پایان نامه بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 75 فرمت فایل: word کد فایل: 10002640
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار شهرستان اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی روانشناسی عمومی

    چکیده

     هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار شهرستان اردبیل می باشد.روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای می باشد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر که در سال تحصیلی 1390 در شهرستان است که از بین این جامعه 84 نفر دختر ورزشکار و غیر ورزشکار به شکل تصادفی خوشه ای(چند مرحلهای) به عنوان نمونه انتخاب شد ه اند،که این افراد با پرسش نامه های افسردگی ارزیابی شده اند.داده های بدست آمده با نرم افزار(اس پی اس اس) تکمیل شده و نتایج حاکی از ان است که افسردگی در بین دانش آموزان ورزشکارکمتر از افسردگی در بین دانش آموزان غیر ورزشکار است .

     

     

    واژه های کلیدی: افسردگی – ورزشکار – غیر ورزشکار

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

     

    مقدمه:

    سلامت هر جامعه ای وابسته به تک تک افراد آن جامعه است و این سلامت در دو جنبه باید مدنظر قرار گیرد:

    اول در جنبه جسمانی و دوم در جنبه روانی برای تأمین بهداشت جسمانی همواره توجهات خاصی در سازمانهای جامعه ما بوده است. اما از جنبه ی روانی به صورت سازمان یافته در سالهای اخیر توجهاتی صورت گرفته است، برای بهداشت روانی جامعه نیز مسئله پیش گیری قبل از درمان بهترین راه حل است و مطلوبترین پیش گیری اولیه است. که در تعریف به معنی روشهای جلوگیری از ایجاد اختلالات رواین در جامعه است. فرآیند مناسب در این زمینه از طریق نظام آموزشی است که تقریباً 95% افراد به نحوه ی وارد این نظام می شوند. از مله عوامل مرثر در سلامت روانی ورزش است حتی امروزه به عنوان یک روش درمانی در درمانهای جسمانی وروانی از آن استفاده می شود لذا هر چه بیشتر بتوانیم دانش آموزان را به سمت ورزش سوق دهیم به همان میزان بر سلامت جامعه کنک نموده ایم.

    افسردگی نیز یکی از شایعترین اختلالات روانی است که به علت شیوع زیاد آن در میان افراد عادی در روان نژندی گاهی از آن به عنوان «سرما خوردگی معمولی» یاد می شود. بیشتر افراد نوسانات شدید خلق و خوی خویش را که مولد اسحاس موقت اندوه و نداشتن انرژی برای انجام فعالیت های روزانه است را تجربه کرده اند با این حال نشانگان بالینی افسردگی ترکیبی از مشکلات به هم تنیده از عملکرد فرد در زمینه های عاطفی، حرکتی، اجتماعی و بیولوژیکی را ارائه می دهد و در صورت شدت داشتن وجدی بودن موجبات بی کفایتی یعنی عدم قابلیت فرد را فراهم می سازد و حتی می تواند زندیگ فرد را تهدید کند.

    اطلاعات موجود در علل تشخیص و درمان افسردگی بزرگسالان از سالها قبل ر به افزایش است. لیکن تحقیق در مورد افسردگی در مورد افراد هیجده ساله از دو دهه پیش به طور منظم شروع شده است وهنوز بر روی این مسئله تمرکز دارد که آیا نشانه های افسردگی را می توان از سایر اختلالات رفتاری در این گروه سنی تشخیص داد. (لیف کوریت[1] و بیورتون[2] 1981).

    در بررسی روان رشد، نوجوانان به طور طبیعی تمایل به افسردگی دارند این موضع حائز اهمیت است که بتوانیم بین افسردگی خاص دوران رشد و تغییرات حالات خلقی (mood) با افسردگی مرضی تمایز قائل شویم. به عقیده کارسون[3] (1981) تشخیص و تفکیک علایم افسردگی نوجوانان از حالات بحرانی و اشوب نوجوانی کاری دشوار است. بنابراین افسردگی نوجوانان اغلب بدون تشخیص می ماند و آنها در بزرگسالی نیز افسرده خواهند بود. افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی تأثیر بسیار زیادی بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه امید به آینده دانش آموزان دارد. از جمله اموری که برنامه ریزان آموزشی و پرورش باید به آن توجه کنند: تقویت ورزشی مدارس و هدایت دانش آموزان به سمت فعالیت های ورزشی است.

     

    بیان مسئله:

    افسردگی اصطلاحی وسیع و مبهم است. برای شخص عادی حالتی مشخص با غمگین، بی حوصلگی و گرفتگی و برای پزشک، گروه وسیعی از اختلالات عاطفی با زیر شاخه های متعدد را تداعی می کند خصوصیت اصلی و مرکزی حالت افسردگی کاهش عمیق میل به فعایت لذت بخش روزمره مثل معاشرت، تفریح، ورزش و غذا خوردن است این ناتوانی برای کسب لذت، حالت نافذ و پایدار دارد.

    شدت افسردگی بستگی به تعداد علایم و درجه و نفوذ آنها دارد. در خفیف ترین فرم ممکن است فقط معدودی از علایم اساسی وجود داشته باشد. تحقیقات متعدد تأئید نموه اند که می توان برای تشخیص افسردگی در کودکان، نوجوان و بزرگسالان از معیار و ضوابط تشخیصی یکسان استفاده کرد. مهم تین علایم افسردگی ناتوانایی در کسب لذت از چیزهای که قبلاً برای او لذت بخش بوده است غذا برای شخص افسرده بی طعم، شغل خسته کننده، و معاشرت های پر معنی پیشین پوچ و بی معنی می گردد غمگین یکی از خصوصیات افسردگی است. معهذا در تمام فرمهای آن جزئی از علایم تشخیصی نیست.

    بیمار ممکن است به جای غمگین احساسی از گیجی و اضطراب و عدم تمرکز فکری شکایت داشته باشد. احساس درماندگی، احساس میل به خود سلامتگری و کاشه اعتماد به نفس از شایعترین علایم افسردگی است.

    کندی روانی- حرکتی یا بر عکس آن تحریک و آشفتگی ممکن است یکی از تظاهرات افسردگی باشد.

    بیخوابی بخصوص بیخوابی آخر شب علامت مهمی است. بی اشتهایی و کاهش وزن از علایم عمده افسردگی شمرده می شوند تغییرات شبانه روزی خلق به صورت شدت یافتن علایم به هنگام برخاستن از خواب از خطوط راهنما برای تشخیص به افسردگی است. شکایت های مبهم از سردرد، کمردرد، دل درد، یبوست بدون علت اشکار گاهی با افسردگی همراه است. وجود افکار انتحاری تکرار شونده نیز در میان مهم ترین علایم افسردگی بوده مستلزم توجه جدی است. کندی روانی- حرکتی در حالات افسردگی رویهم رفته علامت شایعی است معهذا در این میان در بیماران سالمند تحریک روانی- حرکتی در حالات افسردگی رویهم رفته علامت شایعی است معهذا در این میان در بیماران سالمند تحریک روانی- حرکتی مشاهده می شود. علایم کلاسیک تحریک روانی- حرکتی گره کردن انگشتان به هم و کندن مو است. حالات کلاسیک بیمار افسرده یا خمیده قامت فقدان حرکت خود به خودی با نگاه خیره رو به پایین مشخص است به نظر روان شناسان ورزش به عنوان یکی از روشهای پیشگیری از وقتی که درمان افسردگی مطرح می باشد شده است. توجه به ورزش مدارس باید یکی از اولویت های دولت باشد. یکی از علل اصلی خودکشی نیز افسردگیهای آشکار و پنهان است که درنوجوانان وجود دارد که اهمیت پژوهش در زمینه های پیشگیری از افسردگی و از جمله انها ورزش را نشان می دهد. این پژوهش در پی پاسخ دادن به این سوال است که آیا بین میزان افسردگی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار افسردگی منظور اختلال خلقی است که معمولاً با علائمی چون خلق پایین، از دست دادن میل و علاقه به فعالیت های مختلف، کاهش یا افزایش خواب، اشتها، کندی یا بیقراری حرکتی، احساس بی ارزشی و ناامید شخص می شود و حتی ممکن است میل به خودکشی یا اقدام به آن را داشته باشد

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار شهرستان اردبیل

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 5

    اهداف کلی.. 7

    سؤالات تحقیق. 7

    فرضیه تحقیق. 8

    متغیرهای پژوهش... 8

    تعریف متغیرها 8

    اطلاعات بدست آمده از معاینه وضعیت روانی (MSE) (رمضانی، 1380) 11

    انواع افسردگی.. 12

    تعریف عملیاتی متغیرها 15

    فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش

    مقدمه. 17

    سابقه و پیشینه پژوهش... 17

    پیشینه های نظری پژوهش... 19

    نظریه های زیست شناختی.. 20

    جنبه های بیوشیمیایی افسردگی.. 20

    دیدگاه روان پویشی.. 21

    دیدگاه رفتاری در مورد افسردگی.. 23

    الگوی اسنادی افسردگی.. 25

    دیدگاه انسانی گرا- هستی گرا 25

    تأثیر ورزش بر سلامت روانی و افسردگی.. 26

    پیشینه تجربی و پژوهش... 29

    داخل کشور. 30

    خلاصه پیشینه پژوهش... 38

    فصل سوم : روش تحقیق

    مقدمه. 41

    طرح تحقیق. 41

    مشخصات جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 42

    ابزارهای پژوهش... 43

    اعتبار آزمون. 44

    مؤلفه برای دانش آموز ورزشکار و غیر ورزشکار. 44

    روش آماری.. 46

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    آمار توصیفی شامل. 46

    آمار استنباطی.. 46

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    مقدمه. 48

    بحث و نتیجه گیری.. 56

    محدودیت های پژوهش... 57

    پیشنهادات.. 57

    منابع. 60

     

     

    منبع:

    - احمدی، محمدرضا، (1379). مقایسه سلامت روانی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دبیرستانهای شهر سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    2- اکبرزاده، نسرین- (1376). گذر از نوجوانی به پیری.

    3- پاول، هنری ماسن و دیگران. (1370). رشد شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. انتشارات مرکز. چاپ سوم.

    4- پورافکاری، نصرالله. زمستان (1378). نشانه شناسی بیماری های روانی. نشر آزاده. چاپ هفتم.

    5- دادستان، پریرخ، بهار (1378). روان شناسی مرضی تحولی از کودک تا بزرگسالی. جلد اول. انتشارات سمت. چاپ سوم.

    6- ساردوئی، غلامرضا. (74- 1373). مقدمه ای بر هنجاریابی پرسشنامه تجدید نظر شده افسردگی بک.

    7- سرمدی، زهره و همکاران. بهار (1379). روش تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات موسسه انتشارات آگاه. چاپ سوم.

    8- کراز، ژ. بیماری های روانی. ترجمه پریوخ دادستان و محمود منصور. تهران: انتشارات رشد.

    9- بخاریان، بهمن. زمستان (1371). روان شناسی مرضی- انتشارات رشد. چاپ اول.

    10- مهدی پور، عبدالمجید- (75- 1374). بررسی تأثیر فعالیت های ورزشی گروهی و انفرادی (فوتبال، بسکتبال، شنا و تکواندو) بر روی میزان کاهش افسردگی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه- شهرستان دزفول.

    11- مجیدزاده، یونس. (71-1370). بررسی میزان پراکندگی افسردگی در جانبازن و معلولین ورزشکار و غیرورزشکار مرکز اطلاعات و اسناد علمی ایران- پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    12- بخاریان، بهمن- ورزش بهداشت روانی- مجله علمی و پژوهشی علوم انسانی- دانشگاه الزهرا- شماره 9 و 10.

    13- کاپلان، بی. جی، سادوک، وی. ای. زمستان (1387). چکیده روان پزشکی بالینی. ترجمه نصرالله پورافکاری. انتشارات آزاده، چاپ چهارم.

    14- نوابی نژاد، شکوه، گزارش پیرامون میزان پراکندگی افسردگی بین زنان ورزشکار و غیرورزشکار.

    15- محسنی زاده، سکینه. بررسی و مقایسه میزان افسردگی دانش آموزان 18- 12 ساله، شهرستان شیراز.

    16- رمضانی، رحمت. (1380). بررسی میزان افسردگی دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار. شهر ایلام. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه ایلام.

    17- فاسلر، دیوید؛ دومس، مینس. (1388). کمک کن غمگینم. درمان افسردگی کودکان و نوجوانان. ترجمه نسرین پارسا. تهران. انتشارات رشد- چاپ دوم.

    18- رضایی شریف، علی؛ حجازی، الهه؛ شالچی، بهزاد. (1387). بررسی و مطالعه افسردگی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    1- BEGER.B.C (1987) Runnig AwAy FRom AnxiTy And DEPRESSionan. iversiTy of NEBRASKA. PPESSLincdNPP 138-171.

    2- BONNIE. G.BERGER. D. ROWEn. R.RELA- TionshiP.18. 286-302. 1987.

    3- Mc CANNi. AXD HOLEMES. D. INFLaENCE of AEROBIC

    EXERCiSE ON DEPRESSion. JR. PERSONAL. SOC. PSychoLOGY 46. 1147.

    4- KAZDIN, ALAN, GHIL DHOOD, DEPEssion. 19970.

    5- Follking. Journal af chincal PScholog x vol.5pp.558. S68.1985.

    6- Back, A.Depression clinical DEPrimental and the otic aspects staples P.P (144.7). 1967.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت