پایان نامه پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 1000602
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری

    پایان نامه دوره کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی

    چکیده

     

    هدف از پژوهش حاضر پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری می باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم  وتحقیقات اردبیل  در مقطع کارشناسی  ارشد در سال تحصیلی 91-90 که تعدادشان 1200نفر می‌باشد  تشکیل می دهند . روش نمونه گیری در این پژوهش در دو مرحله انجام شد ابتدا از کل جامعه بر حسب جدول مورگان برای 1200نفرجامعه 291 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد و از بین افرادی که نمره درد مزمن بالایی داشتند تعداد 60 نفر بصورت روش تصادفی انتخاب شد. جهت اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه درد مزمن اصغری مقدم، پرسشنامه کودک آزاری CASERS و پرسشنامه فرزندپروری دروزی وتی من و برای بررسی فرضیه ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است .نتایج نشان داد شیوه های فرزند پروری و کودک آزاری در درد مزمن تاثیر داد و همچنین کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری میتواند علائم درد مزمن را پیش بینی کند .

    مقدمه 

    اصطلاح درد مزمن برای توصیف درد مقاوم به درمانی به کار برده شده است که فراتر از دوره ای که برای بهبود انتظار میرود ، طول می کشد.(ترک و سونارچ،2006).

    درد مزمن یکی از فراگیرترین، نوع دردهاست، که بر میلیون ها نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته است و انسان ها در سراسر تاریخ مستند، از آن رنج برده اند. این بیماری از چالش انگیزترین مشکلات پزشکی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه بوده و شیوع بالای آن ، هزینه های اقتصادی سنگین را بر جامعه تحمیل می کند. همچنین این بیماری درشمار علل عمده ای است که خدمات بهداشت و درمان را بخود اختصاص می دهد و به بازنشستگی و یا از کار افتادگی زودرس و نیز درخواست عزامت و از کارافتادگی منجر می گردد. مشاهدات بالینی انجام شده با بیماران مبتلا به درد مزمن نشان می دهد که بخش قابل توجهی از آنها مشکلات رفتاری و روانشناختی متفاوتی را نشان می دهند (رومانو و ترنر، 1980).

    بیشتر محققان در سبب شناسی درد مزمن بر عوامل مرتبط با تاریخچه دوران کودکی تاکید می کنند.دوران کودکی، دورانی است که آثار آن در تمام مراحل رشد وجود دارد و تاثیر زیادی بر سلامت فرد در آینده دارد. در واقع ریشه بسیاری از انحرافات شخصیت و بیماری های روانی به دوران کودکی بر می گردد(آزاد،1387). از جمله متغیرهای مهم دوران کودکی، کودک آزاری و شیوه های فرزندپروری می باشد.کودک آزاری مشکل میلیون ها کودک و خانواده است که در هر جامعه ای رخ می دهد. اثرات این مشکل از هر نژاد و مذهب، رنگ و طبقه اجتماعی و کلیه سنین (قبل از تولد، کودکی، نوجوانی و ...) را در بر می گیرد. مرگ و میر کودکانی که مورد سوء رفتار واقع می شوند تاسف بارترین پیامد است ولی کودک آزاری عواقب دیگری نیز دارد که دوران نوجوانی و بزرگسالی ارتحت الشعاع قرار می دهد. افسردگی، اختلال هراس، وابستگی به الکل، اختلال سلوک، استرس پس از ضربه، اضطراب جدایی و وجود رفتارهای خودکشی از جمله عوارض و پیامدهای کودک آزاری در دوران بعدی زندگی می شود(مدنی ،1383).وناز طرفی شیوه های فرزندپروری نیز به طریق مختلف بر جنبه های گوناگونی از رفتار و عملکرد روانشناختی کودکان اثر می گذاشت و آنها را شکل می دهد. حس امیدواری، پیشرفت طلبی، خودکفایی، خودکارآمدی و هویت تحت تاثیر شیوه های فرزندپروری می باشد و چه بسا قالب خود را تا پایان زندگی حفظ می کنند.در واقع شیوه های فرزندپروری یک عامل تعیین کننده و اثرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد کودکان بازی می کنند. کسانیکه در دوران کودکی شیوه های فرزندپروری غلط و نامناسب را تجربه کرده اند در مراحل بعدی زندگی دچار انواع بیماری ها و اختلالات روانشناختی می شوند(مهرابی هنرمند،1379).

    بنابراین از آنجا که در سبب شناسی درد مزمن به تاریخچه دوران کودکی تاکید می شود و کودک آزاری و شیوه های فرزندپروری نیز با بهداشت روانی و پیامدهای روانپزشکی آن در دوران بزرگسالی رابطه دارد، لذا پژوهش حاضر نیز در صدد پیش بینی علائم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزندپروری می باشد.

    - بیان مسئله

    درد مزمن[1] ، درد شدید و طولانی است که تبیین پزشکی آن مشکل یا غیرممکن است. بیماران مبتلا به این اختلال مجموعه متفاوتی از دردهای گوناگون مثل سردرد، کمر درد و سایر اعضای بدن را به صورت مزمن ابراز می نماید (آزاد، 1378) و عوامل روانشناختی در بروز، وخامت و شدت و دوام آن نقش اساسی دارند و امکان بروز آن در هر بخشی از بدن وجود دارد (DSMIV، به نقل از دادستان، 1380). این اختلال به ایجاد عارضه یا معلولیت های معناداری در قلمرو کنش وری اجتماعی یا حرفه ای و قلمرو مهم دیگر منجر می‌شود، از جمله میتوان به ناتوانی در کار یا ادامه تحصیل، استفاده مکرر از مراقبتهای پزشکی، استفاده قابل ملاحظه از داروها، وجود مسائل ارتباطی مانند ناسازگاریهای زناشویی و ایجاد نابسامانی در سبک بهنجار زندگی اشاره کرد (DSMIV به نقل از دادستان، 1380).

    مشاهدات بالینی و پژوهشهای انجام شده با بیماران درد مزمن نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از آنها مشکلات روانشناختی و رفتاری دارند که از میان آنها می توان به درماندگی، اضطراب، افسردگی و رفتار جستجوی دارو اشاره کرد (آرنف[2] و مک الری[3]، 1990؛ داون و ودان[4]، 1989؛ روماتز و ترنر[5]، 1980) .

    دردمزمن معمولاً اساس روانشناختی دارند واین به دوران کودکی برمی گردد. این بیماران در دوران کودکی آزاردیدگی، کمبود محبت والدین، طلاق و درگیری و نزاع بین والدین، مرگ والدین یا یکی از افراد خانواده و استرس های خانوادگی را تجربه کرده اند بنابراین درد بهانه ای است برای فرار از رنجی که از حوادث فشارآور دوران کودکی ناشی می‌شود (آزاد، 1378).

    کودک آزاری در ممالک مختلف از دیدگاههای مختلف قانونی، پزشکی و اجتماعی تعریف می‌شود و شامل هرگونه آسیب جسمی، روانی، جنسی، رفتارهای اهمال گرانه یا خشونت با فرد زیر 18 سال توسط فردی که مسئولیت رفاه و آسایش او را برعهده دارد می‌باشد بطوری که سلامت و آسایش کودک آسیب دیده یا به خطر بیفتد (هازارد[6]، 1988).

    پژوهشها نشان دهنده رابطه ی سابقه ی کودک آزاری با بهداشت روانی و پیامدهای روانپزشکی آن در دوران بزرگسالی است (هوروتیز[7]، 2001؛ مک میلان[8]، مودن[9]، 2001؛ کندال تالک[10]، 2002؛ آرنو[11]، 2004). نتایج برخی از پژوهشها از ارتباط بین اشکال چندگانه بدرفتاری در مورد کودکان و سلامت روانی دوران بزرگسالی حکایت می کنند (روجر، 1988؛ والری، 2003؛ اسدالهی، برات وند، 1384). برخی نیز برای هر کدام از ابعاد کودک آزاری پیامد منفی خاصی را در دوران بزرگسالی پیش بینی کرده اند و برخی از تحقیقات نشان دهنده ی آثار فیزیولوژیکی منفی کودک آزاری در دوران بزرگسالی است (کریستین[12] و همکاران، 2007؛ ربکا[13] و همکاران، 2008). عزت نفس پایین، انزواگرینی و اقدام به خودکشی نیز در برخی از پژوهشها به عنوان پیامدهای کودک آزاری در بزرگسالان می‌باشد (ثناگوی معرز، 1379؛ نوروزی، 1382).

    تربیت فرزندان یکی از وظایف دشوار پدر و مادر است. روان شناسان رشد از دهه 1920 به بعد علاقمند بودند بدانند که چگونه والدین، رشد اجتماعی و شایستگی را در کودکان پرورش می دهند یکی از نیرومندترین رویکردها در این زمینه مطالعه ای تحت عنوان شیوه های فرزندپروری[14] است (دارالینگ[15]، 1999).

    شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها تعریف شده است که تعاملات والد کودک را در طول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می‌کند و فرض بر این است که یک جو تعاملی تأثیرگذار را بوجود می­آورد (علیزاده و آندرایس[16]، نقل از محرابی، 1383).

    شیوه های فرزندپروری عاملی تعیین کننده و تأثیرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد کودکان ایفا می‌کند. بحث در مورد هریک از مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرش ها، رفتارها و شیوه های فرزندپروری والدین تقریباً غیرممکن است (علیزاده و آندرایس، 2002). طبق تحقیقات انجام شده شیوه های فرزندپروری مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا با اضطراب، ترس و رفتار ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن[17]، مترجم، یاسایی، 1380). فرزندان والدین مستبد معمولاً واپس زده و تهاجمی هستند و فرزندان والدین سهل گیر خیلی ناپخته اند و معمولاً پرجنب و جوش و عبوس و تهاجمی هستند (راتوس[18]، مترجم گنجی، 1388).

    بنابراین با توجه به اینکه در سبب شناسی بیماران درد مزمن بر عوامل روانشناختی (DSMIV به نقل از دادستان، 1380) و تجارب دوران کودکی­(آزاد، 1378) تاکید شده و کودک آزاری و شیوه های فرزندپروری نیز در بسیاری از اختلالات و بیماریها در دوران بعدی زندگی تأثیرگذار می‌باشد،

    پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال است که آیا کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری علایم درد مزمن را پیش بینی می کنند؟

     

     

     

    [1] .Chrounic pain disorder

    [2] . Arnof

    [3] .Mac alery

    [4] .Duwn&Wudan

    [5] .Rumats&Terner

    [6] .Hazard

    [7] .Horoveitz

    [8] .Mak milan

    [9] .Moden

    [10] .Kendal- talk

    [11] .Arno

    [12] .Kresten

    [13] .Rebckah

    [14] .parentig jniguesin

    [15] .Darling

    [16] .Andries

    [17] .Masen

    [18] .Ratus

  • فهرست و منابع پایان نامه پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری

    فهرست:

    چکیده. ج‌

    فصل اول: کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    1-1- بیان مسئله. 3

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

    1-3- اهداف مشخص تحقیق.. 7

    1-4- اهداف اختصاصی تحقیق.. 7

    1-5- سوالات تحقیق.. 7

    1-6- فرضیه های تحقیق.. 7

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 8

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه. 10

    دردمزمن.. 10

    علایم درد مزمن.. 12

    ملاک تشخیص درد مزمن بر اساس DSMIV.. 13

    نظریه های دردمزمن.. 13

    رویکردهای روانشناسی دردمزمن.. 17

    ارتباط اختلالات روانی با درد مزمن.. 18

    الف) ارتباط افسردگی با دردمزمن.. 19

    ب) ارتباط اضطراب با دردمزمن.. 21

    ج)رابطه اختلال استرس پس از ضربه با دردمزمن.. 22

    د)رابطه اختلال تبدیلی با دردمزمن.. 23

    کودک آزاری و ابعاد آن. 24

    تاریخچه کودک آزاری.. 24

    1-کودک آزاری جسمی.. 25

    کودک آزاری عاطفی.. 25

    ج)کودک آزاری جنسی.. 26

    د)غفلت... 29

    6-اعوارض و پیامد های کودک آزاری.. 30

    فرزند پروری.. 32

    تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 33

    نظریه اریکسون. 34

    نظریه آدلر. 35

    پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 36

    شیوه های فرزند پروری.. 38

    الف) روش فرزند پروری استبدادی.. 38

    ب) روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکرتیک) 39

    ج)روش فرزند پروری سهل گیر. 41

    پژوهش های انجام یافته در خارج کشور. 42

    پژوهش های انجام یافته در داخل کشور. 46

    فصل سوم: روش شناسی

    مقدمه. 51

    روش تحقیق.. 51

    جامعه آماری.. 51

    نمونه و روش نمونه گیری.. 51

    شیوه ی اجرای پژوهش.... 51

    ابزار پژوهش.... 52

    الف) پرسشنامه درد مزمن.. 52

    ب) پرسشنامه کودک آزاری ( casrs) 52

    مقیاس فرزند پروری.. 53

    فصل چهارم: روش تجزیه و تحلیل داده ها

    روش تجزیه وتحلیل داده ها 54

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 56

    ب-یافته های توصیفی.. 59

    ج-یافته های استنباطی.. 60

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 67

    محدودیت های پژوهش.... 67

    پیشنهادات پژوهشی.. 70

    منابع. 73

     

    .

    منبع:

    آزاد، حسین. (1378). آسیب شناسی روانی، ج اول، تهران، سمت.

    آقبیگلویی،ع؛ رسول زاده، ح؛ طباطبایی، س؛ موسوی چکمی؛ ح. (1380). کودک آزاری، چاپ اول، تهران، انتشارات کتاب آوند دانش.

    احمدوند، محمدعلی. (1382). بهداشت روانی، تهران، دانشگاه پیام نور.

     اخضری، فاطمه. (1375). بررسی عوامل موثر بر کودک آزاری جسمی،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.

    اسداللهی، عبدالرحیم؛ برات وند، محمود. (1384). بررسی رابطه بین افسردگی و ورزش در دختران کانون اصلاح و تربیت اهواز، مرکز آمزوش منطقه 3 زندانهای کشور، اهواز.

    اصغری مقدم، محمدعلی. (1377). بررسی نقش روان نژندگرایی، باورهای مربوط به درد و راهبردهای مقابله ای در سازگاری با درد مزمن، خلاصه مقاله نخستین کنگره انجمن روانشناسی ایران، ص 19-16.

    اصغری مقدم، محمدعلی؛ کرمی، باقر؛ رضایی، صدریه. (1381). بررسی شیوع درد در طول عمر، درد مزمن مستمر و برخی از ویژگیهای همراه با آن. مجله روانشناسی 21/ سال ششم، شماره1،ص 18-19.

    اصغری مقدم، محمد علی، رضایی، سجاد، یوسف زاده، شاهرخ، افشارنژاد، طاهر، ضرابی، هما. (1390). تعیین عوامل روان شناختی مرتبط با ناتوانی جسمی در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن، مجله روان شناسی بالینی، سال سوم، شماره 1،ص21-24.

    اصغری مقدم، محمدعلی؛ شعیری، محمدرضا؛ حامدی، وجیهه؛ شهنی، راضیه، محرابیان، نرگس .(1390).معناداری بالینی تغییر در کارآزمایی های بالینی درد مزمن، مجله روان شناسی بالینی، سال سوم شماره1،ص28-30.

    اصغری مقدم، محمدعلی. (1390).درد و سنجش آن، تهران، رشد.

    احدی، حسن؛ بنی جمال، شکوه السادات. (1381). روانشناسی رشد. چاپ هشتم. تهران چاپ و نشر بنیاد.

    انجمن روانپزشکان آمریکا. (1994) راهنمای آماری و تشخیصی اختلال های روانی، مترجم: نیکو، محمد؛ آواریس، هامایکا؛ نقشبندی، سیامک. (1374). تهران، انتشارات سخن.

    الهی، فؤاد. (1380). درد مزمن، تهران، نشر طبیب.

    احدی، حسن؛ محسنی، نیک جهر. (1386). روانشناسی رشد، چاپ پردیس، تهران.

    بیغم، حسین. (1379). رابطه بین اختلال وسواس فکری عملی و شیوه های فرزندپروری اقتدار منطقی، آزادگذاری و استبدادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران.

    پشت مهدی، مرجان؛ یزدان دوست، رخسار؛ اصغری نژاد، علی اصغر. (1384). بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری در اختلال درد، اندیشه و رفتار، ص 78-77.

    پولادی ریشهری، الله کرم، نجاریان، بهمن، شکر کن، حسین، مهرابی زاده، مهناز. (1379). گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، طب جنوب، سال سوم، شماره دوم،ص111-120.

    ثناگوی محرز، غلامرضا. (1379). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران کودک آزار با مادران غیرکودک آزار در پسران 15-12 ساله تهرانی، رساله کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    جبل عاملی، میترا، طاهری، شراره، مسیح، شاهرخ. (1386). ارتباط بین شاخص توده بدنی با دردهای مزمن در کارکنان بیمارستانی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال دوازدهم، شماره 4،ص22-24.

    حسینی فرد، مهدی. (1381). بررسی همه گیرشناسی اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان و ارتباط آن با شیوه های فرزندپروری، پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران.

    دادستان، پریرخ. (1380). روانشناسی مرضی تحولی، ج اول، تهران، سمت.

    دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر روان، ص 99.

    راتوس، اسپنسر. (2003). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی.( 1388). نشر ساوالان.

    رضائی، سجاد؛ افشارنژاد، طاهر؛ کافی، موسی؛ سلطانی، رضا؛ فلاح کهن، (1388). ارتباط افسردگی با راهبردهای مقابله با درد در بیماران مبتلا به درد مزمن پشت، دوماهنامه علمی پژوهش دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره 81، 65-64.

    رحمتی، عباس، اعتمادی، عباس، محرابی، شهربان. (1385). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستان های شهرستان جیرفت، مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره سوم، شماره 4،ص66-68.

    رضایی، اکبر؛ خداخواه، شبنم. (1388). رابطه بین سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، مجله علوم تربیتی، سال دوم، شماره 5، ص 134-117.

    رحیمیان برگر، اسحاق طباطبایی، مریم. (1390). تاثیر درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر افسردگی بیماران مبتلا به کمردرد مزمن، کومش، جلد 13، شماره 2، ص 212-209.

    زارعی، اقبال. (1389). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با ارتکاب نوجوان به رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس کلونینگر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره 3، ص 224-220.

    سجادیان، ایلناز؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ مولوی، حسین؛ باقری سرارودی، رضا. (1390). عوامل شناختی و هیجانی موثر بر کمر درد مزمن زنان، تحقیقات علوم رفتاری، دوره نهم، شماره 5، ص 38-35.

    سادات خیریه، منصوره؛ شعیری، محمدرضا؛ آزاد فلاح، پرویز؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم. (1388). اثربخشی روش آموزش فرزندپروری مثبت بر کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای، مجله علوم رفتاری، دوره سوم، شماره 1، ص 58-53.

    سانتراک، جان دبلیو. (2003). زمینه روانشناسی، ترجمه فیروزبخت. (1383). تهران، رسا.

    شریعتمداری، علی. (1374). روانشناسی تربیتی. تهران. انتشارات  امیر کبیر.

    طباطبایی نژاد، علیرضا. (1380). پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین، رساله کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.

    عیوضی، علی. (1378). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری مادران با پرخاشگری فرزندان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    عسگریان، فاطمه؛ اصغری مقدم، محمدعلی؛ شعیری، محمدرضا؛ برومند، اکرم؛ معروفی، نادر؛ ابراهیمی تکامچانی، اسماعیل، نایب آقایی، حسین. (1391). نقش پذیرش درد با کاهش شدت درد و ناتوانی بیماران مبتلا به درد مزمن، تحقیقات علوم رفتاری، دوره 1، شماره 3، ص 40.

    علی بیگی، ندا؛ یزدان دوست، رخساره؛ افخم ابراهیمی، عزیزه. (1382). مقایسه علایم افسردگی، نگرش های ناکارآمد و خودکنترلی در بیماران مبتلا به کمر درد مزمن و افراد غیر بیمار، اولین کنگره پژوهش روانشناسی بالینی در ایران، تهران.

    فرضی گلفزانی، مرجان؛ محمد اسماعیل، الهه؛ رئوفیان مقدم، فاطمه؛ عسگری مقدم، هاجر. (1382). مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلال های افسردگی، اضطرابی، وسواس فکری عملی با مادران کودکان عادی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 9 و 10، سال سوم، شماره 3 و 4، ص 266-245.

    کاپلان و سادوک. (2010).دستنامه روانپزشکی بالینی، ترجمه ارجمند، محسن، رضاعی، فرزین، فغانی جدیدی، نادیا. (1390). تهران، نسل فردا.

    کچل، ارجی؛ ترک، دینی. (1381). روانشناسی درد. ترجمه اصغری مقدم، محمد علی؛ بخاریان، بهمن؛ محمدی، سید محمدحسین؛ دهقان، محسن، تهران، انتشارات رشد.

    کاهانی، علیرضا؛ توفیقی، حسن. (1375). کودک آزاری جسمانی عمومی، تهران، مجله علمی پزشکی قانونی، شماره دهم، ص 56-58.

    کریتس، آنتونی جی. (2000). روانشناسی سلامت، ترجمه آشتیانی، علی، عظیمی آشتیانی، هادی. (1382). تهران، موسسه انتشارات بعثت.

    محرابی، شهربان. (1383). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزندپروری والدین در دبیرستانهای شهرستان جیرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    محمدخانی، پروانه. (2003). کودک آزاری، شیوع و انواع، رساله دکترای روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    مدنی، سعید. (1383). کودک آزاری در ایران. نشر اکنون، تهران.

    مظلوم، اشرف. (1382). بررسی ارتباط شیوه ی فرزندپروری والدین با پایگاه هویت در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    میرزمانی، سیدمحمود، حلی ساز، محمد تقی، سدیدی احمد، صفری، اکبر. (1387). مقایسه میزان تأثیر درد بر ابعاد زندگی سالمندان و افراد مبتلا به درد مزمن، مجله ی سالمندان ایران، سال دوم، شماره هفتم،ص55-59.

    منوچهری، مهدی. (1386). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری و سبک های مقابله ای با استرس در نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه رودهن.

    ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز

    مهرابی هنرمند، مهناز؛ بخاریان، بهمن؛ بحرینی، شنهاز. (1379). رابطه شیوه های فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مؤلفه های خودپنداشت، مجله روانشناسی اهواز، سال چهارم، شماره 1، ص 29-26.

    نلسون، ریتاولکس. ایزاییل، الن سی. (1987). اختلال رفتاری کودکان. ترجمه تقی، منشی طوسی. (1371). تهران. انتشارات آستان قدس رضوی. چاپ سوم.

    نقوی، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم. (1387). کودک آزاری: علل، آثار، درمان، تهران، رانژه.

    وندر زندن. (2001). روانشناسی رشد، ترجمه گنجی(1386)، حمزه، تهران، موسسه نشر ساوالان.

    هالجین، ریچاردپی؛ ویتبورن، سوزان کراس. (2003).آسیب شناسی روانی، جلد اول، ترجمه سید محمدی،(1388) تهران، نشر روان.

    هترینگتون، ایلین. پارک، راسل. (1983). روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه جواد، طهوریان. (1373). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. معاونت فرهنگی

    هیبتی، خلیل. (1381). بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابطه آن به شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان شهر زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    Alizade, H., and Andries, C.(2002). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52.

    Antony, MM, BarLow,H,(2002). Handbook of Access ment and Planing For Psychological Disorder, New yourk: G:I Ford Press

    Asghari moghadam, MA; karami, B; Rezaei, s (2002). The Drevalence rates of Psychology; 6(1): 30- 51

    American human association. (2003). Report child abuse and neglect. www.americanhumanassociation.com .

    Baumrind, D.,(1967). Child Care Practices anteceding three Patterns of Preschool behavior, genetic Psychology monographs, 15,43-88.

    Boyduk, N, (2006)- PsychologJand Low back Pain International Journal of os teo Pathice medicine; 9(2): 49-53.

    Bernen, w (2000). Child abuse and neylect. In:Sadok, B sadok ,comprehensive text book of Psychitry stilizaiont, Am Psychiatay

    Crombie, I.K.(1999). The Potential of epidemiology. in: I.K. Crombie, P.R.Croft, S.J.Linton, L.Leresche, and M.Von Korrf(Eds.), Epidemiology of Pain. (PP.1-5) Seattle, USA: IASP Press.

    Cousins, my (1995). Back pain in the work PIace, In: W.E. Fordyce (Ed). Task Force on Pain inwork Place. Settle: IAsp (P.ix)

    Currie, SR; wang, J.(2004). Chronic back Pain and majior depression in geneval Canadian PoPuLation Pain; lov: 54-60

    Daniel MS, Long C, Hatcherson WL, Hunter s(1985). Psychological Factors and outcome of electrode implantation for chronic Pain. Neurourgery. 17(5) :773-777.

    Darling، N.(1999). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297.

    Darling, N and Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological, Bulleting. 113: 487-496.

    Fernandez, E. (1995). ResPonse rein Forcement relationship in chronic Pain syndrome. P: 885-63

    Feleps, E. (1987). Pain measurement: construct validity of the affective dimensions of the McGill pain Questionnaire with chronic beings pain patients. Pain, 11: 93-110.

    Fremoyer, J.W. (1992). Predicting disability from low back pain clinical orthopedics and pleated research, 279, 101-109.

    Gasma, A.(1990). Is emotional disturbancea Precipita or a Consequens of chronrc Pain? Pain,42, 183-195.

    Hazard، ND.(1988). Child abuse and neglect. In: Beck KB, Rawlhns SR, Williams s(ed.) Mental Health Psychiatric Nursing. 2nd ed., Missouri, Mosby CO. P665.

    Hobbs, CH. Hank, H. (1999). Child abuse and neglect , a clinicians handbook. London: Jame Wynne.

    Haythorn thwaite, YA. (1999). Sieberb WJ, Kerns RD: Depression and the chronic pain experience. Pain. 46: 177-184.

    Jellen, L.K. (2000). Child emotronal maltreatment: Sigelman, C.K. (1999). Life- Span Haman Development, Book/Cole Publishing Company (ITP), 280-409.

    Kaplan, S.(1999). Child and adolescent abuse and neglect research: A review of the Past 10years. Part I: Physical and emotional abuse and neglect. Joumal of the American Academy of child and Ado Lescent Psychiatry, 38, 1214-1222.

    Lamborn, S.D., Mounts, N.S., Steinberg, L., Dornbush, S.M.(1991) Parent of competence and adjustment among adolescents From, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Shield Development. 62: 1049-1065.

    Marcla, W., Dawn H., Steve C., Sarah A.C., Trina A.C.(2007). Shame, guilt, symptoms of depression, and reported history of psychological maltreatment. Child Abuse Neglect 31.pp:1143-1153.

    Mcmillan, H.L, Mann C.(2001). The Secqualeae of child maltreatment current opinion in psychiatry; 14:325-31.

    Mash, E, Wolfe, D. (1999). Abnormal child psychology international Thomson publishing.

    Mc Williams, LA, cox, BJ; Enns, MW, (2003). Mood and anxiety disorder associated with chronic pain: an examination in a nationally representative sample pain; 106 (1-2): 127-330.

    Person. (1998). Child abuse, physical. Gale encyclopedia of childhood and adolescent, www.finarticles.com .

    Rebckah G., Elisabeth B. and Co.(2008). Influence of Child Rbuse on Adult Depression Arch Gen Psychiatry.65(2) : Pages 290-200.

    Romano, J.M. & Turnet, J.A.(1980). Chronic Pain and depression: Does the evidence support a relation ship? Psychological Bull etiny, 97, 18-34.

    Setodeh, H. (2004)- Social Pathology. 12 thed. Tehran; Avaty Noov; P-Ln-23

    Sullivan, M.D (2001). Assess ment of Psychiatric disorder In: Turk DC and meLZack, R (Eds). Handbook of Pain Asses ment 2ed , new York. PP. 275- 291

    Sigleman, C.K. (1999). Life-span Haman Development, Book/cole Publishing company (1 TP), 280-409.

    Spertus, I.I.Bums,J., Glenn, B.,L, fandu, k. and mccracken, L. (2012). Gender differences in association between trama history and adjustment amony chornic pain patients.

    Turk, D.C.(1996). Biopsychosocial Perspective on chronic pain. in R.J. catchel and D.C. Turk(Eds), (PP.3-32). New York: Guilford Preess.

    Turk, D.C., Son arch, E.S. (2006). Chronic Pain in P.Kennedy, Llewellyn (ED), The Essentials of Clinical Health Psychology (PP.111-134).

    Van Tulder, M.W; Koes, B.r; Bouter, Lm. (1995). A cost of- iLLness study of back Pain in the Nether Lands. Pian, 62,233- 240.

    Vincent, J, 8 CO. (1998). Relationship of childhood Abuse and Household Days function to many of the leading causes of death in adults. American Journal of preventive medicine 14 (411).

    walker, C.E., Kaufman, K.K., Bonner, B.L. (1988). The Physically and sexual abused children: Evaluation and treatment. New York: Pergaman.

    Walker, E.A. Gelfand, A.N, Gelfand, M.D., and katom, W.Y. (2011). Psychiatric diaynoses , sexual and physical victimi zation and disability in patients with irritable bowel sundrome or inflammatory boweldisease. Psychological medicine, 25, 1259- 126. 

    Wilson, KG, Mikail, sF,D Eon, jL, Minns, JE.(2002). Atterative diagnostic criteria For majar depressive disorder in Patient with chronic Pain. Pain, 195-191

    White, C. (2001). Childhood maltreatment is Linked to recurrent, 343.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت