پایان نامه اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر خود آسیبی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی

تعداد صفحات: 148 فرمت فایل: word کد فایل: 10002666
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر خود آسیبی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته روانشناسی بالینی

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    اصطلاح مرزی اولین بار توسط آدلف استرن[1] (1938) برای توصیف گروهی از بیمارن که در مرز گروه های روانگسسته[2] و روان آزرده[3] قرار داشتند، مورد استفاده قرار گرفت. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی [4](DSM-IV-TR), انجمن روان پزشکی آمریکا این اختلال را به این صورت توصیف میکند: "یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بی نفردی و خودانگاره و خلق و خوی تکانشگرانه مشخص، که در اوایل دوره ی بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور می کند". شیوع این اختلال در جامعه تقریبا 2 درصد و در زنان شایعتر می باشد(انجمن روانشناسی امریکا [5]، 2000). اختلال شخصیت مرزی دارای یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بین فردی، خودانگاره و عواطف، همراه تکانش گری بارز است که از اوایل بزرگسالی شروع می شود. زمینه های بروز این اختلال متفاوت و با ویژگی های آشفتگی و حالت های هیجانی اضطراب، خشم، افسردگی و رفتارهای خطرناک مانند آسیب رساندن به خود و سوءمصرف دارو همراهی دارد(انجمن روانشناسی امریکا ، 2000).

    بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی[6] پیوسته در بحران هستند . مهم ترین سیمایه آنها نوسانات خلقی و رفتاری است، این نوسانات به صورت احساس افسردگی که به راحتی به احساس اضطراب و سپس به خشم تغییر می کند،در افراد نمایان می شود. از ویژگی های دیگر بیماران مذکور روابط بین فردی آشفته است؛ آن ها به دیگران بسیار وابسته اند، برای حفظ تعادل فکری و رفتاری نه تنها به حمایت، امنیت و تشویق دیگران نیاز دارند، بلکه نسبت به جدایی از منابع حمایتی بسیار آسیب پذیرند. همیشه از این که رها شوند، می ترسند و از نشانه های فقدان وحشت دارند. بسیاری از پژوهش ها حاکی از آن است که ترس از رها شدن و تنها ماندن مهمترین مشکل این افراد است(میلون وگراسمن[7]،2007). میزان خودکشی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی حدود 10 درصد می باشد(پاریس[8] ، 2002). این اختلال از لحاظ میزان خودکشی قابل مقایسه با دیگر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگ ی اساسی و اسکیزوفرنیاست 69 . تا 75 درصد از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی رفتارهای آسیب رسانی به خود نیز دارند (کلارکین[9] ، 1996). خودکشی و رفتارهای خود آسیب رسان در میان این بیماران امری رایج و معمول است.80 % آنها در طی زندگی خود تاریخچه ای از اقدام به خودکشی دارند،30 % از افرادی که به دلیل خودکشی می میرند و 50%  از بیماران روانپزشکی که به دلیل خودکشی می میرند، جزء بیماران مرزی هستند )الدهام،2006).70/0 تا75/0 از انها تاریخچه ای از رفتارهای آسیب رسان مانند بریدن و سوزاندن خود دارند، میانگین روزهای بستری شدن این افراد دربیمارستان ها سالانه به 65 تا85 روز می رسد )بوهاس و همکاران[10] ،2004).

    افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در روابط درمانی اغلب سرسخت و غیرقابل پیش بینی بوده و دچار سردرگمی هستند، گاهی تصمیم می گیرند جلسات خود را ادامه دهند و ناگهان به طورکامل درمان را قطع می کنند یکی از درمان های موثر برای این افراد رفتار درمانی دیالکتیکی می باشد. رفتاردرمانی دیالکتیکی رویکردی درمانی است که توسط لینهان[11](1993) برای درمان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که به طور مکرر خودکشی می کنند، ابداع شده است. اثر بخشی این رویکرد در کاهش رفتار خودکشی و خود اسب رسانی در بسیاری ازپژوهش ها از جمله کلارکین و کرنبرگ (2007)لینهان ودیگران(2006) ، سولرو همکاران[12] (2005). مک کالان و همکاران (2005) تایید شده است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رفتار درمانی دیالکتیک بر خودزنی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی می باشد.

     

    بیان مسأله

    اختلال شخصیت مرزی یکی از 10 طبقه ی اختلال های شخصیت می باشد (انجمن روانپزشکی امریکا،2000) [13]. اصطلاح مرزی اولین بار توسط استرن[14] (1938) برای توصیف گروهی از بیمارن که در مرزگروههای روان گسسته  و روان آزرده قرار داشتند، مورد استفاده قرار گرفت.  راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(DSM-IV-TR)  انجمن روانپزشکی آمریکا این اختلال را به این صورت توصیف میکند: "یک الگوی فراگیربی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره و خلق و خوی تکانشگرانه مشخص، که در اوایل دوره ی بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور میکند".شیوع این اختلال در جامعه تقریبا 2 درصد و در زنان شایعترمی باشد(انجمن روانپزشکی امریکا،2000). بر اساس آمارهای موجود ده درصد افراد جامعه از اختلالات شخصیت رنج می برند. چهارمین راهنمای تشخیصی وآماری اختلال های روانی ، ده طبقه اختلالات شخصیت را مشخص  کرده است که از میان آنها اختلال شخصیت مرزی از سخت ترین و جدی ترین اختلالات روانپزشکی است(پاریز[15] ،2006). در آمریکا یک تا دو درصد ازجمعیت عادی )کلارکین[16] و همکاران 2007 ؛ الدهام ،2006)11%افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، ،20/ بیماران بستری در بخش های روانپزشکی، 30/ افرادی که به دلیل اختلالات شخصیت در بیمارستان ها بستری هستند و 40 % استفاده کنندگان خدمات روانپزشکی از اختلال شخصیت مرزی رنج می برند )بوهاس و همکاران[17] ،2004).

    علیرغم نامتجانس بودن نشانه های این اختلال،امروزه یک اجماع نظر کلی وجود دارد که نارساکنش وری هیجانی  مشخصه اصلی این اختلال میباشد. پژوهشگران متعددی معتقدند که اختلال شخصیت مرزی اختلالی است که به واسطه نارسایی های معنادار در توانایی درک و تنظیم هیجانها و خلق مشخص میشود(لینهن،1993،ین و همکاران 2002)[18].

     بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی پیوسته در بحران هستند . مهم ترین سیمایه آنها نوسانات خلقی و رفتاری است، این نوسانات به صورت احساس افسردگی که به راحتی به احساس اضطراب و سپس به خشم تغییر می کند،در افراد نمایان می شود. از ویژگی های دیگر بیماران مذکور روابط بین فردی آشفته است؛ آن ها به دیگران بسیار وابسته اند، برای حفظ تعادل فکری و رفتاری نه تنها به حمایت، امنیت و تشویق دیگران نیاز دارند، بلکه نسبت به جدایی از منابع حمایتی بسیار آسیب پذیرند. همیشه از این که رها شوند، می ترسند و از نشانه های فقدان وحشت دارند. بسیاری از پژوهش ها حاکی از آن است که ترس از رها شدن و تنها ماندن مهمترین مشکل این افراد است(میلون وگراسمن[19]،2007).

    خودکشی و رفتارهای خود آسیب رسان در میان این بیماران امری رایج و معمول است.80 % آنها در طی زندگی خود تاریخچه ای از اقدام به خودکشی دارند،30 % از افرادی که به دلیل خودکشی می میرند و 50% از بیماران روانپزشکی که به دلیل خودکشی می میرند، جزء بیماران مرزی هستند )الدهام، 2006).70/ تا75/ از ان هاتاریخچه ای از رفتارهای آسیب رسان مانند بریدن و سوزاندن خود دارند، میانگین روزهای بستری شدن این افراد دربیمارستان ها سالانه به 65 تا85 روز می رسد )بوهاس همکاران[20] ،2004).

    درمان اختلال شخصیت مرزی با مشکلات چندی روبروست، به طور ی که گاهی در روند درمان، درمانگر ومراجع دچار درماندگی و ناامیدی می شوند . بسیاری از درمانگران این اختلال را "غیر قابل درمان " می دانند(سیلک[21]،2008) افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در روابط درمانی اغلب سرسخت و غیرقابل پیش بینی بوده و دچار سردرگمی هستند، گاهی تصمیم می گیرند جلسات خود را ادامه دهند و ناگهان به طورکامل درمان را قطع می کنند. پژوهشهای اخیر نشان می دهد اختلال شخصیت مرزی قابل درمان بوده و حتی پیش آگهی آن بهتر از اختلالات دیگری چون اختلالات خلقی و دوقطبی است . در حال حاضر، رویکردهای درمانی متفاوتی وجود دارد که در کاهش رفتار خودکشی، رفتارهای آسیب رسان، افسردگی و اضطراب مؤثرند. در میان آنها می توان به رویکرد رفتاردرمانی دیالکتیکی)لینهان،1993)اشاره کرد)دایمف و کوئرنر[22]، 2007). مظاهری و همکاران.( 1389) .در تحقیق خود نشان دادند رفتاردرمانی دیالکتیکی موجب کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی به جز در تکانشگری ، احساس خشم و عقاید پارانوییدی شده است. بررسی اثر بخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در کاهش رفتارهای خودکشی و خودآسیب رسان نشان داد این رویکرد در کاهش این رفتار ها مؤثر است در مرحله مهارت آموزی و پیگیری تفاوت های بین گروهی معناداری از نظر رفتارهای خودکشی و خودآسیب رسان مشاهده شد. اثر بخشی این رویکرد در کاهش رفتار خودکشی و خود اسب رسانی در بسیاری ازپژوهشها از جمله کلارکین و کرنبرگ (2007)لینهان ودیگران(2006) ، سولرو همکاران [23](2005) تایید شده است. مک کالان و همکاران (2005) در مطالعه خود دریافتند این شیوه در کاهش احساس درماندگی و افسردگی مؤثر است. فاتحی زاده و همکاران (1385)در پژوهش خود نشان دادند این رویکرد در کاهش افسردگی  شدید، مؤثر بوده است.

     رفتاردرمانی دیالکتیکی رویکردی درمانی است که توسط لینهان(1993) برای درمان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که به طور مکرر خودکشی می کنند، ابداع شده است. این روش بر سه پایه، رفتارگرایی،فلسفه دیالکتیکال و آیین ذن استوار است. این رویکرد تعامل عوامل زیستی– اجتماعی را علت اختلال شخصیت مرزی می داند. به این معنا که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی افرادی هستند که از نظر زیست شناختی آسیب پذیری هیجانی دارند و در محیط هایی که به طور مکرر تجربیات درونی و رفتار های فرد را نامعتبر می سازند،پرورش یافته اند. آسیب پذیری هیجانی به همراه پرورش در محیط نامعتبرساز موجب می شود فرد با نقایصی درتوانایی، انگیزش و تنظیم هیجان ها و مشکلات زندگی خود روبرو شود )هایزو فلوئت،2004)[24]. ما در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا رفتار درمانی دیالکتیک بر خودزنی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی تاثیر گذار هست؟

     

    اهمیت و ضرورت

    اختلال شخصیت مرزی شایع ترین اختلال شخصیت میباشد،  بر اساس آمارهای موجود ده درصد افراد جامعه از اختلالات شخصیت رنج می برند. چهارمین راهنمای تشخیصی وآماری اختلال های روانی ، ده طبقه اختلالات شخصیت را مشخص  کرده است که از میان آنها اختلال شخصیت مرزی از سخت ترین و جدی ترین اختلالات روانپزشکی است(پاریز،2006)[25] . در آمریکا یک تا دو درصد ازجمعیت عادی )کلارکین و همکاران 2007 ؛ الدهام ،2006)11 %افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، ،20%بیماران بستری در بخش های روانپزشکی، 30%افرادی که به دلیل اختلالات شخصیت در بیمارستان ها بستری هستند و 40 % استفاده کنندگان خدمات روانپزشکی از اختلال شخصیت مرزی رنج می برند )بوهاس وهمکارن ،2004). این بیماران به واسطه بیماری خود مشکلات زیادی را برای اطرافیان خود به وجود میاورند ،هر بیمار مرزی حداقل با سه نفر در ارتباط است )همسر، فرزندان، والدین، دوستان وهمکاران(. نگرش این افراد نسبت به اطرافیان به دلیل دوسوگرایی، از تأیید تا خشم شدید در نوسان است. آنها به طور معمول با اطرافیان خود مشکل دارند و روابطشان بین قهر و آشتی تغییر می کند. همین امر موجب فرسودگی اطرافیان آنها نیز می شود و گاه ممکن است موجب بروز انواع مشکلات روانشنا ختی در خانواده گردد )وایس وهمکاران،1999)[26]

    این افراد زیادی را به بار می اوراند ،تکانشگری یکی دیگر از سیمایه های بیماران مرزی است. ولخرجی های زیاد، برقراری روابط جنسی ناایمن،پرخوری، سوء مصرف مواد و دارو، نمونه ای از رفتار های تکانه ای آنان است. 22% آنها دچار الکلیسم و سوء مصرف آن هستند. از میان افرادی که به دلیل سوءمصرف مواد بستری شده اند 12% تا 40% آنها اختلال شخصیت مرزی دارند.87 % از زندانیان مرد و80 % از زندانیان زن نیز به اختلال شخصیت مرزی دچارند )کراویتز و واتسون ،1999).

    خودکشی و رفتار های خود آسیب رسان در میان این بیماران امری رایج و معمول است.80 % آنها در طی زندگی خود تاریخچه ای از اقدام به خودکشی دارند،30 % از افرادی که به دلیل خودکشی می میرند و 50% از بیماران روانپزشکی که به دلیل خودکشی می میرند، جزء بیماران مرزی هستند )الدهام،2006).70/ تا75/ از ان هاتاریخچه ای از رفتارهای آسیب رسان مانند بریدن و سوزاندن خود دارند، میانگین روزهای بستری شدن این افراد دربیمارستان ها سالانه به 65 تا85 روز می رسد )بوهاس وهمکاران ،2004). کسانی که اختلال شخصیت مرزی دارندمشکلات اجتماعی، اقتصادی،خانوادگی و....را بوجود میاورند احتمال اسیب به خود و دیگران و خودکشی در این افراد بسیار وجود دارد که نشان از ضررورت انجام تحقیقات هر چه بیشتر ویافتن درمانی مناسب برای درمان یا کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی را نشان میدهد.

     

    اهداف تحقیق

    هدف کلی

    هدف کلی این پژوهش تعیین اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر خودآسیبی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی می باشد

     

    اهداف جزئی

    تعیین اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر خودآسیبی در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی.

    تعیین اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر  نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی.

     

    اهداف کاربردی

    مراکز مشاوره ،مراکز تحقیقاتی ،دانشگاه ها ،بیمارستان های روانی می تمانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند.

     

    فرضیه‏های تحقیق

    رفتار درمانی دیالکتیکی بر خودآسیبی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی  تاثیر دارد.

      رفتار درمانی دیالکتیکی بر نوسان خلق افراد دچار اختلال شخصیت مرزی تاثیر دارد.

     

    تعاریف واژه‏ها و اصطلاحات

    اختلال شخصیت مرزی

    تعریف مفهومی

    اختلال شخصیت مرزی طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(DSM-IV-TR)  انجمن روانپزشکی آمریکا این اختلال را به این صورت توصیف میکند: "یک الگوی فراگیربی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره و خلق و خویتکانشگرانه مشخص، که در اوایل دوره ی بزرگسالی شروع شده و در محیط ها و موقعیت های مختلف ظهور میکند".شیوع این اختلال در جامعه تقریبا 2 درصد و در زنان شایعترمیباشد(انجمن روانپزشکی امریکا،2000).

     

    تعریف عملیاتی

     منظور از اختلال شخصیت مرزی در پژوهش نمره ای است که فرد در مقیاس شخصیتی مرزی(STB ) بدست می اورد و بر اساس مصاحبه ی بالینی بر اساس (DSM) تشخیص داده می شود.

     

    نوسان خلق

    تعریف مفهومی

    نوسان خلق میزان شادکامی- افسردگی[27] است یک بعد این پیوستار است که با نشانه های غم و اندوه همراه می باشد در بعد دیگر آن، شادکامی، عواطف مثبت از جمله شادی، سرخوشی، خشنودی و رضایت از زندگی را در بر می گیرد(نریمانی و همکاران ،1390)

     

    تعریف عملیاتی

    منظور از خلق در این تحقیق نمره ای است که شخص در آزمون های مقیاس عاطفه مثبت  منفی(واتسون،1988) ومقیاس افسردگی شادکامی فرم کوتاه (جوزف و همکاران ،2004) کسب می کند.

     

    خود آسیبی

    تعریف مفهومی

     خود آسیبی عملی است عمدی،تکانه ای ،غیر کشنده که باعث صدمه به بدن شخص می شود(پورافکاری،1369)

     

    تعریف عملیاتی

    در این تحقیق خود آسیبی با استفاده از مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته و با طرح سوالاتی در این زمینه افرادی که خود اسیبی دارند تشخیص داده د شد.

  • فهرست و منابع پایان نامه اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر خود آسیبی و نوسان خلق در افراد دچار اختلال شخصیت مرزی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    -علوی ،خدیجه؛ صالحی فدردی ،جواد؛ امین یزدی ،سیدامیر و مدرس غروی، مرتضی.(1390).اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوهی گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین،تحمل پریشانی و

    روانی ،سال 13،دوره 2،ص124-35.

    -فاتحی زاده،مریم .(1385) .مقایسه ی اثر بخشی دو شیوه ی رفتار درمانی جدالی و درمان شناختی رفتاری - در کاهش علائم مراجعان زن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در شهر اصفهان ،فصلنامه ی مطالعات روان شناختی، دورهی 8، شماره ی 7 و 6،ص13.

    -کربلایی ،احمد؛ میگونی، محمد؛ پاشا شریفی، حسن  وجزایری ،سید مجتبی .(1389).اثربخشی رفتاردرمانگری دیالکتیکی همراه با دارودرمانگری در مقایسه با دارودرمانگری در کاهش افکار خودکشی بیماران دچار افسردگی اساسی اقدام کننده به خودکشی ، فصلنامه روانشناسی کاربردی،سال 4،شماره 4 ،ص 25-41.

    - گیلدر، ام .(1369). روانپزشکی اکسفورد، ترجمه پورافکاری ،نصرت اله ،انتشارات ذوقی،ص211.

    -مظاهری ،محمدعلی ؛ برجعلی، احمد ؛ احدی ، حسن و گلشنی ؛ فاطمه .(1389).اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی در درمان اختلال شخصیت مرزی. مجله تحقیقات روانشناختی ،دوره 2 ،شماره5،ص 1-25.

     

    محمود علیلو، مجید وشریفی ، محمد امین.(1391).اختلال شخصیت مرزی ، انتشارات ارجمند، چاپ اول.

    1 ) کریمی ، دکتر یوسف . روانشناسی شخصیت . انتشارات دانشگاه پیام نور ، 1386.

    2 ) لورنس ای ، پروین ، اولیور پی ، جان ، شخصیت ( نظریه و پژوهش ) ترجمه دکتر محمد جعفر جوادی ، دکتر پروین کدیور . انتشارات آییژ ، 1381

    3 ) اتکینسون ، ریتا ال ، آتکینون ، ریچارد ، سی . و هیلگارد ، ارنست ، ر و دیگران ؛ مترجمان محمد نقی براهنی ... و دیگران . زمینه روانشناسی هیلگارد ، انتشارات رشد ، 1384

    4 ) ایرا دنیل تور کات ، اختلال شخصیت ( دیدگاهی روانشناختی در مداوای بالینی ) ، ترجمه دکتر نصرت ا... پورافکاری

    5 ) هارولد کاپلان ، بنیامین سادوک ، جک گرب . خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی بالینی ( جلد 2 ) ترجمه دکتر نصرت ا... پور افکاری انتشارات شهرآب

    10 ) ترجمه آزاد قسمتی از پژوهشهای Lineha MM ، Koernea k بر روی بیماران اختلالات شخصیتی مرزی BPD .

    - فاتحی‌زاده مریم‌‌. .(1380) شاهکارهایی در درمان اختلال شخصیت مرزی. چهارمین هفته پژوهش دانشگاه اصفهان و دومین هفته پژوهش جمهوری اسلامی ایران

    -یانگ، جفری. کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری ( 2003 ). طرحواره درمانی. راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی.ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز ( 1386 ). تهران: انتشارات ارجمند.

    -رایت پ ، استرن ج ، فلان م. ( 2000 ). مبانی روانپزشکی، ترجمه نصرت ا... پور افکاری. تبریز، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، 1381 .

    -سادوک ب، سادوک و. ( 2003 ). خلاصه روانپزشکی، جلد دوم ، ترجمه حسن رفیعی و خسرو سبحانیان. تهران، انتشارات ارجمند، 1382 .

    علوی، خدیجه. ( 1389 ) رفتاردرمانی دیالکتیکی. فصلنامه تازه های ر و ان د ر م ان ی. ش م ا ر ه 7 5 و 8 5 .

     

     

    -American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text revision). Washington DC: Author; 2000: 706-10.

    -Andrada D. Neacsiu, Shireen L. Rizvi, Marsha and  M. Linehan(2010) Dialectical behavior therapy skills use as a mediator and outcome of treatment for borderline personality disorder. Original Research Article Behaviour Research
    and Therapy, Volume 48, Issue 9,September 2010, Pages 832-839

    -Ariapooran, saeed.) 2010(. [Relationship between mindfulness and emotion regulation with happiness, life satisfaction and resilience in warfare victims in Ardabil].Personal report in Ardabil.(Pilot).

    -Bakhshipoor A, Dejkam M. )2006.( [Confirmatory factor analysis of positive and negative affect scale]. Journal of psychology.; 9(4): 351-365

    -Bohus, M., Peterson,E.W. stiglmayr,C. Haff, B., Limberger, M. F. (2004). Effectiveness of inpatient dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: A controll trial. Behavior Research and Therapy.V. 42(5): 487-499.

    -Clarkin, J. F., Leavy, K.N., Kernberg, O. F., Lenzenwerger, M.F. (2007). Evaluating three treatments for borderline personality disorder. Am J Psychiatry, V.164:922-928.

    -Dimeff, L.A., Koerner, K. (2007). Dialectical behavior therapy in clinical practice. New York. Guillford press.122-128

    -Hayes, S., Follete, V.M., Linehan, M.M. (2004). Acceptances and mindfulness. New York: Guilford Press.145-151

    -Krawitz,R., Watson ,C. (1999). Borderline personality disorder: patway to effective service delivery and clinical treatment option. Mental health commission occasional publications: N.2.48-54

    - Linehan M. )1993(Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: The Guildford Press;:1-25.

    -Linehan, M.M. (1993). Cognitive-behavior treatment of borderline personality disorder. New York, USA: the Guilford press.

    -Linehan, M.M., Bohus, M.& Lynch, T.R. (2006). Dialectical behavior therapy for pervasive emotion dysregulation- theatrical and practical underpinnings. Im J.J. Gross, Handbook of emotional regulation (pp. 581-615). New Jersy- The Guilford press.

    -Millon, T.,& Grossman, S. (2007). Moderating severe personality disorders- a personalized psychotherapy approach. New Jersey , USA- Jhon Wiley &Sons, Inc. Neuropsychologia,V 41: 1668-1682.

    -Mohammadzadeh A, Goodarzi MA, Taghavi MR, Mollazadeh M. The Study of Factor structure, Validity, reliability and Standardization of Borderline Personality Scale (STB) in students of shiraz

    -Mcquillan, A., Nicastro, R., Guenot, F. Girard, M., Lissner, C. and Ferrero,F.(2005). Intensive dialectical behavior therapy for outpatient with borderline personality disorder. Journal of psychiatric Service..V.56:193-197.

    -Oldham, J. M. (2006). Borderline personality disorder and suicidality.Am J psychiatry.V.163: 20-25.

    -Paris, J. (2006). Borderline personality disorder What is it, What is causes it, How can we treat it. Canda Leading Medical Journal, V.172 (12).

    -Ryan, K., & Shean, G. (2006). Patterns of interpersonal behaviors and borderline personality characteristics. Personality and Individual Difference, V.42:193-200.

    -Soler ،Joaquim, Valdepérez ،Ana, Albert Feliu-Soler, Juan C. Pascual, Maria J.

    Portella, Ana Martín-Blanco, Enrique Alvarez and, Víctor Pérez )2012).Effects of the dialectical behavioral therapy-mindfulness module on attention in patients with borderline personality disorder Original Research Article Behaviour Research and Therapy, Volume 50, Issue 2, February 2012, Pages 150-157

    - Silk, K.R. (2008). Augmenting psychotherapy for borderline personality disorder: The STEPPS. Am J Psychiatry. V.165 (4): 413-415.

    -Soler,J., Pascuala, J.C., Barrachina, J., Alvarez, E. and Perez, V.(2005). Double blind placebo controlled study of dialectical behavior therapy pluse Olanzapin for borderline personality disorder. Am J psychiatry, V.162: 1221-1224.

    -Stern A . )1938(Psychoanalytic investigation of and therapy in the borderline group of neuroses. Psychoanalytic Quarterly; 7: 467−89

    -university. The Journal of Fundamental of Mental Health )2006(; 27-28: 75-89. (In Persian)

    -Vens, L.I.,Spitzer, R.L.,et al.(2000). Treatment of borderline personality disorder with dialectical-behavior therapy:6-month follow-up.American Journal of Psychiatrty.V.158:36-42.

    -Weiss, M., Zelkowitz, p., Fledman, R.B., Vogel, J., Heyman, M.,& paris, J. (1996). Psychopathology off spring of mothers with borderline personality disorder: A pilot study. Canadian Journal of Psychiatry.V. 41:285-290.

    -Yen S, Zlotnick C, Costello E)2002(. Affect regulation in women with borderline personality disorder traits. Journal of Nervous and Mental Disease; 190: 693–96.

    -Stern A .Psychoanalytic investigation of and therapy in the borderline group of neuroses. Psychoanalytic Quarterly 1938; 7: 467−89.

    -Clarkin. J. F. (1996). Treatment of personality disorders. British Journal of Clinical Psychology, 35, 641-642.

    -Paris, J. (2002). Chronic suicidality among patients with borderline personality disorder. Psychiatric Services, 53, 738-792.

     

    -Bateman, A., Fonagy, P. (1999). Effectiveness of partial hospitalization in the treatment ofborderline personality disorder: A randomized controlled trial. American Journal of Psychiatry, 156, 1563-1569.

    -Beck, A. T., Freeman, A., & Associates. (1990). Cognitive therapy of personality disorders. New York: Guilford.

    -Becker, C. B., Zayfert, C. (2001). Integrating DBT-based techniques and concept to facilitate exposure treatment for PTSD. Cognitive and Behavioral Practice, 8, 107-122.

    -Driscoll, K., Cukrowicz, K., Reardon, M., & Joiner, T. (2004). Simple treatment for complex problems: A flexible cognitive behavioral analysis approach to psychotherapy. Mahweh, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

    -Ellis, A. (2001). Overcoming destructive beliefs, feelings and behaviors: New directions for rational emotive behavior therapy. New York: Prometheus Books.

    -Farmer, R. F., Nelson-Gray, R. D. (1995). Anxiety, impulsivity and the anxious-fearful and erraticdramatic personality disorders. Journal of Research in Personality, 29, 189-207.

    -Gunderson, J. G., Hoffman,P. D. (2005). Understanding and Treating Borderline Personality Disorder: A Guide for Professionals and Families. Washington, DC: American Psychiatric Publishing, Inc.

    -Herman, J. L. (1992). Trauma and Recovery. New York: Basic Books.

    Keller, M. B., McCullough, Jr., J. P., Klein, D. N., et al (2000). A comparison of nefazodone, the cognitive behavioral analysis system of psychotherapy, and their combination for the treatment of chronic depression. New England Journal of Medicine, 342, 1462–1470.

    -Langley, M. H. (1994). Self-management therapy for borderline personality disorder: a therapistguided approach. New York: Springer.

    -Linehan, M. (1993). Skills Training Manual for Treating Borderline Personality Disorder. New York: Guilford.

    -Linehan, M., Cochran, B. N., Kehrer, C. A. (2001). Dialectical Behavior Therapy for Borderline Personality Disorder. In Barlow, D. H. Clinical Handbook of Psychological Disorders: Astep-by- Step Treatment Manual. New York: Guilford press. «14»

    -Linehan, M. M., Dimeff, L, A., Rynolds, S. K., Comtois, K. A., Welch, S. S., Heagerty, P., et al.

    (2002). Dialectical behavior therapy versus comprehensive validation therapy plus 12step for the treatment of opioid dependent of women meeting criteria for borderline personality disorder. Drug and Alcohol Dependence, 67, 13-26.

    -Liotti, G. (2002). The inner schema of borderline states and its correction during psychotherapy: A cognitive-evolutionary approach. Journal of Cognitive Psychotherapy, 16, 349-366.

    -Lynch, T. R., Morse, J. Q., Mendelson, T., Robins,C. J. (2003). Dialectical behavior therapy for depressed older adult: a randomized pilot study. Journal of Geriatric Psychiatry, 11, 22-34.

    -Rosemery, O., Nelson-Gray, S. P., Keane, R. M., et al. (2006). A modified DBT skills training program for oppositional defiant adolescents: promising preliminary findings. Behavior Research and Therapy, 44, 1811-1820.

    -Ryle, A., Kerr, I.B. (2002). Introducing Cognitive Analytic Therapy. New York: Wiley.

    -Sharoff, K. (2002). Cognitive coping therapy. New York: Brunner-Routledge.

    -Telch, C. F., Agras, W. S., Linehan, M. M. (2001). Dialectical behavior therapy for binge eating disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 1061-1065.

    -van Goozen, S. H. M., Cohen-Kettenis, P. T., Snoek, H., Matthys, W., Swaab-Barneveld, H., van

    Engelend, H. (2004). Executive functioning in children: a comparison of hospitalized ODD and ODD/ADHD children and normal controls. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 284- 292.

    -Adler, G., & Buie, D. H. (1979). Aloneness and borderline psychopathology:

    The possible relevance of child development issues. International Journal of Psychoanalytic Psychotherapy. 60, 83–96.

    -Barlow, D. H., Durand, V. M. (2002). Abnormal Psychology, An Integrative Approach. Canada: Wadsworth Group.

    -Bateman, A. W., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for borderline personality disorder: Mentalization-based Treatment. Oxford University Press.

    -Bohus, M., Haaf, B., Stiglmayr, C., et al. (2000). Evaluation of inpatient Dialectical- Behavioral Therapy for Borderline Personality Disorder- a prospective study. Behaviour Research and Therapy. 38, 875-887.

    Bohus, M., Haaf, B., Simms,T., Limberger, M. F., Schmahl, C., Unckel, C. et al. (2004). Effectiveness of inpatient dialectical behavioural therapy for borderline personality disorder: A controlled trial. Behaviour Research & Therapy. 423, 487-999.

    -Bornovalova, M. A., Daughters, S. B. (2007). How does Dialectical Behavior

    Therapy facilitate treatment retention among individuals with comorbid borderline personality disorder and substance use disorders? Clinical Psychology Review. 27, 923–943.

    -Bolton, E., Mueser, K., Rosenberg, S. (2006). Symptom correlates of posttraumatic stress disorder in clients with borderline personality disorder. Comprehensive Psychiatry. 47, 357– 361.

    -Clarkin, J. F., Foelsch, P. A., Levy, K. N., Hull, J. W., Delaney, J. C., & Kernberg,O. F. (2001). The development of a psychodynamic treatment for patients with borderline personality disorder: A preliminary study of behavioral change. Journal of Personality Disorders. 15, 487–495.

    -Davison, D., Neal, j., Kring, A., Johnson, S. ( 2007). Abnormal Psychology.

    New York: Wiley.

    -De Panfilis, C., Politi, V., Fortunati, R., et al. (2010). Two-year follow up of

    Borderline Personality Disorder patients in Italy: A preliminary report on prognosis and prediction of outcome. Int J Soc Psychiatry,in press.

    -Dimeff, L. A., Koerner, K. (2007). Dialectical Behavioral Therapy in Clinical Practice. New York, Guilford.

    -Dolan-Sewell RT, Krueger RF, Shea MT. (2001). Co-occurrence with syndrome disorders, in Handbook of Personality Disorders: Theory, Research and Treatment. Edited by Livesley WJ. New York, Guilford.

    -Farmer, R. F., & Nelson-Gray, R. O. (2006). Personality Guided Behavior Therapy. New York: Ameracan Psychological Association.

    -Freeman, A., Stone, M., Martin, D. (2005). Comparative treatments for borderline personality disorder. New Yourk: Springer.

    -Gunderson JG, Morey LC, Stout RL, et al. (2004). Major depressive disorder

    and borderline personality disorder revisited: longitudinal interactions. J Clin Psychiatry. 65, 1049–56.

    -Gunderson, J. G. (2008). Borderline Personality Disorder: A Clinical Guide.

    Washington DC: American Psychiatric Publishing. Gunderson JG, Gratz KL, Neuhaus EC, et al: Levels of care, in The American Psychiatric Publishing Textbook of Personality Disorders. Edited by Skodol AE, Bender DS, Oldham J. Washington, DC, American Psychiatric Publishing, 2005.

    -Harned MS, Rizvi SL, Linehan MM: Impact of co-occurring posttraumatic stress disorder on suicidal women with borderline personality disorder. Am J Psychiatry. 167,1210–1217.

    -Healy, C. (2008). Understanding Your Borderline Personality Disorder: A Workbook. New York: Wiley.

    -Johnson, H. C. (1988). Where Is The Border? Current Issues In The Diagnosis And Treatment of The Borderline. Clinical Social Work Journal. 16, 243-260.

    -Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., Nelson, B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Arch Gen

    Psychiatry. 52, 1048-1060.

    -Kernberg, O. F. (1975). Borderline conditions and pathological narcissism.

    New York: Aronson.

    -Leichsenring, F., Leibing, E., Kruse, J., et al. Borderline Personality Disorder.

    (2011). Lancet. 377, 74–84.

    -Linehan, M. M., Armstrong, H. E., Suarez, A., Allman, D. and Heard, H. L.

    (1991). Cognitive-behavioral treatment of chronically parasuicidal borderline

    patients. Archives of General Psychiatry. 48, 1060-1064.

    -Linehan, M. M., Heard, H. L. Dialectical Behavior Therapy for Borderline

    Personality Disorder. In Clarkin, J., Marziali, E., Munroe-Blum, H. (1992).

    Borderline Personality Disorder. New Yourk: Guilford Press.

    -Linehan, M. M . (1993). Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder. New York, Guilford.

    -Linehan , M. M. et al. (2003). Effectiveness of inpatient dialectical behavioral

    therapy for borderline Personality disorder: a Controlled trial. Journal

    of Behavior Research and Therapy. 42,487-499.

    -Millon,T.(2004) .Personality Disorders in Modern life. New Jersy: Wiley.

    Miller, A. L., Rathus, J., Linehan , M. M. (2007). Dialectical Behavior Therapy

    with Suicidal Adolescents. New York, Guilford.

    -Nemeroff, D. B. (2003). The role of GABA in the pathophysiology and treatment

    of anxiety disorders. Psychopharmacol Bull 37.133–146.

    -Paris J, Gunderson J, Weinberg I. (2007). The interface between borderline

    personality disorder and bipolar spectrum disorders.Compr Psychiatry.

    48, 145–54.

    -Paris, J. (2000). Childhood precursors of borderline personality disorder.

    Psychiatric Clinics of North America. 23, 77–88.

    -Paris, J. (1999). Borderline personality disorder. In T. Millon, P. Blaney, &

    R. David (Eds.), Oxford textbook of psychopathology (pp. 625–652). New

    York: Oxford University Press.

    -Plomin, R., DeFries, J. C., McClearn, G. E., & Rutter, M. (1997). Behavioral

    genetics (3rd ed.). New York: Freeman.

    -Rinne T, van den Brink W, Wouters L, et al. (2002). SSRI treatment of borderline

    personality disorder: a randomized, placebo-controlled clinical

    trial for female patients with borderline personality disorder. Am J Psychiatry.

    159, 2048–2054.

    -Rowan, A. B., Foy, D., Rodriguez, N., Ryan, S. (1994). Posttraumatic stress

    disorder in a clinical sample of adults sexually abused as children. Child

    Abuse Negl. 182,145–150.

    -Savitz, J., Lucki, I., Drevets, W.C.( 2009). 5-HT (1A) receptor function in

    major depressive disorder. Prog. Neurobiol. 88 (1), 17

    -Shea, M., Zlotnick, C., Weisberg, R. (1999). Commonality and specificity of

    personality disorder profiles in subjects with trauma histories. J Personal

    Disord. 13, 199–210.

    -Soler, J., Pascual, J. C., Tiana, T., et al. (2009). Dialectical behaviour therapy

    skills training compared to standard group therapy in borderline personality

    disorder: A 3-month randomised controlled clinical trial. Behaviour

    Research and Therapy. 47, 353–358.

    -Stevenson, J., Meares, R., Comerford, A. (2003). Diminished Impulsivity in

    Older Patients With Borderline Personality Disorder. Am J Psychiatry. 160,

    165–166.

    -Stone, M. H. (1990). The Fate of Borderline Patients. New York: Guilford.

    Stone, M. H., Hoffman, N. M. Borderline States and Individual Psychology.

    -In Freeman, A., Stone, M., Martin, D. (2005). Comparative treatments for

    borderline personality disorder. New Yourk: Springer.

    -Silk, K. R. (2000). Borderline personality disorder. Overview of biologic

    factors. Psychiatric Clinics of North America, 23(1), 61–75.

    -Stadter, M. (1996). Object Relation and Brief Therapy. New York: Jason Aronson.

    -Swales, M, A., Heard, H. L. (2009). Dialectical Behavior Therapy. New York:

    Routledge.

    -Verheul, R. (2005). Psychotherapy for Borderline Personality Disorder:

    Some Tentative Interpretations of Available Empirical Findings. In Maj, M.,

    Akiskal, H. S., Mezzich, J. E., Okasha, A (Eds). Personality Disorders. New

    York: Wiley.

    -Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: a practitioner’s

    guide. NY: Guilford Press.

    -Zanarini, M. C., Frankenburg, F. R., Dubo, E. D., Sickel, A. E., Trikha, A., Levin.

    A., Reynolds, V. (1998). Axis I comorbidity of borderline personality. disorder.

    Am J Psychiatry. 155, 1733–1739.

    -Zanarini, M. C., Frankenburg, F. R., Hennen, J., Bradford Reich, D., Silk, K.

    (2006). Prediction of the 10-Year Course of Borderline Personality Disorder.

    Am J Psychiatry. 163, 827–832.

    -Zanarini, M. C., Frankenburg, F. R., Yong, L., Raviola. G., Reich, D., Hennen, J.,

    Hudson. J., Gunderson, J. (2004). Borderline psychopathology in the firstdegree

    relatives of borderline and axis II comparison probands. J Personal

    Disord. 18, 439–447.

    -Zanarini, M. C., Frankenburg, F. R. (1997). Pathways to the development of

    borderline personality disorder. J Personality Disorder. 11, 93–104.

    -Zanarini, M. C. (1993). BPD as an impulse spectrum disorder. In J. Paris

    (Ed.), Borderline Personality Disorder: Etiology and treatment (pp. 67-

    85). Washington, DC: American Psychiatric Pess.

    -Zanarini, M. C. and Frankenburg, F. R. (1994). Emotional hypochondriasis,

    hyperbole and the borderline patient. Journal of Psychotherapy Practice

    and Research, 3: 25–36.

    -Wingenfeld, K., Rullkoetter, N., Mensebach, C., Beblo, T., Mertens, M., Kreisel,

    S., et al. (2009b). Neural correlates of the individual emotional Stroop

    in borderline personality disorder. Psychoneuroendocrinology 34 (4),

    571—586.

    -Wingenfeld, K., Spitzer, C., Rullko¨tter, N., Lo¨we, B. (2010). Borderline personality disorder: Hypothalamus pituitary adrenal axis and findings from

    neuroimaging studies. Psychoneuroendocrinology. 35, 154—170.

     

     

     

    -Joaquim Soler, Ana Valdepérez, Albert Feliu-Soler, Juan C. Pascual, Maria J. Portella, Ana Martín-Blanco, Enrique Alvarez, Víctor Pérez. (2012). Effects of the dialectical behavioral therapy-mindfulness module on attention in patients with borderline personality disorder.jurnal of Behaviour Research and Therapy,(50) ,150e157.

    -Melanie S. Harned, Kathryn E. Korslund, Edna B. Foa, Marsha M. Linehan .(2012). Treating PTSD in suicidal and self-injuring women with borderline personality disorder: Development and preliminary evaluation of a Dialectical Behavior Therapy Prolonged Exposure Protocol. .jurnal of Behaviour Research and Therapy,(50), 381-386.

    -Christoph Kröger, Susanne Harbeck, Michael Armbrust, Sören Kliem.(2013).Effectiveness, response, and dropout of dialectical behavior therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting , jurnal of Behaviour Research and Therapy , (51), 411-416.

    -Stacy Shaw Welch and Junny Kim. (2012). DBT-Enhanced Cognitive Behavioral Therapy for Adolescent Trichotillomania: An Adolescent Case Study, jurnal of  Cognitive and Behavioral Practice 19 , 483-493.

    -Ahmad Karbalaee Mohammad Meygoni  and Hassan Ahadi.(2012). Declining the Rate of Major Depression: Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy, Asia Pacific International Conference on Environment-Behaviour Studies, Salamis Bay Conti Resort Hotel, Famagusta, North Cyprus, 7-9 December 2011, jurnal of  social and behavioral sciences,(35), 230-236.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت