پایان نامه روشی برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی در خط تولید نرم افزار

تعداد صفحات: 96 فرمت فایل: word کد فایل: 10002054
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه روشی برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی در خط تولید نرم افزار

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته مهندسی کامپیوتر – نرم افزار

    چکیده

    توسعه خط تولید نرم افزار در دو چرخه حیات مهندسی دامنه و مهندسی کاربرد انجام می پذیرد. تحلیل نیازهای خط تولید، فاز مهمی از مهندسی دامنه محسوب می شود. تحلیل نیازها در این حوزه همانند سیستم های منفرد مستلزم تحلیل نیازهای عملکردی و هم تحلیل نیازهای غیر عملکردی (و همچنین ویژگی های کیفی) می باشد. در حوزه تحلیل نیازهای عملکردی خط تولید کارهای فراوانی صورت گرفته است و روش های گوناگون و متنوعی ارائه شده است اما تحلیل نیازهای غیرعملکردی مغفول مانده است .

    پژوهش حاضر با شناسایی نیازهای یک روش مناسب ، روشی جامع برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم - افزار ارائه نموده است و  در آن سعی نموده تا کاستی های رویکردها و روش های موجود را رفع نماید. روش تحلیل CNFRs

    با توجه همزمان به نیازهای غیرعملکردی کمی (قابل اندازه گیری) و نیازهای غیرعملکردی کیفی (غیرقابل اندازه گیری) و به تبع آن کشف وابستگی های پنهان میان نیازها، جامعیتی در تحلیل نیازها پدید آورده است .

    خروجی اصلی روش ارائه شده ، یک مدل ویژگی تکمیل شده است که نیازهای عملکردی و نیازهای غیرعملکردی را دربر می گیرد. فرآورده دیگر  این روش که مکمل مدل ذکرشده می باشد، جدول قواعد وابستگی نیازهای غیرعملکردی کمی- کیفی است . بنابراین مدل ویژگی ها و جدول وابستگی ها مستندات فاز تحلیل دامنه خط تولید روش CNFRs هستند.

    روش پیشنهادی با یک مطالعه موردی ارزیابی شده است . نتایج انجام مطالعه موردی طبق روش      CNFRs و مقایسه آن با نتایج حاصل از روش های قبلی براساس سنجه های مطرح ، نشاندهنده بهبود مناسبی در روش پیشنهادی از جمله در اطمینان بیشتر از اشتقاق محصولات واقعی از مدل ویژگی ها (کارایی بیشتر مدل )، یکپارچگی بیشتر نیازهای عملکردی و غیرعملکردی در مدل ویژگی ها، دقت بیشتر در نمایش محصولات واقعی قابل تحقق و اجتناب بیشتر از مسائل ناشی از تعامل ویژگی ها است .

    نتایج این تحقیق برای توسعه دهندگان خط تولید نرم افزار بسیار اطمینان بخش است . توسعه دهندگان با استفاده از روش

    CNFRs تمامی نیازهای (عملکردی و غیر عملکردی) خط تولید را کاملا تحلیل می نمایند و مدل فرآورده روش ، با دقت بیشتری نسبت به روش های قبلی، محصولات واقعی قابل تحقق را تصویر می نماید.

     

    کلمات کلیدی : خط تولید نرم افزار، مهندسی دامنه ، تحلیل نیازها، تحلیل نیازهای غیرعملکردی، تحلیل ویژگی های کیفی .

    فصل اول – کلیات تحقیق

    ١ ١-مقدمه

    مهندسی خط تولید نرم افزار رویکردی راهبردی برای تولید نرم افزار با راهکار استفاده مجدد  است . مهندسی خط تولید نرم افزار بر روی حرفه ، سازمان و فناوری اثر فراوانی می گذارد. همچنین راه اثبات شده سریعی برای توسعه محدوده وسیعی از محصولات نرم افزاری و سیستم های مبتنی بر نرم افزار است که با هزینه کم و در زمان های تقریباً یکسان ، نرم افزارهایی با کیفیت بالا تولید می نماید[١]. خط تولید نرم افزار مجموعه ای از سیستم های نرم افزاری است که دارای مجموعه مدیریت شده و مشترکی از ویژگی ها  هستند که نیازهای بخشی از بازار و یا یک ماموریت را برطرف کرده و از مجموعه ای از دارایی های اصلی یا هسته به روشی تجویزی توسعه می یابند[٢].

    فرایند مهندسی خط تولید نرم افزار از دو چرخه حیات اصلی تشکیل شده است [٣] :

    ١. مهندسی دامنه خط تولید نرم افزار : در طول این فرایند، مشترکات وتغییرپذیری های   خط تولید با توجه به نیازها شکل می گیرند .این مرحله شامل توسعه مدل مورد کاربری خط تولید، مدل تحلیل خط تولید، معماری خط تولید و مولفه های قابل استفاده مجدد نرم افزار و آزمون آنها می باشد.

    ٢. مهندسی سیستم های کاربردی نرم افزاری  : در طول این فرایند یک سیستم منفرد، که عضوی از خانواده محصولات خط تولید نرم افزار است توسعه داده می شود .در این مرحله به جای توسعه از ابتدا ( فرایندی که روی همه محصولات مشابه بدون خط تولید انجام می شود)، از خروجی های مراحل دیگر و دارایی های هسته خط تولید برای توسعه استفاده می شود.

    ١-٢ تعریف مساله

    در چرخه مهندسی خط تولید نرم افزار (چرخه حیات اول ) ، مرحله ای  برای مهندسی نیازهای دامنه  در نظر گرفته شده است که طی این مرحله ، شناسایی،  تحلیل و مدلسازی نیازهای کلیه محصولات خط تولید در قالب یک فرآورده شکل می گیرد. این فرآورده جزء دارایی های هسته خط تولید محسوب می گردد  [١]. تحلیل دامنه  در توسعه خط تولید نرم افزار، پایه ای را برای طراحی و پیاده سازی دارایی های اصلی بوسیله تحلیل سیستماتیک و جامع مشترکات و تغییرپذیری های محصولات داخل خط تولید، فراهم می آورد[٤ ,١]. شکل ١-١ در صفحه بعد جایگاه مهندسی نیازهای دامنه را در چرخه های حیات یک خط تولید نرم افزار نشان می دهد. 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    بنابراین مساله این تحقیق ، تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار در مرحله مهندسی نیازهای دامنه از چرخه حیات مهندسی دامنه می باشد.

    ١-٣ اهمیت و ضرورت تحقیق

    همانند تحلیل نیازها در یک سیستم منفرد، تحلیل نیازها در توسعه خط تولید باید هم نیازهای کارکردی و هم غیرکارکردی غیرکارکردی   یا (که خصوصیات یا ویژگی های کیفی نیز جزء آنها محسوب می شود ) را مورد توجه قرار دهد. اما تا بحال نیازهای غیر کارکردی اغلب در روش های تحلیل دامنه مغفول واقع شده است [٦ ,٥].

    در حال حاضر برای تحلیل نیازهای عملکردی خط تولید روش ها و رویکردهای مناسبی ارائه شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما توسعه دهندگان و پژوهشگران خط تولید نرم افزار برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید فاقد یک روش جامع و کامل برای رفع دغدغه های غیرعملکردی خط تولید نرم افزار هستند.

    لذا برای رفع چالش بیان شده ، لازم است پژوهشی برای رسیدن به یک روش جامع و مدون برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی انجام گیرد.

    بنابراین هدف این تحقیق ، تدوین روشی است برای تکمیل تحلیل دامنه یک خط تولید نرم افزار (که نیازهای عملکردی آن تحلیل شده اند اما بر روی نیازهای غیرعملکردی آن تحلیلی صورت نگرفته است ). بدیهی است خروجی این روش باید یک مدل تحلیل دامنه جامع و کامل حاوی همه نیازهای دامنه خط تولید نرم افزار باشد.

    در صورت موفقیت این تحقیق ، نتایج این پژوهش مناسب استفاده ذینفعان زیر خواهد بود:

    •توسعه دهندگان خط تولید نرم افزار

    •موسسات پژوهشی و پژوهشگران حوزه خط تولید نرم افزار

    •محققین خط تولید نرم افزار در گروه پژوهشی ASER

    ١-٤ اهداف تحقیق

    هدف اصلی این تحقیق ارائه یک روش جامع و سیستماتیک برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار می باشد که چنین تحلیلی حلقه مفقوده فاز تحلیل خطوط تولید است . با ارائه چنین روشی ، فاز تحلیل در توسعه یک خط تولید نرم افزار بصورت کامل انجام می شود.

    در واقع تحلیل نیازهای غیرکارکردی در خط تولید نرم افزار به یک تحلیل جامع ، سیستماتیک و یکپارچه با سایر نیازها و

    ویژگی ها می پردازد. بنابراین مقصد اصلی این پژوهش چگونگی انجام مراحل زیر می باشد:

    -استخراج نیازهای غیرکارکردی در خط تولید نرم افزار.

    -نقش نیازهای غیرکارکردی در تحلیل تغییرپذیری .

    -یکپارچه سازی نیازهای غیرکارکردی با نیازهای کارکردی در یک مدل .

    ١-٥ روش تحقیق

    این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. در این تحقیق از روش مطالعه ادبیات موضوع   [٤٥] ، تجزیه و تحلیل سیستمی و مطالعه موردی [٤٦] استفاده شده است .

    در ابتدا برای آشنایی با صورت مساله و مبانی لازم برای آن ، تحقیق جامعی در ادبیات موضوع و کتب  و مقالات حوزه خط تولید نرم افزار بویژه حوزه مهندسی نیازهای دامنه صورت گرفته است . همچنین مطالعه ای برروی نیازهای غیرعملکردی انجام گرفته است تا طبیعت متمایز آنها از نیازهای غیرعملکردی شناسایی گردد. سپس نیازهای یک روش مطلوب در منابع معتبر جستجو شده و شناسایی شده اند. در پایان این بخش ، کلیه روش های و رویکردهای مرتبط معتبر در زمینه تحلیل و مدلسازی نیازهای غیرعملکردی در خط تولید بررسی شده و مزایا و معایب آن استخراج گشته اند.

    در ادامه مطالعه ادبیات موضوع و تجربیات بدست آمده ، براساس نیازهای روش مطلوب و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، روشی طراحی گردیده تا ضمن حفظ مزایای روش های قبلی، ضعف های آنها را پوشش داده و مناسب تحلیل نیازهای غیرعملکردی در خط تولید نرم افزار گردد.

    در پایان نیز با انجام یک مطالعه موردی در یک خط تولید نرم افزار واقعی و سنجش خروجی روش پیشنهادی با سنجه های مطرح در این حوزه ، روش پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفته است .

    ١-٦ محدوده و پرسش های تحقیق

    محدوده این پایان نامه صرفاٌ تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار می باشد. بدیهی است تحلیل نیازهای عملکردی که جزء تحلیل دامنه خط تولید است مورد نظر این تحقیق نیست .

    همچنین هرچند نیازهای غیرعملکردی باید در تمام مراحل توسعه خط تولید از جمله تحلیل ، طراحی معماری و آزمون مدنظر قرارداد گیرد  اما تمرکز این پژوهش بر مرحله مهندسی نیازهای دامنه می باشد.

    بنابراین پرسش هایی که پژوهش حاضر باید پاسخگوی آنها باشد، عبارتند از:

    ١ -در حوزه تحلیل نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار چه کارهایی صورت گرفته است و چه نقاط ضعف و قوتی دارند؟

    ٢ -یک روش مناسب و جامع تحلیل نیازهای غیرعملکردی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

    ٣ -تحلیل نیازهای غیرعملکردی باید چه فرایندی را طی نماید؟

    ٤ -آیا اجرای یک روش جامع در صنعت توسعه خط تولید، باعث بهبود توسعه می گردد؟ آیا ارزش افزوده ای دارد؟

     

    ١-٧ مراحل انجام تحقیق

    این تحقیق با بررسی ادبیات موضوع وکارهای مرتبط در این زمینه آغاز شده است . در این مطالعه چالشهای موجود شناسایی و راه حلهای ارائه شده بررسی شده اند. سپس نیازهای روش مناسب برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی تدوین شده و روش جدیدی جهت رفع مشکلات شناسایی شده ارائه شده و مراحل آن معین گشته اند. در انتها روش پیشنهادی توسط یک مطالعه موردی و سنجه های موجود ارزیابی شده  و نتیجه پژوهش منتشر گردیده است و همچنین پوشش روش ارائه شده بر نیازهای شناسایی شده بررسی و تحلیل شده اند.

     

    بطور خلاصه می توان مراحل کلان این تحقیق را به شکل زیر فهرست نمود:

    •مطالعه ادبیات موضوع .

    •بررسی رویکردهای تحلیل و مدلسازی موجود.

    •شناسایی نیازهای روش تحلیل و مدلسازی مناسب .

    •انتخاب بستر مدلسازی مناسب .

    •طراحی روش تحلیل براساس نیازها.

    •انجام مطالعه موردی .

    •مقایسه مدل خروجی مطالعه موردی با روش های قبلی براساس سنجه های موجود.

    •ارزیابی روش پیشنهادی بر اساس نیازهای شناسایی شده .

    •بررسی میزان رسیدن به اهداف تحقیق و نتیجه گیری .

    روند انجام تحقیق و همچنین ترتیب انجام مراحل در شکل ١- ٢ در صفحه بعد ترسیم شده است .

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    Abstract

     

    Software product line development has long been considered in the life cycle of

    engineering domain and application engineering. Product line requirements

    analysis is an important phase in the domain engineering. Analysis of the

    requirements in this area, like individual systems, involves functional and non-

    functional requirements (and also quality attributes). In the area of functional

    requirements analysis of the product line, some work is done, and several

    methods have been proposed, however, non-functional requirements analysis

    has been neglected.

    This study has offered a comprehensive method for non-Functional

    requirements analysis of software product line by identifying needs of a suitable

    method, and it has tried to overcome the deficiencies of existing approaches and

    methods. CNFRs analysis method has created a comprehensive analysis of

    quantitative and qualitative non-functional requirements, and consequently the

    discovery of implicit interdependencies between requirements.

    The main output of provided method is a completed feature model which

    involves functional and non-functional requirements. This method, which

    complements the feature model, is the relationship rules table for quantitative

    and qualitative non-functional requirements. Therefore, the features model and

    the relationship rules table are the artifacts of the domain analysis in CNFRs

    product line.

    The proposed method is evaluated with a case study. The case study results

    CNFRs method and compare it with previous methods based on the results of

    the metrics indicating an improvement in the suggested method, including

    higher safety of real products derived from the features model (higher efficiency

    model), greater integration in functional and non-functional requirements in the

    features model, greater accuracy in presenting real searchable products, and

    greater avoidance from problems resulting from the interaction of features.

    The results of the research for the software product line of developers are

    very reliable. Using CNFRs method, developers analyze all product line

    requirements (functional and non-functional), and the method artifact model

    presents real searchable products with more accuracy than previous methods.

     

    Keywords: Software Product Line, Domain Engineering, Requirements

    Analysis, Non-Functional Requirements Analysis, Quality Attribute Analysis 

  • فهرست و منابع پایان نامه روشی برای تحلیل نیازهای غیرعملکردی در خط تولید نرم افزار

    فهرست:

    شماره عنوان                                                                                                                                     صفحه

    ١    فصل اول – کلیات تحقیق ..................................................................................................        ١

    ١-١ مقدمه .................................................................................................................................................................         2

    ١-٢ تعریف مساله ......................................................................................................................................................        ٢

    ١-٣ اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................................................................        ٣

    ١-٤ اهداف تحقیق ....................................................................................................................................................        ٤

    ١-٥ روش تحقیق ......................................................................................................................................................        ٤

    ١-٤ محدوده و پرسش های تحقیق ......................................................................................................................        ٥

    ١-٥ مراحل انجام تحقیق  .......................................................................................................................................        ٥

    ١-٦ ساختار پایان نامه .............................................................................................................................................        ٧

    ٢    فصل دوم – مفاهیم بنیادین و پیشینه تحقیق ..................................................................        ٨

    ٢-١ مقدمه ................................................................................................................................................................          9

    ٢-٢ معرفی خط تولید نرم افزار ............................................................................................................................             9

    ٢-٢-١ معماری خط تولید نرم افزار  .........................................................................................................................        ١٠

    ٢-٢-٢ فرایند توسعه خط تولید نرم افزار ................................................................................................................        ١٠

    ٢-٢-٣ مهندسی دامنه خط تولید نرم افزار ..............................................................................................................        ١٣

    ٢-٢-٤ تغییرپذیری در خط تولید نرم افزار .............................................................................................................        ١٤

    ٢-٢-٤-١ مدیریت تغییرپذیری .....................................................................................................................        ١٥

    ٢-٢-٤-٢ بیان تغییرپذیری ............................................................................................................................        ١٦

    ٢-٣ نیازهای غیرعملکردی ......................................................................................................................................        ١٧

    ٢-٤ نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار ..................................................................................................      ١٨

    ٢-٤-١ تغییرپذیری در نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار .....................................................................      ١٨

    ٢-٥ تحلیل و مدلسازی نیازهای غیرعملکردی خط تولید نرم افزار ...............................................................        ٢٠

    ٢-٦ سنجه های موجود برای مدل ویژگی ها.......................................................................................................        ٢٢

    ٢-٧ پیشینه تحقیق ..................................................................................................................................................        ٢٥

    ٢-٧-١ رویکردهای موجود تحلیل و مدلسازی خط تولید نرم افزار ....................................................................      ٢٥

    ٢-٧-١-١ مدل مبتنی بر هدف .....................................................................................................................        ٢٦

    ٢-٧-١-٢ گراف وابستگی ویژگی-هدف نرم ...............................................................................................        ٢٧

     28        ........................................................................................................................... COVAMOF  3-1-7-2

    ٢-٧-١-٤ مدل توسعه یافته ویژگی ها .........................................................................................................        ٢٩

    ٢-٧-١-٥ سلسله مراتب تعریف .....................................................................................................................        ٣٠

    ٢-٧-١-٦ شبکه حدس بیزی .........................................................................................................................        ٣١

    ٢-٧-١-٧ روش نیازهای کیفی یک خانواده نرم افزار ...............................................................................        ٣٣

    ٢-٧-١-٨ روش ISPLM .............................................................................................................................        ٣٤

     

    ٢-٧-١-٩ روش IQ-SPLE .........................................................................................................................        ٣٤

    ٢-٧-١-١٠ روش آقای Peng و دیگران ........................................................................................................        ٣٦

    ٢-٨ جمع بندی مطالب فصل .................................................................................................................................        ٣٩

    ٣    فصل سوم – روش پیشنهادی .................................................................................................................      ٤١

    ٣-١ مقدمه .................................................................................................................................................................        ٤٢

    ٣-١-١ انتخاب روش استخراج اطلاعات ....................................................................................................................        ٤٢

    ٣-١-٢ انتخاب بستر مدلسازی مناسب .....................................................................................................................        ٤٤

    ٣-١-٣ طراحی روش مناسب تحلیل و مدلسازی نیازهای غیرعملکردی ..........................................................       ٤٥

    ٣-٢ فرایند روش پیشنهادی تحلیل جامع نیازهای غیرعملکردی...................................................................      ٤٦

    ٣-٢-١ فاز اول – استخراج نیازهای غیرعملکردی .................................................................................................        ٤٨

    ٣-٢-٢ فاز دوم – تحلیل تغییرپذیری نیازهای غیرعملکردی کیفی .................................................................        ٥١

    ٣-٢-٣ فاز سوم – تحلیل وابستگی های ضمنی .....................................................................................................        ٥٣

    ٣-٢-٤ فاز چهارم – یکپارچه سازی مدل ویژگی ها .............................................................................................        ٥٦

    ٣-٣ جمع بندی مطالب فصل ...............................................................................................................................        ٥٧

    ٤    فصل چهارم – ارزیابی روش پیشنهادی با استفاده از مطالعه موردی ..............................      ٥٩

    ٤-١ مقدمه .................................................................................................................................................................        ٦٠

    ٤-٢ معرفی سیستم MMLS ..............................................................................................................................        ٦٠

    ٤-٣ تشریح مدل ویژگی های سیستم MMLS .............................................................................................        ٦٢

    ٤-٤ انجام تحلیل نیازهای غیرعملکردی MMLS با روش پیشنهادی ......................................................        ٦٩

    ٤-٤-١ فاز اول – استخراج نیازهای غیرعملکردی .................................................................................................        ٦٩

    ٤-٤-٢ فاز دوم – تحلیل تغییرپذیری نیازهای غیرعملکردی کیفی ..................................................................        ٧٣

    ٤-٤-٣ فاز سوم – تحلیل وابستگی های ضمنی ....................................................................................................        ٧٦

    ٤-٤-٤ فاز چهارم – یکپارچه سازی مدل ویژگی ها .............................................................................................        ٧٨

    ٤-٥ سنجش مدل خروجی با سنجه های موجود .............................................................................................        ٨١

    ٤-٦ جمع بندی مطالب فصل .................................................................................................................................        ٨٦

    ٥    فصل پنجم – نتیجه گیری و کارهای آینده .......................................................................      ٨٨

    ٥-١ مقدمه .................................................................................................................................................................        ٨٩

    ٥-٢ مقایسه روش پیشنهادی با سایر روش ها ...................................................................................................        ٨٩

    ٥-٣ تحقق اهداف و پاسخ به پرسش های تحقیق .............................................................................................        ٩١

    ٥-٥ نوآوری های تحقیق .........................................................................................................................................        ٩١

    ٥-٥ کاستی های تحقیق ..........................................................................................................................................        ٩١

    ٥-٦ نتیجه گیری ......................................................................................................................................................        ٩٢

    ٥-٧ کارهای آینده .....................................................................................................................................................        ٩٢

     مراجع ................................................................................................................................................................      ٩٣

     پیوست ١ – فهرست اختصارات ...............................................................................................................      ٩٧

     چکیده انگلیسی ................................................................................................................................................................

     

    منبع:

     

    [1] Van der Linden,F., Software Product Lines in Action; The best industrial

    practice in product line engineering, Springer, 2007.

     [2] Bass,L., Clements, P. and Kazman, R., Software Architecture in Practice,

    Second Edition, Addison Wesley ,second edition, 2003.

     

    [3] Gomma, H., Designing software product lines with UML: from Use cases to

    Pattern-Based Software Architectures, Addison Wesley, 2004.

     

    [4] Cohen,Sholom, et al., Managing Variation in Services in a Software

    Product Line Context ,SEI 2010.

     

    [5] Peng,Xin, et al., Feature-Oriented Nonfunctional Requirements Analysis

    for Software Product      Line, Journal of Computer Science and Technology,

    2009.

     

    [6] Luiz Marcio Cysneiros, Julio Cesar Sampaio do Prado Leite: Nonfunctional

    Requirements: From Elicitation to Conceptual Models. IEEE Trans. Software

    Eng., 2004, 30(5): 328-350.

     

    [7]  Nestor,  D.S.,  Botterweck,G.,  Cawley,C.  and  Healy.  P.,  Applying

    Visualization  Techniques  in  Software  product  Lines,  SOFTVIS  2008,

    Herrsching am Ammersee, Germany, September 16-17,2008.

     

    [8] Timo Kakola · Juan Carlo s Duenas (Eds.), Software Product Line,

    Research Issues in Engineering and Management, Springer, 2006.

     

    [9] John, I. & Pech, D., Scalable Variability Instantiation Strategies: Scalable

    Modeling Techniques for Software Product Lines (SCALE 2009) Workshop,

    13th International Software Product Line Conference (SPLC 2009). San

    Francisco,                      California,     August           2009,             Available:

    http:..www.splc.net.prevconferences.splc -2009.pdf

     

    [10] Bachmann, F., Goedicke, M. , Leite, J.,  Nord, R., Pohl, K., Ramesh, B.,

    and Vilbig, A., A meta-model for representing variability in product family

    development, In Proceedings in the 5th International Workshop on Product

    Family Engineering (PFE’5), pages 66–80, 2003.

     

    [11] Pohl, K., B¨ockle, G., and van der Linden, F., Software Product Line

    Engineering:Foundations, Principles, and Techniques, Springer, 2005.

     

    [12] Software Productivity Consortium Services Corporation, Technical Report

    SPC-92019-CMC, Reuse-Driven Software Processes Guidebook, Version

    02.00.03, November 1993.

    [13] Schmid., K.,  Scoping software product lines — an analysis of an

    emerging technology, In Patrick Donohoe, editor, Software Product Lines:

    Experience and Research Directions; Proceedings of the First Software

    Product  Line  Conference  (SPLC1),  pages  513–532.  Kluwer Academic

    Publishers, 2000.

    [14] Schmid, K., and John., I., A customizable approach to full lifecycle

    variability management. Science of computer programming, 53(3):259–284,

    2004.

    [15] Jacobson, I., Booch, G., and Rumbaugh, J., “The Unified Software

    Development Process,” Reading, Mass.: Addison Wesley, 1999.

    [16] Glinz, M., “On  Non-Functional Requirements,”  RE’07, 15th  IEEE

    International Requirements Engineering Conference, pp. 21-26, Oct. 2007.

    [17] Software Engineering Institute. Software Architecture Glossary, Available:

    http:..www.sei.cmu.edu.architecture.start.glossary. (2009).

    [18] Bass,L., Clements, P. and Kazman, R., Software Architecture in Practice,

    Second Edition, Addison Wesley ,second edition, 2003.

    [19] IEEE. Ieee standard 1061-1992. ieee standard for a software quality

    metrics methodology, 1993.

    [20] L. Bass, P. Clements, and R. Kazman. Software architecture in practice.

    Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., Boston, MA, USA, 1998.

     [21]  Etxeberria,  Leire,  et  al.,  Quality  aware  Software  Product  Line

    Engineering, Journal of the Brazilian Computer Society, 2008.

    [22] John Mylopoulos, Lawrence Chung, Brian A. Nixon: Representing and

    Using Nonfunctional Requirements: A Process-Oriented Approach.

    IEEE Trans. Software Eng., 1992, 18(6): 483-497.

    [23] Alistair Sutcliffe and Shailey Minocha. Scenario-based Analysis of Non-

    Functional  Requirements. Workshop  on  Requirements  Engineering  For

    Software Quality (REFSQ’98) at CAiSE’98 in Pisa, Italy, June 1998.

    [24] Lawrence Chung, Brian A. Nixon, Eric Yu, John Mylopoulos. Non-

    Functional  Requirements  in  Software  Engineering.  Kluwer  Academic

    Publishers, 2000.

    [25] Etxeberria, L. ,et al., Modeling Variation in Quality Attributes, Computer

    Science Department, University of Mondagon, Spain, 2006.

    [26] E. Niemelä. Architecture centric software family engineering, product

    family engineering seminar. Tutorial in 5th Working IEEE.IFIP Conference on

    Software Architecture (WICSA), 2005.

    [27] Bartholdt, J., Medak, M., Oberhauser, R., Integrating Quality Modeling

    with Feature Modeling in Software Product Lines, Aalen University, 2009.

    [28] Benavides, D., Trinidad, P., Ruiz-cortés, A., “Automated Reasoning on

    th

    Feature Models,” LNCS, Advanced Information Systems Engineering: 17

    International Conference, CAISE 2005.

    [29] Mendonca, M., Wasowski, A., Czarnecki, K., Cowan, D., “Efficient

    compilation techniques for large scale feature models,” In  Generative

    Programming and Component Engineering, 7th International Conference,

    GPCE , Proceedings, pages 13–22, 2008.

    [30] Fernandez-Amoros, D., Gil, R.H., Somolinos, J.C., “Inferring Information

    from Feature Diagrams to Product Line Economic Models,” ACM International

    Conference Proceeding Series Vol. 446, Proceedings of the 13th Internationsl

    Software Product Line Conference, pp. 41-50, 2009.

    [31]  Czarnecki, K., Kim, P., “Cardinality-based  feature  modeling  and

    constraints: A progress report,” In Proceedings of the International Workshop

    on Software Factories At OOPSLA 2005, Page 6,  2005.

     

    [32] Kasikci, B.C., Bilgen, S., “Scalable modeling of software product line

    variability,” 13th International Software Product Line Conference, Page 7,

    SPLC 2009, San Francisco, August 2009.

    [33] Benavides, D., Segura, S., Ruiz-Cortés, A., “Automated analysis of

    feature models 20 years later: A literature review,” Information Systems, 2010.

    [34] B. González-Baixauli, J. C. S. do Prado Leite, and J. Mylopoulos. Visual

    variability analysis for goal models. In 12th IEEE International Conference on

    Requirements Engineering (RE), pages 198–207. IEEE Computer Society,

    2004.

    [35] S. Jarzabek, B. Yang, and S. Yoeun. Addressing quality attributes in

    domain analysis for product lines. IEE Proceedings - Software, 153(2):61–73,

    2006.

    [36] M. Sinnema, S. Deelstra, J. Nijhuis, and J. Bosch. Covamof: A framework

    for modeling variability in software product families. In R. L. Nord, editor, 3rd

    International Conference on Software Product Lines, SPLC, Proceedings,

    volume 3154 of Lecture Notes in Computer Science, pages 197–213.

    Springer, sep 2004.

     [37] J. Kuusela and J. Savolainen. Requirements engineering for product

    families. In ICSE '00: Proceedings of the 22nd international conference on

    Software engineering, pages 61–69, New York, NY, USA, 2000. ACM Press.

    [38] H. Zhang, S. Jarzabek, and B. Yang. Quality prediction and assessment

    for product lines. In J. Eder and M. Missikoff, editors, 15th International

    Conference  on  Advanced   Information  Systems   Engineering,  CAiSE,

    Proceedings, volume 2681 of Lecture Notes in Computer Science, pages

    681–695. Springer, 2003.

    [39] E. Niemelä. Quality driven family architecture development. Tutorial in

    SPLC (Software Product Line Conference), 2005.

    [40]  L. Chung, D. Gross, and E. S. K. Yu. Architectural design to meet

    stakeholder requirements.  In WICSA1: Proceedings of the TC2 First Working

    IFIP  Conference on Software Architecture  (WICSA1),  pages 545–564,

    Deventer, The Netherlands, 1999. Kluwer, B.V.

    [41] Siegmund, N., Kuhlemann, M., Rosenm¨uller , M., Kaestner, C. and

    Saake , G., Integrated Product Line Model for Semi-Automated Product

    Derivation Using Non-Functional Properties, University of Magdeburg.

    [42]  Ye,  H.,  Liu,  H.,  Approach  to  modelling  feature  variability  and

    dependencies in software product lines, Electrical Engineering, June 2005.

    [43] Niemelä, E., Immonen, A., Capturing quality requirements of product

    family architecture, Information and Software Technology 49 (2007) 1107–

    1120, 2007.

    [44] User Manual, Meteorological Measurement and Logging System, Khalij-

    e-Fars Data Mining CO., Tehran,  2008.

    [45] Stellman, A., Greene, J., Applied Software Project Management, O'Reilly

    Media. p. 113. ISBN 978-0-596-00948-9, 2005.

    [46] Galliers, R. D., Choosing Information Systems Research Approaches, In

    R. D. Galliers, Information Systems Research: Issues, Methods and Practical

    Guidelines, Oxford: Blackwell Scientific, pp. 144, 1992.

    [47] Yin, R., Case Study Research – Design and Methods, Sage Publications,

    2003.

    [48] ISO.IEC 9126-1:2001(E), Software engineering — Product Quality —

    Part 1: Quality Model.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت