پایان نامه حجیّت

تعداد صفحات: 241 فرمت فایل: word کد فایل: 1000652
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۳۰,۷۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه حجیّت

    چکیده

    فقه اجتهادی و احکام شریعتی مبتنی بر منابع اجتهاد و پایه‌های معتبر شرعی است نخستین آن قرآن است که خداوند در ضمن حدود پانصد آیه اصول احکام و قوانین کلی را بیان فرموده است و دومین منبع مهم سنت می‌باشد که راه رسیدن به سنت یا قطعی است و یا غیر قطعی و راه رسیدن به سنت چند گونه است : 1- خبر متواتر  2- خبر واحد مقرون و محفوف به قرائنی که موجب قطع به صدور آن می‌شود ولی این گونه اخبار کم هستند. یکی از راه‌های غیر قطعی رسیدن و دستیابی به سنت خبر واحد است تحقیق در زمینه خبر واحد مهم و ضروری است زیرا بیشتر احادیث نقل شده از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از نوع خبر واحد است بنابراین فقیه ناچار است که بیشتر احکام و قوانین را از احادیث غیر متواتر استفاده و استنباط کند بدین جهت، تعیین اعتبار و عدم اعتبار خبر غیر متواتر، نقش حساس و تعیین کننده‌ای در صحنه اجتهاد و فقاهت دارد.

    عده‌ای از دانشمندان اصول، مانند سید مرتضی و پیروانش، برای خبر واحد خالی از قرینه، اعتباری قائل نیستند و در مقابل، مشهور اصولیین نظیر شیخ طوسی و پیروانش برای چنین خبری ارزش و اعتبار قائل هستند و برای اثبات ادعای خود دلائلی ذکر می‌کنند اگر چه این دلائل یکسان نبوده و از هماهنگی برخوردار نیستند خصوصاً تا زمان شیخ مرتضی انصاری. البته در مقام عمل هر دو گروه به اخباری که در کتب معروف و معتبر مانند کتب اربعه آمده است استناد کرده‌اند ولی سید مرتضی و پیروانش از این جهت به آنها عمل کرده‌اند که آنها را خبر واحد همراه با قرینه حساب کرده و علم آور دانسته‌اند و شیخ طوسی و پیروانش از این باب به آنها عمل کرده‌اند که آنها را ظنّ‌آور دانسته ولی برای حجیّت آنها دلیل اقامه کرده‌اند.

    و جمهور علماء اهل سنت بر این باورند که خبر واحد به نفسه مفید علم نیست ولی احمد بن حنبل می گوید خبر واحد به نفسه مفید علم است و این قول را ابن حزم از داود ظاهری و حسین ابن علی کرابیسی و حارث و خویزمنداد از مالک ابن انس حکایت کرده اند و بعضی هم قائل هستند که اگر مقارن قرینه باشد موجب علم می شود مانند نظام ، جوینی ، غزالی ، آمدی ، رازی ، بیضاوی و حجر العسقلانی و رأی ظاهر هم همین است  و جمهور اهل سنت عمل به خبر واحد را واجب دانسته اند و  به کتاب و آثار و اجماع تمسک کرده اند که در متن بحث شده و کسانی مانند قاسانی و رافضه و ابن داود و ابن علیه و عبدالله الأصم عمل به خبر واحد را جایز ندانسته اند.

    در این رساله دلیل های هر دو گروه مورد بررسی قرار داده شده و به ناهماهنگی که در آوردن دلیل ها هست اشاره شده مثلاً شیخ طوسی استدلال به آیات را به کلی نفی نموده و تنها دلیل حجیّت خبرواحد را اجماع معرفی کرده است. بعضی‌ها به آیات و برخی به سیره عقلاء و... استناد جسته‌اند ولی از زمان شیخ انصاری دلیل‌ها در قالب خاصی قرار گرفته و بعد از ایشان تقریباً همه اصولیین در قالب مطالب او بحث کرده‌اند. عده‌ای از بزرگان علم اصول مانند مرحوم محقق قمی از راه دیگری حجیّت خبر واحد را ثابت کرده‌اند و آن راه، دلیل انسداد می‌باشد. دلیل انسداد که نتیجه‌اش حجیّت ظن مطلق است تمام ظنون از این راه حجّت می‌شوند از جمله خبر واحد.

    نکته مهم این است که قائلان به انسداد باب علم و حجیّت ظن مطلق، برای ظنونی که شارع از تبعیت آنها نهی کرده مانند قیاس، هیچگونه ارزش و اعتباری قائل نیستند. مرحوم صاحب معالم هم در چهار دلیلی که برای حجیّت خبر واحد آورده مهمترین آنها را که دلیل چهارم انسداد است می‌داند.

    بعد از مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی و میرزای نائینی، این دلیل مورد توجه مراکز علمی دینی قرار نگرفت به طوری که امروزه در حوزه‌های علمیه وقتی فرائد الاصول را مثلاً‌ تدریس می‌کنند به دلیل انسداد که می‌رسند می‌گویند این دلیل رد شده و کسی قائل به آن نیست و لذا تدریس نمی‌کنند البته امروزه نیز برخی از محققان برای آن ارزش و اعتبار قائل هستند از جمله دکتر علیرضا فیض از حجیّت ظن مطلق دفاع می‌کند و می‌فرماید : «دلیل انسداد کارگشائی می‌کند و حلال مشکلات فقیه است».[1]

    در مجموع به این نتیجه رسیده‌ایم که همه فقها و اصولیون هر چند با مبانی مختلف به اخباری که در کتابهای معروف مانند کتب اربعه آمده است استناد کرده و آنها را حجّت دانسته‌اند.

    مقدمه

     

    پرسش اصلی تحقیق : خبر واحد چیست و اعتبار آن نزد فریقین به چه میزان است ؟

     

    تبیین مسئله :

    یکی از امارات ظنیه ای که برای اثبات حکم شرعی فرعی الهی بکار می رود اخبار و روایات است اخبار هم دو نوعند یکی خبر متواتر و دیگری خبر واحد و خبر واحدی که همراه با قرائن باشد و قرائن موجب علم به صدق آن شود بی تردید چنین خبری حجت خواهد بود ولی خبری که مجرد از قرینه باشد بحث در اینجاست و در باره حجت و شرایط حجت بودنش اختلاف نظر فراوانی میان اصولین امامیه و عامه وجود دارد البته باید توجه داشت که هسته اصلی اختلاف نظر بویژه نزد علمای امامیه وجود و عدم وجود دلیل قطعی بر حجیت خبر واحد است.  وگرنه ظن به تنهایی حجت نیست ما در این رساله سعی می کنیم تا ادله منکرین و موارد اتفاقی و اختلافی را با مقایسه بین دیدگاهای امامیه و اهل سنت بیان کنیم.

     

    سابقه تحقیق

    با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه مورد بحث این نتیجه حاصل می شود که موضوع تحقیق در لا به لای آثار اصولین امامیه وعامه مطرح شده اما این دسته از کتابها به طور مستقل به این بحث از دیدگاه تطبیقی کم پرداخته اند. و کتابی که به طور مستقل این موضوع را به طور جامع بررسی کند وجود ندارد.

     

    فرضیه ها :

    1- به نظر می رسد خبر واحد خبری است که به حد تواتر نرسیده باشد اگر چه راویان خبر تعداد شان زیاد باشد.

    2- از نظر امامیه خبر واحد همراه با قرینه حجت است.

    3- از نظر بعضی از اصولین متقدم و اهل سنت خبر مجرد از قرینه اعتباری ندارد و حجت نیست .

     

     

     

     

    اهداف تحقیق :

    1- اهداف علمی : با در نظر گرفتن ویژگیهای علمی تحقیق اهداف عمده این پژوهش دستیابی به حجت خبر واحد است که ببینیم خبر های واحدی که در کتابهای معروفه وجود دارد حجیت هستند یا نه و اثبات احکام با حجیت خبر واحد حاصل می شود .

    2- ابعاد کاربردی تحقیق : بر اساس آنچه گذشت و با توجه به اینکه پیش بینی می شد نقش حجیت خبر واحد به صورت کلی در اصول فقه و موسسات آموزشی و مراکز تخصصی اصول فقه مورد توجه خاص می باشد علاوه بر آن در کتابهای فقه و اصول و کتب معروفه که اخبار واحد زیاد هست می تواند کاربرد داشته باشد.

    3- ضرورت های خاص انجام تحقیق : با توجه به نبودن یک تحقیق و کتاب مستقل بر آن شدیم تا با استفاده از مطالب موجود در لابه لای کتابهای فقهای شیعه و تطبیق آن با نظرات اهل سنت یک تحقیق در این زمینه بوجود آوریم که ضمیمه مناسبی برای حل مشکل این موضوع فراهم شود.

     

    جنبه نو آوری تحقیق :

    مقایسه بین اصولین امامیه و عامه به صورت دقیق نسبت به حجیت خبر واحد

     

    نوع روش تحقیق :

    با توجه به ماهیت موضوع ، اهداف ، شیوه گرد آوری اطلاعات نظری می باشد. در این روش از روشهای استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می شود و بر پایه مطالعات کتابخانه ای و استفاده از نرم افزار های کامپیوتری انجام می گیرد. بنابر این تبیین و تحلیل بایسته های موضوع در راستای کشف و تحلیل حقیقت انجام می پذیرد.

    رساله حاضر شامل سه بخش می باشد که در بخش اول از کلیات بحث می شود و بخش دوم شامل حجیت خبر واحد است و در بخش پایانی یعنی بخش سوم درباره سنت از نظر عامه گفتگو می شود

     

    [1] . مجله کانون وکلاء شماره 7-6 دوره جدید مقاله «پویائی فقه و اجتهاد در پرتو عرف یا بستر زمان و مکان»، دکتر علیرضا فیض. 

  • فهرست و منابع پایان نامه حجیّت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1- قرآن مجید

    2- علم الهدی ، السید المرتضی ، 1348 ه . ش ، الذریعۀ  ، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران   

    3- حلی ، ابن ادریس ، چاپ دوم 1410 ه .ق ، السرائر(3جلدی)  ،  مؤسسه نشر اسلامی

    4- ابن برّاج ،  القاضی ،  1406  ه . ق  ، المهذب( دو جلدی) ،  مؤسسه نشر اسلامی ، چاپخانه العلمیه قم

    5- خراسانی ،  شیخ محمّد کاظم ، 1423 ه . ق ، کفایه الاصول ،  مؤسسه نشر اسلامی

    6- نائینی ، محمد حسین ، 1417 ه . ق ، فوائد الاصول ، دفتر انتشارات اسلامی

    7- امام خمینی ، سید روح الله ،  معتمد الاصول ، مؤسسه نشر اسلامی

    8- خمینی ، سید مصطفی ، 1418 ه .ق ، تحریرات فی الاصول ، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره)

    9- روحانی ،  محمد حسین ، 1413 ه ق ، منتقی الاصول ، چاپخانه امیر

    10- الحر العاملی ، 1414 ه. ق چاپ سوم ، وسائل الشیعه (آل البیت) ، مؤسسه آل البیت (ع)  ، جلد27  

    11- حکیم ، سید محسن ، 1408 ه . ق ، حقایق الاصول ، کتاب فروشی بصیرتی

    12- حائری ،  شیخ عبدالکریم ، 1355 ه . ق  ، درر الفوائد (دوجلدی) ،  چاپخانه مهر

    13- خوئی (ره) ، ابوالقاسم ، 1417 ه . ق ، مصباح الاصول ، کتاب فروشی داوری

    14- بروجردی ، سید حسن ، 1412 ه . ق ، الحاشیه علی الکفایۀ ، انتشارات انصاریان

    15- طبرسی ، فضل ابن حسن ، 1372 ه . ق ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، انتشارات ناصر خسرو

    16- طوسی ، شیخ الطائفه ابی جعفر محمد بن حسن ، التبیان فی تفسیر القرآن

    17-  عراقی ، ضیا الدین ، 1417 ه .ق ، نهایۀ الافکار ، دفتر انتشارات اسلامی

    18- تقریر بحث للسید الخمینی للسبحانی ، تهذیب الاصول ، 1367 ه . ش ، انتشارات دارالفکر - قم

    19- زمخشری ، محمود ، 1407ه ق ، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، دارالکتاب العربی، چاپ بیروت

    20- میرزای قمی ، ابوالقاسم ،  قوانین الاصول ،  1378 ه ق ، کتاب فروشی علمیه اسلامیه

    21- بروجردی ،  سید حسن ، 1415 ه . ق ، نهایۀ الاصول ،  نشر تفکر

    22- طوسی ، شیخ الطائفه ابی جعفر محمد بن حسن ، 1417 ه . ق ، عدۀ الاصول ، ، چاپخانه ستاره قم

    23- الغروی الاصفهانی ،  شیخ محمد حسین ، 1374 ه . ق ، نهایۀ الدرایۀ فی شرح الکافیه ، انتشارات سید الشهداء ، چاپخانه امیر – قم

    24- حلبی ، ابن زهره ، 1417 ه ق ، غنیۀ النزوع ،  مؤسسه امام صادق (ع) ، چاپ اول

    25- انصاری (ره) ، شیخ اعظم مرتضی ، فرائد الاصول ،  دفتر انتشارات اسلامی

    26- موسوی علمدانی ،  سید محد باقر 1374 ه . ق ، ترجمه تفسیر المیزان ، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه هلمیه قم

    27- الشریف المرتضی ، 1405  ه . ق ، رسائل المرتضی ،  دارالقرآن الکریم قم

    28- اصول حدیث و احکامه

    29- رازی ،  فخرالدین ، 1420 ه . ق ، مفاتیح الغیب (تفسیر کبیر) ، دار احیاء التراث العربی ، بیروت  ، چاپ سوم

    30- مشکینی ، ابوالحسن ، 1413 ه .ق ، حواشی المشکینی ، انتشارات لقمان

    31- بخاری ، 1401 ه . ق 1981 م ، صحیح بخاری ،  دار الفکر للطباعۀ والنشر و توزیع

    32- الزمخشری جار الله ،  ابوالقاسم محمود بن عمرو بن احمد ، اساس البلاغه ، الوراق

    33- المقدسی ابومحمد ، عبدالله ابن احمد بن قدامۀ ،1399 ه . ق ، روضۀ الناظر و جنه المناظر ، جامعه الامام محمد بن سعود ، الریاض ، الطبعۀ الثانیه

    34- ابوالحسن سبکی ، تقی الدین ، 1416 ه . ق ،  الا بهاج فی شرح المنهاج ، دارالکتاب العلمیه- بیروت

    35- السیناونی المالکی ، حسن بن عمر بن عبدالله ، 1928م ، الاصل جامع لإیضاح الدرر االمنظومه فی سلک جمع الجوامع ،  مطبعۀ النهضۀ ، تونس ، الطبعۀ الاولی

    36- محمدی خراسانی ، علی ، 1285 ه . ق ، شرح کفایۀ الاصول ، الامام حسن بن علی (ع) ، چاپ چهارم

    37- محمدی خراسانی ، علی ، 1390 ه . ق ، شرح رسائل ، انتشارات دارالفکر ، (جلد دوم) ، چاپ هشتم

    38- الشیخ المظفر ، محمد رضا ، المنطق ، مؤسسه نشر اسلامی ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

    39- الفیومی ثم الحموی  ابوالعباس ، احمد بن محمد بن علی ، مصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر ، المکتبۀ العلمیه – بیروت

    40- الهنائی الازدی ابوالحسن الملقب به «کراع النمل» ، علی بن الحسن ، 1988م ، المنجد فی اللغۀ ،  عالم الکتب ، القاهرۀ ، الطبعۀالثانیه

    41- الفیروز آبادی ، 1426 ه . ق ، قاموس المحیط ، مؤسسه الرسالۀ ، بیروت – لبنان ، الطبعۀ الثامنه

    42- ابن منظور ، محرم1405 ه .ق ، لسان العرب ،  نشر ادب حوزه -  قم

    43- راغب الاصفهانی ، سال 1404 ه .ق ، مفردات راغب (المفردات فی غریب القرآن) ، دفتر نشر الکتاب ، چاپ دوم

    44- معتمدی کردستانی ، 1383 ه. ق ، اصول فقه امام شافعی ،  انتشارات کردستان ، چاپ اول

    45- الدکتور وهبۀ الزّحیلی ، سال 1381 ه .ق ، الوجیز فی اصول الفقه ، نشر احسان باذن من دارالفکر ، چاپ دوم

    46- الشنقیطی ، احمد بن محمود بن عبدالوهاب ، 1422 ه . ق ، خبر واحد وحجیته ،  عماد البحث العلمی بالجامعه الاسلامیۀ - المدینۀالمنوره - المملکۀ العربیۀ السعودیۀ ، الطبعۀ الاولی

    47- عجاج الخطیب  ،  محمد ، اصول الحدیث ، دار الفکر ، بیروت لبنان

    48- النیسابوری ، مسلم ، صحیح مسلم ،  دار الفکر ، بیروت - لبنان

    49- حکیم ، محمد تقی ، 1979 م ، الاصول العامّه للفقه المقارن ، مؤسسه آل البیت ، الطبعۀ الثانیۀ

    50- تستری ، الشهید نورالله ، احقاق الحق ،  ناشر وچاپ ندارد

    51- الامین ، السید محسن ، اعیان الشیعه ، دارالتعارف للمطبوعات ، بیروت - لبنان

    52- الرازی ، الشیخ محمد تقی ، هدایۀ المسترشدین ، مؤسسه نشر اسلامی ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

    53- بروجردی ، سید حسن ، 1415 ه .ق ، نهایۀ الاصول ،  نشر تفکر

    54- مجاهد ، سید محمد ، مفاتیح الاصول ، مؤسسه آل البیت (ع)

    55- شیخ صدوق ، من لا یحضره الفقیه ،  مؤسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، چاپ دوم

    56- اصفهانی ، محمد حسین ، 1404 ه . ق ، الفصول الغرویه ، دار احیاء العلوم الاسلامیه

    57- محقق حلی ، 1403 ه . ق ، معارج الاصول ،  مؤسسه آل البیت (ع)

    58- علامه حلی ، 1414 ه .ق ، تذکرۀ الفقهاء ، مؤسسه آل البیت (ع) ، چاپ اول

    59- انصاری دزفولی ، شیخ احمد ، خلاصۀ القوانین

    60- الغزالی ،  1417 ه . ق ، المستصفی ، دارالکتب العلمیه ، بیروت – لبنان

    61- الآمدی ، علامه علی بن محمد ، 1402 ه . ق ، الاحکام فی اصول الاحکام ، المکتب الاسلامی ، چاپ دوم

    62- الاندلسی الظاهری ،  ابی محمد علی بن حزم ، الاحکام فی اصول الاحکام ،  زکریا علی یوسف ، مطبعۀ العاصمۀ -  قاهرۀ

    63- السرخسی ، ابوبکر ، 1413 ه . ق ، اصول السرخسی ، دارالکتب العلمیه ، بیروت – لبنان ، چاپ اول

    64- الشیرازی ، ابی اسحاق ابراهیم بن علی ، 1406 ه . ق ، اللمع فی اصول الفقه ،  عالم الکتب – بیروت ، چاپ دوم

    65- الرازی ، فخر الدین محمد ، 1412 ه . ق ، المحصول فی علم اصول الفقه ،  مؤسسه الرسالۀ – بیروت چاپ دوم

    66- محمودی ،  دکتر ابوالحسن ، 1388 ه . ق ، مبانی استنباط حقوق اسلامی یا اصول فقه ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ سی و سوم

    67- مظفر ، شیخ محمد رضا ، 1380 ه . ق ، اصول الفقه ، منشورات فیروز آبادی ، چاپ سوم

    68- فیض ، دکتر علیرضا ، مجله کانون وکلاء ، شماره 6-7 دوره جدید مقاله «پویایی فقه و اجتهاد در پرتو عرف یا بستر زمان ومکان

    69- ابن کثیر ، اسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی ابوالفداء ، 1408 ه . ق  ، البدایۀ و النهایۀ ابن کثیر ، دار احیاء لتراث العربی – بیروت – لبنان ، چاپ اول

    70- غروی اصفهانی ، محمد حسین ، 1374 ه . ق ، نهایۀ الدرایه ، انتشارات سید الشهداء

    71- مشکینی ، ابوالحسن ، 1413 ، حواشی المشکینی ،  انتشارات لقمان

    72- شیخ کلینی ، 1363 ه . ق ، الکافی ، دارالکتب الاسلامیه ،  چاپ پنجم

    73- شهید ثانی ، 1408 ه . ق ، الرعایۀ فی علم الدرایۀ ، مکتبۀ آیت الله العظمی مرعشی النجفی ، چاپ دوم

    74- التونی ،  الفاضل ، 1415 ه . ق ، الوافیه فی الاصول ،  مجمع الفکر اسلامی ، چاپ اول

    75– مکارم شیرازی ،  ناصر ، 1374 ه . ش ، تفسیر نمونه ،  دارالکتب الإسلامیه ، تهران

    76 - محمدی ، علی ، چاپ یازدهم ، سال 1389 ه . ش ، شرح اصول فقه ، انتشارات دارالفکر ، جلد سوم

    77- السبحانی ، جعفر ، 1379 ه . ش ، الموجز فی اُصول الفقه ،  مدیر الحوزه العلمیه ، اعتماد قم ، الطبعه الثالثه

    78- الجوهری ، 1407 ه . ق ، 1987 م ، الصحاح ، دارالعلم للملایین ، بیروت - لبنان ، چاپ چهارم

    79- ابواسحاق ابراهیم بن علی بن یوسف الشیرازی ، 1403 ه . ق ، التبصره فی اصول الفقه ، دارالفکر – دمشق ، الطبعه الأولی

    80- الشیخ مفید ،  1414 ه . ق ، التذکره   باصول الفقه ، دارالمفید للطباعه والنشر وتوزیع – بیروت – لبنان ، چاپ الثانیه  

    81- امام مالک ، 1406 ه . ق ، 1985م ، الموطأ ،  دار احیاء التراث العربی ، بیروت ، لبنان

    82 – امام شافعی ، محمد بن ادریس ، الرساله ، المکتب العلمیه ، بیروت ، لبنان

    83 - امام خمینی (ره) ، 1415 ه . ق ، انوار الهدایه ،  مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) ، ج1

    84 - امام خمینی (ره) ، 1382 ه . ق ، تهذیب الأصول ، ناشر اسماعیلیان ، ج2

    85 - خراسانی ، شیخ محمّد کاظم ،1410 ه . ق ، درر الفوائد فی الحاشیه علی الفرائد ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    86 - بانوی اصفهانی سیده نصرت امین ،1361 ه . ش ، مخزن العرفان در تفسیر قرآن ، نهضت زنان مسلمان ، تهران ، ج‏13

    87 - مقدس اردبیلی ، احمد بن محمد ، زبده البیان فی أحکام القرآن ، تهران ، کتابفروشی مرتضوی

    88 - آلوسی ، سید محمود ،1415 ه . ق ، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم ، دار الکتب العلمیه ، بیروت ،  ج‏ 13

    89 - نائینی ، محمد حسین ، 1368 ه . ش ،  أجود التقریرات ، انتشارات مصطفوی - قم ، ج2

    90 – طباطبائی ، سید محمد حسین ، 1417 ه . ق ، المیزان فی تفسیر القرآن، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، چاپ پنجم ، ج‏9

    91 - حسن بن زین الدین ،1011 ه . ق ، معالم الدبن ، دفتر انتشارات اسلامی ، ج1

    92 – فیروز آبادی ، سید مرتضی ، 1400 ه . ق ، عنایه ألاصول ، انتشارات فیروز آبادی ، ج3

    93 – صدر ، سید محمد باقر ، 1408 ه . ق ، مباحث ألاصول ، مقرر ، ج2

    94 - قمّی ، علی بن ابراهیم ،1367 ه . ش ،  تفسیر القمی ، چاپ چهارم ، دارالکتاب – قم ، ج‏1

    95 - علامه مجلسی ، 1983 م ، 1403 ه . ق ، بحار الأنوار ، چاپ دوم ، موسسه الوفا ، بیروت – لبنان

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت