پروپوزال مطالعه پراکندگی جغرافیایی و نقش عوامل منطقه¬ای در بروز سرطان روده در استان اردبیل

تعداد صفحات: 9 فرمت فایل: word کد فایل: 10002460
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم پزشکی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال مطالعه پراکندگی جغرافیایی و نقش عوامل منطقه¬ای در بروز سرطان روده در استان اردبیل

    عنوان پایان نامه به فارسی:

    مطالعه پراکندگی جغرافیایی و نقش عوامل منطقه­ای در بروز سرطان روده در استان اردبیل

    عنوان پایان نامه به انگلیسی:

    A study on the geographical distribution and regional risk factors in the incidence of colon cancer in Ardabil province 

     

    کلمات کلیدی:

    پراکندگی جغرافیایی ، عوامل منطقه­ای ، سرطان روده ، اردبیل

     

    پرسش اصلی پژوهش :

    1- پراکندگی بیماری سرطان روده در سطح استان اردبیل چگونه است؟

    2- عوامل محیطی (جغرافیایی ، زمین شناسی و ...) چه تاثیری در بروز بیماری سرطان روده دارد؟

     

    بیان مسئله:

    حفظ و ارتقای سلامت بشر منوط به داشتن اطلاعات و شناخت وضعیت موجود و الویت­های آینده است. بیماریهای غیرواگیر خصوصاً در کشورهای توسعه نیافته به سرعت جایگزین دشمنان سنتی بشر نظیر بیماریهای عفونی و سوء تغذیه شده و در صدر عوامل ایجاد کننده ناتوانی و مرگ و میرهای زودرس قرار گرفته است.

    با توجه به اینکه بشر به ترقیات شگرفی در زمینه­های مختلف پزشکی نایل آمده و با وجودی که علت بسیاری از بیماریها شناخته شده ، همچنان هستند بیماریهایی که علتشان ناشناخته مانده و جالب اینجاست که هر وقت یکبار علت بیماری  ناشناخته­ای کشف می شود اما بیماری ناشناخته دیگری بر آدمیان حمله می­کند. تا پنجاه سال پیش آرزوی دانش پزشکی مبارزه با سل و جزام بود و امروزه که راه علاج این بیماریها شناخته شده ، انسان قرن بیستم با کابوس سرطان و ایدز همراه است. شکی نیست تا علت ناشناخته باشد راه درمان و پیشگیری ناشناخته خواهد ماند.

    سرطان از جمله بیماریهای کشنده و نگران کننده امروزی است که انسان امروزی با آن دست و پنجه نرم می­کند که عامل عمده ایجاد کننده آن را عوامل محیطی و ژنتیکی می­دانند و نسبت بالایی از سرطان­ها مستقیماً با عوامل محیط زیست ارتباط دارند و لازم است که عوامل موثر در این مورد تعیین و مشخص گردد.

    شرایط محیطی و اقلیمی در هر منطقه زمینه را برای بروز و شیوع برخی بیماریها مساعد می­کند سرطان نیز از جمله این بیماریها است. بروز انواع آن در هر منطقه­ای از وضعیت­های نژادی ، جغرافیایی و محیطی تبعیت می­کند و در نتیجه ما تفاوت واضحی را در میزان شیوع و فراوانی هرکدام از سرطان­ها در مناطق مختلف شاهد هستیم.

    در ایران سرطان به عنوان یک بیماری غیر واگیر سومین علت مرگ و میر را پس از بیماریهای قلبی عروقی و تصادفات جاده­ای به خود اختصاص می­دهد و قسمت عظیمی از منابع و امکانات بهداشتی درمانی کشور را به خود اختصاص داده است.

    سرطان در تمام دنیا رو به افزایش است و در برخی از کشورها با توجه به هرم سنی که نشان دهنده جمعیت جوان در آن کشور است مانند ایران با افزایش سن ، انتظار افزایش سرطان را در آینده خواهیم داشت .

    با توجه به افزایش امید به زندگی ، افزایش درصد سالمندان کشور ، پیشرفت تکنولوژی و دور شدن سبک زندگی از محیط پاک انتظار می­رود در دو دهه آینده مبتلایان به سرطان به دو برابر افزایش یابد­.

    در میان سرطان­ها سرطان روده به عنوان یکی از کشنده­ترین سرطان­ها مطرح می­شود از سرطان­های شایع دستگاه گوارش بوده و چهارمین سرطان مرگ­زا در مشرق زمین است و در ایران بعد از سرطان معده بیشترین بروز را دارد. این سرطان در زنان در رتبه سوم و در مردان در رتبه پنجم قرار دارد. شیوع این بیماری در کشور در هر دو جنس رو به افزایش است. در ایران 43% بیماران مبتلا به سرطان روده سن زیر 50 سال دارند. توزیع این سرطان در سراسر دنیا یکسان نیست به طوری که در کشورهای غربی   (آمریکای شمالی ، اروپای شمالی ، جنوبی و غربی ، استرالیا و نیوزلند) بیشترین شیوع را دارد.

    البته شیوع سرطان روده با میزان مرگ و میر ناشی از آن متفاوت است و پدیده دوم بیشتر به علت تشخیص در فاز پیشرفته بیماری می­باشد. در حال حاضر از جمله معدود سرطان­های کاملاً قابل پیشگیری شناخته شده است.

    استان اردبیل نیز از نظر سرطان روده ، فراوانی قابل توجهی دارد. با توجه به این که تحقیقات پایه­ای در زمینه شیوع انواع سرطان­ها در استان اردبیل انجام می­گیرد به نظر می­رسد زمان مناسب جهت بررسی و تحقیق در زمینه عوامل ایجاد کننده برخی سرطان­های شایع در استان نظیر سرطان روده فرا رسیده است.

    هدف تحقیق حاضر این است که با استفاده از ویژگیهای بیماران مبتلا به سرطان روده پراکندگی جغرافیایی این بیماری در استان اردبیل شناسایی شود و با ارتباط دادن پراکندگی این بیماری عناصر و عوامل جغرافیایی و محیطی مؤثر در شیوع بیماری بررسی شود.

     

    پیشینه پژوهش  (در بیان مختصر پیشینه پژوهش  دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان  باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):

    مولانایی و همکاران (1379) به تعیین شیوع دوره­ای سرطان­های کولون و رکتوم در استان کردستان از سال 1374 تا 1378پرداختند و به این نتیجه رسیدند که سرطان کولورکتال از میزان بروز نسبتاً بالایی در استان کردستان برخوردار می­باشد. بنابراین لازم است مطالعات گسترده­ای جهت تعیین عوامل خطر آن انجام شود [1] .

    ستوده منش و علی عسگری (1380) به برآورد فراوانی سرطان روده بزرگ در جمعیت جوان و مقایسه تظاهرات آن در بیماران جوان و مسن در کشور پرداختند و به این نتیجه رسیدند که به علت بروز بیشتر سرطان روده بزرگ در بیماران جوان در کشور ما باید اهمیت عوامل ارثی را به عنوان علت این بیماری در ایران مورد توجه بیشتری قرار داد و علامت خونریزی از مقعد را در افراد زیر 40 سال به عنوان امکان وجود سرطان روده هم در نظر گرفت [2] .

    ملک­زاده و همکاران (1384) به جست و جوی دسته­بندی سرطان روده بزرگ در خانواده­های بیماران مبتلا به این بیماری در ایران پرداختند و به این نتیجه رسیدند که ارتباط میزان بالای بروز سرطان روده بزرگ در میان افراد مبتلا به سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی (H NP CC) در بیماران مورد بررسی باید در آینده با مطالعات بیشتر و نمونه­گیری در حجم بزرگتر تایید شود و ارزشمندی بیماریابی از طریق مطالعات ژنتیکی و مولکولی مشخص شود [3].

    متولی­باشی و همکاران (1387) به ارزیابی نقش تنوع ژنتیکی افزایش نوکلئوتید تک باز گوانین با میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین فعالیت مهاجرتی سلول­های سرطانی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که افراد واجد ژنوتیپ­های دارای حداقل یک آلل G1  ، میزان بقای وابسته به سرطان بیشتری نسبت به افراد فاقد این آلل از خود نشان می­دهند [4]. 

    وثوقی نیا و همکاران (1388) حوادث قاعدگی ، باروری و مصرف قرص ضدبارداری خوراکی را در دو گروه موردی (زنان بالای 45 سال مبتلا به سرطان روده بزرگ) شاهد مورد مقایسه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ارتباط فاکتورهای باروری با سرطان روده بزرگ چشمگیرتر از ارتباط فاکتورهای قاعدگی و مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی می­باشد اما اثبات یا رد فرضیه فوق نیازمند مدارک محکم­تر و قطعی­تر است [5].

    حقیقی و همکاران (1389) به بررسی و مقایسه میزان بقاء 4 ساله در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ارثی و غیرارثی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که میزان بقاء در افراد مبتلا به سرطان ارثی روده بزرگ بیشتر از مبتلایان به نوع اسپورادیک است [6].

     

    پایان نامه این پروپوزال در سایت موجود است

  • فهرست و منابع پروپوزال مطالعه پراکندگی جغرافیایی و نقش عوامل منطقه¬ای در بروز سرطان روده در استان اردبیل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - مولانایی، نجم الدین و همکاران، 1379، اپیدمیولوژی سرطان­های کولورکتال در سالهای 1374تا 1378، مطالعه موردی استان کردستان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال پنجم، شماره 17.

    2- ستوده منش، رسول و علی­عسگری، علی، 1380، اپیدمیولوژی سرطان روده بزرگ در رابطه با سن در ایران، مجله گوارش، شماره 6(پیاپی 36-35)، صفحات 188 تا 193.

    3- ملک زاده، رضا و همکاران ، 1384، سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ در ایران، مجله گوارش، دوره دهم، شماره 1، صفحات 6 تا 10.

    4- متولی­باشی، مجید و همکاران، 1387، کاهش میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ در اثر حضور و افزایش تک باز گوانین در توالی پروموتور ژن ماتریکس متالوپورو تییناز-1 (در جمعیت تهران)، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی  درمانی شهید صدوقی یزد، دوره شانزدهم، شماره 14، صفحات 41 تا 50.    

    5- وثوقی­نیا، حسن و همکاران، 1388، بررسی ارتباط فاکتورهای باروری و قاعدگی و مصرف ضد بارداریهای خوراکی با سرطان روده بزرگ، مطالعه موردی شاهدی در شمال شرق تهران.

    6- حقیقی، منتظر و همکاران ، 1389، بررسی تفاوت بقاء 4 ساله در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ارثی و غیر ارثی، مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره بیستم، شماره 1، صفحات 40 تا 44.

    7- مقیمی، بیژن و همکاران، 1389، فراوانی سرطان روده بزرگ در بستگان افراد سالم، مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت، مجله کوهش، جلد دوازدهم، شماره 2 (پیاپی 38).

    8- مقیمی، بیژن و همکاران، 1389، استراتژی پیشگیری از سرطان روده بزرگ در جمعیت در معرض خطر در ایران، مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دوره بیست و هشتم، شماره 4، صفحات 444 تا 449.

    9- صفایی، اکرم و همکاران، 1390، ارتباط پلی مورفسیم گیرنده ویتامین rs2238136) D) با سرطان روده بزرگ، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره نوزدهم، شماره 1، صفحات 1 تا 8.  

    10- صفایی، اکرم و همکاران، 1390، بررسی ارتباط پلی مورفسیم ژن انسولین با سرطان روده بزرگ، مجله کوهش، جلد سیزدهم، شماره 2 (پیاپی 42).     

    11- مؤمنی، مریم و همکاران، 1390، پیش­بینی کننده­های وضعیت عملکردی بیماران دچار بدخیمی کولورکتال، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره بیستم، شماره 80، صفحات 1 تا 9.        

    12- صالحی، مسعود و همکاران، 1391، تنظیم نقشه جغرافیایی میزان بروز سرطان روده بزرگ در ایران طی سالهای 1382 تا 1386 با استفاده از روش کریگیدن پوانسی منطقه به منطقه، مجله علوم پزشکی رازی، دوره 20، شماره 107.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت