پایان نامه میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 1000813
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۵,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان اردبیل

    مقدمه

    در دهه های اخیر به این مطلب تأکید شده است که آموزش و پرورش زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت و ترقی جوامع نشان می دهد که همه این کشورها آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. نگاهی به تاریخ ملل نیز بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با رشد و پویایی نظام های آموزش و پرورش آنان مقارن بوده است. از سوی دیگر امروزه تعلم و تربیت آدمی را از دشوارترین، ظریف ترین و پرثمرترین کارهای انسان می دانند آن را کاری پرارج و وقت گیر توصیف می کنند که ثمره و نتایج قطعی و نهایی آن دیر به بار می آید در این میان معلمان برترین نقش را به عهده دارند و نقطه آغاز هر تحول و آموزش و پرورشی به شمار می روند.

    همه کشورها به معلمان اثربخش و با انگیزه بعنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش نیاز دارند تا بتوانند جوانان خود را در قالب سیستم تعلم و تربیت خود پرورش داده و برای آینده ای بهتر مجهز کنند ولی در شرایط فعلی نیاز ما به چنین ملمانی خیلی بیشتر از سایر کشورهاست. حال سؤال این است که عوامل ایجاد کننده انگیزه معلمی چیست؟ این عوامل چه نقشی در بالا بردن کیفیت آموزشی دارند. یکی از بارزترین و برجسته ترین برنامه ها و خطوط تحقیقاتی که در کشورهای مترقی و در حال توسعه وجود دارد تحقیق در زمینه شناخت ویژگیهای انگیزشی دنیای معلمی است تا بدانند که یک معلم موفق دارای چه ویژگی انگیزشی و رفتاری است و این ویژگی چگونه در بالا بردن کیفیت آمر آموزش مؤثرند.

    آنچه از تحقیقات روشن می گردد این است که معلمان با انگیزه دارای ویژگیهای همچون عشق ورزیدن به شغل معلمی ارتباط صمیمانه داشتن با اولیاء دانش آموزان، نظم و ترتیب داشتن در کارها، کوشش در فزونسازی معلومات حرفه ای و درجه تخصصی، کوشش در شناختن استعدادها و علایق هر دانش آموزا، نشان دادن تواناییها و استعدادهای فردی و احترام به ضوابطی که جایگاه معلم و دستگاههای تعلیم و تریت را در جامعه والا می نماید را دارند.

    بررسی عوامل انگیزش به زبان ساده، پی بردن به این مطلب است که چرا مردم هر یک از کارها را به گونه ای ویژه به انجام می رساند و اصولاً چه چیز سبب فعالیت آنان می شود.

    تعلیم و تربیت مقامها و مسئولان اجرایی و سیاست گذاران آموزشی بسیار قابل توجه و با اهمیت است جستجو در مسأله انگیزشف پاسخ چراهای رفتاری آدمی است. چرا انسان در سازمان کار می کند؟ چرا بعضی افراد بسیار فعال و برخی کم کارند؟ علت علاقه به شغل و بی علاقگی به کار چیست؟ این سؤالات و بسیاری دیگر همه با موضوع انگیرش در ارتباط اند و پاسخ آنها در انگیزش و انگیزه های کارکنان خلاصه می شود. شاکتر و دیگران (1961) کشف کرده اند که دگرگونی در حالت عاطی و نگرشی کارکنان بر عملکرد آنان تأثیر ندارد، به شرط اینکه عملکرد لازم ماهیتی قالبی داشته و از توجه یا تفکر بی نیاز باشد. هر چند برخی از شغلها همانند (معلمی) به تفکر و توجه کامل نیاز دارد. این یافته ها در یک مطالعه آزمایشگاهی توسط لاتانه واروود (1963) تکرار شده استبه طور کلی انگیزش را می توان حالتی در افراد دانست که آنان را به انجام رفتار و عمل خاصی متمایل می سازد. که این خود نیز موجب احساس مسئولیت، درک عمیق از شغل و از خود گذشتگی می شود. قره آغاجی (1367) در پژوهشی عنوان می دارد که به دنبال کاهش انگیزش معلمان، عملکرد تحصیلی دانش آموزان کاهش می یابد، که این متأثر از پایین بودن حقوق معلمان و موقعیت اجتماعی معلمان است. حافظ باطنی (1371) نقش حقوق متناسب و استفاده از نظریات معلمین در زمینه تصمیمات و سیاستهای آموزشی را یکی از عوامل مهم افزایش علاقه مندی معلمان به شغل خود و افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان اعلام داشتند. یحیوی (1368) عنوان می دارد که دانش آموزان علت شکست خود را در امر آموزشی ناشی از معلمان کم تجربه و بی انگیزه اعلام داشتند و دهها پژوهش دیگر ارتباط بین انگیزه معلمان با عملکرد دانش آموزان را مورد تأیید قرار داده است (رضوی اسکندرانی، 1373)، حال سوال این است که عوامل ایجاد کننده انگیزه معلمان چیست؟ از آنجایی که در کشورمان تاکنون تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته و این پژوهش در نوع خود بدیع می باشد لذا با توجه به اینکه بررسی های مختلف نشان می دهد که فردی که نسبت به شغل خود انگیزه کافی را ندارد و از آن احساس رضایت نمی کند، همواره تا آخرین روزهای زندگی شغلی خود، هم خود رنج می برد و هم دیگران. به ویژه اگر معلم باشد موجب نابسامانیهای رفتاری، عاطفی و آموزشی دانش آموزان می شود جهت افزایش کیفیت امر آموزش مورد مطالعه قرار دهیم. ما در این پژوهش به دنبال بررسی عناصر انگیزه های شغلی معلمان می باشیم تا از این طریق بتوانیم از نتایج آن در جهت بهبود وضعیت آموزشی و افزایش کیفیت آن استفاده نماییم.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    «مربیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در کشورهای مختلف در دهه های آینده با این سؤال و مسأله پیچیده مواجه اند که چگونه می توان کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان خود را بهبود بخشند. در این مسیر راههای مختلفی برای اصلاح و بهبود نظامهای آموزشی وجود دارد» (فلور[1]، 1986). مثلاً می توان منابع مالی و هزینه های مدارس را افزایش داد یا سازماندهی کلاسها و مدارس را تغییر داد. به علاوه می توان مواد آموزشی بهتری برای دانش آموزان فراهم کرد و کیفیت برنامه های آماده سازی و کارآموزی معلمان را اصلاح کرد. شواهد بسیاری داریم که نشان می دهد، ایجاد تغییر و اصلاح در آنچه که «عوامل آموزشگاهی» یا مدرسه ای نامیده می شود، اثر بزرگی بر یادگیری دانش آموزان در کشورهای در حال توسعه داشته است. (آوالس[2] و همکاران، 1981) در حقیقت تأثیر عوامل مزبور در ممالک در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته یا صنعتی بیشتر بوده است (فارل[3]، 1989) با این حال نقش و اهمیت انگیزه معلمان بیش از مسائل مطرح شده می باشد. زیرا در دره سال گذشته، مربیان و دست اندرکاران هر چه بیشتر دریافته اند که هر گونه اصلاح و پیشرفتی در کیفیت آموزشی دانش آموزان به طور مستقیم به کیفیت آموزش معلمان بستگی دارد. به همین ترتیب اثربخشی آموزشی تا حدود زیادی به اثربخشی معلمان مربوط است. درواقع بدون تأیید و تصدیق معلمان، حتی بهترین و غنی ترین مواد آموزشی نیز در قفسه های بایگانی به غبار فراموشی سپرده می شوند. بنابراین جهت اصلاح و پیشرفت اساسی در کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان لازم است فرایند آموزش و چگونگی اثربخشی معلمان را در کلاس های درس مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. و در این میان توجه به عوامل انگیزشی معلمان می تواند در اولویت های این بررسی قرار گیرد. معلم از یک سو باید محتوا و روش های دانش زمان خود را به نسل جوان منتق سازد و آنان را آماده کشف اندیشه های نو کند و از سوی دیگر رشد جسمی، شناختی و عاطفی آموزندگان را به گونه ای رهبری کند که استقلال فکری، مسئولیت اجتماعی، قدرت ابتکار، آزاد اندیشی و دهها صنعت دیگر به صورت عادات پایدار در دانش آموزان به وجود آورند. چنین امری بدون داشتن انگیزه های شغلی -اگر غیرممکن نباشد- به دشواری تحقق می یابد. بدین خاطر شناخت عوامل ایجاد کننده انگیزه های شغلی یکی از اهداف بسیار مهم و تعیین کننده افزایش کیفیت آموزش و کارآیی نظام آموزش و پرورش می تواند باشد. بعلاوه با عنایت به این که یکی از مشکلات نظام های آموزش و پرورش در سراسر جهان افت تحصیلی و جامعه ما هم در این رهگذر سالانه میلیاردها ریال از سرمایه کشور و میلیاردها ساعت از عمر مفید قشر جوان که می بایست در مسیر سازندگی و قطع وابستگی از کشورهای خارجی مصرف گردد، به هدر می رود. در این راستا نقش معلم در پیشگیری از این افت حیاتی است. لذا شناخت معلم و کشف نیازها و عوامل ایجاد کننده انگیزه های وی می تواند در پیشرفت تحصیی دانش آموزان مؤثر باشد. از سوی دیگر اگر بخواهند در کشوری پایه های توسعه اقتصادی و اجتماعی را بسازند و در جهت توسعه آن برنامه ریزی نمایند. قبل از هر اقدامی زمینه چنین برنامه ای را در آموزش و پرورش آن کشور ایجاد می کنند، چرا که پیشرفت کشور به وجود نظام آموزش و پرورش پویا و در سطح عالی با کیفیت مطلوب بستگی دارد. از این روست که تمام جوامع به معلمان مجرب و با ذوق و با انگیزه نیاز دارند تا بتوانند جوانان مملکت را در قالب سیستم آموزشی خود تربیت نمایند و آنها را در جهت پیشبرد اهداف جامعه آماده سازند.

     

    [1] - Fuller

    [2] - Avalos

    [3] - Farrell

  • فهرست و منابع پایان نامه میزان اثربخشی و انگیزش معلمین راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان اردبیل

    فهرست:

    مقدمه. 4

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    سوالات تحقیق: 9

    فرضیات تحقیق : 10

    پیشینه تحقیق. 10

    تعریف جمعیت و نمونه آماری.. 22

    چگونگی تهیه ابزار تحقیق. 23

    روش اجرای پژوهش... 25

    روش تحلیل اطلاعات.. 25

    منابع. 27

     

     

    منبع:

    - اورنگی، عبدالمجید- بررسی رضایت شغلی معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر شیراز- 1372.

    2- بازرگان، عباس- نگاهی به روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه- پژوهش در تعلیم و تربیت دوره جدید- شماره 4- 1374.

    3- باطنی، حافظ- بررسی عوامل موثر در رضایت و عدم رضایت شغلی معلمان تبریز 1372- چکیده تحقیقات- دومین سمینار ارائه یافته های پژوهشی- 1373.

    4- تدریس حسنی، داریوش- بررسی رابطه بین رغبت به شغل معلمی، خشنودی شغل و تعهد سازمانی با میل به ماندن در شغل و عملکرد شغل معلمان بین المللی برنامه ریزی آموزشی- انتشارات مدرسه- بهار 1377.

    5- دلجو، شریعت- 1374- بررسی رابطه رضایت شغلی با نیازهای معلمان و مدیران- پژوهشنامه آموزشی- سال هفتم- شماره 25- 1375.

    6- رجایی، محمدرضا- بررسی رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان قم- 1373- پژوهشنامه آموزش شماره 20- تابستان 1374.

    7- رضوی اسکندری، مرضیه- ضرورت شناخت نیازهای معلمیت و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان آذربایجان شرقی- نمایه پژوهش 4 و 3 (1376).

    8- رفیعی شمس آبادی- بررسی موانع جذب و نگهداری نیروی متخصص در نیروگاهها بخصوص نیروگاههای مستقر در مناطق محروم و ارائه راه حلهایی جهت بهبود آن- 1373- چکیده پایان نامه ایران دوره 3- شماره 3- مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران- 1374.

    9- زورقی، ناصر- بررسی عوامل در رغبت معلمان به شغل معلمی در استان سیستان و بلوچستان وزارت آموزش و پرورش (1373). نمایه پژوهش 4 و 3 (1376).

    10- ساعتچی، محمود- نگرش کارکنان دربار- عوامل مؤثر در رضایت شغلی و ترک خدمت- 1370.

    11- سلیمانی، امیر- علل ضعف روحیه معلمان- 1354.

    12- سیف، علی اکبر- روانشناسی پرورشی- انتشارات آگاه- 1370.

    13- عباس زاده، سیدمحمد- عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت معلمان به منظور ارائه راه حل برای ایفای نقش حرفه ای آنان- 1369.

    14- عباسیان، شهناز- بررسی مشکلات بانوان معلم شاغل در روستاهای استان مرکزی- نمایه پژوهش 4 و 3- 1376.

    15- عبداللهی- بررسی نظرات معلمان در مورد سبکهای مدیریت مدیران مدارس و رابطه آن با رضایت شغلی معلمان در شهرستان الیگودرز- 1375.

    16- عسگریان، مصطفی- تحقیقی در مورد انگیزشهای شغلی داوطلبان دانشسراهای پاریس- نشریه دانشکده علوم تربیتی، دوره ششم- شماره اوّل- 1355.

    17- علاقه بند، علی- مدیریت آموزشی- تهران- انتشارات آگاه- 1371.

    18- علاقه بند، علی- مدیریت رفتار سازمانی- تهران- انتشارات آگاه- 1371.

    19- علوی، سیدامین الله- روانشناسی مدیریت و سازمان از رفتار سازمانی- انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی- 1371.

    20- غفوریان، ملیحه- نقش مدیریت آموزشی در میزان رضایت و عدم رضایت شغلی معلمین زن مقطع متوسطه در شهر اراک (1373).

    21- غنی، سعید- بررسی رابطه سبکهای رهبری مدیران با خشنودی شغلی و عملکرد معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان اهواز- 1375.

    22- مزه آغاجی، سلیم- حلیمی اصل، خلیل- بررسی همبستگی مشکلات اقتصادی و اجتماعی معلمان با تعلیم و تربیت دانش آموزان آذربایجان شرقی- 1376.

    23- کورمن، آبرهام- روانشناختی صنعتی و سازمانی- ترجمه دکتر حسین شکرکن- انتشارات رشد- 1370.

    24- گروه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان- پژوهشنامه آموزشی- فصلنامه خبری- شماره 12- وزارت آموزش و پروش- ص 14- 1371.

    25- لئونارد، کازمایر- اصول مدیریت- ترجمه اصغر نوروزیان، آرض مهروزان- انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی- 1370.

    26- مازلو، آبراهام اچ- انگیزش و شخصیت- ترجمه احمد رضوانی- چاپ انتشارات استان قدس رضوی- 1369.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت