روش تحقیق هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی درنوجوانان 12 تا 17 سال تهران

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 10003993
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی درنوجوانان 12 تا 17 سال تهران

    چکیده

    اختلالات هیجانی در نوجوانان به مشکلات سلامت روان اشاره می‌کند که به شدت زندگی آنها را مختل می‌کند. با توجه به این مطلب و نبود وسیله معتبر و روا برای سنجش اختلالات هیجانی در کشور‌ و نیاز نوجوانان به شناسایی این اختلالات و اقدامهای پیشگیرانه لازم  سبب انجام پژوهش حاضرگردید. سپس تحلیل­های آماری لازم به عمل آمد و در مرحله بعدی، ‌با توجه به قابل قبول بودن نتایج، ‌جدول نرم تهیه شد. از این رو بر اساس یک طرح نمونه برداری چند مرحله‌ای تعداد 580 نفر در پژوهش شرکت داده شدند. نتایج حاصل نشان داد که ضریب اعتبار ابزار نسبتا بالا و برابر با 9/0 است. با اجرای تحلیل عاملی، عواملی که در مقیاس اندازه‌گیری می‌شود به این شرح به دست آمد: رفتاروافکار پارانویایی، هیجان‌پذیری، گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی، تمایل به گوشه‌گیری، بی‌قراری، گرایش به افسردگی،  گرایش به پرخاشگری، وسواس، پسیکاستنی(ضعف روانی).در پژوهش حاضر چون ماهیت نمره‌گذاری مقیاس را یک نظام مطلق تشکیل می‌دهد این مقیاس به دوگونه نرم‌های درصدی و مقوله‌ای برای دانش‌آموزان 12 تا 17 سال دختر و پسر تهران تهیه شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانش­آموزان دختر و پسر در حد بسیار زیادی از ویژگی‌های اختلالات هیجانی برخوردار نیستند و این پایین بودن سطح گرایش در مورد پسران از دختران هم بیشتر بود. از یافته‌های این پژوهش می‌توان برای سنجش میزان اختلالات هیجانی در دانش‌آموزان 12 تا 17 سال شهر تهران به عنوان یک ابزار مفید برای پژوهش‌های روان‌­ شناختی و روان‌سنجی بهره جست.

    رفتار و افکار پارانویایی، هیجان­پذیری، بی­قراری، افسردگی، اختلالات هیجانی، روان­سنجی، نرم درصدی، نرم مقوله­ای.

     

     

    مقدمه

    شناخت عینی جنبه های غیر شناختی افراد فایده علمی بسیار بزرگی در بردارد. این جنبه تا اندازه­ای بازده استعدادهای ذهنی را تعیین می کند و توصیف رفتار انسان در موقعیت­های متغیر زندگی را نیز امکان­پذیر می­سازد. تشخیص شخصیّت در بسیاری از موارد موجب روشن شدن علل بیماری­های روانی و اختلالات مختلف و چگونگی گسترش و تجلیّات آنها می شود(گنجی،1368). در ایران کمبود ابزار با هنجارهای ایرانی برای سنجش جنبه های مختلف رفتار بر کسی پوشیده نیست و باید وسایل لازم جهت رفع این کمبود، فراهم آید. بدین ترتیب،  تهیّه و نرم­یابی تستهای روان­شناسی اهمیّت می‌یابد. در ضمن در کارهای تشخیصی نیز نیاز به وسایل تشخیص با هنجار ایرانی ملاحظه می شود.                             

    بحث کلی این پژوهش راجع به هنجاریابی تست اطلاعات شخصی وودورث[1] است. این آزمون برای سنجش خصایص شخصیتی داوطلبان ورود به ارتش امریکا ساخته شد. مواد یا سؤالهای این آزمون از فهرست نشانه­های اختلالهای عاطفی و پرسش­هایی که روانپزشکان در مصاحبه­های تشخیصی از بیماران خود می­پرسیدند انتخاب شده بود. در حقیقت این مقیاس یک مصاحبه کتبی یا مصاحبه مداد کاغذی بود که برای تشخیص افراد نظامی مبتلا به اختلالات روان­رنجوری ساخته شد(شریفی،1378). وودورث در مراحل تدوین این پرسشنامه، مواد یا سؤالهایی را که بیش از 24 درصد افراد بهنجار هماهنگ با پاسخهای کلید(پاسخهایی که نشانگر اختلال هیجانی[2] بود) به آنها پاسخ می­دادند، از محتوای پرسشنامه حذف می­کرد(گنجی،1367).

     پرسشنامه شخصیتی وودورث برای سنجش اختلال­های هیجانی نوجوانان از 12 سالگی تا 16 الی 17 سالگی به کار می­رود و از آنجا که نوجوانان از سرمایه­های ارزشمند مادی و معنوی هر جامعه محسوب می شوند سلامت آنها یکی از مسائل مهم و ضروری به­شمار می رود زیرا آنها سازندگان فردای کشور هستند. آنچه در اینجا مهم بنظر می رسد استفاده از یک مقیاس معتبر برای تشخیص اختلالات هیجانی نوجوانان است تا در صورت تشخیص اختلال ، اقدامات لازم جهت درمان صورت گیرد. از طرفی با توجه به اینکه تا کنون نرم­یابی تست اطّلاعات شخصی وودورث که به تشخیص اختلالات هیجانی می انجامد، در ایران انجام نشده است و با توجه به لزوم یک ابزار روا و معتبر برای استفاده متخصّصان مربوط، این پژوهش به بررسی عملی بودن، اعتبار[3]، روایی[4] و نرم­یابی تست در جامعه ایرانی   می­پردازد.

    لزوم کاربرد روشهای علمی ارزشیابی شخصیت بر کسی پوشیده نیست و مؤید لزوم تهیه و تدوین آزمون­هایی است که شرایط فرهنگی جامعه ما و نظام ارزش­های ایرانی توافق بیشتری داشته، واجد اعتبار و روایی لازم باشد(اخوت،1375). اهدافی که در این تحقیق دنبال خواهد شد عبارتند از:   

    1) فراهم نمودن زمینه لازم برای تهیه نرم مورد لزوم در سطح کشور                                          

    2) فراهم نمودن زمینه لازم برای پژوهش های بعدی                                                             

    3) تحقیق برای بررسی این مسئله که آیا این آزمون که برخاسته از یک فرهنگ و ارزش متفاوت با جامعه ایرانی است در جامعه ایران قادر به تایید عملکردهای خویش و صحت و درستی فرضیات زیر بنایی آن هست یا نه؟                                                                                                          

    4) فراهم نمودن زمینه لازم برای تشخیص اختلالات هیجانی  

    هر چند در برخی پژوهش­ها مناسب یا حتی ممکن نیست بتوان درباره نتایج پژوهش پیش­بینی کرد اما نکته مهم در این­گونه مطالعات آن است که بیان مسئله متضمن حدس و استنباط نوعی راه­ حل (جواب بالقوه فرضیه) باشد که بتوان پژوهش را با آن آغاز کرد(هومن،1378).

     

     

    Norming of woodworth personal data sheet for study of emotional disorders in 12 to 17 ages adolescences of tehran

     

    Abstract                                              

    Emotional disorders in youth point to psychical health that destroy their life .With attention to this subject, in available of valid and standard instrument for evaluation of emotional disorders in country,and youths need to identify this disorders and necessary prevention actions caused to carry out this search.Then they do necessary stalistic analysis. In next stage,consider to accepted results,prepared norm tables.according to anseveral stages sample pattern they select by chance 580 people in this search. Results showed that validity coefficient of instrument is relatively up and equal to 0/9. in this stage by doing factor analysis,measured: paranoya behavior and thoughts,tension,tendency to contrary social behavior,tendency to seclusion,uneasiness,tendency to depression,tendency to quarrelsome,scruple .In this search,scoring of scale is consist of an absolute system. This scale prepared in two types of percent and categorical norms for 12 to 17 ages girl and boy students. obtained of search showed that boy and girl students haven’t so much emotional disorders and this tendency to emotional disorders in boys was rather than girls. From results of this search can use for evaluation of amount emotional disorders in 12 to 17 ages students of Tehran city as useful instrument for psychology and psychometric searchs.

  • فهرست و منابع روش تحقیق هنجاریابی آزمون وودورث برای بررسی اختلالات هیجانی درنوجوانان 12 تا 17 سال تهران

    فهرست:

     

    ندارد
     
     

    منبع:

    آزاد،‌حسین.(1380).روانشناسی مرضی کودک بر اساس طبقه بندی DSM IV . تهران:نشر پاژنگ.

    اسکات،مایک.(1998). درمان شناختی –رفتاری مشکلات مراجعان (اختلالات هیجانی ،‌اضطراب،                                          ‌          افسردگی و . . .). ترجمه دوستی ،یار علی. ساری: مرکز انتشارات توسعه علوم.      

    آناستازی،ا.(1992). روان آزمایی. ترجمه براهنی ، محمد نقی. تهران: انتشارات دانشکاه تهران.

    پورافکاری، نصرت الله .(1364). خلاصه روانپزشکی . تهران: انتشارات رسالت.

    ثرندایک ، آر.ال.(1996). روان سنجی کاربردی . ترجمه هومن، حیدر علی.(چاپ سوم)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1982).                                            

    دلاور، علی.(1371). روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی . تهران: انتشارات پیام نور.

    راس.آلن.ا.(1996). روان شناسی شخصیت. ترجمه جمالفر.(چاپ اول)، تهران: نشر روان(تاریخ انتشار به زبان اصلی،‌1996).

    سالمانز، ساندرا.(2003). افسردگی. ترجمه خلخالی زاویه،‌میر مجید. تهران: جوانه رشد.

    سیاسی ، علی اکبر .(1371). نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی . تهران: انتشارات دانشگاه              

                 تهران.

    شریفی ، حسن پاشا.(1376). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت . تهران: انتشارات سخن..

    شمشیری میلانی،‌حوریه.(1373) . اولین کارگاه بهداشت بلوغ. تهران: انتشارات وزارت بهداشت.

    کرلینگر،‌فرد.ان.(1997). مبانی پژوهش در علوم رفتاری(جلد دوم) . ترجمه شریفی،‌ حسن پاشا ونجفی زند،‌ جعفر. تهران: انتشارات آوای نور

    مان،‌نرمان. ل.(1983) . اصول روانشناسی (جلد اول). ترجمه ساعتچی،‌محمود. تهران: انتشارات سپهر.

    موکیلی ، الکس و دانتزر ، روبرت.(2005). انگیزش و هیجان. ترجمه گنجی، حمزه و پیکانی ،‌ علی. تهران: نشر ساوالان  .

    هومن،‌حیدر علی. (1383) . راهنمای تدوین گزارش پژوهشی (رساله و پایان نامه تحصیلی) . تهران: نشر پارسا .

    هومن، حیدر علی. (1381). اندازه گیریهای روانی و تربیتی(فن تهیه تست و پرسشنامه). تهران: نشر پارسا .

    REFRENCES

     

    Alloy, Lauren B, Joan Acocella & Richard R. Bootzin.(1996). Abnormal Psychology –                                     Perspectives. New York: McGraw.

     

    Amen, Daniel G., M.D. & Lisa C. Routh, M.D.(2003). Healing Anxiety and Depression     York: G.P. Putnam’s Sons.

     

    Balch, James F & Phyllis A. Balch.(1997). Prescription for Nutritional Healing. Gard     Park, NT: Avery Publishing. 

     

    Halonen, Jane S & John W. Santrock.(1996). Psychology – Contexts of Behavior. Bost     McGraw Hill.

     

    Hammer, Leon, M.D.(1990). Dragon Rises, Red Bird Flies. New York: Station Hill Press.

     

    Larson, Joan Mathews, PhD.(1999). Depression-Free, Naturally. New York: Random House.

     

     Murray, Michael, N.N. and Joseph Pizzorno, N.D.(1991). Encyclopedia of Natura      Rocklin, CA: Prima Publishing

     

    Skidmore-Roth, Linda.(2004).Mosby’s Handbook of Herbs & Natural Suppleme    St. Louis: Mosby, Inc.

     

    Upledger, John E.(1999). SomatoEmotional Release and Beyond. Palm Beach   Publishing.

     

    Upledger, John E., D.O., O.M.M.(2002).SomatoEmotional Release. Berkeley: Nort   Books.

     

    Upledger, John  E & Jon D. Vredevoogd.(1995). Craniosacral Therapy. Seattle: Eastland Press

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت