پایان نامه بررسی میزان افسردگی بین امدادگران مرد

تعداد صفحات: 104 فرمت فایل: word کد فایل: 10002673
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان افسردگی بین امدادگران مرد

    چکیده تحقیق :

    موضوع پژوهش حاضر بررسی بین میزان افسردگی امدادگران مرد هلال احمر شهرستان کرج با سابقه فعالیت امدادی آنهاست که بدین منظور   25 امدادگری که بیش از 4 سال سابقه فعالیت داشتند و 25 امدادگری که کمتر از4 سال سابقه فعالیت داشتند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و افسردگی آنها با پرسشنامه افسردگی بک سنجیده شد و در این پژوهش یک فرضیه شکل گرفت : میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند.

    برای بررسی فرضیه فوق از آزمون t استیودنت استفاده شد و چون t بدست آمده (917%) در سطح (05%) و (01%) کوچکتر از t جدول است بنابراین فرضیه فوق رد و فرضیه صفر تایید می‌شود و این نتیجه بدست آمد که بین میزان افسردگی امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند با امدادگرانی که کمتر از چهار سال سابقه دارند تفاوت معنا دار وجود ندارد.

    مقدمه

    خلق یا mood مایه هیجانی یک وضعیت عاطفی پایدار است که در طول طیفی بهنجار از غم تا شادی تجربه می‌شود. اختلالات خلقی با احساسهای نابهنجار افسردگی یا سرخوشی مشخص می‌شود که در برخی موارد شدید با خصوصیت پسیکوتیک همراهند. اختلالات خلقی به انواع اختلالات دو قطبی و اختلالات افسردگی تقسیم می‌شوند. این علایم در برخی گروههای خاص از نظر جنس و سن و وضعیت روانی و اجتماعی افراد متفاوت می‌شود.

    در این پژوهش افسردگی نه به عنوان یک بیماری ، بلکه به عنوان واکنش روانی در مقابل مسائل و مشکلاتی که امدادگران با آنها گریبانگیر هستند مطرح است.

    مقوله استرس - بیماری از جمله نخستین موضوعاتی است که در پنجاه سال اخیر بطور تجربی مورد کاوش قرار گرفته است و همین امر باعث شده که تحقیقات مکرر و فراوانی در مورد چگونگی مقابله با آن صورت گیرد. بنظر می‌رسد که از آغاز این قرن همواره با تحولات چشمگیری که در حوزه های مختلف مطالعات پزشکی رخ داده است و با کشف بسیاری از واسطه های نور و هورمونی استرس- بیماری ، دادو ستد و ویژگیهای روان شناختی و فیزیولوژیایی ، وضوح دو چندان یافته است. زیرا توصیفات اطباء و حکماء قدیم از سطح همبستگی استرس- بیماری فراتر نمی‌رفت .

     دو مشخصه اصلی افسردگی، ناامیدی[1] و غمگینی است. شخص رکود وحشتناکی را احساس می‌کند و نمی‌تواند تصمیم بگیرد و یا فعالیتی را شروع کند یا به چیزی علاقه مند شود. شخص افسرده در احساس بی کفایتی و بی ارزشی غوطه ور می‌شود، گاه زیر گریه می‌زند و ممکن است به فکر خودکشی بیفتد تقریباً همه بیماران افسرده (97درصد) از کاهش انرژی که منجر به بروز اشکال در تکمیل تکالیف، اختلال در کار تحصیلی و حرفه ای و کاهش انگیزه برای انجام طرح های تازه می‌گردد شکایت می‌کنند.

    تقریباً 80 درصد این بیماران از اختلال خواب[2]، به خصوص زود بیدار شدن از خواب (یعنی بی خوابی آخر شب) و بیداری های مکرر شبانه، که ضمن آن در مورد مسائل خود به نشخوار ذهنی می‌پردازند، رنج می‌برند، بعضی از بیماران دچار بی اشتهایی و کاهش وزن می‌گردند، معهذا بعضی نیز افزایش اشتها، افزایش وزن و پرخوابی دارند. (به نقل از هاشمیان، 1375)

     

    بیان مسئله

    آیا میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند در پژوهش حاضر قصد بر این است که گروههایی از امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند و گروه هایی که کمتر از چهار سال سابقه دارند بررسی شود که آیا افسردگی در امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند بیشتر از کسانی است که کمتر از چهار سال سابقه فعالیت دارند و یا تفاوت معناداری بین میزان افسردگی دو گروه دیده نمی‌شود.

    تاکنون تحقیق های متنوعی در داخل و خارج کشور در مورد افسردگی انجام گرفته‌است. در تحقیق‌حاضر قصد براین‌است‌که‌پیرو تحقیق‌های‌پیشین‌در مورد میزان افسردگی امدادگران با سابقه آنها در فعالیت امدادی بررسی انجام شود.

    البته با این که تحقیق های فراوانی در مورد افسردگی انجام شده ولی تحقیقی در زمینه افسردگی امدادگران با سابقه فعالیت امدادی آنها انجام نشده است.

    در نهایت سعی بر این است که بررسی شود میزان افسردگی در امدادگرانی که سابقه فعالیت آنها بیشتر است، بالاتر است یا اینکه تفاوت معناداری بین افسردگی دو گروه امدادگران مرد دیده نمی‌شود.

     

    اهمیت و ضرورت کار

    اهمیت و ضرورت کار در این است که با رد یا قبول فرضیه تحقیق مشخص خواهد شد که میزان افسردگی در کدام گروه از امدادگران بیشتر است. لذا با ارائه نتیجه این تحقیق به سازمان امور جوانان جمعیت هلال احمر و مسئولین مربوطه می‌توان آنها را در ارائه خدمات رفاهی و تسهیلات بهتر به امدادگران یاری داد و از میزان افسردگی امدادگران کاست.

     

    فرضیه تحقیق

    میزان افسردگی در امدادگرانی مردی که بیش از چهار سال سابقه  فعالیت امدادی دارند، بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه فعالیت امدادی دارند.

     

    تعاریف

    تعریف نظری

    افسردگی حالتی ورای غمگین بودن یا اندوه شدید بر اثر فقدان یک عزیز است. این نوع از خلق ها (حالت های روانی) مدت زمانی نسبتاً کوتاه (چند روز، چند هفته یا کمی‌دیرتر) برطرف می‌شود و فرد مجدداً وضعیت طبیعی خود را باز می‌یابد. (به نقل از خلخالی زاویه، میرمجید)

    افسردگی به حالتی اطلاق می‌شود که با تغییر اساسی و اولیه در خلق شروع و با مداومت احساس غم و اندوه به درجات مختلف مشخص می‌گردد. (به نقل از اخوت، ولی الله و جلیلی، احمد، 1362)

    امدادگران هلال احمر به افرادی اطلاق می‌گردد که دوره های تکمیلی و تخصصی را طی نموده و آمادگی حضور در مأموریت‌های امدادی را داشته باشند. (به نقل از جزوه چاپ نشده سازمان هلال احمر)

    عملیات نجات: عبارت است از دسترسی به مصدوم و رهاسازی و انتقال به محل امن. (به نقل از جزوه چاپ نشده سازمان هلال احمر)

    عملیات امدادی: کلیه اقداماتی که بعد از وقوع حادثه به منظور نجات و رهاسازی مصدومین و ارائه کمک های اولیه پیش بیمارستانی و انتقال مجروحین به مراکز درمانی تغذیه اضطراری، تأمین سر پناه و در اختیار قرار دادن امکانات اولیه به آسیب دیدگان انجام می‌گیرد.

    تعریف عملیاتی

    منظور از امدادگران هلال احمر در پژوهش حاضر به امدادگرانی اطلاق می‌شود که سن آنها بین 18 تا 29 سال می‌باشد.

    منظور از عملیات نجات آن اقداماتی است که یک امدادگر قبل از عملیات امداد انجام می‌دهد.

    منظور از عملیات امداد سلسله اقداماتی است که یک امدادگر پس از عملیات نجات برای کمک های اولیه به مصدوم و جلوگیری از مرگ مصدوم انجام می‌دهد.

     

     

    استرس و سندرم فرسودگی

    هر فردی در طول حیات خود در معرض تجربیاتی که شامل رویدادهای استرس‌زا می‌باشد قرار می‌گیرد. به طور طبیعی افراد سالم آنهایی هستند که می‌توانند با استرس طولانی مدت سازگاری پیدا کنند و با فشارهای روانی کوتاه مدت و گذرا کنار بیایند. اگر فرد نتواند در زمینه‌های مختلف سازگاری از خود نشان دهد و یا این که با آن کنار نیاید دچار بیماری می‌گردد. (به نقل از شیفر، مارتین، بلورچی، پروین)

    استرس در واقع هر نوع تنش و عدم تعادل روانی است که تعادل عمومی‌انسان را مورد تهدید قرار می‌دهد و تعادل زیستی وی را بر هم می‌زند و می‌تواند احساسات منفی ایجاد کند و احساس خوب بودن فرد را به مخاطره بیندازد و ممکن است باعث شود که دیدگاه فرد نسبت به واقعیت‌ها تغییر یابد و یا فرآیند تفکر و حل مساله وی را به طور کلی مختل سازد و همچنین استرس می‌تواند روابط بین افراد و احساس تعلق نسبت به دیگران را دگرگون سازد و یا به طور کلی نگرش افراد نسبت به زندگی را تغییر دهد.

    تحقیقات مختلف بیانگر این واقعیت است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس به تغییر مهم فیزیولوژیکی و روانی و بی‌ثباتی محیط داخلی بدن می‌انجامد این حالت عدم تعادل در محیط داخلی بدن منجر به گسترش علائم، سندرم‌ها و بیماری‌های اختصاصی می‌گردد. استرس سیستم درونی فرد را تخریب می‌کند و زمانی که پاسخ‌های تیز و گریز جهت برطرف نمودن تأثیرات منفی عوامل استرس زا با شکست مواجه شده حالات ضعف و خستگی در فرد عارض می‌شود و به صورت‌های گوناگون نمایان می‌شود. این اختلالات به صورت حالات ذهنی عاطفی و یا رفتاری بروز می‌نماید. (به نقل از پایان نامه چاپ شده میرزا علمداری، سیدابراهیم، 1381)

     

    افسردگی

    مارتین سلیگمن (1975) پیشنهاد می‌کند که درماندگی آموخته شده را می‌توان به عنوان الگوی وقوع طبیعی افسردگی یک قطبی که مبنای محیطی دارد در نظر گرفت. مردم درمانده، نظیر افسرده‌ها، موفقیت آزارنده را به صورت موقعیتی کنترل ناپذیر که توسط عوامل درونی، پایدار و کلی ایجاد شده‌اند در نظر می‌گیرند.

    درست به همان صورتی که درماندگی آموخته شده توسط ادراک پیامدهای کنترل ناپذیر ایجاد می‌شود، افسردگی اغلب توسط احساس عدم کنترل وقایع و پیامدهای مهم در زندگی شخص به وجود می‌آید. از دید انتسابی، درماندگی آموخته شده و افسردگی، ویژگی مشترکی دارند: سبک تبیینی بدبینانه. به خاطر این همپوشی آشکار، چندین پژوهشگر گمان کرده‌اند که ممکن است افراد افسرده کسانی باشند که گرایش به انتساب‌های ایجاد کننده درماندگی آموخته شده دارند (مثل انتساب درونی، پایدار، و کلی برای پیامدهای آسیب زا). (به نقل از جان‌مارشال ریو، مترجم سید محمدی، یحیی، 1380)

    افسردگی، نشانه‌های زیادی دارد. گر چه بعضی از علایم افسردگی از قبیل گریه زیاد را تقریبا هر کسی می‌تواند تشخیص دهد، اما علایم دیگر آن چنان واضح نیستند. نشانه‌ها و علایم افسردگی به دسته‌های زیر قابل تقسیم‌اند:

    1- علائم هیجانی[3] از قبیل گریه زیاد، خلق اندوهگین[4] و غمگینی کلی، علائمی‌هستند که اغلب مردم آنها را به عنوان افسردگی می‌پندارند.

    2- علایم شناختی[5] که شامل خود انتقادی شدید[6] و خود سنجی پایین[7] می‌باشند و در آن شخص، خودش را به خاطر هر چیزی سرزنش کرده، مکرراً درباره شکست‌ها و کمبودهای فردی به فکر فرو می‌رود، بک، راش شو و امری[8] (1976) درمان این جنبه از افسردگی را کاملاً شرح داده و اظهار داشته اند که افسردگی ناشی از دید منفی فرد نسبت به خود، دنیا و آینده می‌باشد.

    3- علایم رفتاری[9] از قبیل انگیزش سطح پایین، اجتناب، کناره گیری و انرژی پایین می‌باشد که در این حالات، فرد حتی به انجام رساندن کارهای ساده را بسیار دشوار می‌یابد و گاهی به همین دلیل مدت‌های مدیدی در خانه و حتی در رختخواب باقی می‌ماند.

    4- علایم جسمانی[10] شامل اختلال خواب، نداشتن اشتها و بی‌میلی نسبت به مسایل جنسی می‌باشد، به طوری که ممکن است، شخص، بیشتر اوقات در خواب باشد یا خیلی کم بخوابد و یا ممکن است بسیار زیاد یا بسیار کم بخورد. به هر حال نکته مهم این است که الگوی معمولی رفتار، مختل می‌گردد.

    گر چه هیچ درمانجویی، تمامی‌و یا اغلب این علایم را نشان نمی‌دهد. اما ممکن است بیش از یک نشانه را از خود نشان دهد. بنابراین، بسیار حائز اهمیت است که به دقت به علایمی‌که درمانجو دارد، نگریسته و در صورت لزوم، برنامه درمانی چند جانبه در پیش گرفته شود. (به نقل از گلدن، داور، فرید برگ، ترجمه فریمانی و شافعی مقدم، 1380)

     

    افسردگی زیست شیمیایی[11]

    افسردگی می‌تواند در برگیرنده اختلالات در تفکر، خلق، رفتار و زیستی - شیمیایی گردد. میزان دخالت هر یک از این عوامل از فردی به فرد دیگر، متغیر است. برای فردی، اختلالات زیستی - شیمیایی مهمتر بوده و برای فرد دیگر، عوامل روان شناختی اهمیت بیشتری دارد. درمانجویانی که مبتلا به افسردگی دو قطبی (بیماری شیدایی - افسردگی[12]) هستند و بیشتر درمانجویانی که به افسردگی یک قطبی زیستی - شیمیایی مبتلا هستند، هر دو گروه نیازمند درمانند. بنابراین، سنجش عوامل زیستی - شیمیایی برای کلیه درمانجویانی که مبتلا به بیماری افسردگی هستند بایستی به عمل آید. اگر درمانجویی شدیداً گرفتار افسردگی شده و یکی از علائم جسمانی افسردگی را از خود نشان دهد و یا تمایل به خودکشی داشته باشد اهمیت دارد که به روان‌پزشک ارجاع داده شود تا روشن شود نیاز به مداوا دارد یا خیر. بعضی از علائم جسمانی که معمولاً روانپزشکان آنها را علائم نباتی و یا شاخص عدم تعادل بیوشیمی‌می‌نامند عبارتند از: زود بیدار شدن در صبح، از دست دادن اشتها و تغییر در زیست مایه (لی بیدو) و خستگی مفرط. علائم و نشانه‌های دیگری که به عنوان اساس جسمانی افسردگی، بکار برده شده‌اند عبارتند از: بی‌قراری، (تغییر خلق روزانه و به عبارت دیگر، بدتر شدن علائم و نشانه‌ها هنگام صبح، افزایش اشتها، اختلال تمرکز، سابقه افسردگی در خانواده). علائم دیر عدم تعادل زیست شیمیایی شامل افسردگی دو قطبی و افسردگی شدید در نبود حادثه آشکار ساز[13] هستند. علاوه بر این، بعضی از آزمون‌های زیستی شیمیایی (یعنی آزمون بازدارنده دگزامتازون و آزمون رها کننده هورمون تروتروپین[14]) برای تشخیص زیر گروه‌های زیست شیمایی افسردگی به کار گرفته می‌شوند.

     

    افسردگی روان شناختی

    افسردگی واکنشی[15]

    چند نوع افسردگی روان شناختی وجود دارد. افسردگی واکنشی، اصطلاح رایجی است که به آن نوع افسردگی که در پاسخ به ناامیدی صورت می‌گیرد اطلاق می‌شود. ولی بعضی از نظریه‌پردازان مثل الیس[16] (1962) بین غمگینی و افسردگی فرق می‌گذارند. غمگینی انطباقی و سازگارانه است چرا که فرد را تحریک می‌کند تا کار سازنده‌ای را در مورد موقعیت انجام دهد. از طریق دیگر، افسردگی ناسازگارانه است چرا که معمولاً منجر به کناره‌گیری و بی‌تحریکی می‌گردد. طبق نظر الیس، نگرش‌ها و عقاید خود ستیز باعث می‌شود که شخص احساس افسردگی نماید که این حالت درست عکس غمگینی است که در مورد شکست، ناامیدی و طرد رخ می‌دهد. غالبا با این موضع موافق هستیم و عقیده داریم که شناخت‌ها یا مستقیما باعث افسردگی می‌شوند و یا با توانایی فرد در غلبه به افسردگی در تعارض هستند. بک[17] و همکارانش دلیل قانع کننده‌ای را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد چه شناخت‌هایی باعث افسردگی بشوند یا نشوند، راهبردهای رفتاری شناختی، گاهی برابر با داروی ضد افسردگی و گاهی بیشتر از آن در درمان افسردگی موثر هستند. (بک،‌هالون، یانگ و بدروسین[18] 1985) فولر[19] (1981) دریافت که در درمان افسردگی ادغام هیپنوتیسم با شیوه‌های باز سازی شناختی حتی گاهی بیشتر از تکنیک‌های شناختی و هیپنوتیسمی‌محض، موثر بوده است

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان افسردگی بین امدادگران مرد

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول................................................................................................................................................ 1

    مقدمه....................................................................................................................................................... 2

    بیان مسئله.............................................................................................................................................. 4

    اهمیت و ضرورت کار............................................................................................................................ 5

    فرضیه تحقیق......................................................................................................................................... 5

    تعریف نظری......................................................................................................................................... 6

    تعریف عملیاتی........................................................................................................................................ 7

     

    فصل دوم : سابقه پژوهش.................................................................................................................. 8

    استرس و سندرم فرسودگی................................................................................................................. 9

    افسردگی.............................................................................................................................................. 10

    افسردگی زیست - شیمیایی................................................................................................................ 12

    افسردگی واکنشی................................................................................................................................ 14

    مدل سلیه از استرس.......................................................................................................................... 16

    افسردگی.............................................................................................................................................. 16

    سرزنش خود....................................................................................................................................... 17

    نومیدی................................................................................................................................................. 18

    ترحم به خود ...................................................................................................................................... 19

    معضل افسردگی واقعاً تا چه حد جدی است..................................................................................... 20

    نظریه روانکاوی................................................................................................................................... 21

    نظریه های یادگیری........................................................................................................................... 23

    رویکرد شناختی................................................................................................................................... 24

    تعریف................................................................................................................................................... 24

    افسردگی واکنشی ............................................................................................................................... 26

    افسردگی درون زاد............................................................................................................................. 27

    افسردگی روان زاد.............................................................................................................................. 28

    تشخیص و سنجش افسردگی............................................................................................................. 29

    اختلال افسردگی عمده........................................................................................................................ 30

    اختلال افسرده خلقی........................................................................................................................... 31

    علایم افسردگی.................................................................................................................................... 33

    چگونگی مقابله با افسردگی ............................................................................................................... 34

    روش های درمان افسردگی............................................................................................................... 35

    روش بازسازی شناختی برای درمان افراد افسرده......................................................................... 36

    روش دو ستونی.................................................................................................................................. 36

    درمان کوتاه مدت............................................................................................................................... 38

    مشاوره و روان درمانی گروهی........................................................................................................ 39

    چه عوامل روانی- اجتماعی در افسردگی دخیل هستند.................................................................... 39

    چگونه کسی می تواند بفهمد آیا افسرده است یا خیر....................................................................... 40

    خسارت استرس.................................................................................................................................. 42

    روند استرس........................................................................................................................................ 43

    نشانه های هیجانی افسردگی.............................................................................................................. 44

    به هنگام افسردگی چه کاری باید انجام دهیم.................................................................................. 47

    دیدگاههای نظری درباره افسردگی .................................................................................................. 49

    تعریف امدادگر..................................................................................................................................... 53

    خصوصیات یا ویژگیهای امدادگر....................................................................................................... 53

    تعریف کمکهای اولیه و امداد ............................................................................................................. 54

    هدف ما از کمکهای اولیه..................................................................................................................... 54

    تعریف عملیات نجات............................................................................................................................ 55

    تعریف دیگر امدادگر............................................................................................................................ 55

    تعریف کمک های اولیه........................................................................................................................ 55

    بقیه ویژگی های یک امدادگر............................................................................................................... 55

    حفظ آرامش در ارائه کمکهای اولیه................................................................................................... 56

    وظایف امدادگر.................................................................................................................................... 58

    نحوه مراقبت از خود........................................................................................................................... 59

    کنترل استرس...................................................................................................................................... 59

    واکنش به استرسها.............................................................................................................................. 59

    واکنش های دیررس............................................................................................................................ 60

    واکنش های شدید................................................................................................................................ 61

    مروری بر سابقه پیشینه تحقیق.......................................................................................................... 62

    فصل سوم: طرح پژوهش................................................................................................................. 70

    طرح پژوهش ....................................................................................................................................... 71

    جامعه پژوهش..................................................................................................................................... 72

    نمونه پژوهش...................................................................................................................................... 72

    روش نمونه گیری................................................................................................................................ 73

    ابزار پژوهش و روش جمع آوری اطلاعات...................................................................................... 74

    روش آماری........................................................................................................................................ 75

     

    فصل چهارم: آمار................................................................................................................................ 76

    مقدمه.................................................................................................................................................... 77

    آمار توصیفی....................................................................................................................................... 91

    آمار استنباطی.................................................................................................................................... 93

    فرض صفر.......................................................................................................................................... 93

    فرض خلاف......................................................................................................................................... 93

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری....................................................................................................... 94

    بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................................. 95

    محدودیت های پژوهش ...................................................................................................................... 97

    پیشنهادات............................................................................................................................................. 98

     

    منابع و مآخذ...................................................................................................................................... 99

    پیوست................................................................................................................................ 103

     

     

    منبع:

     

    1- اکبری، بهمن (1375)، بررسی رابطه ‌ بین افسردگی و شیوه های مقابله با فشار روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.

    2- اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد؛ هیگارد، ارنست (1380) زمینه روانشناسی. ترجمه براهنی، محمد تقی و دیگران. تهران، رشد، چاپ نهم.

    3- احسان بخش، سیده زهرا (1378) بررسی شیوع افسردگی بین دانشجویان دختر بومی و غیربومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق و گیلان. لاهیجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.

    4- اخوت، ولی الله؛ جلیلی، احمد (1362) افسردگی. رز، چاپ اول.

    5- برنز، دیوید (1379) شناخت درمانی، روان شناسی افسردگی. ترجمه قراچه‌داغی، مهدی. دایره، چاپ یازدهم.

    6- توفیقی نمین، فرشید (1380) کمک های اولیه و امداد. قم، فاضل، چاپ اول.

    7- خیابانی، ناصر (1380) مهارتهای بهتر زیستن (مهارتهای یادگیری، تمرکز، اعتماد به نفس، مقابله با اضطراب و افسردگی و . . .) تهران، اسپند هنر.

    8- دوپاولو، جی ریموند؛ اسل ابلاو، کیت (1373) درمان افسردگی. ترجمه قراچه‌داغی، مهدی، تهران، البرز، چاپ دوم.

    9- دلاور،علی(1379) احتمالات و آمارکاربردی‌در روانشناسی‌و علوم‌تربیتی، تهران، رشد.

    10- دلاور، علی (1381) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران، موسسه نشر ویرایش.

    11- روزنهان، دیوید ال؛ ای، مارتین؛ سلیمن، پی لو (1379) روانشناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی. ترجمه سیدمحمدی، یحیی، تهران، ساوالان، ج2.

    12- سالمانز، ساندرا (1382) 1- افسردگی - مسائل متفرقه. 2- افسردگی به زبان ساده. ترجمه خلخالی زاویه، میرمجید. تهران، جوانه رشد.

    13- سالمانز، ساندرا (1382) پرسش هایی که داریم و پاسخ‌هایی که بدان نیازمندیم. ترجمه خلخالی زاویه، میرمجید. تهران، جوانه رشد، چاپ اول.

    14- شارف، ریچارد اس (1381) نظریه های روان درمانی و مشاوره. ترجمه فیروزبخت، مهرداد. تهران، خدمات فرهنگی رسا.

    15- شاملو، سعید (1382) آسیب شناسی روانی. تهران، رشد، چاپ هفتم.

    16- شاملو، سعید (1381) بهداشت روانی. تهران، رشد.

    17- کلینکه، کریس ال (1380) مهارتهای زندگی (تکنیک های مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی و . . .) ترجمه خرانی، شهرام محمد. تهران، اسپند هنر.

    18- مارتین، شیفر (1996) فشار روانی. ترجمه بلورچی، پروین. پاژنگ، چاپ دوم.

    19- مارشان ریو، جان (1380) انگیزش و هیجان. ترجمه سیدمحمدی، یحیی، تهران، ویرایش.

    20- میرزا علمداری (1381) رابطه شیوه های کنار آمدن با استرس و تیپهای شخصیت A و B در معلمین زن استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد M.Sch گرایش شخصیت، چاپ نشده.

    21- میشل، مینا (1374) استرس، علل، علائم، نشانه‌ها، راه حل ها. جهاد. چاپ اول.

    22- هاشمی، سید محمد جواد (1380) کمک های اولیه. تهران، دانش پرور، چاپ اول.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت