تحقیق مقاله بیمه

تعداد صفحات: 46 فرمت فایل: word کد فایل: 2464
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله بیمه
قیمت قدیم:۷,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: بیمه - بیمه عمر
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله بیمه

    بخش 1
    اطلاعات بیمه ای شما در چه حد است ؟
    آیا شده است که در طول زندگی به علت عدم آشنایی با بیمه دچار ضرر و زیانی شده باشید؟
    دوستان و آشنایان شما چطور؟
    همه ما کمابیش اشخاصی را سراغ داریم که در اثر مصایب روزگار و بالا و پایین زندگی دچار لطمات  جبران ناپذیری شده باشند بهر حال در عصر انفجار اطلاعاتی و انقلاب انفورماتیکی که دنیا را به راستی به دهکده ای جهانی مبدل ساخته و هر فردی در خانه یا محل کار میتواند براحتی به هر نوع اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و تمامی سوالات و مجهولات خود را در لابلای صفحات وب ها بیابد ایا پذیرفتنی است که یک انسان از مهم ترین و اساسی ترین نیاز زندگی خود یعنی اطلاعات بیمه ای بی بهره باشد انهم اطلاعاتی که برخورداری یا عدم برخورداری از ان میتواند تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد بعنوان مثال کسی که در زندگی برای  تامین خانواده  خود بیمه عمر  خریده باشد درصورت بروز حادثه و در مقایسه با دیگر افرادی که با سهل انگاری و پشت گوش افکنی هیچ تامینی  نخریده اند دقیقا به مانند کسی است که در دقیقه 90 گل برتری را به ثمر رسانده و بازماندگان خود یعنی زن و فرزند خود را محتاج مرد و نامرد نساخته است .
    در دهکده جهانی امروزه 2 چیز بیشتر از هر چیزی یافت میشود یکی خطر و دیگری اطلاعات خطر گذشته حال و آینده نمیشناسد اصولا خطر همزاد بشر است و چون سایه همیشه در تعقیب اوست
    در مسیر زندگی و حیات همه موجودات زنده اعم از انسانی جانوری و گیاهی عواملی مساعد یا نامساعد محیطی وجود دارد که نوع اول موافق و لازم برای ادامه حیات ارگانیک میباشد نظیر ( هوا – آب – غذا – نور و دمای مناسب – بهداشت سرپناه ) و نوع دوم عوامل نامساعدی نظیر سرما و گرمای خارج از ظرفیت تحمل گرسنگی تشنگی بیماری و غیره .
    عوامل نا مطلوب را میتوان در 2 دسته کلی طبیعی و غیر طبیعی خلاصه کرد .
    طبیعی نظیر : بیماری - مسمومیت -آتش سوزی - سیل - زلزله - رانش زمین - آتش فشان - خشک سالی - و یخبندان سقوط شهابسنگ بعنوان مثال ( بساری از دانشمندان معتقدند که انقراض نسل بسیاری از جانداران از جمله دایناسور ها در اثر اصابت  یک سنگ آسمانی بزر گ روی داده است ) و برخی خطرات با منشا غیر طبیعی نظیر: تصادفات و حوادث رانندگی - سقوط هواپیما - برق گرفتگی - سوختگی -نزاع و درگیری - جنگها - سقوط از بلندی - حوادث شغلی - و ....
    دامنه خطر و تنوع آن بقدری  وسیع است که ذکر تک تک آنها بسیار مشکل و اطاله کلام میباشد ولی همین شمه و سایر خطراتی که خواننده محترم  بنا به تجارب شخصی و  شنیده های خود از اطرافیان سراغ دارد برای تذکر موضوع کافیست اما انچه مسلم است این است که تعدد و تنوع خطرانت یا عوامل نامساعد زندگی که میتواند حیات او را تهدید نماید بمراتب بیش از عوامل مساعد و مثبت زندگی است از طرفی هر اندازه که تکنولوژی پیشرفت مینماید ضمن آنکه گوشه ای از مشکلات بشر را حل نموده و رفاه و اسایش را به ارمغان میاورد خود منشا بسیاری از خطرات میگردد بعنوان مثال امروزه زندگی بدون نیروی الکتریسیته   غیر قابل تصور و عملا مقدور نیست اگر برق بمدت کوتاهی نیز قطع شود عملا بسیاری از شبکه های حیاتی انسانها قطع میشود
    اما همین برق سالانه میلیاردها خسارت ناشی از آتش سوزی ببار میاورد که جان و اموال انسانها را بکام خود میکشد .
    این مهم زمانی بیشتر اشکار میشود که توجه کنیم نیازهای انسان بر خلاف سایر موجودات زنده صرفا یک سری نیازهای ارگانیک و محیطی  نبوده و بشر بدلیل برخورداری از مزایای مدنیت و  زندگی شهرنشینی  علاوه بر اینکه حیات فردی وی در معرض خطرات متعدد قرارداد  فعالیت های شغلی و اجتماعی - داراییها -  اموال و هرگونه  اثار مادی و فیزیکی تلاش های روزمره وی نیز در معرض تهدیدات مختلف میباشد .
    بعنوان مثال  انسان نیازمند وجود پوشش و تامینی برای محافظت اموال و دارایی های خود در برابر خطر آتش سوزی است .اموالی که  حاصل یک عمر کار و تلاش است .
    آیا منطقی است  انسانی که  مدعی تمدن و فرهنگ است نسبت به ضرورت وجود یک نوع تامین یا حمایت سیستماتیک شک داشته باشد یا از آن روی برگرداند ؟ انسان بطور فطری یا غریزی در برابر هر نوع حادثه نامطلوب واکنش های مختلفی را از خود بروز میدهد یکی از این واکنش ها واکنش پرهیز است مادران اولین تجربه خطر را برای  طفل کوچک خود با کلمه (جیز) آموزش میدهند که به معنای دست نزدن به اشیا داغ و خطر ناک میباشد.مطمئنا چنانچه  کودک خود شخصا (جیز واقعی) را لمس وتجربه کرده باشد انرا بعنوان  درسی دردناک فراموش نخواهد کرد  !!
    رفتارهایی که  انسان  برای رفع یا دفع  خطر انجام میدهد بطور فطری ا یک نوع رفتار بیمه ای است اجازه دهید چند مثال بزنیم در ابتدای فصل سرما معولا انسان جهت اطمینان  از میزان استحکام عایق خانه در برابر برف و باران به پشت بام سری میزند و در صورت نیاز به مرمت اقداماتی انجام میدهد . یعنی آسایش زمستان خود را تامین و تضمین میکند
    کسی که به مسافرت میرود کلید خانه خود را به فرد مطمئنی میسپارد و یا از فرد مورد اطمینانی در خواست میکند شبها در منزل وی بخوابد .
    در فصل ارزانی برنج خانواده های ایرانی مقداری برنج حداکثر تا پایان سال خریداری میکنند تا با گرانی ان در سایر فصول مقابله نمایند. رانندگان خودرو بمحض رسیدن فصل سرما ضد یخ اتومبیل را یا خرید یا بازدید  مینمایند.
    بچه های بازیگوش در پی یک  خرابکاری مثلا شکستن یک شی قیمتی  با پناه بردن به یکی از والدین و جلب محبت وی سعی در دفع خطر احتمالی کتک خوردن از یکی از والدین  را مینمایند 0 اکمی بیشتر که دقت کنیم متوجه میشویم  که عمده رفتارهاو اعمال ما یک نوع رفتار بیمه گرایانه است یعنی یا در جهت تامین منافع است یا در جهت دفع مضرات احتمالی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که انسان ذاتا بیمه پذیر است .این مسئله یعنی بیمه پذیری در فرهنگ ما ایرانیان نمود و تجلی واقعی یافته است و ضرب المثل ها و نکات ظریف بسیاری با محتوای بیمه ای را میتوان یافت که نشانگر این موضوع است حکایت گنجشک و مورچه جالب توجه است که در آن مورچه عاقبت اندیش با کار و فعالیت در طول تابستان و با پیش بینی خطرات زمستان برای خود و عائله اش آذوقه فراهم ساخته و در نکوهش پرنده غافل میگوید : جیک  جیک  مستونت بود فکر زمستونت بود ?
    اولین و بزرگترین بیمه گر نیز  خداوند میباشد  که  با ارسال پیامبران الهی و بشارت بندگان سعی در رهانیدن آنان از شر بزرگترین خطر بشریت یعنی شیطان نموده است تا انسان بتواند با پرداخت حق بیمه های ناچیز و اندکی چون اعمال خیر سرمایه های بزرگ آخرت را کسب نموده و از خسارت جهنم در ایمنی باشند. بنابراین  بیمه امری فطری است یعنی پرهیز انسان از خطر و هر گونه عواقب  آن آنچه عجیب و غیر منطقی است رفتار های غیر بیمه ای است یعنی افرادی که از بیمه رویگردان هستند خود را در برابر بلایا و حوادث بی حفاظ قرار میدهند .
    رفتار های انسانها در برابر خطرات و مشکلات زندگی بسیار متاوت بوده و بستگی زیادی به عوامل ذیل دارد :
    1- منطق و شخصیت فردی
    2- میزان سواد و درک اجتماعی
    3- قدرت مالی
    4- تفکرات و بینش اقتصادی
    5- میزان و تنوع حوادث پیرامون
    6- سن و تجارب زندگی
    روش ها و متد های برخورد با حوادث و مخاطرات در نزد افراد نیز متفاوت و مختلف است .
    روش حفا ظت : انسانهای محتاط عمدتا از واکنش های حفاظت  استفاده مینمایند اما این روش به تنهایی نمیتواند انسان را مصونیت کامل بخشد بسیاری از حوادث  درزندگی انسانها خارج از اراده و درخواست وی هستند . مثلا رعایت مسائل ایمنی آتش سوزی در خانه نمی تواند خانه ما را از خطر آتش سوزی محافظت نماید زیر ممکن است آتش از منازل و مغازه  مجاور به منزل ما سرایت کند از آن گذشته آیا میتوان از وقوع سایر حوادث نظیر صاعقه یا زلزله با رعایت احتیاط ممانعت بعمل آورد؟
    روش اجتناب : یک نوع دیگر از واکنش انسانها در برابر حوادث اجتناب از مواجهه با آن است مثلا شخص بجهت ترس از هواپیما از سوار شدن آن اجتناب بعمل آورد . گسترش دادن  این نوع برخورد با مسائل  به تمامی جنبه های زندگی عملا انسان را زمینگیر خواهد ساخت . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله بیمه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت