گزارش سمینار بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان دستگاه های اجرایی در اردبیل(مطالعه موردی کارکنان بهزیستی اردبیل)

تعداد صفحات: 10 فرمت فایل: word کد فایل: 10003124
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان دستگاه های اجرایی در اردبیل(مطالعه موردی کارکنان بهزیستی اردبیل)

    اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی

    چکیده

    هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای  کارکنان دستگاه های اجرایی در اردبیل است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان  اداره بهزیستی شهرستان اردبیل بوده و از این جامعه تعداد 80 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای  انتخاب شد.  جهت بررسی میزان هوش هیجانی از پرسشنامه بار-آن و بر ای بررسی میزان هوش معنوی از پرسشنامه گینک استفاده شده و در نهایت با نرم افزار SPSS  نتایج تجزیه و تحلیل شد.نتایج کلی پژوهش حاکی تاثیر بالای هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان اداره بهزیستی بود.

     

    واژه های کلیدی: هوش هیجانی-هوش معنوی-اخلاق حرفه ای کارمندان

    چکیده

    هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای  کارکنان دستگاه های اجرایی در اردبیل است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان  اداره بهزیستی شهرستان اردبیل بوده و از این جامعه تعداد 80 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای  انتخاب شد.  جهت بررسی میزان هوش هیجانی از پرسشنامه بار-آن و بر ای بررسی میزان هوش معنوی از پرسشنامه گینک استفاده شده و در نهایت با نرم افزار SPSS  نتایج تجزیه و تحلیل شد.نتایج کلی پژوهش حاکی تاثیر بالای هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان اداره بهزیستی بود.

    واژه های کلیدی: هوش هیجانی-هوش معنوی-اخلاق حرفه ای کارمندان

    مقدمه

    مدیریت یک سازمان یکی از چالشهای مهم دنیای سازمان فعلی و آینده به شمار می آید و این به آن دلیل است که جهت دهی مسیر سازمان از طریق تفکر و عمل مدیران، امکان پذیر است. یکی از شایستگی های محوری که موجب موفقیت سازمان می شود، هوش مدیران است مدیران نیازمند پرورش هوش خود در تمام سطوح هستند تا بتوانند وظیفه شان را به طور متوازن و همه جانبه به انجام برسانند. از جمله هوش هایی که مدیران را قادر می سازد تصمیمات استراتژیک در محیط پیچیده و مهم دنیای کسب و کار فعلی اتخاذ کنند هوش معنوی مدیران است. این نوع هوش، پدیده نوظهوری است که بسیاری از صاحب نظران مدیریت و سازمان و نیز مدیران را در سطوح مختلف به خود جلب کرده است. بسیاری از آنان هوش معنوی را به عنوان منبعی پایدار برای سازمانها دانسته اند که میتواند به آنها در زمانهای پرتلاطم و آشوب زده، یاری رساند و تناقض در نظم و بی نظمی در سازمان را حل و فصل کند و باعث شناخت ارزش کارکنان در سازمان و ایجاد مبنایی از اعتماد بین کارکنان شود. مفهوم هوش معنوی مدیران به لحاظ شکل گیری تغییرات بنیادی و تأثیرات آن در محیط کار، مزایای علمی قابل ملاحظه ای دارد بنابراین سازمانهایی که برای مدیران خود فرصت هایی برای پرورش هوش معنوی فراهم میکنند، نسبت به سازمانهای دیگر موفق تر هستند (نادری،1389) هوش معنوی جنبه های بیرونی هوش را با جنبه های درونی معنویت تلفیق میکند و ظرفیت خارق العاده ای در فرد ایجاد میکند، به گونه ای که میتواند معنویت را به شکلی کاربردیمورد استفاده قرار دهد.یانگ (2007)بیان میکند: هوش معنوی ظرفیت انسان است برای جستجو و پرسیدن سؤالات غایی درباره معنای زندگی و به طور همزمان تجربه پیوند یکپارچه بین هر یک از ما و جهانی است که در آن زندگی میکنیم(زارعی متین 1390 )از آنجایی که جهان سازمانی امروز، جهانی پر رقابت و پر چالش است، این تلاطم محیطی مدیران را بر آن داشته که بهبود عملکرد کارکنان را به عنوان استراتژی رقابتی خود در جهان امروز برگزینند. بنابراین زیربنای هر گونه حرکت به سوی رشد و توسعه و بهبود فرآیند عملکرد کارکنان در سازمانها، شناخت دقیق وضعیت موجود، تشخیص نقاط قوت و ضعف و سپس طرح برنامه هایی سنجیده برای بهبود عملکرد است. اندیشه تأثیر هوش معنوی مدیران بر عملکرد کارکنان جنبه جدیدی از فعالیتهای سازمان را آشکار میکند که هرگز به انسانها، به چشم وسیله و ابزار نگاه نمیکند و با آنان همیشه با احترام و محبت رفتار میکند و به واسطه آن قابلیت های اخلاقی، علمی و اجتماعی کارکنان به سوی توفیق و سربلندی رهنمون میگردد. هوش معنوی با زندگی درونی ذهن و نفس  و ارتباط آن با جهان رابطه دارد

    و ظرفیت فهم عمیق سؤالات وجودی و بینش نسبت به سطوح چندگانه هوشیاری را شامل میشود. آگاهی از نفس، به عنوان زمینه و بستر بودن یا نیروی زندگی تکاملی خلاق را در بر میگیرد. هوش معنوی به شکل هوشیاری ظاهر میشود. و به شکل آگاهی همیشه در حال رشد ماده، زندگی، بدن، ذهن، نفس و روح در می آید. بنابراین هوش معنوی چیزی بیش از توانایی ذهنی فرد است و فرد را به ماوراء فرد  و به روح، مرتبط می کند. علاوه بر این، هوش معنوی فراتر از رشد روانشناختی متعارف است بدین جهت خودآگاهی شامل آگاهی از رابطه با موجود متعالی، افراد دیگر، زمین و همه موجودات میشود(غباری بناب،1386).یکی دیگر از مولفه هایی که در عملکرد کارکنان تاثیر دارد هوش هیجانی است. اصطلاح هوش هیجانی طی دهه 1990 توسط جان مایر و پیتر سالووی برای اولین بار در چندین مقاله مطرح شد و دانیل گلمن اولین کسی است که مفهوم هوش هیجانی را وارد عرصه مفاهیم سازمانی نمود (آقایار و شریفی درآمدی، 1386). طی این مدت تعاریف متعددی از طرف صاحبنظران ارائه شده است سینگر هوش هیجانی را هوش بکارگیری عاطفه و احساس در جهت هدایت رفتار، ارتباط موثر با همکاران، سرپرستان و استفاده از زمان در چگونگی انجام کار برای بهبود نتایج تعریف نموده است (حسن زاده 1386). دانیل گلمن در سال 1998 مدل هوش هیجانی خود را در پنج بعد که شامل 25 مولفه می شد ارائه داد اما مدل اخیر گلمن که چارجوپ نظری تحقیق حاضر نیز بر آن استوار بوده و حاصل تجزیه و تحلیلهای آماری وی و همکارانش می باشد، متشکل از چهار بعد: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط و 20 مولفه مربوط به آن است (گلمن،2001). با بررسی تحقیقات به دست آمده در این زمینه، نتایج حاکی از این است که بین مولفه های هوش هیجانی و عملکرد کارکنان رابطه معنادار وجود دارد، با توجه به اهمیت و نقشی که هوش هیجانی در بروز رفتار و عملکرد افراد دارد، ضرورت پژوهش های بیشتر در تائید یا رد یافته های پژوهش های قبلی احساس می شود. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و هوش معنوی  بر اخلاق حرفه ای و به طبع مدیریت افراد را مورد مطالعه قرار دهد.

     

     روش شناسی

    جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان  اداره بهزیستی شهرستان اردبیل بوده و از این جامعه تعداد 80 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای  انتخاب شد.  جهت بررسی میزان هوش هیجانی از پرسشنامه آزمون هوش هیجانی توسط حمزه گنجی ویرایش و هنجاریابی ایرانی شده و ترجمه این آزمون توسط مهدی گنجی انجام گرفته است. اعتبار و روایی این آزمون در بین دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد «دانشگاه های آزاد واحد» خودآگاهی (73%) خود مدیریتی (87%) آگاهی اجتماعی(78%) و مدیریت رابطه (76%) و جمع نمرات هوش هیجانی (91%) است همه ی این ضرایب در سطح (99%) معنی دار و تعداد آزمودنی ها در این محاسبه 36 نفر بوده است.برای تعیین روایی این آزمون به همراه هوش هیجانی بار- اون در یک گروه 97 نفری اجرا شد این آزمون همبستگی 68/0 بدست آمد که باز در سطح (99%) معنی دار است بنابراین اعتبار و روایی این آزمون مورد تایید است (دکتر حمزه گنجی،1389).آزمون هوش هیجانی تصویر کاملی از هوش هیجانی را فراهم می آورد. این مقیابس 28 آیت مدارد و 4 آیتم کلی خودآگاهی (6 آیتم – سوالاا 6-1) خود مدیریتی (9 آیتم – سوالات 15-7) آگاهی اجتماعی (5 آیتم – سوالات 20-16) و مدیریت رابطه (8 آیتم- سوالات 28- 21) را می سنجد. همچنین این مقایس با جمع چهار آیتم کلی یکنمره کل هوش هیجانی را ارائه می دهد هر آزمودنی به این مقیاس با اینتخاب یکی از گزینه های (هرگز- - به ندرت- گاهی- معمولا- تقریباً همیشه- همیشه) که در بعضی از آیتم ها نمره گذاری خاص خود را دارد پاسخ می دهد. دامنه کل نمره هوش هیجانی در این پرسشنامه بین 10 تا 100 متغیر خواهد بود.

    The Firest National Conference in Economic

    Management and Iranian Islamic Culture

     

    Article title: The effects of emotional intelligence and spiritual intelligence Ethics executive staff in Ardabil

     

    Abstract

    The purpose of this paper is to investigate the influence of emotional intelligence and spiritual intelligence Ethics executive staff in Ardebil. The population included all employees of the Department of Social Welfare was the city of Ardabil. In this community, 80 were selected by cluster sampling. To assess the emotional intelligence Bar-an questionnaire and on a study of spiritual intelligence Gink questionnaire was used.

    Keyword: Emotional intelligence, spiritual intelligence, moral-professional employees

     

     

  • فهرست و منابع گزارش سمینار بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای کارکنان دستگاه های اجرایی در اردبیل(مطالعه موردی کارکنان بهزیستی اردبیل)

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    زارعی متین، حسن و خیراندیش، مهدی و جهانی، حوریه(1390). شناسایی و سنجش مؤلفههای هوش معنوی در محیط کار؛ مطالعه موردی در بیمارستان لبافینژاد تهران، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره دوازدهم،صص94-71

    شریفی، مسلم؛ نیکپور، بهمن؛ اکبری، فیض اله؛ مجلسی، فرشته؛ رحیمی، عباس(1387). کایزن و بهبود عملکرد کارکنان: مطالعه موردی پلی کلینیک مرکزی صنعت نفت فارس، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 11 ، شماره 33 ، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی ایران صص22-17.

    نادری، ناهید؛ رجایی پور، سعید(1389). مدیریت با رویکرد معنوی (شاخصهای ارزیابی تحقق - معنویت در سازمان) فصلنامه مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سال اول، شماره اول، صص 138.119.

    Yang, Ke-ping and Maou, Xiu-Ying. (2007). “A study of nurses spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey”, international Journal of nursing studies,vol.44, pp:999-1010.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت