پایان نامه نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word کد فایل: 1000823
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۱۴,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته: حقوق جزا و جرم شناسی

     

    چکیده

    دوران کودکی اساسی‌ترین دوران برای شکل‌گیری شخصیت در افراد و رفتن آنها به راه صلاح یا راه تباهی و انحراف است. از این رو تمرکز دولت‌های مختلف بر پیشگیری اجتماعی رشدمدار بوده است. به عبارت دیگر نظام‌های حقوقی مختلف در جهان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتکاب جرم، یک اتفاق، حادثه و واقعه که ناگهانی رخ دهد، نیست، بلکه یک مسیر و روند است. در این راستا ،در بررسی بزهکاری، بر چهار منبع کنترل بزهکاری نوجوانان تاکید می شود: وابستگی آن‌ها به پدر و مادر، مدرسه، گروه همسالان و اشتیاق به انجام کارهای عادی و روزمره همگانی، خصوصاً تحصیلات و یافتن شغل ،در یک تقسیم‌بندی دیگر عوامل کنترل بزهکاری را می‌توان-نظارت مربوط به قبل از تولد؛ - مقررات مربوط به بعد از تولّد طفل شامل: 1- ایجاد محیطی آرام و سالم در خانواده  و - تأمین آموزش و پرورش مناسب دانست.روابط بین والدین و فرزند، از هم پاشیدگی خانواده و فقدان نظم و تعادل در خانواده، سست شدن عقاید مذهبی و اخلاقی در بزهکاری نوجوانان نقش مهمی دارد.محیط خانواده اولین محیطی است که فرد در آن رشد            می کند و هنجارها را می آموزد . علی رغم اینکه بسیاری از عوامل در وقوع بزهکاری اطفال و نوجوانان دخیل اند اما در گام نخست این خانواده ها هستند که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت اطفال دارند. چنانکه با تربیت درست می توانند کودک را به راه صحیح هدایت کنند و یا شرایط و محیط را برای تحقق بزهکاری توسط اطفال مهیا سازند . همچنین از بعد دیگر با توجه به نقش مدرسه در پیشگیری از بزهکاری می توان گفت ،مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودک و نوجوان ناچار است خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازد. این نظم و تربیت مسلماً از قوانین و مقررات حاکم در خانواده رسمی تر و اطاعت از آن لازم است. در این مرحله است که کودک و نوجوان ناسازگار، نامتعادل یا عقب مانده ذهنی که استعداد پیروی از نظم یا هماهنگی با محیط را ندارد، با عدم موفقیت مواجه می شود. این عدم موفقیت به نوبه ی خود به علت سرزنش ها، ملامت های والدین و اولیای مدرسه و اطرافیان و شکسته شدن غرور و احترام کودک باعث تشدید حس سرکشی، عدم علاقه به ادامه تحصیل، رها کردن مدرسه، فرار از مدرسه، ولگردی،                  معاشرت های ناباب و بالاخره ارتکاب جرم می شود.

    کلمات کلیدی: خانواده، مدرسه، پیشگیری، بزهکاری کودکان

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مقدمه

    کودکان و نوجوانان سرمایه های معنوی جامعه می باشند و سلامت روح و جسم آن ها تضمین کننده ی سلامت جامعه در آینده است. بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آن ها توجه ویژه ای مبذول داشت . بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.

    در واقع از قدیم الایام گفته اند، پیشگیری بهتر از درمان است. طبعا اگر طفلی به هر دلیلی از ابعاد جسمانی، روانی و رفتاری به نقصان و یا انحرافی مبتلا گردد، قهرا بازپروری وی مستلزم صرف هزینه های هنگفت و مضاعفی خواهد بود. از طرف دیگر بسیاری از افرادی که همواره مرتکب جرائم گوناگونمی شوند، همان کودکان بزهکار دیروز هستند.

    از جمله مسائل همیشگی و مطرح نزد اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان، موضوع بزهکاری اطفال و نحوه مقابله با آن و شیوه های انحراف و کجروی آن ها در جامعه می باشد . از آن جا که دلایل و عوامل بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس تر و به مراتب آسیب پذیرتری نسبت به سایرین می باشند ، لذا باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ شود . این روش تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان ونوجوانان بزهکار اهمیت فراوانی دارد .

    بر این اساس بیش از چند دهه است که دنیا به این نتیجه رسیده است که راه پیشگیری از جرم نمی‌تواند متکی بر پیشگیری وضعی، پیشگیری پلیس محور، پیشگیری کنترل بیرونی و کنترل کیفری باشد، یعنی ما نباید سعی کنیم که از طریق زندان، ارعاب، کیفر و مجازات مانع وقوع جرم شویم. دلیل این موضوع هم این است که زمانی که به بسیاری از کشورهای جهان توجه می‌کنیم، در می‌یابیم که به رغم این‌که تقریبا اکثر کشورهای دنیا سخت‌ترین مجازات‌ها نظیر اعدام را در قوانین موضوعه خود پیش‌بینی کرده‌اند، اما نتوانستند با وجود این کیفر های شدید، جلوی ارتکاب جرایم مختلف حتی جرایم مستوجب مجازات اعدام را بگیرند، این جرایم مختلف به وفور انجام می‌شود و افراد از این‌که مجازات این جرم اعدام است، از انجام آن جرم ابایی ندارند و مرتکب آن می‌شوند.

    به همین خاطر از چند دهه گذشته رویکرد سازمان ملل متحد و همچنین رویکرد اکثر نظام‌های حقوقی در دنیا به سمت این موضوع بوده است که ما باید به عوامل اجتماعی موثر در گرایش به جرم توجه کنیم و به ویژه کشورهای مختلف در این رهگذر، به سمت دوران کودکی رفته‌اند.

    الف- بیان مسئله

    محققان ثابت کرده‌اند که پیشگیری از بزهکار شدن کودکان و نوجوانان در دوران کودکی نقش به سزایی در ریشه‌کن کردن جرم در دوران بزرگسالی فرد دارد. یکی از مهمترین این موضوع ها، عوامل گرایش اطفال و نوجوانان به بزهکاری است. براین اساس نظام‌های حقوقی مختلف در سراسر دنیا با پیش‌بینی ساز و کارهای قانونی و اجتماعی برای خشکاندن ریشه‌های فردی و اجتماعی گرایش خردسالان به بزهکاری کوشیده اند.

    اگر با دیدی جرم شناسانه نگریسته شود بزهکاری را می‌توان به منزله یک بیماری اجتماعی تلقی نمود که باید معالجه شود. مسلماً برای مبارزه با هر مرضی باید ابتدا آن را شناخت و به زمینه‌های پیدایش آن پی‌برد، سپس بیمار را نجات داد و از بروز دوباره این عارضه پیشگیری نمود. چنانچه بزهکاری یک عارضه و آسیب اجتماعی تلقی شود، لذا «قشر نوجوان» به عنوان یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در معرض ابتلا به این عارضه هستند یا به نوعی از آن دچار شده‌اند.بررسی علت‌ها، سبب می‌شود که مسئولین مربوط، به چگونگی شکل‌گیری اعمال نابهنجار شناخت پیدا کنند، آنگاه شیوه‌های صحیح و مناسب مبارزه با آنها را جستجو نمایند. لذا اینگونه مطالعات و تحقیقات ضرورت می‌یابند تا کجرویها و جرایم بهتر و عمیق‌تر شناخته شود، منشاء آنها کشف گردد و بالاخره راههای اصلاح و بازپروری بزهکاران هموار گردد. بالاخره این قبیل کاوش‌هاست که امکان پیشگیری از ابتلاء به انحراف و سقوط استعدادها را در نیروهای انسانی بالقوه جامعه، فراهم می‌سازد و خانواده و دولت، حال و آینده کشور از خسارات مادی و معنوی فراوانی رهایی می‌یابند.با توجه به اینکه سازندگی فردای جامعه بستگی به نیروی فعال پر شور و سلامت جسمی و روحی نسل نوجوان دارد، لازم است که همه امکانات جامعه را برای پیشگیری و مبارزه و ریشه کن کردن بزهکاری نوجوانان کشورمان به کار ببریم.از طرف دیگر آنچه موجب نگرانی شده است صدمات و لطمات جبران ناپذیری است که بر اثر فروپاشیدن کانون خانواده ایجاد می‌شود، صدماتی که متوجه تمام اعضای خانواده منجمله فرزندان می‌شود. بعد از جدایی برای اکثر افراد یک دوره تضاد و دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی جدید پیش می‌آید که در رفتار خانواده بخصوص فرزندان تأثیر عمیقی می‌گذارد که از جمله آن بزهکاری است.

    درنگاه دیگرجامعه‌شناسان معتقدند مجازات مجرم مسئله‌ای است که باید در آخرین مرحله به آن پرداخته شود و باید قبل از آن با نگاهی دوراندیشانه به شرایط جامعه، اقداماتی انجام داد که مانع از ارتکاب جرم شود. پذیرش اصل برتری پیشگیری بر درمان، نه‌تنها در مورد مباحث پزشکی که در زندگی اجتماعی ما نیز کاربرد بسیار دارد. بر پایه این اصل و با گزینش شیوه‌های کارآمد و همچنین با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از عناصر محیطی، اجتماعی و فنی می‌توان انگیزه افراد برای ارتکاب بزه و به‌دنبال آن میزان جرم در میان آنان را کاهش داد. لذا پیشگیری اجتماعی از جمله مهم‌ترین مباحث اجتماعی است که در جامعه ما کمتر به آن پرداخته شده است و در این مطالعه سعی خواهد شد که به دو عامل مهم اجتماعی یعنی خانواده و مدرسه بعنوان عناصر پیشگیری اجتماعی پرداخته شود.

    از هنگام تولد تا 10-11 سالگی را دوره کودکی می‌گویند. سال‌های کودکی از نظر پایه‌ریزی اخلاقی و رشد عاطفی و شخصیت از مهم‌ترین سال‌های زندگی بوده، دوره تکامل عقلانی و منطبق شدن با وضع محیط و دوره ثبات نیز هست. در این دوره کودک با اتکا به بزرگ‌ترها و حمایت و مراقبت آن‌ها کمتر مرتکب جرم می‌گردد. کودک بعد از 5 تا 6سالگی علاوه ‌بر والدین و دیگر اعضای خانواده، با افراد دیگری در خارج از خانواده چون: همسالان و همبازی‌ها، دوستان، هم‌دوره‌های مدرسه، معلمان و ... رابطه داشته، از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد و تا حدی در آن‌ها تأثیر می‌گذارد. دزدی و ولگردی بالاترین رقم بزهکاری این‌گونه کودکان را تشکیل می‌دهد.

    ب- پیشینه پژوهش 

    تحقیقات انجام یافته در مورد پیشگیری از بزهکاری کودکان  در منابع علمی از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . که به برخی از آنها اشاره می گردد:

    خواجه نوری در مطالعه ای تحت عنوان تاثیر مداخله های زودهنگام روان شناختی - اجتماعی در پیش گیری از بزهکاری  می نویسد شکل گیری نادرست نظام شخصیتی و اجتماعی شدن افراد در کودکی و نوجوانی، فرایند تربیت آنان را دچار اختلال می کند و احتمال بروز رفتارهای ضد اجتماعی آنان را افزایش می دهد. از این رو، مداخله به هنگام نهادهای تاثیر گذار در فرایند تربیت و اجتماعی شدن افراد می تواند نقش مهمی در پیش گیری از بزهکاری داشته باشد. این مقاله تاثیر مداخله های روان شناختی - اجتماعی زود هنگام (اقدامهای خانواده مدار، مدرسه مدار و اجتماع مدار) را در پیش گیری از بزهکاری بررسی می کند.[1]

    رییسی در مطالعه ای تحت عنوان نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان سعی کرده است  ویژگی‌های خانوادگی نوجوانان بزهکار را با ویژگی‌های خانوادگی نوجوانان‌ غیر بزهکار در شهر تهران به عنوان جامعه آماری،مورد مقایسه قرار دهد.تا از این طریق به‌ میزان نقش خانواده و شرایط موجود در آن در ایجاد و یا کاهش انحرافات اجتماعی و بزهکاری در نوجوانان پی ببرد. برای انجام این تحقیق تعداد 80 نفر از نوجوانان دختر و پسر 12 تا 18 ساله موجود در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و همچنین تعداد 80 نفر از نوجوانان غیر بزهکار 12 تا 18 ساله در مدارس و دبیرستان‌های شهر تهران از طریق نمونه‌گیری تصادفی که جمعا 160 نفر را تشکیل می‌دهند به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده و سپس با تکمیل پرسشنامه‌ای که به‌ همین منظور تهیه شده توسط نوجوانان مذکور اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری گردیده است.[2]

    عباچی در مطالعه ای تحت عنوان پیشگیری از بزهکاری و بزهدیدگی کودکان می نویسد افزایش نرخ بزهکاری و بزهدیدگی کودکان با توجه به تنوع در شکل آن از یک سو و تهدید جامعه از طریق ایجاد احساس ناامنی از سوی دیگر ، ارائه سازوکارهایی برای مهار و پیشگیری از این پدیده ها را ضروری می سازد. اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه در مراحل قبل و بعد از تکوین بزهکاری و بزهدیدگی کودکان در چارچوب پیشگیری کنشی و واکنشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . پیشگیری کنشی در صدد آن است که با شناسایی و سپس حذف و خنثی سازی عوامل و موقعیت های بزه زا و بزهدیده زا از ورود کودکان به وادی بزهکاری و بزهدیدگی جلوگیری کند.[3]

    علی نژاد در مقاله ای تحت عنوان رویکردهای نظری به مساله پیشگیری از جرم (با تاکید بر رویکرد جامعه شناختی و مدیریت استراتژیک) می نویسد اساسا اصل پیشگیری از وقوع جرم مستلزم رویکردی راهبردی نسبت به مفهوم امنیت بوده و نیازمند اقدامات زمینه ای و فرهنگی است تا در بلندمدت در جامعه نهادینه شود. معیارهای اجتماعی پیشگیری از جرم ریشه در جامعه محوری، کنش عقلانی شهروندان و سرمایه اجتماعی دارد. جامعه محوری در پلیس نوعی بازگشت مجدد پلیس به جامعه است؛ آن هم نه یک بازگشت فیزیکی و ظاهری، بلکه بازگشت رویکردی و نگرشی که اصل پیشگیری از وقوع جرم و اصل رضایت شهروندی، نتیجه آن است. معیارهای عقلانی اصل پیشگیری نیز ریشه در منافع و مصالحی دارد که با تامین امنیت پیشگیرانه، متوجه جامعه می شود. سرمایه اجتماعی، ظرفیت ها و استعدادهای نهفته در بطن جامعه است که در بستر نهادهای مدنی و رسمی بروز می کند و به پلیس امکان می دهد تا اعتماد، مشارکت مردمی و نهادهای مدنی را در جهت کنترل هرچه بهتر جامعه و اعمال مقررات پیشگیرانه پلیسی به کار گیرد.[4]

    عسگری، زکی یی و علی خانی در مطالعه ای تحت عنوان مداخله های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان (بررسی نقش خانواده) می نویسند با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف بررسی نقش خانواده در بزهکاری نوجوانان و ارائه مداخله های پیشگیری از بزهکاری انجام شد. برای انجام پژوهش از میان نوجوانانی که در اختیار کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه بودند، نمونه ای به حجم 120 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. سپس پرسشنامه دموگرافیک محقق ساخته، در اختیار آن ها قرار گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شده است.نتایج پژوهش بیانگر آن است که بی سوادی و کم سوادی در خانواده هایی که نوجوان بزهکار به آن تعلق دارد، بالاست و میزان اختلافات خانوادگی و نزاع میان والدین، اعتیاد اعضای خانواده، خشونت، تنبیه و تبعیض والدین علیه کودکان آن خانواده شایع است. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اعتیاد والدین، اختلافات خانوادگی، خشونت، تنبیه و تبعیض والدین علیه فرزندان در بزهکاری نوجوانان موثر است.[5]

    وین و مانسون  در مقاله ای تحت عنوان  نقش تفریحات سالم در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان می نویسند  همواره در طول تاریخ عقیده بر این بوده که تفریحات سالم عامل پیشگیری از فساد و بزهکاری است و بزهکاری از موضوعات مد نظر نهادهای مرتبط با امور اجتماعی می باشد . در این مطالعه ارتباط بین وقوع بزهکاری در گروههای مختلف سنی نوجوانان با تفریحات سالم متعارفی همچون: ورزش، مطالعه، فعالیت های هنری، ارتباطات اجتماعی گسترده و ... - که منجر به افزایش پیوندهای اجتماعی مثل: دلبستگی، اعتقادات، احساس مسئولیت و مربوط شدن در امور مختلف می شود - مورد ارزیابی قرار گرفته که نشان دهنده وجود رابطه منفی بین بزهکاری و شرکت در این تفریحات سالم می باشد.[6]

    رجبی پور در مطالعه ای تحت عنوان بزهکاری دانش آموزان و امکان پیشگیری اجتماعی رشدمدار (از دیدگاه کارشناسان آموزش و پرورش) بررسی عوامل موثر بر بزهکاری نوجوانان، موضوع ها و مباحث آموزش پیشگیری از جرم، تاثیر آموزش بر پیشگیری از جرم نوجوانان، نحوه اجرای آموزش، پیشگیری از بزهکاری، نحوه تعامل پلیس با دانش آموزان از منظر کارشناسان آموزش و پرورش انجام داده  است. این پیمایش با نظرسنجی از 26 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش نواحی شرق و شمال شرق تهران و به صورت تمام شمار در سال 1385 انجام گرفته است. این کارشناسان از افرادی بودند که علاوه برمسوولیت های اجرایی در آموزش و پرورش، سابقه آموزشی نیز داشته اند. داده های پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه گردآوری شده و شامل چند بخش از جمله ویژگی های فردی، عوامل موثر بر بزهکاری نوجوانان، نگرش دانش آموزان به پلیس، موضوع آموزش و پیشگیری پلیس از جرم، جایگاه رویکرد یادگیری در آموزش، پیشگیری اجتماعی رشد مدار و آزمون های توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده هاست.[7]

    شعاع کاظمی مطالعه ای تحت عنوان جرم و راه های پیشگیری از آن انجام داده است. هدف از این تحقیق تعیین میزان تأثیر خانواده، مدرسه و سایر نهادهای اجتماعی در بروز جرم و جنایت در جامعه است. در این مقاله سعی شده تا به نقش علل پدیدآورنده و سپس به نقش عوامل پیشگیری‌کننده توجه گردد. محرومیت‌های اقتصادی، تبعیض و نابرابری، جنگ، تراکم جمعیت، خانواده، مدرسه، رسانه‌های گروهی، تلویزیون، روزنامه‌ها و ماهواره در پیدایش جرم نقش بسزایی دارند. نقش خانواده از حیث گسسته بودن یا منسجم بودن، میزان تحصیلات والدین و شغل آنان از متغیرهای تعیین‌کننده جرم‌خیزی بوده است. در رابطه با نقش مدرسه نیز، مطالب مورد تدریس، شیوه‌های تهیه و تدوین برنامه درسی، رابطه معلم و دانش‌آموز، اتخاذ شیوه‌های تربیتی و آموزشی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و روانی دانش‌آموز و تهیه و تدارک برنامه‌های اوقات فراغت از متغیرهای پیشگیری‌کننده و در عین حال تسهیل‌کننده شرایط بروز جرم به حساب می‌آیند. در ارتباط با نهادهای امنیتی، نقش پلیس و دستگاه‌های قضایی به عنوان متغیر پیشگیری‌کننده، آموزش‌دهنده و مراقبت کننده حایز اهمیت می‌باشد و اینکه این قشر بهتر است در نقش معلم به منظور جلب اعتماد اقشار مختلف، بخصوص نسل جوان، مطرح شود تا از این طریق به اهداف خود که بالا بردن میزان آگاهی و بینش مردم در ارتباط با قوانین اجتماعی برای سلامت فردی و اجتماعی است نایل گردد. سرانجام با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی سعی شد تا به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شود که بر این اساس رابطه معناداری بین عوامل یاد شده و بروز جرم در سطح 95 درصد مشاهده گردید.[8]

    ولیدی در مقاله ای تحت عنوان پیشگیری از جرم در آموزه های اسلامی می نویسد بی تردید اعمال سیاست جنایی مبتنی بر رویکردهای پیشگیرانه جرم شناسی در مبارزه با بزهکاری، یکی از دستاوردهای  جرم شناسی است که امروزه در اغلب نظام های کیفری، مورد توجه قانون گذاران قرار گرفته است. در کشور ما نیز در بند پنجم از اصل 156 قانون اساسی اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، به عنوان یکی از وظایف عمده قوه قضاییه پیش بینی شده است. هدف اصلی از نگارش این مقاله، بررسی ارتباط و همبستگی جرم شناسی با آموزه های اسلامی است. در این نوشتار سعی شده است مهم ترین آموزه های پیشگیرانه یا مدل های پیشگیری از وقوع جرم در نظام اسلامی شامل نقش جهان بینی اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر و نقش اخلاقیات اسلامی در پیشگیری از جرم به گونه ای تحلیل شود که شایستگی پژوهشی نو در دانش جرم شناسی را داشته باشد. بدین منظور، راهکارهایی نیز برای تحقق این مهم ارائه شده است.[9]

    رایجیان اصلی در مقاله ای تحت عنوان موقعیت اطفال بزهکار بزه‏دیده در حقوق کیفری ایران تلاش می‏کند تا رویکرد نظام عدالت کیفری کنونی ایران را در قبال‏ اطفال بزهکار و بزه‏دیده به نقد بکشاند.ایشان در این مقاله آورده است که مطالعه مقرّرات مندرج در قانون مجازات اسلامی‏ از اتّخاذ رویکردی دوگانه در این زمینه حکایت می‏کند.این مقرّرات در نخستین گام، اطفال را بیشتر به عنوان بزهکار و ناسازگار نگریسته‏اند.در این مرحله، قانونگذار با پیش‏ بینی تدابیری چون تنبیه بدنی، شلاّق و حبس بیش از هر چیز هدف سرکوب و ارعاب‏ اطفال بزهکار را دنبال کرده است. در دومین گام، تدابیر پیش‏بینی‏شده در این مقرّرات با حربه جرم‏انگاری در صدد حمایت از این قشر آسیب‏پذیر برآمده‏اند و بنابراین باید آنها صرفاً تدابیری حمایتی‏ کیفری انگاشت. دو رویکرد مورد بحث علاوه بر نمایاندن موقعیت اطفال بزهکار و بزه‏ دیده در حقوق ایران، فاصله این نظام را تا دستیابی به یک حقوق کیفری ویژه اطفال به‏ تصویر می‏کشد.[10]

    د- سوالات تحقیق

    1- سیاست های آموزشی و تربیتی در پیشگیری از بزهکاری چه نقشی دارند؟

    2- محور وسیاست های پیشگیری از ارتکاب جرم در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی کدامها هستند؟

    3-سیاست جنایی در پیشگیری از جرم در بین کودکان با توجه به نقش تربیتی خانواده و مدرسه چگونه است؟

    ه- فرضیه های تحقیق

    1- سیاست های آموزشی و تربیتی مدرسه و خانواده در پیشگیری از ارتکاب جرائم توسط کودکان ناهماهنگ می باشد .

    2-سیاست های پیشگیری از ارتکاب جرم در بین کودکان با برنامه های دیگر دولت از قبیل فقر اقتصادی خانواده، تبعیض آموزشی و منطقه ای در ارتباط می باشد.

    3- سیاست جنایی در رابطه با پیشگیری از بزهکاری کودکان در رابطه با نقش خانواده و مدرسه نارسا و ناهماهنگ با بخش های دیگر آموزشی و تربیتی است.

    و- اهداف تحقیق

    1- بررسی راهکارها و سیاست های آموزشی و تربیتی در پیشگیری از بزهکاری

    2- بررسی سیاست های پیشگیری در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و اجتماعی

    3-بررسی نقش تربیتی خانواده و تاثیر آن در قانون مداری و بزهکاری  کودکان

    ز- روش تحقیق

    روش تحقیق در این پایان نامه کتابخانه ای و تحلیلی بوده است.جهت گردآوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است. مطالعه کتب و مجموعه های رویه قضایی مربوط به موضوع درصدر کار قرار بوده است.

    ابزار گردآوری نیز شامل گردآوری منابع و فیش برداری از آنها

    بوده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مطالعات صورت گرفته، تحلیلی و توصیفی بوده است.

     

    [1] - خواجه نوری، یاسمن، تاثیر مداخله های زودهنگام روان شناختی - اجتماعی در پیش گیری از بزهکاری،  ص307.

    [2] -رییسی، ابوالقاسم، بررسی نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، صص 97 تا 118.

    [3] - عباچی، مریم، پیشگیری ازبزهکاری وبزه دیدگی کودکان، ص 49.

    [4] - علی نژاد، منوچهر، رویکردهای نظری به مساله پیشگیری از جرم با تاکید بر رویکرد جامعه شناختی و مدیریت استراتژیک، ص 171.

    [5] - عسکری، سعید و زکی یی، علی  و علی خانی، مصطفی، مداخله های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان (بررسی نقش خانواده)، ص 9.

    [6] - وین و مانسون،  نقش تفریحات سالم در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، ص116.

    [7] - رجبی پور، محمود ، بزهکاری دانش آموزان و امکان پیشگیری اجتماعی رشدمدار (از دیدگاه کارشناسان آموزش و پرورش) ، ص10.

    [8] - شعاع کاظمی، مهرانگیز، جرم و راه های پیشگیری از آن، صص 107 تا 116.

    [9] - ولیدی، محمد صالح، پیشگیری از جرم در آموزه های اسلامی، ص27.

    [10] - رایجیان اصلی، مهرداد، موقعیت اطفال بزهکار-بزه‏دیده ،ص 3.

                                                                                              

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری کودکان

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه. 2

    الف- بیان مسئله. 2

    ب- پیشینه پژوهش.. 3

    د- سوالات تحقیق. 5

    ه- فرضیه های تحقیق. 5

    و- اهداف تحقیق. 5

    ز- روش تحقیق. 5

    ح- ساماندهی تحقیق. 5

    فصل اول: کلیات تحقیق (مفاهیم، تعاریف) 7

    1-1- تعریف مفاهیم 8

    1-1-1- خانواده و مدرسه. 8

    1-1-1- تعریف خانواده در جامعه شناسی. 8

    1-1-1-2- تعریف خانواده در حقوق. 8

    1-1-1-3- تعریف مدرسه. 9

    1-1-2- تعریف پیشگیری.. 9

    1-1-3-تعریف کودک یا طفل. 10

    1-1-3-1-تعریف کودک از نظر فقه وحقوق. 10

    1-1-3-2- تعریف کودک از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک.. 11

    1-1-4- بزهکار و بزهکاری.. 12

    1-1-4-1- بزهکاری.. 12

    1-1-4-2- بزهکار. 12

    1-1-4-3- گروههای بزهکاری.. 13

    1-2-مبانی و تقسیم بندی.. 14

    1-2-1-کودکان و مفهوم عام مسئولیت.. 14

    1-2-1-1-سن مسئولیت کیفری کودکان. 14

    1-2-1-2-مفهوم مسئولیت کیفری در اطفال. 14

    1-2-1-3-اهلیت جنایی اطفال. 15

    1-2-1-4-مسئولیت جامعه در قبال کودکان و بالعکس.. 15

    1-2-2-انواع پیشگیری در بزهکاری کودکان. 16

    1-2-2-1-پیشگیری از منظر سطوح اجرایی یا تعیین اولویت ها 17

    1-2-2-1-1-پیشگیری نخستین یا ابتدایی. 17

    1-2-2-1-2- پیشگیری دومین یا ثانویه. 17

    1-2-2-1-3- پیشگیری سومین یا ثالث.. 18

    1-2-2-2- پیشگیری از منظر زمان اجرا 18

    1-2-2-3-پیشگیری از منظر نحوه عمل یا فرآیند اجرا 18

    1-2-2-3-1- پیشگیری واکنشی. 18

    1-2-2-3-2- پیشگیری کنشی یا غیرکیفری.. 19

    1-2-2-4- رویکرد پیشگیری از بزهکاری.. 20

    1-2-2-4-1-پیشگیری وضعی. 20

    1-2-2-4-2-پیشگیری اجتماعی. 21

    1-2-3- مبانی نظری پیشگیری رشدمدار. 23

    1-2-3-1-« نظریه تعاملی» تورنبری.. 23

    1-2-3-2- نظریه پایه سنی لوب و سمپسون. 24

    عنوان                                                                                                                              صفحه

    1-2-4- اصول پیشگیری رشدمدار. 24

    فصل دوم:عوامل موثر بر بزهکاری کودکان  و جایگاه حقوقی آن. 27

    2-1- ویژگی های کودکان بزهکار و نوع جرائم ارتکابی. 28

    2-1-1- ویژگیهای رفتاری کودکان بزهکار. 28

    2-1-2- ویژگی های اجتماعی اطفال و نوجوانان بزهکار. 28

    2-1-2-1- تحصیلات.. 28

    2-1-2-2- وضعیت شغلی. 29

    2-1-2-3-خشونت دیدگی. 29

    2-1-2-4-سابقه فرار از منزل. 29

    2-1-2-5- اوقات فراغت،گروه دوستان. 29

    2-1-2-6-کمبود محبت.. 29

    2-1-3- انواع بزهکاری کودکان و نوجوانان. 30

    2-1-3-1- جرائم شاخص.... 30

    2-1-3-2- جرائم غیرشاخص یا بزه های ویژه کودکی. 31

    2-1-3-2-1-سرقت.. 31

    2-1-3-2-2-دعوا و درگیری.. 31

    2-1-3-2-3-استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر. 31

    2-2- تاریخچه و نظریات مربوط به بزهکاری.. 32

    2-2-1- مروری برتاریخچه بزهکاری.. 32

    2-2-2-نظریه‏های جرم شناختی بزهکاری.. 33

    2-2-2-1- نظریه انتقال فرهنگی کج‏روی.. 33

    2-2-2-2- نظریه بی‏هنجاری مرتن. 34

    2-2-2-3- نظریه کنترل. 34

    2-2-2-4- نظریه فشار عمومی در بزهکاری.. 34

    2-2-3- عوامل مؤثر در بروز بزهکاری.. 35

    2-2-3-1-عوامل فردی.. 35

    2-2-3-1-1- عوامل ارثی  یا ژنتیکی. 36

    2-2-3-1-2- عوامل روان‌شناختی و صفات شخصیتی. 36

    2-2-3-1-3-عوامل مرتبط با نوع نگرش افراد به بزه خاص وویژگیهای خاص.... 36

    2-2-3-2-عوامل خانوادگی. 36

    2-2-3-2-2- فقر مادی خانواده 37

    2-2-3-2-3- ستیزه والدین. 38

    2-2-3-3-عوامل محیطی. 38

    2-2-3-4-عوامل اجتماعی خاص.... 39

    2-3-موقعیت حقوقی اطفال وکودکان در قوانین بعد از انقلاب اسلامی. 40

    2-3-1-مرحله  اجرای قوانین جزایی مصوب سال 1361 و 1362. 41

    2-3-2- قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370. 41

    2-3-3- قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 (جدید) 42

    2-3-4- قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378. 43

    2-3-5-جایگاه کودکان در قانون اساسی ایران. 44

    فصل سوم: موقعیت خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزهکاری.. 45

    3-1-بررسی نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری.. 46

    3-1-1-ماهیت نقش خانواده در پیشگیری از بزهکاری.. 46

    3-1-2- نقش تربیتی خانواده در پیشگیری از جرم. 47

    3-1-2-1-بعد اجتماعی و شخصیتی. 47

    3-1-2-2- بعد اعتقادی.. 48

    عنوان                                                                                                                              صفحه

    3-1-2-3-بعد اقتصادی.. 48

    3-1-3- شیوه ها و راه‌های کنترل بزهکاری  در خانواده 48

    3-1-3-1- نظارت مربوط به قبل از تولد 49

    3-1-3-2- مقررات مربوط به بعد از تولّد طفل. 49

    3-1-3-3- پیشگیری زودرس از بزهکاری با رویکرد خانواده مدار. 49

    3-1-3-3-1-برنامه مبتنی بر آموزش والدین. 50

    3-1-3-3-2-ملاقاتهای خانگی. 50

    3-1-3-3-3-برنامه مبتنی بر خدمات مراقبتی روزانه. 50

    3-1-3-3-4-خانواده درمانی. 50

    3-1-4-سازمان های بین المللی و توصیه های برای پیشگیری رشد مدار. 51

    3-1-4-1-ایجاد محیطی آرام و سالم در خانواده 51

    3-1-4-1-1- برقراری دوستی و تفاهم بین والدین. 52

    3-1-4-1-2-همبازی شدن با کودک و نوجوان. 52

    3-1-4-1-3-احتراز از رقابت در جلب محبت فرزندان. 52

    3-1-4-1-4-عدم ایجاد ناسازگاری در محیط خانواده 52

    3-1-4-1-5-عدم پرخاشگری والدین نسبت به خود و یا نسبت به فرزندان. 52

    3-1-4-1-6- پرورش حس اعتماد به نفس.. 53

    3-1-4-1-7-ابراز مهر و محبت به فرزندان. 53

    3-1-4-2- تأمین آموزش و پرورش مناسب.. 53

    3-1-4-2-1- نقش مدرسه. 53

    3-1-4-2-2-نقش معلم 54

    3-2- آموزش و پرورش و پیشگیری از بزهکاری.. 55

    3-2-1-پیشگیری اجتماعی رشدمدار و نقش آموزش و پرورش در آن. 55

    3-2-2-ماهیت نقش مدرسه در پیش گیری از بزهکاری.. 56

    3-2-2-1-درونی شدن ارزش های اجتماعی در کودکان. 57

    3-2-2-2-جایگاه آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم رشد مدار. 57

    3-2-3-مروری بر راهبردهای مبتنی برآموزش و خانواده در پیشگیری از جرم. 58

    3-2-3-1-آموزش خانواده ها نسبت به حقوق و نیازهای کودکان. 59

    3-2-3-2-حمایت از کودکان متعلق به خانواده های بدسرپرست.. 59

    3-2-3-3-ایجاد پیوند میان خانواده و مدرسه. 59

    3-2-4-مروری بر نقش مدرسه و خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان. 60

    3-2-4-1-برنامه‏های تربیتی مدارس.. 60

    3-2-4-2-خانواده و اعتیاد نوجوانان. 61

    3-2-4-3-برنامه‏ریزی برای محلات اطراف مدارس.. 62

    3-2-5-سیاست های پیشگیری در برنامه چهارم توسعه. 62

    نتیجه. 63

    پیشنهادها 64

    منابع و مآخذ 66

    چکیده انگلیسی. 69

     

     

    .

    منبع:

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    11.

    12.

    13.

    14.

    15.

    16.

    17.

    18.

    19.

    20.

    21.

    22.

    23.

    24.

    25.

    26.

    27.

    28.

    29.

    30.

    31.

    32.

    33.

    34.

    35.

    36.

    37.

    38.

    39.

    40.

    41.

    42.

    43.

    44.

    45.

    46.

    47.

    48.

    49.

    50.

    51.

    52.

    53.

    54.

    55.

    56.

    57.

    58.

    59.

    60.فرهنگ جامعه‌شناسی

    61.

    62.

    63.

    64.

    65.

    66.

    67.

    68.

    69.

    70.

    71.

    72.

    73.

    74.

    75.

    76.

    77.

    78.

    79.

    80.

    81.

    82.

    83.

    84.

    85.

    قوانین مورد استفاده:

    قانون اساس جمهوری اسلامی ایران

    قانون مدنی ایران

    قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392

    قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370

    قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378

    قانون ثبت احوال مصوب 1355

    کنوانسیون جقوق کودک مصوب 1989

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت