تحقیق مقاله میراث نهضت جدید

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 2693
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی معماری
قیمت قدیم:۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله میراث نهضت جدید

    میراث نهضت جدید

    نهضت جدید با الهام از جنبش های اجتماعی و نوع دوستانه قرن نوزدهم میلادی، انقلاب صنعتی و تحولات سیاسی و هنری که به همراه آن ظهور کرد، الگوهای معماری مورد استفاده در طراحی ساختمان ها، محلات مسکونی، و زیرساخت های شهری را دگرگون ساخت و در واقع معماران و طراحان محیط را به مسائل اجتماعی طراحی مسکن و فضاهای عمومی متوجه ساخت. در امر آموزش و نهضت تجدد از رویکردهای کهنه دانشگاهی دوری جست و بیشر آثار معماری آن با پیروی از اصول طراحی پیشگامان نهضت ساخته شد.هتل شهر درخشان لوکوبوریسه بسیاری از ساختمان ها و مکان های شهری که به این ترتیب به وجود آمدند فضاهای بسیار دلپذیری هستند. بیشتر تجربه های اخیر طراحی محیط بر اساس انگاره های مکاتب معماری و طراحی شهری نهضت تجدد شکل گرفتند. این مکاتب عبارتند از : آینده گراهای ایتالیا، که توجه ویژه ای به «فن آوری» و مدل های «حمل و نقل جدید شهری» داشتند، گروه دستیل در هلند، کوبیست های فرانسه، مکاتب خردگرا و ساختارگرای اتحاد جماهیر شوروی ] سابق[، که با «اکسپرسیونیزم انتزاعی» سروکار داشتند و مکتب باهاوس آلمان که با عملکردگرایی شناخته می شد. در آمریکا، عقاید لویی سولیوان و فرانک لویدرایت هم مکاتب فکری معماری اروپایی را تحت تأثیر قرار دادند و هم با ویژگیهای خاص خود با آنها متفاوت بودند.

    مدرسه هنر های زیبای پاریس و مفاهیم «جدید» معماری.

     دیدگاههای معماری اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی تحت تأثیر آموزشهای مدرسه هنرهای زیبای پاریس بود. هدف معماران، طراحی مجموعه های ساختمانی با عناصری برگرفته از شیوه کلاسیک و نظامات معماری آن بود. معماری «جدید» با کارایی فنی و مفاهیم زیباشناختی برگرفته از هندسه اقلیدسی (2) و در دهه های 1970 و 1980 میلادی با رشد مکتب فراتجدد، تغییر جنهتی در توجه طراحان به زیبایی شناسی نمادین و تا حدودی نیز به جنبه ای اجتماعی طراحی ایجاد شد. نتیجه این حرکت، به جای تغییر بنیادین فکری، ارائه شیوه های جدید زیباشناختی بود (نگاه کنید به Blake 1984 ) . با وجود اینکه در معماری دهه 1980 میلادی توجه فزاینده به نمادگرایی شده است، اما شیوه تفکر و پیشنهادهای پر بار معماران اروپایی و آمریکایی نهضت تجدد آن قدر نافذ است که ادامه در نظر گرفتن آنها به عنوان منابع اولیه بسیاری از تجربیات اخیر معماری و طراحی شهری غیر منطقی به نظر نمی رسد. یعنی در نهایت و هم اکنون ما هنوز باید به منابع ارائه شده مدون یا تجدد رجوع کنیم.

    تصاویر ذهنی نهضت «تجدد».

    معماران تجدد گرا تصورات قوی ذهنی شهر جدید (1)، محلات شهری جدید (2)، و ساختمانهای جدید (3) بوجود آوردند. سه تصویر ارائه شده نمونه تمام تصاویر موجود نیستند، ولی از موارد شاخص هستند. این تصورات نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کردند، به گونه ای که اصول بوجود آورنده آنها در بسیاری از نقاط جهان توسط طراحان بکار گرفته شد.

    در طراحی شهری، دیدگاههای مؤثر شامل انگاره های انگلیسی – آمریکایی شهر و ترکیب محله می شوند که از نهضت های اجتماعی و نوع دوستانه قرن نوزدهم میلادی الهام گرفته اند. معروفترین آنها نهضت باغشهرهای هاوارد (1920) واحد همسایگی کلارنس پری، طرح رادبرن، کار هنری رایت و کلارنس استاین (نگاه کنید به Stein 1951 ) و شهر برودایکر فرانک لوید رایت (1958 ) به همراه شماری طرح کمتر کار شده دیگر است (نگاه کنید به Gallion and Eisner 1963 ) بقیه دیدگاهها شامل گروه «کونتیننتال» یا «مرکزگرا» است که مثال آن «رادیانت سیتی» لوکوربوزیه (1934) و کنگره سیام (CIAM) در سال های دهه 1930 میلادی است. در تعداد زیادی از نقدهای دهه های اخیر، این باورها و انگاره های معماری و طراحی شهری، خیالبافی های شخصی و کوشش هایی برای کنترل رفتارهای انسان به حساب آمده اند. این در حالی است که پیشنهاد دهندگان، انگاره های خود را پاسخ های دقیق و کار شده به مشکلات اصلی دوران خود می دانستند از جمله مشکلات آن زمان در مقیاس شهری رشد کنترل نشده شهر؛ صنایع آلوده کننده؛ رفت و برگشت طولانی به محل کار برای افراد کم درآمد؛ فقدان امکانات آموزشی و اوقات فراغت؛ واحدهای مسکونی شلوغ و اثر منفی ماشینت بر زیر ساخت های موجود شهری را شامل می شدند.

    هدف کلی این تحولات این بود که کیفیتی از زندگی که در قرن نوزدهم میلادی فقط برای ثروتمندان قابل دست یافتن بود برای تمام مردم فراهم شود.

    در عین حال، نتایج کاربردی اصول طراحی مودر قبول استادان نهضت تجدد، همیشه آن گونه که معماران پیش بینی می کردند نبود. این مطلب منجر به انتقاد بیشتری از این نهضت و نظریه های آن شد.

    این نقدها متنوع بوده و موارد زیادی را شامل می شوند. که پنج نکته مهم در نقش علوم رفتاری در حرفه و آموزش طراحی محیط در نهضت تجدد.

    نقش مهم افراد حرفه ای، سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از ساختمانها و فضاهای سبز در فراهم آوردن اطلاعات و شرکت در تصمیم گیری ها (نگاه کنید به H.Mitchell 1974 ,Zeisel , 1981 , Goodman, 1971 ) .

    مفهوم عملکرد در شعار «فرم از عملکرد تبعیت می کند» مفهوم ناقصی است (نگاه کنید به Relph 1976 , Fitch , 1979 , Mukarovsky , 1981)

    معماران از مدل ناقصی برای درک تعریف انسان و شناخت رفتار انسان به عنوان اساس کارشان استفاه کرده اند (نگاه کنید به Stringer 1980 )

    معماران درک ناقصی از رابطه محیط و رفتار انسان دارند (نگاه کنید به Guns 1968 , Lipman 1974 , S، Gans 1968 ، Brolin 1976 ) تمام این موارد می تواند در یک مشکل کلی خلاصه شود :

    مبانی نظری طراحی مصبط ناکافی است

    با ظهور نهضت فرا تجدد به ماهیت نمادین محیط ساخته شده توجه بیشتری شد، ولی مدارک کمی راجع به تحقیق سازمان یافته در خصوص موارد انسانی کلی تر یا تحقیقات مشابهی در مورد چگونگی تجربه مردم  مفاهیم نمادین محیط اطراف آنها و نیزان احتمالی اهمیت این مفاهیم برای مردم در دست است.

    معمای جدید و فرا جدید هر دو در تشخیص تفاوتهای فرهنگی بین مردم مسامحه کرده اند. این مطلب بخصوص در مورد معماری جدید بیشتر صادق است :

    نگرش به مردم

    تعریف انسان یا «مدل های انسان» که اساس طراحی اند، به میزان زیادی تصور معمار از جهت خوب و در نتیجه شخصیت محیط ساخته شده حاصل از آن را تحت تأثیر قرار می دهند.

    بیشتر عقاید نهضت معماری جدید (مدرن) در طراحی مسکن بر اساس مدلی است که اسرائیل و تاجفل (1972) آن را مدل اندام واره ای انسان نامیده اند. (Stringer 1980 ) تدوین شده در مدرسه باهاوس بر اساس چنین مدلی بوده است (نگاه کنید به  Meyer 1928 ) ولی طراحی شهری، معماری منظر و محیط، و معماری افرادی چون هنری رایت و کلارنس استاین کمتر این گونه بوده است. (نگاه کنید به Stein 1957 ) .

    در این مدل تأکید بر ویژگیهای فیزیولوژیک اندام واره های انسان است. به این ترتیب تمام نیازهای انسان به احتیاجات جهانشمول، ثابت و فیزیولوژیک محدود شده است. مدل اندام واره ای با مدل نقش که روی فعالیت های انسان در نظام اجتماعی تأکید می کند، مدل رابطه ای که روابط اجتماعی را مهم می داند، و مدل نقش که روی فعالیت های انسان در نظام اجتماعی تأکید می کند، مدل رابطه ای که روابط اجتماعی را مهم می داند، و مدل خودشکوفایی که موضوع آن نیاز مردم به رسیدن شدن به قابلیت های فردی است مقایسه شده است (Maslow 1954) در حالی که به نیازهای اجتماعی و فرهنگی به عنوان اساس طراحی توجه زیادی شده است، اغلب مدل اندام واره های مبنای طراحی قرار گرفته است. بیشتر باورهای در مواردی که مدل اندام واره ای انسان مبنای طراحی مسکن بوده، مفاهیمی چون قلمرو پایی، خلوت، تعامل اجتماعی و زیبایی شناسی نمادین مورد نظر طراحان نبوده است. در طراحی گونه های دیگر بناها و مناطق شهری نیز همین کاستی وجود داشته است.

    نگرش به محیط ساخته شده

    نگرش طراحان به محیط ساخته شده به میزان زیادی با نگرش آنها نسبت به انسان است این پیوند دو جنبه دارد:

    1) اعتقاد به چگونگی کارکرد محیط ساخته شده و نحوه تأثیر بر مردم، و (2) ارزشهای مورد نظر حرفه های طراحی.

    نظریه های زیادی در مورد چگونگی دریافت انسان از محیط ساخته شده و محیط طبیعی، و اینکه انسان چگونه راجع به محیط فکر می کند، آن را دوست دارد، و در آن زندگی می کند وجود دارد. برای مثال، نظریه زیباشناسی باهاوس، که قبلاً بحث شد با نظریه گشتالت ادراک ارتباط زیادی دارد. پذیرش خودآگاه و ناخودآگاه این نظر توسط طراح، به دیدگاه او نسبت به چگونگی کارکرد ساختمانها و فضاهای باز و بنابراین به نظر او نسبت به تجربه زیباشناختی انسان جهت می دهد. (نگاه کنید به Lange 1982, 1983)

    در توضیح 2 طراحان محیط که بیشترین احترام را در جامعه حرفه ای دارند کسانی هستند که بحث های متقاعد کننده ای را برای مسائل مهم معماری و راه حل آنها ارائه می کنند همان گونه که ونتوری ابراز نگرانی کرده، با معیارهایی که بسیاری از معماران انتخاب می کنند از زندگی واقعی فاصله می گیرد داگلاس پورتیوس در کتاب مورد سوخته از قول گراهام گرین این گونه نقل می کند در من با مردی که  در فضای ساخته بین سالهای می شوندکاری ندارم فقط به قضاوت پرداخته ام.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله میراث نهضت جدید

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت