تحقیق مقاله فاسد اجتماعی در عصر بعثت

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word کد فایل: 2419
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۵,۱۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فاسد اجتماعی در عصر بعثت

    هدف و ضرورتهای این تحقیق :

    انسان موجودی است که برای رسیدن به سعادت و خوشبختی نیازمند الگو و اسوه نیکو می باشد که بتواند با پیروی از او عقل و فطرت خود را شکوفا کند و زمینه خوشبختی خویش را فراهم سازد . برای رفع این نیاز حیاتی ، خدواند متعال     رسول (ص)  خود را به عنوان اسوه حسنه معرفی می کند.

    "لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِِِ الله اُسوۀ حَسنه ُ لِِِِِِِِِِِِِمَن کانَ یَرجو الله و الیَومَ الاخِرَ وَ  ذََََََََََََََََََََََََََََََکَر الله کَثیراُ"

    (مسلما برای شما در زندگی رسول خدا(ص) سرمشق نیکویی بود ، برای انها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می کنند) .

    پیامبر اعظم الشان اسلام (ص) در این ایه به عنوان اسوه حسنه به طور ؟؟؟؟؟ متلقع و در همه ی زندگی معرفی شده است . بر این اساس مسلمانان موظف هستند که تمام ابعاد شخصیت ان حضرت (ص) را مورد تحقیق قرار دهند تا مقدمه پیروی از ایشان برای انان فراهم اید.

    از عرصه های باید شیوه و سریه رسول خدا (ص) مورد تحقیق قرار گیرد شیوه مبارزه ان حضرت (ص) با مفاسد اجتماعی است زیرا:

    راه صحیح با مفاسد اجتماعی بهترین عامل در جلوگیری در توسعه و گسترش ان است . اگهی و معرفت نسبت به شیوه مبارزه رسول اکرم (ص) با مفاسد اجتماعی می تواند راه صحیح مبارزه در این میدان را به مسلمانان نشان دهد و انان را افراط و تفریط که از جمله عوامل گسترش فساد است مصون بدارد.

    نکته ی دیگری که ضرورت این تلاش معرفتی را اشکار می سازد این است که : بعد از مدتها انتظار و ان همه تلاش  و مجاهدت و شهادت عالمان و مبارزان راه دین، حکومتی بر اساس قران و عترت تشکیل شده است طبیعی است که دشمنان اسلام با ترویج مفاسد بر اساس نقش های حساب شده تلاش می کنند که زمینه عدم موفقیت و نابودی حکومت اسلامی را فراهم سازد . بیان دقیق و صحیح شیوه مبارزه پیامبر(ص) با مفاسد اجتماعی در این موقعیت احساس زمینه ساز عمل صحیح در دفاع از انقلاب اسلامی می باشد.

     

    مفاسد اجتماعی در عصر بعثت:

    ترسیم کلی قران و روایات از عصر بعثت :

    قران کریم عصر بعثت را عصر گمراهی مبین و اشکار معرفی می کند ودر ایات گوناگون این زلالت را تدبین می نماید .

    گمراهی اشکار مردم ان عصر در بینش ، رفتار ، قضاوت در ارتباط  با همدیگر و.... ظهور داشته است که همگی اینها را قران با وصف جاهلیت توصیف نموده است.

    در روایات(مانند ایات قران )وضعیت زندگی مردم حجاز قبل از بعثت در همه ابعاد مورد بررسی قرار گرفته است و نکنته محوری این وضعیت بودن مردم در جاهلیت مطلق می باشد.

    جلوه های برجسته مفاسد اجتماعی در عصر بعثت :

    از ایات نورانی قران کریم استفاده می شود که مفاسد اجتماعی در عصر بعثت بصورت گسترده و فرا گیر در جامعه ان روز ظهور داشته است .

    جلوه های بر جسته مفاسد اجتماعی در عصر بعثت و زمینه های مختلف عبارتند از:

    زنا ، میگساری ، دزدی ، قمار ، رفتار تحقیر امیز و ظلمانه با زن ، بی حجابی و چشم چراغی ، اختلاف و تفرقه ، غیبت ، تهمت ، دروغ ، ثروت اندوزی از راههای     نا مشروع ، اسراف ، قضاوتهای ظالمانه و استبداد سیاسی ، خرافات و اوهام ،     بی اعتنایی به فقرا و محرومین و...

    ریشه های جاهلیت در عصر بعثت :

    مفاسد اجتماعی معلول عواملی است که منشاء،فساد اجتماعی و فردی هستند ؛یبان دیگر ریشه های مفاسد اجتماعی فضائی را بوجود می اورند که انسان بطور طبیعی گرایش به فساد و تباهی پیدا می کند.

    با یک نگاه دقیق سر چشمه مفاسد اجتماعی را می توان در یکی از عوامل زیر جستجو نمود.انحرافات دینی و اعتقادی ،جهل و ؟  ؟ و تقلید از نیاکان.

    هفت مکتب فکری و دینی در عصر بعثت وجود داشته است که مکتب فکری مشرکین حجاز از همه ان مکاتب حضور بیشتر و پایگاه وسیع تری داشته است.البته از مکتب فکری ؟؟ ان زمان هم نباید غافل شد بعد از یهود مسیحیت حضور فکری بیشتر داشته است.

    مکاتب فکری و دینی (حنیف،مجوس،صائبین،دهریون)در حجاز ان روزگار از طرفداران بسیار کمی بهره می برده اند.

    جهل و بیسوادی از ریشه های موثر مفاسد اجتماعی بعثت بیشمار می اید،استفاده نکردن از عقل و خرد و نداشتن اگاهی و معلومات در زمینه های گوناگون از مهم ترین عوامل فساد بشری است.

    فرهنگ غلط تقلید از نیاکان جاهل از جمله ریشه های مفاسد اجتماعی است که حاکم بر زندگی اجتماعی و فردی روزگار بعثت بوده است.

    مبارزه با مفاسد اجتماعی را باید از ریشه های ان شروع نمود تا به سرانجام برسد.

                    "عوامل تاثیر گذار در انتخاب شیوه مبارزه"

    دو عامل مهم و اساسی در گزینش شیوه مبارزه دخالت دارند که عبارتند از :

    1.هدف از مبارزه                               2. عنصر زمان و مکان

    هدف رسول اکرم از مبارزه با مفاسد اجتماعی:قران کریم در مود هدف ان حضرت،از مبارزه با پلیدی ها و مفاسد ،مطالب فراوانی داد که از جمع بندی ان ها به این نتیجه می رسیم که مقصود و هدف نهایی،رساندن انسان و جامعه بشری به فلاح و رستگاری می باشد به بیان دیگر باید هدف از مبارزهپیامبر اکرم با مفاسد ،تغییر وضع موجود و ایجاد هویت جدید بر اساس توصیه در تمام ابعاد انسانی بوده است.

    عنصر زمان ومکان:   رعایت و در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مان از عوامل اصلی انتخاب روش در مبارزه با مفاسد اجتماعی است .به این بیان که وضعیت مردم از جهات گونا گون باید مورد بررسی و دقت قرار بگیرد.نقاط مثبت که می تواند تکیه گاهی برای شروع مبارزه باشد و نقاط ضعف که می تواند مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد و مسائلی از این قبیل در برنامه ریزی و انتخاب شیوه مبارزه مورد توجه و مد نظر می باشد.همچنین تعیین اولویت در مبارزه با مفاسد با توجه به شرایط زمان و مکان صورت می پذیرد به این معنا که در برخورد با مفاسد ،تلاش می گردد ریشه و سرچشمه مفاسد مورد شناسایی قرار گیرد و بعد از ان مفاسد مورد بررسی قرار گرفته و اولویت ها مشخص شود که مبارزه فرهنگی باشد یا سیاسی ،مخفی باشد یا علنی و مسائلی دیگر که از مهم ترین انها شناخت مفسدان جامعه بشری می باشد یعنی کسانی که فساد را در اجتماع گسترش می دهند مورد شناسایی دقیق قرار گیرند تا مشخص گردد ان ها در چه موقعیتی قرار دارند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فاسد اجتماعی در عصر بعثت

    فهرست:

    مقدمه

    مفاسد اجتماعی در عصر بعثت

    ریشه های جاهلیت در عصر بعثت

    عوامل تاثیر گذار در انتخاب شیوه ی مبارزه

    هدف رسول اکرم از مبارزه با مفاسد اجتماعی

    عنصر زمان و مکان

    شیوه ی مبارزه پیامبر اکرم(ص) با مفاسد اجتماعی از بعثت تا هجرت

    تشکیل حکومت دینی

    مبارزه با جهل و نادانی

    مبارزه با سنن جاهلی و خرافات

    مهم ترین شیوه های ان حضرت در مبارزه با مفاسد اخلاقی

    شیوه ی مبارزه پیامبر اکرم با مفاسد اجتماعی پس از هجرت

    موفقیت های پیامبر اکرم(ص) در مبارزه با مفاسد اجتماعی

    موفقیت پیامبر (ص) از نگاه حضرت علی

    نتیجه گیری

    منابع و مآخذ

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت