پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و اعتماد به نفس در بین افراد در سنین 20 تا 40 سال

تعداد صفحات: 19 فرمت فایل: word کد فایل: 1000727
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و اعتماد به نفس در بین افراد در سنین 20 تا 40 سال

    مقدمه

        میزان موفقیت و دست یافتن به اهداف زندگی فردی و اجتماعی انسان ، بستگی به میزان اعتماد به نفس او دارد ؛ زیرا اعتماد به نفس تاثیر به سزایی در سازماندهی رفتارهای سالم و سازندی فردی و اجتماعی انسان ها دارد. زندگی فارغ از ارتباط با دیگران، نه ممکن است و نه مطلوب، زیرا انسان موجودی است اجتماعی و بر قراری ارتباط یک نیاز ضروری در زندگی انسان به شمار می رود. گاه به دلایل برخی عوامل روانی نهفته در درون فرد، اتفاق می افتد که فرد آنگونه که شایسته و بایسته است در میان اجتماع حضور نیابد. یکی از مهمترین عوامل روانی که در بروز شکست ها و ناکامی ها و ایجاد موانع در مسیر یک زندگی پر نشاط و موفق، نقش تعیین کننده دارد. نبود اعتماد به نفس در انسانهاست که می تواند برای فرد پیامدهای منفی و زیانبار بسیاری ایجاد کند.

        اغلب مردم معنای واقعی کلمه ی اعتماد به نفس» را به خوبی درک نمی کنند . به همین دلیل آن نوع از اعتماد به نفس و خود باوری که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی کنند. چون فکر می کنند اعتماد به نفس یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیتهایی که در کارها به دست می آورند. در صورتی که اعتماد به نفس واقعی و حقیقی آن است که قبل از این که در کارها موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار داشته باشیم. وقتی اعتماد به نفس و خود باوری خود را براساس آن که و انچه به راستی هستید و نه براساس موفقیت ها و دستیابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می کنید. چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیزی یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت .

    می توان گفت که اعتماد به نفس واقعی همواره در درون خود شما تولید می شود نه از بیرون . اعتماد به نفس زاییده ی تعهد شما به خودتان است . این تعهد که هر آن چه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته ها ونیاز هایتان برسید . اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشید می توانید و توانایی آن را دارید که تمام توانتان را به کار گیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آن گونه که مطلوب و دلخواه شماست تغییر دهید . اعتماد به نفس حقیقت این نیست که نترسیم بلکه این است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی گمان دست به عمل خواهید زد[1].

    بیشتر ما فکر می کنیم که اعتماد به نفس یعنی به توانایی مان برای انجام کارهای خاص ایمان داشته باشیم . مهارت های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید در زندگی کسب کنید اما هر کسی فقط تعداد محدودی از آن ها را فرا می گیرد . بنابراین اگر اعتماد به نفس تان به توانایی تان وابسته است . فقط زمان اندکی که مشغول انجام این فعالیت خاص هستید احساس اعتماد به نفس می کنید . اعتماد به نفس نیرویی است که باید فراتر از دانسته ها و اعمال ما باشد . در زندگی کارهای بسیاری هست که می توانید کسب کنید . اگر اعتماد به نفس تان را بر مبنای این توانایی ها قرار دهید . هیچ گاه فردی با اعتماد به نفس واقعی نخواهید بود . و فقط در مورد توانایی های خاص احساس اعتماد به نفس می کنید . اعتماد به نفس واقعی هیچ ارتباطی با اتفاقات زندگی بیرونی تان ندارد . اعتماد به نفس واقعی نه فقط به خاطر آنچه انجام می دهید ، بلکه به خاطر اعتقاد به توانایی درونی تان برای انجام هر چه اراده کنید ، شکل می گیرد . سرچشمه اعتماد به نفس واقعی در درون خودتان است نه در دنیای بیرون از یک تعهد درونی که با خودتان کرده اید ریشه می گیرد . تعهد به این که هر چه اراده کنید و انجام آن را در زندگی ضروری تشخیص دهید انجام خواهید داد . و با اعتماد به خودتان به وجود می آید نه اعتماد به نتیجه چیزی که معلوم نیست به دست خواهید آورد یا نه . اعتماد به نفس به روح خودتان به عنوان یک شخص کامل اعتقاد داشته باشید که مهم نیست در زندگی با چه مسایلی روبرو شوید قطعا از عهده ی انجام آن بر خواهید آمد و هر کاری که نیاز باشد انجام خواهید داد . مهم تمایل شما برای عمل کردن است . بیشتر مردم تا وقتی که نسبت به کاری اعتماد به نفس نداشته باشند ان را شروع نمی کنند . یا به دنبال رویاهایشان نمی روند چنین رفتاری اشتباه محض است [2].

    بیان مسئله

     

        آگاهی عمومی لازمه ی زندگی فردی و اجتماعی است اما کافی نیست . برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه ای شما باید در زمینه های متخصص و منحصر به فرد باشید همین نکته که شما چیزی می دانید و دیگران نمی دانند به شما اعتماد به نفس می دهد .

        اعتماد به نفس و خودباوری از متغیرهای مهمی است که در پیشرفت آدمی در تمام مراحل زندگی نقش مهمی بر عهده دارد . توانایی شخص برای سازگاری با اجتماع به اعتماد به نفس و خودباوری شخص بستگی دارد . هر چه اعتماد به نفس خود بیشتر باشد توانایی روبروی با مشکلات و موانع نیز افزایش می یابد .[3]

        هر فردی از شخصیت خودش ، دیدگاهش و نقاط ضعف و قوتش یک تصویر ذهنی دارد . یعنی تصوری که شخص از خویشتن در ذهن دارد که به این تصویر «خود انگار» می گویند .

     

    [1] (مجید ظهرابی 1386)   www.hagmataneh.org

    [2] (دکتر باربارادی آنجلیس) (اعتماد به نفس ،ناشر سرچشمه پاکان ،همکار ندای الهی 89)

    [3] (باربارا دی آنجلیس) (اعتماد به نفس ،ناشر سرچشمه پاکان ،همکار ندای الهی 89)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و اعتماد به نفس در بین افراد در سنین 20 تا 40 سال

    فهرست:

    مقدمه. 4

    بیان مسئله. 6

    فرضیه های تحقیق. 7

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 7

    تعاریف نظری: 9

    اهداف کلی : 9

    اهداف اختصاصی : 9

    پیشینه تحقیق. 10

    روش تحقیق. 14

    جامعه آماری و نمونه آماری.. 14

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 15

    فهرست منابع. 17

    .

    منبع:

    1- آزاد، حسین(1380) روان شناسی مرضی، انتشارات بعثت، تهران.

    2- احدی، حسن(1381)، روان شناسی نوجوانی و جوانی، انتشارات رشد.

    3- ایرانی خواه، نیره(1379)، پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد.

    4- براهنی، دکتر محمدنقی(1383)، زمینه روانشناسی هیلگارد، جلد دوم، انتشارات رشد.

    5- خدارحیمی، سیامک(1374) مفهوم سلامت روان شناختی انتشارات جاودان تهران.

    6- داوودی، حسین(1386) جزوه بهداشت روان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین.

    7- دلاور، علی(1380) احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات رشد.

    8- سالاری، اشرف(1386) مقایسه سلامت روان سالمندان شهر و روستای خمین، پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد خمین.

    9- شاداب، فاطمه(1380) درمان طبیعی افسردگی چاپ شمشاد.

    10- عبدا... زاده، مریم(1377) مجله خانواده شماره 130 سال هفتم.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت