پایان نامه بررسی میزان موفقیت مشاوران در ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه انگوت

تعداد صفحات: 125 فرمت فایل: word کد فایل: 1000744
سال: 1392 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۹,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان موفقیت مشاوران در ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه انگوت

     پروژه برای دریافت درجه کارشناسی رشته علوم تربیتی

    گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

    چکیده پروژه کار عملی: (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده

    1- هدف پروژه: بررسی میزان موفقیت مشاوران در ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه انگوت

    2- روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد، جنس و غیره: تصادفی ساده بر اساس طبقه بندی (اچ.اس.پولا) که تعداد 400 نفر دانش آموز به صورت تصادفی طبقه ای (200 نفر دختر و 200 نفر پسر)

    3- روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایش است که در این روش آنچه هست توصیف می گردد.

    4- ابزار اندازه گیری: داده ها از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته حاوی 15 سوال بر اساس طیف لیکرت با مقیاس 5 درجه ای طراحی شده است و داده های حاصل به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    5- طرح پژوهش: در بخش آمار توصیفی از شاخص فراوانی درصدی- میانگین استفاده شد. و در بخش آمار استنباطی با توجه به ماهیت تحقیق و فرضیه های مطرح از روش خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    6- نتیجه کلی: میانگین پاسخ دانش آموزان به سوالات فرضیه اول و دوم، اثر مشاوران در هدایت تحصیلی و اطلاع رسانی کمتر از متوسط بوده که عملکرد مشاوران موفق ارزیابی نمی شود.

    در هر دو فرضیه تفاوت معناداری بین دیدگاه دختران و پسران دیده می شود.هدف از این پژوهش بررسی میزان بهره مندی دانش آموزان از خدمات مشاوره ای در جهت پیشرفت تحصیلی در نظام جدید متوسطه می باشد. در این پژوهش نمونه از روش تصادفی ساده بر اساس طبقه بندی (اچ.اس.پولا) که تعداد 400 دانش آموز که (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیشمایشی است که در این روش آنچه هست توصیف می گردد. و داده ها از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته 15 سوالی بر اساس طیف لیرکت با مقیاس پنج درجه ای طراحی شده است و داده های حاصل به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در بخش آمار توصیفی از شاخص های فراوانی درصدی – میانگین استفاده شده است و در بخش آمار استنباطی با توجه به ماهیت تحقیق و فرضیه های مطرح از روش خی دو ( ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. میانگین پاسخ دانش آموزان به سوالات فرضیه اول و دوم اثر مشاوران و میزان بهره مندی دانش آموزان در هدایت تحصیلی و اطلاع رسانی کمتر از متوسط بوده که عملکرد مشاوران موفق ارزیابی نمی شود. در هر دو فرضیه تفاوت معناداری بین دیدگاه دختران و پسران در مورد عملکرد مشاوران دیده نمی شود.

    مقدمه:

    فرایند تعلیم و تربیت مجموعه ای از فرایند های مرتبط و آموزش را شامل می شود این فعالیت ها از یک واحد آموزشی تا سطح جامعه گسترده شده است و اجزای متنوعی را در بر می گیرد تلقی جامعه از علم و عالم  و نگرش نظام آموزشی به آموزش رسمی و اهداف آن، برنامه های آموزشی درسی و تأمین امکانات، وسایل و ابزار از جمله این اجزا هستند.

    برنامه آموزشی درسی که متأثر از عوامل متعدد می باشد در امر آموزش نقش بسزایی دارد امروزه از این برنامه های آموزش و پرورش تنها در تدریس محتوای از پیش تعیین شده و حتی تعامل معلم و شاگرد در حیطه این گونه آموزش خلاصه نمی شود. امروزه بخش عمده ای از این فعالیت ها را « جریان راهنمایی » تشکیل می دهند.

    امروزه توزیع مناسب دانش آموزان به رشته های تحصیلی و مشاغل که براحتی بتواند ادامه تحصیل و شغل مناسب بدست آورد از دغدغه های اولیا شده است.

    توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان، رفع سرگردانی آنها در انتخاب رشته تحصیلی و شغل، پرداختن مسائل مهم و ارتباط اجتماعی آنها با دیگران کمک به حل مسائل عاطفی، روانی، خانوادگی که به دلیل کمبود وقت و یا عدم آگاهی والدین به ویژه دوران حساس و پر مخاطره نوجوانی و دیگر و دیگر اینکه ممکن است مانع از پیشرفت یادگیری و رشد صحیح دانش آموزان شود از جمله نقش این می باشد که مشاوران در مدارس ایفا می نمایند.

    از آنجا که آموزش و پرورش هر جامعه ای علاوه بر ایفای نقش های دیگر، پرورش استعدادها ، هدایت توانمندی های دانش آموزان در جهت مصالح فردی، ملی بر عهده دارد و نظام تربیتی، برنامه راهنمایی و مشاوره را پیش بینی نموده است.

    راهنمایی تحصیلی علاوه بر کمک به انتخاب رشته ها و برنامه دروس بیشترین نقش را در کمک به بهبود آموزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد. که می تواند بهره وری همه جانبه از حد اکثر فرصت های تحصیلی و امکانات اجتماعی با استفاده از خدمات رانمایی تحصیلی بهتر صورت می پذیرد و توجه به برنامه راهنمایی تحصیلی سهم عمده ای در حیاط فرهنگی، حرفه ای و اجتماعی جوامع پیشرفته داشته است.

    برنامه راهنمایی و مشاوره تحصیلی همکاری و ارتباط نزدیک خانه و مدرسه را فراهم می کند و به خانواده کمک می کند تا در تحصیل و کار آینده فرزندانشان به معیارهای عملی توجه کنند، یکی از ویژگی های بارز نظام جدید آموزش متوسطه به پیش بینی برنامه مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان است که با استفاده از ملاک های  منظور شده و مشاوران اقدام به هدایت تحصیلی، برنامه های آموزشی ویژگی های فردی دانش آموزان و نیاز های جامعه هماهنگ شود. پیشرفت سریع صنعت و تکنولوژی سبب شده است که تعلیم و تربیت تغییر اساسی یافته و توجه به تعلیمات مدرسه ای که در گذشته فقط انتقال دانش آموزان در آن صورت می گرفت گسترش یافته کمبودی در خانواده های امروز در تربیت همه جانبه فرزندان خود دارند جبران می نماید.

    و به نظر میرسد که یکی از کارهایی در مقابل این اهداف ذیل که آموزش و پرورش برای دوره تا متوسطه پیش بینی نموده است مشاور با یکی از هدف های آموزش و پرورش در دوره متوسطه:

    ایجاد آمادگی کافی و مطلوب برای تحصیلات دانشگاهی و میل به درجه تخصصی در رشته های مورد نیاز.

    کمک به دانش آموزان در جهت کشف استعدادها و توانایی های فردی که در ادامه تخصص و با اشتغال به مفید واقع شود.

    با توجه به مقدمه فوق این تحقیق نگاهی دارد به کارکرد و میزان موفقیت مشاوران مدارس مقطع متوسطه در منطقه انگوت که ضرورت و حساسیت تعلیم و تربیت و مسئله راهنمایی و مشاوره موجب انتخاب این موضوع از طرف نگارنده گردیده است.

    در این تحقیق سعی شده است میزان موفقیت مشاوران از دیدگاه دانش آموزان متوسطه منطقه انگوت ارزیابی شود و مشاوران کسانی محسوب می شوند که حد اقل با مدارک لیسانس مشاوره و یا رشته های مرتبط به صورت رسمی در آموزش و پرورش استخدام و فعالیت می نمایند و اینها کسانی هستند به نظر می رسد در کار خود دارای تخصص کافی باشند.

    بیان مسئله:

    هدف آموزش و پرورش در دنیای امروز عبارت است از: کمک کردن به شایسته بار آوردن هر کودک و نوجوان به منظور بهره مندی از توانایی سازگاری مؤثر و موفق با موفقیت ها می باشد. هدف راهنمایی و مشاوره هم جز این نیست که کودک و نوجان را در تکمیل این شایستگی و موفقیت در حل مشکلات یا رفع موانع در رسیدن به این هدف کمک کند.

    امروزه بر اثر تحولاتی که در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی به وجود آمده بیش از هر زمانی ملل و جوامع مختلف لزوم راهنمایی و هدایت نوجوانان را به منظور جلوگیری از هدر رفتن استعدادها و نیروی انسانی آن ها درک کرده اند از آنجا که آموزش و پرورش هر جامعه ای علاوه بر نقش های دیگر، پرورش استعدادها و توانایی های دانش آموزان در جهت مصالح فردی و ملی بر عهده دارد.

    در نظام تربیتی خود برنامه راهنمایی و مشاوره را پیش بینی نموده است. بهره وری همه جانبه از حد اکثر فرصت های تحصیلی و امکانات اجتماعی با استفاده از خدمات راهنمایی تحصیلی بهتر صورت می گیرد.

    برنامه راهنمایی تحصیلی سهم عمده ای در جهات فرهنگی و حرفه ای و اجتماعی جوامع پیشرفته داشته است. یکی از دوره های حساس و مهم و مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی در دوره متوسطه است در این دوره قسمت اعظم استعدادهای اختصاصی جوانان و نوجوانان بروز می کنند و با پایان یافتن رشد هوش، قدرت یادگیری آنان به حد اعلا خود می رسد و کنجکاوی آنها جهت معینی می یابد مسایل جدی زندگی نظیر: انتخاب رشته تحصیلی، شغلی، همسر و اداره خانواده ذهن آن ها را به خود مشغول می دارد و به مرحله ارزش های اجتماعی، اقتصادی و معنوی می رسند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان موفقیت مشاوران در ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه انگوت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    اردبیلی، یوسف (1375) اصول و فنون راهنمایی مشاوره در آموزش و پرورش، تهران، انتشارات دانشگاه تهران

    اردبیلی، یوسف (1374)، والدین و اصل و پیش شرط موفقیت تحصیلی، نشریه پیام مشاور از انتشارات معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.

    اتکیف سون و همکاران (1983) زمینه روان شناسی (ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران، 1372 تهران انتشارات رشد.

    آنا ستازی، ا (1975)، روان آزمایی (ترجمه محمد تقی براهنی، 1363)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

    ادریسی، نعمت ا...، (1376)، بررسی مشکلات اجرایی موجود در روند هداست تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نظام جدید شهر یزد، ادراه کل آموزش و پرورش یزد.

    برومند، رضا، (1375)، بررسی مشکلات مشاوران نظام جدید آموزش متوسطه استان هرمزگان در سال تحصیلی 75-74 (گزارش تحقیق)، اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان.

    حسینی، سید مهدی، (1370)، راهنمایی تحصیلی و سیستم های مختلف آن، تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    شفیع آباد، عبدا... (1367)، مقدمات راهنمایی و مشاوره، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    -

    علیدوست ابدی خواه، محمدعلی، (1375)، ارزشیابی از ضوابط هدایت تحصیلی و رعایت آنها در نظام جدید آموزش متوسطه دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی آموزش متوسط.

    فرکوس و مازین، قدرت والدین (ترجمه. ن-پارسا 1372)، تهران، انتشارات انجمن اولیاء.

    گیبسون، رابرت و میشل، ماریان، (1990)، مبانی مشاوره و راهنمایی (ترجمه باقر شفایی 1372)، تهران، چاپ نهضت.

    کرامنش، علیرضا، (1375)، بررسی نقش مشاور و دبیر راهنما در هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان نظام جدید آموزش متوسطه در سال تحصیلی 75-1374. فصل نامه پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت شماره 6-5.

    نویدی، احد، (1376) بررسی سهم هر یک از ملاک های هدایت تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نظام جدید آموزش متوسطه، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزرات آموزش و پرورش

    هومن، حیدرعلی، (1366)، پایه های پزوهش در علوم رفتاری و شناخت روش علمی، تهران، انتشارات دیبا

    مجله پیام مشاور از انتشارات دفتر مشاوره و تحقیقات پرورشی وزارت آموزش وپرورش

    کلیات نظام جدید آموزش متوسطه – انتشارات امور اجرایی نظام جدید آموزش و پرورش، 1368

    شفیع ابادی، عبدالله، فنون روش های مشاور، تهران، انتشارات رز 1366.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت