بنشانند.

                 نباید اندام دختر بچه ها در معرض دیگران عریان باشد.

    پس از ذکر مطالب بالا ، محیط نیز در هدایت غریزهء جنسی مؤثر و دارای اهمیت خاصی است.

    قران کریم در سورهء عنکبوت آیه45 می فرماید:

    « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر»

     قران نمازرا عامل دوری از فحشا و اعمال زشت معرفی می کند.کسی که تربیت جنسی صحیحی داشته باشد، در آینده مشکل ساز نخواهد بود.

    ب) تربیت مذهبی : کودکان عناصر پاکی و پذیرش و صمیمیت هستند، خوب و بد را از پدر ومادر یاد می گیرند و به هر راهی که پدر و مادر دعوتشان کنند، به هما ن راه پا می گذارند.اگر آنان را با روحیهء خداترسی پرورش دهیم، طبیعی است در آینده افرادی خیرخواه ، مسالمت جو و مطیع خواهند شد و اگر آنان را رها کنیم ،خام و هرزه بار می آیند.

    حال این سؤال مطرح می شود که والدین باید چه راهکارهایی رابرای پرورش روحیهء مذهبی کودکان بکار گیرند؟

          پدر و مادر باید خود بر اصول استوار دین پایبند باشند.

          گر پدر و مادر نسبت به نماز و روزه و حجاب تأکید دارند، به همان نسبت هم به ادب و نرم زبانی  نظافت هم  تأکید داشته باشند و هیچ گاه افراط نکنند.

         محیط خانواده و اجتماع نیز باید همسو باشد، اگر تضادی بین خانواده و اجتماع وجود داشته باشد، تربیت  مذهبی   طفل ضعیف می شود.

          شیوهء فراخوانی نیز باید حساب شده و با برنامه ریزی قبلی باشد.هیچگاه کودک را وادار به انجام کاری نکنیم بلکه  اجازه دهیم با میل قلبی اش آن کار را انجام دهد، تا در ذهن فرزند ملکه شود.

    در نظر گرفتن روحیات فرزند و استعدادهایش ضروری است و علاوه بر این باید از روش مستقیم جداً پرهیز کرد.

    در هر برنامه تربیتی ، تنها فاعلیت کافی نیست بلکه روح پذیرش و قابلیت نیز شرط می باشد.خداوند در سوره تکویر آیه 28 می فرماید:

     «لمن شاء منکم ان یستقیم»

     قران مایهء بیداری است برای آنها که می خواهند به راه راست بپیوندند.

     بخش سوم : عوامل مؤثر در تربیت

    عوامل مؤثر در تربیت به دو دسته تقسیم می شوند :

    الف) عوامل انسانی    ب) عوامل غیر انسانی

     فصل اول : عوامل انسانی مؤثر در تربیت عبارتند از :

    الف) مادر   ب) پدر    ج) خواهر و برادر بزرگتر    د) معلم و اعضای مدرسه    ه) افراد اجتماع    و) معاشران    ز) خویشان و بستگان    ح) رهبران اجتماع

     الف ) مادر :

    بخاطر اینکه کودک مدت زمان بیشتری را با مادر می گذراند‏، مادر بر روی کودک هم از نظر وراثت و هم محیط تأثیر می گذارد. از طریق وراثت :  بعضی از صفات ارثی از طریق ژنهای مادر به کودک منتقل می شود.از طریق محیط : کودک 9 ماه در رحم مادر قرار دارد، حجم رحم ، فشار رحم ، سلامتی یا بیماری مادر ، غذای مادر و...در دوران حمل بر کوک تأثیر گذار است. پس از تولد نیز کودک مدتها در آغوش مادر است و اولین کلمات را مادر به او یاد می دهد.

    ب ) پدر :

    پدر از نظر کودک مظهر قانون و عدل و انصاف است و می تواند پناهگاه خوبی برای خانواده باشد. مشی پدر،مهر و انصاف او ،ظلم و ستم و قدرت و ضعف پدر در رفتار و آینده اش اثر می گذارد.

    ج ) خواهر و برادر بزرگتر :

    اگر در خانه ای کودک 4-3 ساله باشد و نوزادی به دنیا آید ، چون توجه پدر و مادر بیشتر به سمت نوزاد است، در کودک این احساس بوجود می آید که بین او و نوزاد تازه متولد شده تبعیض قرار داده اند و این تصور در او اثر سوئی دارد.

    د ) معلم و اعضای مدرسه :

    مدرسه خانه دوم کودک است. اخلاق و رفتار معلم، طرز فکر او، سطح فرهنگی و... همه در کودک تأثیر گذار است. اگر معلم از نظر دینی و مذهبی دچار مشکل باشد، کودک نیز از او تأثیر گرفته و از مذهب متنفر می شود.

    ه ) افراد اجتماع :

    در روابطی که کودک (فرزند) با افراد اجتماع دارد، از آنها تأثیر می گیرد و اگر آنها افراد سالمی باشند، تأثیری که کودک می گیرد درست و اگر بالعکس باشد، تأثیر منفی در بر خواهد داشت.

    و ) معاشران :

    معاشران گروهی هستند که ممکن است همسن کودک یا بزرگتر از او باشند ولی با او رفت و آمد می کنند، باهم بازی می کنند و در مدرسه کنار هم می نشینند.بررسی ها نشان می دهد که کودکان میتوانند تحت تأثیر معاشران قرار بگیرندو حتی این تأثیر در سه مورد بیشتر از والدین است :

    1 ) زمانی که خانواده از محلی به محل دیگر کوچ کنند.

    2 ) زمانی که کودک در مرز نوجوانی و بلوغ قرار می گیرد.

    3 ) مواقعی که در خانواده آشفتگی و درگیری وجود دارد.

    ز ) رهبران اجتماع :

    یکی دیگر از عوامل مؤثر در تربیت، رهبران اجتماع هستند. منظور از رهبران اجتماع کسانی هستند که در جامعه نقش مهمی را ایفا می کنند. مانند پلیس.اگر شخصی از یک پلیس تخلفی را ببیند، نسبت به پلیس و جامعه بدبین می شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تربیت

    فهرست:

    ندارد.
     

    فهرست منابع

           1-   قرآن کریم

           2-   بهشتی،احمد: اسلام و بازی کودکان

           3-   جدائی، اصغر: خاطراتی از دکتر هفت ساله

           4  -   جهانگرد، یدالله: نحوه رفتار والدین با فرزندان

           5  -   دهخدا، علی اکبر: لغت نامه دهخدا

           6  -   راس دی پارک: پدری، نقش پدر در خانواده، ترجمه:سعید فضائلی هاشمی

           7  -   سادات، محمد علی: راهنمای پدران و مادران جلد2

           8-   شرفی، محمدرضا: بافرزند خود چگونه رفتار کنیم؟

           9 -   طبرسی، ابوالفضل علی بن حسن بن فضل: مشکاه الانوار

           10-     طبرسی، رضی الدین ابی نصرالحسن بن الفضل: مکارم الاخلاق

           11-     حر عاملی، محمدبن حسن: وسائل الشیعه

           12 -     عمید، حسن: فرهنگ عمید

           13-     فهری، سید ابوالحسن: فرهنگ المحیط فارسی- عربی

           14-     قائمی، علی: نقش پدر در تربیت

           15  -     ابو حامد عبدالحمیدبن هبه الله بن ابی الحدیدمعتزلی، شرح نهج البلاغه

           16-     کلینی، ثقه الاسلام: اصول کافی ترجمه آقای حاجی سید هاشم رسولی

           17-     گوهری، سید اسماعیل: پدر و مادر در قرآن و روایات

           18-     محدث نوری، حسین بن محمد تقی: مستدرک الوسایل

           19-     مکارم شیرازی، ناصر: تفسیر نمونه

           20-     مظاهری، ابراهیم: با فرزندان در سایه قرآن

            21- معین،محمد: لغت نامه دکتر معین

     

     

    http://www.m-narjes.org/banoo/mother/mother11.htm 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت