تحقیق مقاله انقلاب ها در جهان

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 1760
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله تاریخ
قیمت قدیم:۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۳,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله انقلاب ها در جهان

    انقلاب ها در جهان

    انقلاب ، اگر به دنبال حوادث و رخدادهایی که با این واژه یا کلماتی هم ردیف این واژه توصیف میشوند باشید پا در راهی بس بزرگ و بی پایان گذارده اید راهی که آغاز آن به درستی مشخص نیست و پایانی هم ندارد . شاید این پیچیدگی متاثر از حضور گسترده ای است که ملت ها و مردم در انقلاب دارند.

    انقلاب در مفهوم به معنای پیدایش و عصری نو در تاریخ یک کشور است. علت این پیدایش و ظهور عصری نو در تاریخ یک کشور علتهای زیادی دارد که مهمترین علت آن عدم رضایت جامعه و مردم از وضعیت حاکم است. از آنجا که هر عملی دارای موافقین و مخالفین می باشد اداره یک کشور نیز به همین ترتیب است و اگر اکثریت مردم در جبهه مخالف باشند آن زمان است که رویداد یک انقلاب ممکن می شود. البته در این میان تمایزهایی بین انقلاب ها وجود دارد که باعث می شود آن انقلاب بزرگ و اجتمایی باشد.

    در گذار تاریخ، این کره خاکی به خود حوادث زیادی دیده است و در میان این حوادث انقلاب از بزرگترین حوادث بشری شناخته می شود. در این میان به بحثی کوتاه در مورد مهمترین انقلابهای چند قرن اخیر می پردازیم.

     

    انقلاب آمریکا:

    این انقلاب مربوط به اواخر قرن 18 است. در آن زمان 13 دسته مهاجر به آمریکا اعلام استقلال خود از دولت بریتانیا را اعلام کردند و این سرآغاز دوره ای از جنگ برای آمریکا و انگلیس بود، این جنگ ها از سال 1775 تا 1783 ادامه پیدا کرد و در پایان با پیروزی آمریکا در میدان جنگ به اتمام رسید.

    از علل پیدایش این انقلاب می توان به گرفتن مالیلتهای زیاد توسط دولت انگلیس و امضای پیمان اتحاد در برابر انگلیس توسط مهاجرین و قتل عام مردم بوستون در رابطه با محموله چای و همچنین نفوذ افکار لیبرالیسم و جمهوری خواهانه به مردم دانست.

    از تغییرات این انقلاب نیز می توان به تغییر در نظام دولتی آمریکا ونیز خارج شدن از زیر سلطه انگلیس نام برد.

    انقلاب فرانسه:

    این انقلاب نیز مربوط به اواخر قرن 18 و به الهام از انقلاب آمریکا رخ داد. شروع این انقلاب در سال 1789 با حمله مردم به زندان باستیل شروع شد و با شورش های مردمی ادامه یافت در 1792 کشورهای انگلیس اسپانیا و اتریش برای حمایت از لویی شانزدهم با نیروهای انقلابی درگیر شدند این جنگ ها تا 1802 ادامه پیدا کرد در این بین رژیم پادشاهی برانداخته شد و حکومت به دست افراطیون افتاد و لویی شانزدهم و همسرش اعدام شدند. پس از اعدام رهبر افراطیون به نام روبسپیر و در دست گرفتن قدرت توسط ناپلئون و امضای صلح با کشورهای اروپایی این انقلاب به پایان رسید.

    همانند دیگر انقلابها گرفتن مالیاتهای زیاد و فشار به مردم و نیز الهام از انقلاب آمریکا از عوامل پیدایش این انقلاب بود.

    از تغییرات این انقلاب تغییر در نحوه اداره فرانسه بود. از مردم خواسته شده بود تا همدیگر را بجای «مادام» و «موسیو» همشهری خطاب کنند. یک تقویم جدید درست شد. این تغییرات مدت زیادی دوام نیافتند. اما تغییرات دیگری از قبیل به کار گرفتن سیستم اندازه گیری «متریک» و استفاده از فرانک فرانسه به عنوان پول رایج کشور، دوام یافتند.

    انقلاب روسیه:

    جنبشی سیاسی در روسیه که در سال ۱۹۱۷ با سرنگونی دولت موقت که بعد از حکومت تزارها به روی کار آمده بود به اوج خود رسید و به برپایی اتحاد شوروی (که تا سال ۱۹۹۱ برقرار بود) انجامید. این انقلاب در دو مرحله صورت گرفت:

    ابتدا انقلاب فوریه ۱۹۱۷ بود که تزار نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه، را از سلطنت خلع کرد.این انقلاب پس از کمی کش و قوس دولت موقت، به رهبری الکساندر کرنسکی، را به قدرت رساند.

    دومین مرحله، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ است. انقلاب اکتبر که تحت نظارت حزب بلشویک (منشعب از حزب سوسیال-دموکرات کارگری روسیه)‌ و به رهبری ولادیمیر لنین به پیش می‌رفت، قدرت را طی یک یورش نظامی همه جانبه به کاخ زمستانی سن پترزبورگ و سایر اماکن مهم از دولت موقت گرفت. در این انقلاب افراد بسیار کمی کشته شدند.

    اسلام در جهان(گذشته ، حال ، آینده)

    گذشته:

    پس از ظهور اسلام در میان اعراب و پذیرفته شدن آن ، مسلمانان به فکر ترویج و ارائه اسلام به جهانیان افتادند. سرآغاز این ترویج نامه های پیامبر به حاکمان کشورهای بزرگ آن زمان یعنی رم و ایران بود که مورد پذیرش حاکمان وقت قرار نگرفت.

    پس از فوت پیامبر عنان خلافت مسلمانان که در دست ابوبکر بود تصمیمی مبنی بر حمله به ایران گرفت که این حمله به دلایل بسیاری با پیروزی اعراب و شکست ایرانیان همراه بود و ایرانیان اولین کسانی بودند که به زور شمشیر به اسلام گرویدند.

    پس از ایرانیان سرزمین های رم و جنوب اروپا و شمال آفریقا نیز زیر سلطه و تریتوری اسلام درآمدند و بدین ترتیب بود که اسلام در جهان گسترش یافت.

    بحث اسلام در ایران را در جای خود مطرح می کنیم ولی اینکه اروپاییان آن زمان که بیشتر مسیحی یا یهودی بودند و تمام منافع خویش را با گسترش اسلام حقیقی در خطر می دیدند چه بلایی بر سر اسلام آوردند همین بس که مسلمانان در پارک های بارسلونای اسپانیا به شراب خواری و معشوق بازی مشغول بودند. با نابودی تقریبی اسلام در اروپا و سلطه دوباره کلیسا اروپا به دوران تاریک خود نزدیک می شد.

    در چندین قرن بعد از ظهور اسلام این دین نتوانست جایگاه خود را در میان کشورهای اروپایی مستحکم کند.

    علت اصلی عدم رشد واقعی اسلام و جایگزین شدن اسلام به صورت کامل در میان مردم جهان از آغاز ظهور اسلام و بعد از پیامبر وجود خلفای عرب بوده است . این خلفا بعد از پیامبر خود را جانشین او اعلام کردند و امامان را که برای هدایت مردم بودند یا در زندان و یا در گوشه ای از شهر مراقبت می کردند.

    همین خلفا بودند که بعد از حمله به ایران جنایات مختلفی چه در باب مسئله فرهنگی و چه اجتمایی انجام دادند. با این وجود اگر حکومت واقعی به دست امامان بود ایرانی که در زمان ورود اسلام مورد تهاجم اعراب قرار گرفت با محبت بیشتری روبرو می شد و سیر تاریخ تغییر می کرد.

    پس از شهادت امام عسگری و امامت حضرت صاحب الزمان خداوند به او دستور داد که به صورت پنهانی زندگی کند و از این زمان غیبت صغری و سپس غیبت کبری شروع شد و اسلام و مسلمانان در جهان وارد عصر تازه ای شدند . در این دوران حکومت به عهده ولی فقیه و مجتهدین می باشد و از آنجا که هیچکس توانایی یک امام معصوم را در پیشبرد اهداف اسلام ندارد ضرباتی و طی آن اصلاحاتی در اسلام رخ داد که به شرح آن میپردازیم.

    اصلاح طلبی یک روحیه اسلامی است هر مسلمانی به حکم اینکه مسلمان است‏ خواه ناخواه اصلاح طلب و لا اقل طرفدار اصلاح طلبی است . زیرا اصلاح طلبی ، هم به عنوان یک شأن پیامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف‏ و نهی از منکر است که از ارکان عملیات اجتماعی اسلام است . البته هر امر به معروف و نهی از منکر لزوما مصداق اصلاح اجتماعی نیست ولی هر اصلاح‏ اجتماعی صداق امر به معروف و نهی از منکر است.

    بررسی دقیق نهضتهای اصلاحی دوره اسلام و تحلیل علمی آنها بسیار مفید و حیاتی است . بدیهی است که جنبشهائی که داعیه اصلاح داشته‏اند ، یکسان نبوده‏اند . برخی داعیه اصلاح داشته و واقعا هم مصلح بوده‏اند . برخی بر عکس ، اصلاح را بهانه قرار داده و افساد کرده‏اند . برخی دیگر در آغاز جنبه اصلاحی داشته و سرانجام از مسیر اصلاحی منحرف شده‏اند .

    . قیامهای علویین در دوره اموی و عباسی غالبا قیامهای اصلاحی بوده است . بر عکس ، جنبش بابک خرم دین و چند جنبش دیگر از این قبیل آنقدر آلوده‏ و پلید بود که برای جهان اسلام نتیجه معکوس داد ، یعنی از تنفر مردم و خشم مردم نسبت به دستگاه جور خلفای عباسی که این نهضتها علیه آن بپا شده‏ بود کاست.

    از حدود نیمه دوم قرن سیزدهم اسلامی و نوزدهم مسیحی به بعد یک جنبش‏ اصلاحی در جهان اسلام آغاز شده است . این جنبش شامل ایران و مصر و سوریه‏ و لبنان و شمال آفریقا و ترکیه و افغانستان و هندوستان می‏شود. در این‏ کشورها کم و بیش داعیه داران اصلاح پیدا شده و اندیشه های اصلاحی عرضه‏ کرده‏اند.

    جنبشهای جدید در جهان اسلام به دنبال یک رکود چند قرنی صورت گرفت و تا حدی‏ عکس العمل هجوم استعمار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی غرب بود و نوعی‏ بیدارسازی و رنسانس ( تجدید حیات ) در جهان اسلام به شمار می‏رود البته ناگفته نماند که خود جهان و مردم جهان نیز از دست دولت های خود خسته شده و به دنبال پناهگاهی برای آمال خود می گردند.

    بدون تردید سلسله جنبان نهضتهای اصلاحی صد ساله اخیر ، سید جمال الدین‏ اسدآبادی معروف به افغانی است.

    پس از سید جمال ، دومین شخصیتی که نامش به عنوان مصلح در جهان تسنن ، بالخصوص در جامعه عرب ، برده می‏شود شیخ محمد عبده شاگرد و مرید سید جمال است.

    سومین قهرمان اصلاح ، در جهان سنی عرب ، شیخ عبدالرحمن کواکبی است . کواکبی اهل سوریه و صفوی نژاد است ، یعنی نسب به شیخ صفی‏الدین اردبیلی‏ می‏رساند با زبان ترکی و فارسی آشنائی داشته و از پیروان عبده و به یک واسطه از پیروان سید جمال به شمار می‏رود.

    در خارج از جهان عرب برخی مصلحان که بتوان آنها را " قهرمان " نامید کم و بیش ظهور کردند . اقبال لاهوری را قطعا یک قهرمان اصلاح در جهان‏ اسلام باید به شمار آورد که اندیشه های اصلاحیش از مرز کشور خودش هم‏ گذشت.

    آنچه تا کنون گفتیم مربوط به جهان تسنن بود . هر چند سید جمال که سلسله‏ جنبان نظریه اصلاح است خود ایرانی و شیعه است ، ولی آنچه تا کنون گفتیم‏ مربوط به حرکات اصلاحی در جهان تسنن بود. حرکتهای اصلاحی در جهان تشیع ، حال و وضع دیگری دارد و با آنچه در جهان‏ تسنن گذشته تفاوت دارد .

    در جهان تشیع سخن اصلاح کمتر به میان آمده و طرح‏ اصلاحی کمتر داده شده و در باره اینکه " چه باید کرد ؟ " کمتر تفکر به‏ عمل آمده است . اما علی رغم همه اینها در شیعه نهضتهای اصلاحی ، مخصوصا نهضتهای ضد استبدادی و ضد استعماری بیشتر و عمیق تر و اساسی تر صورت گرفته‏ است . در تاریخ جهان تسنن ، جنبشی مانند جنبش ضد استعماری تنباکو به‏ رهبری رهبران دین که منجر به لغو امتیاز انحصار تنباکو در ایران شد و استبداد داخلی و استعمار خارجی هر دو به زانو در آمدند ، و یا انقلابی‏ مانند انقلاب عراق که علیه قیمومت انگلستان بر کشور اسلامی عراق بود و منجر به استقلال عراق شد و یا قیامی مانند قیام مشروطیت ایران که رژیم‏ سلطنتی استبدادی ایران را مبدل به رژیم مشروطه کرد و یا نهضتی اسلامی به رهبری رهبران دینی مانند آنچه در ایران‏ امروز می‏گذرد مشاهده نمی‏کنیم.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله انقلاب ها در جهان

    فهرست:

    مقدمه                                                                                       2

    انقلاب ها در جهان                                                                          3

    اسلام در جهان                                                                              5

    ایران در جهان                                                                               10

    جنگ ها و انقلاب ها در ایران                                                               14

    انقلاب اسلامی ایران                                                                       17

    هم اکنون                                                                                    20

    افق پیش رو                                                                                24

    منابع                                                                                        25

     

    .

    منبع:

    نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر    استاد مرتضی مطهری

    بررسی انقلاب روسیه                بخش نخست

    مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی      استاد مرتضی مطهری

    تاریخ ماقبل ماد                     دکتر خنجی

    تاریخ ایران باستان                  دیاکونوف، میخائیل میخائیلوویچ. روحی ارباب

    ایران در سپیده دم تاریخ             جرج کمرون ترجمه حسن انوشه

    تاریخ اجتماعی ایران                         مرتضی راوندی

    ژرف‏نگرى در انقلاب اروپا           رالف دارند روف ترجمه لاهوتى

    اسلام و جهانى شدن                 عبدالقیوم سجادى

    تفسیر نمونه جلد 12

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت