پایان نامه بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: word کد فایل: 1000383
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان

    بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان

    چکیده

    پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان است.نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 90 نفر از دانشجویان که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند نتایج در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان بدست آمد کیفیت زندگی و سبک دلبستگی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات کیفیت زندگی نمرات سبک دلبستگی افزایش میابد .در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی ایمن در بین دانشجویان بدست آمد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی ایمن رابطه معناداری وجود دارد . نمره بتای آزمون نشان میدهد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی ایمن دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی دوسوگرا در بین دانشجویان بدست آمد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی دوسوگرا دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات کیفیت زندگی نمرات سبک دلبستگی دوسوگرا افزایش میابد .

     

    مقدمه

    کیفیت زندگی مفهومی است که در سالهای اخیر نظر محققان  و روان شناسان را به مساله ی «کیفیت زندگی» و اهمیت آن در سلامت و روان افراد جلب کرده است (اسکولاک، 2008).کیفیت زندگی عبارت است از میزان آگاهی فرد از تجارب زندگی خود نقشی که در آن تجارب دارد، این تعاریف ریشه در 2 دیدگاه فلسفی دارد یکی در دیدگاه، (لذت جویی) ارسطو بر آن است که زندگی آرمانی، به معنای زندگی همراه با شادی و لذت و اجتناب از  ناراحتی می باشد. که هدف زندگی کسب لذت می باشد و دیدگاه دیگر، علمی است حاکی از‌ آن است که زندگی آرمانی به معنای شکوفاسازی توان مندی های انسانی است یعنی هر آنچه برای فرد با ارزش است مطابق با خودواقعی می باشد. (هانت، مارشال، 2002).

    دلبستگی یک پیوند عاطفی است که با تمایل به جستجو در مجاورت یک فروپاشی و ماندن در کنار آن، که در موقعیت استرس زا مشخص می شود تعریف میشود. (بالبی[1] ، 1969. برگ [2]، لورا[3]، 2007). به طور کلی دلبستگی را می‌توان جوّ هیجانی حاکم بر روابط کودک با مراقبش تعریف کرد. این که کودک مراقب خود را که معمولاً مادر اوست، می‌جوید و به او می‌چسبد، مؤید وجود دلبستگی میان آن‌ها است. نوزادان معمولاً تا پایان ماه اول عمر خود شروع به نشان دادن چنین رفتاری می‌کنند و این رفتار برای تسریع نزدیکی به فرد مطلوب طراحی شده است.پیوند را گاه مترادف با دلبستگی بکار می‌برند درحالی که این دو پدیده متفاوت هستند. پیوند به احساس مادر درباره نوزادش مربوط است و با دلبستگی فرق دارد. مادر به طور طبیعی نوزاد را منبع احساس امنیت تلقی نمی‌کند و به او تکیه نمی‌کند در حالی که در دلبستگی چنین است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پیوند مادر با نوزاد زمانی شکل می‌گیرد که تماس پوستی با سایر انواع تماس نظیر صوتی یا چشمی برقرار می‌شود.هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان می باشد.

     

    بیان مسأله

    ارسطو زندگی خوب را معادل شادکامی [4]در نظر می گیرد و در عین حال به تفاوت این مفهوم در افرادمختلف می پردازدو ذکر می کند سلامتی که باعث رضایت مندی در یک فرد می شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می کند یکسان نیست و بیان می دارد که شادکامی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت .رویکرد آکادمیک به کیفیت زندگی از سال 1920 میلادی یعنی زمانی که پیگو در کتاب خود به نام اقتصاد و رفاه به این موضوع پرداخت سیر تازه ای یافت .از دهه 1930 محققان آمریکایی به ارزیابی کبفبت زندگی در مناطق مختلف کشور خود پرداختند و پس از آن این مفهوم مورد توجه دانشمندان علوم روان شناسی ، اقتصاد ، سیاست ، جامعه شناسی ، پزشکی به صورت یک موضوع میان رشته ای قرار گرفت .  تعاریف موجود از کیفیت زندگی : فرانز و پاور : کبفبت زندگی ، زندگی را رضایت یا عدم رضایت از ابعادی از زندگی فرد دانسته که برای او مهم می باشد .سل و تالسکی : کبفبت زندگی را ارزیابی و رضایت فرد از سطح عملکرد موجودش در مقایسه با آنچه ایده آل یا ممکن می پندارد تلقی کردند . تعاریف جدید تر کبفبت زندگی را به صورت اختلاف بین سطح انتظارات انسان ها و سطح واقعیت ها عنوان می کنند که هر چه این اختلاف کمتر ،  کبفبت زندگی بالاتر . یکی از مسائلی که در کیفیت زندگی افراد تاثیر گذار است سبک دلبستگی است . به نظر جان بالبی (1969)  دلبستگی باعث تکامل و ضامن بقای کودکان است چون باعث می شود مراقبان کودک از او محافظت کنند و زمینه ساز رشد وی شوند (کاپلان[5]، 1386) اینزورث[6]  نیز اثبات کرد دلبستگی به کاهش اضطراب کمک میکند. آن چه او تاثیر پایه ایمنی می نامد کودک را قادر می سازد تا شخص مورد دلبستگی را ترک کند و در محیط پیرامون خود به جستجو بپردازد. حساسیت و پاسخ دهی مادر عوامل اصلی دلبستگی ایمن هستند ولی هنگامی که دلبستگی ناایمن است نوعی احساس عدم اطمینان( دوریگزینی، اضطراب و تردید) در مزاج کودک پدید می آید (کاپلان و سادوک، 1387 ) شکل گیری دلبستگی نیاز به زمان دارد و همپای توانایی های شناختی کودکان عمیق تر می شود. به اعتقاد اریکسون 1963 ، ایجاد حس اعتماد به مراقبان نقش مهمی در رشد کودک دارد چون مبنای رفع دیگر بحران های روانی و اجتماعی خواهد شد. حس اعتماد وقتی در خردسالان ایجاد می شود که نیازهای جسمی و هیجانی آن ها با مهربانی و به طور یکنواخت ارضا شود. در غیر این صورت، در کودک بی اعتمادی به وجود می آید که بر روابط میان فردی آتی او تاثیر منفی خواهد گذاشت(کاپلان ،1386).تحقیقات نشان داده در نوجوانانی که دارای سبک های دلبستگی نا ایمن اجتنابی و ناایمن دو سوگرا هستند بیشترین مشکلات را در افسردگی و سو مصرف مواد از خود نشان می دهد (ویلیامز وکلی،2005).بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا سبک دلبستگی در کیفیت زندگی دانشجویان  تاثیر گذار است ؟

     

    ضرورت اهمیت تحقیق

    کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی جهان امروز و از مباحث اساسی در تکوین سیاست‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود که موضوعاتی چون رفاه، ارتقاء کیفیت زندگی سلامت‌محور، رفع نیازهای اساسی، زندگی رو به رشد و رضایت‌بخش، نوع‌دوستی و ازخودگذشتگی در میان جماعات را دربرمی‌گیرد.با توجه به مهم تلقی بودن کیفیت زندگی برای افراد جامعه، تلاش برای ارتقاء آن از اصلی ترین اصول و اولویت های برنامه ریزان و سیاست گذران اجتماعی و مدیران و مسئولان حکومتی در هر جامعه و کشوری است. لذا به جرات می توان گفت کلیه برنامه ها، سیاست ها و عملیات هایی اجرایی در یک جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی مردم آن جامعه است. نتایج مطالعات کیفیت زندگی می تواند به ارزیابی سیاست ها، رتبه بندی مکان ها، تدوین استراتژی های مدیریت و برنامه ریزی در هر جامعه ای کمک کرده و درک واولویت بندی مسایل اجتماع برای برنامه ریزان و مدیران آن جامعه را به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تسهیل سازد. همچنین  یافته های کیفیت زندگی می تواند برای باز شناسی استراتژی های سیاسی قبلی و طراحی سیاست های برنامه ریزی آینده استفاده شوند بنابراین بررسی میزان کیفیت زندگی دانشجویان و ارائه راهکارهایی در جهت بهبود آن ضروری به نظر میرسد.

     

    [1] Bowlby

    [2] Brg

    [3] Lora

    [4] Happiness

    [5] Kaplan

    [6] Ainsworth 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان

    فهرست:

    فصل اول(کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسأله. 2

    ضرورت اهمیت تحقیق. 4

    اهداف پژوهش: 5

    هدف کلی : 5

    بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان. 5

    اهداف جزئی.. 5

    فرضیه های پژوهش: 6

    تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 6

    سبک دلبستکی.. 6

    کیفیت زندگی.. 7

    فصل دوم :

    پیشینه پژوهش

    کیفیت زندگی.. 10

    تاریخچه و پیدایش مفهوم کیفیت زندگی.. 10

    تعریف کیفیت زندگی.. 12

    سنجش کیفیت زندگی.. 15

    کیفیت زندگی وابسته به سلامت.. 16

    درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی و تغییر طررحواره ها 19

    سبک دلبستگی.. 20

    تعریف دلبستگی.. 22

    انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 25

    نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 26

    مفروضه‌های اساسی نظریه دلبستگی.. 27

    ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 29

    نظریه روان تحلیل گری.. 29

    نظریه رفتار گرایی.. 31

    دیدگاه کردار شناسی.. 32

    پژوهش‌های هارلو. 34

    دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 35

    نظریه درمانی دلبستگی.. 35

    نتایج پژوهش کیفیت زندگی و سبک دلبستگی.. 37

    فصل سوم :

    روش پژوهش

    روش پژوهش... 46

    جامعه آماری.. 46

    نمونه های آماری و روش نمونه گیری.. 46

    روش جمع آوری اطلاعات.. 47

    ابزار های پژوهش... 47

    پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید RAAS (1990) 47

    روش تجزیه و تحلیل داده ها: 49

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها

    الف)یافته جمعیت شناختی.. 51

    ب)یافته های توصیفی.. 54

    یافته های مربوط به فرضیه ها 56

    فصل پنجم :

    بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 61

    محدودیت های پژوهش... 63

    پیشنهادات.. 64

    .

    منبع:

    - افخمی اردکانی، محمد، تابستان 1386، بررسی کیفیت زندگی در بیماران دیالیزی، مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران سال ششم- ضمیمه­ی شماره2.

    2- براز بردنجانی، شهرام و همکاران، 1384، تاثیر آموزش مراقبت از خود بر کیفیت زندگی و مشکلات جسمی بیماران تحت درمان با همودیالیز نگهدارنده، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شماره 4،  دروه 10.

    3- دلاور علی، 1387، روش علوم تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، چاپ26، تهران.

    4- دلاور، علی ( 1380)، روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، انتشارات رشد.

    5- دلاور، علی. ( 1382).  مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.

    6- رامبد معصومه و همکاران،1387،کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، مجله‌ی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات) دوره 14،شماره2،61-51.

    7- شریف فرخنده، وداد فریبا،1386، ارتباط میان وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی در بیماران تحت درمان با همودیالیز، فصلنامه‌ی پرستاری ایران، دوره بیستم، شماره51.

    8- شفیع‌پور ویدا، جعفری هدایت، شفیع‌پور لیلا،1388، ارتباط کیفیت زندگی با شدت تنیدگی در بیماران تحت همودیالیز، مجله پزشکی کوثر، دوره14، شماره3، 174-169.

    9- طیبی علی، سلیمی سیدحسین، محمودی حسین، تدریسی سیدداوود،1389، مقایسه کیفیت زندگی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، مجله‌ی پرستاری مراقبت ویژه، دوره3، شماره1، 22-19.

    10- فریش، مایکل بی، 2006، روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، ترجمه‌ی خمسه اکرم، 1389، نشر ارجمند، چاپ اول، تهران.

    11- لطفی زینب، موسوی رقیه،1387، بررسی تطبیق روش‌های مقابله‌ای و کیفیت زندگی در بین بیماران دیابتی و همودیالیزی و افراد سالم استان اردبیل، پایان‌نامه کارشناسی دانشگاه آزاد اردبیل.

    12- لک دیزجی سیما، عشوندی خدایار، حیدرزاده مهدی، زمان‌زاده وحید،1386، ارتباط بین کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی در بیماران همودیالیزی، مجله‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره29، شماره1، 54-49.

    13- لی‌هی رابرت (2003)، تکنیک‌های شناخت درمانی راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی، ترجمه‌ی حسن حمیدپور، زهرا اندوز، 1389، انتشارات ارجمند، چاپ دوم.

    14- نجات سحرناز، 1387، کیفیت زندگی و اندازه‌گیری آن، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، دوره4، شماره2.

    15- نجومی، مرضیه، 1388، نگاهی بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت در بیماران HIV،  هفته نامه­ی سپید، سال 4، شماره 156.

    16- هاشمی فرد، طیبه (1380)، بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر کیفیت زندگی بیماران با عمل قلب باز، پایان نامه ی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده تربیت مدرس، ص 41، 43، 44

    17- لورا برگ. ترجمه ی یحیی سید محمدی.روانشناسی رشد(از نوجوانی تا پایان زندگی) /انتشارات ارسباران

    18- دکتر عباس ابوالقاسمی –دکتر محمد نریمانی/ آزمونهای روانشناختی انتشارات باغ رضوان.1384

    19-دکترعلی دلاور/ احتمالات وآمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی

    20-شیبلی هاید/ ترجمه ی دکتر اکرم خمسه/ روان شناسی زنان –سهم زنان در تجربه ی بشری

    21-احمداحمدی/ روان شناسی جوانان ونوجوانان/ نشر رودکی.تهران1373

    22-دکتر حسن احدی.فرهاد جمهری/ روانشناسی رشد

    23-اسماعیل بیابانگرد/ روانشناسی نوجوانان/ دفتر نشر اسلامی1376

    24-فابر آدل والین مازلیش/ ترجمه ی زهرا جعفری/کلیدهای گفتن و شنیدن با کودکان و نوجوانان/ انتشارات صابرین/1381

    25-نیل آر کارلسون/ترجمه ی مهردادپژوهان/ مبانی روانشناسی فیزیولوژیک/ انتشارات غزل/اصفهان.

    26-داولینگ .کولت/ ترجمه ی منصوره یعقوبی/ عقده ی سیندرلا/ تهران/ عطار/1374

    27-بررسی رابطه  ی فراشناخت،رشداخلاقی و هویت یابی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان.صالح جهان محمدی .فیروز. بهار1384

    28-بررسی رابطه ی خلاقیت و بلوغ عاطفی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدشیراز.بهناز بهزادی و احمدروحانی.آبان 1381

    29- مسائل نوجوانان و جوانان.محمدخدایاری فرد.تهران. انجمن اولیاء و مربیان .ایران 1373

    30-بررسی رابطه ی بین بلوغ عاطفی و رضایت زناشویی.محمدرضاایروانی/سیداسماعیل موسوی.2012

    1. Aghanwa Hs. Marakinyoo.psychiatric complication of item dialysis at a Kidney center in Nigeria. q. psychiatry Res: 1997, 42(5):445-451.

    2. AL- Arabis. social support, coping methods and quality of life in hemodialysis patients. PHD Dissertation, Galveston, university of Texas, 2003

    3. Amir M, Roziner I, Knoll A, Neufeld Mr.slelf efficacy and social support as mediators in the relation between disease severity and quality of life in patients with epilepsy. Epilepsia journal (1999) 40(2):216-224.

    4. Ashley E. Harris, and Lisa curtin ( 2002) parental perceptions, Early adaptive schemas, and Depressive symptoms in young Adults: cognitive Therapy, 26, 405- 416.

    5. Ball, S,A,& cecero, J.J. ( 2001). Addicted patients with personal. Sorders: symptoms schemas, and traits. Journal of personality Disorders, 15, 72- 83.

    6. Beak. A.T.(1967). Depression: clinical, experimental, and theoretical aspects. New York: Harper & Row.

    7. Bonomi A, Patric D, Bushnell D. (2000). Validation of the united states Version of the  world Health organization Quality of life (WHOQ) instrument Journal of clinical Epidemiology; 53:1-12.

    8. Carr Aj, Givson B, Robin son PG. measuring quality of life: is quality of life determined by expectations or or experience? Br medg.2001.

    9. Fairclough, D. (2002). Design and Analysis of Quality of life studies in clinical trials. Chapman & Hall. London.

    10. Fairclugh, D. ( 2002). Design and Analysis of Q uality of life studies in clinical trials. Chapman &  Hall. London.

    11. Fayers, P.M., and Machin, D. ( 2000) . Quality of life Assessment,  Analysis and Inter pretation, Jhon willy, New York.

    12. Ferrans CE, powers MJ. Quality of  life of hemodialysis patients. ANNAJ. 1993 oct; 20(5): 575-81.

    13. Harircho M.comparison of quality of life in hem dialysis and kidney Trans plant patients. Payesh.2004, 3(2):111-21(Persian).

    14. Kutner NG, Brogan. D, Hall M, Daniels DS. Functional impairment, depressin, and Life satisfaction among older hemodialysis patients and ego- Matched controls: a perspective study. Arch phys med Rehabil; 2000. 81(4): 453- 459.

    15. Kutner NG. Quality of life and daily hemodialysis semindial.2004 mar-Apr.

    16. Morsch CM, Goncalves LF, Barros E. Health – related quality of life among haemodial ysis patients relation ship with clinical in dicators, morbidity and mortality. J clin Nurs. 2006; 15: 498- 504.

    17. Robinson, L.C. (2000). Inter personal relation ship quality in young adulthood: A gender analy sis. Adolescence .35, 775-784.

    18. Rocco mv, Gassman JJ, wang SR, Kaplan RM. Cross- sectional study of quality of life and symptoms in chronic renal disease patients: the  modification of  Diet in Repal Disease study. Am J kidney Dis. 1997 Jun; 29 (6): 888-94.

    19. sayin A, Mutluay R, sindel s. Quality of life in hemodialysis, peritoneal dialysis and transplantation patients. Kidney Transplant. 2007; 10 (39): 3047-53.

    20. Sayin A, Mutluay R, sindel. S Quality of life in hemodialysis, dialysis, dialysis and trans plan’t tion patients. Kidney Trans plant 2007.

    21. WHO. ( 1996). Life skills Education planning for researeh Derision of mental Health and prevention of sub stance abuse: Gevena.

    22.Barafsky Ivan, (2011). Can guality or quality – of life be defined

    The Quality of life In statute.

    23.Dean, B.B, Aguilar, D (2005). Im Pairment in Work Produtivity and health related quality of life in pati ents IBS. Am J Mang care  11 (1):Fayers, 42.P. M, Machin, D. (2000)- Quality of life assess ment, Analysis and interpret tation, John willy, Newyork: 132- 140.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت