پایان نامه بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 10002946
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور

    چکیده 

    هدف از تحقیق  حاضر بررسی  رابطه  بین اقتصاد و  آموزش از راه دور مقطع دبیرستان منطقه دو تهران است . برای بررسی موضوع دو فرضیه ایجاد شد ، که این فرضیه ها عبارتند از : 1) بین  اقتصاد و آموزش از راه دور  رابطه معنی داری  وجود دارد  . 2)  بین اقتصاد و میزان گرایش به آموزش از راه دور رابطه معنی دار وجود دارد . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش عبارت  است از معلمان مقطع دبیرستان منطقه دو تهران  ، برای بدست آوردن نمونه از میان این جامعه آماری با استفاده از روش انتخاب تصادفی 20 نفر از معلمان انتخاب شدند و آزمون  بر روی آنها اجرا گردید.  نتایج  بدست آمده  حالی  از آن  است که بین اقتصاد معلمان  و گرایش به آموزش از راه دور رابطه معنی داری وجود دارد .

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1 – بیان مسئله:

    بعد از سال ها تکنولوژی اطلاعات (اینترنت، ماهواره و کامپیوتر) موفق شد در دانشگاه های ایران تحت عنوان دانشگاه مجازی راه یابد. هم اکنون دانشگاه های کشور ظرفیت پذیرش تمامی متقاضیان را ندارند.                           

    بعد از سال ها تکنولوژی اطلاعات (اینترنت، ماهواره و کامپیوتر) موفق شد در دانشگاه های ایران تحت عنوان دانشگاه مجازی راه یابد. هم اکنون دانشگاه های کشور ظرفیت پذیرش تمامی متقاضیان را ندارند. برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علم و صنعت ایران در جهت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و برقراری توازن بین ورودی و ظرفیت دانشگاه در جهت تاسیس دانشگاه مجازی قدم برداشته اند. هرگونه آموزش و تدریسی از این بستر قابل انتقال هستند.اما با توجه به انواع رشته ها تفاوت هایی در این میان وجود دارند. به نحوی که دروس علوم انسانی و نظری سازگاری بیشتری با این نوع آموزش داشته در حالی که رشته های عملی و کاربردی تر نظیر دروس علوم پزشکی پیچیدگی و دشواری های بیشتری دارد. در حال حاضر فاز عملیاتی دانشگاه علم و صنعت از بهمن ماه سال  ۱۳۸۳  شروع شده است. در سه رشته مهندسی IT  مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی و دو رشته مهندسی IT  گرایش ارتباطات ICT  و MBA  گرایش مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. هوش هیجانی [1] جدیدترین تحول در زمینه فهم ارتباط میان تفکر و هیجان است . این اصطلاح اولین بار از سوی سالوی و مایر (1990 ) پیشنهاد شد ، هوش هیجانی به عنوان نوعی توانایی ، عبارت است از ظرفیت ادراک ، ابراز ، شناخت ، کاربرد ، و اداره هیجان های خود و دیگران ( مایر و سالوی [2] ، 1997) ، از آنجایی که مولفه های اساسی هوش هیجانی عبارت است از توانایی فهم هیجانات دیگران و توانایی تنظیم و مهار خود و دیگران به شیوه سازگارانه ، انتظار می رود افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند ، سازگاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی بهتری را نشان بدهند .

    بنابرابن ، مهارت های اجتماعی عبارت از تسهیل کننده های زندگی اجتماعی که به افراد کمک می کند تا به گونه ای سودمند و متقابل با دیگران تعامل داشته باشند ( مالف و شوت [3] ، 1998 ) . علاوه بر این مهارت های اجتماعی حالت  دو سویه دارد و افرادی که مهارت های اجتماعی [4] بهتری  نشان می دهند ، بنوبه خود با آنها به خوبی رفتار می شود و دیگران آنها را دوست دارند ( اندرسون [5] ، 1968 ) . همچنین هوش هیجانی از سوی برخی محققان شامل متغییر های شخصیتی است که با شاخص های بین موقعیتی رفتار نظیر همدلی ، جرات و خوش بینی ارتباط دارد ( گلمن [6]، 1995 ) ، مسلم آن است که از آغاز مطالعه هوش ، غالبا بر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه و حل مسئله تاکید شده است ، در حالیکه ابعاد غیر شناختی ، یعنی توانایی های عاطفی و کرداری نیز تنها پذیرفتنی هستند بلکه ضروری هم می باشند ( چرنیس [7]، 2000)

    شاید تا کنون در مورد هوش عقلانی بسیار شنیده باشید و درمورد مزایای آن زیاد گفته باشند. ولی در این یادداشت قصد داریم  به هوش عاطفی  بپردازیم . اصطلاحی که احتمالا کمتر توضیح داده شده است  و از طرفی  اثرات آن بر سعادت و خوشبختی انسان  شگفت انگیز است.  هوش عاطفی همچنین نقش موثری در آرامش انسان دارد.

    در واقع این هوش عاطفی است که می تواند هوش عقلانی را بکار گیرد و در جهت مقصودش به پیش ببرد. شاید تا کنون افراد باهوش زیادی را دیده باشید که نه در شغل و کارشان و نه در روابط خانوادگی و روابط بین فردی اشان و نه در تفریح و عشق ورزیدنشان و ... موفقیتی حاصل نکرده اند. و کسانی را هم می شناسیم که علیرغم اینکه از هوش سرشاری برخوردار نیستند زندگی آرام و موفقی داشته اند و حتی به سطوح بالای موقعیت ها اجتماعی دست یافته اند. [8]

     

    امروزه زندگی در جامعه ای که با آمار بسیار بالار بیکاری در قشر تحصیل کرده مواجه می باشد باعث ایجاد نوعی بی اهمیتی نسبت به بار علمی در معلمان شده است  که معلمان و برای آموختن مطالب و مباحث جدید علمی تمایلی از خود نشان نمی دهند ، شاید موضوع را اینگونه بهتر و بهینه تر بتوان بیان نمود که : دانشجو  می داند یا تصور می نماید که با مدرک تحصیلی و تحقیقات علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف در رشته خود در آینده موفقیتی کسب نخواهد کرد و لذا این تصور باعث عدم گرایش به پیشرفت و کاهش اقتصاد معلمان در معلمان شده است  . ( حسینی مهر ، 1385 )

    با در نظر گرفتن تعریف بالا این سئوال پیش خواهد آمد که آیا مشکلات اجتماعی و کاهش اقتصاد معلمان در تمامی معلمان صدق می کند؟

     

    2- اهمیت و ضرورت تحقیق :

    بررسی رابطه میان اقتصاد معلمان و گرایش به آموزش از راه دور  از جهات مختلفی حائز اهمیت است ، هنگام توصیف اقتصاد معلمان ضروری است که زمینه‌های اجتماعی آن توجه شود. هر فرد تلاش می‌کند به نحوی به وظائف مورد نظر خویش عمل کند ولی از آنجا که این امر در یک محیط اجتماعی اتفاق می‌افتد. مفاهیمی از قبیل تشریک مساعی ، رقابت ، تشکیل گروه ، اهداف گروه و پیشرفت گروهی نیز مطرح می‌شود. ( سید جوادی ، 1385 )

    در میان آثار اجتماعی اقتصاد معلمان می‌توان به آثار مثبت اجتماعی آن اشاره کرد که مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه بیشتر افراد جامعه موفقیت در انجام وظائف را یک هدف مثبت در نظر می‌گیرند و در این زمینه تلاش می‌کنند در نتیجه به آثار مثبتی از قبیل فزونی انتظار موفقیتهای بعدی غرور و صلاحیت بیشتر دست می‌یابند. بنابراین موفقیت دارای آثار مثبت اجتماعی است. ( رضائی ، 1380 )

     

    4 - اهداف تحقیق :

    1 – 4 هدف اصلی

    بررسی وضعیت اقتصادی و انگیزه ی پیشرفت و آموزش از راه دور معلمان مقطع دبیرستان منطقه دو تهران .

     

    5 - فرضیه های  تحقیق :

    1 – 5 فرضیه اصلی  :

     بین  وضعیت اقتصادی معلمان و انگیزه ی  پیشرفت  و آموزش از راه دور مقطع دبیرستان منطقه دو تهران رابطه معنی دار وجود دارد   . 

     

    6 - متغیرهای تحقیق :

    متغییر وابسطه :

    وضعیت اقتصادی

     

    متغییر مستقل :

    گرایش به آموزش از راه دور

     

    متغییر کنترل :

    رشته تحصیلی و جنس

     

    7 - تعاریف عملیاتی :

    تعریف نظری  انگیزه ی پیشرفت :

     عبارتند از  هدف و انگیزه  ی درونی  فرد که نسبت  به رسیدن اوج  و خود یابی  و عرصه های مختلف  را در ذهن  می پروراند و روبرو شدن  با تمام  خواسته ها  و ناکامی  ها جهت رسیدن  به هدف نهایی (علاقه مند ، 1383)

     

    تعریف عملیاتی  انگیزه ی پیشرفت :

    عبارتند از نمره ای  است که آزمودنی  از آزمون  انگیزه ی پیشرفت  به دست آورده  است .

     

    فصل دوم

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش

     

    1 - مبانی نظری :

    در آموزش مجازی ارتباط میان استاد و دانشجو از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. در این زمینه دکتر غلامی رئیس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت می گوید: «اساس کار ما تعامل مداوم بین استاد و دانشجو است. در این شیوه دانشجو دروس را به صورت off line  دریافت کرده و در طول ترم هر زمانی که بخواهد با گذرواژه ای که توسط ما به وی داده می شود می تواند وارد کلاس شده و مطالب را دریافت کند و در این راه دانشجویی موفق خواهد شد که همانند کلاس های حضوری طی یک برنامه ریزی مرتب از این دروس استفاده کند. البته دانشجو در طول ترم از طریق سیستم مدیریت یادگیری به نام Learning management system (LMS) به صورت اتوماتیک کنترل شده به نحوی که ورود و خروج دانشجو، پرسش و پاسخ بین دانشجو و استاد کوئیز و امتحان و... توسط سیستم مذکور اداره می شود. در آموزش مجازی فرد برای درس خواندن محدود نیست و این در حالی است که کلاس های رفع اشکال و کوئیز و امتحان در ساعات معینی از هفته به صورت on line  برگزار می شود. این زمان محدود شده توسط دانشگاه مشخص می شود. قابل ذکر است به دلیل عدم دسترسی به پهنای باند مناسب در تمامی نقاط کشور ارتباط با دانشجو با سرعت مناسب فراهم نمی شود، در اینجا می توان از سیستم چندرسانه ای (مولتی مدیا) نظیر CD  به عنوان پشتیبانی استفاده کرد ولی هنوز در اولویت های برنامه ما نیست چرا که داشتن نظم از اصول برنامه کاری دانشجو است، در صورت ارائه CD  کنترل وی از دست ما خارج می شود.»

    در حال حاضر در کلاس های آموزش مجازی بهترین نحوه ارتباط بین استاد و دانشجو چت گفتاری در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به نوشتن با ابزار هایی نظیر digitalizing pad  مطالب به مونیتور منتقل شده و از این طریق دانشجو مطالب را دریافت می کند.

     

    کلاس های حضوری

    در این روش آموزش امکان ارائه دروس عملی وجود ندارد نظیر: تربیت بدنی و آزمایشگاه. بنابراین در طول ترم کلاس های حضوری نیز در نظر گرفته می شود که در این کلاس ها افراد می توانند به رفع اشکالات درسی بپردازند. بنابر اظهارات غلامی در ترم اول  ۷۵۰  دانشجو ثبت نام کردند که هشتاد درصد آنها از استان تهران و بقیه در سطح کشور پراکنده بودند. به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت در برخی شهرستان های خارج از استان تهران توصیه شد افراد خارج از استان تهران ثبت نام نکنند. این دانشجویان مدعی شدند کمبود هایشان را با سخت افزار های ADSL  و HDSL  رفع می کنند. بنابراین به دلیل حضوری بودن امتحانات پایان ترم امسال برای دانشجویان شهرستانی امتحانات در پنج حوزه اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و تهران به طور همزمان برگزار شد.

    مشکلات کلاس های حضوری

    برای درک بیشتر تعامل حضوری استاد و دانشجو دانشگاه علم و صنعت درصدد است کلاس های حضوری بیشتری برگزار کند. این مسئله برای دانشجویان شهرستانی خالی از اشکال نیست. در این راستا دانشگاه درصدد است تسهیلاتی از جمله خوابگاه، بلیت های رفت و برگشت وسایل نقلیه و... را فراهم کند.

     

    شبکه فیبر نوری

    شبکه فیبر نوری ستون فقرات داده ها است. این شبکه نسبت به شبکه مسی و ماهواره ای سرعت بیشتری دارد. در حال حاضر کشور ما از طریق ماهواره اطلاعات اینترنتی را دریافت می کند و در صورت مشکلات تحریمی و... احداث چنین شبکه ای می تواند حداقل ارتباط اینترنت داخلی کشور را برقرار سازد. این شبکه هم اکنون با مسافت پنجاه و چهار هزار کیلومتر توسط وزارت ICT  افتتاح شده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر اقتصاد بر آموزش از راه دور

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    1 - سبحانی نژاد، مهدی و یوزباشی، علیرضا(۱۳۸۷). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان(مبانی نظری، شیوه‌های آموزش و ابزارهای سنجش)، تهران: انتشارات یسطرون

    2 - هوش هیجانی، دکتر تراویس برادبری، ترجمه مهدی گنجی، نشر ساوالان، تهران، ۱۳۸۴

    3 - آقا یار – شریفی – کاربرد هوش هیجانی – انتشارات سپاهان 1385 – اصفهان

    4 - گلمن – دانیل – هوش هیجانی – نسرین پارسا – تهران – رشد – 1380

    5 - مایر – جان – هوش عاطفی در زندگی روزمره – نشر نوشته – 1383 – اصفهان

    6 - پروین، لارنس ا. (1374). روانشناسی شخصیت- نظریه و تحقیق؛ محمدجعفر جوادی و پروین کدیور.

    7 - حسینیان، سیمین. (1372). انتخاب حرفه بیانگر شخصیت فرد است؛ فصلنامه علمی و پژوهشی علوم انسانی. شماره 3 و 4 . دانشگاه الزهرا.

     

    8 - شاملو، سعید. (1370). مکتب‌ها و نظریه‌ها در روانشناسی شخصیت؛ تهران: انتشارات رشد.
    9 - کارور، چارلز اس. و شی یر، مایکل‌اف. (1375) نظریه‌های شخصیت؛ احمد رضوانی. معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.

     

    10 - کریمی، یوسف. (1377). روانشناسی شخصیت؛ تهران: مؤسسه نشر و ویرایش.
    11 - میرسپاسی، ناصر. (1378). تناسب نوع شغل و نوع شخصیت؛ دانش مدیریت. سال دوازدهم. شماره 44.

    12 – پایان نامه حسین محمدی ، دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران         1384

    Www.Irandoc.ac.ir

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت