تحقیق مقاله ارتباط با امام زمان

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 1618
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۱۰,۶۰۰ تومان
قیمت: ۷,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله ارتباط با امام زمان

    ارتباط با امام زمان (عج) در عصر غیبت

    اعتقاد به وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروریات مذهب شیعه است. برابر روایات و ادله، وجود امام در هر زمانی، لازم است. زمین بدون حجت باقی نمی ماند. در این زمان که حجت الهی در پرده غیب به سر می برد، این پرسشها مطرح می شود:

    آیا ارتباط با آن حضرت،  امکان دارد، یا خیر؟ آیا شیعیان و پیروان حضرت ،          می توانند از محضر آن بزرگوار، بهره مند گردند یا خیر؟

    سخن در این مقوله، از امکان عقلی نیست، بلکه سخن در این است که آیا برابر موازین و روایاتی که داریم، چنین امری می شود تحقق یابد، یا خیر. در این باره، دو دیدگاه وجود دارد :

    دیدگاهی که امکان ارتباط را تأیید نمی کند و لزومی برای آن نمی بیند.

     دیدگاهی که بر امکان ارتباط و وقوع آن اصرار می ورزد.

    آنچه ما در این تحقیق ، به بحث خواهیم گذارد، ادله و مستندات هریک از این دو دیدگاه است. هر دو نظر، گروهی طرفدار و معتقد دارد. این نکته در خور دقت است : نه آنان که ارتباط را نمی پذیرند از اسلام و تشیع بدورند و نه کسانی که به آن عقیده دارند، از ایمان بیشتری برخوردار؛ چرا که هریک ادله ای بر ادعای خود ارائه می دهند و به روایاتی تمسک می جویند.

    گر چه امروز، این از باورهای دینی عموم فرض شده است، به گونه ای که منکر آن، نزد برخی، متهم خواهد شد. ولی بزرگانی مانند : شیخ مفید، فیض کاشانی، شیخ جعفر کاشف الغطاء و نعمانی، ارتباط با امام زمان (عج) را برای شیعیان در غیبت کبری، ممکن نمی دانند.

    بنابراین، موضوع، آن گونه که تصور می شود، روشن و بدیهی نیست و بحثی در خور می طلبد. آنچه ما را بر این بحث واداشته، چند نکته است.

    درباره ارتباط با امام زمان، کتابهایی نوشته شده و در این اواخر، رواج فوق العاده ای یافته که مشحون از حکایتها و داستانها و مطالبی است که برخی از آنها، بیقین، نادرست و برخاسته از تصورات و خیالبافیهای نویسندگان! آنهاست و در برخی، شمه ای از حقیقت وجود دارد.

    نقل این داستانها و حکایتها، باعث می شود که یک عقیده درست و صحیح، به ناصوابهای آمیخته گردد و عقائد خرافی و ناصحیح و غیرمستدل و مستند، در میان مردم رواج یابد. وقتی که آقا و خانمی به راحتی و آسانی اهل مکاشفه شوند و آن را در کتاب خود بنویسند، چرا دیگران به چنین مقامی نرسند. زمانی که مدعی مکاشفه، پا را فراتر نهد و در بیداری حضرت رسول اکرم (ص) و برخی از معصومین (ع) را ببیند چرا دیگران از این نعمت محروم باشند.

    رواج این گونه کتابها و حکایتها، باعث شده که در برخی از مناطق کشور، شاهد حوادث و اتفاقات نابخردانه و عوام فریبانه و خرافی باشیم :

    کسی در منطقه ای مدعی می شود که قطره ای از خون سر امام حسین (ع) ریخته و یا سر مبارک حضرت را دیده، یا چوپانی مدعی می شود که غلام شاه چراغ است و از وی دستورهایی دریافت کرده است و خانمی که از دست شوهر فرار کرده به مسجد روستا می رود و مدعی می شود که مسجد نظر کرده است و مریضهایی که به مسجد بیایند شفا می یابند، آن دیگر، امام زاده  جدیدی کشف می کند و مردم یک منطقه، برای زیارت امامزاده بسیج می شوند و در مورد دیگر، دختر، یا زنی نظر کرده می شود و حاجت مردم را برآورده می کنند و ... اینها برخاسته از حکایتها و رؤیاها و کتابهایی است که بدون هیچ ضابطه و قاعده ای رواج می یابد و جوی ناسالم و به دور از حقیقت و عوام پسند، به وجود       می آید و مردمان معتقد را از سرچشمه زلال اسلام ناب و راستین به دور        می کنند و در باتلاق خرافات فرو می برند.

    پیامدهای ناگوار این کتابها و عقاید برگرفته از حکایت و خواب، جوی را به وجود می آورد که اهل تعقل و اندیشه را به عقائد شیعه بدبین می کند و زمینه انحرافهای فکری را فراهم می آورد و در نتیجه، مخالفان تشیع، امکان رشد و گسترش می یابند و عقاید ناصواب عام و عوام زدگان به نام تشیع ثبت و به دیگران انتقال می یابد و یک عقیده ای که در اصل آن، تمام فرق اسلامی توافق دارند، به گونه ای مطرح می شود که فرسنگها با اسلام فاصله دارد و میدان دفاع را بر اندیشه وران اسلامی و درست اندیشان و مصلحان، تنگ می کند.

    اینها همه باعث شد که ما این موضوع را از نظر ادله؛ روایات بررسی کنیم و بدون توجه به داستانها و افسانه ها، در این باره به قضاوت بنشینیم، زیرا بیشتر داستانها، مربوط به مردم عادی و عوام است که معمولاً ، عده ای از آنان ادعایی نداشته اند. اما متأسفانه، امروزه گروهی در لباس اهل علم و به ظاهر غیر عوام، عوامانه می اندیشند و برخلاف علمای گذشته که شهرت به فیض دیدار یافته اند و خود به هیچ وجه چنین ادعایی نکرده اند، اینان داستانها از ملاقات و مکاشفات خود نقل کرده اند که برابر توقیع شریف، باید آنان را «کذاب مفتر» دانست.

    از این روی، بحث ارتباط با امام زمان و مشاهده حضرت را با مروری به غیبت صغری، می آغازیم و در دوران غیبت کبری ، به ادله موافق و مخالف ارتباط     می پردازیم و در پایان نیز ، نگاهی به داستانهایی که در این باره وجود دارد     می افکنیم و به نتیجه گیری می پردازیم.

    دیدار حضرت حجت (عج) در دوران غیبت صغری

    دوران زندگانی امام زمان (عج) را به دو دوره تقسیم کرده اند : غیبت صغری و غیبت کبری.

    بزرگانی مانند شیخ مفید، غیبت صغری را از تولد، تا آغاز غیبت کبری می دانند. بیشتر علمای شیعه، دوران غیبت صغری را از زمان امامت حضرت، پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) دانسته اند. در نتیجه، دوران غیبت صغری، 74 و یا 69 سال است.

    تولد حضرت ، بنا بر مصالحی، پنهان نگاه داشته می شد، تا از خطری که از سوی دستگاه حاکم متوجه آن حضرت بود، در امان بماند.

    آن حضرت، همچون موسی، پنهانی پا به عرصه هستی گذارد و مأموران حکومتی، با این که مراقبتهای زیادی انجام می دادند، از تولد حضرت، آگاه نشدند.

    امام عصر، در 15 شعبان 255 ه  . ق متولد شد و در 260، به امامت رسید.      بی گمان، در این دو برهه، گروهی آن حضرت را دیده اند.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله ارتباط با امام زمان

    فهرست:

    ارتباط امام زمان ( عج ) درعصر غیبت .................................................      5

    دیدار حضرت حجت ( عج ) دردوران غیبت صغری...............................      8

    ارتباط با حضرت دردوران غیبت کبری..................................................      14

    دیدگاه نخست : عدم امکان ارتباط...........................................................      17

    اشکالات به توقیع.....................................................................................      22

    درمراسم حج دیده نمی شود .................................................................                39

    امتحان شیعیان دردوران غیبت ..............................................................                42

    دیدگاه دوم : امکان ارتباط.......................................................................                47

    دلیلهای امکان ارتباط...............................................................................     54

    روایات ....................................................................................................                55

    نقد وبررسی............................................................................................                57

    نتیجه........................................................................................................                62

    اجماع ......................................................................................................                63

    داستانها...................................................................................................                67

    توقیعات شیخ مفید...................................................................................      73

    نگاهی به حکایات ....................................................................................      74

    خلاصه ...................................................................................................      77

    مراجع  ................................................................................................ .. 80

    .

    منبع:

    - ارشاد                                 شیخ مفید                          جلد 2

    2- اعلام الوری                       امین الاسلام طبرسی

    3- الفصول المختاره                 شیخ مفید

    4- المسائل العشره فی الغیبه       شیخ مفید      

    5- فرق الشیعه                        نوبختی                    ترجمه جوادمشکور

    6- مروج الذهب                       مسعودی                           جلد 4

    7- کمال الدین وتمام النعمه                  شیخ صدوق

    8- کتاب الغیبه                         شیخ طوسی

    9- تاریخ الغیبه الصغری            سید محمد صدر

    10- مفردات                           راغب اصفهانی

    11- وافی                               فیض کاشانی                       جلد 2

    12-  مجمع الرجال                   قهپائی

    13-   تنزیه الانبیاء                   سید مرتضی

    14- رسائل الشریف المرتضی                                           جلد 2

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت