پایان نامه نرم افزار بانک اطلاعاتی

تعداد صفحات: 96 فرمت فایل: word کد فایل: 10003380
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نرم افزار بانک اطلاعاتی

    چکیده

     

     تاریخچه پایگاه داده

    اولین کاربردهای اصطلاح پایگاه داده به June 1963 باز می‌گردد، یعنی زمانی که شرکت System Development Corporation مسئولیت اجرایی یک طرح به نام "توسعه و مدیریت محاسباتی یک پایگاه داده‌ای مرکزی" را بر عهده گرفت. پایگاه داده به عنوان یک واژه واحد در اوایل دهه 70 در اروپا و در اواخر دهه 70 در خبر نامه‌های معتبر آمریکایی به کار رفت.(بانک داده‌ای یا Databank در اوایل سال 1966 در روزنامه واشنگتن کار رفت)

    تصویر:اولین سیستم مدیریت پایگاه داده در دهه 60 گسترش یافت. از پیشگامان این شاخه چارلز باخمن می‌‌باشد. مقالات باخمن این را نشان داد که فرضیات او کاربرد بسیار موثرتری برای دسترسی به وسایل ذخیره سازی را محیا می‌‌کند. در آن زمانها پردازش داده بر پایه کارت های منگنه و نوار های مغناطیسی بود که پردازش سری اطلاعات را مهیا می‌‌کند. دو نوع مدل داده‌ای در آن زمانها ایجاد شد:CODASYL موجب توسعه مدل شبکه‌ای شدکه ریشه در نظریات باخمن داشت و مدل سلسله مراتبی که توسط North American Rockwell ایجاد شد و بعدا با اقباس از آن شرکت IBM محصولIMS را تولید نمود.

    مدل رابطه‌ای توسط E. F. Codd در سال 1970 ارائه شد.او مدل های موجود را مورد انتقاد قرار می‌‌داد. برای مدتی نسبتا طولانی این مدل در مجامع علمی مورد تایید بود. اولین محصول موفق برای میکرو کامپیوتر ها dBASE بودکه برای سیستم عامل هایCP/M و PC-DOS/MS-DOS ساخته شد. در جریان سال 1980 پژوهش بر روی مدل توزیع شده (distributed database) و ماشین های دادگانی (database machines) متمرکز شد، اما تاثیر کمی بر بازار گذاشت. در سال 1990 توجهات به طرف مدل شی گرا(object-oriented databases) جلب شد. این مدل جهت کنترل داده‌های مرکب لازم بود و به سادگی بر روی پایگاه داده‌های خاص، مهندسی داده(شامل مهندسی نرم افزار منابع) و داده‌های چند رسانه‌ای کار می‌‌کرد.

    در سال 2000 نوآوری تازه‌ای رخ داد و دادگان اکس‌ام‌ال (XML) به وجود آمد. هدف این مدل از بین بردن تفاوت بین مستندات و داده ها است و کمک می‌‌کند که منابع اطلاعاتی چه ساخت یافته باشند یا نه در کنار هم قرار گیرند.

     

    انواع دادگان ها

     

     

    دادِگان (پایگاه داده‌ها یا بانک اطلاعاتی) به مجموعه‌ای از اطلاعات با ساختار منظم و سامانمند گفته می‌شود. این پایگاه‌های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می‌شوند. البته چنین شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات تنها روش موجود نیست و شیوه‌های دیگری مانند ذخیره‌سازی ساده در پرونده‌ها نیز استفاده می‌گردد. مسئله‌ای که ذخیره‌سازی داده‌ها در دادگان را موثر می‌سازد وجود یک ساختار مفهومی است برای ذخیره‌سازی و روابط بین داده‌ها است.

    پایگاه داده در اصل مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات است.این واژه از دانش رایانه سرچشمه می‌‌گیرد ،اما کاربر وسیع و عمومی نیز دارد، این وسعت به اندازه‌ای است که مرکز اروپایی پایگاه داده (که تعاریف خردمندانه‌ای برای پایگاه داده ایجاد می‌‌کند) شامل تعاریف غیر الکترونیکی برای پایگاه داده می‌‌باشد. در این نوشتار به کاربرد های تکنیکی برای این اصطلاح محدود می‌‌شود.

    یک تعریف ممکن این است که: پایگاه داده مجموعه‌ای از رکورد های ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه‌ای است که می‌‌تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولا به صورت مجموعه‌ای از اجزای داده‌ای یا رویداد ها سازماندهی می‌‌گردد. بخش های بازیابی شده در هر پرسش به اطلاعاتی تبدیل می‌‌شود که برای اتخاذ یک تصمیم کاربرد دارد. برنامه رایانه‌ای که برای مدیریت و پرسش و پاسخ بین پایگاه‌های داده‌ای استفاده می‌‌شود را مدیر سیستم پایگاه داده‌ای یا به اختصار (DBMS) می‌‌نامیم. خصوصیات و طراحی سیستم های پایگاه داده‌ای در علم اطلاعات مطالعه می‌‌شود.

    مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه‌ای از رکورد ها یا تکه هایی از یک شناخت است.نوعا در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته‌ای برای موجودیت های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد: این توصیف با یک الگو یا مدل شناخته می‌‌شود. مدل توصیفی، اشیا پایگاه‌های داده و ارتباط بین آنها را نشان می‌‌دهد. روش های متفاوتی برای سازماندهی این مدل ها وجود دارد که به آنها مدل های پایگاه داده گوییم. پرکاربرد‌ترین مدلی که امروزه بسیار استفاده می‌‌شود، مدل رابطه‌ای است که به طور عام به صورت زیر تعریف می‌‌شود: نمایش تمام اطلاعاتی که به فرم جداول مرتبط که هریک از سطر ها و ستونها تشکیل شده است(تعریف حقیقی آن در علم ریاضیات برسی می‌‌شود). در این مدل وابستگی ها به کمک مقادیر مشترک در بیش از یک جدول نشان داده می‌‌شود. مدل های دیگری مثل مدل سلسله مراتب و مدل شبکه‌ای به طور صریح تری ارتباط ها را نشان می‌‌دهند.

    در مباحث تخصصی تر اصتلاح دادگان یا پایگاه داده به صورت مجموعه‌ای از رکورد های مرتبط با هم تعریف می‌‌شود. بسیاری از حرفه‌ای ها مجموعه‌ای از داده هایی با خصوصیات یکسان به منظور ایجاد یک پایگاه داده‌ای یکتا استفاده می‌‌کنند.

     

    معمولا DBMS ها بر اساس مدل هایی که استفاده می‌‌کنند تقسیم بندی می‌‌شوند: ارتباطی،شی گرا، شبکه‌ای و امثال آن. مدل های داده‌ای به تعیین زبانهای دسترسی به پایگاه‌های داده علاقه مند هستند. بخش قابل توجهی از مهندسی DBMS مستقل از مدل های می‌‌باشد و به فاکتور هایی همچون اجرا، همزمانی،جامعیت و بازیافت از خطاهای سخت افزاری وابسطه است.در این سطح تفاوت های بسیاری بین محصولات وجود دارد.

    .  

    فصل اول

    مقدمه

     

      مقدمه

     

    مدیریت پایگاه داده ها (چه داده های متنی یا تصویری یا غیره) شاید مهمترین کاربردی بوده است که همواره از کامپیوترهای تجاری خواسته شده است. به همین دلیل در چند سال گذشته قبل از ظهور محیطهای مبتنی بر رابط گرافیکی شاهد حکومت زبان Cobol بر امپراطوری کامپیوتر بودیم. بعد از این امر ظهور برنامه dBase و فروش حیرت آور آن خبر از همین احتیاج مبرم به پایگاه داده ها می داد.

    باز در این عرصه نیز شرکت مایکروسافت بیکار ننشست و Access که کاستیها و اشکالات برنامه های قبلی را برطرف نموده و کار با داده ها را به صورت فوق العاده ای راحت تر میکند عرضه کرد.

    این برنامه که همراه با کار در محیط کاملا گرافیکی ویندوز حتی قابلیت نصب در شبکه و internet را نیز دارد بدون شک یک نیاز شرکتهای تجاری, برنامه نویسان, طراحان صفحات وب و حتی برای اشخاص معمولی برای کنترل داده ها و اطلاعات خود بوده است.

    ما در این دوره آموزشی شما را با قابلیت access آشنا کرده و شاید اگر اغراق نکرده باشم شما را استاد این برنامه بی نظیر خواهیم کرد شما نیز لحظه به لحظه به آشنایی با قابلیتهای این برنامه مطمئنا مشتاق یادگیری هرچه سریع آن خواهید شد.

     

    آشنایی با اکسس

     

    اکسس که یکی از برنامه های موجود در بسته نرم افزاری آفیس( Microsoft Office ) است برای ساماندهی و کنترل و مدیریت پایگاه داده ایجاد شده است.

    این برنامه دارای قابلیتهای بسیار است , مانند ایجاد صفحه ورود اطلاعات به شکل دلخواه.

    به عنوان مثال وقتی شما می خواهید اطلاعات موجود در یک چک را در کامپیوتر خود ذخیره کنید شما با استفاده از برنامه اکسس می توانید صفحه ای درست همانند صفحه چک ایجاد کنید و اطلاعات را به صورت کاملا گرافیکی در آن وارد کنید.

    شما پس از ایجاد پایگاه داده هایتان حتی می توانید از آنها گزارش گرفته و یا در بین اطلاعات خود جستجو کرده البته تمامی این امکانات را شما با دستان قدرتمند خود ایجاد خواهیدکرد.

    از موارد استفاده برنامه اکسس به طور شهودی می توان به استفاده آن در قسمت حسابداری یک شرکت و یا نگهداری اطلاعات اشخاص عضو در سایتتان و حتی نگهداری اطلاعات کارمندان (حتی عکس آنها) و موارد بسیار متنوع دیگر اشاره کرد.

    شما پس از ایجاد این پایگاه داده حتی می توانید آن را در شبکه در اختیار دیگران قرار داده یا بر روی آن کلید رمز گذاشته یا حتی در سطح کاربران مختلف مقدار دسترسی هر کاربر را تعیین کنید.

    نکته : قالب پیش فرض برای پایگاه داده ها جدیدی که توسط اکسس 2002 ایجاد می شوند برای سازگاری بیشتر قالب موجود در اکسس 2000 می باشد .

    ازمیان تمام این بخش جدول ها یا برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود . از بخشهای دیگر به منظور اداره تجزیه و تحلیل بازیابی نمایش و انتشار اطلاعات موجود در جدول وبه عبارتی دیگر قابل دسترسی و مفید نمودن این اطلاعات استفاده به عمل می آید .

    گرچه اکسس یکی از قدرتمندترین برنامه های پایگاه داده است ولی استفاده ویادگیری آن بسیار بسیار ساده است . این ویژگی اکسس در سایه سال ها کار شرکت مایکروسافت برروی این برنامه حاصل گردیده است . ازآنجاکه اکسس یکی از برنامه های موجود در microsoft office است لذا امکان استفاده از تعداد زیادی از تکنیکهایی که در برنامه های دیگر office نظیر word,Excel از آنها استفاده می شود در این برنامه نیز وجود دارد .

    برای مثال می توان در حین کاربا اکسس از فرمانها، کلیدها ، کلیدهای میانبر مشابه برنامه های دیگر office به منظور گشودن و ویرایش اطلاعات موجود در جدول استفاده نمایید از طرفی چون اکسس با برنامه های موجود در office همگن است بنابراین امکان استفاده مشترک از اطلاعات بین اکسس ، word ، Excelو دیگر برنامه ها نیز وجود خواهد داشت .

     

     

     

    جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که اکسس نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

    - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233

    - 16 مگابایت Ram

    - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد

     

    فصل دوم

    تعریف کلی از اکسس  

     

    تعریف کلی از Access

     

     

    اکسس ابزاری برای تولید بانکهای اطلاعاتی رابطه ای است. بانکهای اطلاعاتی امکان گردآوری انواع اطلاعات را برای ذخیره ‌سازی ،جستجو و بازیابی فراهم می‌کند.

     

    اجزا بانک اطلاعاتی اکسس عبارتند از:

     

    DataBase:

     

    1. Table

    2. Query

    3. Form

    4. Report

    5. Macros

    6. Modules

     

    • ‏‏Table :(جدول ) هر جدول برای نگهداری داده‌های خام بانک اطلاعاتی است.داده‌ها را شما در جدول وارد می‌کنید.جداول سپس این داده‌ها را به شکل سطرها و ستونهایی سازماندهی میکند.

    بررسی جدولها :

    جدولها ، اصلی ترین بخش هر پایگاه داده هستند که اطلاعات در آنها ذخیره می شود . وظیفه بخش های دیگر به نحوه داشتن عمل متقابل بایک یا چند جدول می باشد . پایگاه داده اکسس می تواند هزاران جدول را در خود جای دهد که تعداد رکوردهای هریک از این جدولها شاید بیشتر به حجم موجود هارد دیسک محدود باشد .

     

    نکته :برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگیهای دیگر اکسس ، نظربیشترین اندازه یک پایگاه داده یا حداکثر تعداد رکوردهای موجود در یک جدول برروی قسمت asxa question  که در انتهای سمت راست نوار منو قراردارد کلیک کنید، عبارت access specification را تایپ نموده وسپس کلید  Enter رافشار دهید .

    هر یک از قسمت های Access دارای دو یا چند نما می باشد. در قسمت جدولها دارای دئ نمای متداول می باشد نمای برک داده (Data Sheet View ) که مکان دیدن واصلاح اطلاعات را ارائه می کند .

    نمای طراحی ( Design View ) که درآن می توان به مشاهده ونیز اصلاح ساختارجدول پرداخت . با کلیک برروی View می توانید از نمائی به نمای دیگر بروید .

     

     

     

    • Query :هر پرس و جو برای استخراج اطلاعات مورد نظر از یک بانک اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیردهر پرس و جو می‌تواند گروهی از رکوردها را که شرایط خاص دارا هستند انتخاب کند.پرس و جوها را می‌توان بر اساس جداول یا پرس و جوهای دیگر اماده نمود. با استفاده از پز بررسی استعلام ها یا Queries : یکی از راه های موقعیت یابی اطلاعات موجود در پایگاه داده اکسس ایجاد استعلام ها یا Queries می باشد . با استفاده ازاستعلام ها یافتن اطلاعات ودر نتیجه مشاهده تغییر و تجزیه و تحلیل نمودن آنها به طریق مختلف ممکن می گردد .

    هم چنین امکان استفاده از نتایج حاصله از این استعلام ها به عنوان اساس بخش های دیگر اکسس فراهم می باشد .

    یک استعلام ، اساسا یک سئوال می باشد . سئوالی نظیر :

    « کدام سطر در جدول مشتریان در ستون کد پستی حاوی عدد 98052 می با شد ؟ »

    درهنگام اجراء یک استعلام ( که معادل پرسیدن یک سئوال می باشد) اکسس تمام جدول یا جدول های تعیین شده را بررسی نموده ، سطرهای مطابق با معیارتعریف شده در استعلام را یافته و نتایج را در یک « Data sheet » به نمایش می گذارد .

    استعلام ها می باید ساختار بسیار ویژه ای داشته باشند تا اکسس قادر به درک آنها ودر نتیجه یافتن پاسخ مناسب گردد . هر نوع سئوال دارای یک نوع استعلام مربوط به خود می باشد . انواع ابتدائی استعلام ها عبارتند از : « Parameter » « ucrasstab» « select» و ازانواع غیر معمول تر می توان «Action» «Auto Look Up» «SQL» «Struc Tured Query Longuage» را نام برد . البته اکسس مجهزبه راهنماهائی است که شما را در طول فرآیند ایجاد انواع معمول استعلام ها یاری می نماید با انواع غیر معمول ترمی باید توسط خود شخص در نمای طراحی (Desigh Grid) ایجاد گردند .

  • فهرست و منابع پایان نامه نرم افزار بانک اطلاعاتی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    آموزش گام به گام اکسس 2000

    نویسنده: مهندس عین الله جعفر نژاد قمی

    شابک: 9-13-6864-964

    2ر7ج/ 888/ 5105 TK

    ناشر: انتشارات علوم رایانه

    جستجو در اینترنت

    Web : www.ostad online in the web training.com                Address

                                                 www.farsiebooks.ir 

    آموزش گام به گام ویژوال بیسیک نت

    نویسنده: مهندس عین الله جعفر نژاد قمی- مهندس رمضان عباس نژاد

    شابک: 3-50-6864-964

    2آ5ج/73/76 QA

    ناشر: انتشارات علوم رایانه

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت