روش تحقیق زنان و پرده نشینی

تعداد صفحات: 51 فرمت فایل: word کد فایل: 10003166
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۱,۷۰۰ تومان
قیمت: ۹,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق زنان و پرده نشینی

    مقدمه :

    شکست امپریالیست جهانی به ویژه آمریکا برای خاموش ساختن شعله های فروزان انقلاب اسلامی به با انواع حیله ها و توطئه های سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و فرهنگی و با مساعدت ویاری ایادی داخلی اش همراه بوده  آنها را از ضربه پذیری سریع انقلاب مایوس ساخته ، به فکر سرمایه گزاری بلند مدت جهت مقابله با انقلاب و تمهید شرایط و لوازم بازگشت مجدد به این مرز و بوم وا داشت . بخشی از سرمایه گذاری بلند مدت استکبار به اشاعه و گسترش فساد ، بدحجابی ، مواد مخدر ، بی بندوباری و دامن زدن به مصرف هر چه بیشتر کالاهای مصرفی و غیر ضروری در جامعه به ویژه در بین نسل جوان اختصاص یافته ، تا از این طریق نیروهای جوان و مقاوم جامعه را نابود و زمینه ی سلطه ی  دوباره ی خویش را فراهم سازد . 

    پوشش و آراستگی و بررسی حجاب این سمبل عفت و پاکدامنی جلوه ی   زیبای دیگری از اهتمام دانشگاه های آزاد اسلامی در زمینه تبیین و گسترش احکام اسلامی در جامعه ی  دانشگاهی است . در دنیای امروز که به نام روشنفکری و تجدد می کوشند زنان و دختران ما را از پس پرده عفت و حیا بیرون کشند و وسیله ی کامیابی شهوت پرستان خود کامه قرار دهند و در تلاشند با ترویج فرهنگ برهنگی و زیست عروسکی نیروهای فعال و پر توان جامعه و منابع و ذخایر مادی و معنوی آنان را به یغما برند . حجاب ارتجاع و کوته فکری ولی خودنمایی و تبرج که زمینه ی  بسیاری از بی بندو باری ها و انحرافات است ارضاء حس ذاتی و فطری بشر قلمداد می گردد اما اسلام دین فطرت است و طبق سرشت زن که علاقه ی  خاصی به زیبایی و جلوه نمایی دارد مقرر داشت که زنان از زینتها ولباسهای زیبا و جواهرات استفاده کنند و نظافت و آرایش برای همسر را از وظایف و حقوق همسری قرار داده است  ،آراستگی را در چاچوب محیط خانواده تحسین و تمجید نموده و اینگونه با حفظ شان و منزلت زن غریزه ذاتی و فطری او را پاسخ داده است . اگر همین غریضه ی عشق به زیبایی ، خود آرایی و خود نمایی ، گامی فراتر از خانواده نهاده و از حدود و مرزهایی که شرع معین کرده خارج شود و به معابری که مملو از نگاههای آلوده  و شهوت انگیز شیادان است کشیده شود . آدمی را می فریبد ، غریزه را تحریک می کند و در غیر جای خود شعله ور می سازد تا بنیان عفت و پاکی را بسوزاند .

     

    بیان مساله :

    دانشگاه ها از جمله مراکز حساس و مهمی هستند که در مصالح و مفاسد استقلال و یا وابستگی کشور نقش بسیار موثر و مفیدی داشته اند . اغلب مسئولان ،کارشناسان و کارگزاران جامعه از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی انتخاب و انتصاب می شوند . امروزه یکی از عوامل مهم انحطاط و انحراف مردم اکثر کشورهای تحت سلطه وابستگی و فساد حاکم بر سیستم دانشگاهی این کشورها می باشد . دانشگاهها از اولین مراکز یورش فرهنگ ضد اسلامی ضد اخلاقی و مادیگری بوده اند . استعمار گران همواره حکام و سلاطین مزدور و متخصصین و کارشناسان وابسته محلی خود را از میان تحصیل کرده های دانشگاهها انتخاب می کنند . ضمنا مهاجرت جوانان روستایی و شهرستانی به شهرهای بزرگ جهت ادامه تحصیل در دانشگاهها  و به تبع آن اصطکات  فکری فرهنگی و اخلاقی در بین آنان از یک سو و عدم نظارت و کنترل اولیا و احساس رهایی از نظارت همگانی که در محل سکونت سابق وجود داشت از سوی دیگر از جمله عواملی هستند که بعضی از دانشجویان مهاجر را در گرایش به انحرافات اجتماعی و مفاسد اخلاقی تهدید  و یا تشویق می کند .  ( رزاقی ، 1371 ، ص 31 ، ص 32 ، ص 33 )

     

    آیا اسلام طرفدار پرده نشینی زن است ؟

    همچنان که لغت حجاب بر این معنی دلالت می کند یا اسلام طرفدار این است که زن در حضور مرد بیگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنکه مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند و در صورت دوم حدود و پوشش چقدر است آیا چهره و دو دست تا مچ نیز باید پوشیده شود ؟ یا ماورای چهره و دو دست باید پوشیده شود . اما چهره و دو دست تا مچ پوشیدنش لازم نیست آیا در اسلام مسئله ای به نام حریم عفاف وجود دارد یا نه ؟ یعنی آیا در اسلام مسئله سومی که نه پرده نشینی و محبوسیت و نه اختلاط باشد وجود دارد یا خیر و به عبارت دیگر آیا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است یا نه ؟ ( استاد مطهری ، 1368 ، ص 7 )

    این فکر که زن فقط و فقط در کنج خانه محبوس بماند و حتی با حفظ حریم و رعایت عفاف هم از علم و از  هر کمالی الزاما باید محروم بماند و کاری جز اطفاء شهوت مرد و خدمتکاری او ندارد که علاوه بر اینکه با اسلام جور نمی آید بر ضد عواطف انسانی است . ( استاد مطهری ، 1368 ، ص 66 )

    شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین و سنگین و با وقار باشد ،  در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد عملا مردم را به سوی خود دعوت نکند ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی دار به سخن خود  آهنگ ندهد . چه آنکه گاهی اوقات ژست ها سخن می گویند ، راه رفتن انسان سخن می گویند ، طرز حرف زدنش یک حرف دیگری می زند . ( استاد مطهری ، 1368 ، ص 29و 28 )

    آنچه امروزه امنیت اجتماعی جامعه را به مخاطره انداخته و بیم آن می رود که اساس و شالوده ی  فرهنگ اصیلمان را متزلزل سازد پدیده ی بدحجابی است که در نوع خود در تاریخ 26 ساله ی  انقلاب اسلامی بی سابقه بود و نیازی به یک آسیب شناسی کلی دارد و استفاده از راهکارها وشیوه های نوین را می طلبد . در این میان مسئولیت خطیر جامعه ی دانشگاهی ، صاحبنظران و اندیشمندان مسلمان و حوزه های علمیه ، بیشتر احساس می شود که لازم است با تحرکی تازه در این زمینه وظیفه اطلاع رسانی و تعلیمی خود را به خوبی به انجام رسانند . عدم تهیه و تدوین طرح و برنامه های جامع و متنوع و جذاب در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی مسئله حجاب و پوشش را با چالش جدی مواجه نموده است .

    ضرورت انجام تحقیق :

    دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی دریافته اند که غارت و چپاول منابع و منافع مادی و معنوی ملل و ممالک جهان خصوصا کشورهای اسلامی موکول به تحریف و تعمیق فرهنگ و ارزشهای ملی و مذهبی و تحمیل عادات و طرز تفکر و طرز زندگی و قالبهای غربی و بالاخره اشاعه فساد و تباهی و بی تفاوتی در بین مردم بویژه جوانان دختر و پسر آن سازمان می باشد . دقیقا به همین دلیل استکبار جهانی پس از تحمل شکست های پی در پی علی رغم به کار گیری توطئه های گوناگون سیاسی نظامی و اقتصادی اکنون تهاجم فرهنگی همه جانبه ای را علیه جمهوری اسلامی به عنوان مرکز ثقل تحولات و تحرکات اسلامی در سراسر جهان تدارک می بیند . اگر چه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بازگشت به فرهنگ فاسد و منحط غربی در جامعه انقلابی و اسلامی ما محکوم و محال است و تحقق چنین چیزی ممکن نیست لکن قبل از آنکه دامنه این آفت خطرناک  ( هر چند به طور محدود ) پیکره اجتماع را در برگرفته و دسته دسته جوانان بی گناه و کم تجربه و غافل را به سوی منجلاب فساد و آلودگی و از جمله بی حجابی سوق دهد می بایست با این هجوم فرهنگی استعمار برخوردی جدی و مستمر به عمل آید . با انجام این تحقیق مشخص می شود حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی نیست ، بلکه اسلام می خواهد جوانان ما را در دانشگاههای آزاد اسلامی خصوصا زنان ما هم مانند مردان با حفظ حریم و حجاب مناسب در تمام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شرکت کنند .

     

    فرضیات تحقیق :

    حجاب در دانشگاه توسط دانشجویان رعایت می شود .

    مفاهیم و اصطلاحات ( تعریف عملیاتی واژه ها ) :

    میزان ( balance ) معنای لغوی میزان : ترازو ، اندازه ، مقدار .

    میزان یعنی معیار و اندازه گیری هر چیزی که باید در حد تعادل از آن استفاده شود .( فرهنگ عمید ، ج 2 )

    رعایت ( consideration ) معنای لغوی رعایت : ملاحظه ، مراقبت ، جانبداری ، نگهدار ی و پاسبانی ، رسیدگی به کار کسی .

    رعایت یعنی نگاه داشتن حرمت و حق کسی است . ( فرهنگ عمید ، ج 1 )

    حجاب ( veil ) معنای لغوی حجاب : پرده ، چادر ، روپوش ، روبند .

    حجاب یعنی آنچه که با آن چیزی را بپوشانند و چیزی که مانع بین دو چیز دیگر باشد جمع حجب . ( فرهنگ عمید ، ج 1 )

    دانشگاه ( university ) معنای لغوی دانشگاه : محل دانش ، جای دانش . دانشگاه : یعنی مدرسه ی عالی که تمام علوم در آنجا تدریس شود ، موسسه علمی بزرگ که شامل چندین دانشکده است و در هر یک از دانشکده های آن رشته ای از علوم تدریس می شود ، (( اونیورسیته )) . ( فرهنگ عمید ، ج 1 )

    دانشگاه آزاد ( Azad university ) : دانشگاه به عنوان شاخص ترین نهاد تولید و انتقال دانش وظیفه ی تحقق این امر را با تربیت نیروی انسانی متخصص بر عهده دارد . در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی که نهادی  مردمی است با آگاهی از نیازهای جامعه اقدام به گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی نموده و در صدد است با بهره گیری از روشهای عملی و نوین گزینش دانشجو فرصت ادامه تحصیل برای دانش پژوهان این مرز و بوم را فراهم نماید . دانشگاه آزاد اسلامی موسسه ای غیر انتفاعی و غیر دولتی است . هیچ شخصی اعم  از حقیقی یا حقوقی در آن سهمی نداشته و تمام دریافتهای آن در خود دانشگاه هزینه می شود . هیچ کس حق برداشت مبلغی به عنوان سهم  یا سود ندارد . تراز مالی دانشگاه هر ساله به تصویب مراجع قانونی می رسد و قابل ارائه به عموم مردم است . از فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاهی مردمی و اسلامی است .

  • فهرست و منابع روش تحقیق زنان و پرده نشینی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت