پروپوزال بررسی فقهی و حقوقی حضور مستشاران زن در لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده و قانون سابق

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 10004055
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی فقهی و حقوقی حضور مستشاران زن در لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده و قانون سابق

     

    1.اطلاعات مربوط به پایان‏نامه

    الف- عنوان تحقیق

    1- عنوان به زبان فارسی

    بررسی فقهی و حقوقی حضور مستشاران زن در لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده و قانون سابق

     

    2-  عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی)

    تذکر: صرفاً دانشجویان رشته‏های زبان آلمانی، ‌فرانسه و عربی مجازند عنوان پایان‏نامه خود را به زبان مربوطه در این بخش درج نمایند و برای بقیه دانشجویان، عنوان بایستی به زبان انگلیسی ذکر شود.

    Juris Prudence And Legal Advisors of the new draft Law on the protection of women And the Family of he Former

    ب– تعداد واحد پایان‏نامه    6 واحد             

    ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق)

    تحولات اجتماعی در زندگی امروزه بین زوجین بالاخص در سال های اخیر با ورود زنان به عرصه های اجتماعی و بالا رفتن سطح فرهنگ و مقبولیت زنان در مناسبات اجتماعی موجب شده که بعد از تشکیل زندگی مشترک زنان بیش از پیش به حقوق قانونی خود واقف بوده و این امر برای مردان غیر قابل توجیه می باشد که نهایتاً منجر به اختلاف سلیقه منتهی به طرح دعاوی حقوقی در محاکم دادگستری می شود. در این راستا اختصاص شعبه هایی از محاکم عمومی حقوقی دادگستری، برای دادگاه خانواده بسیار مفید واقع شده است. در قانون حمایت از خانواده مصوب سال 86 کم و کاستی هایی به لحاظ حقوق زنان مشاهده می شد که با اصلاحاتی در لایحه جدید قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند1391 با تخصیص حضور مستشار زن در محاکم حقوقی رسیدگی به دعاوی خانوادگی تا حدودی رفع شده است. در این پژوهش سعی بر آن شدهخ تا در ابتدای امر نیاز به حضور مستشار زن در کنار مستشار مرد، تصمیم گیرنده برای دعاوی خانوادگی حقوق زنان و کودکان به لحاظ عاطفی و احساسی مورد حمایت بیشتری واقع شود.

     

    د- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:

     

    اهمیت و ضرورت این پژوهش در این است که پژوهشگر که نوعاً می تواند روزی مصداق مراجعه کنندگان به محاکم عمومی دادگستری (دادگاه خانواده) باشد، آیا به این نتیجه می رسد که حضور مستشار زن که در دادگاه خانواده که در  لایحه ی جدید مصوب اسفند 1391 مورد توجه قرار گرفته موجب افزایش رضایتمندی خانواده ها بخصوص زنان شود؟!

     

     

    ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق)

    .............................................................................................................................................................................

    .............................................................................................................................................................................

    .............................................................................................................................................................................

    .............................................................................................................................................................................

    و- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

    بررسی نتیجه ی  همزمان حضور یا عدم حضور مستشار زن در دادگاه خانواده از منظر فقهی و حقوقی و همچنین تأثیر این پژوهش بر نقاط ضعف و قوت تغییرات حاصل در لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند 1391 و قانون سابق مصوب 1386 به چه اندازه می باشد؟

     

    ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)

     

    بررسی حضور مستشاران زن در دعاوی خانوادگی و احیاء عواطف و احساسات نادیده گرفته شده در طی اختلافات فی ما بین زوجین و حقوق کودکان از منظر فقه اسلامی و حقوق ایران.

    مشکلات و مسائل موجود در زمینه ی اصلاحات لایحه ی جدید پس از حضور زنان مستشار در دعاوی خانوادگی از منظر فقه اسلامی و حقوق ایران.

     

    ح– در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی)

     

    مسلماً هر تحقیقی می تواند کمک عام یا خاص برای اقشار جامعه داشته باشد.

    این پژوهش به اقشار عامه ی جامعه که در بطن آن، خانواده می گنجد کمک شایانی نماید.

    از اهداف کاربردی دیگر می توان به افرادی حقیقی و حقوقی در محاکم دادگستری منجمله وکلای مدافع زوجین، قضات محترم دادگستری و تشکلات حمایت از حقوق زنان و کودکان، که می توانند از نتایج این پژوهش استفاده نمایند.

    گروه دیگر دانشجویان علاقمند به حقوق به ویژه حقوق زنان اشاره نمود.

    این تحقیق و پژوهش به زنان فارغ التحصیل رشته های حقوقی و مرتبط با آن انگیزه ی شرکت در آزمون های قضاوت را ایجاد می نماید.

    عرصه را برای دست اندرکاران برگزاری آزمون های قضاوت، برای استخدام و تربیت قضات جوان و با استعداد  فراهم می نماید.

     

    ط- سؤالات تحقیق

    فقه اسلامی حضور مستشاران زن در محاکم دادگستری (خانواده) و تصمیمات آنها را به چه صورتی تأیید و تنفیذ می نماید؟

    چه مسائل و مشکلاتی از جامعه زنان و خانواده ها بعد از حضور مستشار زن در دعاوی خانوادگی حل و فصل خواهد شد؟

    چنانچه آراء صادر شده در صورت غیبت مستشار زن صادر شود از نظر فقهی و حقوقی چه وضعیتی خواهد داشت؟

    فقه اسلامی و حقوق ایران چه نظرات موافق و مخالف شرعی و حقوقی برای حضور زن مستشار در کنار دادرس مرد خواهد داشت؟

    تفسیر موسع و تفسیر مضیق فقهی و حقوقی به لایحه ی جدیدالتصویب (اسفند 1391) چه می تواند باشد؟

     

    ی- فرضیه‏های تحقیق

    هرچند اکثریت فقها بر این عقیده هستند که زنان حق قضاوت ندارند، پس حضور و جلب نظر مستشار زن در این لایحه چگونه تفسیر می شود؟

    در صورتی که مستشار زن نظری مخالف با مستشار مرد در یک دعوای مطروحه داشته باشند تصمیم گیری و اعتبار این گونه آراء صادر شده به چه کیفیت حقوقی خواهد بود؟

     

    ک- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)

     

    مستشار:

    مستشاران زن :

    لایحه :

    قانون :

    لایحه ی قانون حمایت از خانواده :

     

    2.روش شناسی تحقیق

    الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک)

    تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، «گردآوری اطلاعات اولیه»، «تهیه نمونه‏های آزمون»، «انجام آزمایش‏ها» و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه داده‏ها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.

     

    این پژوهش در دو بخش ارائه شده است:

     بخش اول:  لزوم تغییر و اصلاح قانون قدیم و النهایه تصویب لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند 91

     

    بخش دوم: بررسی فقهی و حقوقی حضور مستشاران زن و تأثیر آن بر روند رسیدگی به دعاوی مطروحه در دادگاه های خانواده.

     

    ب- بررسی و اندازه گیری متغیرها

     این پژوهش با بررسی قانون مصوب 1386 حمایت از خانواده و تصویب لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند 1391 و سنجش ورود مستشاران زن در دعاوی خانوادگی، سپس تأثیر این روند بر کیفیت رسیدگی های قضایی، سطح رضایتمندی و اعمال بیطرفی زنان و مردان از نظر تفکرات روانی مراجعین بحث می شود.

     

    ج- شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه‏ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره) گردآوری داده‏ها

    این پژوهش به صورت کتابخانه ای با استفاده از کتب فقهی و حقوقی معتبر، مرتبط با موضوع استفاده می شود و حتی الاامکان از چند پرونده ی حقوق خانواده در محاکم قضایی و نیز نظرات موافقین و منتقدین در سایت های اینترنتی و نشریات معتبر حقوقی و نیز در صورت آرای دیوان عالی کشور، استفاده می شود.

    د – جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان)

    در مورد جامعه آماری بعد از مراجعه به سایت های حقوقی و نشریات معتبر حقوقی، همچنین نظرات موافق و مخالف فقها و دکترین در مورد این پژوهش جستجو می شود و همچنین آراء صادر شده در پرونده هایی که سابقاً بدون حضور مستشاران زن و پرونده هایی که بعد از حضور مستشاران زن در موضوعات مشابه تصمیم گیری شده را بررسی خواهیم نمود.

    ه - روش‌ها، ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

    روش تجزیه، تحلیل و بررسی به صورت تحلیلی – توصیفی خواهد بود و با استفاده از کتب و مقالات و نظریات حقوق دانان و فقها در صورت موافق و مخالف بودن با موضوع عنوان شده به تجزیه و تحلیل پرداخته و کمتر شدن خلأ های قانونی  بعد از تصویب لایحه ی جدید بررسی و در نهایت نتیجه گیری خواهیم نمود.

    لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال 

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی فقهی و حقوقی حضور مستشاران زن در لایحه ی جدید قانون حمایت از خانواده و قانون سابق

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    شهید اول، لمعه دمشقیه، تهران، انتشارات خط سوم، چاپ اول، 1383.

    شهید ثانی، شرح لمعه دمشقیه، تهران، انتشارات سمت، چاپ دهم، 1386.

    صفایی، سید حسن، مختصر حقوق خانواده، تهران، نشر میزان، چاپ دهم، 1385.

    کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، تهران، نشر میزان، چاپ پنجم، 1385.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت