تحقیق مقاله معرفی بیمه شخص ثالث

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 2459
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله بیمه
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معرفی بیمه شخص ثالث

     بیمه شخص ثالث همانگونه که از نام آن مشخص می گردد ، خسارتهای وارد به اشخاص ثالث را پوشش می دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می شود پس خسارتهایی که رانندگان اتومبیل به افراد ثالث و اموال آنها وارد می نمایند ، بیمه شخص ثالث اتومبیل نام دارد.

    شخص ثالث به کلیه افرادی می گویند که در هنگام رانندگی ممکنست به آنها برخورد نمائیم. البته بعضی اشخاص ثالث تلقی نمی شوند ، مثل : مالک ، بیمه گذار ، راننده و وابستگان اولیه و افراد تحت تکفل آنها مثل پدر ، مادر ، همسر ، فرزند و فرزندان آنها و اجداد و سایر افراد تحت تکفل. (بجز خواهر و برادر)

     طبق ماده 1 قانون شخص ثالث همه کسانی که اقدام به رانندگی می نمایند ملزم به خرید بیمه شخص ثالث می باشند.

    انواع پوششهای بیمه شخص ثالث :

      در این نوع بیمه نامه 2 نوع خسارت جبران می شود.

    الف) خسارتهای وارد به اموال افراد ثالث که خسارت مالی نامیده می شود و جبران کننده خسارت وارده به وسائل منقول و غیرمنقولی است که با اتومبیلی بیمه شده برخورد نموده و آسیب دیده است.

    ب‌) خسارت های وارد به جان افراد ثالث که خسارت جانی یا بدنی نامیده می شود و شامل فوت ، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با مورد بیمه می باشد.

    پس بیمه نامه شخص ثالث دارای دو پوشش مالی و جانی است که جبران این خسارتها حداکثر مطابق رقمهای ذکر شده در بیمه نامه از سوی شرکت بیمه قابل جبران می باشد.

     توضیح 1 : طبق مقررات اعلام شده از سوی قوه قضائیه و مصوبات شورای عالی بیمه تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشد :

    1- تعهدات مالی حداقل 000/000/10 ریال .

    تعهدات جانی فوت و نقص عضو کامل هر نفر 000/000/470ریال .

    بر مبنای قیمت 100 شتر در ماه عادی و3/1(133) شتر در ماه حرام محاسبه گردیده است. (چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف دیه کامل یک مرد مسلمان از 100 شتر به 3/1(133) افزایش می یابد.)

     توضیح 2 : ماههای حرام عبارتند از محرم ، رجب ، ذیقعده و ذیحجه می باشد.

     توضیح 3 : از آنجا که برای تعیین میزان دیه ، شتر مورد محاسبه قرار می گیرد ، مقصرین حادثه در هنگام انتخاب نوع دیه بایستی شتر را که بعنوان معیار محاسبه دیه در بیمه نامه معین گردیده  انتخاب نمایند.

     توضیح 4 : در هر حادثه ممکن است سرنشینان اتومبیل بیمه شده نیز دچار حادثه شوند که تحت پوشش بیمه سرنشین قرار می گیرند و برای سهولت کار بیمه سرنشین نیز در کارت بیمه شخص ثالث صادر می شود و نیازی به پرداخت حق بیمه اضافی نیست.

     

     توضیح 5 : کوپنهای بیمه : در بیمه شخص ثالث همانگونه که در تصویر آن مشاهده می شود ، 4 کوپن قابل برش وجود دارد که در هر حادثه هنگام استفاده از بیمه نامه یکی از کوپنها جدا شده و به شرکت بیمه تحویل می شود.

    شرکت بیمه نیز در پایان دوره بیمه برای تمدید بیمه نامه مشخصات بیمه نامه قبلی و کوپنهای باقیمانده آنرا ملاک عمل قرار می دهد و بر اساس میزان تعهدات و تعداد کوپنهای موجود در بیمه نامه و تخفیفات سالهای قبل نرخ و تعرفه را اعمال می نماید.

     توضیح 6 : نرخ حق بیمه : نرخ حق بیمه اتومبیل در بخش راهنمای خرید بیمه توضیح داده شده است که طبق قانون تخفیف عدم خسارت یا جریمه تعدد خسارت و یا جریمه نداشتن بیمه قبلی در نرخ های مصوب اعمال می گردد.

     توضیح 7 : چگونگی خرید بیمه نامه و اعلام خسارت : این توضیحات نیز در بخش راهنمای خرید بیمه و راهنمای دریافت خسارت تعریف شده است.

    تعاریف و اصطلاحات مربوط به بیمه شخص ثالث :

    بیمه گر : شرکت بیمه

     بیمه گذار : مشتری بیمه

    مورد بیمه : شخص یا وسیله و یا سرمایه ای که بیمه شده.

    حق بیمه : مبلغی است که بابت خرید بیمه به شرکت بیمه پرداخت می شود و در اصطلاح عموم همان نرخ تعیین شده بابت خرید بیمه است.

    خسارت : زیانی که مقصر حادثه به افراد ثالث وارد می نماید که در خسارتهای جانی یا بدنی به آن غرامت بدنی هم می گویند و بر اساس رأی دادگاه ملاک محاسبه قرار می گیرد.

    شخص ثالث : کلیه افراد غیر از راننده ، مالک و بیمه گذار و افراد تحت تکفل آنها که در هنگام رانندگی در مقابل راننده قرار می گیرند و احتمال حادثه برای آنها و اموالشان وجود دارد.

     زیاندیده : افرادی هستند که در هنگام رانندگی و استفاده از مورد بیمه احتمال خطر برای آنها وجود دارد. زیاندیده همان شخص ثالث است.

    بیمه مسئولیت : بیمه ای که مسئولیت بیمه گذار را در مقابل افراد ثالث پوشش می دهد.

    پس بیمه شخص ثالث نوعی بیمه مسئولیت است.

    پیشنهاد بیمه : درخواستی است که بیمه گذار هنگام خرید بیمه نامه به بیمه گر ارائه می دهد و در آن مشخصات مورد بیمه و تقاضای خود را اعلام می نماید. اظهارت بیمه گذار در برگ پیشنهاد و در بیمه نامه قید گردید. و در هنگام پرداخت خسارت به زیاندیده مورد نظر قرار می گیرد.

    خسارت مالی : خسارتهایی است که به مال افراد ثالث وارد می شود.

    خسارت جانی : خسارتهایی است که به جان افراد ثالث وارد می شود و شامل فوت ، نقص عضو کلی و جزئی و هزینه پزشکی است.

    کروکی یا گزارش انتظامی : گزارشی است که نیروی انتظامی در هنگام بروز حادثه تهیه می نماید و زیاندیده ملزم است برای دریافت خسارت آنرا به شرکت بیمه ارائه نماید.

     توضیح : خسارتهای کمتر از 000/000/1 ریال نیاز به کروکی ندارد اما لازم است اتومبیل مقصر و زیاندیده از طرف شرکت بیمه رؤیت شود. ضمناً برای دریافت خسارت بدون کروکی بایستی هر دو اتومبیل دارای بیمه شخص ثالث باشند.

    - مراکز پرداخت خسارت ثالث بدون کروکی در بخش مربوطه در سایت درج گردیده است.

    دیه : خسارتهای جانی ، مقصر را ملزم به پرداخت غرامت به زیاندیده می نماید و در دین مبین اسلام و محاکم قضایی کشورهای اسلامی میزان دیه را شرع مشخص کرده و در قانون شخص ثالث ملاک عمل قرار گرفته است.

    انواع دیه : انواع معمول دیه در حال حاضر شتر ،‌ گاو وگوسفند است و ارزانترین نوع دیه با توجه به تعداد آن 100 شتر برای یک دیه کامل یک مرد مسلمان و 3/1(133) شتر برای یک دیه کامل مرد در ماه حرام معمول گردیده است و مقصر نیز می بایست نوع دیه را بر اساس شتر انتخاب نماید تا با توجه به تعهد شرکت های بیمه بر مبنای شتر مشکلی در پرداخت دیه نداشته باشد.

    توضیح : جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با روابط عمومی بیمه ایران به شماره های 88959232 – 88954674 تماس حاصل فرمائید.

    همچنین شماره تلفن مدیریت بیمه های اتومبیل بیمه ایران به شماره 33117076  نیز پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما خواهد بود.

    - بیمه شخص ثالث و سرنشین اتومبیل (بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری درقبال اشخاص ثالث) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معرفی بیمه شخص ثالث

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت