تحقیق مقاله مالزیا

تعداد صفحات: 205 فرمت فایل: word کد فایل: 3282
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مالزیا

     گردشگری

    مؤسسه همکاری و توسعه صنعت گردشگری مالزی (TDC ) درسال 1972 ، به عنوان آژانس تحت مدیریت وزارت تجارت وصنعت با هدف ترویج صنعت گردشگری در کشور مالزی ، تأسیس شد . درسال 1987 میلادی وزارت فرهنگ و هنر و گردشگری بنیان نهاده شد و در نتیجه موسسه  TDC را زیر نظر خود گرفت . درسال 1992 میلادی، مصوبه مؤسسه همکاری و توسعه گردشگری کشور مالزی جایگزین مصوبه مؤسسه همکاری و توسعه گردشگران مالزی گردید . با این تغییر ، هیئت ترویج گردشگری مالزی (  MTPB ) با نام اختصاری « گردشگری مالزی »،  با هدف توسعه صنعت گردشگری وتعمیم گردشگری داخلی به سطح بین المللی رسماً تأسیس گردید .

    بر طبق بیانیه سازمان « گردشگری مالزی » هدف از گردشگری معرفی کشور مالزی به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگران و سهیم کردن این صنعت در توسعه اقتصادی  ، اجتماعی کشور است . در راستای نیل به  این هدف این سازمان درصدد افزایش جذب گردشگران خارجی به مالزی، به بالا بردن میانگین طول مدت اقامت گردشگران و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از اقامت گردشگران در این کشور می باشد .

    توسعه  گردشگری داخلی و افزایش سهم مالزی در بازار جهای گردشگری ، از دیگر اهداف این سازمان است . فعالیت های این سازمان براساس ایجاد محرک های لازم  برای رشد گردشگری و صنایع وابسته است که باعث افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش شده و فرصت های شغلی فراوانی را ایجاد  خواهد کرد . رشد  صنعت گردشگری ، توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت و در نتیجه باعث ارتقاء سطح زندگی مردم مالزی می شود . دراین راستا اهداف کلی را می توان به شرح زیر برشمرد :

    1 – ترسیم خطوط کلی ، برنامه ریزی و ارزیابی سیاست های گردشگری به منظورکنترل ، مدیریت و توسعه صنعت گردشگری درحال رشد در کشور مالزی از دیدگاه تأمین محصولات گردشگری ، تسهیلات و امکانات زیر ساخت . آموزش ، منابع انسانی ، ترویج سرمایه گذاری های خصوصی ، بازاریابی ، درگیر ساختن عوامل بومی و محلی به همراه  کاهش اثرات منفی اقتصادی - اجتماعی و زیست محیطی بر طبق سیاست ملی گردشگری کشور .

    2 – ثبت و صدور پروانه کار و تقویت صنعت گردشگری مصوبه   سال 1992، شامل :

    - مقررات وقوانین مشاغل مدیریتی گردشگری (سال 1992 ) و مشاغل مدیریت دفاتر مسافرتی ( سال 1992 ) .

    - قوانین گردشگری ( راهنمای گردشگران ) سال 1992 .

    - قوانین و مقررات گردشگری ( صدور پروانه برای مؤسسات آموزش گردشگری ) سال 1994 .

    2-5-2- عملکرد سازمان گردشگری مالزی

    سازمان « گردشگری مالزی » به منظور توسعه و گسترش گردشگری با همکاری بخش خصوصی و جهت ارتقاء سطح آگاهی گردشگران در خصوص توانایی های مالزی در بخش گردشگری ، اقدام به عرضه محصولات  گردشگری در نمایشگاههای فروش در کشورهای خارجی، برپایی نمایشگاه های تجاری - گردشگری ، سمینارها ، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه  مصرف کنندگان نموده است .

    1-2-5-2- عملکرد واحد سیاست گذاری و برنامه ریزی

     پیگیری روند پیشرفت کار اجرای سیاست های ملی گردشگری و سایر سیاست های مرتبط مانند برنامه جامع ملی گردشگری زیست محیطی

     برنامه ریزی و توسعه گردشگری داخلی

    توسعه تولیدات و فعالیت های گردشگری برپایه ویژگی های خاص بومی و براساس خواسته ها و ذائقه گردشگران داخلی و خارجی

     ارتقاء کیفیت خدمات و تسهیلات ارائه شده به گردشگران

    مدیریت و مقابله با موانع موجود در صنعت گردشگری

     شناسایی توان و امکانات بالقوه گردشگری از طریق عملی سازی مطالعات صورت گرفته

    2-2-5-2- واحد وقایع مهم و احیا

    انجام وظایف اداری ، مالی و استخدامی بخش گردشگری

    هماهنگی فعالیت های وزارت گردشگری با سطوح  بالاتر ایالتی و حکومتی ، ارائه تقویم سالیانه فعالیت های گردشگری

    برنامه ریزی ، اجرا، مدیریت و ارزیابی فعالیت های گردشگری از قبیل سال تفریح و سرگرمی و ورزش، فستیوال زمین مالزی ، مالزی در جشن های هزاره سوم ، برگزاری جشن های روز ملی و جشن های سال نو .

    برنامه ریزی ، اجرا و مدیریت توسعه وترویج  ملی گردشگری و برگزاری جلسه کمیته مدیریت

    طراحی ، اجرا ومدیریت دوره های پایه از قبیل برنامه های مشاوره شغلی در بخش گردشگری برای دانش آموزان  دوره دبیرستان.

    برنامه ریزی، اجرا ومدیریت طرح ورود مالزی به سازمان « کارگروه گردشگری » اَپک (APEC TWG )، سازمان جهانی گردشگری (Un.WTO ) وسایر موارد .

    3-2-5-2- روساخت و زیرساخت

    توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری از طریق تأسیس شورای توسعه ملی منابع انسانی گردشگری (  NTHRDC )

    شناسایی محرک های لازم برای گردشگری در بخش هتل ها ومدیریت سفرهای گردشگری

     مدیریت ثبت پروژه های گردشگری

     تهیه فهرست موجودی از تسهیلات و امکانات زیرساخت و روساخت که مستقیماً مرتبط با صنعت گردشگری هستند .

    ایجاد تصویری زیبا از کشورمالزی در سطح منطقه ای – بین المللی

    - اندونزی – مالزی – تایلند               مثلث رشد  

    - اندونزی – مالزی – سنگاپور           مثلث رشد

    - دار السلام برونئی – اندونزی – مالزی – فلیپین   منطقه رشد شرق کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN)

    - کمیته خدماتی همکاری های مشترک     اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا  

    - NTO                                            اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا 

    - MEKONG VALLEY                اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا                                

    - ژاپن – مرکز ASEAN                      اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا                                

    - POK                                             اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا                                

    -  هند – نمایندگی بین المللی نمایشگاه های (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا )

     انجام خدمات گفتگوی دبیر خانه ای و سرپرستی و پیگیری موضوعات مرتبط گردشگری

    اعمال سیاست بکارگیری کارگران خارجی در بخش گردشگری

    4-2-5-2- برنامه ریزی اجرا و ترویج  دو جانبه در زمینه گردشگری

    حقوق وامتیازات مشتری

    1 – ما متعهد می شویم که با آگاهی کامل ، مسئولیت پذیری ، درک بالا ، خلاقیت بهره وری ، کیفیت ، رعایت انصاف ، ملاحظه، اعتماد و قاطعیت ، خدمات عالی و ممتاز گردشگری را به منظور اطمینان از رشد صنعت گردشگری به عنوان فاکتور اصلی رشد اقتصاد کشور فراهم آوریم .

    2 – ارائه خدمات متعهد شده در بیانیه « هدف از گردشگری » با رعایت دستورالعمل های زیر:

    تعیین استاندارد تولید خدمات

    ارائه پاسخ سریع و فوری / پیگیری درخواست / تقاضا/شکایت

    اطمینان از اجرای تمامی طرح ها و ( برنامه ها و پروژه های بخش گردشگری و به پایان رساندن آنها در زمان تعیین شده .[1]

    3 - 5 – 2 -  مهمترین اقدامات  دولت مالزی جهت توسعه گردشگری:

    1 – همکاری وزارت گردشگری باوزارت حمل ونقل مالزی در جذب و ترغیب هر چه بیشتر پروازهای هواپیمایی گلف ایر ، قطر ، یمن و ..... به مالزی و حتی  افزایش  پروازها به طور روزانه

    2 – تأ سیس  دفاتر گردشگری در خارج از کشور

    3 – افزایش تعداد نیروهای حرفه ای در رشته گردشگری

    4 – تشویق سفرهای داخلی با تبلیغات مفصل و تورهای جذاب

    5 – برگزاری جشنواره های خرید و فروش در طول سال

    6 – حضور وزیر گردشگری در افتتاح رستوران اتباع عرب درکشور و تبلیغ آن و یا حضور در مراسم ازدواج مجدد یک زوج انگلیسی پس از پنجاه سال زندگی و یا حضور در مراسم تفریحی و سرگرمی در مراکز هنری کوالالامپور و اعلام ارائه رایگان این مراکز به شرکت های خارجی فعال در زمینه سرگرمی ها و لغو مالیات برای این شرکت ها

    7 -  برگزاری گردهمایی های بزرگ دهها هزار نفری

    8 – توجه به گردشگران پزشکی : از سال 1998 تا ژوئن 2000 بیش از 000/400 نفر بیمار به مالزی برای معالجه مراجعه کرده اند به خصوص که هزینه این خدمات در مقایسه با سنگاپور 50 تا 70 % ارزان تر است . دولت در نظر دارد 21 بیمارستان طی برنامه هشتم توسعه اقتصادی با هزینه 5/1 میلیارد دلار که نیمی در حال ساخت است در راستای توسعه گردشگری پزشکی ایجاد کند . [2]

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    - 5 -2- سیاست های گردشگری مالزی

    پیش از دهه 70 میلادی توریسم وگردشگری به عنوان مقوله ای سودآور در زمینه اقتصادی از اهمیت چندانی برخوردار نبود و به تناسب به آن توجه کافی نمی شد. اما در سال 1972 با رونق نسبی صنعت گردشگری ،  دولت وقت مالزی تصمیم گرفت با تأسیس شرکت توسعه گردشگری مالزی به توسعه این صنعت کمک کند، اما از آنجا که در آن سال ها جدیت مسأله گردشگری هنوز چندان مشخص نشده بود، برنامه های این شرکت در فهرست اولویت های دولت مالز ی مکان شایسته ای نداشت و در نتیجه دستاوردهای حاصل از فعالیت این شرکت در طول این سال ها  نیز ناچیز بود. به این ترتیب مالزی همچنان به عنوان مقصدی ناشناخته برای گردشگران باقی ماند و این در حالی بود که سایر کشورهای منطقه مانند سنگاپور ، تایلند، و اندونزی به سرعت در این زمینه رشد کردند. در دهه 80 ، روند صنعت گردشگری  با شتابی بی سابقه به  سیر صعودی خود ادامه داد و در سراسر جهان به طور  روز افزون بر اهمیت این صنعت افزوده می شد. سرمایه گذاری های جدید در این زمینه ، به منظور تأسیس امکانات یا سرمایه گذاری مستقیم به350 میلیون دلار  در سال رسید که برابر بود با 3/7 درصد کل سرمایه گذاری های جهانی و تقریبا 5/6 درصد نیروی  کار جهان در این صنعت مشغول به کار شدند .  دلیل چنین رشد چشمگیری افزایش درآمدها و اوقات فراغت ، توسعه و پیشرفت در صنعت حمل و نقل جهانی و سطح بالاتری از آگاهی عمومی نسبت به سایر نقاط جهان بود که این  خود مرهون پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه فناوری ارتباطات است. در پی این تغییرات دولت مالزی نیز مانند سایر کشورها به این فکر افتاد تا سهم بیشتری از این صنعت رو به رشد را به خود اختصاص دهد و از توسعه اقتصادی و اجتماعی حاصل از رونق گردشگری سود بیشتری ببرد. به همین منظور دولت مالزی اقدام به تشکیل وزارت فرهنگ وگردشگری کرد  که بعد در سال 1990  به وزارت فرهنگ ، هنر و گردشگری تغییر نام یافت . با تأسیس این وزارتخانه چارچوب کاری مشخصی برای توسعه صنعت  گردشگری  در مالز ی شکل گرفت و ضوابط معینی تحت آن تعریف و علاوه بر اینها بودجه جداگانه ای برای این کار در نظر گرفته شد. در سال1986 لایحه مربوط به حمایت از صنعت گردشگری مالزی مورد تجدید نظر قرار گرفت وبر اساس موصوبه جدید، سرمایه گذاری های اولیه  در هر شاخه ای از صنعت گردشگری، از جمله ساخت ساختمان های مربوط به این صنعت شامل تخفیف مالیاتی و علاوه بر این تورهای دسته جمعی بزرگ خارجی نیز از پرداخت مالیات معاف شدند.  به این ترتیب در دهه هشتاد میلادی ، مسأله توریسم در کانون توجه مسؤولان مالزیایی قرار گرفت، به نحوی که در برنامه های چهارم و پنجم  توسعه مالزی به ترتیب 5/125 میلیون و 1/132 میلیون ریتگیت ( هر 5/2 رینگیت تقریبا برابر است با 1 دلار ) صرف برنامه های مربوط به توسعه و رونق این صنعت شد.  اما سال پایانی برنامه پنجم توسعه ،سالی تاریخی در صنعت گردشگری مالزی بود.مالزی که این سال را «سال بازدید از مالزی» نامگذاری کرده بود ، توانست با برنامه های ویژه بیش از 4/7 میلیون مسافر خارجی را به این کشور بکشاند و از این طریق 5/4 میلیارد رینگت سودعاید این کشور کند. همچنین دولت مالزی در برنامه ششم توسعه بودجه ای بالغ بر 9/533 میلیون رینگت برای نوسعه صنحت گردشگری اختصاص داد که به ترتیب اولویت ها به تأسیس امکانات و زیر ساخت ها، زیبا سازی و حفظ محیط زیست ، افزایش تولید محصولات فرهنگی، احداث هتل و اقامتگاه، حفاظت از میراث تاریخی و ملی، و سایر مقوله ها اختصاص می یافت و از سال 1996 به بعد مقولات مورد توجه در صنعت گردشگری مالزی به حیطه های تخصصی تر کشانده شد، به نحوی که مساله اکوتوریسم، توریسم طبیعت گردی، و تورهای ادونچر(ماجراجویانه) به کانون توجه مسوولان مالزیایی  تبدیل شد.آها برگزاری سمینارهای متعدد و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هایی که نوسط گردشگران خارجی تکمیل می شد سعی می کردند هر چه بیشتر به بهترین چارچوب برای ارایه خدمات در زمینه گردشگری دست یابند.

    4-5-2- مالزی چهارمین بازار هدف ایران

    در حالی که بر اساس معیارهای علمی بازاریابی، مالزی چهارمین بازار هدف ایران به شمار می رود، در برنامه کوتاه مدت 5 ساله بازاریابی نشانی از نحول در ورود گردشگران مالزیایی به ایران مشاهده نمی شود. در بررسی شاخص های متعارف در سیسنم بازار یابی کشور ، بازار مالزی در بین 30بازار هدف ایران از نظر       حجم گردشگر فرستی حایز رتبه سوم است. همچنین از نظر حجم کل هزینه کرد رتبه 13، سرانه هزینه کرد رتبه 18 ، اولید ناخالص ملی رتبه 15  در حجم کل صادرات ،واردات و ملاحظات سیاسی بین المللی به ترتیب  رتبه های  6. 5 و9 را به خود اختصاص داده است . مالزی در جمح بندی نهایی و ادغام این متغیر ها چهارمین بازار هدف ایران محسوب می شود که در برنامه کوتاه مدت 5 ساله (2000 تا 2006) باید مورد هدف گردشگری ایران قرار می گرفت که متاسفانه چنین امری تحقق  نیافت .  عنده ترین دلیل این مهم را می توان دخالت بیش از حد دولت به عنوان متولی تام الاختیار گردشگری دانست . همچنان   که راند مان ضعیف بخش خصوصی گردشگری را نیز می توان مزیت بر علت دانست . در ایران دولت بخش خصوصی را نسبت به  معرفی واقعی مقصد  بی انگیزه و بی احساس می داند متقابلا بخش خصوصی نیز دولت را به بی تجربه گی و عدم تخصص فنی متهم میکند. متاسفانه مسوولان گردشگری در ایران و دست اندر کاران بازاریابی و بازار سازی به نوعی شیفتگی و دلبستگی به بازارهایی مانند ژاپن و اروپای غربی دچار شده اند در حالی که طبق تحقیقات علمی بازار مالزی  و کشورهایی از این دست بسیار مطلوب تر از اروپاو ... هستند. عواملی از این قبیل موجب شده بازار مالزی با بیش از 250 هزار حجاج که سالانه عازم مکه شده و در دبی ترانزیت چند روزه مس شوند برای ایران غیر قابل دسترس می باشند.[1]

    5-5-2- توریسم و توسعه همکاریهای منطقه ای

    صنعت توریسم در مالزی در اوایل دهه 1980 در این کشور پا گرفت و با همکاری و مشارکت آ. سه . آن. (ASEAN) توسعه یافت. کشورهای عضو با تأسیس مرکز توسعه آ. سه . آن هماهنگی گسترده ای را برای جلب توریست به عمل آورند.هر یک از اعضاء این سازمان تلاش می نماید که توریستهایی که وارد کشورشان می شوند به دیدار از دیگرکشورهای عضو تشویق نمایند.

    ارائه تورهای مناسب و ارزان قیمت یکی از راههای موفقیت این برنامه است. بخش خصوصی نیز با تدارک اقامتگاههای ارزان فیمت و برگزاری گشتهای مناسب و ارئه برنامه های تفریحی نقش ویژه ای را در توسعه توریسم در ممالک آ. سه . آن به خود اختصاص می دهد.

    در کشور مالزی همه ایالتهای سیزده گانه در برنامه ریزی های سیاحتی با دولت مرکزی همکاری نموده و هر نقطه با در نظر گرفتن ویژگیها و جذابیتهای اقلیمی و فرهنگی برنامه های زمان بندی شده ای را مورد اجرا در می آورند. تعداد جهانگردانی که در سال 1993 از کشور مالزی بازدید به عمل آورند 000/504/6 نفر بوده اند که در مقام مقایسه با سال 1980 که 000/105/2 نفر ازاین کشور بازدید نمودند، رشد تابان و توسعه یافته جهانگردی را در این کشور نشان می دهد . در آمد این کشور از محل توریسم در سال 1994 سه میلیارد و پانصد میلیون  دلار بوده که در سال 1995 به بیش از 6 میلیارد دلار افزایش یافته است ، دولت این کشور با انجام اقدامات متعدد منجمله تأسیس وزارتخانه جهانگردی و ایجاد دایره جهانگرد جهت تامین امنیت جهانگردان امیدوار است که در سال 2005 بیش از 10 میلیارد دلار از این صنعت درآند ارزی داشته باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مالزیا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت