پایان نامه بررسی تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر کاراته کا

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 10002823
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه تربیت بدنی
قیمت قدیم:۱۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر کاراته کا

    فصل اول

    مقدمه پژوهش

     

    مقدمه

    بیان مسئله

    ضرورت تحقیق

    اهداف تحقیق

    پیش فرض ها

    فرضیات تحقیق

    تعریف واژه ها

     

    مقدمه

     

    فعالیت های ورزشی علاوه براینکه، یک عمل تفریحی ونشاط­آورند، وسیله موثری در حفظ سلامت بدن و نیرومندی جسم محسوب می­گردند.

    علوم پزشکی و علوم ورزشی مکمل یکدیگرند و هریک از دیگری سودی بهینه می­برند. در سالهای اخیر پزشکان اهمیت ویژه­ای برای پیش­گیری قائل شده­اند و در تلاش هستند تا با کمک آن از بروز و ابتلاء به بیماریها ممانعت به­عمل آورده و عوامل تهدیدکننده سلامتی افراد را شناسایی و کنترل نمایند. دراین راستا طب ورزشی سعی در ممانعت از بروز وابتلا به بیماری­ها دارد و بر نقش و همکاری علوم پزشکی و علوم ورزشی تاکید دارد.

    تحقیقات متعددی درخصوص نقش فعالیت­های بدنی بر بهبود کارآیی سیستم­های بدن و سلامت عمومی انسان ها انجام شده است. این مطالعات بیان می­دارد که فعالیت های ورزشی باعث رشد و توسعه سیستم­های تشکیل دهنده بدن می­گردد.

    یکی ازسیستم­های مهم و حیاتی بدن، سیستم ایمنی است. سیستمی که بدون عملکرد صحیح آن، ادامه حیات به مخاطره ­افتاده و چه بسا غیر ممکن گردد.

    از آنجایی­که جنبه­های گوناگون فعالیت­های­بدنی، اثرات متفاوتی بر روی سیستم ایمنی بدن اعمال خواهند کرد، لذا به نظر می­رسد که شناسایی این تأثیرات می­تواند در تفسیر دقیق­تر مکانیسم­های فیزیولوژیکی و عکس­العمل­های بیولوژیکی بدن راه گشا باشد.

    چنین به نظرمی­رسد که فعالیت­های­بدنی منظم، زیربیشینه و درازمدت اثرات متفاوتی در مقایسه با فعالیت­های بدنی نامنظم، سنگین وکوتاه مدت روی سیستم ایمنی بدن دارد. این احتمال وجود دارد که تمرین سنگین با شدت بالا وبیش از حد، موجب اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن شده، مقاومت بدن را در برابر انواع باکتری­ها و ویروس­ها کاهش دهد.

    پژوهش حاضر به مقایسه اثر سه روش بیش­تمرینی بر سیستم ایمنی بدن می­پردازد، چون سیستم دفاعی بدن وظیفه حفظ سلامتی بدن درمقابل عوامل بیماری­زا را برعهده دارد و این تحقیق سعی در بررسی اثر سه نوع فعالیت _ بیش تمرینی _ را بر این سیستم دارد.

    سلامتی و تندرستی افرادی که به فعالیت­های­ ورزشی می­پردازند، به­خصوص ورزشکارانی که به صورت مداوم به تمرینات شدید می­پردازند، لازم است مورد توجه قرار گیرد و کلیه عوامل که باعث تقویت و تضعیف این سیستم می­گردند، شناسایی شوند.

     

     

    بیان مسئله

     

    فیزیولوژی ورزش[1] یکی از شاخه­های علوم ورزشی است، که موضوعات تحقیقاتی گسترده­ای را شامل می شود و سعی دارد با استفاده از امکانات موجود تأثیرحرکات و فعالیت­های بدنی با شدت­های مختلف بر بدن را مورد مطالعه قرار دهد.

     

     با توجه به این­که سلامتی با نوع وشدت فعالیت­های جسمانی[2] رابطه دارد، می­توان با استفاده از روش­های مختلف این رابطه را مورد بررسی و اثر آن را بر روی هر یک از
     سیستم­های بدن مورد ارزیابی قرار داد.

     

    فیزیولوژی ورزش و طب ورزشی در سال­های اخیر پیشرفت زیادی داشته اند، ولی هنوز مسائل زیادی ناشناخته مانده است. به عنوان مثال دانش و آگاهی از مکانیزم­های فیزیولوژیکی در خصوص سازگاری­های تمرین[3] هنوز کامل نیست و برای مربیان و ورزشکاران سوالات بیشتری نسبت به آنچه که دانشمندان می­توانند پاسخ دهند، وجود دارد.

     

    بسیاری از ورزشکاران براین باورند که فعالیت بدنی مقاومت آنها را در مقابله با
     بیماری­های متعدد بهبود می­بخشد، در مقابل عده ای از محققان، مربیان و پزشکان تیم­های ورزشی، اثر سوء فعالیت­های بدنی، بخصوص فعالیت­های فزاینده و خسته­کننده را روی سیستم ایمنی گزارش کرده و معتقد هستند که ورزشکاران ممکن است در طول تمرین شدید یا رقابت، مستعد ابتلا به بیماری­های مختلف گردند. همچنین عده­ای نیز معتقدند که انجام تمرینات سبک و هوازی[4] ممکن است پاسخ سیستم ایمنی را برای سلامتی به­ نحو مطلوب­تری افزایش دهد ( برنر و شفارد [5]، 1994).

     

    بسیاری از محققان عنوان کرده­اند که اگرچه شرکت منظم در فعالیت­های بدنی منظم و سبک باعث افزایش اثر­بخشی در سیستم ایمنی می­گردد، اما انجام تمرین خیلی شدیدو رقابت­های سطح بالای ورزشی، ممکن است خود باعث سرکوب سیستم ایمنی و افزایش آمادگی به عفونت­ها گردد ( مکینون،[6] 1999 ).

     

    تحقیقات زیادی در زمینه میزان، حجم و شدت تمرین در ارتباط با توان فیزیولوژیکی[7] هنگام تمرین و سازگاری­های مثبت و منفی در دوره بازیافت دوره بازگشت به حالت
    اولیه[8]  انجام گرفته است. اکثر محققان معتقدند که چنانچه حجم کار و تمرینی که­ ورزشکاران انجام می­دهند بیش از توان فیزیولوژیکی آنان باشد و مدت دوره بازیا­فت کافی نباشد، ممکن است به عوارضی از قبیل خستگی مزمن[9] و بیماری سندرم بیش­تمرینی[10] دچار ­شوند، درنهایت بر کیفیت و کمیت اجرای مهارت­ها وتوانایی بدن آنها اثر منفی می­گذارد، سیستم­ایمنی نیز تحت تاثیر بیش­تمرینی قرار می­گیرد. تمرینات ورزشی به طور مستقیم و غیرمستقیم، عملکرد و توزیع
     سلول­های­سفید گردش خون را تحت تأثیر قرار می­دهند. انواع تمرین­ها با شدت­ متفاوت اثر­های زودگذر و پایداری را بر سیستم­ایمنی بدن می­گذارد. با وجود نتایج متناقض، اکثر محققان معتقدند که تمرین­های سبک موجب افزایش کوتاه­مدت فعالیت گلبول­های­سفید می­شود، درحالیکه تمرین­های شدید، فعالیت گلبولهای سفید[11] را تضعیف می­­کند( پین،[12] 1994 ).

     

    چنانچه حجم و شدت تمرین­ها زیاد باشد و دوره بازیافت کافی نباشد و ورزشکار دچار سندرم بیش تمرینی شود، علاوه بر تأثیر گذاردن بر بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیکی مثل هورمون­ها، آنزیم­ها، ضربان­قلب­استراحت و فشارخون، بیش­تمرینی ممکن است که باعث کاهش گلبول­های­سفید ­­_ لکوسیت­ها _ شود و عملکرد آنان را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که تمرین با شدت متوسط برای سیستم­ایمنی مفید است، ولی برنامه­های تمرینی شدید بسیاری از ورزشکاران نخبه ممکن است به سیستم­ایمنی آنها صدمه وارد آورد و بدین وسیله سبب افزایش بروز عفونت گردد( نیمن،1990. پیترز،1983. هلس،1997).

    تعدادی از ورزشکاران نخبه دچار عفونت­های غیر معمولی­اند که عموما" با نقص در سیستم ایمنی همراه است،تحقیقات نشان می­دهد که بعد از یک­جلسه تمرین خسته­­کننده سیستم­ایمنی به طور موقت تحت تأثیر قرار می­گیرد و این مورد با تغییرات چشم­گیر که چندین ساعت طول می­کشد در ورزشکاران و غیر­ورزشکاران دیده شده است. ظاهرا" اثرهای مشابهی در هر بار تمرین سخت و طولانی پیش می­آید. بنابراین این افراد به طور مکرر سیستم­ایمنی خود را چند ساعت در ایام هفته تحت تأثیر قرار می­دهند. بدین ترتیب، کاهش در عملکرد گلبول­های سفید سبب می­شود که سیستم ایمنی ورزشکارانی که تمرین سخت و طولانی می­کنند کمتر قادر به تشخیص و پاسخ به مواد عفونت­زا، به ویژه ویروسها، در این دوره باشد که سبب بروز عفونت می­شود و ورزشکار نمی­تواند فصل­تمرینی خود را به پایان برساند و در اجرای او اختلال ایجاد می­گردد( لیند،1987. فیدس­گرالد،1991 ).

    اختلاف در یافته­ها ممکن است به تفاوت­های موجود در سن، جنس، سطح­آمادگی­جسمانی اولیه افراد شرکت کننده، شدت ومدت برنامه تمرینی به­کار برده شده و تفاوت در روشهای آزمایشگاهی به­کار گرفته شده مربوط باشد، در هر حال با توجه به نوع و شدت ومدت­تمرین، این نکته که آیا فعالیت­های بدنی تا مرحله بیش­تمرینی، چه تأثیری بر روی سیستم­ایمنی می­تواند داشته باشد محقق را بر آن داشت که تأثیر سه روش بیش­تمرینی را بر روی برخی از متغیرهای سیستم­ایمنی بررسی نماید.

    ضرورت و اهمیت تحقیق

     

    فعالیت های بدنی مستمر نقش ارزنده­ای در حفظ سلامت و تندرستی انسان دارد. اما گاهی
     فعالیت­ های ورزشی  با صدمات و ضایعات بدنی همراه است که بعضاً ممکن است موجب از دست رفتن تندرستی ورزشکار و در برخی موارد ورزشکار را برای همیشه به تر­ک فعالیت های ورزشی وادارد (خالدان، 1379 ).

     

    مربیان و پزشکان تیم­های ورزشی می خواهند سلا­متی ورزشکارانشان را در طول مسابقات و تمرینات حفظ نمایند. آنان از دیر باز معتقدند که ورزشکاران، مستعد ابتلاء به عفونت مجاری تنفسی فوقانی در طول دوره­های تمرینی و بعد از رقابت­های  بزرگ می­باشند، بعضی بیماری­ها اثرات متفاوتی در توانایی ورزشکار در طول تمرین ومسابقه گذاشته و ممکن است با ادامه مسابقه و تمرین سلامت ورزشکار به خطر بیافتد. در اثر فعالیت­بدنی فرد تحت تأثیراسترس[13] جسمانی و روانی قرار میگیرد که موجب تغییر هورمونی، ایمنی و روانی می­شود(مکینون،1997).

     

              لذا بررسی تعاملات موجود بین دستگاه­ها و تغییرات آنها متعاقب فعالیت­های بدنی نه تنها برای حفظ سلامتی ورزشکاران بلکه از‌دیدگاه بهبود سلامتی عمومی افراد جامعه می­تواند مفید باشد با توجه به اینکه موضوع تحقیق حاضرمربوط به سیستم ایمنی بدن است و محیط عمل آن در خون است، احتمالاًدر اثر حرکت و فعالیت این سیستم نیز دچار تحولات بارزی می­شود. درصد تحقیقات  صورت گرفته در این زمینه مخصوصاً بیش تمرینی محدود و نتایج  آن قادر به پاسخ گویی سوالات بی شمار موجود نیست واز طرفی اختلافات کمی وکیفی بالایی بین تحقیقات خارجی و داخلی وجود دارد، لذا با توجه به اهمیت و نقش سیستم­ایمنی بدن  همواره باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا تأثیرات حرکت بر این سیستم تعیین شود و تغییرات حاصل از آن مشخص گردد. اگر تمرین و فعالیت را به عنوان محرکی بدانیم که سیستم­ایمنی را تحت تأثیر قرار می­ دهد، باید بدانیم که کدام­یک از تمرینات، با چه شدت و مدتی این سیستم را تحت تأثیر قرار می­دهد. بحثهایی از این قبیل که چه نوع
    فعالیت­ بدنی با چه میزان و شدتی، سلامتی بدن را تضمین می­کند در میان محققین مطرح  است، که فعالیتهای بدنی منظم باعث کارکرد بهینه سیستم­ایمنی بدن می شود؟ فعالیت­های بدنی مختلف  اثرات متفاوتی روی این سیستم می گذارند؟ یک نوع فعالیت­بدنی نسبت به نوع دیگر اثرات مطلوب یا نا­مطلوبی­  روی سیستم ­ایمنی اعمال می­کند؟ واز این گونه سوالات بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به تحقیقات صورت گرفته جواب قانع کننده ای برای آنها نمی توان یافت. عدم توجه به اصول زیر بنایی تمرینات نیز  موجب بروز مشکلات و حوادثی خواهد شد، اهمیت دیگر تحقیق را می­توان وجود تعداد زیادی از نوجوانان و حتی بزرگسالان مشتاق به انجام هنرهای رزمی بویژه کاراته[14] و عدم اجرای  این چنین تحقیقات در کشورمان بشمار آورد.

     

    اهداف تحقیق

    هدف کلی :

     

    هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین  اثر سه روش بیش­تمرینی بر سیستم ­ایمنی بدن لکوسیت ها­،
     لنفوسیت­ها[15]، مونوسیت ها،[16] نوتروفیل­ها[17] و ائوزینوفیل­ ها[18] مردان ماهرکاراته­ می باشد.

     

    اهداف اختصاصی:

    تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر روی تعداد لکوسیت­ها در گروههای مورد مطالعه.

    تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر روی درصد لنفوسیت­ها در گروههای مورد مطالعه.

    تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر روی درصد مونوسیت­ها در گروههای مورد مطالعه

    تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر روی درصد نوتروفیل­ها در گروههای مورد مطالعه.

    تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر روی درصد ائوزینوفیل­ها در گروههای مورد مطالعه.

    فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی:

    بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر کاراته کا تاثیر دارد.

    فرضیه­های فرعی:

     

    بین اثر سه روش بیش تمرینی برروی میزان گلبولهای سفید (لکوسیت ها) خون مردان ماهر
    کاراته کا تفاوت معنی داری وجود دارد .

     

     

    بین اثر سه روش بیش تمرینی برروی میزان لنفوسیتهای خون مردان ماهر کاراته کا تفاوت
    معنی داری وجود دارد .

     

    بین اثر سه روش بیش تمرینی برروی میزان مونوسیت ها خون مردان ماهر کاراته کا تفاوت معنی داری وجود دارد .

    بین اثر سه روش بیش تمرینی برروی میزان  نوترو فیل ها خون مردان ماهر کاراته کا تفاوت معنی داری وجود دارد .

    بین اثر سه روش بیش تمرینی برروی میزان ائوزینوفیل ها خون مردان ماهر کاراته کا تفاوت معنی داری وجود دارد .

    تعاریف واژه­ها و اصطلاحات:

     

    لکوسیت- لوکوسیت­ها­­= لوکو= سفید، سیت= سلول، را گویچه­ های سفید خون می­نامند،
    مولکول­های رنگیزه­ دار مثل هموگلوبین در آنها از هم متمایز می شوند و بهتر قابل تشخیص
     می باشند(معینی،1382).                          

     

    لنفوسیت- لنفوسیت­ها اجزای اصلی سیستم  ایمنی هستند و نقش اصلی آنها از نظر فیزیولوژی این است که آنتی ژن ها[19] را شناسایی کرده و پاسخ ایمنی[20] را به ­وجود می آورند(حسینی و همکاران، 1368).

    مونوسیت -  مونوسیت­ها بزرگترین لوکوسیت ها هستند، و اندازه بعضی از آنها نزدیک به سه برابر یک اریتروسیت است. مونوسیت­ها تقریبا" 5 درصد لکوسیت­های در گردش خون را تشکیل می­دهند. این سلولها در مغز استخوان پدید می آیند، در ظرف تقریبا" سه روز رشد خود را کامل می­کنند و بعد وارد خون می شوند، فقط چند روزی در گردش خون می­مانند و سپس به بافتهای همبند مهاجرت می­کنند و در آنجا به ماکروفاژها، تبدیل می­شوند. ماکروفاژها در متلاشی کردن باکتریها، بی اثر کردن مواد شیمیایی زیان­آور، و زدودن ذرات سلولی زاید از منطقه­ های آسیب دیده بافتی، بسیار کارآمدند( شادان،1375.نورایی،1366 ).

    نوتروفیل-  نوتروفیل­ها همچون خط اول دفاعی بدن در برابر تهاجم باکتریهای پیوژنیک_ باکتریهای مولد چرک_کنش می­کنند. نوتروفیلها بیشترین نوع گویچه های سفیدند، می­توانند بسیاری از میکروبها، ذرات ریز مواد و فیبرین حاصل از لخته خون را ببلعند و تجزیه کنند،معمولا" نخستین گویچه­های سفیدی هستند که به موضع تهاجم باکتریها می­ رسند و در التیام آسیب دیدگی کمک می­کنند(. یک نوتروفیل معمولاً میتواند قبل از آنکه غیر فعال شده و بمیرد 5 تا 20 باکتری را فاگوسیته [21]کند (شادان، 1375.نورایی،1366).

    Abstract

    The aim of this study was effect of there methood of over training on the proffestional karate ka mens immune system.

    Dependent Variables are:

    Leucocyte number, Monocyte persentage, Lamphocyte persentage, Notrophile persentage, and EuoziNophile persentage, this resarch was sems experimental wich had done in field methood 32 proffestional karate ka men participated in this research and we take blood befor and ofter training 4 weeks and 3 day on the ergometer.

    The results shown that in the all groups the leucocytes increased and have a significent different. SO:

    There were significent different in leucocyte between the control groups and the frist experimental group and the three group

    There were not significent different in lamphocytes in all groups

     

    There were not significent different in noutrophile in all groups

    There were significent different in euozinophile between the control groups and the first experimental group 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر کاراته کا

    فهرست:

    فصل اول: مقدمه پژوهش................................................................................ 2

    مقدمه................................................................................................................ 3

    بیان مسأله........................................................................................................ 4

    ضرورت و اهمیت تحقیق.................................................................................. 6

    اهداف تحقیق..................................................................................................... 7

    هدف کلی........................................................................................................... 7

    اهداف اختصاصی............................................................................................. 7

    فرضیه های تحقیق............................................................................................ 7

    فرضیه اصلی.................................................................................................... 7

    فرضیه های فرعی............................................................................................ 7

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات.......................................................................... 8

    فصل دوم: پیشنیه پژوهش............................................................................. 10

    الف: زمینه های نظری و موضوع تحقیق.......................................................... 11

    ایمنی ذاتی......................................................................................................... 12

    ایمنی اکتسابی................................................................................................... 20

    سیستم ایمنی و بیش تمرینی............................................................................. 20

    ب: تحقیقات انجام گرفته درخصوص موضوع تحقیق....................................... 21

    خلاصه.............................................................................................................. 26

    فصل سوم: روش پژوهش.............................................................................. 27

    جامعه آماری.................................................................................................... 28

    روش و طرح تحقیق.......................................................................................... 28

    متغیرهای تحقیق............................................................................................... 32

    وسایل و ابزار تحقیق........................................................................................ 32

    روش اندازه گیری............................................................................................ 33

    روشهای آماری................................................................................................ 33

    فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش.......................................................... 34

    الف: توصیف داده ها........................................................................................ 35

    ب: آمار استنباطی............................................................................................. 47

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری..................................................................... 58

    خلاصه تحقیق .................................................................................................. 59

    بحث و نتیجه گیری .......................................................................................... 60

    بحث و نتیجه گیری کلی.................................................................................... 61  

    محدودیت های تحقیق....................................................................................... 64

    پیشنهادات تحقیق.............................................................................................. 64

    فهرست منابع.................................................................................................... 66

     

    منبع:

     

    -ادگینتون،دی. دبل یو. ادگرتون،وی.آر. بیولوژی فعالیت بدنی، ترجمه،ح.نیکبخت
            (1382).چاپ دوم،تهران،انتشارات سمت،ص :216.

     

     

     

    -ادموند،آر.بورک. بازگشت به حالت اولیه مطلوب در، ورزش،ترجمه،ن.  
           خواجوی(1382 ). انتشارات دنیای حرکت، ص: 63.

     

     

     

    -امیر ساسان، ر.( 1373). بررسی ایمنی سلولی وارزیابی زیر رده های لنفوسیتی
          متعاقب یک فعالیت شدیدهوازی(90 درصد HR ) درورزشکاران مرد ومقایسه
         آن با غیر ورزشکاران. یان نامه کارشناسی ارشدتربیت بدنی، دانشگاه تهران،
          ص ص:79-78

     

     

     

    -آقا سید عبداله،س. (1373).بررسی سیستم ایمنی سلولی در معتادان به مواد مخدر
           (قبل وبعد از باز پروری ).پایان نامه درجه دکترا، دانشگاه علوم پزشکی ایران
           ص :68.

     

     

    - آقای علی نژاد،ح.(1379)مقایسه تأثیر مصرف ویتامین Cو E ترکیب ویتامینهای C  وE   برپاسخ های ایمنی سلولی وهومرال در مردان تمرین کرده پس از یک    فعالیت بدنی تا سرحد واماندگی.رساله دکترا تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.ص:71.

     

     

    -بلانتی،ژ.اصول پایه ایمونولوژی،ترجمه ف.کاردان وهمکاران (1376).انتشارات
          چهره،ص:48.

     

     

     

      - بیژه،ن.(1379).بررسی اثرات فعالیت ورزشی اکسنتریک وکانستریک برفاکتورهای
    ویژه سیستم  ایمنی زنان ورزشکار (فرضیه آسیب پذیری بافت عضله ).پایان نامه دکترا تربیت بدنی،دانشگاه تربیت مدرس،ص ص:99-97.

     

     

      

     

     -تقسیمی،ج.(1376). بررسی عوامل هماتولوژیک خون ورزشکاران استقامتی ومقایسه آن
                 با غیر ورزشکاران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران، ص:67.

     

     

     

    -تدای. بوام گارتنر. آندرواس، ج. سنجش واندازه گیری در تربیت بدنی(2)ترجمه، ح. 
         سپاسی.(1376)، چاپ اول، انشارات سمت، ص:420-387.

     

     

    -ترتیبان،ب. موذنی، م. قراخانلو، ر. ناظم، ف. (1380).اثر تمرینات کشتی در پیش وفصل    مسابقه روی   ایمنی سلولی وکورتیزول سرم کشتی گیران جوان. چکیده مقالات سومین همایش بین المللی تربیت بدنی وعلوم ورزشی، ص:46.

     

     

    -حسینی،ف وهمکاران. (1368 ).ایمونولوژی،انتشارات آستان قدس رضوی،
           ص : 37.

     

     

    -رویت،بروستوف. ایمونولوژی، ترجمه، ب. قاضی جهانی. (1377). انتشارات سماط، ص:37.

     

    -زردی، ن.(1379). هشت هفته برنامه‌ آمادگی جسمانی بر تعداد گلبولهای سفیدخون  دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،   ص:52.

     

    -سلامی،ف.(1380). مقایسه اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی شناگران زن باشگاهی، 
           مقاله تربیت بدنی فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، پیش شماره 1، ص ص:60-50

     

     

    -عسگری، ر. (1373)،بررسی اثر یک فعالیت شدید هوازی (90 درصدHR  بیشینه ) برمیزان IJG   وسیستم  بیگانه خواری در مردان ورزشکار،پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران،ص: 42.

     

    -علی یاری زنوز.ن. (1376).چکیده ایمونولوژی،موسسه فرهنگی انتشاراتی تیمور زاد،             ص: 37.

     

     

     

    -فرایی،ک. 1377.تأثیر یک جلسه فعالیت شدید هوازی برتعداد گلبولهای
           سفید خون دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی،پایان نامه کارشناسی ارشد
           تربیت بدنی،دانشگاه گیلان،ص :47.

     

     

     

    -کوهن، ل.هالیدی،م. (1372).آمار درعلوم تربیتی وتربیت بدنی، ترجمه،ع.
         دلاور،چاپ اول،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی،ص : 78.

     

     

     

    -گایتون،جان هال. فیزیو لوژی پزشکی (1).ترجمه،ف.شادان (1375).
          چاپ نهم،انتشارات چهر،ص ص : 652-647.

     

     

    -مک آردل،وکچ،ف،کچ. فیزیولوژی ورزشی (1) انرژی وتغذیه، ترجمه،خالدان.1. (1379).   انتشارات سمت، ص ص:335-312.

     

     

    -ملیجی،م، (1378).تاثیر فعالیت بدنی فزاینده تا سرحد خستگی روی تعداد
         لکوسیت ها وزیر رده های آن وفعالیت بیگانه خواری نوترو فیل ها در
         کشتی گیران نخبه ومردان غیر ورزشکار. پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی،
         دانشگاه تربیت معلم تهران،ص:67.

     

     

    -مجتهدی، حسین، خالدان، ا. گائینی، ع. کاشف، م.(1379). مقایسه واثرات دوبرنامه ورزنه    تمرین ویژه با بازیافت های بلند مدت وکوتاه مدت بر برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی عضلات در  دوقلوهای همسان. کاربرد علوم در ورزش. چکیده مقالات.ص:101.

     

    -نورائی،م.(1366).کالبد شناسی وفیزیو لوژی برای پرستاران، چاپ دوازدهم،انتشارات چهر، ص ص:159-156.

     

    -وادی،خ.(1373) مقایسه ایمنی سلولی دوندگان استقامتی و غیر ورزشکاران، پایان
              کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس،ص: 71.

     

     

     

     - ویلمور، ج.کاستیل، د. فیزیولوژی ورزش وفعالیت بدنی،ترجمه ض.معینی وهمکاران.  
              (1382).تهران،مبتکران، جلد دوم، ص ص: 140-128.

     

     

    -Arja.2001.overtraining. the physican and sports medicine:  over training http: www.phys sports med. Com/issues/2001/05/01/uusitalo.htm.

     

    -Baj ,Z. kantorski , g. Magewska ,E.1994. Immunological status of competitive cyclists before and after the traininj season. Int.j. sport Med 15:319-324.

     

    -Berk, L. S. Nieman, DC. youngberg,W. S. and et. aL. 1991. The effects of Long endurance running On natural killer cells marathoners. Sci.sports.Exercise.22:207-212.

     

    -Borg, G.1986.psychophysical studies of effort and exertion : some historical , theortical,and empirical aspects, in the perception of Exertion in physical work (eds Borg,G. and ottoson,o.) Macmillan. London. P p:3-14 table 10.2 the Borg to 20 rating of perceived exertion scale.

     

    -Brahmi,z. Thomas, j.E. Park,M. Dowdes Well,I.R.1985. The effect of acute exercise on natural killer cell activity of Trained and sedentary subjects. Journal of clinical Immunology. 5:321.

     

    -Brenner,I. K.M. sheck, P.N. and shephard, R.j. 1994. Infection in athletes. Sport Med. 17:86-107.

     

    -Bruce, R.A.F. kusumi.and D.Hosmer. 1973.Maximal oxygen intake and nomographic assessment of function  aerobic  impairment in  cardiovascular disease. American heart journal. 85: 562-546.

     

    -Bury,T.B. and F. pirany.1995.Effeet of prolong exercise on neutrophil my eloproxidase secretion. Int.j.sport Med. 6:410-412.

     

    -Clarke,M.1984. the constructs steress and conping as a rationale for nursing activities. g. o. Advanced Nursing .9: 207 - 275.

     

    -Costill,D.L.Maglischo,E.and Richardson,A.1991.Hand book of sports medicine. Swimming. London:Black well publishing.

     

    -Dar –o validation report.british columbia department of hfatthe. june.1975.

     

    -Deuster,p.A.Curlate,A.M.cowan.M.L.And Finklman. F. D. 1988. Exercise induced changes in populations of pripheral blood manonuclear cells. Med.sci. sport Exe.20:276-280.

     

    -Feher,H.J. and et.al.1978. the in fluence of physical exercise on peritonial macrophage Function; histochernical and phagocytic studies.sport med/11:33-35

     

    -Fitzgerald,L.1991. Over training increases the susceptibiliti to infiction. Int.j. of sport med/12:55-58.

     

    -Foster, C Jackson, A. S. Pollock, M. L. 1984. G eneralized equations for predicting functional capacity from tread mill performance. sport med/13:60-64

     

    -Frank, L.R. Hat Faludy,z. peter konits, M.1991. sport or vosi szemle Hungarian review of sports. Med.(Bodapest). 32(2): 85-90.

     

    -Fry, A. C. Kramer, W. J.1997. Resistance exercise overtraining and overreaching. Neuro endo Crine Respones. http: //www. Geocities .Com / bony joes / overtraining. htm1.

     

    -Gabriel, H. urhausen, A. Isindermann , w. 1995. Blood hormones and markers of Training and overtraining.     sports medicine , 20 : 255-260.

     

     

    -Galun, E. R. Burstein, E. Assia.1987.changes of white blood cell durinj prolonged exercise. International journal of sport Medicine. 8: 252-255.

     

    -Gleeson, M. Medonald, w. A.Gripps, A. w. 1995. the effect  on     immunity of long term intensive training in elite swimmers. Clinical and Exterimental Immunology. pp: 102-216.

     

    -Heat, G. w. Ford, E. s. craven, T. E. 1997. Exercise and the Indidence of upper Respiratory tract infection. Medicine and sciencein sports and Exercise.23:186-190.

     

    -Joki, E, 1977, the immunological status of athletes. J. Med. Sport. 17: 129 - 134.

     

    -Keen, p. Mecartly, D. A. passfield, L. 1995. Leucocytes counts during a mutli-stage cycle race-the mile  race. British journal of sport Medicine. 29: 61-65.

     

    -Koutedakis, Y. and sharp , CC. 1998. seasonal variations of injery and overtraining in elite athletes. Clin. J. sportmes. C11: 18-22.

     

    -Liesen. h. uhlenbruck, g. 1992. sports immunology. sports. sci. reiview. 1:94-116.

     

    -Lined.F.1987. Runing and upper respiratory tract infection. Journal of sport science. 9:21-23.

     

    -Mac carthy, o. a. dalem , 1988. the leucocytosis of exercise: a reiview and model. Sports med. 5: 282-287

     

    -Maccarthy, o. A.macdonald, I. A. and et. al. 1992. changes in the leucocyte count during and after brief intense exercise. Eur. j. AppL. physiol. 64: 518-522.

     

     

    -Mackinnon ,L.T.,1989,Exercise and natural killer cells. what is the relationship?, sport medicine. 7:141-149.

     

    -Makinnon,l.t.hooper,s.Gordon,R.1992, tress hormones in over trained swimmers. abstract, medicine and science in sports and  exercise. 24: 264.

     

    -Mackinnon,L.T. 1992, Exercise and immunology. Human kinetic books. Champaing. P P. 1-113.

     

    -Mackinnon,l.t.1997.effects of overreaching and overtraining on immune function. in kreider. R. B. fry. A. C. O. overtraining in sport human kinetics book.pp:219-241

     

    -Mackinnin ,l. t. 1999. advences in exercise immunology. human kinetics publisher.6:155-159

     

    -Newsholme, E. A. and parry, m. billings. 1990. properties of Glutamine releas from muscle and its importance for the immune system. journal of parenteral. 14: 635- 675.

     

    -Nieman, d. c. and et.al.1992. Effects of brief, heavy exertion on circulating,lymphocyte,subpopulations.j.med.sci.in.sport.and exercise.pp: 1345-1399.

     

    -Nieman, D.C. Johnssen, L .M. 1990. Infectious Marathon. journal Of Sport Medicinand Physical Fitness. 30: 316-328

     

    -Nieman,d.c.berk,l.s.and et.al.1989. Effects of long endurance running on immune system parameteres and lymphocyte funtion in experienced marathoners.int.j.sport.med. 10(5):317:323.

     

    -Nilson.k. schoene. r. b. robertson, h. t. escourrov. p. and, smith. n. j. 1981. the effect of iron epletiont on exercise inuced lactate production subject. medicine and science in sport and exercise. 13: 29.

     

    -Seymone-D. nomographic assessment of function aerobic impairment in cardiovascular disease. American Heart journal. 85: 546-562.

         

    -Peters. e. m. batman. e. d. 1983. respiratori tract infection. south african medical journal. 64: 582-584.

     

    -Phillip. b. sparling. david. c. nieman. and patrie. connor. o. 1993. selected scientific aspects of marathon racing and update fluidre placement. immune funtion. psychological factors and the gender diffrence. sport and med.15(2):216-132

     

    -Pyne. D. B. 1994. Regulation of neutrophil funetion during exercise .sport african medical journal. 94:582-584.

     

    -Ricken. k. h. rider. t. and et al. 1990. changes in lymphocyte sub populations after prolonged exercise. int. g. sport. med. 11(2): 132-135.

              Koutedakis Sharp, 1995. Seasonal variations of injury and overtraining in elite athletes. Clin J sport med.(1) : 18-21.

     

    -Sharp, r. l. vitelli, c. a. costill, d. l. and thomas, r. 1984. comparison between blood lactate and heart rate profiles during aseason of competitive swime training. Journal of swimm ing research. 1: 17-20.

     

    -Shek. P. N. sabiston, b. h. buguet, a . and radomsk, m. w. 1995. strenuous exercise and immunological changes: amultiple – time - point analysis of leucocyte subsets, cd4/cd8 ratio, immuneglobulin production and NK cell response.int.j. sport.med.16:466-474.

     

    -Shephard,r.j.verde,t.j.tomas,s.g.shek,p.n.1991.physical activity and immune seystem.canadian.j.sports.16:163-185.

     

    -The physican and sports medicine,1993:vo:2(1).pp:125-133.

     

    -Tidball,j.g.1995.in flammatory cell response to acute muscle injury. medicine and science in sports and exercise.27:1022-1032.

     

    -Tietz, n. ed. 1990. clinical guide to laboratory testes. 2 end ed. philadelphia, w. b. sunders. co.

     

    -Tomasi,t.b.tyrudeau.f.b.czerwinski,o.erredye,s.1982.immune parameters in athletes before and after strenuous exereise.j.of.clinical immunology.2:173-178.

     

    -Tony,j.verde,scottg.thomas.robert,w.moore.pang shek.and roy,j.shephard.1992.immune responses and increased training the elite athlets. J.of apple.physiology.73:1494-1499.

     

    -Wilmore, J. H. Costill, D. L. 1988. Training for sport and activity. CCChapter 11. Dubuque , I A: Wmc. Brown. http. // www-rohan/ sdsu/edu/dep/Coachsci / Csa/vol 13 / Wilmore 1. htm.

     

    -Rushall Thoughts. 1993. Testing for over traininig. http : //www-rohan.sdsu. Edu/dep/Coac hsci / Csa/vol 13/ rushall 5 htm.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت