پایان نامه بررسی رابطه سرسختی، خشم و کمال گرایی با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه

تعداد صفحات: 149 فرمت فایل: word کد فایل: 1000397
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم پزشکی
قیمت قدیم:۲۱,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه سرسختی، خشم و کمال گرایی با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته روانشناسی بالینی 

    بررسی رابطه سرسختی، خشم و کمال گرایی با کیفیت زندگی  در بیماران مبتلا به سوء هاضمه

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرسختی ، خشم و کمال گرایی با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران زن و مرد مبتلا به سوء هاضمه شهر اردبیل بود. نمونه این پژوهش 80 نفر بیمار بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سرسختی روانشناختی، پرسشنامه خشم اسپیل برگر، مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی و مقیاس کیفیت زندگی وضعیت جسمانی روانی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که سرسختی (30/- = r ) و  کمال گرایی (27/- = r ) با علائم بیماری سوء هاضمه رابطه منفی معنی داری دارد.  خشم (52/0 - = r) و کمال گرایی منفی
    (27/- = r )  با علایم سوء هاضمه رابطه منفی معنی داری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که سرسختی، خشم ، کمال گرایی 48 درصد علایم بیماری سوء هاضمه را پیش بینی می کنند.  همچنین سرسختی، خشم و کمال گرایی 32 درصد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سوء هاضمه را پیش بینی می کنند. با توجه به اینکه خشم، سرسختی و کمال گرایی نقش مهمی در تعیین علایم بیماری سوء هاضمه و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سوء هاضمه دارند می­توان راهکارهای روانشناختی از قبیل روشهای کنترل خشم و غلبه بر استرس و مقابله با مساله را به بیماران آموزش داد.

    مقدمه

    از سالها پیش روده و ارتباطش با هیجانات، مرکز توجه طب روان تنی بوده است. در بعضی از موارد آسیب شناسی­های موجود در لوله گوارش ناراحتی روان شناختی ایجاد می کنند (مانند بیماری التهابی روده) در موارد دیگر، یک مشکل روان پزشکی موجب اختلال گوارشی می شود (مانند اختلال خوردن) همچنین در دیگر موقعیتها ارتباط بین ذهن و روده احتمالاً یک مسیر دوطرفه و تأثیر متقابل است (مانند سندرم روده تحریک پذیر و زخم گوارشی) (بلومن و تیامسون، 2000[1] ).

    سیستم گوارشی شامل لوله گوارش و اعضاء فرعی می باشد. لوله گوارش به طور پیوسته ای است که از دهان شروع و به مقعد ختم شده و اعضاء فرعی نیز شامل پانکراس، کبد و کیسه صفرا می باشد. عمل سیستم گوارش، خوردن، هضم، جذب و دفع می باشد. اعضاء فرعی به عمل هضم کمک می کنند. ولی خود به عنوان قسمتی از کانال گوارش به حساب نمی آیند. لوله گوارش از بالا به پایین شامل دهان، مری، معده، روده ها و مقعد می باشد (اسدی نوقابی و همکاران، 1383).

    اعمال دستگاه گوارش شامل؛ انتقال موادغذایی از دهان به مری و معده، تجزیه ذرات غذایی، هضم، جذب و در نهایت دفع می باشد (اسدی نوقابی و همکاران، 1383).

    هدف اصلی دستگاه گوارش هضم و جذب مواد غذایی اصلی (چربی، کربوهیدرات، پروتئین). عناصر غذایی اصلی و ویتامینها، عناصر ناچیز، آب و املاح می باشد (اسملتزر، ج . بیر[2] ، 2004؛ ترجمه عالیخانی، 1382).

    هضم مرحله ای از فرایند گوارشی است که در آن آنزیمها و ترشحات گوارشی با غذای خورده شده مخلوط می شوند و در نتیجه پروتئینها، چربیها و قندها به کوچکترین ساختمان مولکولی خود شکسته می شوند، واژه سوءهاضمه[3] به نقص در تجزیه مواد اشاره دارد (سیسیل[4] ، 2004).  سوءهاضمه به دسته وسیعی از علایم موجود در دستگاه فوقانی اطلاق می شود که ممکن است به دلیل تعداد وسیعی از اختلالات پدید آید. علایم معمول شامل درد شکمی[5] مرتبط با غذا (یا در زمانهای معین در روز)، بی اشتهایی، استفراغ، نفخ، تجمع گاز و سوزش سردل می باشند. سوءهاضمه شایع است (در حدود 30% از افراد دچار آن می شوند که در حدود 50% به پزشک مراجعه می نمایند). موضوع فردی و بار اقتصادی بیماران و مراقبت کنندگان بهداشت امری قابل توجه است (اندرسن[6]  و همکاران، 1999).

    سوءهاضمه دارای علت قابل مشخص نظیر اولسردئودنووم (سوءهاضمه ارگانی[7] ) می باشد یا طبق بررسی های دیگر هیچگونه ضایعه ارگانی مرتبط وجود ندارد (سوءهاضمه غیراولسری) (اندرسن و همکاران، 1999). اکثر بیماران مبتلا به سوءهاضمه برگشت اسید از معده به دوازدهه و سوء هاضمه عملکردی[8] هستند، سایر موارد متعاقب یک بیماری عضوی جدی تر ایجاد می شود (هاریسون[9] ، 2005).

    سوءهاضمه عملکردی با دردهای شکمی فوقانی برای حداقل 3 ماه و بدون شواهد عینی هرگونه ضایعه ای تعریف می شود. چنین سوءهاضمه های غیرعضوی ممکن است نشانه های افسردگی، اختلالات اضطرابی و ندرتاً اختلالات سایکوتیک باشند (بلومن فیلد ویتامسون، 2000). بیشتر از اینکه یک صفات شخصیتی خاص باعث بروز زخم پپتیک گردد، عوامل بسیاری در شکل گیری آن نقش دارند (بلومن فیلد و تیامسون، 2000).

    با وجود این، عوامل روان شناختی از قبیل مصرف الکل و تنباکو هم با زخمهای منتشر و سطحی در ارتباط اند. علاوه بر این استرسهای شدید سایکوفیزیولوژیک، حمایت اجتماعی ضعیف و ناتوانی در بیان هیجانات (که به نام آلکسی تایمی شناخته می شود) همگی به عنوان عوامل خطرساز بالقوه پیشرفت ضایعات معدی و دئودنال شناخته شده اند (بلومن فیلد و تیامسون، 2000).

    سوء هاضمه عملکردی با کاهش احساس سلامت روانی و جسمی ارتباط داشته و با استرس تشدید می شود. بنابراین عوامل روانی ممکن است نقش مهمی داشته باشند (دنیس کاسپر[10] و همکاران، 2005). هدف از این پژوهش بررسی رابطه سرسختی[11]، خشم[12] و کمال گرایی[13] با کیفیت زندگی[14] در بیماران مبتلا به سوءهاضمه است.

    بیان مساله

    احساس ناراحتی در معده در ارتباط با خوردن غذا یکی از شکایات متداول در بیماران مبتلا به اختلالات معده­ای و روده ای می باشد. اساس این ناراحتی ممکن است حرکات دودی معده بیمار باشد. اجابت مزاج ممکن است درد ناشی از این ناراحتی را تسکین دهد. سوء هاضمه ممکن است به علت اختلال در کنترل عصبی معده یا اختلال در سیستم گوارش یا سایر قسمت های بدن بروز کند. غذاهای چرب مهمترین عامل ایجاد کننده سوء هاضمه می باشد، زیرا مدت حضور آنها در معده بیش از حضور پروتئین ها یا کربوهیدرات ها است. سبزی های سنگین و غذاهایی پرادویه نیز ممکن است این ناراحتی را ایجاد کنند (اسملتزر و ج ، بیر، 2004؛ ترجمه عالیخانی، 1382).

    سوء هاضمه واژه ای غیراختصاصی است که شامل شکایات گوناگون از قسمت فوقانی شکم است که عبارتند از: تهوع، استفراغ، سوزش سردل، رگورژیتاسیون و دیس پپسی (نشانه هایی که تصور می شود از ناحیه گاسترودئودنال منشأ می گیرند). برخی افراد مبتلا به دیس پپسی علایم مشابه زخم مانند سوزش ناحیه اپی گاستر یا احساس چنگ زدن یا درد را بیان می کنند. برخی دیگر نیز دچار علایم اختلال حرکتی معده مانند احساس پُری بعد از غذا، نفخ، آروغ زدن، بی اشتهایی و سیری زودرس (ناتوانی در خوردن کامل غذا به علت احساس پری زودرس) هستند (هاریسون، 2008)..

    بیشتر مبتلایان به سوء هاضمه دارای علائم یک ماهیت عملکری که از برگشت اسید از معده به مری[15] یا ناهنجاری های معده شامل اختلال عملکرد در فعالیت حرکتی و بیش حساس بودن مسیر آوران ناشی می شود. این علایم سندرم سوء هاضمه عملکردی را نیز شامل می شود. بعضی موارد ممکن است نتیجه یک بیماری عضوی وخیم تر باشد (هاریسون،2001؛ ترجمه ضرغام و همکاران، 1381 ).

    سوء هاضمه غیر زخم معده، علامت کلاسیک زخم پپتیک می باشد، و یک مشکل بالینی شایع است و ممکن است در 25 تا 40 درصد بزرگسالان دیده شود. به هر حال تنها 15 تا 25 درصد از بیمارانی که از سوء هاضمه شکایت دارند، دچار زخم معده[16] هستند. درصد باقی مانده که از سوء هاضمه عملکردی رنج می برند، شرایطی دارند که اکثر اوقات مربوط به درک غیرطبیعی از وقایع معده است که از طریق حساسیت بالای اعصاب آوران احشایی ایجاد می شود. شواهد اخیر حاکی است که حدود 40 درصد بیمارانی که به سوء هاضمه غیراولسری دچارند، پاسخ تطابقی فوندوس معده مختل است. علایم سوء هاضمه ممکن است مزمن، راجعه یا به صورت شروع جدید باشد. بررسی تشخیصی باید روی دیگر علل سوء هاضمه مثل گانسر معده یا گاستروپازری، متمرکز باشد (سسیل، 2004؛ ترجمه تربیت و تربیت، 1384).

    سوء هاضمه عملکردی یکی از عمومی ترین مشکلات بالینی در بیماران سرپایی پزشکی است (مندلف[17]، 1983، نقل از لی[18] و همکاران،2000). حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به سوء هاضمه به عنوان بیمار سوء هاضمه عملکرد شناخته می شوند (تالی[19] و همکاران، 1998،1991). این بیماران علایم بیماری را بدون علت بیوشیمایی یا جسمانی نشان می دهند و به دنبال درمان آن هستند (چنگ[20]،2004). بر حسب معیارهای تشخیصی II Rome این بیماری از طریق حذف سایر مشکلات معده ای – روده ای کنشی نظیر نشانگان روده تحریک پذیر[21] تشخیص داده می شود (چنگ و همکاران،2001).

    Abstract

    This investigation was done to study relationship between obstinacy, anger and perfectionism with life quality in the patients with indigestion. Sample society includes male and female patients with indigestion in Ardebil city, about 80 persons that they were selected by sampling method. To collect data, was used psychological obstinacy scale, spill Berger anger questionnaire, positive and negative perfectionism scale and physical – psychological state life quality to analyses data, Pearson correlation method and multiple – variable regression coefficient were used. The investigation results showed that obstinacy (r=-0.3) and perfectionism (r=-0.27) has negative significant relationship with indigestion signs. Anger (r=0.52) and negative perfectionism  (r=0.27) has negative significant relationship with indigestion.

    Multiple – variables regression analysis results showed that obstinacy, anger, perfectionism predicts 48%  signs of indigestion disease. Also, obstinacy , anger and perfectionism predicates 32% life quality of patients with indigestion. By attention to this the anger, obstinacy and perfectionism disease signs and life quality of patients with indigestion can to learn psychological strategies such as control ways of anger and confronting with stress and exposure with problem to the patients.

    Key words: obstinacy , anger, perfectionism. life quality, indigestion disease  

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه سرسختی، خشم و کمال گرایی با کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه

    فهرست:

    فصل اول کلیات

    مقدمه 3

    بیان مساله 5

    اهمیت و ضرورت پژوهش.. 9

    اهداف پژوهش.. 10

    سوالات پژوهش.. 11

    فرضیه ها ی پژوهش.. 11

    تعاریف نظری  و عملیاتی متغیرها 11

    فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش

    زمینه و پ‍یشینه تحقیق. 15

    سوء هاضمه 16

    پژوهشهای مربوط به سوء هاضمه 22

    کیفیت زندگی. 24

    پژوهشهای مربوط به کیفیت زندگی. 32

    سرسختی. 35

    پژوهشهای مربوط به سرسختی. 56

    جمع بندی سوابق. 58

    خشم 58

    پژوهشهای مربوط به خشم 66

    کمال گرایی. 69

    پژوهشهای مربوط به کمال گرایی. 84

    جمع بندی  سوابق. 87

     

     

    فصل سوم روش پژوهش

    روش پژوهش.. 89

    جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری. 89

    روش گردآوری اطلاعات.. 92

    ابزار گردآوری اطلاعات.. 89

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 92

     

    فصل 4 تجریه و تحلیل یافته ها

    4-1-مقدمه 94

    الف)  یافته های جمعیت شناختی. 94

    ب- یافته های توصیفی. 97

     

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه 108

    5-2- بحث در نتایج. 108

    محدودیت های پژوهش.. 117

    پیشنهادهای پژوهش.. 117

    پیشنهادهای اجرایی. 118

    فهرست منابع. 119

     

    .

    منبع:

    آزاد فلاح، ب؛ پورمحمدرضای تجریشی. م (1380). بررسی تغییرات فشار خون بر اساس سرسختی در موقعیت شکست، مجله روانشناسی 5 .

    ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر (1385) روان شناسی سرسختی، اردبیل: دانشگاه آزاد اسلامی (اردبیل)

    ابوالقاسمی، عباس (1389)، روان شناسی کمال گرایی، تهران، انتشارات گلپونه، چاپ اول.

    اسملتزر، سوزان اوکانل، دستگاه گوارش ترجمه مریم علیخانی، تهران: سالمی، جامعه نگر،1382.

    برادران، مجید (1389) رابطه کمال گرایی و هوش هیجانی با شادگامی در دانشجویان مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان ، دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ستارگان ، 1500 صص 34-35.

    برادران، مجید، رنجبر نوشهری، فرزانه (1385)، رابطه کمال گرایی با سلامت روانی در دانشجویان، مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،‌دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، صص 50-53.

    بساک نژاد، سودابه و همکاران (1389)، رابطه خشم و خودشیفتگی حساس مدار در دانشجویان، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، شمارگان 1500، صص 35-36.

    بشارت، محمدعلی و همکاران (1388)، رابطه کمال گرایی و سخت کوشی با پاسخهای فیزیولوژیک ناشی از استرس، مجله روان شناسی معاصر، دوره چهارم، شماره 1، ISSN 2008-1243.

    توانا دل، فاطمه (1384). بررسی فراوانی افسردگی در بیماران مبتلا به دیس پپسی مراجعه کننده به درمانگاه گوارش بیمارستان حضرت رسول (ص) طی 3 ماه دوم سال 1383، پایان نامه دکترای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.

    حامدی، وجیهه و همکاران (1389)، علایم سردرد میگرن و مولفه های مرتبط با خشم، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،‌دفتر مرکزی مشاوره، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، شمارگان 1500، صص 72-73.

    حسین خانی، سیده نوابه و همکاران (1389)، رابطه بین شاخصهای عملکرد جسمانی، اجتماعی، شغلی اقتصادی و افسردگی با کیفیت زندگی، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، شمارگان 1500، صص 77-78.

    حقایق، سید عباس (1389) پیش بینی سطح سلامت عمومی براساس عاطفه مثبت منفی و خشم صفت حالت ، مجموعه  مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، صص 86-87.

    دلاور علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد

    ریچارد مایو، میشل شارپه، آلن کارسون؛ (2003) ، الفبای طب روانشناختی، ترجمه احمد علی پور، محسن ارجمند، تهران: ارجمند، 1386.

    زرگر، یداله و همکاران (1389)، رابطه کمال گرایی علاقه به رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان ، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، شمارگان 1500، صص 152-153.

    سسیل (2004)، بیماریهای گوارش، ترجمه محمد تربیت، علی تربیت ، تهران: موسسه فرهنگی نور دانش، 1384.

    شکیبایی، فرشته. تهرانی دوست، مهدی. شهریور زهرا. آثاری، شروین. بهار و تابستان 1382.

    عبادیان، علی (1388) بررسی رابطه گرایش به نقش جنسیتی و مهارتهای حل مساله با خشم میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    عباسپور، پرستو و همکاران (1385)، بررسی رابطه کمال گرایی و عزت نفس با سلامت روان شناختی (بهزیستی) در دانشجویان پزشکی دانشگاههای دولتی شهر تهران، مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، صص 266-271.

    عرب علیدوستی، فاطمه؛ میناکاری، محمود و میناکاری محمد (1386) بررسی سبکهای مقابله و سخت کوشی در مبتلایان به سوء هاضمه کنش. فصلنامه روان شناسی معاصر (دو فصلنامه انجمن روان شناسی ایران، دوره دوم، شماره 3، ص 23-13.

    علامه  عاطفه (1384) بررسی روابط ساده و چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعالی با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دبیرستان های اهواز، پاسان نامه، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    کلانتر، جهانگیر(1377). رابطه بین سرسختی روان شناختی با سلامت در دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد. روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    کیامرثی، آذر،‌ ابوالقاسمی،‌عباس (1385)، بررسی ارتباط کمال گرایی، عزت نفس و تصور از بدنی با نگرشهای مربوط به خوردن و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دختر، مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، صص 324-328.

    مهرابی، حسینعلی و همکاران (1389)، مقایسه سرسختی روانشناختی دانشجویان  ممتاز، مشروط و عادی، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،‌شمارگان 1500، صص 352، 353 354.

    میراحمدی،‌بهاره؛ زراعی اقبال (1389). رابطه سلامت روان و سرسختی روان شناختی در دانشجویان. مجموعه مقالات پنجمین سیمنار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شمارگان 1500، ص 365.

    نریمانی م . ابوالقاسمی. ع، برهمند ا . و محمد امینی (1385) مقایسه سرسختی روان شناختی و سبک های تفکر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار (گروهی انفرادی ) و غیر ورزشکار، پژوهش در علوم ورزشی.

    نصیری و همکاران (1385). بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه شیراز براساس مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF). مجموعه مقالات سومین سیمنار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه علم و صنعت ایران.

    نیکنام، ماندانا و همکاران (1389)، مقایسه کمال گرایی مثبت و منفی در دختران و پسران دانشجو، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی و دانشجویان، دفتر مرکزی مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران شمارگان 1500، صص 85-86.

    Antonovsky, A(1979). Health, stress and coping: New perspectives on mental and physical well- being sanfrancisco : Jessy – Bas.

    Averill, J.R. (1973). Personal control over aversive stimli and relationship to stress. Psychological Bulltin, 80: 286-303.

    Baron, R.A. & Byren. D. (1991). Social psychology (6thEd). U.S.A

    Bigbee, J.L. (1985). Hardiness: A new perspective in health promotion. Health 10(11). 51-36.

    Bardone, A.M. & etal. ( 2000). The ionfluence of perfectionism, body dissatisfaction and self-esteem predicts bulimic symptoms. Behavior Therapy, 31:265-280.

    Bennet EJ. Kellow JE. Cowan H. Scort AM. Shuter B. Langeluddecke PM. Hoschi R. Jones MP Tennant CC (1992). Suppression of anger and gastric emptying in patients with functional dyspepsia. Scand J Gastronterol 27: 869-874.

    Bennett, E., Beaverpaire, J., Langluddecke, P., Kellow, J., & Tennat, C., (1991). Life stress and Non- ulcer Dyspepsia: A case- control study. Journal of Psychosomatic Research, . 33, No. 415, pp 579-590.

    Camilleni, M. (1996). Nonulcer dyspepsia: a look in to the future maro clin proe, 614-22.

    Cheng, C., Hui, W., & Lam, S. (2004). Psychoso- cial factors and perceived severity of func- tional dyspeptic symptoms: A Psychosocial interactionist model. Psychosomatic Medi- cine,  66, 85-91.

    Cheng, C., Hui, W., & Lam,S. (2001). Coping with first- time endoscopy for a select sample of Chinese patients with Functional dyspepsia and duodenal ulcer: An observational study.

    Cheng, Cecilia:, Hui, Wai-mo, & Lam, S. (1998). Coping style of individuals with func- tional dyspepsia. Psychosomatic Medicine,  61, pp 789-795.

    D.M (1986). flea/rh practices and hardiness Journal psychology, 5: 489-438.

    Drossman, D. A., Thompron, G. G., Tally, N. J., & others (1990). I dentiflcation of rebgroups of functional gastro – entestnal disorder. Gas- dtrointrol Int, 3, 145-72.

    Emily, A. etal. (2004). Perfectionism, low self-esteem and family factors as predictors of bulimic behavior. Eating Behaviors Therapy,5: 173-283.

    Farin, E., & meder, M. (2010). Personality and the physician – patient relationship as predictors of  quality of life cardiac pateients after rehabilitation health and quality of life. http: / ww.hglo.com/ content. 8/1/100.

    Garner, 0. & Garfinkel, P.E. (Aj. The Eaing Attitudes Test: psychometric features and clinical correlates. Psycho. Med: 12: 871-878.

    Gyorgy M. Buzas, (2006). Quality of life in patients with functional dyspepsia : short – and long term effect Helicobacter pylori Eradication with pantoprazole Amoxiciclin, and clarithromycin or Cisapridw Therapy: A propective, parallel Group study, Current Therapeutic Research, volume 67, number 5.

    Hardiness and stress modenalion: A test of propsed mechanisms. Journal ofpersonality and social psychology, 60,1,89-99.

    Haug, T., Tangen,S. S., Wilhelmsen,I., Berstad, A. & Ursin, H. (1994). Psychological factors and somatic symptoms in functional dyspepsia. A comparison with duodenal ulcer and healthy controls. Journal of Psychoso-matic Reaserch, No 38 (4) , pp 28-291.

    Julkunen J, Ahlstrom R: Hostility, anger, and sense of coherence as predictors of health related quality of life . Results  of an Ascot substudy. Psychosom Res 2006. 61 (1): 33-9.

    Kellow JE, Langeluddecke PM. Advances in the understanding and management of the irritable bowel syndrome. Med J Aust 1989: 151: 92-9.

    Kobasa, S.C. (1979). Stressful events, personality and health: An inquiry in to hardiness. Journal of personality and social psychology, 37, 1-11.

    Kobasa, S.C. Maddi, S.R. & puccetti, M. C. (1982). Personality and exercise as buffers in the stress – illness relationship. Journal of Behavioral Medicine, 5, 391-404.

    Lambert, C.E. & V.A. (1978). Hardiness: Its development and relevance to nursi image. Journal of Nusing Scholarship, 19 (2), 92-95.

    Lee, E.N. (1991). The relationship between hardiness and psychological adjustment of persons with colostomies,. Anho- Hakhie – Chi, 21: 218-229.

    Langeluddecke P, Goulston K, Tennant C. Psychological factors in dyspepsia of unknown cause: a comparison with peptic ulcer disease. J psychosom Res 1990;  3: pp215-22.

    Latimer P. Sarna S, Campbell U, Latimer M, Waterfall W.  Danei E. Colonic motor and myoelectric activity. A comparative study of normal subjects. Psychoneurotic patients and with irritable bowel syndrome. Gastroenterology 1981: 80: 893- 901.

    Lee S , Park M, , Choi S.(2003).Astudy of anger ,alexithymia ,and depression in the functional of dyspepsia  , Journal of Psychosomatic Reaserch, 55, , 147-178

    Lee, S. Y., Park, M. C., Choi, S. C., Nah, Y. H., Abbey, S. e. & Rodin, G. (2000). Stress, cop- ing, and depression in non- ulcer dyspepsia patients. Journal of Psychosomatic Reaserch, 49, (1) , 93-99.

    Leisa L Marshall, (2008). Perceived Stress and Quality  of Life Among Doctor of Pharmacy Students, American Journal of Pharmaceutical Education 72 (6) 1.

    Marco, A.(2001). Perecived social support  uncertainlyand quality of life of younger breas  cancer survivors. Cancer Nursing 24,212-19.

    Mathis, M,& LecciL. (1999). Hardiness and college adjustment. Journal of Development, 40(3): 3505-309.

    McGee, B.J. & eta!. (2005). Perfectionism, body image and eating disorder symptoms. Body Image, 2: 29-40.

    Maddi. S.R. Hoover, M., Kobasa, S.C. & Zola. M.A (1982). Alienation and exploratory behavior. Journal of personality and social psychology, 42(5), 884-890.

    Mathis, M., & Lecci, L. (1999). Hardness and college adjustment. Journal of college students development, 40(3): 3505-309.

    Mendeloff AI. Epidemiology of functional gastrointestinal disorders.In: Chey WY editor. Functional Disorders of the Digestive Tract. New York: Raven Press, 1983.. 13-9.

    Michael P. Jones, 2005. Psychosical correlates of symptoms in Functional Dyspepsia, clinical Gastrenterology and Hepatology volume, issue6 , pages 521-528.

    OCHI, M and … (2008). Perfectionism underlying psychological background correlated with the symptoms of functional dyspepsia, Department of  Gastronterology and Neuropsychiarty, Osaka city university Graduate school of medicine. Abeno- ku Osaka 545-8585 Japan.

    Okun, MA,., Zautra, Al, & Robinson, SE. (1988). Hardiness and health among women with rheumatoid arthritis. Journal of Personality and health
    among with rheumatoid arthritis. Journal of Personality and Individual Dferences, 9: 785-790.
    Ouellette, S.C. (1992). Inpuiries into hardiness. In K Goidberger and S. Breznitz. (Edsy. Handbook of Stress (2nded). NewYork: Free Press.

    Ouellette, S.C. (1992). Inpuireis  into hardness. In K; Goldberger and S. Breznitz (Eds). Hardbook of stress (2nded) Newyork: Free Press.

    Popescu, O. (2006). Psychotherapy treat- ment of psychosomatic diseases. Magazine for hypnosis and hypnotherapy. Uploaded 28/3/2006. http:// www. Hipnotrans.

    Rhodewalt, F, & A4stsdorui,; S. (1984). On the relationsh of hardiness to
    the Type A behavior pattern: relationsh,,, of hardioness to the Type A behavior pattern: Perception of Iffe events versus coping with 4t events. Journal of Research in Personality, 18, 212-223.

    Rhodewalt, F., & Zone, J.b. (1989). Appraisal of life change, depression and illness in hardy and nonhardy women. Journal of personality and social psychology 56, 81-88.

    Richter, J.E. (1991). Stress and psycho logic and environmental factors in functional dyspepsia. Scand J. Gastroenterol, 26(suppl 182) , 40-46.

    Sadler HH. Orten Au. The complementally relationship between the emotional state and  the function the ileum in a human subject. Am J psychiatry 1968: 124: 1375-84.

    Sonya S. Lowe, Vickie E. Baracos.(2009). Associations Between Physical Activity and Quality of Life in Cancer Patients Receiving Palliative Care: A Pilot SurveyJournal of Pain and • Symptom Management, 38, 5 785.

    Talley, N. J., Boyce, P., Jones, M. (1998). Dys- pepsia and health care seeking in a communi- ty. How important are psychological factors?Dig Dis Sci, 43, 1016- 22.

    Talley, N. J., Zinsmeister A. R., Van Dyke, C., & Melton, L. J. (1991). Epidemiology of colonic symptoms and the irritable bowel syndrome. Gastroenterology, 101, 927-34.

    Taylor, S. E. (1995). Health psychology. (thirded.). New York: McGraw Hill, inc.

    Unvas- Moberg |K. Arn . Theorell T. Jonsson C.O. personality trans in a group of individuals with functional disorders of the  gastrointestinal tract and their correlation with gastrin somatostation and oxytocin levels . J psychosom Res 1991: 35: 515-23.

    Vestman, M. (1990,). The reoationshep between stress and performance. 7Perfrmance. 3:141-155.

    Wiebe, D.J. & McCallum D.M. (1986). Health practices and hardiness Journal psychology 5: 489-438.

    Wlebe, Di. & Williams, PG. (1992). Hardiness and health: A social siological perspecth’e on stress and adaptation. iou/an! of Social and Clinical Psychology, 11, 238-292.

    Vohs, K.D. &etal. (2001). Perfectionism, body dissatisfaction and low self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 81: 476-97.

    Westman, M. (1990). The relationship between stress and performance. Human performance, 3: 141-155.

    Wlebe, D.J. & Williams. P.G. (1992). Hardiness and health. A social psychological perspective on stress and adaptation. Journal of social and clinical psychological 11, 238-292.

    Welgan P. Meshkinpour, H. Beeler M. Effect of anger on colon motor and myoelectric activity in irritable bowel syndrome. Gastroenterology 1988: 94: 1150-6.

    Whithead WE. Psychosocial aspects of functional gastrointestinal disorders. Gastroenterol Clin North Am 1996; 25: 21-34.

    Wolf S. wolf HG. Evidence on the genesis of peptic under in man JAMA 1942: 120-670.

    Young, E.A. eta!. (2003). Perfectionism, self-steem and family factors as predictors of bulimia. Eating Behavior, in Press.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت