پایان نامه مقایسه ی هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی در شهر اصفهان

تعداد صفحات: 66 فرمت فایل: word کد فایل: 10003849
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه ی هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی در شهر اصفهان

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی

    روانشناسی عمومی

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر مقایسه ی هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی در شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی و جامعه ی آماری شامل کلیه کودکان عادی و کودکان خیابانی شهر اصفهان بود.حجم نمونه 60 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه 30 سوالی پیتر ایدز و فارنهام (2002) بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید و متخصصین مورد تآیید قرار گرفت و پایایی آن،‌پس از انجام یک مطالعه مقدماتی، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 86 درصد محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصله علاوه بر استفاده از شاخص های آماری چون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، از روش های آمار استنباطی آزمون t مستقل و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی تفاوت معناداری وجود دارد به عبارت دیگر هوش هیجانی کودکان عادی به مراتب بیشتر از کودکان خیابانی است.

    کلید واژه ها : هوش هیجانی،‌کودکان عادی،‌کودکان خیابانی

     

    فصل اول

     

    کلیات پژوهش

     

    1-1مقدمه

    هوش یکی از مباحث اصلی و مهم روانشناسی را تشکیل می دهد. ارائه یک تعریف که بتواند تمام جنبه های هوش را در نظر بگیرد، بسیار دشوار است زیرا هوش کیفیتی قابل رویت و احساس شدنی نیست بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی و مجرد است و آن چه مورد مطالعه قرار می گیرد خود هوش نیست بلکه آثار آن است. به علاوه هوش یک استعداد نیست بلکه مجموعه استعدادهاست و حافظه، دقت، یادگیری و ادراک و... در آن اثر دارد و این صفت از فردی به فرد دیگر فرق می کند (میلانی فر،1370). هوش هیجانی توانایی درک،‌توصیف، دریافت و کنترل هیجان هاست. هر شخص با برخورداری از میزانی از هوش هیجانی در مواجهه با وقایع مثبت یا منفی زندگی به موضع گیری پرداخته و به سازش با آنها می پردازد انسان با برخورداری از هوش هیجانی به زندگی خود نظم و ثبات می بخشد، به طوری که اصولاً با هوش هیجانی بالا شخص وقایع منفی کمتری را در زندگی تجربه می کند (گلمن، 1995). مایر و سالووی هوش هیجانی را این گونه تعریف می کنند : توانایی ادراک عواطف جهت دستیابی به عواطفی سازنده که به کمک آنها بتوان به ارزیابی افکار، فهم عواطف و دانش عاطفی خود پرداخت و با استفاده از آن موجبات پرورش احساسات و رشد هوشی خود را فراهم ساخت (سیاروچی و همکاران،‌1383). نظریه هوش هیجانی به تمامی حوزه های زندگی بشر مربوط می شود، چرا که احساسات در تمامی لحظه های زندگی همراه ما هستند احساسات در تعیین این که چقدر فرزندانمان را خوب بزرگ کرده ایم، عملکرد آنها در مدرسه چقدر خوب بوده است، چقدر در مسیر زندگی موفق بوده ایم و چقدر در ارتباط با دیگران خوب عمل کرده ایم نقش اصلی را ایفا می کند و به طور کلی، عواطف تعیین کننده میزان خوشبختی فرد و جامعه است (هین، ترجمه کوچک انتظار و موسوی شوشتری، 1386). بچه های خیابانی،‌بچه های سرراهی و یا خریداری شده هستند این بچه ها، بچه های فقیری هستند که خانواده ها؛ کودکان خود را در مقابل چند هزار تومان به باندهای گدایی می فروشند وقتی این بچه ها کوچک هستند در بغل زن های دوره گرد به عنوان کودکانشان در سطح شهر به این طرف و آن طرف برده می شوند اما بعد از 12 الی 14 سالگی باید خود بچه ها به کار مشغول شوند و با فروش برگه های دعا، فال و آدامس،‌گل و..... به کسب درآمد بپردازند (حسینی،1385). کودکان خیابانی در زمره گروه های حاشیه ای بسیاری از جوامع محسوب می شوند.آنها قادر به برقراری ارتباطات مناسب با نهاد های عمده ی اجتماع نظیر خانواده، آموزش و بهداشت و سلامت نیستند. محیط خشن و تنش مداوم و سبک زندگی، آنها در برابر سوء مصرف مواد آسیب پذیر می سازد و این می تواند رفاه و سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی آنها را به مخاطره بیاندازد به علاوه این کودکان با تبعیض ها و مشکلات در دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی مواجهند      (کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، ترجمه زاهدی اصل و همکاران،‌1388). امروزه خیابانی شدن کودکان یکی از معضلات اساسی جامعه محسوب می شود این کودکان همراه با خانواده هایشان به علت کمبود مسکن و عدم امکان پرداخت کرایه منزل اغلب با طرز رقت بار در حاشیه های شهرها و مناطق دورافتاده و بدون امکانات با برپایی آلونک ساکن می شوند چون استعداد و قابلیت آنان پرورش نیافته و فن و حرفه ای نیاموخته اند در کاریابی با مشکلات عدیده مواجه گشته و به آسانی جذب بازار کار نشده شرایط سخت زندگی شهری با درآمد کم و یا بیکاری آنان را تحت فشار روانی قرار می دهد (دانش، 1384). با توجه به مطالب فوق این تحقیق در صدد مقایسه هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی می باشد تا با شناخت این تفاوت ها از معضلات اجتماعی کاسته شود.

    1-2بیان مسئله

    بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. امروز این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند. بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی، عاطفی،‌شخصیتی و هوشی را در بر می گیرد این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان می باشد که از دوران کودکی پایه ریزی و شکل می گیرند (کرمی نوری، 1373). هوش هیجانی به دوره خاصی از رشد محدود نمی شود و کودکان خردسال نیز که هنوز زبان نیاموخته اند نیز رفتار هوشمندانه دارند. با تقویت هوش هیجانی از همان دوران کودکی از طریق والدین، می توان در سایر مراحل زندگی از جمله ازدواج، تعیین شغل و موفقیت های شغلی و تجاری به تربیت صحیح فرزندان،‌ حل مسائل و مشکلات خانوادگی، کنترل احساسات نابه جا و اضطراب و خشم و مقابله با اختلالات خواب و افسردگی در طول زندگی با هوش هیجانی، زندگی سرشار از موفقیت داشت : نکته مثبت درباره هوش هیجانی آن است که همه آنها تقریبا آموختنی هستند و اگر هرچه زودتر برای یاد دادن مسئولیت های هیجانی مناسب به بچه ها اقدام کنیم این مسئولیت ها بیشتر جزئی از شخصیت آنها می شود و در رشد و بهبود شخصیت بچه ها کمک می کند و از راه تقویت هوش هیجانی به وسیله شناخت احساسات آنها و یادآوری این که آن ها قادرند هنگام واکنش به احساسات دیگران و هنگام ابراز احساسات دست به انتخاب بزنند، هوش هیجانی وشخصیت نوشکفته آنها را تقویت و بهتر می کند و در واقع هوش هیجانی نوعی از هوش درون فردی است که افراد با دریافتن و کشف این مهارت در خود به موفقیت هایی نائل می شوند (هین، ترجمه کوچک انتظار و موسوی شوشتری،‌1386). در دنیای صنعتی امروزی میلیون ها طفل و نوجوان را به علت اختلافات خانوادگی و کمبود محبت و عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی از لحاظ رشد جسمی و روانی و بدنی و پرورش عاطفی در معرض خطر ارتکاب جرم، بزهکاری و ولگردی و خیابانی شدن قرار دارند. این خود یکی از معضلات اجتماعی و مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی است که نظر بسیاری از متخصصین و روان شناسان و جامعه شناسان را به خود جلب کرده و افکار عمومی را نگران ساخته است (دانش،‌1384). کودکان خیابانی در هر گوشه از جهان یافت می شوند و گروه های عمده ای از کودکان بی سرپرست در طول تاریخ در هر کشوری وجود داشته اند. آنها اغلب در مناطق شهری و بزرگ و در کشورهای در حال توسعه به چشم می خورند اما مشکلات کودکان خیابانی متعاقب جهانی شدن ودر سال های اخیر به دلیل رشد ناموزون اقتصادی، تغییرات عمده سیاسی،‌ افزایش تعداد خانواده های گسسته و آشفته، بیماری های اپیدیک نظیر ایدز و یا فجایع طبیعی افزایش یافته اند (کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، ترجمه زاهدی اصل و همکاران،‌1388). پدیده کودکان خیابانی نتیجه رشد اقتصادی ناموزون، فقر، جنگ،‌فقدان ارزش های سنتی، خشونت و سوء رفتار در خانواده است. هر کودک خیابانی برای حضور در خیابان دلیل خاصی دارد.و اگر برای برخی از آنها زندگی خیابانی به معنای کمک به تأمین معاش خانواده است برای عده ای دیگر می تواند تجربه آزادی و هیجان طلبی باشد در کشورهای در حال توسعه تعداد کودکانی که خانه و سرپناهی دارند ولی در خیابان ها مشغول کار و یا بازی بیشتر از کودکان بی خانمان است (محمدی اصل،1385). خیابانی شدن یک نوع رفتار خاصی نیست بلکه گستره ای از رفتارهای متعدد است و شاید نتوان برای آنها علت واحدی را پیدا کرد، از علل مختلفی به وجود آمده و گاهی وجود عوامل مختلف می تواند از علل مشابهی ناشی گردد (رشیدپور، 1369). تحقیق حاضر به بررسی میزان هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی می پردازد.

     

     

    1-3اهمیت و ضرورت پژوهش

    تحقیقات فراوانی وجود دارند که نشان می دهد نحوه رفتار والدین با فرزندان خود پیامدهای عمیق و درازمدت بر زندگی عاطفی آنها به جای  می گذارند و به تازگی داده های دقیقی به دست آمده اند که نشان می دهند کودک در صورتی که دارای والدین برخوردار از هوش هیجانی بالا باشد برای او بی نهایت سودمند خواهد بود چرا که شکل گیری اجزای هوش هیجانی در سال های اولیه زندگی کودک انجام می گیرد. برای مثال اگر کودک یاد بگیرد بر ناراحتی های خود مسلط شود و یا این که خودش را تسکین دهد این حالت برای یک عمر باقی می ماند و در واقع به همین دلیل است که گسترش مهارت های هوش هیجانی بسیار حیاتی است و با توجه به این که رشد عاطفی کودکان به عنوان خط مشی اجتماعی که باید در جوامع بدان توجه شود به نحو گسترده ای نادیده گرفته شده است. در نتیجه کودکان هم از نحوه فرزند پروری والدین که از جهت عاطفی بی تجربه هستند صدمه می بینند و هم از انعطاف پذیری سنت های مذهبی و فرهنگی حاکم بر جامعه و با توجه به این که یکی از علل خیابانی شدن و به انحراف کشیده شدن کودکان توجه نکردن والدین و مربیان و هم چنین جامعه به هوش هیجانی یعنی همان احساسات و عواطف آنها و برخوردار نبودن والدین از یک شیوه فرزند پروری آگاهانه است نتایج این تحقیق می تواند اولاً والدین، مربیان و حتی جامعه را در بالا بردن سطح هوش هیجانی کودکان که همان توجه به احساسات،‌عواطف و تعادل برقرار کردن بین احساسات و منطق به طوری که آنها را به حداکثر خوشبختی برساند،‌یاری رساند و ثانیاً از خیابانی شدن و به انحراف کشیده شدن کودکان از طریق پرورش صحیح هوش هیجانی آنها جلوگیری به عمل آورد.

    1-4اهداف پژوهش

    1-4-1 هدف کلی

    مقایسه میزان هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی

    1-4-2 اهداف جزئی

    تعیین میزان هوش هیجانی کودکان خیابانی با توجه به سن آنها.

    تعیین میزان هوش هیجانی کودکان عادی با توجه به سن آنها.

    1-5فرضیه های پژوهش

    بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی تفاوت وجود دارد.

    بین هوش هیجانی کودکان خیابانی با سن آنها رابطه وجود دارد.

    بین هوش هیجانی کودکان عادی با سن آنها رابطه وجود دارد.

    1-6تعاریف نظری

    هوش هیجانی :

    هوش هیجانی توانایی های مانند این که فرد بتواند انگیزه خود را حفظ نماید و در مقابل ناملایمات پایداری کند، تکانش های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق بیاندازد،‌حالات روحی خود را تنظیم کند و نگذارد پریشانی خاطر قدرت تفکر او را خدشه دار سازد. با دیگران همدلی کند و امیدوار باشد (پارسا،‌1380،‌ص 63)

    هوش هیجانی از نظر مایر و سالووی شامل توانایی دریافت دقیق، ارزیابی و بیان هیجانات، توانایی دستیابی به احساساتی که فکر را تسهیل کند و توانایی شناسایی هیجان و تنظیم هیجانات به منظور رشد عقلانی است که مقصود از آن نمره ای است که فرد در پرسشنامه ویژگی های هوش عاطفی بدست می آورد (اکرامی،‌ 1380،‌ص 27).

    کودکان خیابانی :

    کودکان کار انسان زیر 18 ساله که بنا به مقتضیات جامعه مجبور به کار باشند کودک کار محسوب می شوند (حسینی، 1385، ص 1).

    اطفال و نوجوانان ولگرد و خیابانی افراد سرگردان اجتماع هستند که کوچه و خیابان محل زندگی آنها است به خانواده انس و الفت ندارند و یا اصلاً خانواده ای را نمی شناسند و به محیط معین علاقه مند نیستند ودر صورت اشتغال به کار ثبات نداشته،‌به گذشته فکر نکرده و غمی نسبت به آینده ندارند بدون هدف و قصد معین در اجتماع آواره بوده و تن به قضا و قدر می سپارند (دانش،‌1374،‌ص 89).

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه ی هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان خیابانی در شهر اصفهان

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش          

    مقدمه.............................................................................................................................................. 6   

    بیان مسئله..................................................................................................................................... 7

    اهمیت و ضرورت پژوهش........................................................................................................... 9

    اهداف پژوهش............................................................................................................................... 9

    فرضیه های پژوهش.................................................................................................................. 10

    تعاریف نظری...............................................................................................................................10

    تعریف عملیاتی........................................................................................................................... 11

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-1مقدمه................................................................................................................................................... 13  

    2-2 تعاریف هوش هیجانی..................................................................................................................... 14  

    2-3 عوامل مؤثر بر هوش هیجانی......................................................................................................... 16

    2-4 چگونه می توان در هوش هیجانی پیشرفت ایجاد کرد............................................................ 17

    2-5 فرزند پروری آگاهانه........................................................................................................................ 18

    2-6 هوش هیجانی و عزت نفس........................................................................................................... 19

    2-7 نتایج هوش هیجانی بالا و پایین................................................................................................... 21

    2-8 نقش خانواده در پرورش احساسات و عواطف کودکان............................................................. 22

    2-9 نقش تعاملات اجتماعی در احساسات و عواطف کودکان........................................................ 23

    2-10 کودکان خیابانی چه کسانی هستند.......................................................................................... 25

    2-11 عوامل مؤثر در ایجاد پدیده کودکان خیابانی...........................................................................27

    2-12 نقش خانواده و اطرافیان...............................................................................................................28

    2-13 دلایل حضور کودکان در خیابان.................................................................................................30

    2-14طیف سنی و جنسی کودکان خیابانی.........................................................................................31

    2-15 مشکلات کودکان خیابانی........................................................................................................... 31

    2-16 بزهکاری.......................................................................................................................................... 33

    2-17 محدوده سنی کودکان بزهکار......................................................................................................34

    2-18 عوامل مؤثر در بزهکاری................................................................................................................34

    2-19 تأثیر اختلالات روانی در بزهکاری...............................................................................................35

    2-20 خانواده..............................................................................................................................................36

    2-21 پیشگیری و درمان بزهکاری........................................................................................................37

    2-22 اهمیت آموزش برای کودکان خیابانی........................................................................................38

    2-23 پاسخ گویی به نیازها و مشکلات کودکان خیابانی..................................................................39

    2-24 پیشینه پژوهش..............................................................................................................................40         

    2-24-1 تحقیقات انجام شده داخلی.....................................................................................................40

    2-24-2 تحقیقات انجام شده خارجی...................................................................................................41

    فصل سوم : روش پژوهش

    3-1 روش پژوهش.....................................................................................................................................44

    3-2 جامعه آماری......................................................................................................................................44

    3-3 نمونه آماری........................................................................................................................................44

    3-4 ابزار اندازه گیری................................................................................................................................44

    3-5 اعتبار و روایی پرسشنامه.................................................................................................................44

    3-6 روش های تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................45

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهش

    4-1 مقدمه...................................................................................................................................................47

    4-2 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه......................................................................47

    4-3 یافته های پژوهش.............................................................................................................................48

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1مقدمه...................................................................................................................................................51

    5-2 فرضیه اول پژوهش...........................................................................................................................51

    5-3 فرضیه دوم پژوهش...........................................................................................................................52

    5-4 فرضیه سوم پژوهش..........................................................................................................................52

    5-5 پیشنهادات..........................................................................................................................................53

    5-5-1 پیشنهادات کاربردی....................................................................................................................53

    5-5-2 پیشنهادات پژوهشی....................................................................................................................53

    5-6 محدودیت های پژوهش...................................................................................................................53

    منابع و مآخذ...............................................................................................................................................54

     

     

    منبع:

    آقائی ، اصغر ، نیازی ، مجتبی (1378). تأثیر ناتوانی یادگیری کودکان و نوجوانان در بروز بزهکاری.خلاصه مقالات دومین همایش سراسری علمی – تخصصی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور . ص49.

     احدی ، حسن، بنی جمالی ، شکوه (السادات (1370). روانشناسی رشد .تهران :انتشارات شرکت پردیس .

    اکرامی ،ی(1380).آیا می دانید هوش هیجانی یا بهای هیجانی چیست .تهران:نشریه موفقیت .شماره 38.ص 29-26.

    حامدی ،رباب (1384).هوش هیجانی . انتشارات مهر

    حسنی ،علی اکبر (1362).نظری به قوانین جزائی اسلام .مجله مکتب اسلام .ص 392.

    حسینی ،حسن (1384) . وضعیت کودکان خیابانی در ایران . فصلنامه علوم اجتماعی . سال پنجم. شماره ی 19.

    دانش ،تاج زمان (1374).اطفال و نوجوانان بزهکار . تهران :انتشارات رشد.

    رشید پور ، ابراهیم (1369).ارتباط و تکنولوژی آموزش . انتشارات تهران.

    سلطانی فر ،عاطفه (1386). هوش هیجانی .فصلنامه اصول بهداشت روانی . شماره 35و36. ص 84.

    سیاروچی ،ژوزف،فورگاس ،ژوزف ، مایر ، جان (1383). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه اصغر نوری امام زاده ای و حبیب ا... نصیری . اصفهان :انتشارات نوشته.

    شامبیاتی ، هوشنگ (1383). بزهکاری اطفال و نوجوانان . انتشارات مجد.

    شرقی ، محمدرضا(1364) . مراحل رشد و تحول انسان. انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت ارشاد اسلامی .ص63.

    شعاری نژاد ، علی اکبر (1385). روانشناسی رشد 2. انتشارات دانشگاه پیام نور .

    شیخ پور ، محمود ، درویش کوهی ، محمود (1386) . مهارت های مواجهه با هیجانات و عواطف در کودکان . انتشارات تندیس علم.

    فرجاد، محمد حسین (1370). آسیب شناسی اجتماعی انحرافات. انتشارات بدر.

    فرهادیان، رضا(1370). آنچه والدین باید بدانند. انتشارات رئوف. ص13.

    کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (1388). کار با کودکان خیابانی . ترجمه محمد زاهدی اصل و منیره آرزومندی و بابک مؤید الدین و مجید رضا زاده و کامبیز محضری و زهرا صابری و عارفه مجتهدی . انتشارات دانژه     

    کراویتز، اس، مایکل، شوبرت ، سوزان ، دی(1387). هوش عاطفی نتایج و آثار آن در زندگی.                                                                                         ترجمه صفورا شهلایی.تهران:انتشارات نسل نواندیش .

                      کرمی نوری ، رضا (1374).روانشناسی تربیتی . انتشارات شرکت افت.

     کواراکیوس ، ویلیام سی (1367). بزهکاری نوجوانان مسأله ای برای دنیای مدرن ترجمه    جعفر نجفی زند. انتشارات سازمان علمی – فرهنگی یونسکو . ص5.

                     گلمن ،دانیل (1379). هوش عاطفی . ترجمه حمید رضا بلوچ.تهران : انتشارات

                     جیحون .

                    گلمن ، دانیل (1382). هوش هیجانی .ترجمه نسرین پارسا .تهران:انتشارات رشد.

                    محمدی اصل ، عباس (1385). بزهکاری نوجوانان و نظریه های انحراف اجتماعی .           

                   انتشارات علم.

                   موریس ،جی، الیاس ، استیون ، توبیاس ، ای ، برایان ، فرید لندر، اس (1387).

                   پرورش هوش هیجانی نوجوانان. ترجمه فیروزه کاوسی . تهران: انتشارات رشد.

                   میلانی فر، بهروز (1370). بهداشت روانی . تهران: انتشارات قومس.

                  هین ، استیو (1386). هوش هیجانی برای همه . ترجمه رؤیا کوچک انتظار و مژگان

                  موسوی شوشتری. تهران:انتشارات سفیر اردهال.

           

                      

    Achenbach . Thomas . , & Howell Catherine. (   . (1989 Are children's problems. getting worse .A   -13 Year comparison, Journal of the American of child and  adolesceht psychiatry.

     Garden . H .( 1993) . Multiple intelligences :The theory in practice.

    Golema n.D. (1995‌) . emotional intelligence . New York :bantam books.

    Henk . P. (2002). family approach to the problem of addiction and intelligence. quotient . Pennsylvania: UNI . Press.

    Lachman. G .F .( (2004. intelligence quotient & inter-group bias. Journal of Experimental social psychology, (2)40.131-122.

    Mayer .J D., & Salovey .P.(1993). The intelligence of emotional Intelligence.442-433.(4) 17¸

    Mischel . W.( 1990). intelligence quotient . Paris :Masson.

    Parker . Jeffery ., & Asher . Steven . (1990). Friendship adjustment , group Acceptance and social dissatisfaction in childhood , paper presented at the annual meeting of the American educational research association , boston. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت