روش تحقیق بررسی علل نارضایتی شغلی در بین معلمان خانم مقطع ابتدایی شهرستان ابهر

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 10002731
سال: 1386 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی علل نارضایتی شغلی در بین معلمان خانم مقطع ابتدایی شهرستان ابهر

    مقدمه

    یکی از عناصر عمده ای که تشکیل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیست نیروی انسانی آموزشی آن سازمانها یعنی معلم است هر چند امر تدریس در زمره حرف قلمداد شده است ولی با توجه به عملکرد معلم به دراز انتقال دانتتنی های صرف، می توان امر تدریس را یک هنر تلقی نمود برخوردار بودن از دانش و سیع و معلومات عمیق نمی تواند، ملاک اصلی برای اشغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد لذا شرط عمده احراز مقام معلمی، علاوه بر مستعد بودن فرد برای پذیرش دانستنیهای لازم و در رابطه با شغل آموزگاری این است که داوطلب این شغل، از شرایط خاص دیگری نیز برخوردار باشد، برخودراری معلم از شرایط خاص به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در رفتار دانش آموزان و تکمیل انستنتاجات او از مفاهیم است پل برآورد این هدف با آمادگی های لازم معلم به قبل از پرداختن به انجام این وظیفه خطیر، رابطه مستحکم و غیر قابل انکاری پیدا می کند که محتوای برنامه تربیت معلم با برخورداری از کیفیتی خاص می تواند معلم را در رسالتش یاری دهد که گاهی اوقات مشاهده می شود که معلمین احساس نارضایتی از شغل خود می کنند که این می تواند علل یا عواملی را پیش رو داشته باشد به این صورت که نگذارد معلمین با روحیه ای بالا و همکاری بهینه در جهت پرورش دانش آموزان نقش مؤثری داشته باشند که نوع برخورد مدیران و نوع مشکلات فردی در ایجاد این نارضایتی می تواند نقش مهمی داشته باشد.

     

    طرح مساله:

    معلم در هر رده ای که باشد بر وی لازم است یک فرد اجتماعی و نمونه باشد بدین معنی سعی کند روح انضباط را در میام دانش آموزان ودانشجویان تبلور سازد خود نیز نمونه انضباط است این نکته گویای این منظور نظر است که معلم خود نمونه اخلاق در زندگی کاری و برون کاری باشد زندگی یک معلم به خصوص معلم دبستان و دبیرستان، در محیط کار و در آماده شدن برای ایفای نقش تربیتی او خلاصه نمی شودبلکه او در میان جمع باید خود را نشان داده چون ارتباط با دیگران بخصوص مشارکت در ناراحتی ها و حل مسائل اشخاص نمی تواند قرین راحتی باشد ولی گاهی مسائلی وجود دارد که معلمین نسبت به شغل خود احساس نارضایتی می کنند که می تواند در راستای این مطالب نوع مدیریت مدرسه ، نوع معلمین واقع در مدرسه، ایجاد تسهیلات و نوع تسهیلات و نوع مشکلات حاشیه ای در خانه  عدم رضایت همسر از شغل خانم و نوع تربیت فرزندان که تمام این عناوین می تواند در نوع رضایت و یا عدم رضایت معلمین نقش بسزایی داشته باشد.

     

    سؤال مساله:

    1- آیا بین نوع مدیریت در مدرسه و نارضایتی معلمان رابطه وجود دارد؟

    2- آیابین نارضایتی همسراز شغل خانم،ونارضایتی معلمین رابطه وجوددارد؟

     

     

     

     

     

     

     

     

    کلید واژه ها:

    نارضایتی شغلی معلمین

    نوع مدیریت

    نارضایتی همسر

    تعاریف واژه ها م ومفاهیم:

    نارضایتی شغلی عبارتند از احساس ناخوشایند و متعادلی که فرد از شغل خود دارد که گاهی این احساس نارضایتی از افراد و اشخاص نشات می گیرد و گاهی این نارضایتی جهت محیط کارو نامناسب بودن و شرایط محیطی و اجتماعی اوست.

    نوع مدیریت: گاهی اوقات اداره نکردن یک محیط آموزشی مانند یک مدرسه توسط یک مدیر کارگشته و صبور می تواند در نوع برخورد معلمین با همدیگر وایجاد یک محیط صمیمی و کاری مناسب نقش داشته باشد که در صورت عدم مدیریت مناسب احساس نارضایتی در معلمین بیشتر و بیشتر خواهد بود.

    و گاهی خود عدم نارضایتی همسر و شوهر از کار داشتن خانم در خارج از خانه باعث ایجاد مشکلاتی در محیط کاری می شود که احساس ناخوشایندی را در معلم به وجود می آورد.

    روش و تکنیک تحقیق

    جامعه مورد مطالعه در تحقیق عبارتند از کارکنان معلم خانم که در مدارس شهرستان ابهر مشغول به تحصیل هستند و طبق برآورد کل جامعه آماری و تعیین حجم نمونه آزمون رضایت شغلی بر روی آنها اجرا گردیده که جهت انجام تحقیق و طرح و روش استفاده شده در تحقیق از روش زمینه یابی استفاده گردیده که در تحقیقات منطقی به منظور توصیفات جامعه ای که نمونه ای از آن انتخاب شده است اطلاعات در یک مقطع زمانی معین از نمونه جمع آوری می شوند که این روش نه تنها به منظور توصیف بلکه برای تعیین همبستگی بین متغییرها در زمان انجام تحقیق به کار برده می شود. تجزیه و تحلیل برخی از طرحهای تحقیقی به صورت توصیفی یا تبیینی به محقق اجازه می دهد که اطلاعات جمع آوری شده از زمانهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهد در چنین طرحهایی اطلاعات جمع آوری شده از زمانهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهد. در تحقیقات زمینه یابی از یک جامعه می توان نمونه انتخاب کرد و آن را در زمانهای مختلف مورد تحقیق قرار داد گرچه در نمونه های مختلف افراد متفاوتی وجود دارند اما در هر نمونه در زمان انتخاب نماینده جامعه است که در آن زمان از آن انتخاب شده است.   (دلاور – روش تحقیق - 1381)

    محتوا و موضوع

    1- معلم و وظایف آن :

    یکی از عناصر عمده ای که تشکیل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیست نیروی انسانی آموزشی آن سازمانها یعنی معلم است هر چند امر تدریس در زمره حرف قلمداد شده است ولی با توجه به عملکرد معلم به دراز انتقال دانتتنی های صرف، می توان امر تدریس را یک هنر تلقی نمود برخوردار بودن از دانش وسیع و معلومات عمیق نمی تواند، ملاک اصلی برای اشغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد لذا شرط عمده احراز مقام معلمی، علاوه بر مستعد بودن فرد برای پذیرش دانستنیهای لازم و در رابطه با شغل «آموزگاری» این است که داوطلب این شغل، از شرایط خاص دیگری نیز برخوردار باشد، برخودراری معلم از شرایط خاص به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در رفتار دانش آموزان و تکمیل انستنتاجات او از مفاهیم است پل برآورد این هدف با آمادگی های لازم معلم به قبل از پرداختن به انجام این وظیفه خطیر، رابطه مستحکم و غیر قابل انکاری پیدا می کند.

    محتوای برنامه تربیت معلم با برخورداری از کیفیتی خاص می تواند معلم را در رسالتش یاری دهد. چنین برنامه ای لازم است، از هدفهایی به شرحی که مذکور می افتد برخوردار باشد:

    معلم را به تشریح و تفهیم مسائل مختلف قادر سازد؛

    حس ایجاد رابطه و گفت و شنود را در اوتقویت کند؛

    نحوه گوش دادن به دانش آموزان و حس دفتع از حقایق را با شناخت مسائل اجتماعی در او بیدار سازد؛

    در آموزش ایجاد یادگیری و شناخت های لازم به او مهارت بخشیده و او را با روشهای مختلف تدریس آشنا سازد؛

    از اطلاعات کافی و لازم در مورد مواردی که مسئولیت تدریس آن را به عهده خواهد گرفت بهره ور سازد؛

    جهت شناخت قانون زندگی جمعی، به او کمک نماید و در تبدیل محیط کلاس درس به جامعه کوچک او را آماده سازد؛

    در ایجاد احساس مسئولیت به اوکمک نموده و او را در مقابل دانش آموزان مسئول سازد؛

    برای توسعه شناخت های فرد هماهنگ با نیروی اخلاقی و فرهنگی او را قادر سازد؛

    و به طور کلی از مجموع برنامه های تربیت معلم آزاد منشی و قضاوت صحیح ایجاد شود.

    با تعمق در هدفهای فوق الذکر، می توان گفت که تربیت نیروی انسانی آموزشی آموزش و پرورش با کیفیت و نقش محتوای تعلیماتی که مورد نظر سازمانهای آموزشی استارتباط دارد. ولی به شرطی می توان به تاکید برنامه های با کیفیت مراکز تربیت نیروی انسانی امیدوار شد که عهده دار تعلیمات در آن مراکز معلمان شایسته تری باشند.

    تربیت معلمان شایسته، علاوه بر تهیه و تنظیم برنامه های کامل، با کیفیت داوطلبان این شغل نیز در رابطه است. بدین جهت لازم است، قبل از تربیت معلم، تمایلات و استعدادهای داوطلبان که متفقا" در ایجاد انگیزش و گرایشهای شغلی داوطلبان این حرفه مؤثر است، مورد توجه قرار گرفته و اشکالات روانی و اجتماعی آنها سنجیده شود. توجه به نکات مذکور، خطیر بودن مسئولیت پذیرش داوطلبان شغل معلمی و الزام مبتنی بودن آن را به اصول منطقی مسجل می سازد. متاسفانه در اکثر جوامع، به علت تزلزل موقعیت معلم، به جهت ازدیاد تعداد شاغلین دراین صنف، وعدم توجه بر دریافتهای آنان، اکثراٌ داوطلبان با کیفیت با گرایش وجذب در سایر مشاغل، میدان را برای عده ای که این شغل را ازروی استیصال پذیرفته وهیچ گونه علاقه ای بدان ندارند خالی می گذارند. مهمتر ازاین، دراثر بی توجهی مسئولان آموزش وپرورش، که فاقد برنامه های آینده سازند، تأمین نیروی انسانی در امر تدریس، از طریق درج آگهی در جراید، بدون توجه بر کیفیت علمی و سنجش علاقه وآگاهی از روش تدریس صورت می گیرد. ویا مراکز تربیت معلم، در مقابل نیازهای روزافزون سازمان آموزش وپرورش، تربیت عده ای معدود را به عهده می گیرند که خود مزیدی بر تأسفهاست.

    اگر بر تربیت نیروی انسانی آموزشی آموزش وپرورش تأکید می کنیم، وبر آن برنامه های با کیفیت را لازم می شماریم، مربیان این مراکز را نیز فراموش نمی کنیم.پس معلمان آینده را به دست کدام مربی باید بسپاریم.

    متاسفانه در اکثر جوامع، بویژه در ممالک توسعه نیافته، تربیت معلم، برای مراکز تربیت نیروی انسانی تعلیم و تربیت که در برگیرنده، دانشگاهها و دانشسراها در این زمینه است، تدبیری نشده است. چه بسا، ملاک تدریس در این مراکز، ارائه مدرکی است که در آن عنوانی منعکس باشد؛ غافل از اینکه صاحب مدرک، از روش تدریس و علوم تربیتی و انسانی که لازمه مدرسین در این مراکز است بویی نبرده است. مدرسان مراکز تربیت معلم لازم است که در مورد تدریس خود، کاملا" پخته و متبحر باشند. و در عین حال، از تجارب و تعلیمات آموزشگاهی که باید دائما" به تحقیق و بررسی، در آموزشگاهها و مدارس، جهت نوآوریهای آموزشی انجام بدهند برخوردار باشند. بعلاوه، امکانات تحقیقات تربیتی از هر نظر، در اختیار مدرسان مراکز تربیت معلم قرار گیرد و نتایج تحقیقات تربیتی دراقصی نقاط جهان در اختیار آنان گذاشته شود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی علل نارضایتی شغلی در بین معلمان خانم مقطع ابتدایی شهرستان ابهر

    فهرست:

    مقدمه

    طرح مسئله

    کلید واژه ها

    تعاریف و اصطلاحات و تعریف مفاهیم

    روش و تکنیک

    محتوای موضوع

    نتیجه گیری و پیشنهادات

    فهرست منابع

     

    منبع:

    بهرنگی - محمد رضا – 1382 – نظارت در مدیریت – انتشارات گلچین

    بهرنگی – محمد رضا – 1380 – آموزش و معلمین – انتشارات اشکان

    دلاور – علی – 1381 – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد

    عسگریان – مصطفی – 1379 – معلم و رضایت شغلی – انتشارات فرهنگ 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت