گزارش سمینار اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word کد فایل: 1000274
سال: 1394 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۱۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه

    سمینار رشته حقوق جزا و جرم شناسیبیان مساله

    جامعه شناسی[1]  که از لفظ[2] سوشیستی به معنای اجتماع مشتق شده است، از علوم و رشته های قدیمی در بین انسانها است که البته تا زمانی که بعداً گفته خواهد شد، به این عنوان وجود نداشته است؛ اما مفاهیم، نگرش ها و روش های آن در لابلای اندیشه های پیشینیان به خوبی نمود یافته است. پیامبران و نوابغ به عنوان افراد برجسته ی تاریخ بشر، مفاهیم مهمی از نظرات جامعه شناسانه را در عبارات خود بیان می کردند. در این میان بحث جامعه شناسی از منظر کیفری مطرح است. جامعه‌شناسی کیفری شاخه ای از جامعه شناسی حقوق بوده و به مطالعه فرآیند قانونگذاری، چگونگی انعکاس مجازات در جامعه، میزان کارآیی مجازات، میزان بازدارندگی مجازات (مانند اعدام) و بالاخره فرآیند دادرسی کیفری می پردازد. اینها موضوعات مورد بررسی جامعه شناسی کیفری هستند یعنی از لحظه کشف جرم تا لحظه اجرای مجازات. جامعه شناسی کیفری به دنبال علت شناسی جرم نیست. به دنبال چگونگی تولد، تحول، رشد و افول نهادهای حقوق کیفری است. رویکرد جامعه شناسی کیفری یک رویکرد علت شناسی نیست بلکه نهاد شناسی است. مثلاً می گوید چرا در کشور ما تعلیق یا آزادی مشروط عملاً جا نیفتاده است. یا مثلاً در کشور ما علیرغم جرم انگاری ربا از سال 1375، مواردتعقیب این جرم و محکومیت به آن طبق مطالعات انجام شده، بسیار اندک بوده است[3]. یکی از مسائلی که در جامعه شناسی کیفری مطرح است اجرای علنی مجازات و آسیب شناسی این مسئله است. علنی بودن مجازات به مفهوم منتشر کردن و آشکار نمودن آن است و آشکار نمودن مجازات، دو معنا دارد: یکی این که فقط خبر آن در بین مردم منتشر گردد و دوم این که علاوه بر اطلاع مردم، حضور آنان نیز در زمان اجرای حکم لازم است. پس اعلان مجازات از نظر لغت در دو مصداق: «اطلاع مردم» و «حضور مردم» عینیت پیدا می کند، ولی سخن ما این است که اعلان مجازات در اصطلاح فقها صرفا با حضور مردم، عینیت پیدا می کند; زیرا شواهد محکم و متقنی وجود دارد که نشان می دهد اعلان مجازات تنها با حضور مردم محقق می شود و صرف اطلاع، کافی نیست. برخی از نویسندگان بین اجرای علنی حدود و اجرای حد در ملا عام تفکیک قائل شده و می گویند: اجرای مجازات در ملا عام فاقد هر گونه مستند شرعی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که باید مجازات در ملا عام اجرا گردد. بین علنی بودن مجازات و اجرای مجازات در ملا عام تفاوت اساسی وجود دارد. اجرای علنی به این معنا است که مجازات در مکانی اجرا شود که اگر کسانی مایل به حضور در آن مکان باشند، بتوانند حضور یابند و کسی مانع حضور آنها نشود، ولی مجازات در ملا عام به این معنی است که در محل تجمع مردم و رفت و آمد آنان مثلا در میادین پرجمعیت اجرا شود[4]؛ اما با رجوع به سیره پیامبر صلی الله علیه و آله، ائمه معصومین علیهم السلام، متون روایات و کتب متداول فقهی واقعا چنین تفکیکی بین اجرای علنی حدود و اجرای حدود در ملا عام مشاهده نمی شود و در کلام مذکور نیز هیچ دلیل و مستندی برای این تفکیک اقامه نگردیده است. در متون روایات نه واژه «اجرای علنی» آمده و نه واژه «ملا عام». از این رو نمی توان با تفسیر و تحلیل این واژه ها حکم شرعی استنباط کرد. آنچه در سیره معصومین قطعی است این است که حدود در حضور مردم اقامه می شد و مردم برای اجرای حدود اجتماع می کردند. این که ما ادعا کنیم اجرای حدود در حضور مردم، اجرای علنی حدود بوده نه ملا عام به دلیلی نیاز دارد که اثبات کند هیچ یک از حدود در اماکن عمومی اجرا نمی شده و تمامی حدود، با حضور مردم در اماکن خاص اجرا می گردید و الا اثبات آن مشکل است. از این رو این تفکیک مبنای فقهی ندارد[5]. برخی نیز بر این عقیده است که اجرای علنی حدود بر خلاف اصل شخصی بودن مجازات است و آثار و تبعات اجرای علنی مجازات بر خانواده و بستگان محکوم نیز اعمال می گردد[6] این سخن، ناصواب است؛ چون منظور از شخصی بودن مجازات و آیه شریفه «و لا تزر وازره وزر اخری» این است که هر کس مسؤول عمل خویش است و به دلیل اعمال دیگران مجازات نمی گردد و به هیچ وجه به این معنا نیست که مجازات باید به نحوی باشد که هیچ کس غیر از مجرم حتی به صورت غیر مستقیم آزرده نگردد و یا آسیب نبیند; چون در این صورت تقریبا هیچ مجازاتی قابلیت اجرا پیدا نمی کند. در تمام مجازاتها چه بخواهیم و چه نخواهیم ممکن است بستگان و خانواده مجرم و حتی اجتماع زیان ببینند، ولی در علم حقوق این گونه آثار غیرمستقیم را با اصل شخصی بودن مجازاتها منافی نمی دانند. آیا در زندان فقط مجرم مجازات می گردد و خانواده از نظر مالی، حیثیتی و روحی آسیب نمی بیند؟ و در جریمه نقدی، آیا فقط مجرم مجازات می شود یا خانواده او نیز دچار مشکل می شود؟ اگر چه حکومت اسلامی موظف است در جهت کاهش آثار و عواقب غیرمستقیم مجازات مجرم، تلاش نماید .بنابراین محقق در پی بررسی این مسئله است که آیا اجرای علنی مجازات می تواند آسیب های اجتماعی ،روحی و معنوی داشته باشد؟

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    بر مبنای قول معروف "حیاه العلم بالنقد وَال رَد" ضروری است که در راستای مصالح اسلام و جامعه اسلامی به تحلیل جایگاه فقهی و قانون ی اجرای مجازات ها در ملاء عام بپردازیم و آنرا مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

    ما با رجوع به منابع معتبر فقهی و سنت به این نتیجه دست می یابیم که اصولاً در اسلام اجرای مجازات ها برای اصلاح مجرمان است و هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه نمی باشد. لذا وقتی به سیری پیامبر و امیرالمؤمنین رجوع می کنیم، می بینیم که ایشان از افرادی که می خواستند حدود الهی درباری آنها اجرا شود می خواستند که طوری اقرار نمایند که مجبور نشوند که حد را در جامعه اجرا کنند. هنگامیکه اقرار می کردند، از آنها می خواستند که توبه کنند. به طور مثال زنی خدمت امیرالمؤمنین می آید و تقاضا می کند که حد رجم را در مورد او اجراء کند. حضرت می فرمایند: من خدا نیستم که تو را پاک کنم؛ تو اگر توبه کنی خدا تو را پاک خواهد کرد، و این‌گونه بهتر است تا این‌که بخواهی آبرو و حیثیتت از بین برود.

    پس باید گفت که در اسلام هدف اصلی از اجرای مجازات ها اصلاح مجرم است. و توبه نیز که از ویژگیهای مسایل جزایی اسلام است، همان اصلاح مجرم می باشد. و اگر فردی با رعایت شرایط خاص توبه کند دیگر مسأله مجازات برای او مطرح نمی شود.

    اما باید توجه داشت که توبه معنای خاصی در اسلام دارد و آن اینکه انسان با توبه باید رابطی خودش را با خدا اصلاح کند. در قرآن کریم آمده است که :"الذین تابوا و اصلحوا" یعنی شخص باید هم توبه کند و هم عملاً خود را اصلاح کند.

    لذا از نظر اسلام حفظ آبرو و حیثیت افراد جایگاه بسیار مهمی دارد و خصوصاً در مسایل مربوط به فحشاء اعتقاد بر این است که نباید اینگونه مسایل در جامعه پخش شوند.

    اما با وجود تأکید اسلام بر این امر متأسفانه امروزه در جامعی اسلامی ما بحثی مطرح شده است، با عنوان اجرای مجازات ها در ملاء عام و حتی مدتی نیز این طرح به اجراء گذاشته شد. و بعضی از مجازات ‌ها علی الخصوص حدود به صورت علنی اجراء شدند که این امر احساسات و عواطف مردم عادی را برانگیخت و منجر به عکس العمل های شدیدی از سوی مردم، بعضی از دولتمردان ، علماء و دانشگاهیان گردید. علاوه بر این در سطح بین المللی نیز واکنش های گسترده ای را در پی داشت و بسیاری از سازمان های حقوق بشری از جمله کمیسیون حقوق بشر، کمیته منع شکنجه، سازمان عفو بین الملل و بسیاری از NGO ها اعتراضات شدیدی را در این باره به جمهوری اسلامی ایران نمودند. زمینه سوء استفاده های بسیاری را برای دشمنان اسلام فراهم نمود.

    در حالیکه اسلام تأکید اکید بر این امر دارد که در اجرای مجازات ‌ها باید مصالح اجتماعی رعایت گردد و نمی توانیم به طور مطلق بگوییم که شما مجازات اسلامی را در هر جا و در هر شرایطی ولو اینکه به ضرر اسلام تمام شود، اجرا کنید. پس هدف از اجرای مجازات ‌ها نیز مهم است. اگر هدف این باشد که نفعی به اسلام، مردم و جامعه برسد خوب است. اما اگر اجرای آنها منجر به این گردد که اسلام دچار وهن شود و نتیجه معکوس گرفته شود، در این جا اسلام می گوید که نباید این مجازات ‌ها اجراء شود. اعم از اینکه حد باشد یا تعزیر دلیل ما نیز روایاتی است که از امیرالمؤمنین در این باره نقل شده است مبنی بر اینکه "لا یقام علی احد بأرض العدو" یعنی بر هیچکس در سرزمین دشمن حد را اجرا نکنید و علتش چنین توضیح داده شده است که "... مخافه ان تحمله الحمیه فیلحق بالعدو" یعنی اینکه بیم این می رود که به جای اینکه با تنبیه کسی را اصلاح کنیم بدتر باعث می شویم که با اجرای حد از اسلام زده شده و به کفار و دشمنان بپیوندد.

    در حقیقت حضرت معتقدند، که ممکن است دفع فاسد به افسد شود. به این ترتیب باید گفت که اجرای مجازات ها خصوصاً حد باید حساب شده باشد یعنی اگر می خواهیم حدی را جاری کنیم باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم و الا اگر قرار باشد این مجازات ها به صورت علنی اجراء شود یا حد رجم در ملاء عام انجام شود و از آن فیلمبرداری کنند و سپس این فیلم در خارج از کشور علیه اسلام نشان داده شود و مردم را از اسلام متنفر کند نباید چنین اجازه ای را بدهیم.

    ما باید مصلحت اسلام را در نظر بگیریم. اهمیت اسلام از اجرای یک حد، خیلی بیشتر است زیرا در اثر اینگونه اعمال ممکن است مردم اسلام را رها کنند و غیر مسلمانان نیز از اسلام و مسلمانان متنفر شوند.

    لذا با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله بر آنم تا بر رّد جایگاه فقهی و قانون ی اجرای مجازات ‌ها در ملاء عام از باب مغایرت این امر با مصالح اسلام و جامعه اسلامی نیز، آن را مورد نقد و بررسی قرار دهم و ضرورت صدور بخشنامه اخیر ریاست محترم قوه قضائیه تبیین گردد.لذا بررسی آسیب شناسی اجرای علنی مجازات ها ضروری و مربهن به نظر می رسد.

    فرضیه های تحقیق

    1-فردی کردن مجازات ها رابطه معنی داری با اجرای عدالت کیفری ایفا می کند.

    2-لازمه فردی کردن مجازات ها تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمین توسط قاضی کیفری باشد.

    3-بین فردی کردن مجازات و کاهش سطح جرائم وتکرار جرم در جامعه رابطه معنی داری وجود دارد.د) پیشینه تحقیق

    نهازی[7] (1380) در پژوهشی بدست آورد اجرای علنی حدود الهی به هیچ وجه اثر بازدارندگی ندارد. اجرای علنی حدود بیش از این که احساس ترس را در بینندگان صحنه اجرای حکم و بزهکاران بالقوه برانگیزاند و موجب ارعاب آنان شود موجب همدردی و همراهی آنان با متخلفان می شود و حس ترحم را نسبت به آنان بر می انگیزاند. از این رو نه تنها موجب پیشگیری از ارتکاب و تکرار جرم نمی شود بلکه این امر نقض هدفی است که شارع مقدس اسلام برای مجازاتها در نظر گرفته است.

    مقتدایی[8] (1380) در پژوهشی بدست آورد جایی که احساسات مردم برانگیخته شده آن جا، جای گذشت نیست. احساس همراهی با مجرمان و متخلفان نه به دلیل اجرای علنی حدود بلکه به دلیل بی اعتمادی تاریخی مردم به دولت، ناکارامدی نظام، تبعیض در برخورد با مجرمین، ضعف اطلاع رسانی، تعارض نهادهای فرهنگی و غیره می باشد که موجب می گردد مردمی که فطرتا خواهان عدالت و مخالف ظلم می باشند در مواردی با ظالمین و مجرمین احساس همدردی کنند که لزوما ربطی به اجرای علنی مجازات ندارد بلکه در اجرای علنی مجازات نمود بیشتری پیدا می کند و به طور روشنتر خود را نشان می دهد.

     

    [1]- Sociology

    [2]- Society

    [3] - نوربها، رضا. زمینه جرم شناسی،ص125

    [4] - قربان نیا،1380، مبانی جامعه شناسی، ترجمه و اقتباس غلام عباس توسلی و رضا فاضل،ص14

    [5] - مقتدایى, مرتضى،1380، مجله معرفت،ص14

    [6] -نهازی،غلامحسین،1380،جراى آشکار حدود الهى و پذیرش فراگیر مردمى یادداشت سردبیر،ص2

    [7] نهازى ,غلامحسین.(بی تا). بهینه سازى اجراى آشکار حدود الهى و پذیرش فراگیر مردمى یادداشت سردبیر، مجله امنیت، سال پنجم، شماره 23 و 24، ص 2.

    [8] مقتدایى, مرتضى. (1380). مجله معرفت، سال دهم، شماره دهم، دى ماه ، ص 14.

  • فهرست و منابع گزارش سمینار اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه

    فهرست:

    بیان مساله. 1

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 3

    فرضیه های تحقیق. 5

    سوالات تحقیق. 6

    روش تحقیق. 6

    جرم. 7

    تعریف لغوی جرم. 7

    تعریف اصطلاحی جرم. 8

    تعریف جرم از دیدگاه های مختلف... 8

    تعریف جرم از نظر فقها 8

    تعریف جرم از دیدگاه حقوق دانان. 9

    تعریف مجازات در حقوق اسلام. 10

    تعریف مجازات در حقوق عُرفی.. 12

    مبانی مجازت ها 14

    مبانی نظریه بازدارندگی مجازات ها 15

    نظریه مکافات عمل یا اثر وضعی جرم. 16

    نظریه اصلاحی و دفاعی مجازات.. 16

    اصول حاکم بر مجازات ها 17

    اصل قانونی بودن مجازات ها 17

    تساوی مجازات ها 18

    اصل شخصی بودن مجازات ها 19

    انواع مجازات ها 20

    طبقه بندی مجازات ها بر اساس درجه آنها 20

    مجازات اصلی.. 21

    مجازات تبعی.. 21

    مجازات تکمیلی.. 21

    تعریف فردی کردن مجازات ها و مفاهیم مرتبط با آن. 21

    یک-فردی کردن مجازات ها 22

    دو- بزهکار یا مجرم. 22

    سه- تعلیق مجازات.. 23

    چهار-کیفر زدایی.. 23

    پنج- پرونده شخصیت.. 24

    شش- جرم زدایی.. 24

    بخش دوم: بررسی تاریخی فردی کردن مجازات ها 25

    گفتار اول - زمینه های پیدایش مفهوم فردی کردن مجازات ها در تاریخ عمومی جهان. 25

    یک- دوره انتقام خصوصی.. 25

    دو- دوره دادگستری خصوصی.. 27

    تعریف و شناخت اصل فردی کردن مجازات ها 28

    گفتار دوم:جایگاه اصل فردی کردن مجازات ها د رمیان اصول حاکم بر مجازات ها 32

    یک- با توجه به اصل قانونی بودن مجازات ها 32

    دو- با توجه به اصل تساوی مجازات ها 33

    سه- با توجه به اصل شخصی بودن مجازات ها 34

    گفتار سوم: اهداف اصل فردی کردن مجازات‌ها 35

    یک- اهداف شخصی.. 35

    دو- اهداف اجتماعی.. 39

    شیوه‌های فردی کردن مجازات‌ها 42

    گفتار اول: فردی کردن تقنینی مجازات‌ها 42

    یک -موجبات فردی کردن تقنینی مجازات‌ها 42

    الف به اعتبار خصوصیات فردی مجرم یا زیان دیده از جرم. 42

    گفتار دوم- شیوه های فردی کردن تقنینی مجازات ها 43

    گفتار دوم : فردی کردن قضایی مجازات ها 46

    یک- انگیزه های فردی کردن قضایی مجازات ها 47

    دو- روش های فردی کردن مجازات ها 51

    گفتار سوم: فردی کردن  اجرایی و نیکمه اجرایی  مجازات.. 61

    1- عفو. 61

    2- آزادی مشروط.. 62

    گفتار چهارم:بررسی شیوه های مدرن اجرای مجازات ها با رویکرد فردی کردن مجازات ها 64

    یک- زندان و جایگزین های آن در عصر جدید. 65

    دو- جایگزین های مجازات زندان. 66

    فهرست و منابع و مآخذ. 87

    .

    منبع:

    ادرت، شوسترم،1366 روانشناسی انسان سلطه جو، ترجمه دکتر قاسم و غلامعلی سرمد، تهران، نشر سپهر

    اردبیلی ، محمد علی ،1361 حقوق جزای عمومی ، نشر میزان ، چاپ سوم جلد دوم تهران

    ایبر همسن، دیوید، روان شناسی کیفری ، ترجمه پرویز صانعی ، چاپ اولانتشارات دانشگاه ملی ایران

    ایه الله شیرازی ، سید مرتضی و آذرتاش، آذرنوش و عادل، محمود،1363 مجمع الغات فرهنگ اصطلاحات به چهار زبان ، عربی ، فرانسه ، انگلیسی ،فارسی ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران

    ایین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب  با اصلاحات و الحاقات بعدی

    آخوندی محمود آیین دادرسی کیفری ،1369 چاپ اول، انتشارات ارشاد اسلامی،جلد سوم

    -آریانپور کاشانی ، عباس ، 1363فرهنگ کامل انگلیسی فارسی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر ، جلد 2،

    آشوری محمد، 1383جایگزین های زندان، یا مجازات های بینابین، چاپ اول نشر گرایش تهران

    آنسل ، مارک، دفاع اجتماعی ، ترجمه دکتر محمد آشوری و دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی ، انتشارات سمت ، تهران

    آیین نامه امور زندان ها سال 1384

    باهری محمد،1347، حقوق جزای عمومی ، انتشارات دانشگاه ،تهران، چاپ اول  جلد 1تهران

    بکاریا ، سزار، رساله جرایم و مجازات ها ، ترجمه محمد علی اردبیلی ،1385 ، نشر میزان ، چاپ پنجم، تهران

    جعفری لنگرودی محمد جعفر ، 1363ترمینولوژی حقوق ، تهران ، گنج دانش

    حائری ، سید علی ،1332 شرح قانون مجازات عمومی ، تهران ، کانون معرفت

    حکمتی سعید ،1346،روان شناسی جنایی ، چاپ اول انتشارات دانشگاه ملی ایران تهران

    دهخدا، علی اکبر ، لغت نامه ،1381 انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم

    دهخدا، علی اکبر ،1381 لغت نامه ، چاپ سیروس جلد 43، تهران

    ژان ، پرادل، تاریخ اندیشه کیفری ، ترجمه علی حسین نجفی ابرند آبادی ، 1373دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه نشر یلدا، چاپ 1 ، تهران

    سازمان اصلاحات جزایی بین المللی ، رویه عملی در زندان انتشارات راه تربیت تهران

    سمیعی ، حسین ،1325 حقوق جزا ، چاپ خانه مجلس، تهران

    سیاسی علی اکبر ،1384، نظریه های مربوط به شخصیت انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دهم، تهران

    شاملو ، سعید ،1370 مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت ، انتشارات رشد ، تهران

    الصابونی، محمد علی ، روانع البیان، تفسیر آیات الاحکام من القرآن ، بیروت (لبنان)1986

    صانعی پرویز ، 1376،حقوق جزای عمومی گنج دانش ، چاپ هفتم ، جلد 1، تهران

    صانعی پرویز ،1376 حقوق جزای عمومی ، گنج دانش چاپ هفتم ، جلد 2، تهران

    صدارت ، علی ، 1345حقوق جز و جرم شناسی انتشارات کانون معرفت ، تهران

    طریقتی ، شکرالله 1382مقدمه ای بر روانشناسی و روانپزشکی کیفری نشر دادگستر ، تهران

    عاشوری محمد، 1382جایگزین های زندان ، نشر گراش ، تهران

    علی ابادی ، عبدالحسین ، 1363حقوق جنایی ، چاپ خانه گنج دانش جلد اول ، تهران

    علی آبادی عبدالحسین ، 1363حقوق جنایی چاپ خانه گنج دانش ،جلددوم تهران

    عمید ، حسن، 1363فرهنگ فارسی- تهران، امیر کبیر

    غلامی ، حسین1382 تکرار جرم ، نشر میزان چاپ اول ، تهران

    فیض ، علی رضا،1381 مقارنه و تطبیق در حقوق جزای اسلام ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد چاپ 6 ، تهران

    قاسمی  ناصر ،1374 اقدامات تامینی و تربیتی در حقوق کیفری ایران ، نشر میزان ، چاپ 1 ، تهران

    قانون اقدامات تامینی و تربیتی ، مصوب 12 اردیبهشت

    قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه های عمومی وانقلاب مصوب و اصلاحات بعد از آن

    قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370

    قانون مجازات عمومی

    کی نیا، مهدی ،1365 مبانی جرم شناسی انتشارات دانشگاه تهران، تهران

    گارو، 1346مطالعات علمی و نظری در حقوق جزا ، چاپ ابن سینا ، تهران

    گبسن، ریموند، جرم شناسی نظری ، ترجمه دکتر مهدی کی نیا، تهران، 1374مجمع علمی و فرهنگی مجد

    گرجی ، ابوالقاسم ، 1365مقالات حقوقی ، اداره کل انتشارات و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلد اول  ، تهران

    گردون، آلبرت، رشد شخصیت ، ترجمه خانم افتخاری ، 1375انتشارات رشد

    گزارش اداره کل مطالعات و پژوهش های ستاد مبارزه با مواد مخدر  تاثیر اعدام در روند مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان

    گزارش تاثیر مواد مخدر بر دانش آموزان استان لرستان 77-76 روزنامه همشهری

    گلدوزیان ، ایرج ،1369 حقوق جزای ایران ، انتشارات سمت، جلد 1، تهران

    گلدوزیان، ایرج، 1378بایسته های حقوق جزای عمومی ، چاپ دوم نشر میزان تهران

    محسنی ، مرتضی ،1354کلیات حقوق جزا ، انتشارات دانشگاه ملی ایران ، تهران

    المفردات فی غریب القرآن در ماه جرم

    میر محمد صادقی حسین ، 1387سخنرانی ، همایش رویکردهای جدید در کاهش جمعیت زندان، به نقل از فصلنامه حقوقی گواه، دانشگاه امام صادق

    نجفی ابرند آبادی ، علی حسین ،1381 جزوه درسی ، پیشگیری دانشگاه تهران، مجتمع آموزش عالی قم

    نجفی ابرند آبادی ، علی حسین و هاشم بیگی ،حمید،1377 دانشنامه جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی ، چاپ اول تهران،

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین ،1387 سخنرانی همایش رویکردهای جدید در کاهش جمعیت زندان به نقل از فصلنامه حقوقی گواه، دانشگاه امام صادق شماره 12

    نوربها، رضا،1383 نگاه به قانون مجازات اسلامی ، نشر میزان ، ، تهران

    نوربها، رضا،1384 زمینه حقوق جزای عمومی ، گنج دانش چاپ 14، تهران

    و.ت ، جونز ، خداوندان اندیشه سیاسی ، ترجمه علی رامین،1363 ، انتشارات موسسه امیر کبیر ، جلد 1 تهران

    ولیدی محمد صالح، 1385حقوق جزای عمومی ، انتشارات سمت ، چاپ 11 جلد 1، تهران

    ویلیام، شبث، مقدمه ای بر دیوان کیفری بین المللی ، ترجمه دکتر سید محمد باقر عاسی و حمید الهوئی ، نظری ، تهران، انتشارات جنگل

    هانری مندراس ورژژ، توریج، مبانی جامعه شناسی ، ترجمه باقر پرهام، 1369، انتشارات امیر کبیر، تهران

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت