پایان نامه طراحی خانه کودک

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 10002855
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۴,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه طراحی خانه کودک

    فصل اول: مطالعات پایه و زمینه

    1-1) بخش اول (پایه ):

     برخورد روانشناسانه با موضوع

     1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی 

       شناخت صحیح و کامل کودکان اساسی ترین شرط در موفقیت در تربیت و اموزش کودک است .انسان در هر دورهای از رشد دنیای مخصوص به خود را دارد ، یعنی به تناسب رشد فکری و عاطفی خیان پیرامون خود را به گونه ای خاص می شناسد. به همین علت است که با افزایش سن و تحصیلات و تجربه همه ی افراد نسبت به ادراکات و پندارهای گذشته خود با نظری انتقادی نگاه می کنند و گاه برخی افکار و باورهای خود را انتقادی می خوانند ، بنابراین در هر دورهای از سن باید محرک ها و موجودات و خصو صیات محیط را در حد فهم کودک به او شناساند و هدف مهمی که در کودکستان در این زمینه وجود دارد این است که موضوعات اموزشی و اجتماعی و طبیعی که برای رشد عقلی و جسمی کودک کودکان انتخاب میشوند اولا ساده ثانیا قابل مشاهده و تجربه و ثالثا دارای اطلاعات و روابط درست از نظر علمی باشد . به این دلیل از کودکستان انتظار نیست که معلومات و اطلاعات علمی وسیعی به کودکان بدهد اما این انتظار وجود دارد که انچه را میاموزد از نظر علمی درست و منطقی باشد .

       ویژگیهای کودکان مخصوصا در جنبه های ذهنی و عقلانی و عاطفی و نیز محدودیت در تجربیا ت زندگی حاکی از عدم برخورداری انان از رشد و توان ذهنی و عقلانی در حد بزرگسالان است و از سوی دیگر بر خصوصیات شدید عاطفی و احساسی و تاثیر پذیری مخصوص این گروه سنی اشاره دارد . غلبه عواطف بر جنبه های عقلانی اکثرا موجب ان میشود که کودک بخصوص در مرحله پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت های هنری اسانتر و سریع تر جذب برنامه های اموزشی میشود و پرورش وی با موفقیت بیشتری امکان پذیر باشد .

       ضمن اینکه دراین گونه فعالیت ها کودکان از ازادی عمل و تفریح و تنوع لازم بهرهمند میشوند و اینگونه فعالیت ها برای انها جذابیت و گیرایی بیشتری دارند . با شرکت دادن بچه ها در کارهای جمعی و تشویق انها به کمک و همیاری می توان محبت متقابل میان انها بوجود اورد .

       وجود خصایصی چون تخلیل و خیال پردازی و خصوصیات برجسته عاطفی در دوران کودکی حاکی از تناسب هر چه بیشتر زبان هنر با زبان و گرایشات طبیعت این گروه سنی دارد .برخی از این خصوصیت ها عبارتند از :

    الف-کنجکاوی:

      میل به جستجو گری و شناخت پدیده های اطراف از همان دوران کودکی در انسان مشهود است . این حس سبب سوالات پی در پی کودک میشود و انگیزه های لازم جهت دقت در دیدن و شنیدن مطالب تازه فراهم میشود و استقبال انان را از موارد گوناگون و خواندنی و ذاستانهای علمی و ماجراجویی را موجب میشود.

    ب- بازی:

     بازی به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات کودکان مطرح میشود.بازی های کودکان به صورت متنوع انجام میشود و همگام با رشد کودک با تاثیر پذیری از رغبت ها و نیازهای وی در هر مرحله اشکال و خصو صیات تازه ای می یابد . در سنین زیر 6 سال که سنین قبل از دبستان افراد نامیده میشود گرچه کودک در میان جمع بازی میکند ولی از تامل انها بهره مند نیست .به تدریج به مقتضای رشد و خصایص و نیاز های جمعی خود در بازی هایش از قواعد جمع پیروی میکند .

       مواد مهم و اصلی برای بازی کودکان عبارتند از فضای وسیع ووقت کافی و مناسب تا بتواند بنا به سلیقه و توانایی و میل خود از انها استفاده کند . کودکان از میان فعالیت ها انهایی را بر میگزینند که بیشتر مطابق نیازشان باشد .از جمله وسایلی که در علاقه و فکر خلاق کودکان بسیار با اهمیت است میتوان گل رس – مداد رنگی- وسایل نقاشی –معماها را نام برد.

       سه چرخه – اسکیت – تاب و زمینی که بتوانند در ان بیل بزنند و خانه سازی کنند بیش از هر چیز کودکان را به فعالیت های عضلانی و حرکت های سریع تشویق میکند .در واقع وسایلی مانند بیلچه ،شن کش،جارو و اسباب نجاری و کشاورزی که بوسیله ان بتوانند عملا کار کنند خیلی بهتر و موثرتر از اسباب بازی های گران قیمت و به ظاهر زیبایی هستند که نتوان با انها کاری انجام داد.

    ج- تخیل:

       کو دکان دنیای تخیلی خود را دارند بسیاری از ایشان در طبقات سنی زیر7 سال دنیا را ان طور تجسم می کنند که باید باشد نه ان که هست و همین امر باعث می شود محیط طراحی برای کودکان ان فضایی نباشد که معمار بدون شناخت ان را طراحی میکند.

       به طور کلی از خصوصیات بارز دنیای کودکان تخیل و خیال پردازی انها است که به گونه ها و اشکال گوناگون صورت میگیرد چنانچه زندگی کودکان بین تخیل و واقعیت نوسان دارد .

    نقش تخیل در دنیای کودک را میتوان در بازی های نمایشی انها بخوبی مشاهده کرد که از حدود5 /1 سالگی اغاز و تا سالها بعد ادامه می یابد .

       در نتیجه پرورش تخیل در کودکان در رشد ذهنی و پرورشی و قدرت خلاقیت واستعدادهای هنری و علمی اهمیت زیادی دارد و در حل مسایل و مشکلات و انجام فعالیت های ابتکاری و ابداعات گوناگون موثر واقع می گردد.

    د- نقاشی :

        برخی تصور میکنند که نقاشی برای کودکان فقط سرگرمی است اما اگر با دید عمیق و روان شناسانه بنگریم میفهمیم که تنها وسیله سرگرمی نیست بلکه وسیله خلاقیت نیز میباشد . در واقع این عواطف درونی اوست که به صورت بر دیوار خانه و یا کتاب بزرگتر ها نمایان میشود و متناسب با علاقه درونی از رنگهای مختلف استفاده میکند . امروزه روانشناسان دریافته اند که هر خطی که کودک میکشد و هر رنگی که به کار میبرد دارای معنا و مفهوم خاصی است و از تمایلات درونی او ناشی میشود.

     

     ه-  شعر و سرود:

       اصولا کودکان کلمات اهنگ دار و موزون را سریع می اموزند .موسیقی در واقع جزئی از تربیت هر انسان است .در این میان بکار گیری حافظه کودکان مهم نیست بلکه انچه مطرح می شود بیان صحیح کلمات *اهنگها و اشعار و سرودها ست .حرکات همراه با کلام و مفاهیم نیز به اموزش کودک کمک می کند .

     و-  قصه و داستان :

       قصه گویی برنامه ای است ارام بخش که ارامش پر عاطفه را هم به قصه گو و هم به شنوندگان هدیه می کند.هنر قصه گویی مانند هنر های دیگر ساخته و پرداخته امروز یا دیروز نیست . قصه گویی هم زمان با خلقت انسان بوده و انسان ذاتا از شنیدن قصه لذت می برد .

    قصه ها در واحد کار ضمن اینکه خلاقیت کودکان را افزایش می دهد سبب گسترش خزانه لغات انها نیز می شود و مجموعه ای از نکات علمی و اجتماعی و اخلاقی را به صورت غیر مستقیم و جذاب به انها ارایه می دهد .

    ی-  حرکات ورزشی :

       در اموزش کودکان *حرکات ورزشی با بازی همراه خواهد بود و مربی سعی خواهد کرد با حرکاتی که کودکان در حین بازی انجام می دهند به توان جسمی انها نیز توجه داشته باشند .

    1-2) مراحل رشد کودک

    1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

      الف – رشد جسمی :

       در این سن وزن و ثد کودک به سرعت رشئ میکند و رشد سریع جسمی امکان یادگیری مهارت های حسی- حرکتی دقیق تری را فراهم می سازد و به این دلیل تحرک و فعالیت  جسمانی کودک بیشتر می شود . در این سن به دلیل رشد سریع عضلات و کشیدگی استخوانها کودک زود خسته می شود به این دلیل باید مدت فعالیت کودک محدود باشد و بعد از استراحت مثلا نیم ساعت دوباره به فعالیت بپردازد .کودک از فعالیت های پر تحرک لدت میبرد ودر بکار بردن دست و پا و حفظ تعادل بدن مهارت بیشتر پیدا می کند ولی هنوز برای انجام فعالیت های ظریف و هنری مانند نوشتن و نقاشی کردن و استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ماهرانه امادگی ندارد و وارد کردن کودک به این فعالیت ها ممکن است انگیزه انها را برای علاقه و اذامه کار از بین ببرد . برای ماهر ساختن انشتان و عضلات کوچک استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ساده مناسب است و فعالیت هایی چون بازی با شن و خمیر و یا برش کاغد و مقوا و اشکال به این امر کمک میکند .

       مدت فعالیت های کودک بین 20 تا 30 دقیقه است به این دلیل در تماشای فیلم و شنیدن قصه نیز نباید بیشتر از این مدت او را به دقت و توجه به این گونه کارها وادار کرد . در این سن کودک قادر است لباس بپوشد ، قادر است خطوط منظم یا بزرگ و نقاشی های ساده را رسم کند . مدل های نقاشی کودک در این سن باید تصاویر بزرگ باشد . در این سن ساعات خواب کودک منظم تر میشود و وابستگی او به والدین کم می گردد و مدت اقامت کودک در کودکستان بهتر است 3 تا 4 ساعت باشد .

       ب- رشد ذهنی کودکان 3 ساله :

       دامنه علائق کودکان به افراد و اشیاء و محیط  اطراف بیشتر میشود  ،تکلم کودکانه را از دست می دهد و چنانچه به زبان کودکانه با او سخن بگوئیم ناراحت میشود . کودک به تدریج از تجربیات گذشته خود در فعالیت های جدید استفاده میکند و به عبارت دیگر انتقال یادگیری در او قوی تر می شود .کودک می تواند نسبت به پیشامد های اشنا پیش بینی کند و به این دلیل میتوان با روش حل مسئله موضوعات اموزشی ساده را به او اموخت مثلا چای شیرینی که از حل شدن قند +چای حاصل می شود یا از اسمان ابری باران می بارد . کودک نسبت به شنیدن داستان علاقه نشان می دهد و می تواند پیام خای داستان را درک کند به شرط انکه متناسب با سطح فکری او انتخاب شده باشد .او در پایان 3 سالگی رنگها را تا حدودی تشخیص می دهد و مفهوم  اعداد 1تا 20 رابا تفاوت های انها می شناسد .  

       ج- رشداجتماعی کودکان 3 ساله : 

       کودک برای داشتن همبازی اظهار علاقه می کند اما تحمل کودکان بسیار و بازی های شلوغ را ندارد .به این علت کلاس های مهد کودک باید جمعیت اندکی داشته باشد .کودک را نباید به بازی های دسته جمعی مجبور کرد بلکه باید او را به تماشای کودکان دیگر گماشت تا داوطلبانه به انها بپیوندد .وابستگی کودک به پدر و مادر هنوز ادامه دارد به این دلیل رها کردن کودک به مدت طولانی سبب اضطراب او می شود.حس استقلال طلبی در کودک ظاهر می شود که گاه به صورت لجبازی و مقاومت در برابر دستور والدین یا دفاع از خواسته ظاهرمیشود .کودک میتواند رعایت حقوق خود و دیگران را در بازی- خوردن و استفاده از امکانات یاد بگیرد.

       د- رشدعاطفی کودکان 3 ساله :

       تائید و تشویق بزرگسالان در کارهایی که انجام دهند برای او اهمیت پیدا میکند و به تشویق نیازمند است .او موقعیت خانواده و اداب و رسوم ان را دررفتار ودر گفتار خود منعکس می کند . ابرازهیجان کودک اشکارتر می شود .صراحت عاطفی پیدا می کند .در برابر لجبازی و مقاومت کودک بی اعتنایی و عدم دخالت و از بین بردن عامل بهانه جویی مفید است .معیار انتخاب دوست برای کودکان رفتار محبت امیز و سازگاری و اطاعت پذیری از یکدیگر و همسویی و همانندی در علائق می باشد .تشویق و تائید والدین برای او مفید است .حسادت در کودک برای او اشکارتر می شود .واکنش کودک در مقابل محدودیت به صورت قهرکردن ،سکوت،ناسازگاری و تخریب اشیاء و و کتک کاری اشکار می شود .نظام هیجانات و عواطف  کودک ثبات بیشتری پیدا می کند و حالت او قابل تشخیص می گردد.

     

    1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله:

       الف – رشد جسمی :

       از جای بلند بالا میرود.بدون کمک دیگران از پله بالا و پایین می رود .دوچرخه سواری یاد میگیرد. به راحتی توپ را پرتاب می کند.تسلط کامل به گرفتن مداد دارد و قادر به استفاده از ان است . میتواند لی لی بازی کند.

         ب- رشد ذهنی کودکان 5-4 ساله :

       بازی های گروهی را که تابع قواعد و مقررات ساده باشند دوست دارند. او بسیار کنجکاو است و قدرت تقلید زیادی دارد. شناخت او از محیط مطابق تجربیات ملموس است و میان تخیل و واقعیت تفاوتی قائل نیست .

         ج- رشداجتماعی کودکان 5-4 ساله :     

       به دوستان دیگرخود علاقه بیشتری نشان میدهد .بازی های گروهی را با دوستان هم سن یا با والدین دوست دارد.کودکان دیگر را در اموال خود شریک می کند و برای خود دوستان مخصوص انتخاب می کند .

        د- رشدعاطفی کودکان 5-4 ساله :

       از نظر رشد عاطفی هنوز وابستگی به والدین وجود دارد و به همین علت روزهای اولین ورود او به کودکستان برای او مشکل است .اما قدرت سازگاری او با محیط افزایش می یابد و به زودی با محیط جدید اشنا می گردد.نقاشی هایش ارتباط بیشتری با تخیل و عواطف او پیدا میکند .لجبازی کودک کمتر می شود و به اداب و رسوم اخلاقی را بر اساس تقلید از بزرگان رعایت میکند و به همین علت سن مناسبی برای اشنایی کودک با رفتار های اخلاقی در غالب رابطه به الگو های رفتاری از طریق تجربه های غیر مستقیم می باشد.

     

    1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله:

         الف – رشد جسمی :

       رشد جسمانی کودک سریعتر می گردد . دندانهای شیری را از دست میدهد ولازم است اطلاعات در مورد طبیعی بودن این امر داده شود تا ان را دلیل بر زشتی تلقی نکند . وزن او سبکتر میشود و لاغرتر به نظر میرسد .

          ب- رشد ذهنی کودکان 6 ساله : 

        علایق کودک وسیع تر می شود به این دلیل انتظارات و در خواست های او نسات به مسائلی که قبلا به ان توجهی نداشته است جلب می گردد .از روی تصاویر اشیاء را می شناسد و کاربرد انها را تشخیص می دهد .درباره مشاهدات خود قضاوت و نتیجه گیری می کند. سوالات کودک درباره ی مسائل پیچیده تر مطرح می شود ماننئ تفاوت انسان و حیوان و وجود خداوند و امثال ان کودک زمان حال را درک می کند و به زمان گذشته و اینئه و پیوستگی ان به زمان حال نمی اندیشد . 

    لینک دانلود پروپزال این پایان نامه 

  • فهرست و منابع پایان نامه طراحی خانه کودک

    فهرست:

    فصل اول : مطالعات پایه و زمینه

    1-1) بخش اول (پایه ):

    برخورد روانشناسانه با موضوع

    1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی 

    1-1-2) مراحل رشد کودک

    1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

    1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله

    1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله

    1-1-3) کاردانی کودک

    1-1-4) کودک و بازی

    1-1-4-1) تاریخچه بازی

    1-1-4-2) تعریف بازی

    1-1-4-3) اهمیت بازی

    1-1-4-4) بازی از نظر فروبل

    1-1-4-5) اموزش از طریق بازی

    1-1-4-6) انواع بازی

    1-1-5) کاربرد بازی در اموزش

    1-1-5-1) بازی های اموزشی

    1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی

    1-1-5-3) بازی های نمایشی

    1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده

     1-1-6) فضای بازی

     1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه

    1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی

    1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران

    1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان

    1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)

    1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران

    1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان

    1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس

     1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی

     

     فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی

    1-1) بخش اول (تکمیلی):

    1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان

    1-1-2) کودک ، معماری و فضا

    1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان

    1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک

    1-1-5) شیرخوارگاه

    1-1-6) مهد کودک و کودکستان

    1-1-7) محوطه سازی برای کودکان

    1-1-7-1) محوطه بازی طبیعی

     1-1-7-2) فضای باز

     1-1-7-3) خیابان

     1-1-7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه

     1-1-7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم

    1-2)بخش دوم : (نمونه های تطبیقی)

    1-2-1)نمونه های ایرانی

    1-2-2)نمونه های خارجی

    فصل سوم : آنالیز سایت

    1-3) خصوصیات بلوار ارشاد

    1-3-1) انتخاب سایت و شناخت کلی ان

     1-3-2) ضوابط مکان یابی سایت

    الف) ضوابط اجتماعی بافت  ب) ضوابط کالبدی باف

    1-3-3) شناخت زمینه (سابقه تاریخی شهر مشهد و بررسی روند توسعه فیزیکی شهر در قرون گذشته)

    1-3-4) شناخت خصوصیات کالبدی شهر مشهد

    الف)بافت سنتی  ب)بافت میانی  ج)بافت شطرنجی

    1-3-5) طراحی اقلیمی در شهر مشهد

    1-3-6)انالیز سایت

    فصل چهارم: اصول طراحی

    1-4) فضا

    1-4-1) میزان درک کودک از فضا   

    1-4-2) معیارهای کیفیت فضا

     

    1- سازماندهی 2- زمان ومسیر 3-جزءوکل

    4- فرم

    1-4-3) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان

    1-4-5) شرایط محیطی

    • (اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)

     1-4-6) شرایط کالبدی

    • (رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس)

    1-4-7)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان

    1-4-8)برنامه فیزیکی

    منابع و ماخذ

    فصل پنجم :طراحی

    منبع:

    -اصول تعلیم و تربیت-تالیف دکتر شریعتمداری-نشر دانشگاه تهران

    2-تعلی و تربیت و مراحل آن-دکتر غلامحسین شکوهی-نشر آستان قدس

    3-کودک چگونه فکر میکند-مصطفی کریمی-دروتی جی سینگر-نشر آموزش

    4-معماری برای کودکان-احمد خوش نویس-نشر دانش

    5-کودک وپرورش-دکتر رضا شاپوریان-نشر انجمن ملی اولیا و مربیان

    6-فضاهای آموزشی-قواعد و معیارها-شجاعی-نشر سیاسی دانش

    7-ماهنامه رشد-تکنولوژی آموزشی-اسفند 77-76

    8-نویفرت-اطلاعات معماری

    9-بازی و اهمیت آن در یادگیری- رسول آذر – نشر احرار

    10-روانشناسی محیط و کاربرد آن – دکتر شهناز مرتضوی – نشر شهید بهشتی

    11-رنگ درمانی – مرجان مزجی- پاولین ویاز – نشر ستوده

    12- ظوابط و طراحی مهدکودک – وزارت مسکن و شهرسازی – نشر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن –

    13- فرزند خود را در بازیها بهتر بشناسیم – محمدرضا شجاع – نشر هاشمی

    14- بازیها و سرگرمی های کودکان پیش دبستانی – سروش وحدت – سوزان مردیریت – نشر خجسته

    سایت های مرتبط :

    www.vpl.vancouver.bc.ca    

    www.arcspace.com

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت