روش تحقیق بررسی رابطه ترس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان ایذه در سال های 89-88

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 10003223
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه ترس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان ایذه در سال های 89-88

    چکیده:

    در این تحقیق به تعریف ترس  و عملکرد خودم در مورد دانش آموزی که  در امتحان ترس  داشت وراهکارهایی که برای درمان این دانش آموز انجام دادم اشاره خواهم داشت.

    نگرانی ترس  لازمۀ ادامه حیات و تضمین کننده سعی وتلاش انسانهاست. اما هنگامی که آنقدر شدت می یابدکه منجر به کاهش عملکرد فرد می شود به عنوان یک اختلال مطرح می گردد.

    نگرانیها در مورد مسائل متعدد رخ می دهد و از جمله آنها ترس امتحان است که یکی از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان نیز محسوب می شود. در این تحقیق به تعریف ترس و علائم نشانه های آن  ترس امتحان از نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان دریافت که آشنایی با علل ودلایل بوجودآمدن ترس امتحان می تواند ما را در بررسی هر چه بهتر این علل و پیشگیری و درمان یاری سازدکه علل ترس  این فرد عبارتند از 1- عوامل فردی و شخصیتی 2- عوامل خانوادگی 3- عوامل  آموزشگاهی و در آخر راهکار هایی به والدین و دبیران و خود فرد توصیه شده است.

     

    مقدمه

    ترس به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه جوامع، به عنوان یک پاسخ مناسب و سازگار تلقی میگردد . فقدان ترس یا اضطراب بیمارگونه ممکن است ما را با مشکلات و خطرات زیادی مواجه سازد . ترس در حد متعادل و سازنده ما را وا می دارد که برای انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش کرده، بدین ترتیب زندگی خود را بادوام تر وبارورتر سازیم.

    بندرت اتفاق می افتد که در خلال فرآیند نوجوانی بحرانهای ترس مشاهده نگردند، گاهی این ترس به طور ناگهانی و زمانی به صورت تدریجی ظاهر می شود . گاهی فراگیر است وزمانی بالعکس در خلال چند ساعت پایان می پذیرد . بنابراین، ترس به منزله بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان ، یکی از مولفه های ساختار شخصیت آنها را تشکیل می دهد و از این زاویه است که پاره ای ازترس های دوران کودکی و نوجوانی را می توان بهنجار تلقی کرد و تاثیر مثبت آنها را بر فرآیند تحول پذیرفت . چون این فرصت را برای افراد فراهم می آورد که مکانیزم های سازشی خود را در جهت مواجه با منابع استرس زا و ترس آور گسترش دهند . بالعکس ، ترس مرضی نیز وجود دارد که به منز له منبع شکست و سازش نایافتگی به شمار می شود و طیف وسیعی از اختلالهای شناختی و بدنی تا ترسهای غیر موجه و وحشتزدگی را شامل می شود و فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم می کند.

    در جریان رشد، کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از ترسها را تجربه م یکنند. گاه این ترسها از چنان شدتی برخوردار است که زندگی روزمره و تحصیلی آنان را دشوار می سازد. یکی از این ترسها, ترس امتحان است. نتایج مطالعات انجام شده در مورد اثر ترس از امتحان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، یکسان نبوده است. بعضی ارتباط قوی بین کاهش عملکرد تحصیلی و ترس از  امتحان گزارش کرده اند و بعضی ارتباط کم و یک مطالعه هم هیچ ارتباطی مشاهده نکرده است. در این مطالعه فراوانی ترس از امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است.

    اهمیت و ضرورت پژوهش:

    امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر آنها را در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره آسیب پذیر کرده است .پژوهشهای  بیشمار نشان داده اند که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی(ریشه ترس)  –عاطفی ریشه های روانی اجتماعی دارند.

    هدف از نوشتن این تحقیق و انتخاب موضوع آن بحثی است که دربین مباحث روانشناسی بیش از سایر مباحث آموزشی مورد توجه می باشد و غفلت از آن باعث بیماریهای روانی میگردد.و درمورد دانش آموزان کاربرد بیشتری دارد و با توجه به شغل و حرفه شخصی دانستن بعضی از این نکات برای مقابله و برطرف ساختن مشکلات دانش‌آموزان مؤثر است. آشنایی با دلایل بوجود آمدن ترس  ما را در بررسی این علل و درمان هر چه بهتر آن یاری خواهد رساند.

     

    اهداف پژوهش:

    هدف اساسی در این پژوهش :

    1.       بررسی علل ترس از دانش آموزان این مدارس  

    2.       راههای کاهش ترس در دانش آموز

    3.       نقش معلم در کاهش ترس

    4.      نوع برخورد خانواده نسبت به توانایی فرزندشان به میزان ترس اثر دارد.

    سؤالات پژوهش :

    1.       آیا والدین درایجاد ترس در دانش آموزان نقش دارند.

    2.       روشهای پیشگیری از ترس را نام ببرید.

    3.       چه عواملی باعث ترس در دانش آموزان می شود.

    تعریف واژه ها و اصطلاحات:

    ترس:یک ناراحتی دردناک درونی که در بیش بینی یک تهدید و یک عامل ناخوشی در آینده که منبع و منشأ آن مشخص نیست یاد می کند.

    امتحان : اندازه گیری و سنجش تغییرات حاصل در رفتار دانش آموزان با توجه به هدفهای آموزش و پرورش به منظور هدایت یادگیری آنهاست.

     

    پیشینه

    امروزه درمانهایی که بر اساس فرمول‌بندی ‌های روان‌شناختی صورت می‌گیرد، احتمال میزان موفقیت را افزایش می‌دهد.

    بنابراین باتعیین فرمول‌بندی مشکلات و انتخاب الگوی صحیح و روش مناسب و توصیف فرایند تغییر، بصورت سازمان یافته ضریب اطمینان در درمان افزایش می‌یابد

    در شناخت درمانی، شیوه روان‌درمانی مبتنی بر نظریه اختلالات هیجانی و فهم باورهای تحریف شده( بک 1967 – 1991 ) مطالعات بالینی و تجربی کواکس ( 1978) و بلک برن(1988) و نیز تکنیکهای درمانی مشخصی است.

    این شیوه درمانی شکل سازمان یافته ای از روان درمانی است که برای کمک به بیماران برای یادگیری روش های موثر به منظور مواجه با مشکلاتی که سبب ناراحتی او می‌شوند طراحی شده است.

    - میرافضلی آرانی، فاطمه، علل ترس در کودکان، مرکز تحقیقات نظام وفا شهرستان آران و بیدگل،83 1382

    ترس از بزرگترین دشمنانی می‌باشد که بشر مجبور است با آن روبرو شود ترس درباره آسیب‌پذیری خودمان و ترس برای بقای خود

    2- عکاشه گودرز"بررسی فراوانی وعلل ترس در دانش آموزان" شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان 1381در این تحقیق سنین نوجوانی یعنی سالهای بین 12 تا 18 سال را دوره ناکامل نامیده‌اند زیرا نوجوان عالم کودکی را پشت سر گذاشته و به دوره کامل بزرگسالی نیز نرسیده است در نتیجه احساس نوعی ناامنی و عدم اطمینان و اعتماد به خود و نقش اجتماعی خود دارد. دوره ای که در طول عمر انسان ؛تنشهای هیجانی؛در حد اعلای خود می رسد دوره نوجوانی است .در این دوره علاوه بر رشد و تغییرات بدنی و ترشحات غدد داخلی که تا حدی موجبات ترس و تنش را در نوجوانان پدید می آورد،عوامل محیطی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی وجود تنشها در این دوره می باشد.

    شناخت درمانی بک ابتدا در مورد افسردگی و ترس  به کار رفته است ( 1967) ولی امروزه مطالعات و تحقیقات بیشتر در شناخت درمانی نشان می‌دهد برای بسیاری از اختلالات روانشناختی از جمله ترس ، وسواس و … نیز قابل استفاده است.

    در ارزیابی تحریف های شناختی که افراد مضطرب تجربه می‌کنند فریمن و دیگران ( 1990) متوجه شدند که تحریف‌هایی همچون فاجعه آمیز دانستن، شخصی سازی تعمیم و مبالغه آمیز،… ( 1990) دیده می‌شود و هم چنین کاربرد مثلث شناختن و نقش آن در درمان ترس توسط گرینبرگ ( 1985) مورد بحث قرار گرفته است.

    شناخت درمانگران معتقدند تجارب کودکی می‌تواند باعث شکل‌گیری طر حواره‌ها و باورهای اساسی و باورهای شرطی گردند، در هنگام وجود یک محرک به عنوان موقعیت، فعال کننده ترس، می‌تواند بر طرحوارها و باورهای اساسی و باورهای شرطی اثر کرده و بصورت یک فرآیند شناختی، پیامدهای شناختی از

    جمله افکار اتوماتیک را فعال نموده و رفتارها و هیجانات و پاسخ‌های فیزیولوژیک انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

     

    اهداف تحقیق :

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی تحقیق: بررسی رابطه ترس وعملکردتحصیلی دانش آموزان مقطعه راهنمایی شهرستان ایذه در سال های  89-88  شهرستان ایذه بوده است.

    تعریف ترس:

    بی شک یافتن تعریفی جامع و مانع برای ترس دشوار است در واقع اساسی توافق بر سر تعریف است که در رشته‌های مختلف به دشواری صورت می‌گیرد.

    روان شناسان تعریف جامعه‌شناسان و جامعه شناسان تعریف روان شناسان و روان پزشکان تعریف هیچکدام را جامعه و مانع نمی‌دانند اما ترس کلمه‌ای مشتق از لغت لاتینی به معنی سختی کشیدن است و در قرن 17 برای تشریح سختی یا محنت بکار برده می‌شود و در اواخر قرن 18 دلالت بر نیرو، فشار، کوشش سختی می‌کند که متوجه افراد یا عضوی از اعضاء یا نیروی  روانی او [1]

    ترس یک حالت عاطفی است که در آن عامل مبهمی از ترس، ترس ناشی از پیش‌بینی حوادث نامطبوع وجود دارد و فیزیک ناراحتی دردناک ذهنی ناشی از یک پیش‌بینی در مورد یک تهدید و یا یک ناخوشی در آینده است.

    ترس احساس ناخوشایند و ناراحت کننده است که با نشانه‌های جسمی حاکی از بیش فعالی دستگاه عصبی خود مختار، همراه باشد

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه ترس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان ایذه در سال های 89-88

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت