روش تحقیق شهر کهک ( نوفل لوشاتو ) استان قم

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 10002785
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۱۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق شهر کهک ( نوفل لوشاتو ) استان قم

    چکیده

    یکی از مطالعات اساسی برای برنامه‌ریزی و توسعه، شناخت ویژگی‌های طبیعی مناطق و آگاهی از توان‌ها و استعدادهای بالقوه آن است در این راستا مطالعه‌ی ژئومورفولوژی به عنوان علمی که به بررسی اشکال وعوارض سطح زمین از نقطه نظر ماهیت، نوع مواد وفرآیندهای مؤثر در تحول ‌آنها می‌پردازد؛ نقش زیربنایی در برنامه‌های توسعه ایفا می‌نماید. در این پایان‌نامه منطقه‌ی کهک واقع در قسمت جنوبی استان قم مورد بررسی قرار گرفته است.

    سه

    هدف اصلی تحقیق شناخت قابلیت‌ها و محدودیت‌ها می‌باشد به لحاظ قابلیت می‌توان به ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی و سطحی، امکان توسعه‌ی آب و خاک مناسب، قابلیت برای ایجاد و توسعه‌ی شهرک‌ها و روستا شهرهای جدید در زمین‌های مناسب، و توسعه‌ی صنعت توریسم را نام برد. محدودیت‌هایی نظیر سیل‌خیز‌بودن منطقه و ‌آسیب‌پذیری ناشی از سیلاب در بیشتر نقاط، وجود حرکت‌های دامنه‌ای به لحاظ دارابودن شیب زیاد و سازندهای متنوع در بسیاری از روستاها و زمین‌های زراعی آنها وفرسایش شدید به دلیل وجود سازندهای حساس به فرسایش نیز وجود دارد. از آنجا که کهک در روند توسعه قرار دارد، لازم است به شرایط، توان‌ها و محدودیت‌های محیط طبیعی توجه بیشتری معطوف گردد که با شناخت آن‌ها، توسعه‌ی شهری، روستایی، انسانی، کشاورزی و صنعتی و معدنی و ... در جهت یک توسعه‌ی بدون تخریب حرکت کنند.

    واژگان کلیدی : توسعه منطقه ای، کهک، ژئومورفولوژی، آمایش

     

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    1-1 موقعیت منطقهی مورد مطالعه

    منطقهی کهک در قسمت جنوبی استان قم واقع شده است که شامل دو دهستان کهک و فردو میباشد. وسعت منطقه که 18 روستا تحت نفوذ خود دارد 953 کیلومترمربع میباشد. مساحت دهستان کهک 687 کیلومترمربع و دهستان فردو 266 کیلومترمربع است. از نظر مختصات ریاضی بین عرض های جغرافیایی 34درجه و 5دقیقه تا 35درجه و 10دقیقه شمالی و طول های شرقی 50درجه و 15دقیقه تا 51درجه و 30دقیقه در ناحیهی ایران مرکزی واقع شده است.(طرح هادی شهر کهک،1379) ارتفاع منطقه 1000تا3100 متر از سطح آب‌های آزاد می‎باشد. از مهمترین ارتفاعات منطقه که در نیمه‎ی جنوبی آن قرار دارد میتوان به کوه سلطان سعد شاه و لارها اشاره کرد که به ترتیب 2930و3109متر ارتفاع دارند.

    رود دائمی در منطقه وجود نداشته و مهمترین رودهای آن دره باغ، فردو و وشنوه می‎باشد.

    از نظر راه‎های ارتباطی بین جاده‎ی قم-کاشان و قم- سلفچگان قرار دارد. واز نظر موقعیت نسبی در همسایگی استان اصفهان است.(طرح هادی شهر کهک،1379)

    در شکل شماره‎ی1-1 موقعیت استان قم در کشور و درشکل شماره‎ی1-2 موقعیت منطقه‎ی مورد مطالعه در استان قم و پراکندگی شهر و روستاهای منطقه نشان داده شده است.

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    1-2 بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح

    رکن اصلی هر تحقیق علمی مرحله‎ی انتخاب، تعریف و بیان مسئله تحقیق است. زیرا محقق بر پایه‌ی آن کلیه فعالیت‌های تحقیقاتی خود را شکل می‌دهد. ( حافظ نیا ، 1377، ص 70)

    آنچه بیش از هر عاملی انگیزه‎ی انجام تحقیقی را به وجود می‌آورد، ضرورت آن می‌باشد. امروزه شکاف عظیم موجود ، بین مناطق توسعه یافته و در حال توسعه به طورکلی از حادترین موضوعات عصر حاضراست که مورد توجه کارشناسان و مسئولین می‎باشد.(طرح هادی شهر کهک،1379)

     عقیده‎ی بسیاری از کارشناسان بر این است که جریان توسعه بایستی ابتدا از درون کشور و با تجدید نظر ساختار فعلی آن آغاز شده و سپس تعلیم و گسترش بیرونی یابد. سرمایه گذاری بر روی طرح جامع منطقه‌ای و شناسایی قطب‌های توسعه در مناطق از مهمترین مسائل است. ایجاد تعادل در سطح مناطق مختلف و توسعه‌ی متناسب مناطق روستایی و شهری و به موازات آن کنترل لجام گسیخته‌ی مهاجرت روستاییان به شهرها که به گسترش زاغه‎نشینی، مشکلات زیست‎محیطی و اجتماعی منجر می‎شود؛ از اهداف اصلی محسوب می‎گردد.

    به منظور توسعه‎ی شهری و روستایی نیاز به دستیابی اطلاعات اساسی از محیط است با افزایش گسترش پهنه‎های شهری و روستایی لازم است برنامه‎ریزی دقیق و اصولی از استعدادها و قابلیت‎ها و نیز محدودیت‎ها فراهم شود تا بر پایداری آن برنامه‎ریزی شود.

    .بررسی در زمینه‌ی توسعه، با توجه به عوامل ژئومورفولوژیکی موضوعی جدید است. از طرفی ژئومورفولوژی به عنوان دانش و تکنیک در عمران محیطی مبین شناخت امکانات و محدودیت‌های طبیعی از جمله  در زمینه‌ی توسعه است.

     در این راستا شناخت شهرهای کوچک ( به خصوص مراکز بخش‌ها و دهستان‎ها )از اهمیت برخوردار است. شهر کهک که به عنوان مرکز بخش کهک (نوفل لوشاتو) در سطح استان قم محسوب می‌گردد؛ به همراه 18 روستای تحت نفوذش برای این تحقیق در نظر گرفته شده است.

     این شهر که به عنوان مرکز توسعه در سطح منطقه‎ی تحت نفوذ خود ایفای نقش   می نماید، توانسته میزان قابل ملاحظه‌ای خدمات وامکانات را در طول سال‌های اخیر جذب نماید.

     در مورد این منطقه نیز می‌توان با استفاده از تحقیقات ژئومورفولوژی در کنار سایر مطالعات مربوط به توسعه و برنامه‌ریزی و از طرفی با شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مثبت و همچنین شناخت محدودیت‎هایی که محیط طبیعی در اختیار می‌گذارد برای استفاده هر چه بهتر از محیط در جهت توسعه شهری، روستایی، صنعتی و کشاورزی برنامه‌ریزی نمود.

     

    1-3 پیشینه‎ی تحقیق :

     بررسی ومطالعه‌ی کارهای گذشتگان نه تنها باعث تسلط محقق بر موضوع مورد مطالعه می‌گردد؛ بلکه باعث بیشتر شدن اطلاعات او در زمینه تحقیق می‌شود. این کار سبب می‌شود که محقق با دید بازتری مسئله را ببیند؛ فضای نگرش وی به مسئله روشن‌تر شود و در نتیجه بر موضوع مسلط شود، از دوباره کاری جلوگیری نماید و در این زمینه از تجارب دیگران استفاده کند. ( حافظ نیا ، 1380، ص 74)

     در پیگیری و جستجوی منابع علمی برای تحقیق حاضر، مأخذ عمومی که مستقیماً به مسئله‌ی توسعه از منظر ژئومورفولوژی پرداخته باشد یافت نشده، منطقه‌ی کهک نیز منطقه‌ای بکر است که هیچ گونه تحقیق علمی در آن انجام نشده است.

    به طور کلی دو نوع پژوهش در این راستا صورت گرفته که می‌تواند از جنبه‌های مختلف، راهنما و راهگشای این تحقیق باشد.

     گروه اول، شامل منابع نظری که به طور اجمال و کلی به موضوع پرداخته‌اند و در چارچوب و خطوط کلی تحقیق و همچنین مبانی نظری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از جمله کتب زیر:

    1- کاربرد ژئومورفولوژی در آزمایش سرزمین و مدیریت محیط

    2- ژئوموروفولوژی و برنامه ریزی محیطی

    3- ژئومورفولوژی شهری

    4-‍‍ ژئومورفولوژی مناطق شهری

    5- ژئومورفولوژی کاربردی ( جلد سوم )

    و همچنین کتبی در زمینه‌ی توسعه شامل :

    1- برنامه‌ریزی محیطی برای توسعه زمین

    2- جامعه شناسی توسعه

    3- توسعه و برنامه‌ریزی

     مقالاتی که راجع به ژئومورفولوژی وتوسعه نوشته شده است ؛ که مرتبط با موضوع این پایان نامه میباشد .از جمله :

    محمودی (1376)در مقاله‎ای تحت عنوان کابرد ژئومورفولوژی در مطالعات محیطی اشاره میکند: قدمت استفاده از زمین و تنوع فعالیت‎های آهانه و ناآگانه در جریان این فعالیت‎ها که بر محیط طبیعی وارد شده است، انسان را به تأمل و تفکر واداشته و به این نتیجه رسانیده است که هر محیطی از توان محدودی برخوردار است و برای نوعی بهره‎وری مناسب می‎باشد. آگاهی بر این معضل جز از طریق شناسایی  اولیه و مطالعات دقیق بعدی امکان ‎پذیر نبوده است. سهم ژئومورفولوژی  در این مطالعات به وضوح برتر از سایر زمینه‎های علوم زمین است. در یک توسعه‎ی پایدار مطالعات ژئومورفولوژی اساسی‎ترین نقش را بر عهده دارد.

    در مقاله‎ی دیگری چوبینه (1387) مینویسد: درمطالعات ژئومورفولوژی توجه به سکونتگاه‎های انسانی اعم از شهر یا روستا را می‎توان به عنوان اصلی‎ترین محور مطالعات به شما آورد. زیرا شناخت فرایندها و روابط پیچیده‎ی درونی هر چشم انداز طبیعی، طراحان و برنامه‎ریزان اسکان در سطح ملی و منطقه ای را قادر به درک دقیق توان محیط و پیش بینی آینده‎ی بستر این سکونتگاه‎ها خواهد کرد.

    خسروی و اشنویی (1387) در تأثیر پدیده‎های ژئومورفولوژیکی بر شکل‎گیری و تکامل شهر به این مسئله می‎پردازد که: شایسته است قبل از ایجاد و توسعه‎ی شهرها یا پروژه‎هایی که به سرمایه‎ی کلان و شرایط ایمنی بیشتری نیاز دارند، علاوه بر مطالعات دیگر، به پژوهش‎های ژئومورفولوژیکی نیز توجه خاص شود، زیرا اغلب فرایندهای ژئومورفولوژیکی در شرایط عادی خود را  بروز نمی‎دهند و به صورت مخفی باقی می‎مانند ولی در شرایط مناسب باعث بروز حوادث ناگوار میگردند.

    همچنین در مقاله‎ای با عنوان بررسی نقش  ژئومورفولوژی در توان‎های محیطی، رنجبر و زیدی (1378) نتیجه‎گیری کرده‎اند که: به طور کلی هر گونه برنامه‎ریزی ناحیه‎ای و آمایش سرزمین،مدیریت محیط، استفاده از قابلیت‎ها و ظرفیت‎های منطقه و محیط طبیعی زمانی نتایج مطلوب را به دنبال خواهد داشت که مطالعات ژئومورفولوژیکی ناحیه‎ای مبنای بهره‎برداری قرار گیرد.

    معیری و ولی (1378) در مطالعه‎ی  ژئومورفولوژی به عنوان زیربنای ایجاد و توسعه‎ی سیستم های حیاتی اشاره میکنند که: وسیع بودن سطوح باعث ایجاد مراکز گسترده و بدون محدودیت جهت توسعه قلمداد میشود. وسعت کم عامل محدودیت توسعه میباشد. شیب‎های ملایم، عامل مثبتی در پالایش محیط و ایجاد چشم انداز تلقی میشود و شیب‎های تند باعث محدودیت کاربری اراضی است. همچنین باعث ناپایداری و افزایش هزینه‎های عمرانی میشود. خصوصیات ذاتی که به اشکال زمین برمی‎گردد میتواند به صور: مخروط افکنه‎ها، سوحل، دلتاها، دشت‎ها و دشت‎سرها و سایر اشکال زمین ظهور یابد که متناسب با هر شکل یا واحد، خصوصیات ذاتی نظیر آبدهی، حاصلخیزی زمین، پایداری و خطرات طبیعی آن نیز مشخص میشود.

    ودر نهایت صفاری (1388) در زمینه‎ی ارزیابی ژئومورفولوژیکی توسعه‎ی شهری مینویسد: بررسی‎های  ژئومورفولوژیکی در فعالیت‎های عمرانی به منظور طراحی و اجرای بناهای مقاوم و زیر بنایی ضرورت دارد. گسترش فعالیت‎های عمرانی، بدون در نظر گرفتن بررسی های ژئومورفولوژیکی، خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.    

    همچنین از پایان‌نامه‌های دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری در موضوعات مرتبط با توسعه و ژئومورفولوژی استفاده شده است.

     گروه دوم آن دسته ازمطالعات و پژوهش‌هایی است که در زمینه‌ی مسائل محیطی و یا توسعه و یا طرح‌های عمرانی در منطقه انجام شده است :

    1- گزارش طرح‌ هادی شهر کهک              

    2- گزارش طرح هادی بعضی روستاهای تحت نفوذ

    3- سند چشم انداز توسعه‎ی بلندمدت استان قم               

    4- تحقیقات سازمان وزارت جهاد کشاورزی

    5- تحقیقات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم

    6-طرح‌های اجرایی اداره‌ی کل منابع طبیعی استان قم

    وتحقیقات دیگر که از همه‌ی آن‌ها برای کامل شدن اطلاعات بهره‌‌برداری شده است.

     

    Abstract

    One of the fundamental studies for planning and development is that to recognize natural features of areas and to aware of facilities and potential talents. In this way, science of geomorphology is one that studies shape and areas of earth from points like nature, type of materials and effective processes in changes of them , and geomorphology plays a key role in development planning. In this thesis , " kahak" , located in south of " Ghom province " , is investigated

    Main goal of research is that to determine capabilities and limitations . capabilities include reservation of underground waters and reservation of superficial waters , possibility of development of water and soil , capability for building and developing of ting towns , rurals and new towns in suitable areas ,developing of tourism industry . limitations include flood plain of region, damagable to flood in some area, foothill movement because of sharp slope in rurals and farm fields and great erosion due to sensitive elements of erosion As " kahak" is developing region, it is neccessary to pay attention towards conditions and capabilities and limitations of natural environment of it . By knowing these capabilities and limitations of natural environment, we can more towards urban development , rural and human sources and agricultural and industrial and mineral development and towards a perfect development. ( no d

  • فهرست و منابع روش تحقیق شهر کهک ( نوفل لوشاتو ) استان قم

    فهرست:

    فصل اول- کلیات تحقیق .......................................................................................... 1

    1-1 موقعیت منطقه ی مورد مطالعه....................................................................................................... 2

    1-2 بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح ................................................................................................ 4

    1-3 پیشینه تحقیق ..................................................................................................................................... 5

    1-4 اهداف تحقیق ....................................................................................................................................... 8

    1-5 سئولات تحقیق ................................................................................................................................... 9

    1-6 فرضیات تحقیق ................................................................................................................................... 9

    1-7 روش تحقیق ......................................................................................................................................... 9

    1-8 تجزیه و تحلیل اطلاعات .................................................................................................................. 10

    1-9 محدودیت ها و مشکلات تحقیق ................................................................................................... 11

    فصل دوم- زمین شناسی منطقه .............................................................................. 12

    2-1 زمین شناسی منطقه ........................................................................................................................ 13

    2-2 رسوب شناسی منطقه ...................................................................................................................... 14

    2-2-1 ائوسن .............................................................................................................................................. 14

    2-2-2 اولیگوسن......................................................................................................................................... 15

    2-2-3 رسوبات دوران چهارم ................................................................................................................. 15

    2-3 داده های تکتونیکی .......................................................................................................................... 16

    2-3-1 گسل ها .......................................................................................................................................... 17

    2-3-1-1 گسل بیدهند ........................................................................................................................... 18

    چهار

     

    2-3-1-2 دیگر گسل ها .......................................................................................................................... 19

    2-4 داده های ساختمانی ......................................................................................................................... 20

    2-4-1 چین خوردگی .............................................................................................................................. 20

    2-5 لیتولو‍ژی .............................................................................................................................................. 22

    2-5-1 ائوسن .............................................................................................................................................. 22

    2-5-2 اولیگوسن ....................................................................................................................................... 24

    2-5-3 اولیگوسن- میوسن ..................................................................................................................... 24

    2-5-4 میوسن ............................................................................................................................................ 25

    2-5-5 پلیوسن- کواترنری ...................................................................................................................... 25

    فصل سوم- اقلیم شناسی منطقه ............................................................................ 26

    3-1 ویژگی های آب و هوایی منطقه...................................................................................................... 27

    3-2 دما ......................................................................................................................................................... 29

    3-3 بارندگی ................................................................................................................................................ 31

    3-4 رطوبت نسبی ...................................................................................................................................... 34

    3-5 یخبندان ............................................................................................................................................... 35

    3-6 طبقه بندی اقلیمی منطقه .............................................................................................................. 36

    فصل چهارم- مصداق های توسعه ........................................................................... 38

    4-1 مفهوم توسعه ...................................................................................................................................... 39

    4-2 توسعه، جمعیت و نیازهای انسانی.................................................................................................. 40

    4-3 جمعیت و منابع ................................................................................................................................. 41

    4-4 توسعه ی روستایی ............................................................................................................................ 43

    پنج

     

    4-5 توسعه ی کشاورزی .......................................................................................................................... 44

    4-5-1 راهبردها و سیاست های توسعه کشاورزی ............................................................................ 45

    4-5-2 استفاده از زمین ........................................................................................................................... 46

    4-5-3 استفاده از آب ............................................................................................................................... 47

    4-6 توسعه ی صنعتی .............................................................................................................................. 49

    4-6-1 مهمترین قابلیت ها و محدودیتهای توسعه ی صنعتی ...................................................... 49

    4-6-2 راهبردهای توسعه ی صنعتی و معدنی ................................................................................. 50

    4-6-3 استفاده از معادن .......................................................................................................................... 51

    4-6-3-1 قابلیت ها و محدودیت های بخش معدن ......................................................................... 55

    4-7 توسعه ی شهری ................................................................................................................................ 55

    4-7-1 اهداف طرح های توسعه ی شهری ......................................................................................... 56

    4-8 توسعه و برنامه ریزی ژئومورفولوژیک ........................................................................................... 56

    4-9 توسعه و ژئومورفولوژی کاربردی .................................................................................................... 58

    فصل پنجم- اشکال و فرایندهای ژئومورفولوژیک موثر بر توسعه ی کهک.............. 61

    مقدمه .............................................................................................................................................................. 62

    5-1 براساس آبراهه ها و انواع شبکه های زهکشی ........................................................................... 62

    5-2 آبهای زیرزمینی ................................................................................................................................. 70

    5-3 براساس مخروط های آبرفتی .......................................................................................................... 72

    5-3-1 مخروط افکنه های فعال ............................................................................................................ 73

    5-3-2 مخروط افکنه های غیر فعال .................................................................................................... 74

    5-3-3 پادگانه های کهن یا trl............................................................................................................... 74

    شش

     

    5-3-3-1 پادگانه های کهن از نظر پوشش گیاهی .......................................................................... 74

    5-4 براساس سطوح هموار (دشت سر) ................................................................................................ 75

    5-4-1 دشت سر لخت ............................................................................................................................. 77

    5-4-2 دشت سر انتهایی شبکه آب (دشت سر آپانداژ) ................................................................. 79

    5-5 براساس سطوح شیب دار ................................................................................................................ 80

    5-5-1 تیپ کوهستان با توده ی سنگی ............................................................................................. 83

    5-5-2 تیپ کوهستان با بیرون زدگی .................................................................................................. 85

    5-5-3 تیپ کوهستان با گیلویی ........................................................................................................... 86

    5-6 حرکات دامنه ای ............................................................................................................................... 90

    5-7 براساس سازندهای سطحی ............................................................................................................. 94

    5-8 فرسایش خاک .................................................................................................................................. 100

    5-9 کاربری اراضی ................................................................................................................................... 102

    فصل ششم- ارزیابی و نتیجه گیری ........................................................................ 103

    6-1 پاسخ به سوالات تحقیق ................................................................................................................ 104

    6-1-1 سوال اول تحقیق ....................................................................................................................... 104

    6-1-2 سوال دوم تحقیق........................................................................................................................ 111

    هفت

     

    منبع:

     

    احمدی، حسن ، ژئومورفولوژی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران، 1378

    ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا ، جامعه شناسی توسعه، انتشارات کیهان، 1384

    ازکیا مصطفی و غفاری، غلامرضا، توسعه‎ی روستایی با تأکید بر جامعه‎ی روستایی ایران، انتشارات نی ، 1383

    امامی، هاشم، شرح نقشه‎ی زمین شناسی چهارگوش قم، انتشارات سازمان زمین شناسی کشور،1370

    بحرینی، سیدحسین، فرآیند طراحی شهری، انتشارات دانشگاه تهران، 1377

    بخشداری کهک، آمار جمعیت بخش کهک، 1388

    بهفروز، فاطمه، فلسفه‎ی روش شناسی تحقیق علمی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران، 1378

    تودارو، مایکل، توسعه‎ی اقتصادی در جهان سوم، ترجمه‎ی غلامعلی فرجادی جلد 1، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، 1368

    حافظ نیا، محمدرضا، مقدمه‎ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، 1377

    حسین‎زاده، مهدی، قابلیت ژئومورفولوژیکی توسعه‎ی شهری بیرجند، پایان‎نامه‎ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده‎ی جغرافیا، 1384

    خسروی، یونس و اشنویی، امیر، پدیده‎های ژئومورفولوژی و تأثیر آن‎ها در شکل‎گیری و تکامل شهر، مجموعه مقالات جایگاه ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، 1387   

    درویش‎زاده، علی ، زمین شناسی ایران، انتشارات پیام نور، 1377

    دیوید هریسون، جامعه شناسی نوسازی و توسعه، ترجمه‎ی علیرضا کلدی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، 1376

    رجائی- عبدالحمید کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، انتشارات قومس

    رضایی مقدم، محمدحسین و ثقفی، مهدی، کاربرد تکنیکهای جدید برای طبقه‎بندی و تحلیل مخاطرات ژئومورفولوژی در گسترش شهر تبریز، فصلنامه‎ی مدرس علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دوره ی 9، ش1، 1384

    رنجبر، محسن و زیدی، آصف، بررسی نقش ژئومورفولوژی در توان‎های محیطی با استفاده از مدل فازی، مجموعه مقالات جایگاه ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، 1387  

    روستایی، شهرام و جباری، ایرج، ژئومورفولوژی مناطق شهری، انتشارات سمت، تهران، 1386

    رهنمایی، محمدتقی، مجموعه مباحث و روش‎های شهرسازی(جغرافیا)، چاپ اول، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری تهران، 1382

    زمردیان، محمدجعفر، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه‎ریزی شهری و روستایی در رشته‎ی جغرافیا، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، 1374

    زمانی پور، اسدالله، ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه، انتشارات دانشکده‎ی کشاورزی بیرجند، مشهد، 1373

    زنجانی، حبیب ا...، جمعیت و توسعه، مجموعه مقالات، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، 1371

    سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان قم، دایره‎ی تهیه‎ی نقشه(کاربری اراضی، خطوط هم‎دما و هم‎بارش و...)،1387

    سازمان هواشناسی کل استان قم،آمار هواشناسی کهک(87-1381)

    شهبازی، اسماعیل، توسعه و ترویج روستایی، انتشارات دانشگاه تهران، 1381

    شناسنامه‎ی ترویجی وزارت جهاد کشاورزی استان قم ، بخش کهک، 1387

    صفاری، امیر و مقیمی، ابراهیم، ارزیابی ژئومورفولوژیکی توسعه‎ی شهری و آسیب‎پذیری ناشی از زمین لغزش در دامنه‎های کوهستانی کلان شهر تهران،مجله‎ی پژوهش‎های جغرافیای طبیعی، ش 1388،68

    طاهرخانی، مهدی، صنعتی شدن روستا، سنگ بنای استراتژی آینده‎ی توسعه‎ی روستایی ، انتشارات وزارت جهاد کشاورزی، 1379

    طرح تفصیلی اجرایی کهک، اداره‎ی کل منابع طبیعی استان قم، مهندسین مشاور فرسپنداب، 1384

    سند چشم‎انداز توسعه‎ی بلندمدت استان قم، 1385

    طرح هادی شهر کهک، گروه مهندسین مشاور فجر و توسعه، 1379

    قبادیان – عطاء ا... ، سیمای طبیعی فلات ایران، انتشارات دانشگاه شهید باهنر، کرمان، 1369

    کاظمی، سیدمهدی، تحولات ساختاری و عملکردی شهر مذهبی فرهنگی قم، پایان‎نامه‎ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران ، 1368

    کردوانی، پرویز، ژئوهیدرولوژی در جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران، 1385

    محمودی، فرج ا...، کاربرد ژئومورفولوژی در مطالعات محیطی، مجموعه مقالات همایش پژوهش‎ها و قابلیت‎های علم جغرافیا در عرصه‎ی سازندگی،1376  

    مختاری، داود، جایگاه ژئومورفولوژی در ارزیابی بلایای طبیعی و مقابله با آنها در ایران، فصلنامه‎ی سرزمین، ش9 ، 1385

    معتمد- احمد، زمین شناسی عمومی، انتشارات دانشگاه تهران، 1374

    معتمد، احمد و مقیمی، ابراهیم، کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه‎ریزی، انتشارات سمت، 1378

    معماریان، حسین، زمین شناسی برای مهندسین، انتشارات دانشگاه تهران، 1372

    معیری،مسعود و ولی عباسعلی، ژئومورفولوژی زیر بنای ایجاد و توسعه‎ی سیستم‎های حیاتی، مجموعه مقالات جایگاه ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، 1387

    مقیمی ، ابراهیم، ژئومورفولوژی شهری، انتشارات دانشگاه تهران ، 1385

    مهندسان مشاور DHV از هلند، رهنمودهایی برای برنامه‎ریزی مراکز روستایی، جلد 1و2 انتشارات روستا و توسعه ، 1371

    میره، محمد، بررسی و ساماندهی اسکان غیر رسمی در شهر قم، پایان‎نامه‎ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،دانشکده‎ی جغرافیا، 1384

    نادر صفت، محمد حسین، ژئومورفولوژی عمومی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، 1382

    نبوی، بهروز، مقدمه‎ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات کتابخانه‎ی فروردین، تهران، 1367

    هارینگ و دیگران، درآمدی بر پژوهش علمی در جغرافیا، ترجمه‎ی محمد علی مولازاده، انتشارات دانشگاه شهیدچمران، اهواز، 1377

    هودر، راپرت ، جغرافیای توسعه در ایران و جهان، ترجمه‎ی دکتر فضیله خانی و ناصر جوادی، نشر قومس، 1385

    هوک، جی. ام. ژئومورفولوژی در برنامه‎ریزی محیطی، ترجمه‎ی محمد جعفر زمردیان، انتشارات سمت، تهران، 1372

    49- Goudie,A.s,2004.Encyclopedia of Geomorphology.Routledge pub vol.2

    50-Harold, A winters, Majorie K, winters.editor G62, A6 1977, Applications of Geomorphologic Research. Department of geomorphology Michigan state University

    51- Varnes,D.J.(1987)Landslide hazard zonation: A review of principles and practice, natural hazard, No.3,61 pp.united nations educational prog

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت