پروژه بررسی فلور طبیعی در اندام های مختلف انسان و حیوانات

تعداد صفحات: 75 فرمت فایل: word کد فایل: 10003838
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه دامپزشکی
قیمت قدیم:۱۴,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه بررسی فلور طبیعی در اندام های مختلف انسان و حیوانات

    دانشکده دامپزشکی

    پروژه تحقیقاتی

    چکیده :

    دراین پروژه به بررسی مختصری از نقش مثبت و منفی  فلور طبیعی در اندامهای مختلف بیرونی و درونی  حیوانات و انسانها و عملکرد این ارگانیسمها در اندامهای مختلف پرداخته خواهد شد.

    واژه Gnotobiotic ( Gnoto به معنای شناخت و Biota به معنای فلور و فون طبیعی ) اشاره ای است به مطالعه فلور طبیعی در انسان و حیوانات.

    همه موجودات زنده اعم از انسان و حیوان آن چه که فلور طبیعی نامیده می‌شود را دارند. که شامل باکتری‌ها، قارچها و ویروس‌هایی است که در درون یا سطح گونه‌های مختلف حیوانات و انسانها وجود دارند که بسته به شرایط ومیزبان‌های مختلف ازاندامی به اندام دیگر و از میزبانی به میزبان دیگر متفاوتند.

    درحیوانات و انسانهای سالم بافت های داخلی بدن مانند خون، مغز، ماهیچه ها و غیره، به طور طبیعی عاری از میکروارگانیسم ها هستند ولی بافتهای سطحی مانند پوست و غشاهای مخاطی دائماً در تماس با ارگانیسمها و عوامل محیطی بوده.

    البته باید توجه به این نکته داشت که جنین انسان و حیوانات در رحم فاقد فلور طبیعی است و در نخستین ساعات بعد از تولد یعنی در هفته اول یا دوم زندگی فلور طبیعی از محیط کسب می شود .

    فلورهای طبیعی نقش مهمی در سلامتی انسان و حیوانات دارند. میتوانند به عنوان یک مکانیسم دفاعی حفاظتی در بدن میزبان عمل کنند که از فواید این میکروارگانیسمها می باشد.اما در افرادی با ایمنی متوسط و ضعیف باعث بیماری می شود.

    برای شناخت بهتر این ارگانیسم ها می توان از محیط و حیوانات مختلف برای مطالعه بر روی میکروارگانیزمها استفاده کرد. برای مثال برای شناخت نقش میکرو ارگانیزمهای ساکن در بدن با میزبان از حیواناتی استفاده می گردد که اصطلاحا آنرا عاری ا ز جرم می نامند. این حیوانات عاری از جرم مدلهای مناسبی برای تحقیق بر روی تقابل اثر میکروارگانیزمها با میزبانند. با مقایسه این حیوانات با حیوانات دارای فلور طبیعی تا اندازه ای می توان به نقش میکروارگانیزمهای مختلف ساکن در بدن حیوانات و انسان پی برد.

    مقدمه:

     

    نخستین بار آقای لویی پاستور به این امر اشاره کرد که حیوانات نمی توانند در نبود میکروارگانیزمها زنده بمانند. تلاشهایی بین سالهای 1899 تا 1908 برای ایجاد جوجه های عاری از جرم انجام شد که با موفقیت کمی همراه بود چراکه پرندگان در عرض یک ماه می مردند. لذا اعتقاد بر این بود که باکتریهای موجود در روده برای زندگی و تغذیه پرنده بسیار ضروری اند. به سال 1912 نرسید که طیور عاری از جرم با استفاده از جیره های غذایی خاص تولید گردید با تولید چنین حیواناتی و نیز ابداع روشهای خاص مطالعات پیرامون تداخل میکروارگانیزمها با میزبانهای خویش افزایش یافت. مقایسه حیوانات دارای فلور با حیوانات عاری از فلور راه را برای درک نوع این تداخل ها هموار کرد. با به وجود آمدن کلونی های عاری از جرم در جمعیت های موشها، همسترها، خرگوشها، خوکچه های هندی و یا میمون نماها که با استفاده از عمل سزارین امکان پذیر شده بود راه را برای مطالعه هموارتر نمود چنین عملها ی سزارینی در محیطهای کاملا استریل و عاری از جرم انجام می گیرد. نوزادان متولد شده سپس به دستگاههای عاری از جرمی انتقال پیدا کرده و در انجا نگهداری می شوند و از هوا، غذا و آب استریل تغذیه می گردند. تکثیر در چنین حیواناتی با استفاده از جفت گیری طبیعی در میان کلونی های عاری از جرم انجام می گیرد. چنین اقدامی در طیور بسیار آسانتر از سایر پستانداران است بدین ترتیب که تخم مرغهای نطفه دار ابتدا با جرم کشهای خاصی استریل شده و سپس در انکوباکترهای مخصوص قرار می گیرند. زمانیکه تخم گشایی انجام می گیرد جوجه حاصله می تواند عاری از جرم تلقی شود. برای اطمینان از این امر آب، غذا و فضولات حاصله از حیوان مرتباً مورد آزمایشهای باکتری شناسی قرار می گیرند.

    حیوانات عاری از جرم از لحاظ آناتومی و فیزیولوژی طبیعی نبوده و دارای اختصاصات خاصی اند برای مثال آنها بافت های لنفاوی بسیار کمی را دارند. دیواره روده آنها نازک بوده و سکوم بزرگی را دارند. تیتر آنتی بادی در سرم آنها پایین است و در تغذیه نیاز بسیار زیادی به ویتامین های K  و B دارند.

     

     

    فصل اول

     

    بررسی عوامل فلور طبیعی و عوامل فرصت طلب

    دربرخی از اندامهای خارجی و داخلی

     

    کلیاتی در مورد فلور طبیعی:

     

    همه موجودات زنده آن چه که فلور طبیعی نامیده می‌شود را دارند.اطلاعات ناچیزی پیرامون فلور طبیعی و رابطه آن با میزبان وجود دارد. اما به نظر می‌رسد رابطه پویایی بین این دو وجود داشته باشد.

    به طور کلی رابطه نزدیک و مشترک بین دو موجود غیر مشابه را سمبیوزیس(Symbiosis) و هر یک از دو موجود را Symbiont می‌نامند. این رابطه می‌تواند:

    به نفع هر دو موجود تمام شود (mutualism).

    به نفع یکی باشد بدون این که به دیگری آسیب برسد (Comensalisn).

    به یکی مفید و به دیگری مضر باشد(parasitism)  مضر به یکی باشد بدون این که دیگری آسیبی ببیند(amensalism)و  یا به هر دو مضر باشد (synnecrotic).

    رابطه‌ای را که فلور طبیعی با موجود دارد را می‌توان به صورت Comensalisn , mutualism قلمداد کرد. (3)

    اما رابطه‌ای را که اجرام پاتوژن با موجود میزبان خود دارند از نوع رابطه parasitism می‌باشد که بدان بیماری‌زای یا pathogenicity نیز می‌گویند. بیماریزایی توانایی یک باکتری در ایجاد آسیب‌شناختی یا اصطلاحاً بیماری را گویند . (2)

    تعدادی از ارگانیزم‌های Commensal می‌توانند بالقوه بیماریزا واقع گردند. این باکتری‌ها منتظر فرصتی‌اند که بتوانند در آن پاتوژن واقع شوند چنین ارگانیزم‌هایی را فرصت طلب یا Opporunitism گویند. برای مثال پاستورلا به عنوان فلور طبیعی دستگاه تنفسی فوقانی از این دسته باکتری‌‌ها محسوب می‌شوند. (3)

    تعدادی از باکتری‌های بیماریزا نیز وجود دارند که جزو فلور طبیعی نبوده و مدت زمانی را در بدن میزبان حضور می‌یابند و با بیماری‌های خاموش و پنهان در ارتباطند. بروسلاها و مایکوباکتریومها مثال‌های بارز این نوع ارگانیزم‌ها محسوب می‌شوند.

    با این مقدمه اگر قرار باشد تعریفی اجمالی از فلور طبیعی را ارائه نماییم می‌بایست بیان داریم که فلور طبیعی شامل انواعی از باکتری‌ها و دیگر ارگانیزم‌ها ست  که در درون یا سطح گونه‌های مختلف حیوانی وجود دارند که بسته به شرایط و میزبان‌های مختلف از اندامی به اندام دیگر و از میزبانی به میزبان دیگر متفاوتند.

    بیماری‌های جدید اغلب حاصل تداخل بین میزبان با باکتری‌ های فلور طبیعی است. (2)

     

    ارزش مطالعه  فلور طبیعی شامل موارد زیر است :

     

    آشنایی با انواع مختلف ارگانیزم‌هایی که در سطوح و محل‌های مختلف بدن زندگی می‌کنند و ممکن است به صورت فرصت طلب بیماری‌زا محسوب ‌شوند.

    آشنایی با باکتری‌هایی که به طور طبیعی در برخی از اندام‌ها وجود دارند و جداسازی آنها از اندام‌ها دلیل به بیماری نیست.

    آشنایی با فلور طبیعی به منظور شناخت ارگانیزم‌هایی که در مراحلی خاص تعداد آنها بسیار بالاتر از آنی است که باید در اندام حضور داشته باشند (مثلاً مصرف آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف).

    سرانجام میکروارگانیزم‌هایی که نقشی را در تحریک سیستم ایمنی میزبان بازی می‌کنند تا از رشد ارگانیزم‌های پاتوژن در یک اندام جلوگیری کنند. (2)

     

    بررسی فلور طبیعی در اندامهای مختلف:

     

    اینک با توجه به موارد بالا به بررسی یک به یک هر اندام می پردازیم.

    پوست:

     

    پوست از لحاظ ساختار تنوع منحصر به فردی دارد. عمل آن از قسمتی به قسمت دیگر متغیر است. برای مثال اختلاف در عملکرد پوست در پلک با پوست سطح بدن نوع و جمعیت میکروب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از باکتری‌های سطحی پوست در سطح روی اپی تلیوم سنگفرشی یافت شده و در سطح کراتینوسیت‌های مرده قرار می‌گیرند. در خصوص برخی از ویروس‌ های پوستی وضعیت فرق می‌کند و سلول‌های آلوده زنده نزدیک به لایه ‌زایا در محل آلودگی پوست می‌باشند. (8و6)

    برای کنترل جمعیت میکروبی سطح بدن پوست چندین مکانیزم پیشگیری دارد. ترشح عرق دارای  لیزوزیم است که در از بین بردن باکتری‌های گرم مثبت مثل استافیلوکوک‌ها موثر است. لیپیدهای پیچیده غدد سباسه بواسطه آنزیم‌های اختصاصی باکتری‌های گرم مثبت تجزیه شده و به اسیدهای قوی غیر اشباع تبدیل می‌گردند. این اسیدها نقش مهم ضد باکتری در باکتری‌های گرم منفی را دارند. (8و6)

    در حیوانات بسته به عادت و محیط حجم بالا و متنوعی از میکروارگانیزم‌ها را در پوست و مو دارند استاف‌ها عموماً و میکروکوک‌ها، دیفتروئیدها، استرپتوکوک‌های همولیتیک و غیر همولیتیک، پروپیوباکتری‌هاو کلستریدیوم‌ها از موارد باکتریایی مهم و کاندیویاها، موکورها و آبزیدیاها و مالزیاها از موارد قارچی‌اند . تعیین فلور ثابت و گذاری میکروارگانیزم‌ها کار بسیار مشکلی است. (8و6)

    عوامل دفاعی پوست و تعدیل کننده فلور:

     

    1- خشکی پوست است که اجازه رشد از برخی میکروارگانیزم‌ها را گرفته در حالی که جمعیت در قسمت‌هایی که مرطوبترند بیشتر است.

    2-PH است که پوست‌ اندکی اسیدی است و این اسیدیته پوست از غدد عرق و برخی از باکتری‌‌های قارچهاست.

    3- نمک بالای عرق که سطح پوست را هیپراسموتیک می کند و اسمز برای میکروارگانیزم‌ها یک استرس است.

    4-حضور مواد معینی در سطح پوست که ضد باکتری‌اند مثل لیزوزیم غدد عرق که روی Gr+ موثر است و اتصال  اتیل اسید مورامیک اسید و N استیل گلوکز آمین را می‌شکنند.

    5- تولید مواد لیپیدی معین از طرف پوست و تبدیل آنان از طرف  پوست مثل پروپیونیوباکتریوم به اسیدهای چرب غیر اشباع  که موجب تولید بوی بدن میشوند (چون این دسته اسیدهای چرب خوار را نیز شامل می‌شوند).

    در پوست در اطراف غدد عرق و سباسه می‌توان  یافت که ترشحات این غدد وسیله‌ای برای بقاست. (7و6)

    حفره حلق بینی:

     

    در اینجا اکثریت باکتری‌ها استاف آرئوس و اپیدرمیس است اما در قسمت زیر حلقی بویژه در لوزه‌ها و چین‌ها خلفی برخی از اجرام بالقوه پاتوژن یافت می‌شوند که استرپتوکوک‌های بیماریزا یا نیسریاها، هموفیلوس و کورینه‌ها را شامل می‌شوند (اریزوپیلوتریکی در لوزه خوک). (8و5)

    در حیوانات میکروکوک، استاف‌ها،‌استرپتوکوک‌ها  همولیتک، باکتروئیدسها، لاکتوباسیل‌ها، فوزوفورم‌ها، اکتینوسیت‌ها، کوکی‌های ، کلی فرم‌ها و پروتئوس ، اسپیروتست‌ها، مایکوپلاسماها، پاستورلاها و هموفیلوس، دیفتروئیدها و مخمرهایی چون کاندیاها در این ناحیه  قرار دارند.

    در انسان بین فلور طبیعی و استرپتوکوک‌ها همولیتیک که معمولاً می‌توانند بیماریزا واقع شوند تعادلیست که فلور طبیعی بعنوان آنتاگونیست‌ برای این دسته از استرپتوکوک‌ ها عمل می‌کند. (8و5)

    فاکتورهای همانند خوردن آنتی بیوتیک و بسترهای طولانی مدت بیمارستانی می‌تواند این  تعادل را به هم زند.

    معده:

    هر چند محیط استریلی در تک معدی‌ها است اما به همراه غذا باکتری‌های موجود در غذا و فلور طبیعی دستگاه گوارش فوقانی با آن وارد می‌شوند اما بسیاری از آنان کشته بوده  و زنده نیستند در هر میلی‌لیتر معده 10 باکتری قادر به رویت‌اند که عمدتاً سارسینا، استاف، استرپتوکوک، لاکتوباسیل و مخمرها را شامل هستنند. (6و5)

    در pH معده ارگانیزم‌ها می‌میرند مگر این که غذا سریع از روده عبور نماید و یا در اثر پس زدن محتویات دوازدهه تغییری در pH معده بروز کند.

    روده کوچک :

    تعداد کمی باکتری در روده کوچک وجود دارد ولی رفته رفته به طرف روده بزرگ در انسان و حیوانات به میزان آن افزوده می‌شود در دوازدهه در اثر اسید معده ترشحات پانکراس و صفرا تعداد میکروارگانیزم‌ها کم است. کوکسی  و باکتری‌های میله‌ای  از استرپتوکوکوس فکایس ، لاکتوباسیل‌ها ،‌ دیفتروئیدها و مخمرها گاهی در ژژنوم یافت می‌شود در ایلیوم وضعیت به فلور طبیعی روده بزرگ نزدیکتر می‌شود و pH قلیایی می‌شود. باکتری‌های بی‌هوازی و آنتروباکتریاسه‌ها در این محل تعدادشان کم کم رو به فزونی می‌گذارد. (6)

    روده بزرگ:

     

     تعداد میکروارگانیزم‌های مدفوع را 1012 در گرم تخمین زده‌اند. باکتری‌های بی‌هوازی، گرم منفی باسیل‌های تولید کننده اسپور و غیر تولید کننده اسپور در روده حضور دارند % 3/0 باکتری‌های روده آنتروباکتریآسه‌اند و 1/0 % از آن Eschericha coli نسبت باکتری‌های بی‌هوازی به بی‌هوازی اختیاری 300 است. 4000 گونه مختلف باکتریایی از روده جدا شده است. (6و2)

    جیره غذایی در تعیین میزان فلور طبیعی روده بسیار موثر است به طوری که جیره غذایی نوزادان انسان و حیوان خود می‌تواند فلور طبیعی متفاوتی با بالغینن داشته باشد. (6و2)

    در حیوانات Eschericha coli ، کلبسیلا ، آنتروباکتر، سودوموناس، پروتئوس، آنتروکوک، استافیلوکوک، کلستریدیوم پرفریجنس و سپتیکوم و سایر کلستریدیوم‌ها، بسیاری از گونه‌های بی‌هوازی گرم منفی، اسپیرولت‌ها و لاکتوباسیل‌ها را تشکیل می‌دهند. گرم منفی های غیر اسپوردار 90% باکتری‌های روده را تشکیل می‌دهند. مخمرها و تک یاخته‌ها نیز به میزان کمتری در روده بزرگ حضور دارند. (6و2)

    دستگاه ادراری تناسلی:

     

    دستگاه ادراری فوقانی تقریباً عاری از میکروارگانیزم است. در قسمت تحتانی نیز تعداد کمی باکتری حضور دارد. در دستگاه تناسلی بالغین بخاطر سطح بالای اندام و نیز ترشحات مخاطی تغییرات میکروبی باسیکل تولید مثل اتفاق می‌افتد. عمده باکتری‌های فلور طبیعی این قسمت لاکتوباسیل‌ها مقاومت در برابر اسیداند که گلیکوز یدهای اپی‌تلیوم را به اسید تبدیل می‌نمایند. (8و6و2)

    در حیوانات : دیفتروئیدها ، میکروکوک‌ها ، کلی‌فرم‌ها و پروتئوس ، آنتروکوک ، مخمر و گرم منفی بی‌هوازی حضور دارند . انواع مشابهی از میکروارگانیزم‌ها می‌تواند قضیب نرها نیز ایجاد مشکل نمایند. تعداد و انواع باکتری‌ها بسته به گونه حیوان، سیکل تولید مثل وسن متفاوتند.

    سرویکس و واژن قدامی مادیان نیز میزان کمی باکتری دارد . (8و6و2)

    بررسی باکتریهای فرصت طلب فلور طبیعی:

     

    ازآنجایی که باکتریهای فرصت طلب موجب ایجاد مشکلات بسیار حادی در انسان و حیوانات می نماید لذا بررسی برخی از این باکتریها حائز اهمیت فراوانی است. با پیدایش بیماری های سرکوبگر سیستم ایمنی اکنون طیف جدیدی از بیماری های حاصل از باکتری های فرصت طلب مطرح شده اند که قبلا جزو فلور طبیعی غیر بیماری زا بودند. از جمله این بیماری های نسل جدید بیماری ایدز است که عفونت های فرصت طلب به عنوان عوامل ثانویه در پی سرکوب سیستم ایمنی به وسیله ویروس ایدز موجب ایجاد بیماری در افراد مبتلا می شوند. از جمله عوامل فرصت طلب می توان به موارد زیر اشاره کرد. (5)

    الف: عفونت های کاندیدیایی : که ضایعات دهانی و همچنین ضایعات واژنی را موجب می شود هر چند که درکودکان و کهنسالان سالم نیز موجب ایجاد آفت دهانی می شود ولی در بیماران ایدزی به تدریج موجب گسترش عفونت می شود تا جایی که می تواند موجب عفونت های ریوی و مرگ شود. (5)

    ب: عفونت های پنوموسیستیس کارینی : که این عامل عفونی به عنوان عامل مرگ 15 تا 20 درصد از بیماران ایدزی مطرح می باشد. در حیوانات نیز به عنوان عفونت ثانویه در اسب های مبتلا به آنمی عفونی حضور دارد.(5)

    پ: عفونت های میکرو باکتریومی: هر چند که عامل سل به عنوان یکی از عوامل کشنده برای بیماران ایدز مطرح است اما سایر مایکوباکتریومها همانند مایکوباکتریوم اویوم عامل سل پرندگان به عنوان عامل عفونت ثانویه مطرح می باشد. (5)

    در حیوانات نیز برخی از باکتری ها متعاقب استرس می توانند موجب ایجاد بیماری گردند. برای مثال تب حمل ونقل، سندرم کنل کاف و سندرم سندائی از مواردی هستند که متعاقب دخالت عوامل استرس زا و ویروسها می توانند با استفاده از فلور طبیعی فرصت طلب بیماری های خطرناکی را موجب شوند. علاوه بر موارد فوق موارد ایاتور جنیک نیز می توانند موجب ایجاد بیماری شوند. از جمله این موارد می توان به مصرف کورکورانه آنتی بیوتیک که موجب ایجاد اسهال های سالمونلایی می شود اشاره کرد. تغییر ناگهانی جیره غذایی موجب تکثیر بیش از اندازه برخی از کلستریدیوم ها شده و این امر باعث ایجاد آنترو توکسمی حاد در جمعیت گوسفندان می شود. (5)

     

    بررسی عوامل فلور طبیعی و عوامل فرصت طلب:

     

    میکروکوک : در دهان

    استافیلوکوک‌ها : فلور طبیعی پوست انسان وحیوانات، غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی فوقانی و دستگاه ادراری- تناسلی تحتانی و ترانزیت دستگاه گوارش.

    استرپتوکو‌ک‌ها : مخاط دستگاه تنفسی فوقانی ودستگاه ادراری تحتانی.

    آنترکوک‌ها : روده.

    کورینه باکتری‌ها: غشاهای مخاطی . برخی از دیفتروئیدها تحت عنوان Jk فلور طبیعی پوست به خصوص نواحی تناسلی و زیر بغل و ناحیه متعدد ‌اند که ایجاد عفونت‌های فرصت‌طلب در افراد دچار نقص ایمنی می‌کنند.

    اکتینومیست‌ها :                      

    Oropharynex= A.bovis  گاو و سایر حیوانات اهلی.

        Oral cavity= A. viscocusسگ و انسان.

     nasopharynex= Arcanobacter pyogenگاو، گوسفند و خوک.

    Actinobaculum suis= درقضیب خوک.

    درماتوفیلوس کنگولنسیس در پوست بسیاری از حیوانات طبیعی وجود دارد و منتظر شرایط مناسب چون رطوبت برای رشد است.

    لیستریا: مدفوع حیوانات و بدن موجودات زنده. لیستریا منوسیتوژن را در بافت‌های نظیر لوزه خوک و عقده‌های لنفاوی دام‌های سالم همانند گاو، گوسفند، اسب و سگ و گربه یافته‌اند.

    اریزپیلوتریکس: وجود در لوزه خوک‌ها و مدفوع و ترشحات Oropharyngeal خوک. باکتری از 50 گونه از حیوانات اهلی و طیور و 30 گونه پرنده وحشی جدا شده است.

    کلستریدیوم‌ها: قسمتی از فلور طبیعی روده بوده و برخی در کبد و عضلات به صورت آندوسپور مستقرمی باشند.

    آنتروباکترآسه: روده حیوانات . مهمترین آنها Eschericha coli است وعلاوه بر آن سایر آنتروباکتریاسه ها نیز در روده حضور دارند. برخلاف انتظار آنتروباکتریاسه جمعیت محدودی ( سه درصد ) از فلور طبیعی روده را تشکیل می دهد.

    سودومناس‌ها: سودومناس آئرو جینوزا: فلور طبیعی پوست، مخاطات و مدفوع.

    آئروموناس و پلازیموناس شیگلوئیدس: فلور طبیعی دهان و پوست ماهی و خزندگان.

    اکتینوباسیلوس : فلور طبیعی مخاط بویژه دستگاه تنفسی فوقانی و محوطه دهانی.

    اکتینوباسیلوس لین یزری فلور طبیعی دهان در زخم‌های دهان( زبان چوبی).

    اکتینوباسیلوس اکولی، جزو فلور طبیعی دهان و روده.

    پاستورلاومنهمیا: مخاط تنفسی فوقانی حیوانات- پاستورلاها به عنوان عوامل فرصت طلب به دنبال استرس در ایجاد پنومونی پاستورلایی متعاقب عفونت های ویروسی نقش بسیار بالایی دارند که تحت عنوان تب حمل ونقل نامیده می شوند. سویه های مختلف پاستورلایی بسیار اختصاصی میزبان عمل می کنند به طوری که اگر فلور طبیعی گاو را در جمعیت خرگوشها اسپره نماییم در آنها ایجاد بیماری بسیار شدیدی رامی کند. در زیر پاستورلاهای مختلف براساس میزبانها و محل استقرارشان مشخص شده اند.

    پاستورلا مولتی سیدای:

    C- فلور طبیعی دهان سگA   = فلور طبیعی دستگاه تنفسی گاو D= فلور طبیعی A,B  = در حفره‌ بینی خوک‌های به ظاهر سالم ، مخاط تنفسی حیوانات و قسمت انتهای دستگاه تناسلی انسان و دام. در خوک این سویه ها می توانند موجب بیماری رینیت اتروفیک گردند.

    هموفیلوس : هموفیلوسها دسته ای از باکتریها هستند که به قرار زیر در نواحی مختلف بدن حیوانات قرار داشته و می توانند موجب برخی از عفونت های فرصت طلب شوند.

    هموفیلوس پاراسوئیس ناحیه بینی- خلفی خوک سالم،

    هموفیلوس سومتوس دستگاه تنفسی گاو سالم،

    هموفیلوس آئروفیلوس به طور طبیعی دهان و پلاک‌های دندانی (ناحیه حلق سگ) وجود دارد .

    تایلورلااکوئی جنیالیس : درناحیه حفره کلیتوریس مادیان و قضیب نریان حضور دارد و می تواند از طریق آمیزش انتقال یافته و حتی موجب ایجاد بیماری های تناسلی در جمعیت اسب ها شود.

    مورکسلابویس : مخاطات گاو

    کمپیلوباکتر :روده حیوانات خونگرم به مانند مدفوع خوک و در روده پرندگان و در قضیب گاوان کمپیلو- باکتر ژوژنی و کمپیلو باکتر لاری در روده پرندگان حضور داشته و آلودگی لاشه پرندگان باعث ایجاد مسمومیت در انسان می شود.

    کمپیلو باکتر فتوس ونرا لیس در چین و چروک های قضیب گاوهای نر به ویژه نرهای مسن که دارای چین و چروک فراوانتری اند حضور داشته و از این طریق می تواند به گاوهای ماده انتقال یافته و در انان ایجاد مشکلات تناسلی را بنماید.

    اسپیروکت‌ ها:الف- براکی اسپیر:در روده خوک ب- سریولین ‌: در حفره دهانی روده و دستگاه تناسلی انسان و حیوان.

    گرم منفی‌های بی‌هوازی غیر هاگزا: در دستگاه گوارش انسان و حیوان. دفع مدفوع ( فوزوباکتریوم نکروزوم ).

    مایکوپلاسما : سطح مخاطی ، ملتحمه ، بینی ، Oropharynx در روده و دستگاه تناسلی انسان و حیوانات

     بارتونلاهنسله‌ای : در گربه که در محوطه دهانی و ناخنهای گربه حضور داشته و گازگرفتگی و یا خراشیدگی بدن انسان توسط گربه ایجاد بیماری خراش گربه را می نماید.

    استرپتوباسیلوس : فلور طبیعی دستگاه تنفس. (6و5و1)

    Abstract:

    In this it will too engage in a brief review of poss and negative role of natural flora in external different organs of animals and function of these organisms in different organs.

    The term (gnoto means recognition and biota means natural flora) refers to studying of natural flora in animals and humans.

    All alive creatures like humans and animals have natural flora that is consist of  bactries mushrooms and viruses that exist in inside or surface of different kinds of animals and humans and are different related to conditions and different hosts from an organ to another organ and from a host to another host.

    In healthy animals and humans, internal tissues of body like blood, brain, muscles and etc, naturally are void of microorganisms but shallow tissues like skin and mucus membranes always are exposed to organisms and invironment agents.

    Of course, it sould be pay attention to this point that foetus of animals and humans in the womb is wanting of natural flora and it is acquired from invironment in the most first hours after birth, that is in the first or second weah of life.

    Natural floras have an important role in animals and humans healthy.

    They can act as  a safeguarding defensive mechanism in the host body, that is an advantage of these microorganisms but to couse of diseases in the individuals with medium and weak safety.

    For better recognition of these organisms, it could be use from invironment and different animals for studying about microorganisms.

    For example, recognite the role of resid in body microorganisms with host, it is used from animals that are called void of crim.

    These void of crime animals are appropriate models fore research about encountering of microorganisms with host.

    With comparison of these animals with animals having natural flora, it could be somedeal to realite to the role of different microorganisms that reside in the body of animals and humans.

  • فهرست و منابع پروژه بررسی فلور طبیعی در اندام های مختلف انسان و حیوانات

    فهرست:

    چکیده............................................1                   

    مقدمه............................................2

             

    فصل اول:

     

    بررسی عوامل فلور طبیعی و عوامل فرصت طلب در برخی از اندامهای خارجی و داخلی........................4

    کلیاتی در مورد فلور طبیعی........................4     

    بررسی فلور طبیعی در اندامهای مختلف................5     

    پوست.............................................5        

    حفره حلق و بینی...................................6   

    معده.............................................7   

    روده کوچک........................................7

    روده بزرگ........................................7 

    دستگاه ادراری تناسلی.............................8 

    بررسی باکتریهای فرصت طلب فلور طبیعی...............8 

    بررسی عوامل فلور طبیعی و عوامل فرصت طلب.........10

    فلورهای میکروبی انسانی..........................13

    ارتباط بین انسان و فلورهای طبیعی.................17

    ویژگی بافتی......................................18  

    ساختمان فلورهای طبیعی...........................22    

    فلورهای طبیعی پوست..............................23     

    فلورهای طبیعی ملتحمه............................24

    فلورهای طبیعی مجرای تنفسی........................25

    فلورهای طبیعی مجرای ادراری و تناسلی..............25

    فلورهای طبیعی حفره دهانی........................26   

    فلورهای طبیعی مجرای معدی و روده ای...............28

    تأثیرات مفید و مثبت فلورهای بهنجار و طبیعی........31

    تأثیرات مضر فلورهای طبیعی........................33

    پوسیدگی دندانی، التهاب لثه و بیماری های دندانی..34

    مهمترین جنبه های فلورهای طبیعی...................37

    نقش فلورهای طبیعی...............................39 نقش مثبت فلورهای طبیعی..........................39

    نقش مضر فلورهای طبیعی...........................41

    گستردگی فلورهای طبیعی............................41

    فلورهای طبیعی پوست .............................41

    فلورهای طبیعی موجود در حفره دهانی...............44

     

                       فصل دوم:

     

    مواد و روش کار..................................53

    مواد و وسایل لازم................................53

    مرحله جدا سازی..................................53

    معرفی محیط های کشت................................54

    مرحله تعیین هوویت................................55

    نتایج بدست آمده اولیه...........................55

    نتایج...........................................57

    بحث..............................................58

    چکیده انگلیسی...................................60

    منابع و مآخذ....................................61

     

    منبع:

     

    1.  Carter,G.R.,Wise.D.J., (2003). Essential veterinary bacteriology & mycology.6th ed. Iowa state press.

    2. Jawetz,E., Melnick,J.L., Adelberg,E.A. (1990). Review of medical

    microbiology. 18th ed.Appleton& Lange.

    3.  Prescott,L.M., Harley, J.P., Klein,D.A., (1999). Microbiology.

    4th ed.WBC.McGraw-Hill

    4. Ngatia,T.A., Kimberling,C.V., Johnson,L.W., Whiteman,C.E., Lauermann,L.H. (1985), Nasal bacterial flora of clinically normal gots, Volume 95, pages 465-467.

    5.Quinn,P.J., Markey,B.K., Carter,M.E., Donnelly,W.J.,       Leonard,F.C.(2002). Veterinary microbiology & microbial disease. Blackwell publishing.

    6. Shulman, T.S., Phair, J.P., Sommers, H.M., (1995) The biological & clinical basis of infectious disease. 4th  ed. W.C Saunders company .

    7. Tlaskalová-Hogenová,H.,et al. (2004) Commensal bacteria (normal

    microflora), mucosal immunity and chronic inflammatory and autoimmune diseases. Immunology Letters Volume 93, Issues 2-3,  Pages 97-108 )

    8. Todar's Online Textbook of Bacteriology. Hans Zinsser.  The bacteriale flora of  humans. (2007). (www.whonamedit.com).

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت