تحقیق مقاله سد دوستی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 2660
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی عمران
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: سد - سد دوستی - شهر نشینی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله سد دوستی

    مقدمه

    ‌رشد شهر نشینی وضعیت بر مبنای فن آوری و تکنولوژی و گرایش به زندگی ماشینی ، اثرات تخریبی بسیاری بر چهره کره مسکونی ایجاد نموده که در نگاهی عمیق تباهی منابع طبیعی و پوشش های گیاهی و سرگردانی بشر امروزی بر سر دو راهی مدرنیسم و طبیعت کمترین حاصل آن می باشد بدون تردید  نیل به ایجاد فضای سبز و منظر سازی ناشی از میل به طبیعت و بازگشت به ریشه های دیرین زندگی انسان در متن و دامن طبیعت و مناظر بدیع آن دارد و بهر شکل با ظهور اثرات منفی زیست محیطی و اجتماعی از توسعه ناپایدار ،فضای های سبز  نه تنها به عنوان یکی از عناصر مهم و کلیدی در ساختار شهرها یکه در عرضه فرا شهری و فرا دستها مطرح گردیده است که خود به نوعی مکمل و بستری مناسب جهت احیا طبیعت سبز و ایجاد زمینه های مناسب برای بهسازی منظر و فضای سبز عمومی می باشد که خود ایجاد زنجیره ای سبز در فرا دست شهرهای امروز می نماید. که در این میان یکی از              حلقه های این زنجیره سبز عرصه های سدها و آبگیرهای مصنوعی و نیروگاهها می باشد که بدلیل وجود  پتانسیل های فراوان از جهت ایجاد اندازه های زیبا و آرام بخش و ایجاد        عرصه های قابل دسترس برای گذراندن اوقات فراغت و توسعه توریسم و گردشگری و یا با نگاهی تازه « توسعه آلوتوریسم » بسیار مورد توجه قرار می گیرد .

    در کشور ما ایران تا کنون به جز مواردی محدود به حرکت جدی جهت احیا این مهم و نیز توسعه و بهره برداری اقتصادی و زیست محیطی از پتانسیل های بالای این امکان بویژه شهرهای متعدد کشورمان صورت پذیرفته است   که امید است با جهت گیری و ایجاد بسترهای مناسب در کلیه عرصه های نیروگاهی کشور ، علاوه بر اعتلای کمیت ها و کیفیتهای زیبا شناختی ، ایجاد زمینه ای مناسب برای  تحکم و تقویت تعادل روانی و فکری و کاستن فشارهای ناشی از زندگی کنونی واقع گردد. که در این راستا شرکت آب منطقه ای خراسان تصمیم به ایجاد منظر سازی و فضای سبز در عرصه سد تبارک آباد نموده که با توجه به پتانسیل نامحدود سایت و همچنین فقر فضای سبز و کمبود مناطق تفرجی محل ، طراحی و احداث این مجموعه بسیار ضروری می نماید.

    وضعیت جغرافیایی سایت

    محل سد تبارک آباد در فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی شهر قوچان واقع شده است . راه دسترسی به این محل از روستاهای یدی آباد ، باد خور ، زوخالو ، یوسف خان  می گذرد .        روستا  تبرک در فاصله 5/1 کیلومتری بالا دست سد واقع شده است. قابل توجه است که سایت در حوزه آبریز رودخانه اترک تا ایستگاه تبارک به وسعت 560 کیلومتر واقع است.

    شرایط طبیعی و اقلیمی سایت

    هر سایت به طور طبیعی تابع شرایط آب و هوایی خاصی است از این رو شرایط محیطی و اقلیمی هر سایتی بایستی به منظور مقابله با ناسازگاریهای طبیعی و طرح ریزی و جهت دهی مناسب ، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. مطالعات وضعیت طبیعی و اقلیمی در نهایت به مطلوب تر شدن شرایط عملکردی اکولوژیکی سایت پیرامون آن منجر می گردد. این شرایط شامل مشخص شدن وضعیت قرار گیری منطقه در رده ژئوبوتانیکی و نیز بررسی عوامل اقلیمی همچون در جه حرارت ، بارندگی و باد و … می باشد.

    تقسیم بندی ژئوبوتانیکی سایت :

    بر اساس نظریات مبین و ترگویف و تقسیم بندی مناطق رویشی و اقلیمی ایران ، سایت تبارک آباد جز مناطق ایرانی تورانی کوهستانی رده بندی می گردد.

    عوامل اقلیمی

    درجه حرارت و به همراه بارش از جمله عوامل مهم جوی هستند که خصوصیات کلی اقلیم یک ناحیه را مشخص می کنند و در مطالعات مربوط به آبیاری و منابع آب ، آبخیزداری ، محاسبات مربوط به تبخیر و تعرق ، نیاز آبی گیاه ، انتخاب پوشش گیاهی و سایر فعالیت های مربوط به گیاهان نقش مهمی دارند. که در این راستا به توجه آمارهای ارائه شده از ایستگاههای سینوپتیک اطراف سایت نتایج ذیل حاصل شده است (جدول1)

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله سد دوستی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    دفتر امور فنی و تدوین معیارها (1380) ، ضوابط طراحی فضای سبز شهری ، مرکز مدارک علمی و انتشارات

    زارع ، محسن (1380) ، فرایند فرم دهی زمین و طراحی شیب بندی سایت ، سمینار آموزشی گروه مهندسی فضای سبز ، دانشگاه تبریز

    زارع ، محسن  (1381) ، مطالعات و طراحی پارک شهری توتستان پایان نامه دوره کارشناسی گروه مهندسی فضای سبز ، دانشگاه تبریز

    کیا رستمی ، قاسم (1382) ، ضرورت توسعه اکوتوریسم برای جلوگیری از نابودی    دره های بهشت شمال شرق تهران مجله پیام سبز شماره 23 22

    مهندسی مشاور مهاب قدس (1363) ، مطالعات طرح سد تبارک آباد (مطالعات تکمیلی مرحله اول) و مرحله دوم گزارشات هواشناسی و گزارشات فنی

    مؤسسه تحقیقات آب و خاک (1375) ، مطالعات خاکشناسی نیمه تفضیلی دقیق اراضی زیر سد تبارک آباد قوچان

    معماریان ، غلامحسین (1372) ، آشنایی با معماری مسکونی ایرانی گونه شناسی برونگرا ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران

    1. Horris, C.W,(1998),time saver,standard for landscpe rachitecture, mc grow hill, U.S.A. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت