پایان نامه حسابداری مدیریت

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 10002547
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۴,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه حسابداری مدیریت

    پروژه برای دریافت درجه کارشناسی

    رشته حسابداری 

    فصل اول

    مفاهیم حسابداری مدیریت

    تعریف حسابداری مدیریت[1]

    حسابداری مدیریت آن بخش از حسابداری است که هدف از استقرار و اجرای آن تهیه اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی، اداره و کنترل عملیات یک سازمان وفراهم آوردن مبنایی است که برای تصمیم گیری های مدیران اجرایی در سطح مختلف سازمانی[2]  

    اهداف اصلی حسابداری مدیریت

    هدف های اصلی حسابداری مدیریت را می توان به صورت زیر بیان نمود:

    تامین اطلاعات مورد نیاز مدیریان برای تصمیم گیری  و برنامه ریزی

    کمک به مدیران در  رهبری و کنترل فعالیت های عملیاتی

    انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت  در راستای اهداف سازمان

    سنجش و ارزیابی عملکرد و واحدهای تابعه، مدیران و سایر کارکنان سازمانی

     

    تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی

    مدیران واحدهای انتفاعی برای تصمیم گیری در مورد مسائلی که حائز اهمیت است از اطلاعات حسابداری مدیریت استفاده می نمایند. بنابراین درک ارتباط روشهای تصمیم گیری با اطلاعات حسابداری مدیریت دارای اهمیت فراوانی است.

     

    در فرآیند تصمیم گیری مراحل زیر رعایت می شود:

    الف) تعریف مساله

    در فرآیند تصمیم گیری، مهمترین مرحله، تعریف مساله می باشد. چون تمامی فعالیت های آینده فرآیند به این مرحله بستگی دارد. اگر درک صحیحی از مساله در دست بررسی وجود نداشته باشد باعث اتلاف وقت و منابع مالی فراوانی می شود. در حقیقت ، تعریف مسائل پیچیده لازمه بررسی دقیق و صرف وقت کافی است.

     

    ب) شناسایی راه حل ها

    بعد از تعریف مساله نوبت به حل مساله می رسد. برای حل مسائل راههای متفاوتی وجود دارد در این مرحله ، مدیران از خلاقیت و ابتکار خود استفاده می کنند.

    ج) گردآوری اطلاعات مربوط

    مدیران جهت سهولت تصمیم گیری به اطلاعات گسترده تر و متنوعی نیاز دارند. این اطلاعات ممکن است بر مبنای قیمت ها، رویدادهای گذشته و یا اینکه بر پایه انتظارات مدیران از قیمت ها و رویدادهای آتی باشد.

    د) تصمیم گیری

    در فرآیند تصمیم گیری، یک متغیر به سایر متغیرها یا عوامل  برتری ندارد، بلکه چندین ضابطه تصمیم گیری با یکدیگر تکامل دارند. تصمیم گیری نهایی هم بستگی به مدل تصمیم گیری انتخابی دارد. مدل تصمیم گیری توصیف روشی است که براساس آن تصمیماتی گرفته می شود.

     

    کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیت های عملیاتی

    رهبری و کنترل عملیات  به مجموعه متنوعی  از اطلاعات مربوط به فرآیند تولید یا ارائه خدمات نیاز دارد. در رهبری فعالیت های عملیاتی ، مدیران به اطلاعاتی در مورد اقلام بهای تمام شده کالاها و یا خدمات دارد تا در قیمت گذاری از آن استفاده نماید. در کنترل فعالیت های عملیاتی نیز، مدیران به ناچار بهای تمام شده واقعی را با اقلام بودجه شده مقایسه می نماید.

    انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت در راستای هدف های سازمان

    هر چند که هدف های سازمان توسط مدیران مشخص شده باشد اما سازمان، شامل افرادی است که هدفهای خاص خود را دارا می باشند و هدفهای خاص آنها (افراد) د رتمامی موارد هم در راستای اهداف سازمان قرار ندارد. یک مقصد کلیدی حسابداری مدیریت ایجاد انگیزه لازم در مدیران می باشد  تا فعالیت های خود را در راستای دستیابی به هدفهای سازمان متمرکز نمایند . در این راستا، بودجه بندی یکی از راههای دستیابی به هدف است که در تهیه بودجه هم مدیریت ارشد سازمان تعیین می کند که منابع در دسترس چگونه به فعالیت های مختلف تخصیص یابند و کدام یک از فعالیت ها مورد تاکید قرار گیرند.

    4-سنجش و ارزیابی علملکرد واحدهای تابعه ، مدیریان و سایر کارکنان سازمان

    در راستای دستیابی به اهداف سازمان ، اندازه گیری عملکرد مدیران یکی از روشهای انگیزش مدیریات و کارکنان برای رهبری فعالیت ها است. این قبیل اندازه گیری ها را می توان به عنوان مبنایی برای تشویق، ارتقا یا اهدای مزایای مالی به کار گرفت. حسابداری مدیریت علاوه بر اندازه گیری عملکرد اشخاص، عملکرد واحدهای تابعه مانند خطوط تولید، مناطق جغرافیایی و مانند اینها را مورد ارزیابی قرار می دهد این ارزیابی ها به مدیران واحدهای تابعه کمک می کند تا به بالاترین سطح ممکن عملکرد در واحدهای زیر کنترل خود برسند.

    وظایف حسابداری مدیریت

    وظیفه اساسی حسابداری مدیریت تامین اطلاعات مورد نیاز مدیریت جهت تصمیم گیری، برنامه ریزی و کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیت های عملیاتی و انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت در راستای اهداف سازمان و نیز ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه و مدیران و سایر کارکنان سازمان است.

    نمودار زیر وظایف و اهداف سیستم حسابداری مدیریت در سازمانها را نشان می دهد[3]

    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

    رسالت سیستم: ارائه گزارش به کاربران درون سازمانی

     

     

    اهداف سیستم: کمک به مدیریت برای کنترل هزینه های جاری و سرمایه ای، بهبود عملکرد بخشها و کارکنان، رضایت مندی مشتریان و بهبود کیفیت محصول

     

     

    وظایف سیستم : شامل وظایف کوتاه مدت از قبیل کنترل و نظارت بر انجام هزینه ها و عملیات واحد تجاری و وظایف بلند مدت از قبیل روند تغییرات بازار و تغییرات بلند مدت در سلیقه های مشتریان و جامعه

     

     

     

    برنامه کاری: به کار گیری روشهای حسابداری  مدیریت

     

    شکل 1-1

     

    سیستم حسابداری مدیریت رابطه تنگاتنگی با عملیات تولید دارد و با تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز مدیران، آنان را در کنترل هزینه ها، افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت تولید یاری می کند، بنابراین موارد زیر جهت طراحی یک سیستم حسابداری مدیریت لازم است[4]:

    1- عامل هزینه یا سود.

    2- انسجام و هماهنگی سیستم حسابداری مدیریت و فرآیند تولید.

    3- انعطاف پذیری سیستم برای پاسخگویی به تغییرات آینده نظام تولید.

    4- توان تهیه اطلاعات و گزارش های لازم و مورد نیاز برای تصمیم گیری.

    ویژگی های اطلاعات حسابداری مدیریت

    1- مربوط بودن :

    یکی از ویژگی های با اهمیت اطلاعات حسابداری مدیریت، مربوط بودن آن است. یعنی این اطلاعات مرتبط با تصمیم در دست بررسی باشد. اگرچه این ویژگی در اطلاعات حسابداری مالی هم مطرح است ولی در تهیه اطلاعات حسابداری مدیریت بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.

     

    2- به موقع بودن :

    اطلاعات حسابداری مدیریت باید به موقع تهیه شود و به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد. چون با گذشت زمان ممکن است که ارزش اطلاعات از بین برود . به موقع بودن اطلاعات حسابداری مدیریت از این جهت با اهمیت است که این اطلاعات جهت کنترل عملیات روزمره مورداستفاده قرار می گیرد.

     

    3- صحیح بودن :

    اطلاعات حسابداری مدیریت باید صحیح باشد، زیرا به موقع ترین اطلاعات در صورتی که صحیح نباشد ارزش چندانی ندارد. پس ، صحیح بودن یک پیش شرط با اهمیت برای اطلاعات مربوط و به موقع حسابداری مدیریت می باشد.

     

    مقایسه حسابداری مدیریت با حسابداری مالی :

     

    با توجه به اهداف حسابداری مدیریت ، کانون توجه در هر چهار هدف حسابداری مدیریت ، مدیران هستند. بنابراین کانون توجه حسابداری مدیریت، نیازهای اطلاعاتی مدیران در داخل واحد انتفاعی می باشد.

    در حسابداری مالی با استفاده از اطلاعات مالی، گزارش های لازم برای گروههای ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه خارج از واحد انتفاعی تهیه می شود. این گروهها شامل سرمایه گذاران فعلی و آتی اعتبار دهندگان ، تحلیل گران مالی ، کارکنان ، مشتریان و ارگان های دولتی می باشد.

    نمودار شماره یک ارتباط بین سیستم کلی حسابداری ، حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مدیریت و حسابداری مالی را نشان می دهد. اگرچه شباهت هایی بین حسابداری مدیریت و حسابداری مالی وجود دارد اما تفاوت های آنها با اهمیت تر است. نمودار شماره دو تفاوتهای عمده این دو وظیفه را منعکس می کند[5].

    تفاوتهای حسابداری مدیریت و حسابداری مالی
      حسابداری مدیریت حسابداری مالی
    استفاده کنندگان از اطلاعات مدیران درون واحد انتفاعی گروههای ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه برون واحد سازمانی
    ضوابط مقدی به رعایت ضوابط معین نیست زیرا تنها در خدمت مدیریت واحد انتفاعی است . مقید به رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری است که توسط مراجع ذیصلاح تدوین می گردد.
    منابع اطلاعات اولیه سیستم کلی حسابداری واحد انتفاعی ، به علاوه منابع مختلفی که اطلاعاتی نظیر نرخ محصولات معیوب تولیدی، مقادیر فیزیکی مواد و ساعات کار مصرف شده در تولید را ارائه می کنند. تقریباً محدود به اطلاعاتی است که توسط سیستم کلی حسابداری ارائه می شود.
    ماهیت گزارش ها و روش ها گزارش ها معمولاً به عملیات واحدهای تابعه واحد انتفاعی توجه دارد و ترکیبی از اطلاعات تاریخی ، پیش بینی ها و برآوردها را به کار می گیرد.

    گزارش ها معمولاً به کل واحد انتفاعی (واحد گزارشگر) توجه دارد و از اطلاعات مبتنی بررویدادهای مالی گذشته استفاده می کند.

     

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه حسابداری مدیریت

    فهرست:

    فصل اول - مفاهیم حسابداری مدیریت.. 1

    تعریف حسابداری مدیریت.. 2

    اهداف اصلی حسابداری مدیریت.. 2

    وظایف حسابداری مدیریت.. 4

    ویژگی های اطلاعات حسابداری مدیریت.. 6

    مقایسه حسابداری مدیریت با حسابداری مالی : 7

    نقش حسابداری مدیریت در محیط در حال تغییر : 10

    نقش حسابداری مدیریت در موفقیت بنگاه های اقتصادی.. 11

     

    فصل دوم - هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC ) 13

    (Activity Based Costing ) 13

    تعریف هزینه یابی برمبنای فعالیت : (ABC ) 14

    تاریخچه ABC : 15

    مفاهیم ABC : 15

    ABC و تخصیص هزینه های سربار 17

    روش های تخصیص هزینه سربار : 17

    روش های تخصیص هزینه سربار در روش سنتی : 18

    الف) تخصیص کلی سربار (Plant wide All ocation ) : 18

    ب) گردآوری و تخصیص هزینه ها برحسب دوایر (Departmental All ocation ) : 19

    روش های تخصیص هزینه سربار در روش ABC : 19

    اصول و مبنای ABC : 20

    شناسایی فعالیت های مصرف کننده منابع : 21

    الف) تعریف فعالیت ها و هزینه های آنان: 21

    ب) تعیین محرک هزینه ها : 22

    موارد مهم در انتخاب محرکهای هزینه : 22

    محاسبه نرخ هزینه محرک هزینه : 24

    پیش فرضهای اجرای ABC : 26

    گام های طراحی ABC : 27

    مدل های سیستم ABC : 27

    1- مدل اولیه : 27

    کاربرد و مزایای مدل اولیه ABC : 27

    نارسایی های مدل اولیه ABC : 28

    2- مدل دو بعدی : 28

    هدف مدل دو بعدی: 28

    اطلاعات بدست آمده از مدل دو بعدی : 28

    مراحل پیاده سازی سیستم ABC : 29

    مراحل به کارگیری روش ABC : 30

    مراحل به کارگیری روش ABC : 31

    مکانیزم اجرایی سیستم ABC : 31

    مقایسه روش ABC با روش های سنتی : 32

    کاربردهای عملی سیستم ABC : 34

    مزایای سیستم ABC : 34

    محاسبه سیستم ABC : 35

    محدودیت های روش ABC : 35

    فصل سوم -  بودجه بندی برمبنای فعالیت (ABB ) 48

    (Activity Based Budgeting ) 48

    سیستم بودجه ریزی برمبنای فعالیت (ABB ) : 49

    کارکرد ABB : 49

    ویژگی های ABB : 50

    فعالیت های ABB : 51

    هدف اصلی ABB : 51

    مراحل بودجه بندی برمبنای فعالیت : 52

    تفاوت ABB با بودجه بندی سنتی : 52

    تفاوت ABB و ABC : 52

    رابطه ABB و ABC : 53

    جایگاه سیستم ABC در سیستم ABB : 54

     

    فصل چهارم -  مدیریت برمبنای فعالیت (ABM ) 59

    Activity Based Management 59

    مدیریت برمبنای فعالیت (ABM ): 60

    اهداف مدیریت برمبنای فعالیت : 60

    وظایف مدیریت برمبنای فعالیت : 61

    اصول اساسی ساختار ABM : 61

    شرایط ایجاد یک سیستم های ABM : 62

    مراحل پیاده سازی ABM : 62

    دلایل به کارگیری ABM : 63

    نمودار مدل ABM... 63

    ویژگی های مدل ABM در تعامل با ABC : 63

    ویژگی های مدل ABM در تعامل با ABC : 64

    مقایسه دو روش ABM و ABC : 64

    مقایسه دو روش ABM و سنتی : 64

    فصل پنجم نتیجه گیری

    نتیجه گیری: 67

    منابع و مآخذ : 69

    منبع:

     

    1- E.B.Deakin ، مترجم رضا نظری « هزینه یابی برمبنای فعالیت» (مقاله)، فصلنامه تحلیلی اطلاع رسانی پژوهشی حسابرسی، انتشارات سازمان حسابرسی، 21/ تیر/ 1388.

    2- احمدی، محمد رمضان ، «حسابداری مدیریت و تصمیم گیری » (مقاله) ، فصلنامه خبری، اطلاع رسانی حسابدار رسمی، سال سوم، شماره هشتم و نهم، بهار و تابستان 1385، ص 97.

    3- رحمانی علی، مهتدی اعظم، «کاربرد هزینه یابی برمبنای فعالیت در موسسات» (مقاله)، پایگاه سازمان مدیریت صنعتی.

    4- سلامی، غلامرضا، « نقش حسابداری مدیریت در موفقیت بنگاه های اقتصادی » (مقاله) ، پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور.

    5- شباهنگ، رضا، حسابداری مدیریت (با تجدید نظر کامل)، جلد اول، چاپ دهم و یازدهم، تهران، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه شماره 131، دی ماه 1384.

    6- عالی ور، عزیز ، « هزینه یابی مبتنی بر فعالیت » (مقاله)، پایگاه مقالات علمی ایران.

    7- علی مدد، مصطفی ؛ ملک آرایی، نظام الدین، اصول حسابداری ، جلد اول، تهران، انتشارات سازمان حسابرسی ، نشریه شماره 78، آبان 1384، ص 398.

    8- قلیزاده ، محمدحسن ، و دیگران ، «برنامه ریزی و بودجه ریزی برمبنای فعالیت (ABPB) ، رویکرد نوین در بودجه ریزی » (مقاله)، پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور.

    9- گودرزی، احمد، «مدیریت برمبنای فعالیت، نشانه گیری به سمت علتها» (مقاله)، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 180، اردیبهشت 1386.

    10- نمازی، محمد، «هزینه یابی برمبنای فعالیت» (مقاله)، فصلنامه تحلیلی اطلاع رسانی پژوهشی حسابرس ، انتشارات سازمان حسابرسی، 21/ تیر/ 1388.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت