پایان نامه جهانگردی

تعداد صفحات: 90 فرمت فایل: word کد فایل: 10002225
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه گردشگری و توریسم
قیمت قدیم:۱۵,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه جهانگردی

    چکیده مطالب پروژه :

    ضمن تشکر و قدردانی از استاد گرامی و دست اندرکاران دانشکده سماء کرج ، در فرهنگ عامه مردم ایران ، سفر و مسافرت جایگاه ویژه ای در بابت گسترش اطلاعات ، آگاهیها و شناخت دارد. « مرد پخته» در این فرهنگ به انسان جهان دیده اطلاق می گردد و به سیر و سفر به اطراف و اکناف جهان پرداخته و از هر قوم و ملتی شناخت و نشانه ای در ذهن خود دارد این انسان جهان دیده به صفاتی همچون صبوری ، متانت ، افتادگی ، علم و اطلاعات وسیع برخوردار است ، طبیعتاً او حرفهای تازه وشنیدنی برای گفتن دارد .

    مرز و بوم ایران عزیز ما نیز بستر مناسبی برای بروز و ظهور ، این نمادهای فرهنگی است به لحاظ طبیعی ، ما از آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوعی در هر گوشه از مملکت خود برخورداریم ،‌که در هر فصل گوشه ای از آن ، جذب کننده انسانهای خوش ذوق است . فرهنگ غنی و قدمت و تنوع فرهنگی ایران نیز شایستگی سیر و سفر در آن را دو چندان نموده است . اقوام و ملیتهای فراوان با تنوع زبانی و فرهنگی ، هر یک جاذبه هایی را برای شناخت و تعمق در آنها فراهم نموده است که می تواند بستر مناسبی برای سیر و سفر ملل دیگر باشد . آثار باستانی به جای مانده از همین اقوام و ملیتها ، جاذبه هایی برای این تبادل فرهنگی و ارتباطات فرا ملیتی است .

    علم مدیریت جاذبه های توریستی ، غنای فرهنگی و تاریخی و تنوع اقلیمی یک کشور را منابع ملی آن کشور دانسته و بهره برداری از این منابع را در گرو یک تلاش سیستماتیک ، علمی و باثبات می داند تلاشی که نتیجه سیاست گذاری صحیح مسئولین و متصدیان اداره آن کشور است .

    جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از کشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش های گوناگونی گردآوری شده اند تا جائیکه لقب « صنعت » را به خود تخصیص داده است . در این وادی علم مدیریت مهمترین دانشی است که جهانگردان را ارتقاء می بخشد .

    دانشمندان معتقدند که با نگرش سیستمی یه علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود که آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ،‌ علمی است که امکان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای کوچک از این پدیده مهم به شمار می آید .

     

    هدفهای کلی سازمان :

    1 انتقال زایی در صورتی که دفاتر خدمات مسافرتی به گونه ای مناسب و با شرایط خوب به کار خود مشغول شود می تواند در قسمتهای مختلف جامعه از قبیل : هتلها ، مراکز خرید ، مکانهای تاریخی و گردش گری ، رستورانها و … باعث رونق و فعالیتهای مالی بیشتر شود .

    2 کسب در آمد و منافع شخصی در مؤسسات خصوصی یکی از اهداف بزرگ و مهم آژانس ها می باشد .

    3 داشتن نقش در توسعه اقتصادی کشور و صنعت جهانگردی .

    اهداف جزئی :

    1 شناخت فرهنگی : ممکن است جهانگرد در پی شناخت فرهنگ ، آداب و رسوم ، سنتهای یک گروه ، جامعه در یک منطقه باشد . سازمان جهانگردی باید بتواند این را برآورد ساخته و کسانی را که چنین مقصودی از جهانگردی دارند ، ارضاء کند .

    2 شناخت تاریخ : بازدید از بناهای باستانی ، آثار تاریخی ، موزه ها و شناخت تاریخ یک کشور از دیگر مقاصد جهانگردان است در این زمینه نیز سازمان جهانگردی باید جوابگو باشد .

    3 زیارت اماکن مقدس و مذهبی : بسیاری از مردم بویژه در مشرق زمین خواهان زیارت اماکن مقدس خود هستند و برآوردن این هدف که گروه کثیری را در بر می گیرد از جمله وظایف سازمان جهانگری خواهد بود .

    4 سرگرمی و ورزشی : این هدف نیز خواست گروههایی که جهانگردی را از زاویه تفرج و سرگرمی ، ورزش و فعالیتهایی چون کوه نوردی ، اسکی و … می بینند . سازمان جهانگردی با فراهم آوردن امکانات مناسب می تواند این نیاز را برآورده ساخته و موجبات توسعه جهانگردی در منطقه را نیز میسر می سازد .

    5 هدفهای تجاری و تخصصی : بعضی افراد مایلند درکنگره های علمی ، المپیادهای تخصصی و نمایشگاهها مصنوعات جدید شرکت جویند . آنان نیز مطابق تعریف سازمان ملل جهانگرد محسوب می شوند . سازمان جهانگردی باید قادر باشد تا در این مورد نیز نکات امکانات و اطلاعات لازم را بوسیله واحدهای خود برای علاقه مندان فراهم آورد و این گروه از هدفها را برآورده سازد .

     

     

    بیان مسئله :

    نبود کار و نقش صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال در یک کار مولد چه می تواند باشد .

    در صورتی سازمان جهانگری آگاهیهای مناسب و گسترده ای را در اختیار جهانگردان و گردش گران در زمینه مکانهای زیارتی ، تفریحی ، هنری و تاریخی و استراحتگاهها و … قرار دهد . هتلها می توانند پذیرای مسافران و جهانگردان بیشتری باشند که در این صورت هتلها باعث ایجاد اشتغال می شوند و میزان رفت و آمد و مسافرتها در کشور افزایش پیدا می کند . همین طور دیدن از مراکز هنری و تاریخی و موزه ها فزاینده می شود و خرید از کالاها و محصولات سنتی و هنری کشور افزایش می یابد که افزایش متقاضیان باعث سیر صعودی تولید می شود که در اشتغال نقش مؤثری دارد و در تمام این مراحل « ارز » وارد کشور می شود که می تواند تأثیر به سزایی در میزان سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی داشته باشد . که این رویدادها موجب رونق اقتصادی و پیشرفت صنعت کشور می شود .

     

     

    ضرورت تحقیق :

    در این پروژه سعی شده است تا به نقش صنعت جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی در پیشرفت کشور و اشتغال زایی اشاره کرد و نشان داد که این صنعت تا چه اندازه ای می تواند موجب کسب درآمد برای کشور و ارتقای سطح فرهنگی و دانش مردم یک جامعه شود . در کشورهای صنعتی امروزه بخش اعظمی از درآمدهای آنها حاصل صنعت جهانگردی می باشند مثل کشورهای فرانسه ، انگلیس ، چین و ایتالیا و …

     

    محدودیتهای جهانگردی :

    موانع جهانگردی در مقاصد و اهداف جهانگردان مؤثر واقع می شود و از علاقه آنان به سیر و سفر می کاهد توجه به این موانع و محدودیتها و سعی در از میان بردن یا کاهش آنها از وظایف مهم سازمان جهانگردی است .

     

    برخی از محدودیتها عبارتند از :

    1 هزینه ها جهانگردی : هزینه یکی از موانع اصلی سیر و سفر به شمار می رود برای کاهش اثر منفی این عامل به انگیزه ها باید سفرهای مختلفی را برای سطوح مختلف درآمد طراحی و اجرا نمود . طبقات متوسط و کم درآمد گاهی از نظر تعداد بیش از طبقات پر درآمد بوده و بازار جهانگری را پر رونق می سازد . توجه به این گروه و برنامه ریزی سفرهای ارزان از زمره وظایف سازمان جهانگردی است .

    2 کمبود وقت : کمبود وقت نیز عامل بازدارنده دیگری در سیر و سفر است اما ببینیم کمبود وقت به چه معناست؟ آیا ممکن است وقت نداشته باشد ؟ مسلماً همه ما از زمان یکسانی بهره مندیم ، منتها اهمیت کارمان به گونه ای است که به ترتیب اهمیت این ظرف زمانی را پر می کند و برای استراحت و تفریح وقتی باقی می گذارد یا نمی گذارد . انگیزه جهانگردی اگر باقی باشد وقت ما را آزاد کرده و اولویت سیر و سفر را در حدی قرار می دهد که در ظرف زمانی ما جایی به خود اختصاص می دهد . بدین ترتیب باز به این نکته می رسیم که باید انگیزه ها تقویت شوند تا موانع کم رنگ گردد .

    3 محدودیت جسمانی : محدودیتهای جسمانی و ضعف بدنی می تواند عامل محدود کننده در سیر و سفر باشد اما سازمانهای جهانگردی باید بتوانند سفرهای کوتاه و راحتی را برای این دسته افراد نیز فراهم آورند و بر این محدودیت فائق آیند .

    4 وضعیت خانواده : والدین بچه های کوچک و خردسال غالباً می توانند به جهانگردی بپردازند همین طور افراد مجرد یا بیوه ها به علت تنها بودن ممکن است تمایلی به سفر نشان ندهند برنامه ریزی سفرهای خاص برای این گروه ها از شدت این مسئله می کاهد .

    5 بی علاقگی به علت ناآگاهی : عدم آگاهی از جاذبه های جهانگردی یکی از موانع به شمار می آید که باید با آگاه ساختن جاذبه ها و نقاط دیدنی آن را از میان برداشت .

    6 احساس نا امنی : در صورتی که افراد احساس نا امنی در مورد محلی که به آن می روند داشته باشند این امر خود مانعی به شمار می آید ایجاد همکاری سازمانهای حفاظتی و امنیتی با سازمان جهانگردی و وجود نماینده آن سازمانها در تشکیلات جهانگردی شاید بتواند از اثر منفی این عامل بکاهد .

     

    مستندات تحقیق :

    تاریخچه مسافرت و جهانگردی :

    با وجود اینکه واژه یا مفهوم مسافرت و جهانگردی به قدمت تمدن است و برسی تاریخچه صنعت مذبور گویای این است که مسافرت همیشه با تجربه های خوش آیند همراه نبوده است . برای ارج نهادن به محیط نوین جهانگردی و درک مسله ها یا چالشهایی که پیش روی صاحبان این صنعت قرار دارد ، در حالی که جمعیت کره زمین که به هزاره جدید پای می نهد مروری گزرا برروند تاریخ این صنعت از اهمیت خاصی بر خوردار است .

     

    قرون وسطی :

    سده پنجم یا چهاردهم میلادی را قرون وسطی می نامند در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطر ناک شده بود در طی این دوره ، کلیساهای مسیحی نخستین انگیزه را برای مسافرت به وجود آوردند دیکر به صو معه های زیادی در نقاط مختلف پراکنده بود و راهبان و کشیشان مسیحی مردم را تشویق به زیارت این مکانها می کردند در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه ، سازمان یاصر در امد که شبکه بزرکی از سازمانهای خیریه با مقامات و افراد متعلق به طبقات بالای جامعه آن را تشویق می کردند . مسیحیان به بیت المقدس ورم مسافرت می کردند و با وجود اینکه این مسافرت ها اساس و رنک مذهبی داشت مسافرتهای تفریحی و اجتمایی هم به حساب می آمدند .

     

    جهانگردی در زمان کنونی :

    مجموعه ای از تمایلات ، حرکت ، دسترسی یافتن به امکانات و توانایی های مالی (به روی هم ) مسافرت توده ها را امکان پذیر ساخت تکنولوژی های نوین مثل خطوط هواپیمایی کامپیوتری ، آدم آهنی ، ارتباطا ت ما هواره ای   باعث شد که سده بیستم شیوه زندگی ، کار بازی و تفریع افراد را دگرگون سازد . پیشرفت تکنولوژی باعث شد که به دلایل متعدد بر میزان مسافرت گردش و جهانگردی افزوده شود این پدیده توانست زمان تفریح را افزایش دهد در آمدها را بالا ببرده ارتباطات را تقویت کند و شیوه های کار آمدی از حمل و نقل ارا  نماید .

  • فهرست و منابع پایان نامه جهانگردی

    فهرست:

    چکیده مطالب پروژه .......................................................................................... 3

    هدفهای کلی سازمان و بیان مسئله ..................................................................... 5

    ضرورت تحقیق ................................................................................................ 8

    محدودیتهای جهانگردی .................................................................................... 8

    مستندات تحقیق .............................................................................................. 11

    مفهوم جهانگردی ............................................................................................. 14

    جهانگردی در ایران .......................................................................................... 15

    ادبیات تحقیق .................................................................................................. 17

    اقامتگاه و پذیرایی ............................................................................................ 20

    اثرات عوامل خارجی در صنعت جهانگردی ......................................................... 23

    شاخصهای اساسی جهانگردی ........................................................................... 21

    طریقه اخذ مجوز هواپیمایی ............................................................................... 31

    مراحل ثبت شرکت ........................................................................................... 32

    شرایط لازم جهت متقاضیات تأسیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی ........................ 39

    آخرین دستورالعمل سازمان هوایی به آژانس مسافرتی .......................................... 42

    مدارک لازم جهت متقاضیان مدیریت عاملی ....................................................... 57

    مدارک لازم جهت متقاضیان مدیریت فنی .......................................................... 59

    تقاضانامه ثبت شرکت های داخلی ...................................................................... 61

    عنوان                                                                                      صفحه

    انواع آژانس ...................................................................................................... 68

    هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................. 68

    هزینه های مالی مربوط به آژانس مسافرتی زرین نما............................................. 69

    مالیات ............................................................................................................. 70

    وظایف آژانس .................................................................................................. 70

    اطلاعات مربوط به پرسنل‌آژانس هواپیمایی ......................................................... 71

    مزایای یک آژانس ............................................................................................ 74

    مشکلات آژانس ............................................................................................... 75

    جایگاه ایران در صنعت جهانگردی ..................................................................... 76

    فرم اطلاعات مربوط به گشتهای خارج از کشور ................................................... 78

    فرم اطلاعات مربوط به گشتهای داخلی .............................................................. 80

    سیستم کامپیوتری برای ذخیره کردن جا.............................................................. 82

    اینترنت در آژانس های هواپیمایی .......................................................................... 85

    نتیجه گیری .................................................................................................... 87

    منابع و مأخذ .................................................................................................... 90

    .

    منبع:

    1 اصول و مبنای جهانگردی ، تألیف : دکتر مهدی الوانی و زهره دهدشتی شاهرخ .

    2 سازمان ایرانگردی و جهانگردی .

    3 بررسی صنعت جهانگردی و صنعت فراغت ، تألیف : پیتر تیرگ .

    4 جهانگردی در چشم اندازی جامع : چاک ، وای . گی .

    5 آژانس های هواپیمایی پیشگامان پرواز زرین نما قالیچه .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت