تحقیق مقاله مناسب ترین خودرو برای ایران

تعداد صفحات: 40 فرمت فایل: word کد فایل: 2846
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مناسب ترین خودرو برای ایران

    مقدمه :

    انسان از بدو پیدایش خود پیوسته در حال مسافرت و جابجایی از یک مکان به مکانی دیگر بوده است بدین منظور ازچهارپایانی همچون اسب و شتر و غیره استفاده می‌کردکه متأسفانه مستلزم صرف وقت و هزینه های فراوان بود و خطرات فراوانی را به همراه داشت . لذا باتوجه به اهمیت این سه موضوع یعنی :

    1- نیاز به جابجایی،2- ارزش زمان، 3- آسایش و راحتی، به طراحی وسیله‌ای پرداخت که بعدها خودرو نام گرفت و تأثیر شگرفی در صنعت جهان گذاشت، بطوریکه در حال حاضر شاهد  تنوع بسیار زیاد این صنعت هستیم .

    با توجه به کاربرد بسیار بالای خودرو در کشور و استفاده از آن بعنوان یک ابزار ضروری، و با در نظر گرفتن شرایط مختلف اقتصادی – اجتماعی – منابع معدنی – منابع نفت و گاز ومنابع انسانی موجود در کشور بایستی درصدد طراحی و ساخت، یا انتخاب یک خودروی بهینه از میان خودروهای موجود در کشور باشیم تا بتواند در شرایط مختلف آب وهوایی کشور ما کارآمد باشد و با  توجه به وضعیت اقتصادی جامعه قیمت آن در حدی باشد که اکثریت طبقات مختلف جامعه قادر به خرید آن باشند .

    لذا با توجه به موارد ذکر شده در بالا و خصوصیاتی که در مراحل دیگر پروژه قید خواهدشد نیاز به طراحی و ساخت یک خودرو با شرایط بیان شده الزامی است .

    2- طراحی وساخت یا ‌انتخاب یک خودروی مناسب برای ایران با درنظر گرفتن شرایط زیر :

    الف ) مقرون به صرفه باشد بطوریکه اکثریت طبقات مختلف جامعه بتوانند از آن استفاده کنند .

      ب ) دارا بودن مقاومت و شرایط ایمنی مناسب .

      ج ) از لحاظ زیست محیطی مطابق با استانداردهای روز جهانی باشد .

       د ) دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش باشد.

       ه ) از لحاظ زیبایی مطابق سلیقه ایرانیان باشد.

       و ) هزینه مصرف سوخت پایین باشد.

    3- خصوصیات طراحی وساخت یا انتخاب:

    اکنون با توجه به مراحل قبل(تشخیص نیاز و تعریف هدف)خصوصیات طرح را بصورت زیر مورد بررسی قرار می دهیم :

    3-1 کاهش هزینه تولید و طراحی :

    کاهش هزینه تولید و طراحی از عوامل مؤثر در اجرای طرح است . به منظور تولیدی اقتصادی همواره  نظر براین بوده است که در یک بازار رقابتی هزینه‌های تولید با میزان محصولات برابر شود .

    3-2 مسائل زیبایی شناختی :

    زیبایی ظاهری خودرو یکی از مسائل مورد توجه طراحان صنعتی است . با عنایت به اینکه شکل ظاهری خودرو عامل مؤثری در جلب مشتری و رونق بازار فروش خودرو، در صنعت رقابتی است، طراحان صنعتی بایستی یشترین توجه و سرمایه‌گذاری را در این زمینه بکاربرند .

    - فرم و رنگ : لحاظ نمودن تنوع فُرم و رنگ خودرو برطبق ذوق و سلیقه مشتری یکی از مسائل مهم در بازار فروش خودرو بوده و از جمله عواملی است که باعث پایداری و طول عمر خودرو و همچنین رضایت مشتری از خودرو می‌باشد.

    3-3 آسایش و راحتی سرنشین :  

    آسایش و راحتی سرنشین عامل مهم دیگری است که در طراحی مورد توجه قرار می گیرد . خوردو براساس یکسری از فاکتورهای انسانی طراحی می شود . در  این زمینه طراحان ، اطلاعاتی آماری از فاکتورهای انسانی داشته و طراحی را طبق این اطلاعات انجام می دهند .

    3-4 کاهش انواع آلودگی :

    این موضوع هم یکی از خواسته های مورد توجه در طراحی است که شامل آلودگیهای شیمیائی حاصل از احتراق و آلودگیهای صوتی است و همواره هدف، کاهش این آلودگیها است .

    بیشترین آلودگیهایی که از سوختن بنزین و یا محصولات فرعی آن در اتومبیل تولید می‌شوند ارتباط بسیار نزدیک با عملکرد و ساختار  مخزن سوخت – کاربراتور – اگزوز دارد که بیش از 60% آلودگی از اگزوز می باشد .

    دستگاههای کنترل آلودگی عبارتند از:

    دستگاه کنترل محفظه (‌کاربراتورها)

    دستگاه کنترل آلودگی سوخت تبخیر شده

    دستگاه کنترل آلودگی اگزوز

    دستگاه کنترل آلودگی ارتفاع زیاد

    دستگاه کنترل آلودگی مدار بسته

    3-5 مسائل و نیازهای فرهنگی – قومی :

    این  موردنیز عامل مؤثر دیگری در طراحی است که معمولاً به صورت هدفی در ابتدای کار طراحی تعریف می شود . با توجه به اینکه طرح مورد استفاده چه گروهی قرار خواهد گرفت بایستی نیازمندیهای آن گروه در طرح لحاظ شود .

    3-6  نگهداری آسان با صرف هزینه کم :

    طرح خودرو بایستی بگونه‌ای باشد که بتوان به ساده‌ترین شکل از آن نگهداری کرد وتعمیرات آن با صرف کمترین هزینه و ساده ترین شکل ممکن امکان پذیر باشد .

    3-7  نقش فرهنگ جامعه و طراحی صنعتی :

    یک طراح از نظر فرهنگی می تواند :

    الف – بین خصوصیات ذاتی یک خودرو و خصوصیات فرهنگی جامعه یک ارتباط بوجود آورد .

    ب – باعث تقویت شدن رقبت مشتری به استفاده از خودروی داخلی شود .

    ج – با استفاده از طراحی‌های مختلف خودرو بتواند باعث آسایش افکار عمومی در انتخاب خودروی دلخواه باشد .

    د – در تغییر رفتارها، سلیقه‌ها و سطح علمی و تجربی استفاده کنندگان در رابطه با خودرو تأثیرگذار باشد .

    3-8  مسائل فنی :

    مسائل فنی، ‌ارتباطی مستقیم و متقابل با فرم و  عملکرد خودرو دارد، در این راستا یک طراح باید دارای آگاهیهای فنی موردنیاز باشد تا بتواند طرح خودرا برپایه دانش فنی استوار کند .

    ارگونومی درصنعت خودرو:

    ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی از دو کلمه یونانی Ergo به معنی کار و Nomos به معنی قانون و قائده مشتق شده است و در لغت به معنی قوانین طبیعی کار است . مهندسی فاکتورهای انسانی نام مترادف دیگری است برای این واژه . هدف از این علم در صنعت خودروسازی تطبیق ماشین با انسان به گونه‌ای است که انسان بتواند با کمترین خستگی و عوارض روحی و جسمی بیشترین راندمان کاری را در محیط داشته باشد باتوجه به این که رعایت اصول ارگونومی باعث کاهش فشار کار و خستگی‌های بی‌مورد می‌شود، امروزه علم ارگونومی درصنعت اتومبیل سازی حرف اول را می زند . عموماً ارگونومی  علم تناسب محیط با انسان تعبیر می‌شود و ضرورت رعایت آن در صنعت و کلیه فنون امری اجتناب ناپذیر است.

    1-  فضای سرنشین :

    در طراحی فضای خودرو بایستی به مسائل فکری و فرهنگی همچنین اندازه ‌ قد و جثه افراد جامعه‌ای که خودرو برای آن طراحی می‌شود توجه داشت . در ایرن میانگین تعداد افراد خانواده 5 نفر است.

    2-  راحتی ورود و خروج :

    درب‌های خودرو نیز بایستی بر اساس اندازه ‌ قد و جثه افراد استفاده کننده و سلیقه‌های فرهنگی طراحی شوند مثلاً مردم ایران دارای قدی متوسط و بیشتر خواهان اتومبیل‌های دارای چهار درب بوده اما کشورهای اروپایی مثل ایتالیا دارای قدی بلند و بیشتر خواهان اتومبیل‌های دو درب می‌باشند .

    3-  دید مناسب :

     بهتر است صندلی راننده دارای ارتفاع مناسبی از کف باشد تا میدان دید راننده نسبت به پیرامون وجلو خودرو افزایش یابد . دیدن کاپوت و ارتباط دادن خطوط بدنه با دو طرف جاده ،  دقت فرمان دادن راننده را افزایش می‌دهد .

     4-  درب‌های خودرو:

    درب‌های خودرو باید به میزان 90 درجه باز شوند و در موقعیت بینابینی باز نمانند .گوشه های درب نبایستی تیز باشند و پنجره های بدون فریم و همچنین پنجره های مثلثی کوچک جلو توصیه نمی شوند . صندوق عقب باید بگونه‌ای باشد تا استفاده کننده هنگام استفاده از آن و گذاشتن و برداشتن بار دچار زحمت نشود . فُرم پنجره‌ها و شیشه‌های خودرو بایستی بگونه‌ای باشد که زاویه دید راننده را نسبت به پیرامون افزایش داده و باعث وسعت زاویه ‌ دید راننده شود .

    5-  حفاظت از باک بنزین :

    طراحی بدنه خودرو و موقعیت مخزن سوخت بایستی بگونه‌ای باشد که در هنگام صانحه نیروهای وارده به اتومبیل به سمت مخزن مستهلک شده یا به حداقل ممکن برسد . استفاده از چراغ‌های اخطار دهنده و همچنین استفاده از رنگ یا فُرم مناسب برای مخزن سوخت لازم به نظر می‌رسد .

    6- صندلی راننده :

    صندلی راننده باید قابل تنظیم به جلو و عقب بوده و همچنین بگونه‌ای باشد که راننده در آن فرو نرود چرا که باعث کاهش دید راننده می‌شود. قسمت‌‌‌های کفی و پشتی صندلی بایستی از جنس پارچه باشد تا تبادل هوا در آن

    صورت پذیرد ( صندلی تنفس کند ) و دورتادور می‌تواند از جنس چرم و پلاستیک باشد .

    7-  فرمان خودرو :

    زاویه فرمان خودرو نسبت به افق باید بین 60- 45 درجه بوده وقطر دایره آن بین 35 تا 38 سانتی‌متر باشد همچنین ضخامت آن حدود 2 سانتی‌متر باشد، مقطع فرمان باید دایره یا بیضی شکل باشد، مقطع اسپوک‌های فرمان نیز باید بیضی شکل بوده تا راحت تر در دست قرار گیرد .

    8-  آینه های بغل :

    برای تنظیم دلخواه آینه‌های بغل و آسایش راننده استفاده از دستگاه کنترل از راه دور مناسب و ضروری به نظر می‌رسد .

      پوسیدگی بدنه خودرو:

    معمولاً کارخانجات اتومبیل‌سازی با برخورداری از آخرین تحقیقات و پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود، ‌قطعات فلزی را در مقابل پوسیدگی ایزوله می‌نمایند . لذا کمی توجه و رسیدگی در هنگام استفاده از اتومبیل باعث طول عمر بیشتر قطعات از نظر پوسیدگی خواهد شد .

      سیستم خنک کننده: 

    در موتورهای بنزینی ودیزلی در اثر تراکم و انفجار داخل سیلندرها، گرما و حرارت زیادی تولید می شود، شدت گرما و حرارت باعث کاهش قدرت موتور و استهلاک رینگ‌ها و بدنه سیلندر می‌گردد و منجر به کاهش شتاب موتور می شود . برای رفع این معزل استفاده از سیستمهای خنک‌کننده ضروری است .

    مهمترین سیستم های خنک کننده به شرح ذیل است :

           1- سیستم خنک‌کننده توسط روغن و باد

           2- سیستم خنک‌کننده توسط آب و باد

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مناسب ترین خودرو برای ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت