روش تحقیق نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کارایی کارکنان بانک کشاورزی

تعداد صفحات: 44 فرمت فایل: word کد فایل: 10003586
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کارایی کارکنان بانک کشاورزی

    -مقدمه

    پیچیدگی سازمان های امروزی، تشریح آنان را تا حدودی دشوارنموده است. تکنولوژی و
    پیشرفت های بشری به گونه ای  سرعت گرفته است که انسان کمترشباهتی با گذشته می تواند پیداکند. افزایش تلاطم های محیطی، فضای تغییرو تحول، دگرگونی و عدم اطمینان رافراهم آورده است و ما را به توانایی های جدید و طرحی نو  درافکندن، می خواند.

    معیارهای پیشرفت و توسعه یافتگی به شدت دگرگون شده وهم اکنون درصحنه های جهانی، ‌جنگ برسربرتری های اقتصادی درقرن 21 آغاز شده است.  ابزارهای نظامی و قهر آمیز  جای خویش را به موجی ازلشگرهای اغواگر سپرده که هرلحظه ازطریق روان کردن سیل تصاویر، گفتارها و واژه ها برپیکره فرهنگ ها، ‌ارزش ها و سنت های دیرپای جوامع تاخته و بشر امروز را درمقابله با بحران هویت و ناهنجاریهای قرن خود، درمانده و نا امید ساخته است. مدیریت با تمام قدرت پابه عرصه حیات گذارده و برای پاسخ به چالش های محیطی و غیرمحیطی به جستجوی شیوه های نو و جدید پرداخته است.

    یکی از تحولات عمده و اساسی‌که درمدیریت شکل گرفته است، “تحول درنگرش به سازمان است ”. بدین گونه که به  سازمان ها به عنوان “ فرهنگ ها ” نگریسته می شود. پدیده جدیدی که یکی از مهارتهای اصلی مدیریت و رفتارسازمانی را شکل داده است.  باورها براین است که انسانهایی که دریک چارچوب نظام اجتماعی بزرگ و یا کوچک زندگی می کنند، دارای مجموعه ای از باورها، اعتقادات، ارزش ها و سنت ها هستند که درمجموع، فرهنگ آن نظام را شکل می دهد. ضعف یا قوت فرهنگ هرنظام اجتماعی بستگی به میزان ژرفا و همبستگی با پدیده های مزبور دارد. بی شک و تردید می توان اظهارداشت که هرقدرفرهنگ سازمانی  دارای نیرومندی بیشتری باشد،‌ آن سازمان از ثبات اقتصادی و اجتماعی آن سازمان و نیز از ژرفای بیشتری برخوردار خواهد بود.

    سمت دادن سازمان ها درجهت اهداف اساسی و استراتژیک، چنانچه با باورها و فرهنگ سازمانی کارکنان همسو نباشد،  کاری بس دشوار است و درنهایت روند اجرائی با موانع عمده مواجه خواهد شد.

    مطالب فوق یاد آوری می نماید که بوجود آوردن ارزش های مشترک، باورهای عمیق ومحکم، همسو کردن باورهای اساسی و دریک کلام فرهنگ سازمانی مورد قبول، نرم افزاری است
    تعیین کننده برای کاهش کاستی های موجود درسطح سازمان و اجتماع و حرکتی است مطمئن ولی  کند برای کاهش مشکلات درواحد های خدماتی و تولیدی.  براساس همین استدلال اعتقاد براین است که فرهنگ غنی سازمانی همانند یک نیروی قوی و انرژی زا سازمان را بوسیله نیروی انسانی مارآ بپیش برده و احساس ادراک یکسان به اهداف مشترک بخشیده، انگیزه قوی درافراد ایجاد کرده و حس فداکاری، تعهد وفاداری  و شایسته پروری را درسازمان بوجود می آورد.

    به عقیده ما، سازمان ها مانند افراد انسانی، ‌دارای شخصیت هستند. همانطور که دریک نظام اجتماعی کوچک یا بزرگ، یکسری باورها، سنت ها، ارزش ها و هنجارهای مشترک وجود دارد که درمجموع فرهنگ آن نظام را تشکیل می دهند، سازمان ها نیز به عنوان یک نظام اجتماعی، برحسب اهداف و مقاصد شان، خط و مشی هایشان، ‌پیشینگی پیدایششان، ساختار سازمانی و رویه های اجرائی شان، دارای فرهنگ خاص خودشان هستند.   همسوئی  هدف ها و مجموعه وظایف سازمان و جلب تمایل قبلی و برانگیختن انگیزه های درونی  افراد درجهت اجراء اهداف تدوین شده، مدیریت فرهنگ سازمانی را شکل می دهد. بنابراین عقیده براین است که فرهنگ سازمانی، رفتارهای موجود و عقاید مشترک رانهادینه  کرده و زبان  مشترک ایجاد می نماید. با توجه به مطالب اشاره شده سوالات (فرضیه ها ) زیر:

    1-آیا بین فرهنگ سازمانی و کارائی کارکنان  بانک کشاورزی رابطه معنی داری وجود دارد؟

    2-آیا احیای حس مسئولیت پذیری نسبت به شغل موجب افزایش انگیزش کارکنان بانک خواهد شد؟

    3-آیا ترویج تفکرمشارکتی بین کارکنان موجب افزایش انگیزش کارکنان بانک خواهد شد؟

    4-آیا ایجاد روحیه ابتکارو خلاقیت درکارکنان موجبات توانمندی آنان را فراهم می سازد؟

    5-آیا ترویج خود کنترلی دربین کارکنان باعث افزایش رضایت شغلی آنان می شود؟

    6-آیا ایجاد سیستم تشویق (پاداش ) دربین کارکنان، افزایش رضایت شغلی آنها را به  دنبال خواهد داشت؟

    مطرح می شود و هدف عمده بررسی حاضرضمن پاسخگویی به سوالات فوق، مطالعه جو و فضای اداری حاکم بربانک کشاورزی بوده و وضعیت موجود بانک ازلحاظ فرهنگی و نگرش حاکم برسیستم اداری را مورد بررسی قرارمی دهد.هدف دیگری که دنبال می شود این است که به مدیران درشناخت فرهنگ سازمانی خویش مساعدت شود تا بتوانند سیاست های اجرائی متناسب را در جهت پیشرفت امور و افزایش کارایی اتخاذ نمایند.

     

    2-ادبیات تحقیق

    2-1-فرهنگ سازمانی

    فرهنگ بطور عام ازدیدگاههای گوناگون تعریف شده است.  یکی از محققین و جامعه شناسان فرهنگ را عبارت از“کلیه کوشش های اعضاء یک جامعه برای انطباق آنان با هنجارهای محیطی تعریف می کند”.

    صاحبنظردیگری ازدیدگاه مردم شناسی فرهنگ را “مجموعه أی از عادات و توانائی های بشر  می داند.“ اندیشمند دیگری به نام ادوارد تیلور مردم شناس انگلیسی فرهنگ را “مجموعه ای ازآداب و رسوم، معتقدات، استعدادها، هنر،اخلاق، مذهب و قوانین تعریف کرده است ”

    باید بیان نمود که تعاریف فرهنگ به 200 الی 300 و حتی بیشترهم می رسد، صرفنظرازکلیه این تعاریف و طبقه بندی های صورت گرفته، صفات و ویژگی هایی درفرهنگ وجود دارد که جنبه عام داشته و درکلیه فرهنگ ها مشترک است که می توان عمده ترین آنها را بشرح زیربیان نمود :

    1-فرهنگ قابل انتقال است.

    2-فرهنگ اکتسابی است.  افراد و اعضای جامعه با کسب عوامل فرهنگی جامعه خویش اجتماعی می شوند.

    3-فرهنگ تحول پذیراست.

    4-فرهنگ تامین کننده نیازهای اساسی انسان است.

    5-فرهنگ خشنودی بخش است.

    6-فرهنگ یگانه سازاست. عناصرهر فرهنگ گرایش به آن دارند که پیکری یکپارچه و سازگارپدید آورند.

    7-فرهنگ سازگاری می یابد، اصولاً فراگرد دگرگونی فرهنگ همراه با تطبیق وسازگاری است تا جائی که فرهنگ را ازراه وام گیری و سازمان دادن با پیرامون اجتماعی درزمان می توان سازگارگرد.

    فرهنگ سازمانی با آنکه پیشینه ای  دراز دارد ولی موضوعی است که به تازگی دردانش مدیریت و بویژه درقلمرو رفتارسازمانی و بهبود سازمانی راه یافته است.  اغلب صاحبنظران معتقدند که سازمانها درست مانند انسانها دارای شخصیت و موقعیت هستند.  آنها می توانند به عنوان سازمان هایی با انعطاف بالا، خلاق، حمایت کننده یا برعکس معرفی شوند. نظریه پردازان دردهه اخیربه اهمیت و نقش فرهنگ سازمانی روی اعضای سازمان تاکید بسیار زیادی داشته ا ند.  برخی ازاین صاحبنظران فرهنگ سازمانی را بطور عام ترجنبه انسانی سازمان و عنوان کوششی تلقی می نمایند که جنبه های گوناگون مطالعات محققین سازمانی و مدیریت درگذشته را دریک ظرف جدیدی ارائه می دهد.

    دانشمند دیگری بنام چارلز اوریلی فرهنگ سازمانی را یک نظام نظارت اجتماعی بالقوه می داند که دربرابرنظام نظارت رسمی قراردارد. بنابراین ازدیدگاه مدیریت، فرهنگ سازمانی را می توان درقالب آن دسته ازباورها و انتظارات مشترک و همگانی که ازافراد سازمانی داریم، یک نظام نظارت اجتماعی به شمار آورد.

    آنچه را که اوریلی نظام نظارت اجتماعی می داند، می توان همان نظام غیر رسمی دانست که دربرگیرنده کنش ها و میان کنش های غیررسمی، احساس ها، هنجارهای گروهی و ارزش هائی است که افراد سازمانی برآنها مهرتایید می زنند.  نظام غیررسمی بخش پنهان یخ سازمانی است که این بخش، کاملاً پوشیده و پنهان بوده، بطوری که یا کاویده نمی شود یا اینکه بطورنارسا مورد کاوش قرارمی گیرد.

    با توجه به توضیحات داده شده پیرامون فرهنگ سازمان و تعاریف چندی ازآن دراینجا کلیه تعاریف بدست آمده درخصوص فرهنگ سازمان تحت عنوان فرهنگ سازمانی ارائه می شوند.

    1-مجموعه ای ازباورهای مشترک و دائم که ازطریق ابزارهای متنوع عادی منتقل می شود و درزندگی افراد ایجاد معنی و مفهوم می کند.

    2-برنامه ریزی جمعی ذهنی

    3-کاری که ما دراین سازمان انجام می دهیم

    4-یک نظام اعتقادی که مشترک بین اعضای یک سازمان است

    5-یک سلسله نمادها، ‌تشریفات و اسطوره هایی که منتقل کننده ارزش ها و باورهای اساسی آن سازمان به کارکنانش می باشد.

    6-ارزش های قوی که بطور گسترده مشترک است.

    7-برداشت های جمعی 

  • فهرست و منابع روش تحقیق نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کارایی کارکنان بانک کشاورزی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    1-ایران نژاد پاریزی مهدی و پرویز ساسان گهر، «سازمان ومدیریت ازتئوری تا عمل » (تهران موسسه بانکداری ایران، 1371)

    2-ایران نژاد پاریزی،  مهدی «جزوه درسی مدیریت رفتارسازمانی » موسسه بانکدای ایران 1373

    3-برگ، اتوکلان، « روانشناسی اجتماعی »ترجمه محمد علی کاردان، جلد اول، (تهران : نشریه اندیشه، 1368)

    4-دفت ریچارد، «نظریه و طرح سازمان »جلد دوم (تهران انتشارات باختر، 1374)

    5-دریس استانلی، «مدیریت فرهنگ سازمانی »ترجمه ناصرمیرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی (تهران : انتشارات آرین، 1373)

    6-دیویس گیت و جان نیواستورم، «رفتارسازمانی (رفتارانسانی درکار) » ترجمه محمد علی طوسی  (تهران انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1370)

    7-درویش مهدی، «بهسازی منابع انسانی » مجله تحول اداری شماره 1، سازمان اموراداری و استخدامی کشور، 1371

    8-دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، «بررسی وضع موجود ساختاروزارت آموزش و پرورش » جلد چهارم جو و  فضای سازمان، 1371)

    9-رابینز، استیفن، ‌«مدیریت رفتارسازمانی » ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد سوم (تهران انتشارات وزارت امورخارجه، 1374)

    10-رفیع پور، فرامرز، «کند و کاوها و پنداشته ها » (تهران شرکت سهامی انتشار، 1360)

    11-روح الامین، محمود، «زمینه فرهنگ شناسی » (تهران :انتشارات عطار، 1368)

    12-رشیدی، ‌علی اصغر، «بررسی علل انحطاط رفتارسازمانی »دانشگاه تهران، تحقیق درسی کارشناس ارشد، 1372

    13-طوسی، ‌محمد علی، «مشارکت به چه معنی است » (تهران :مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1370)

    14-طوسی، محمد علی، «فرهنگ سازمانی »(تهران :مرکز آموزش مدیریت دولتی 1374)

    15-علامه، محمد حسین، «فرهنگ سازمانی و بهره وری » دانشگاه تهران پایان نامه کارشناسی ارشد، 1372

    16-عاصمی پور،‌محمد جواد، «فرهنگ و ایدئولوژی سازمانی »دانشگاه تهران جزوه درسی، 1372

    17-عطائی، محمد، «بررسی فرهنگ سازمانی و اثربخشی » دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1373

    18-فرجاد محمد حسین، «مقدمه ای برجامعه شناسی و سیرتحول و تکامل جامعه »(تهران : نشرآرام، 1368)

    19-فرهنگی، علی اکبر، «نظامهای تطبیقی »دانشگاه تهران جزوه درسی کارشناسی ارشد، 1372

    20-کرمی فر، عباس، «بهره وری و مدیریت مشارکتی »مجله تحول اداری شماره های 2،3، 8و 9 سازمان اموراداری و استخدامی کشور، 1372

    21-کینگ ساموئل، «جامعه شناسی »ترجمه مشفق همدانی، (تهران، انتشارات امیرکبیر، 1341)

    22-کورمن، ک، ابراهام، «جامعه شناسی صنعتی و سازمانی » ترجمه حسین شکرشکن، (تهران انتشارات رشد، 1370)

    23-کاشانیان کریم، «بررسی علل عمده کاهش کارآئی درگروههای آموزشی »دانشگاه تهران پایان نامه کارشناسی ارشد، 1371

    24-کسرائی، درویش، «بانک کشاورزی ( تهران چاپخانه بانک کشاورزی، 1373)

    25-لوتانز،فرد، «رفتارسازمانی »ترجمه غلامعلی سرمد، (تهران :موسسه بانکداری ایران، 1372)

    26- نیک گهر، عبدالحسین، «مبانی جامعه شناسی »(تهران نشرآرین، 1369)

    27-نوفرستی، محمد، «آماردراقتصاد و بازرگانی »جلد 1 و 2 (تهران انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1366)

    28-واترمن ریچارد، «عامل تازه گردانی و درجستجوی برتری »ترجمه محمد علی طوسی (تهران انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1371)

    1-Argyris. Chris,Integrating the individual and organization,(New york Harper Row. 1964)

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت