تحقیق مقاله نقش دین و خداشناسی در زندگی انسان

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 2406
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: خداشناسی - خلق - دین - زندگی انسان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نقش دین و خداشناسی در زندگی انسان

    شناخت خداوند یک تکلیف است ، اما منظور ، شناخت حقیقت ذات خدا نیست  بلکه مراد ،  شناخت  صفات او به اندازه طاقت بشری است که تحقق آن  در دو مرحله انجام می‌پذیرد ، شناخت خود و درک اوصاف آن و سلب جهات نقص از آن،  یعنی در واقع شناخت  صفات خداوند ، به ادراک آن چه که سابقاً در نفس خود شاهد بوده ایم  باز می گردد  .

    دین هرگز بشر را به سوی جهل ارجاع نمی‌دهد بلکه  نوعی انقلاب فکری است که انسان را در همه عرصه‌ها به سوی کمال و ترقی سوق می‌دهد. 

    این عرصه‌ها چهار بعد دارند :

    الف : منظم کردن افکار و عقاید و پاکسازی آنها از اوهام و خرافات .

    ب : تضمین اصول اخلاقی

    ج : تحکیم ارتباطات اجتماعی

    د – لغو تفاوتهای نژادی و قومی

    وانسان تنها  در سایه ایمان به خداوند و معرفت او وادیان الهی به این اهداف چهارگانه  می‌رسد: در عرصه اول یعنی اصلاح افکار و  عقیده  ،  هرگز ممکن نیست که  انسان  بدون داشتن  عقیده  زندگی کنند ، حتی کسانی که الحاد پیشه کرده‌اند  و شعار بی‌دینی برگزیده اند نمی‌توانند بدون داشتن  اعتقادی  در تبیین و تفسیر وجود و فرجام حیات زندگی کنند .این دین است که جهان ونظم موجود در آن را با تفسیری واقع گرایانه و غایت انگار تشریح نموده وقوانین حاکم بر عالم را بر پایه مبانی مستحکمی توضیح می دهد . بشر  ، در تفسیر دینی هرگز بطور عبث بر صفحه وجود ظاهر نشده وبه طور  تصادفی خلق نشده است ، بگونه‌ای که برای  تکوین وخلقت او در این سیاره ،  غایتی وجود دارد که می‌توان در سایه تعالیم انبیاء و هدایت مبعوثین خالق ،  بدان  دست یافت  ودر نتیجه تفسیر دینی ومعنوی کاملاً با تفاسیر مادی انگارانه متفاوت است . ماده انگاران عقیده دارند که  ماده اولیه جهان  ، قدیم بوده  و خود به خود نظم یافته است  یعنی نه دارای غایتی است و نه انسان در آن جایگاهی دارد  . ولی کائنات در دیدگاه انسان الهی ،  آغاز و انجامی دارد یعنی از خداوند نشات گرفته و در نهایت نیز بسوی خداوند باز می‌گردد   .

     

       به ذهن هر انسان سلیم النفس  سه پرسش ابتدائی خطور می کند :

    1-  از کجا آمده است ؟

    2-  به سوی کجا می‌رود ؟

    3-  چرا خلق شده است ؟

       آنها معتقدند که آغاز وانشاء هرچیز  از خدا  است و در نیز همه موجودات به او باز می گردند   «إنا لله وإنا إلیه راجعون»  یعنی غایت خلقت ،  تخلق به ارزشها و آرمانهای اخلاقی و شناخت  و  به اسماء و صفات پاک او است  .  این در حالی است که ماده انگاران وملحدین هیچ پاسخ رضایت بخش و قانع کننده ای به آن سه پرسش نمی دهند .

     با مقایسه بین تفکر الهی و روش مادی در پاسخ گویی  به این سه سوال است که انسان در می‌یابد  تکامل فکری ومعنوی تنها  در سایه دین محقق شده وتوسط آن ، آفاق وسیعی در برابر عقل و اندیشه او گشوده می‌شود  .  این در حالی است  که ماده انگاران ، همواره ذهن بشر را با جهل و ابهام پر می‌کنند و اندیشه او را بسوی شکاکیت ، نسبی انگاری وخرافات سوق  می‌دهند .

     

    از آنها باید پرسید چگونه ممکن است  ماده دارای نیرویی باشد که به خود نظم ببخشد ؟  آیا ممکن است  علت و معلول ، فاعل و مفعول ، و یا جاعل و مجعول یکی باشند ؟  آیا می توان پذیرفت که این  نظم دقیق وشگفت انگیز در جای جای عرصه گیتی  ، حاصل یک تصادف کور باشد ؟

     

    قطعاً پاسخ به تمام این پرسشها منفی خواهد بود .

      در باره نقش دین در توسعه وتضمین اخلاق باید گفت که   عقاید دینی همواره  پشتوانه محکمی برای اصول اخلاقی است ، زیرا تقید وپایبندی به ارزشها واصول و رعایت آنها ، غالباً  با دشواریها  ومشقتهایی همراه است و اجرا شدن  این اصول اخلاقی  در  جامعه ، مستلزم تحمل آلام و دشواریهایی  می باشد .

    در اینجا این پرسش مهم مطرح می‌شود که ضمانت اجرا وتحقق این اصول متعالی اخلاقی چیست ؟ اعتقاد به وجود خدای متعال وروز آخرت وثواب وعقاب ، عامل مهمی در تشویق و تحریک انسان به اجرای اصول اخلاقی در حیات دنیوی می‌باشد ، در حالی که اگر این اعتقاد وجود نداشت ، اخلاق ودستورهای آن صرفاً  به پند و اندرزهایی تو خالی تبدیل می‌شد که هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود نمی داشت .

     

    مؤرخ معاصر « ویل دورانت »   در باره ارتباط دین واخلاق می نویسد  :

     « دین باعث تجلی اخلاق است ، یعنی  بر خلاف مبادلات اقتصادی که غایت آن  موفقیت مادی ودنیوی است،    اخلاق می تواند در برخی زمینه ها مغایر با تمایلات ولذائذ شخصی باشد   ، واین اعتقاد دینی است که  می تواند احساس مسئولیت را در قبال رعایت اصول اخلاقی در روح انسان ایجاد  کند» .

     

     دیگر نقش مهم دین ، تحکیم وتوسعه ارتباطات اجتماعی است زیرا داشتن  عقیده دینی قطعاً اصول اجتماعی را پا برجا می‌کند . به خاطر اینکه  انسان متدین دارای تکالیفی  ضروری است که او   را به سوی عمل و فعالیت در راستای ارزشها ، هنجارها واعتقادات جامعه  سوق می‌دهد در حالی که  در جوامع غیر دینی تنها قدرت وزور  است که  عامل واداشتن مردم به اجرای اصول اجتماعی می باشد  . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نقش دین و خداشناسی در زندگی انسان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت