پایان نامه نقاشی و شمایل نگاری

تعداد صفحات: 132 فرمت فایل: word کد فایل: 1000983
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه هنر
قیمت قدیم:۱۹,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: شمایل نگاری - نقاشی - هنر
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقاشی و شمایل نگاری

    مقدمه  :

       وقتی که کتابهای تاریخ هنر و نقاشان بزرگ غربی را ورق می زنیم ، با تصاویر بی شماری از هنرمندان بزرگ روبرو می شویم ؛ تصاویری زیبا ، متنوع و با ترکیبهای گوناگون و سبکهای متفاوت ؛ برخی از این نقاشیها که تحت عنوان شمایلنگاری معرفی شده اند ، زندگی حضرت مریم و فرزندش مسیح را  تشکیل میدهد که در دروه های مختلف به تصویر درآمده اند . این شمایلها علیرغم سادگی فرم و تکنیک ، با زیبائیهای چشم گیر ، انسان را ساعتها به خود مشغول می کنند ؛ بارها و بارها این صفحات را ورق می زنی و ساعتها به نظاره می نشینی و هر بار چیز تازه تری درآنها می یابی.

        هنرمندان قرون وسطی بیش از هر موضوع دیگری شمایلهای حضرت مریم و عیسی (ع) را استادانه در صحنه های متفاوت ، همچون عبادت و نیایش ، معراج ، غسل تعمید و زندگی روزمره و . . .  به تصویر کشیده اند.

       زیبائی ، سادگی و معنویتی که توأمان در هماهنگی صورت ومحتوای این شمایلها وجود دارد باعث علاقمندی من به این موضوع گشت . این شد که تصمیم گرفتم علی رغم کمی منبع در حد توان خود به تحقیق و گردآوری نمونه هائی در مورد شمایلنگاری قرون وسطی و معرفی برخی از هنرمندان آن بپردازم ؛ لیکن به علت تجانس و نزدیکی شمایلنگاری قرون وسطی با هنر دوره بیزانس از لحاظ بصری و محتوایی ، در اکثر قسمتهای این جزوه ، هنر این دو دوره در کنار هم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

       در فصل دوم اشاراتی به شکلهای نشانه ای و نمادین شده است ، اما چون بحث اصلی ، بررسی شمایلنگاری است و با این عقیده که جهان هستی در چهره انسان جلوه می کند و آنچه در سیمای افراد دیده می شود ، در واقع جلوه ای است از درون آنها و سیرت  قدیسان در سیما و صورت ایشان نمایان است ، لذا در ارائه نمونه ها و مصادیق تصویری حاضر در بخش فوق ، قطع نظر از بررسی جنبه های فنی و موضوعی ، شخصیتهای روحانی نیز در برخی موارد تحلیل و نقد شده است .

       در فصل سوم به بررسی ویژگیهای بیانی و بصری تعدادی از آثار شمایلنگاری قرون وسطی و بیزانس و مقایسه آن با نقاشی دوره گوتیک پرداخته شده است . علت انتخاب دوره گوتیک برای مقایسه با شمایلهای قرون وسطی و بیزانس ، وجود آثار فراوان با موضوعات مشابه و نزدیکی نقاشی این دوره ها با یکدیگر است . لذا به خاطر طولانی نشدن بحث ، همینطور اهمیتی که برخی از شخصیتهای روحانی و قدیس مانند حضرت مریم و مسیح (ع) در آثار هنرمندان این دوران داشته اند ، جهت بررسی بهتر موضوعات ، شمایلهای با موضوع حضرت مریم  به عنوان یک نمونه بارز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

        گرچه بررسی موضوع فوق با وجود کمی منبع ، برای اینجانب کاری بسیار سنگین و دشوار مینمود ،  لیکن سعی کرده ام قدمی هر چند کوتاه و ناچیز در این راه پرفراز و نشیب بگذارم و نگاهی به این وادی دور دست و فراموش شده بیندازم تا رموز بیانی و جذابیت بصری این کارها را بهتر و بیشتر درک نمایم .

        با عذر خواهی از قصورات ، امید است که صاحبنظران به بزرگواری خود ببخشایند .

     

  • فهرست و منابع پایان نامه نقاشی و شمایل نگاری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    اسدی زاده  پرویز فرهنگ دانش وهنر (شامل: اطلاعات عمومی)

    سازمان چاپ پویا سازمان انتشارات اشرفی چاپ هفتم 1355 تهران

     اکو  اومبرتو  1932   ( Umberto Eco )  هنر و زیبائی در قرون وسطی

    عنوان اصلی( ایتالیائی) :   Medievale Sviluppo dell'estetic   ترجمه : فریده مهدوی دامغانی  مؤسسه نشر تیر 1381 تهران     

      پاکباز روئین فرهنگ معاصر هنر  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی   چاپ اول 1378 تهران 

      تیتوس بوکهارت مدخلی بر اصول و روش دینی ( مطالعاتی در هنر دینی دفتردوم )

     جنسن  و . ه ( با همکاری دوراجین ) پژوهشی در هنرهای تجسمی از سپیده دم تا زمان حاضر تاریخ هنر  ترجمه پرویز مرزبان  شرکت سهامی افست 1359

     جنسن  و . ه  خلاصه تاریخ هنر    ترجمه پرویز مرزبان انتشارات علمی فرهنگی     1374 تهران

    رید هربرت معنی هنر ترجمه نجف دریا بندری چاپخانه سپهر چاپ چهارم 1371 تهران   

    گاردنر هلن  هنر در گذر زمان به تجدید نظر هورست دلاکروا و ریچاردتنسی  ترجمه محمد تقی فرامرزی مؤسسه انتشارات نگاه آگاه 1361 تهران

    سایتهای اینترنتی به آدرس :

       http://67.1911encyclopedia.org

       http://www.comeandseeicons.com

       http://davenation.com

       http://encyclopedia.thefreedictionary.com

       http://gallery.euroweb.hu

       http://www.icons.mediaweb.ro

       http://www.religious-icons.com

       http://www.stgeorgeimages.com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت