پایان نامه بررسی جایگاه مدیریت عواطف در نهج البلاغه

تعداد صفحات: 228 فرمت فایل: word کد فایل: 10003901
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۲۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۷,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی جایگاه مدیریت عواطف در نهج البلاغه

    چکیده:

          در این تحقیق به بررسی دیدگاه های امام علی (ع) در مورد مدیریت تربیت عاطفی ازنهج البلاغه   پرداخته‌شده است و اهداف این تحقیق شناخت و معرفی دیدگاههای امام علی(ع) در مورد تربیت عاطفی و جمع‌آوری نظرات، توصیه‌ها و سیره عملی آن حضرت درباره تربیت عاطفی و کاربرد آن در مسائل زندگی  بوده است. تحقیق حاضر، به این سؤال کلی ازمنظر امام علی (ع)(جایگاه تربیت عاطفی ازدیدگاه نهج البلاغه و آثار تربیتی )، پاسخ داده است ،وضمنادر این تحقیق از روش توصیفی، تحلیلیی استفاده شده ،و با گردآوری اطلاعات مورد نیاز ،به این امر اقدام شده است . در پایان پیشنهاداتی برای مسئولین و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و همچنین  رسیدن به هدف مورد نظر  توصیه شده است.، از جمله پیشنهاداتی که برای، مسئولین نظام تعلیم و تربیت شده است  توجه بیشتربه  شکوفایی تمامی ابعاد شخصیت انسانی علی الخصوص حیطه عاطفی او،  چراکه زیر بنای شخصیت و اخلاق و کارایی فرد به این حیطه مربوط می شوداز تمامی خانواده ها و دست اندر کاران تعلیم وتربیت انتظار می رود به حیطه عاطفی توجه بیشتری نسبت به سالهای قبل داشته باشند.

    در پایان تحقیق به خانواده‌ها در جهت تربیت عاطفی فرزندان ازدیدگاه‌های امام علی(ع) و ائمه معصومین و همچنین آشنایی با روانشناسی رشد کودک و نوجوانان و روشهای تربیت اسلامی در زمینه تربیت کودک و نوجوانان و اینکه تشکیل کلاسهای ضمن خدمت جهت آگاهی و آموزش مربیان و معلمین تاکید شده است.

    واژه گان کلیدی :جایگاه – تربیت عاطفی – نهج البلاغه-آثار تربیتی

    مقدمه

          باروری و شکوفاسازی ابعاد وجودی انسان خصوصا بعد عاطفی در بهبودی روابط وی با دیگران , نقش اساسی دارد. بخشی از زندگی اجتماعی افراد زمانی سروسامان می گیرد که به بعد عاطفی پاسخ به موقع و مناسب داده شود از این رو , تحقیق حاضر با توجه به بعد عاطفی در فرآیند زندگی فردی و اجتماعی افراد راه های  پرورش و شکوفاسازی آن در گرو تربیت از دیدگاه نهج البلاغه دانسته و آن را عامل دلبستگی و همگرایی روابط فردی , خانوادگی و گروهی می داند. بنابراین دراین نوشتار پس از بیان مفاهیم و حقیقت عاطفه با بهره گیری از آموزه های دینی عواملی مانند محبت , خشم , اندوه , شادی , حسد , ترس , نحوه ابراز عواطف و... در مدیریت عواطف از دیدگاه نهج البلاغه موثر می باشد.

          بارور ساختن و شکوفا نمودن عواطف افراد موجب رشد , تکامل , پویایی , خلاقیت , باروری و توانمندی ابعاد وجودی , خصوصا بعد عاطفی او می شود که بیش از گذشته در جوامع امروزی ضرورت و اهمیت یافته است , دستیابی به تربیت  واقعی , با وجود اختلاف در مبانی , اصول , ساحت ها , روش ها , نوع فرهنگ , رسوم حاکم و ... چه در گذشته و چه حال از دغدغه های اصلی و مهم جوامع بشری تلقی می گردد.

          انسان ها همواره سعی و تلاششان بر این بوده که به نحو شایسته و دلخواه تربیت شوند , این مهم موجب شد تا از میان دیگر ابعاد وجودی انسان , بعد عاطفی نقش سازنده و با ارزشی(در صورت باروری و شکوفا سازی)در تربیت مطلوب افراد داشته و به بحث گرفته شود تا از این رهگذر بخشی از نیاز های آنان تامین گردد وانگهی فرد با شناخت از روش های مناسب و کاربست به موقع هر یک به روابط شخصی , خانوادگی و اجتماعی خویش رونق بخشد.(سلمانعلی برهانی-1389)

          در بحث تعلیم و تربیت از نظر امام علی(ع) می توانیم به نکته زیر اشاره کنیم:

    «لا تودبو اولادکم باخلاقکم لانهم خلقو لزمان غیر زمانکم»[1] فرزندانتان را نه به اخلاق خود بلکه برای زمان خودشان تربیت کنید . یعنی آنان را طوری تربیت کنیم که در زمان خود و با توجه به شرایط زمان خود فردی شایسته و فاعل فعل اخلاقی باشند نه خود را ببازند!(غررالحکم 131/4ص146)

          بنابراین فعل اخلاقی متغییر ولی صفات اخلاقی ثابت هستند و بایستی روش های تربیتی مناسب با زمان و شرایط تغییر کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود و مربیان بیشترین و پر اهمیت ترین نقش را در این میان دارند و بایستی به خودشناسی و خودسازی اهتمام ورزند تا بتوانند به نحو احسن به انسان سازی و تربیت انسان بپردازند.

          مساله دیگری که در این تحقیق به آن پرداخته ایم این است که تعلیم و تربیت بایستی بر اساس معیار هایی صورت گیرد تا ملاکی برای ارزیابی آن ها داشته باشیم یعنی ابتدا باید اهداف واضح و روشنی داسته باشیم تا با توجه به آن اهداف , شرایط مطلوبی را وضع کنیم و از شرایط موجود بهره گیریم بازخورد ها را بررسی کنیم ببینیم چند درصد اهداف تحقق یافته اند , آنگاه بدانیم کمبودی یا نقصانی وجود داشته تا درصدد رفع آن برآییم.

          مسائل مربوط به تعلیم و تربیت انسان آنقدر اهمیت دارد که هم در کتاب آسمانی قرآن و هم نهج البلاغه , احادیث و روایات بسیاری مورد توجه خداوند و ائمه ی اطهار(ع) قرار گرفته است.

          در تربیت اسلامی روش هایی مطرح می شود که تمام موارد بالا را مورد توجه قرار می دهد . روش هایی مثل محبت ، تقویت حس حقیقت جویی ، مشارطه ، مراقبه ، محاسبه ، معاتبه ، معاقبه که هر یک از اینها گامی است برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تربیت انسان که همان انجام فعل اخلاقی جهت رضای خداوند و رسیدن به قرب الهی است. البته این از نظر اسلام عامل و عوامل زمانی می توانند به خوبی ملحوظ شوند و اثر گذار باشند که یک مربی لایق و شایسته مجری آنها باشد. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که آموزش و پرورش بایستی با شناخت شروع شود و مربی و دست اندر کارتعلیم و تربیت ، بایستی1385 همگام به آموزش و پرورش خود نیز اهتمام ورزد و با شناخت هرچه بیشتر و بهتر خود به عنوان یک انسان بتواند کارایی و اثر بخشی خود را افزایش دهد و این امر محقق نمی شود مگر با یادگیری روش های صحیح تربیتی ک در دین مبین اسلام هم به وفور یافت می شود و علاوه بر آن یافته های روان شناختی که ثمره مطالعات روان شناسان گذشته وحال می باشد ، می تواند بسیار مفید باشد تا بتوانیم امانتداری امین باشیم و با امانت های سپرده در دستمان(انسان) به نیکی و شایستگی رفتار کنیم.(تعلیم وتربیت در اسلام ، 1385 )

    1-2- بیان مساله

          با توجه به اینکه روح انسان خیلی حساس و لطیف است پس باید به نکات ظریف و حساس تربیت عاطفی توجه بیشتری شود در جریان تربیت عاطفی ، عواطف مختلف موثرند ، حالات عاطفی ابتدا بصورت هیجان Excitement ظاهر می گردد . به تدریج حالت مسرت Delight  را درموقعی هماهنگی و تعادل در میان اعمال و وظایف بدنی او برقرار است از خود ظاهر می سازد زمانی که این تعادل به هم می خورد حالت پریشانی Distress  در او بوجود می آید. بعد از هیجان ، مسرت و پریشانی را عده ای از روانشناسان اولین تظاهر حالات عاطفی بچه ها می دانند از حالت پریشانی ، ترس و خشم بوجود می آید بتدریج خوشحالی joy از مسرت مشخص می شود ( شریعتمداری ،1370 ص96)

            رشد عاطفی پیچیدگی خاصی دارد و در سایر جنبه های رشد مثل رشد بدنی ، رشد عقلانی و اجتماعی تاثیر فراوان دارد . رشد عاطفی وقتی نمایان می شود که بچه بتواند احساسات و عواطف خود را تحت نظر قرار دهد وآ نها را بنحوی که مورد قبول جامعه است ابراز دارد. کنترل عواطف و ابراز آن از طریقی که مورد پسند دیگران واقع شود با هم مربوط هستند بچه باید بتدریج بتواند عواطف خود را کنترلکند زیرا بروز حالات عاطفی وی گاهی موجب ناراحتی دیگران می شود و اسباب رنجش انها را فراهم می نماید .

          کیفیت بروز عواطف نیز اهمیت خاصی دارد گاهی طرز ابراز عواطف باعث تزلزل موقعیت بچه در جمع می شود و ممکن است جمع او را طرد نماید بنابراین باید به بچه ها کمک کرد تا عواطف خود را به صورتی که مورد قبول دیگران باشد ظاهر سازند . شرکت دادن دانش آموزان در کارهای هنر ی و فعالیت های جمعی چند نتیجه دارد اول اینکه بچه فرصت کافی پیدا می کند تا حالات عاطفی خود را ظاهر سازد دوم اینکه برای جلب نظر افراد گروه همسن یا دیگران طرز کنترل عواطف را فر ا می گیرد . نتیجه سوم این است که بچه در اثر تماس بادیگران راه بروز عواطف را تشخیص می دهد و کوشش می کند حالات عاطفی خود را طوری ظاهر سازد که سبب سنجش دیگران نشود.

          تظاهرات عاطفی در رفتار بچه هایی که به علت هوش زیاد یا کم هوشی محسوس از بچه های همکلاسی یا همبازی های خود جدا مانده اند و بچه هایی که در خانه سخت تحت نظر هستند یا آنهایی که والدین ایشان بیش از آنچه باید در جریان تحصیلی از آنها متوقع هستند نیز دیده می شود .

          تظاهرات عاطفی بچه ها در دوره های مختلف رشد تفاوت دارد در هر دوره از رشد عوامل و شرایط خاصی سبب پیدایش حالات عاطفی میان بچه ها می شود بایدتوجه داشت که پاره ای از حالات عاطفی و عوامل موثر در بروز آنها قبل از بلوغ و در دوره بلوغ تا اندازه ای یکسان هستند ولی توسعه تجربیات فرد و ارتباط فرد ب دیگران او را در کنترل عواطف کمک می کند و چگونگی بروز عواطف را در دوره های مختلف رشد تغییر می دهد.(شریعتمداری،1370،ص98)

     

     

    1-3- سوالات تحقیق

    اینک به ذکر پاره ای از سوالات تحقیق می پردازیم .

    1 -3-1--مدیریت عواطف در نهج البلاغه چه جایگاهی دارد ؟

    1-3-2-حالات عاطفی در نهج البلاغه کدامند ؟

    1-3-3-کنترل عاطفه در نهج البلاغه چگونه است ؟

    1-3-4-نحوه ابراز عواطف در نهج البلاغه چگونه است؟

    1-3-5-از نظر نهج البلاغه چه رابطه ای بین عواطف و سلامت جسم وجود دارد؟

    1-3-6-از دیدگاه نهج البلاغه چه رابطه ای بین عقل و عاطفه وجود دارد؟

    1-3-7-از دیدگاه نهج البلاغه چه رابطه ای بین مدیریت عاطفی و مدیریت زمان ( مدیریت فرصت ها) وجود دارد؟

    1-3-8-نهج البلاغه نسبت به مدیریت خشم چه دیدگاهی دارد؟

    1-3-9-نهج البلاغه نسبت به مدیریت اندوه چه دیدگاهی دارد؟

    1-3-10-نهج البلاغه نسبت به مدیریت شادی چه دیدگاهی دارد؟

    1 -3-11-نهج البلاغه نسبت به مدیریت حسد چه دیدگاهی دارد؟

    1-3-12-نهج البلاغه نسبت به مدیریت ترس چه دیدگاهی دارد؟

    1-3-13نهج البلاغه نسبت به مدیریت محبت چه دیدگاهی دارد؟

    1-3-14-ر اساس مدیریت عاطفی در نهج البلاغه چگونه می توان غم و غصه را از دانش آموزان و دانشجویان زدود؟

    3-1-15-چگونه بر اساس مدیریت عاطفی در نهج البلاغه می توان پایه های یک مدیریت شاداب را بنا گذاشت ؟

    1-3-16-آثار تربیتی مدیریت عاطفی در نهج البلاغه کدامند؟

    1-3-17-بر اساس مدیریت عاطفی در نهج البلاغه کدامین اصول آموزش و پرورش را می توان استنباط کرد؟

    1-3-18-الگوهای تدریس متاثر از مدیریت عاطفی نهج البلاغه به چه شکلی در می آیند؟

    1-3-19-ارزشیابی و امتحان در مدارس چه تاثیری از مدیریت عاطفی نهج البلاغه می پذیرند؟

     

    1-4- ضرورت انجام تحقیق

          از آن جایی که بعد عاطفی شخصیت بیشتر با مسایلی از قبیل انگیزش ، هیجان ، نگرش ، ارزش گذاری و نظایر اینها در ارتباط است ( خداپناهی ، باعزت ، شهیدی ، حیدر 1379) این بعد از سلامت شخصیت از اهداف عالی تعلیم و تربیت می باشد اصطلاح سلامت عاطفی در رابطه با پیشرفت انسان در متون تجربی و علمی نیز بکار رفته است کاربرد آن اصطلاح در انسان بر تسلط و تاثیر عواطف مثبت دلالت دارد ، این تاثیر شامل تجربه احساسات مثبتی نظیر شادی ، علاقه ، رغبت ، دلبستگی و.... می باشد تاکنون پژوهش های زیادی در مورد عواطف و احساساتشان اعم از عواطف مثبت مثل شادی و عواطف منفی از قبیل عصبانیت و غمگینی صورت گرفته است . از جمله نشانه های سلامت عاطفی انسان ها جهت مدیریت عواطف داشتن ثبات هیجانی ، عزت نفس بالا و احساس خود کارآمدی است ثبات عاطفی تعبیری است که هیلز و آدگایل (1200) هنگامی که در مورد پیش بینی کننده های شادی تحقیق می کردند ارائه دادند ، آدگایل ولو (1990 ) که عزت نفس را افزایش می دهد. براون دمگ گیل (1989) در تحقیقات خود دریافتند که هنگام وجود احساس ناراحتی و فقدان شادمانی عزت نفس افراد کاهش می یابد.

          ضرورت انجام تحقیق حاضر به این صورت است که موفقیت در هر کاری با انگیختگی فرد رابطه مستقیم دارد و عواملی در آن دخیل هستند که از آن جمله می توان به محیط ، ژنتیک ، یادگیری های قبلی ، علاقه ، دوست داشتن ... از یک سو و از سوی دیگر موقعیت خانواده به لحاظ اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و نوع شغل والدین .. اشاره کرد به همین خاطر جهت شناخت این دریای بی کران و گنجینه پر گهر نهج البلاغه مشتاق بررسی ،در مورد تربیت عاطفی شده ایم. تا بدین صورت از سخنان ارزشمند مولایمان بهره مند شویم . امید است مورد توجه علاقمندان و نیازمندان و مشتاقان حکمت و عرفان و علم و عمل و دانش و فضیلت و اخلاق ... واقع شود.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی جایگاه مدیریت عواطف در نهج البلاغه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1- قرآن کریم ،قمشه ای

    2-نهج البلاغه ،دشتی،محمد،ترجمه نهج البلاغه امیر المومنین ، چاپ چهارم1386،انتشارات دارالعلم

    3- اسماعیلی ،محسن ،1386،درسهای ماندگار (نگاهی نو و گذرا به نهج البلاغه )ناش ،نشر شهر

    4-اصلی پور ،محمد ،مدیریت و رهبری با سیری در نهج البلاغه جلد دوم ،ناشر:شورا

    5-اکبرپور ،حبیب ا...،1388،تعلیم وتربیت ،پاسخ های جذاب حضرت علی (ع) به صد ها سوال اساسی،نشر مشهد،

    6-خمینی ،روح ا...،رهبر انقلاب اسلامی ایران ،چاپ سیزدهم ،1389،چاپ ونشر عروج

    7-  طالقانی،سید محمود،پرتوی از نهج البلاغه،چاپ اول 1372،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    8-   -نوابی نژاد،شکوه ،1373،سه گفتار درباره راهنمایی وتربیت فرزندان،چاپ ،اول،تهران ،انتشارات انجمن اولیا و مربیان

    9-شعاری نژاد،اکبری،فلسفه آموزش و پرورش،چاپ هفتم1383،ناشر امیر کبیر

    10 -غررالحکم و دررالکم، ج ،7مترجم سید هاشم رسولی محلاتی ،1382، نشر فرهنگ اسلامی چاپ 5

    11-ری شهری محمد با همکاری محمد کاظم طباطبایی و محمود طباطبایی نژاد،دانشنامه امیر المومنین برپایه قران حدیث تاریخ ج5،ناشر سازمان چاپ و نشر دار الحدیث

    12-ری شهری محمد با همکاری محمد کاظم طباطبایی و ، محمود طباطبایی نژاد ،مترجم محمد علی سلطانی، ناشر سازمان چاپ و نشر دار الحدیث

    13- راغب اصفهانی ،حسین ،1362،مفردات،تهران مکتب رضوی

    14--سجادی ،سید جعفر ،1375،فرهنگ معارف اسلامی ،تهران شرکت مولفان و مترجمان ایران

    15-شریعتمداری ،علی ،1379،جامعه و تعلیم وتربیت،تهران امیر کبیر

    16-دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ،1360،جزوه های تربیتی ،تکثیر دفتر و حوزه و دانشگاه

    17-طباطبایی ،علامه محمد حسین ،1362، تفسیر المیزان، ج2،ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ،قم ،دفتر انتشارات اسلامی

    18- طباطبایی ،علامه محمد حسین ،1362، تفسیر المیزان ،ج یازدهم،ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ،قم ،دفتر انتشارات اسلامی

    19-هوشیار ،محمد باقر،1331،اصول آموزش و پرورش،تهران،چاپ سینا

    20-نقیب زاده ،میر میر عبدالحسین ،1381نگاهی به فلسفه آموزش وپرورش ،ناشر طهوری

    21- کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج اول، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    22-  کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج دوم، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    23-  کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج سوم، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    24- کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج چهارم، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    25- کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج ششم، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    26-کلینی ،محمد بن یعقوب ،1385،اصول کافی ،انتشارات جهان آرا ،چاپ سوم 1389،ج هفتم، ترجمه و شرح سید مهدی آیت الهی

    27-فصلنامه معرفت ،شماره 46،آ،اس،پیترز،مترجم غلامرضا متقی فر

    28دبیر خانه همایش سیره دفاعی امام علی (ع)،1381،مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش تبیین دفاعی امام علی (ع)،انتشارات دفاع

    29-فیضی ،کریم ،دیدار با حضرت علی (ع) ،سیری در نهج البلاغه ،علامه محمد تقی جعفری ،ناشر ،یاران علوی ،چاپ اول ،

    1382

    30- رهبر ، محمد تقی ،1385،اخلاق و تربیت فرزندان ،چاپ سیزدهم،تهران ،اتشارات سمت

    31- مصباح یزدی ،محمد تقی،1376،پیش نیازهای مدیریت اسلامی ،تهران انتشارات موسسه آموزش وپژوهش امام خمینی ره،

    32-بازرگان،عباس ،سرمد،زهره،حجازی،الهه،1384،روش تحقیق در علوم رفتاری ،تهران ،انتشارات آگاه

    33- دلاور ،علی،1383، روش های تحقیق پیشرفته ،تهران ،واحد علوم و تحقیقات

    34- دمپی، یر ،2007،تاریخ علم ،ترجمه :عبدالحسین آذرنگ،تهران ،انتشارات سمت

    35-دیو یی،جان ،1339، دموکراسی آموزش وپرورش ،ترجمه آریانپور،

    36-برادبری ،تراویس،،1384هوش هیجانی،ترجمه مهدی گنجی ، تهران ،نشر ساوالان ،

    37-شریعتمداری ،علی،1379،جامعه تعلیم وتربیت،تهران ،امیر کبیر

    38-برهانی ،سلمانعلی ،1389، مقاله عوامل پرورش عواطف در تربیت اسلامی

    39-نبوی ،بهروز ،1375،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی ،تهران انتشارات بعثت

    40-دلاور ،علی ،1377،مبانی نظری و عمل پژوهش در علوم انسانی،تهران،انتشارات رشد

    41-زهادت، ،عبدالمجید ،1390،تعلیم و تربیت  اسلامی نهج البلاغه ،نشر دفتر تیلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

    42-رشید پور ،مجید،1379،تربیت از دیدگاه حضرت علی (ع)،نشر پرنیان

    45-دلشاد تهرانی،مصطفی،ماه مهرپرور،ناشر خانه اندیشه جوان

    46- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 1،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    47- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 2،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    48-مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 7،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    49- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 17،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    50- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 23،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    51- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 34،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    52- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 70،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    53- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 72،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    54- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 73،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    55- مجلسی ،محمد باقر ،بحار الانوار ،ج 87،موسسه الوفاءبیروت،1404قمری،

    56- غررالحکم و دررالکم، سید هاشم رسولی محلاتی ،1382،ج 1، نشر فرهنگ اسلامی

    57- غررالحکم و دررالکم، سید هاشم رسولی محلاتی ،1382،ج 6 ،نشر فرهنگ اسلامی

    58-نوری ،مستدرک الوسائل،ج 5،قم :آل البیت الاحیاءالتراث الاسلامی 1408هجری،

    59- نوری ،مستدرک الوسائل،ج 2،قم :آل البیت الاحیاءالتراث الاسلامی 1408هجری،

    60-آیزنک ،مایکل ،روانشناسی شادی ،ترجمه خشایار بیگی،مهرداد فیروز بخت

    61-محمد ری شهری،محمد،میزان الحکمه،مترجم حمید رضا شیخی،1385،قم،ناشر دارالحدیث

    62-  پاینده ،ابوالقاسم ،نهج الفصاحه،1360،تهران،ناشر جاویدان

    63-قمی،عباس،سفینه بحار ،1414،ناشر لمنظمه الاوقاف والشوونالخیریه دارالاسوه للطبامه والنشر

    64-دهخدا،علی اکبر،لغت نامه،1337،تهران

    65-حر عاملی،محمد بن حسن،وسائل شیعه،  ،1403ناشر ،کتابفروشی اسلامی

    66-علی بن حسین (ع)امام چهارم ،صحیفه سجادیه،مترجم جواد فاضل،1360،تهران ،ناشر امیر کبیر

    67-محمد ری شهری،محمد، العقل والجهل فی کتاب والسنه ،1421،قم ،ناشر دارالحدیث

    69- مطهری ،مرتضی،ده گفتار،1368،تهران،ناشر صدرا

    70-مطهری ،مرتضی،سیری در نهج البلاغه ،1368،تهران،ناشر صدرا

    71- مطهری ،مرتضی،تعلیم وتربیت در اسلام ،1385،ناشر صدرا

    72-ابن شیعه حرانی ،علی بن حسین،تحف العقول عن آل الرسول (ص)،1382،قم،ناشر آل علی

    73-شریعتمداری،علی؛روانشناسی تربیتی،تهران،1370،انتشارات امیر کبیر

    74- مطهری ، مرتضی جاذبه و دافعه علی (ع) ،1364 ،انتشارات صدر

    75- فولادگر ،محمد،تعلیم تربیت در نهج البلاغه،1379،ناشر دارالتعلیم القران الکریم اصفهان

    76-زهادت ،عبدالمجید، تعلیم تربیت در نهج البلاغه،1390،چاپ پنجم،ناشر  دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

    77-مصباح یزدی ،محمد تقی،بهترین ها وبدترینها از دیدگاه نهج البلاغه،1389،ناشرانتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

    78-باقری ،خسرو،نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،1388،انتشارات مدرسه

    79- قمی ،عباس ،سفینه بحار و مدینه الحکم و الاثار مع تطبیق النصوص ،1319

    80- قمی –عباس، کلیات مفاتیح الجنان ، انتشارات اسلامی

    81-دیویی ،جان ،دموکراسی آموزش و پرورش ،اریانپور ،امیر حسین ،1339  ،انتشارات دانشسرای تبریز

    82-محمود نیا ،علیرضا،1376،تحلیل وارزیابی تطبیقی اندیشه های فلسفی تربیتی روسو ودیویی،رساله دکترا ،،تهران دانشگاه تربیت مدرس

    83-حسنی ،محمد،1373،مقایسه اندیشه های تربیتی روسو و دیویی،  پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مدرس تهران

    84- مکارم شیرازی ،ناصر و دیگران،1371،تفسیر نمونه ج3،تهران دارالکتب الاسلامیه

    85-عبدالحمید ابن الحدید شرح نهج البلاغه مهر دارالاحیا کتب العربیه

    86-فلسفی،  محمد تقی ،کودک از نظر وراثت و تربیت ،ج اول،چاپ هشتم  ،تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    87--فلسفی،  محمد تقی ،کودک از نظر وراثت و تربیت ،ج دوم،چاپ هشتم،تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    87- احمدی،سید احمد ،1364،اصول و روشهای تربیت در اسلام ،انتشارات واحدفوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی

    89-اکبری ،محمود،غم وشادی(در سیره معصومان علیهم السلام)1388،چاپ چهارم،انتشارات صفحه نگار

    90-شریف قریشی،باقر،1362،نظام تربیتی اسلام،تهران،انتشارات فجر

    91- غررالحکم و دررالکم، ج 5،سید هاشم رسولی محلاتی ،1382، نشر فرهنگ اسلامی چاپ 5

    1-http://fa.wikipedia.org                                                                                                          

    2-http://daneshnameh.rosnd.ir

    -                                                                                                                                                www.hawzah.ne-3

    www.kherad.blogsky.com4-

                                                   Banki.ir www.5-

                hamdardi.com www.6-

    athir.blofa.co   www.7-

    www.iranmojri.com8-

    haderbad.persianblog.ir  www.9-

    www.tebyan.net 10-

    www.rasekhoon.net

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت